پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۱ - Apr 15, 2004
فصل جديد در نمايش فوتبال ايران
روزنه هاي اميد براي اميدهاي ايران
004875.jpg
هنوز تمامي روزنه ها براي اميدهاي ايران بسته نشده است. تيم اميد ايران با بازسازي روحي مي تواند از ديدار با تيم چين آغاز كند. «نويدكيا» كاپيتان تيم ايران اگر از مشكل مصدوميت بازي با استقلال رهايي يافته باشد طراحي پيروزي بر چين با قدم هاي او استوار مي شود.
گروه ورزشي: پراميدترين تيم فوتبال تاريخ كشورمان در راه المپيك حالا به تيمي تبديل شده كه در نااميدي تمام دنبال روزنه اي است تا شايد با معجزه وارد المپيك شود. مسئولاني كه آنقدر اسير حواشي هستند كه حتي در زمان بحران نيز به جاي اينكه به تيم كمك كنند اسير درگيري هاي لفظي مي شوند. تيم اميد حالا با نيروهاي جديد در انديشه پيروزي است. سه پيروزي در مقابل چين، كره جنوبي و لائوس و شكست كره از چين، اميدهاي ايران را المپيكي مي كند. در اينكه توان اين مهم را داريم تا هر سه حريف را مغلوب كنيم ذره اي ترديد نداريم اما آيا چين نيز به ميل ما حركت مي كند و يا اينكه حسين فركي توانايي اين مهم را دارد تا از اين لشكر شكست خورده نيروهاي فاتح بسازد؟ به هر صورت در كنار اين تيم به صورت نامريي برانكو حضور دارد. وجود او مي تواند معادلات را به هم بزند.
در كنار اين مربي باهوش نياز به آشتي مردم با اين تيم داريم. جمعه ورزشگاه آزادي بايد بلرزد. توقع صدهزار نفر هم نداريم مي توان با تماشاگر محدود هم چين را به وحشت انداخت. بايد ازتمام عوامل ميزباني استفاده كرد. بسيج تماشاگران، هماهنگي ميان آنها و استفاده از ابزار و آلات جديد و شاد از جمله مسائلي است كه بايد رعايت شود تا تيم اميد گام اول را محكم بردارد.
در فوتبال مي توان به معجزه ايمان داشت. صعود ناباورانه به جام جهاني ۹۸ فرانسه اين اميد را زنده مي كند تا اميدها المپيكي شوند، آرزو داريم تا چنين شود.
***
متاسفانه پس از شكست تيم ملي فوتبال اميد برابر چين (۸ فروردين)، تاكنون توجه خاصي به بازيكنان و كادر فني تيم ملي نشده است و بشخصه انتظار حمايت بيشتر و كمك به بازسازي روحيه ملي پوشان از سوي متوليان امر داشتم.
حسين فركي افزود: انتظار بر اين بود كه رسانه هاي گروهي و صدا و سيما شرايطي را فراهم كنند كه حاكي از اميد بيشتر ملي پوشان براي ادامه راه باشد، البته حضور در سازمان تربيت بدني و صحبت هاي انجام شده از سوي مهندس مهرعليزاده، به عنوان مسئول اول ورزش كشور، كمك قابل توجهي به روحيه ملي پوشان كرد كه جاي تشكر دارد.
سرمربي تيم ملي فوتبال اميد خاطرنشان كرد: افكار عمومي، شانس زيادي را براي صعود اين تيم به المپيك قائل نيست كه تا حدودي آن را طبيعي مي دانم زيرا ضمن ارتباط با مردم، نظرات آنها را نيز دريافت كرده ام اما واقعيت اين است كه همه به حيثيت ملي فكر كنند و اينكه بايد با تمام وجود بازيكنان را آماده كنيم و ملي پوشان نيز با تمام سعي و تلاش و خودباوري، مطابق با آنچه كه رياست سازمان تربيت بدني به آن اشاره داشت، بدون استرس كار خود را انجام دهند تا بتوان از حيثيت ملي دفاع كرد و نتيجه لازم را گرفت. زيرا نبود شانس هرگز دليلي براي نخواستن نيست.
وي ضمن انتقاد از برنامه نود به دليل عدم توجه به تيم ملي فوتبال اميد در فاصله زماني پيش از انجام بازي برابر چين، اظهار داشت: به نظر مي رسد اين برنامه تلويزيوني بيشتر به دنبال جنجال است تا مسايل ملي، انتظار داشتم در اين هفته و به نيت حمايت و تقويت روحي، به تيم المپيك پرداخته شود در حالي كه در عمل هيچ اشاره اي به اين تيم نشد.
وي همچنين، در خصوص تيم ملي اميد چين يادآور شد: چين با توجه به ميزباني بازي رفت كاملا به شكلي هجومي و با سيستم ۳ ـ ۴ ـ۳ برابر ما قرار گرفت كه قدرت، هوش و سرعت مناسب آنها باعث شد تا در بيشتر زمان بازي، بازيكنان ما را تحت فشار قرار دهند و با هماهنگي، نظم تيمي، حمايت از يكديگر و تشويق تماشاگران بتوانند نتيجه لازم را كسب كنند.
البته سيستم هجومي ۳ ـ ۴ ـ ۳ چين در هنگام دفاع به ۲ ـ ۵ ـ ۳ تبديل مي شد كه در اصل يك فوروارد به خط هافبك اضافه و با ۸ بازيكن در زمين خودي سعي در گرفتن فضا از بازيكنان ما داشتند.

تيم ملي فوتبال ايران با برانكو در جمع بيست تيم برتر جهان
004899.jpg
گروه ورزشي: طبق  آخرين  جدول  رده بندي  برترين  تيم هاي  ملي  فوتبال  جهان  كه  از سـوي فدراسيـون  بين المللي  فوتبال  روز چهارشنبه  اعلام  شد، تيم  ملي  فوتبال ايران  با ۷ پله  صعود نسبت  به  ماه  گذشته  براي  نخستين  بار به  جمع  ۲۰ تيم برتر جهان  راه  يافت  و در مكان  هفدهم  قرار گرفت .
به گزارش  سايت  اينترنتي  فيفا، تيم  ايران  در اين  رده بندي  با ۶۶۹ امتيازدر مكان  نخست  رده بندي  تيم هاي  آسيايي  ايستاد.
تيم  كره جنوبي  با دو پله  صعود و كسب  ۶۶۶ امتياز در مكان  دوم  آسيا (۲۰جهان ) ايستـاد و تيم هاي  عربستان  و ژاپن  مشتركا با ۶۵۷ امتياز در رده  سوم آسيا جاي  گرفتند.
سايت  اينترنتي  فيفا همچنين  نوشت:  تيم  ايران  به رهبري برانكو ايوانكوويچ كه  اخيرا در مركز توجه  رسانه هاي  جهاني  قرار گرفته  همچنان  به  روند صعودي  خود ادامه  مي دهد.
رده بندي  تيم هاي  آسيايي  در آخرين  جدول  فيفا:
۱ - ايران ۶۶۹ امتياز (رده  ۱۷ فيفا)
۲ - كره  جنوبي  ۶۶۶ امتياز ( ۲۰)
۳ - عربستان  ۶۵۷ امتياز ( ۲۶)
۳ - ژاپن  ۶۵۷ امتياز ( ۲۶)
۴ - اردن  ۵۹۴ امتياز ( ۴۳)
۵ - عراق  ۵۸۷ امتياز ( ۴۵)
۶ - كويت  ۵۵۰ امتياز ( ۵۶)
۷ - تايلند ۵۴۶ امتياز ( ۵۷)
۷ - قطر ۵۴۶ امتياز ( ۵۷)
در فهرست  جديد اعلام  شده  از سوي  فيفا، تيم  برزيل  در صدر قرار دارد و تيم هاي  فرانسه  و اسپانيا نيز در رده هاي  دوم  و سوم  جاي  گرفته اند.

آغاز كشتي قهرماني آسيا - تهران
كشتي براي كسب افتخار نياز به آرامش دارد
004878.jpg
پارك جانگ سون از جمله كشتي گيران بزرگ كره جنوبي در دهه ۹۰ ميلادي بود كه با مدال طلاي المپيك بارسلون در وزن ۷۴ كيلوگرم به اوج اشتهار و قدرت رسيد. او كه رابطه بسيار خوبي با مربيان و كشتي گيران ايراني دارد، با تيم كشتي آزاد كره جنوبي به تهران آمده و به عنوان مربي اين تيم را در مسابقات قهرماني آسيا در تهران همراهي مي كند. پارك جانگ سون در سال هايي كه كشتي مي گرفت همواره در رقابت هاي بين المللي از راهنمايي ها و مشورت منصور برزگر سرمربي تيم ملي كشتي آزاد ايران بهره مي گرفت.
گروه ورزشي: در فضايي كه اين روزها براي كشتي به وجود آورده اند و هركس با ادعاي اينكه خود را كارشناس اين رشته مي داند از چپ و راست اين ورزش و برنامه هاي آن را مورد نقد و بررسي قرار داده و گاه اظهارنظرهاي غيرفني و غيركارشناسي بعضي از افراد و حتي مسوولين طراز اول ورزش، دلخوري ها و دلسردي محسوسي را پديد آورده است، برگزاري پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني آسيا در تهران كه از صبح فردا در سالن ۱۲ هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران آغاز مي شود مي تواند نقطه شروعي براي پايان تمامي بحث هاي غيراصولي و غيرمنطقي در كنار كشتي باشد.
امروز همه بايد به اين آگاهي رسيده باشند كه شرايط ورزش كشتي تا به اين حد ظريف و شكننده شده است كه نمي تواند داراي قابليت هاي لازم براي حفظ اعتبار و موقعيت خود باشد. به طور جدي تر اگر هرچه زودتر اين ورزش از فضاي موجود خود خارج نشده و برنامه ها و تحولاتش در همه زمينه ها در شرايط عادي قرار نگيرد، هيچ اميدي براي حضور موفقيت آميز در المپيك آتن وجود ندارد و اينكه ناآگانه و ناشيانه بازهم اصرار بر تحميل عقايد شخصي و انتقادهاي كينه توزانه تداوم يابد، خيانت بزرگي است كه به وجودآورندگان آن در پيشگاه خدا و خلق خدا مسئولند.مهمترين و بهترين استراتژي براي همه آنهايي كه با كشتي و در كنار كشتي اند اين است كه با شناخت كافي و لازم از وضعيت موجود، جهت نگاه و افكار خود را تغيير داده و اين چنين گستاخانه و كينه توزانه بر گرده اين ورزش نتازند.
در اين فاصله كوتاه تا شروع بازي هاي المپيك حذف اين يا آن و رفتن و آمدن اين و آن دواي درد كشتي نيست. منش هاي پهلواني چنين حكم مي كند كه همه دست در دست هم نجات كشتي و تقويت دست اندركاران كنوني آن را سرلوحه تمامي برنامه ها و كارهايمان قرار دهيم، حتي اگر متوليان كنوني آن هزاران كيلومتر با ما اختلاف سليقه داشته باشند.
پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني آسيا دوروزه شد
با موافقت  رئيس  كنفدراسيون  كشتي  آسيا، ديدارهاي  پاياني  مسابقات كشتي  آزاد قهرماني  آسيا در تهران ، شنبه شب  (۲۹ فروردين ) در سالن  ۱۲ هزار نفري  آزادي  برگزار خواهد شد.
پيش  از اين  قرار بود اين  رقابت ها، از فردا تا روز يكشنبه  ( ۲۸ تا ۳۰ فروردين ) برگزار شود. با توجه  به  همزماني  ديدارهاي  فينال  هفدهمين  دوره  رقابت هاي  قهرماني  آسيا با شب  رحلت  حضرت  رسول  اكرم  (ص ) و شهادت  امام  حسن  مجتبي  (ع )مراسم  وزن كشي  هر هفت  وزن  در ساعت  ۱۸ امروز و رقابت ها نيز در دو روز جمعه  و شنبه  ۲۸ و ۲۹ فروردين  ۸۳ در محل  سالن  ۱۲ هزار نفري  آزادي  برگزار شود.

بسكتبال غرب آسيا
پيروزي تاريخي صنام بر قهرمان باشگاههاي قاره
گروه ورزشي: تيم بسكتبال صنام ايران در دور مقدماتي پانزدهمين دوره مسابقات باشگاههاي آسيا كه در شهر دمشق جريان دارد، با مغلوب كردن الوحده سوريه (قهرمان آسيا) در يكقدمي راهيابي به مرحله نهايي قرار گرفت. صنام به پشتوانه تجربه حضور يكي دو ساله در اين رقابت ها اين بار با جمعي از بهترين هاي بسكتبال ايران حضوري پرقدرت در بازيهاي انتخابي داشت. صنام كه با شكست دادن الحله عراق روحيه مضاعف پيدا كرده بود در بازي با «الوحده» بخت اول قهرماني كه از حمايت نزديك به ۳۵۰۰ تماشاگر برخوردار بود با ارائه يك بازي قدرتمندانه به يك برد تاريخي رسيد و حالا اميدوارانه چشم به مرحله نهايي در شارجه دارد. صنام ديدار با الوحده را با نتيجه نزديك ۹۱ بر ۸۶ برد و به دومين برد پياپي خود رسيد. صنام براي راهيابي به مرحله نهايي نياز به يك برد ديگر در دو بازي آينده اش مقابل الحكمه لبنان و يا ارتدوكسي اردن دارد.

كشتي گيران ۳۲ كشور در مسابقه هاي جهاني دانشجويان
تاكنون جهت شركت در ششمين دوره رقابت هاي قهرماني كشتي آزاد و فرنگي دانشجويان جهان ۲۴ كشور آمادگي قطعي و ۸ كشور آمادگي مقدماتي خود را به فدراسيون جهاني فيزو اعلام كرده اند.
اكبر ايران منش رئيس انجمن كشتي فيزو (فدراسيون جهاني ورزش دانشجويي) افزود: حريفان اصلي ايران در اين مسابقات روسيه، تركيه به صورت قطعي و آمريكا به صورت مقدماتي آمادگي خود را اعلام كرده اند.

خبرهايي از واليبال
تيم ملي بزرگسالان به امارات و تيم جوانان به هند مي روند
گروه ورزشي: تيم ملي واليبال ايران در رقابت هاي بين المللي جام راشد امارات عربي متحده شركت مي كند.
تيم ملي واليبال پس از حضور در مسابقات انتخابي المپيك با تركيبي جوان در اين مسابقات كه ۶ تيم خارجي و دو تيم از امارات در آن حضور دارند به مصاف رقباي خود خواهد رفت. اين رقابت ها از روز ۲۰ تيرماه در شهر دوبي آغاز مي شود. آخرين بار ايران با تيم دوم خود در اين مسابقات پس از هندوستان در جاي دوم ايستاد.همچنين قرار است در مسابقات آسياي مركزي كه به ميزباني هند برگزار مي شود، تيم جوانان ايران به جاي تيم ملي بزرگسالان ايران حضور پيدا كند.رقابت هاي آسياي مركزي از روز ۲۴ تيرماه آغاز مي شود.
سفر صربستان قطعي شد
در ميان سه تيمي كه قرار است براي انجام چند بازي تداركاتي با تيم واليبال جوانان ايران به تهران سفر كنند، حضور صربستان و مونته نگرو بدليل مذاكرات حضوري سوتيكوويچ در سفر نوروزي به زاگرب قطعي شده است.
اين تيم طي روزهاي ۲۰ تا ۲۷ تيرماه به تهران سفر مي كند. دست اندركاران واليبال ايران درصددند در صورت همزمان كردن سفر دو تيم روسيه و تركيه اقدام به برپايي يك تورنمنت چهارجانبه كنند.
كاهش تيم ها
در واليبال نوجوانان جهان
دبير فدراسيون واليبال ايران خبر از كاهش تيم هاي شركت كننده از ۱۶ به ۱۲ تيم در دور آينده مسابقات نوجوانان جهان داده است. سعيد درخشنده با اعلام اين مطلب گفت: اين سياست در راستاي كاهش هزينه هاي فدراسيون بين المللي واليبال، كشور ميزبان و ارتقاي سطح كيفي بازيهاي صورت مي پذيرد .
وي هندوستان را در حال حاضر تنها نامزد ميزباني هشتمين دوره مسابقات نوجوانان پسر جهان اعلام كرد.
جوانان در مصاف با صنام و پيكان
در شرايطي كه دو تيم صنام و پيكان نمايندگان ايران در واليبال باشگاه هاي آسيا از نبود حريف تمريني و كمبود بازيهاي تداركاتي با بن بست مواجه شده بودند، با موافقت «سوتيكوويچ» اين مشكل حل شد.بر اساس توافق حاصله امروز و روز يكشنبه پيكان با تيم جوانان و فردا صنام با اين تيم ديدار مي كنند. تيم جوانان ايران هم اكنون در پايان اردوي دوم خود بسر مي برد.

دكتر علي اصغر شهابي:
جراحي پاي مصدوم توكلي با موفقيت انجام شد
گروه ورزشي: پزشك معالج و جراح «حسين توكلي» وزنه بردار دسته ۱۰۵ كيلوگرم تيم ملي ايران اعلام كرد: كار عمل جراحي پاي مصدوم اين وزنه بردار با موفقيت انجام شده و اكنون حال عمومي وي رضايت بخش است.
دكتر علي اصغر شهابي ديروز گفت: اين عمل دو ساعت به طول انجاميد و طي آن پارگي تاندون كشكك زانوي راست اين وزنه بردار جراحي شد.
وي اظهارداشت: حسين توكلي حداقل تا شش ماه قادر به زدن وزنه و حضور در مسابقات نخواهد بود.
حسين توكلي با مصدوميت در مسابقات وزنه برداري قهرماني آسيا صبح ديروز در بيمارستان شمس تبريز از ناحيه زانوي راست مورد عمل جراحي قرار گرفت.توكلي در رقابت هاي وزنه برداري قهرماني آسيا كه در شهر آلماتي قزاقستان برگزار شد، به هنگام زدن وزنه ۵/۲۱۷ كيلوگرم از ناحيه زانو دچار مصدوميت شد.
شاهين نصيري نيا: توكلي مي توانست در المپيك طلا بگيرد
«شاهين نصيري نيا» كاپيتان تيم ملي وزنه برداري ايران مي گويد: درصورتي كه توكلي در آلماتي دچار مصدوميت نمي شد، با تمريناتي كه اين وزنه بردار انجام مي داد و تواني كه در او سراغ داشتم بدون ترديد وي در بازي هاي آتن در سكوي نخست دسته ۱۰۵ كيلوگرم قرار مي گرفت.

مسابقات انتخابي المپيك
نخستين گروه ملي پوشان شمشيربازي به فيليپين مي روند
گروه ورزشي: نخستين گروه از ملي پوشان شمشيربازي كشورمان صبح امروز راهي مسابقات انتخابي المپيك و قهرماني آسيا در فيليپين مي شود.
پيمان فخري در اسلحه سابر، محمد ميرمحمدي در اسلحه فلوره و سيامك فيض عسگري در اسلحه اپه و بيژن زرنگار به عنوان سرمربي و سرپرست، از طريق دوبي راهي مانيل مركز فيليپين مي شوند.
گروه دوم كاروان تيم ملي شمشيربازي (در سه اسلحه) براي حضور در پيكارهاي قهرماني آسيا ساعت ۵ بامداد شنبه ۲۹ فروردين راهي مانيل خواهد شد.مسابقات انتخابي المپيك از دوشنبه هفته آينده (سي و يكم فروردين) در مانيل برگزار مي شود.

ذوب آهن- پگاه گيلان امروز در رشت
گروه ورزشي: ديدارعقب افتاده تيمهاي پگاه گيلان وذوب آهن اصفهان درچارچوب رقابتهاي هفته بيست و سوم ليگ برتر عصر امروز در ورزشگاه شهيد عضدي رشت برگزار خواهد شد.
اين ديدار كه قرار بود روز۲۵اسفند ماه سال گذشته برگزار شود، درحالي عصر امروز برگزار خواهد شد كه تيم فوتبال ذوب آهن خود را براي انجام ديدار برگشت مقابل القطر آماده مي كند. اين تيم درديدارهفته قبل خود درورزشگاه فولاد شهر يك بر صفر مغلوب فولاد خوزستان شد، اما همچنان با۳۹ امتياز در رده چهارم جدول رده بندي قراردارد. ذوب آهن در صورت پيروزي مقابل پگاه همچنان در رده چهارم باقي مي ماند.
درمقابل تيم پگاه گيلان نيز با ۲۶امتياز در رده يازدهم جدول رده بندي قراردارد و در صورت پيروزي مقابل ذوب آهن مي تواند با جهشي چند پله اي به رده هفتم جدول رده بندي صعود كند .

محرومان هفته بيست و پنجم ليگ برتر فوتبال ايران
گروه ورزشي: با برگزاري ديدارهاي هفته بيست و چهارم ليگ برتر، ۱۱ بازيكن حق همراهي تيم هاي خود در ديدارهاي هفته بيست و پنجم را نخواهند داشت.
بر اساس اين گزارش علي دايي (پرسپوليس)، بهنام ابوالقاسم پور (پاس)، محمود فكري (استقلال)، جلال اميديان (ذوب آهن) و علي عليزاده (فجر سپاسي) بازيكناني هستند كه به دليل دريافت كارت قرمز از بازي هاي هفته آينده محروم خواهند بود.
همچنين رضا عنايتي (استقلال)، جابا مجيري و سعيد بيات (سپاهان)، فرشاد بهادراني (ذوب آهن) و عبد الله شاه حسيني (شموشك) نفراتي هستند كه بدليل سه اخطاره بودن نمي توانند در ديدار هاي هفته بيست و پنجم تيم هايشان را همراهي كنند.
ديدارهاي هفته بيست و پنجم رقابت هاي ليگ برتر طي روزهاي ۴ و ۶ ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.

فوتبال انتخابي المپيك آتن
كره جنوبي با سه گل مالزي را شكست داد
گروه ورزشي : تيم  فوتبال  اميد كره  جنوبي  شامگاه  چهارشنبه  به  وقت  محلي  در ديدار خود مقابل  مالزي  در چارچوب  رقابت هاي  مقدماتي  بازي هاي  المپيك  آتن ، ميهمان  خود را شـــكست  داد.
به  گزارش  ايرنا، در اين  ديدار كه  در ورزشگاه  سئول  انجام  شد، تيم  فوتبال اميد كره  جنوبي  موفق  شد با نتيجه  سه  بر صفر ميهمان  خود را شكست  دهد.
دو گل  اين  ديدار را «كيم  دونگ  هيونگ » در دقايق  ۳ و ۸۶ بازي  وارد دروازه  مالزي  كرد و در دقيقه  ۶۹ «چون  جيه  ون» بازيكن  تعويضي  تيم  اميد كره  جنوبي  بلافاصله  پس  از ورود به  زمين  ديگر گل  تيمش  را به  ثمر رساند.

ايران در رده هفدهم فوتبال جهان
004938.jpg
در تازه ترين رده بندي فيفا تيم  ملي فوتبال ايران با هفت رده صعود در رتبه هفدهم جاي گرفت.
اين بالاترين رتبه اي است كه تاكنون يك كشور آسيايي در رده بندي فيفا توانسته است به آن دست يابد. همسايه ايران در اين رتبه كشور پرتغال ميزبان جام ملت هاي اروپا در سال جاري است، كه با بهر ه مندي از انبوهي ستارگان بين المللي فوتبال همچون لوئيس فيگو ،  كريستيانورونالدو، نونوگومژ، فرانچسكوكوتو، پائولتا و... يكي از اميدهاي قهرماني در اين جام به شمار مي رود.
فوتبال كشور ما با به دست آوردن اين رتبه، همچنين، پس از سالها، توانسته است عنوان رده اول كشورهاي آسيايي در رده بندي فيفا را به خود اختصاص دهد. پيروزي هاي اخير تيم ملي فوتبال ايران عامل اصلي صعود ايران در رده بندي فيفا بوده است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |