پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۱ - Apr 15, 2004
اصلاح طلبان تغيير رويكرد مي دهند
استعفاي چهارم رأي نياورد
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي درخواست رجبعلي مزروعي چهارمين نماينده استعفا دهنده مورد بررسي قرار گرفت ولي برخلاف سه استعفاي قبل، اين استعفا راي نياورد و مزروعي در مجلس باقي ماند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در جلسه روز گذشته گزارش كميسيون اصل نود قانون اساسي از شكوائيه خانواده هاي تقي رحماني، رضا عليجاني، هدي صابر و امير طيراني قرائت شد كه طي آن سوالاتي از قوه قضاييه مطرح شد و نمايندگان خواستار رعايت و اجراي قانون و عدالت در خصوص اين افراد شدند. سپس بررسي استعفاي رجبعلي مزروعي در دستور كار قرار گرفت و وي دلايل خود را براي استعفا بيان كرد.
علي مزروعي نماينده اصفهان در نطق استعفاي خود گفت: تيغ نظارت استصوابي انتخابات را به انتصابات تبديل كرد و به همين خاطر استعفا مي دهم. وي ضمن بيان بيوگرافي خود از اوايل انقلاب تا به حال گفت: امروز جمهوريت و اسلاميت نظام در هم تنيده شده و آسيب به يكي به ديگري نيز آسيب مي رساند وهنر امام (ره) اين بود كه اين دو را به هم پيوند داد. وي افزود: روشي را كه شوراي نگهبان در سالهاي اخير دنبال كرد، تفسير نيست بلكه تغيير و بلامنازع كردن برخي اصول قانون اساسي است وعملا حق قانونگذاري و نظارت از مجلس سلب شده است.
شيرزاد ديگر نماينده شهر اصفهان در مخالفت با استعفاي همشهري خود ضمن تاكيد بر اينكه مزروعي نبايد از مجلس خارج شود گفت: اصلاح طلبان از سياست كناره گيري نمي كنند و به عنوان منتقد در صحنه باقي خواهند ماند. وي گفت: ما در مسئوليت هاي مختلف باقي خواهيم ماند و اگر بتوانيم كار كنيم اخلاقاً و شرعاً وظيفه داريم به مردم خدمت كنيم. وي ضمن شرح ويژگي هاي فردي مزروعي از نمايندگان خواست به استعفاي وي راي ندهند.
شيرزاد افزود: ادامه استعفاها وقت مجلس را مي گيرد و در حالي كه تعدادي از لوايح و طرح هاي بسيار ضروري در دستور كار مجلس قرار داد به نفع مردم است كه پرونده استعفاها مختومه شود و مجلس نيز نشان داد آماده راي دادن به استعفاها نيست. اظهارات شيرزاد در مخالفت با استعفاي مزروعي نيز نشان داد كه اصلاح طلبان ديگر قصد ترك كردن مجلس را ندارند. از سوي ديگر استعفاي مزروعي به هيچ وجه به نفع اصلاح طلبان نبود چرا كه در صورت پذيرفته شدن اين استعفا، آنها يكي از نمايندگان خود در هيات نظارت بر مطبوعات را از دست مي دادند و تعداد آراء جناح رقيب آنان در اين هيات بيشتر از دوم خردادي ها مي شد. با راي نياوردن استعفاي مزروعي، بحث استعفاي بهزاد نبوي در هاله اي از ابهام قرار دارد. از سويي هيات رئيسه و اعضاي مجمع روحانيون مخالف با مطرح شدن استعفاي نبوي هستند ولي از سوي ديگر خود وي به صورت جدي اين بحث را دنبال مي كند و از نمايندگان خواسته به استعفاي او راي دهند. جريان معتدل دوم خرداد تمام تلاش خود را براي منصرف كردن بهزاد نبوي به كار گرفته است.حسين مرعشي عضو فراكسيون كارگزاران در مخالفت با استعفاي مزروعي گفت ضرورت استعفا از بين رفته و مجلس ششم با مخالفت اين استعفا پرونده  استعفاها را ببندد. حال ديگر پرونده انتخابات مجلس هفتم بسته شده و ديگر نيازي به استعفاي نمايندگان در اين راستا نيست. سپس راي گيري با ورقه به عمل آمد و علي رغم اينكه نود و دو نفر با استعفاي مزروعي موافق بودند به علت به حد نصاب نرسيدن تعداد موافقين، استعفاي مزروعي راي نياورد و مزروعي كماكان در مجلس باقي ماند.
در حاشيه استعفا
فراكسيون مشاركت روز قبل از استعفا جلسه داشته و طي آن به اين نتيجه رسيده بودند كه ادامه دادن استعفاها ديگر در اين شرايط به سود اصلاح طلبان نيست ولي به هر حال اعضاي سازمان مجاهدين و برخي از اعضاي مشاركت هنوز بر استعفا دادن نمايندگان تاكيد مي ورزند. طيف جوان فراكسيون مشاركت روز گذشته تمام تلاش خود را براي راي نياوردن استعفاي مزروعي به كار بردند و علي رغم موافقت بهزاد نبوي، اجازه ندادند كه استعفاي مزروعي
راي بياورد. ميثم سعيدي در اين زمينه گفت حضور مزروعي در تصويب برنامه چهارم توسعه بسيار ضروري به نظر مي رسد.
چنين به نظر مي رسد كه استعفاي نبوي راي بياورد چرا كه ميثم سعيدي اعلام كرد عدم راي موافقت ما به استعفاي مزروعي لزوماً به معني مخالفت ما با استعفاي ديگر اصلاح طلبان نيست. صفايي فراهاني نيز گفت فكر نمي كنم استعفاي نبوي به سرنوشت مزروعي دچار شود. نبوي نيز در چند جلسه غير رسمي اعلام كرده حتي با تكيه بر آراء موافق فراكسيون اقليت هم كه شده، با پذيرش استعفايش مجلس را زودتر از موعد ترك خواهدكرد. وي اعلام كرده من مصمم به استعفا هستم.
از سوي ديگر در جلسه داخلي سازمان مجاهدين انقلاب نيز درگيري بين محسن آرمين و محمد سلامتي دبيركل سازمان مجاهدين روي داده است.گويا علت اين درگيري اختلاف نظر در مسائل سياسي درون حزبي و ادامه راهكار اصلاحات بوده است.

وزيران و سخنگوي دولت:
استعفا نداده  و نمي دهيم
حوزه دولت - خبرنگار همشهري: در پي پخش خبرهاي متفاوت و غيررسمي از احتمال تغيير در كابينه خاتمي روز گذشته در پايان جلسه هيات دولت كه بدون حضور رئيس جمهوري تشكيل شد، همه وزيران در اين باره پاسخي هماهنگ به خبرنگاران دادند.
سه وزيري كه خبر استعفاي آنها منتشر شده بود همگي بار ديگر موضوع استعفاي خود را تكذيب كردند .وزيران اقتصاد و دارايي، راه و ترابري و آموزش و پرورش اعلام كردند كه استعفا نداده اند و در مورد استعفا با رئيس جمهوري هم صحبتي نكرده اند.
بحث كناره گيري وزير كشور نيز كلا منتفي اعلام شد، موضوع رابطه ترميم كابينه با پايان دوره مجلس ششم و روي كارآمدن طيف جديد در مجلس هفتم نيز تكذيب و گفته شد ترميم كابينه تصميم مستقل رئيس جمهوري است و وي در سال آخر كابينه تصميم دارد با جابجايي برخي وزيران كارايي هيات دولت را افزايش دهد.
بخش سياسي كابينه تغيير نمي كند
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت كه مدتي بود از اظهار نظر در جمع خبرنگاران خودداري مي كرد ديروز به همه پرسش هاي آنها پاسخ داد.
وي در مورد ترميم كابينه گفت: بخش سياسي كابينه تغييري نمي كند و نخواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه رئيس جمهوري هنوز تصميم خود را در اين باره اعلام نكرده گفت: قبلا گفته ام برخي از آقايان وزيران و معاونان رئيس جمهوري در مورد اينكه در كابينه بمانند يا نمانند با رئيس جمهوري مذاكراتي داشتند ولي هنوز رئيس جمهور اعلام نظر قعطي نكرده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا وزيران خواستار استعفا هستند يا خاتمي اصرار به ترميم كابينه دارد گفت: بهرحال ممكن است اين تصميم از سوي شخص رئيس جمهوري نيز باشد.
رمضان زاده در مورد اينكه آيا وزير كشور نيز از جمله وزراي مذاكره كننده با رئيس جمهور براي ترك كابينه بوده است گفت: وزير كشور مطلقا جزو مذاكره كنندگان نبوده است. وي از ذكر اسامي وزيراني كه خواستار جابجايي و يا خروج از دولت هستند خودداري كرد و در مورد زمان ترميم كابينه نيز گفت: تاريخ آن به تصميم رئيس جمهوري بستگي دارد.سخنگوي دولت در مورد جابجايي و يا تعويض وزيران گفت: شايد هر دو اتفاق بيفتد.وي در مورد استعفاي خودش از هيات دولت گفت: من وزير دولت نيستم، فعلا مشغولم و كارم را انجام مي دهم.
رمضان زاده خاطرنشان كرد كه در هيات دولت بحثي در مورد ترميم كابينه نشده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه در مدت باقيمانده عمر دولت خاتمي چه ضرورتي براي تغيير كابينه وجود دارد گفت: ما هنوز تا مرداد ماه سال آينده فرصت زيادي داريم و فكر مي كنيم بساري از طرحهاي اساسي و زيربنايي كه دولت آن را شروع كرده است طي چهارده ماه آينده به بهره برداري مي رسد كه يك نمونه آن با بي مهري مجموعه رسانه ها روبرو شد افتتاح كارخانه توربين سازي است كه به عنوان يكي از كارهاي بديع در زمينه تكنولوژي و افتخار كشور محسوب مي شود و از اين قبيل طرحها طي ۱۵ ماه آينده بسيار داريم.
رمضان زاده در مورد تغيير وضعيت كابينه خاطرنشان كرد: كابينه هميشه سياسي و كاري بوده و همان روال گذشته را ادامه خواهد داد.
وي افزود: با توجه به شرايطي كه در كشور بوجود آمده است برخي همكاران احساس مي كنند نيازمند مذاكره در مورد نحوه كارشان با آقاي رئيس جمهوري هستند و اينكه آيا ادامه كار به شيوه گذشته امكان دارد يا خير؟
رمضان زاده اضافه كرد: بحث ترميم در كابينه مطرح نشده بعضي آقايان تقاضاي جابجايي كرده اند و بعضي هم تقاضا كرده اند كه در كابينه نباشند، رئيس جمهور در حال بررسي اين تقاضاها هستند.
در باره لوايح دوگانه
سخنگوي دولت در مورد علت پس گرفتن دولايحه توسط رئيس جمهور از مجلس گفت: همانگونه كه رئيس جمهور در نامه اخير خود نوشتند بر اين باور بودند كه بايد براي احقاق حق مردم و برگزاري يك انتخابات رقابتي آزاد و عادلانه نيازمند اصلاح قانون انتخابات و براي دفاع از حقوق شهروندي مردم در حوزه اختيارات رئيس جمهوري بايد مطابق قانون تغييراتي در قانون اختيارات ايجاد شود ولي به دليل موانعي كه پيش آمد و همانطور كه رئيس جمهور اعلام كردند با خوف از اينكه ممكن است در آينده همين اندك اختيارات رئيس جمهوري نيز مورد خدشه واقع شود دو لايحه را پس گرفتند.
قرار شده چيزي نگويم
وزير كشور روز گذشته در پايان جلسه هيات دولت از پاسخگويي به پرسش هاي متعدد خبرنگاران راجع به استعفايش از كابينه گفت: قرار شده من چيزي نگويم.وي در برابر اصرار خبرنگاران به پاسخگويي صريح و شفاف گفت: قرار شده شفاف حرف نزنم تا شما اين سوژه را از دست ندهيد. وزير كشور طبق معمول هميشگي گفت كه درباره استعفا و يا ادامه كار دولت در جلسه آينده صحبت خواهد كرد.
موسوي لاري همچنين در پاسخ به پرسشي درخصوص برگزاري انتخابات مرحله دوم مجلس هفتم گفت: در همه حوزه ها روز هجدهم ارديبهشت انتخابات برگزار مي شود و در تهران پيشنهاد برگزاري همزمان آن با انتخابات رياست جمهوري پيشنهاد خوبي است زيرا هزينه برگزاري انتخابات در تهران بسيار بالاست و شايد مصلحت اين باشد كه انتخابات تهران با انتخابات رياست جمهوري برگزار شود.
با عملكرد قابل دفاع چرا استعفا دهم؟
احمد خرم وزير راه و ترابري نيز در جمع خبرنگاران خبر استعفاي خود را تكذيب كرد و گفت: كسي كه براي كار آمده چرا استعفا دهد؟وي افزود: ما در بخش حمل و نقل و ترابري عملكرد قابل دفاع داريم و كسي كه عملكردش قابل دفاع است، استعفا نمي دهد.
بعدا مي گويم
مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش نيز در مورد اينكه آيا جزو مذاكره كنندگان براي خروج از كابينه بوده است يا خير گفت: بعدا مي گويم. وي احتمال رفتن خود به وزارت تعاون را رد كرد.
حاجي ارتباط بحث ترميم كابينه با تغيير تركيب مجلس هفتم را رد كرد و گفت: تصميم مديريتي شخص رئيس جمهوري است كه در مورد كابينه چه تغييري ايجاد كنند و يا تصميم شخصي وزيراني است كه مي خواهند از كابينه خارج شوند. وزيري كه ا ز ترس استيضاح كنار رود يعني از ترس مرگ خودكشي كند.
وزير آموزش و پرورش خبر استعفاي خود را تكذيب كرد وگفت: روزنامه ها نظر خود را مي نويسند در حالي كه مستنداتي وجود ندارد.
مرتضي حاجي تاكيد كرد كه براي رفتن از كابينه با رئيس جمهور مذاكره نكرده است.
وي گفت: ظرف سه يا چهار روز آينده وضعيت ترميم كابينه و تعداد افرادي كه تغيير مي كنند مشخص خواهد شد. وي همچنين تغيير دركابينه را به منظور جلوگيري از فشار مجلس هفتم بر دولت خاتمي ندانست و گفت: منتخبين مجلس هفتم اعلام كرده اند كه با دولت خاتمي همكاري خواهند كرد. معناي همكاري اين است كه كمك كنند دولت در مدت باقيمانده اهداف و برنامه هاي خود را پياده كند.

صدر پيشنهاد صلح داد
004923.jpg
درحالي كه نيروهاي آمريكايي ديروز قواي خود را اطراف شهر نجف تقويت كرده و همچنان به تهديد براي كشتن يا دستگيري مقتدي صدر ادامه مي دهند، خبرگزاري رويتر گزارش داد، فرستاده مقتدي صدر پيام صلح آميزي از طرف او منتشر كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، فرستاده اي از سوي مقتدي صدر گفته است كه اين روحاني شيعه از وي درخواست كرده پيشنهاد صلح وي را به آمريكايي ها ارايه كند.
عبدالكريم العتري فرستاده صدر كه اكنون در بغداد است در گفت وگوي تلفني به رويتر گفت، روز سه شنبه در نجف با صدر ديدار كرده و از او شنيده است پيشنهادهاي مثبتي براي پايان دادن به بحران دارد. وي گفت كه نمي تواند جزييات را فاش كند اما صدر درك مي كند كه رويارويي مسلحانه به نفع هيچ كس نيست.
شبكه خبري بي.بي.سي ديروز گزارش داد، واحدهاي ارتش آمريكا به منظور آغاز عمليات براي بازداشت صدر در اطراف نجف جمع شده اند.شيخ قيس خزعلي سخنگوي رسمي مقتدا صدر گفت: مقتدا صدر به مكان نامعلومي منتقل شده است.خزعلي ديروز به خبرنگار ايرنا در نجف گفت: وي از مكان اقامت جديد مقتدا صدر اطلاعي ندارد.
مقتدا صدر، در اعتراض به بازداشت «مصطفي اليعقوبي» يكي از دستيارانش به دست نيروهاي اشغالگر، از شنبه هفته گذشته تحصن خود را در مسجد كوفه آغاز و سپس در منزل شخصي خود ادامه داد و روز گذشته پس از ۱۰ روز به اين تحصن پايان داد.
مقتدا صدر گفته بود كه تنها درصورت عقب نشيني نيروهاي اشغالگر از عراق به تحصن خود پايان خواهد داد.
آتش بس فلوجه ۴۸ ساعت ديگر تمديد شد
درپي عقب نشيني تفنگداران آمريكايي، آتش بس در شهر فلوجه براي ۴۸ ساعت ديگر تمديد شد.
«فواد الراوي» يك مقام ارشد از «حزب اسلامي عراق» كه ميانجيگري گفت وگوها را برعهده دارد، با اعلام اين خبر به خبرگزاري فرانسه در بغداد افزود:  اين آ تش بس كه طبق توافق دو طرف براي ۴۸ ساعت ديگر تمديد شد، از ساعت ۹ صبح ديروز (چهارشنبه) به وقت محلي به اجرا درآمده است.
وي اظهارداشت: تمديد اين آتش بس اساساً براي بازگشايي «بيمارستان فلوجه» و «بيمارستان اردن» است كه به دليل محاصره تفنگداران نيروي دريايي آمريكا تعطيل شده بود.
جنگ در آتش بس
مسئولان بيمارستان فلوجه عراق اعلام كردند كه با وجود تمديد آتش بس در اين شهر، درگيري هاي ديروز بين نيروهاي آمريكايي جنگجويان فلوجه ۵ كشته و ۳ مجروح به جا گذاشت.
در همين حال شبكه العربيه اعلام كرد: يك بالگرد آمريكايي در حوالي شهر قائم در نزديكي مرز عراق با سوريه سرنگون شد.اين شبكه خبري همچنين از شليك يك گلوله خمپاره به سوي بازار شهر موصل خبر داد.در اين حادثه چهار عراقي كشته و ۷ تن ديگر مجروح شدند.
روس ها از عراق خارج مي شوند
وزارت موقعيت هاي اضطراري روسيه قصد دارد از امروز (پنجشنبه) اتباع اين كشور و ساير اعضاي جامعه همسود را از عراق تخليه كند.
ويكتور بلتسوف سخنگوي اين وزارتخانه ديروز با اعلام اين خبر به خبرگزاري اينترفكس افزود: وزارت موقعيت هاي اضطراري درصدد اعزام ۷ فروند هواپيما از مسكو به بغداد و كويت براي انتقال اين افراد به روسيه است.به گفته وي قرار است ۵۵۳ تبعه روس و ۲۶۳ نفر از اتباع ساير كشورهاي عضو جامعه همسود كه براساس قرارداد با شركت هاي روسي در عراق كار مي كنند از اين كشور تخليه شوند.وي افزود: نخستين هواپيما صبح روز پنجشنبه عازم عراق خواهد شد.
هشت نفر از كاركنان يك شركت روسي در عراق شامل ۳ روس و ۵ اوكرايني كه دوشنبه شب به وسيله افراد ناشناس در بغداد به گروگان گرفته شده بودند روز سه شنبه آزاد شدند.
دولت ژاپن نيز ديروز بار ديگر از شهروندان ژاپني خواست كشور عراق را ترك كنند.
البرادعي خواستار بازگشت بازرسان تسليحاتي به عراق شد
محمد البرادعي رييس آژانس بين المللي انرژي هسته اي بار ديگر خواستار بازگشت بازرسان تسليحاتي سازمان ملل به عراق شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، البرادعي در سخناني كه در يك كنفرانس در دانشگاه قاهره ايراد كرد همچنين گفت، از شوراي امنيت نيز درخواست كرده است كه درمورد بازگشت بازرسان تسليحاتي سازمان ملل به عراق چراغ سبز نشان دهد.وي در ادامه افزود: اختيارات و مسئوليت اين آژانس درمورد بازرسي از تسليحات كشتارجمعي هنوز به قوت خود باقي است.
جان نگرو پونته سفير آمريكا در عراق
مقامات كاخ سفيد مي گويند، جورج بوش رييس جمهوري آ مريكا قصد دارد جان نگرو پونته سفير كنوني آمريكا در سازمان ملل را به سمت سفير آمريكا در عراق منصوب كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام كاخ سفيد كه نخواست نامش فاش شود گفت به زودي اين خبر اعلام خواهد شد.
انتخاب بوش بايد به تاييد سنا برسد. درصورت تاييد نگرو پونته او به زودي براي اداره بزرگترين سفارتخانه آمريكا در دنيا با سه هزار كارمند به بغداد مي رود.
ساير تحولات
براساس آخرين نظرسنجي از مردم آمريكا كه نتايج آن روز سه شنبه منتشر شد فقط ۲۶ درصد از مردم اين كشور عمليات نظامي آمريكا در عراق را موفقيت آميز مي دانند و بيش از نيمي از آنان معتقدند دولت بوش طرح روشني براي برخورد در عراق ندارد.
* هفته نامه آمريكايي تايم در درستي اظهارات برخي مقامات آمريكايي كه مدعي دخالت ايران در امور عراق شده اند، ترديد كرد و نوشت: درحالي كه هيچ اطميناني درمورد آينده عراق وجود ندارد، احتمال مداخله خارجي مطرح مي شود.
* شبكه خبري سي.ان.ان روز سه شنبه در صفحه خانه اينترنتي خود از افزايش «ترسناك» تلفات نيروهاي آمريكايي در عراق خبر داد.
* كوفي عنان دبيركل سازمان ملل روز سه شنبه به هنگام ورود به مقر سازمان ملل گفت كه وخامت اوضاع عراق، كار كاركنان سازمان ملل را در اين كشور دشوار كرده است.
* ارتش آمريكا ديروز با انتشار بيانيه اي از كشته شدن ۴ تفنگدار آمريكايي در درگيري هاي روزهاي دوشنبه و سه شنبه عراق خبر داد.
* گلوريا آرويو رييس جمهور فيليپين با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: به دليل افزايش شرايط نامناسب امنيتي در عراق، دولت فيليپين امكان خروج نيروهاي اين كشور در عراق را مورد بررسي قرار داده است.
* «هلن كلارك» نخست وزير نيوزيلند هم گفت كه نيروهاي اين كشور در عراق درصورت ادامه آشوب، عراق را ترك خواهند كرد.
* شوراي حكومتي عراق با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه اين شورا براي بررسي حوادث اخير در شهرهاي فلوجه و نجف همايش برگزار مي كند.
به گزارش ايرنا،  در اين بيانيه از كليه احزاب سياسي، روساي عشاير، رجال ديني و شخصيت هاي شهرهاي فلوجه و نجف خواسته شده است كه براي ريشه يابي حوادث اين دو شهر، همايش آسيب شناسي برگزار كنند.
هوگو چاوز رييس جمهوري ونزوئلا حمايت قاطع خود را از كساني كه آنان را برادران خود در بين ملت عراق خواند و با متجاوزان امپرياليستي مي جنگند، اعلام كرد.
* «راينهولد روبه» رييس كميسيون دفاع مجلس آلمان گفت:  راهبرد آمريكا براي اشغال عراق با شكست مواجه شده است.

كوتاه از سياست ايران
آمريكا راهي جز خروج از عراق ندارد
اشغالگران به هيچ يك از اهداف خود در اشغال عراق دست نيافته اند و با شدت و شقاوت بيشتر و با سلاح هاي پيشرفته مرگبار خود به كشتار زنان و كودكان و مردم بي پناه و تخريب شهرهاي عراق دست زده و به سياستهاي ظالمانه و جنگ طلبانه خود ادامه مي دهند.به گزارش خبرگزاري مهر در بيانيه آيت الله نوري همداني با بيان اين نظرات آمده است: آمريكا و انگلستان و همكاران آنها بايد بدانند كه واكنش و مقاومت مردم مسلمان عراق عليه آنها از ايمان و فرهنگ مردم مسلمان و از حوزه هاي علميه و مراجع محترم عراق سرچشمه مي گيرد. كشور عراق مركز مشاهد مشرفه و اماكن مقدسه و پايگاه معلمان آزادي و عزت بشريت است.
تجديد نظر در جبهه دوم خرداد
سيد حسين موسوي تبريزي دبير مجمع مدرسين حوزه علميه قم از تغيير در اصول مشترك گروه هاي دوم خرداد خبر داد.وي در گفت و گو با خبرگزاري مهر افزود: ممكن است برخي از گروه ها به جبهه دوم خرداد اضافه و يا كم و كيفيت برخورد با مسائل پيش آمده متفاوت باشد.در اصول مشترك گروه هاي جبهه دوم خرداد نيز بايد تجديد نظر شود. موسوي تبريزي خاطرنشان كرد: گروه هاي دوم خرداد با تغيير در كيفيت فعاليت خود مي توانند حضوري موثرتر داشته باشند و بايد از بيانيه دادن به كارهاي تعليماتي و عملي در خصوص جذب افراد گرايش پيدا كنند.
موسوي تبريزي در ادامه تصريح كرد: انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نشان داد كه گروه هاي دوم خرداد در برخي مسائل اختلافات جدي دارند.
ارسال پيام از سوي ليبي به ايران تأييد شد
سخنگوي  وزارت  امورخارجه  در مورد برخي  اخبار منتشره  در زمينه  پيام  دولت  ليبي  به  ايران  گفت : باتوجه  به  حساسيت  و توجه  جمهوري  اسلامي ايران  به  سرنوشت  امام  موسي  صدر و اقدامات  و پيگيري هاي  فراواني  كه  در اين باره بعمل  آورده  بود، رهبر ليبي  با ارسال  پيامي اقدامات  و ديدگاههاي  كشورش دراين  خصوص  را اعلام  داشت . حميدرضا آصفي روز چهارشنبه  اين  موضوع  را اعلام  كرد وافزود: دولت  ليبي اعلام  آمادگي  كرده  بود با ايران  دراين  خصوص  در ارتباط و رايزني  باشد.
سخنگوي  وزارت  امورخارجه  اخبار ديگري  كه  به  نقل  از منابع  ديپلماتيك ايران  منتشر شده  بود را بي اساس  دانست  و افزود: تبادل  پيام  و انتقال ديدگاههاي  كشورها به  يكديگر پيرامون  امور دوجانبه  و تحولات  منطقه اي  و بين المللي  امري  رايج  و مستمر مي باشد.
ترميم در جهت بهبود رابطه دولت و مجلس
منتخب مجلس هفتم گفت: اميدواريم تغيير در كابينه به رابطه بهتر مجلس هفتم با دولت كمك كند. به گزارش ايسنا غلامعلي حداد عادل در حاشيه نخستين اجلاس مشترك منتخبين ائمه جماعات و نمايندگان هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه مطمئن باشيد ما و روحانيت مسئله اي نخواهيم داشت گفت: با شروع به كار مجلس هفتم معلوم مي شود كه كدام لايحه بايد پس گرفته شود و كدام لايحه در دستور كار بماند. البته اين مسئله مهمي نيست.
افزايش صادرات نظامي ايران
خود اتكايي  ايران  به  صنايع  نظامي سبب  افزايش  روز افزون  صادرات  اين  گونه  اقلام  به  ساير كشورهاي  جهان  شده  است . فرامرز عبددوست  يكي  از مسئولين  شركت  مادلكس  در محل  برگزاري  نمايشگاه  خدمات  دفاعي  آسيا در سوبانگ  جايا حومه  كوالالامپور به  خبرنگار ايرناگفت : در سالهاي  گذشته  به  ۳۶ كشور خارجي  صادرات  صنايع  دفاعي  داشته ايم . وي  افزود: اين  صادرات  در زمينه هاي  هوايي ، زميني  و برخي  اقلام  دريايي بوده  است .
تبديل قرار انصافعلي هدايت
قاضي شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي تبريز ديروز قرار بازداشت انصافعلي هدايت روزنامه نگار تبريزي را فك و به قرار وثيقه ۴۰۰ ميليون ريالي تبديل كرد.
به گزارش ايرنا اباذر تقوي گفت: راي خود را ديروز انشاء و در حضور متهم و وكلاي وي صادر كرد. وي افزود: متهم مي تواند با ارائه وثيقه ۴۰۰ ميليون ريالي آزاد شود. انصافعلي هدايت دي ماه پارسال پس از بازگشت از آلمان به اتهام شركت در همايش جمهوري خواهان بازداشت شد.
پيگيري پرونده زرافشان از طريق سازمان ملل
هما زرافشان گفت: وضعيت ناصر زرافشان را از طريق سازمان ملل پيگيري خواهيم كرد. همسر ناصر زرافشان در گفت و گو با خبرگزاري ايلنا گفت: از آنجا كه پيگيري هايي كه تاكنون براي روشن شدن وضعيت زرافشان انجام داده ايم، به نتيجه اي نرسيده است، قصد داريم وضعيت او را از طريق بخش حقوقي سازمان ملل دنبال كنيم.

ابوحيدر الشيخ سفير عراق در تهران شد
به گزارش روزنامه كويتي الري العام، يك عضو مجلس اعلاي انقلاب اسلامي به عنوان سفير عراق در تهران منصوب شد.
خبرگزاري مهر با اعلام اين خبر افزود: در نخستين مرحله از انتصاب هاي وزارت امور خارجه عراق كه پل برمر، حاكم منصوب آمريكا با آن موافقت كرده سه عضو مجلس اعلاي انقلاب اسلامي نيزدرآن به چشم مي خورند.
اين سه نفر عبارتند از حامد البياتي، ابوحيدر الشيخ و علي العضاض.
بنابراين گزارش از اين ميان حامد البياتي به عنوان معاون اول وزارت امور خارجه عراق منصوب شده و ابوحيدر الشيخ به عنوان سفير عراق در ايران مشغول به كار خواهد شد.
الشيخ ۱۵ سال رئيس دفتر مرحوم آيت الله محمدباقر حكيم، رئيس فقيد مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، در تهران بوده است.

ديدار دانشگاهيان عراق با هاشمي رفسنجاني
جمعي از مدرسان و دانشجويان دانشگاههاي عراق عصر ديروز با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با حساس و سرنوشت ساز خواندن مسئوليت قشر فرهنگي و علمي عراق در اين برهه حساس، گفت: توطئه هاي خطرناكي در پيش است كه مردم عراق را از رأي اكثريت آنان محروم كنند.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: اشغالگران فهميده اند در صورتي كه مردم عراق آزاد باشند، هيچ گاه حاضر نيستند در خدمت اجانب باشند.
وي افزود: آمريكايي ها اهداف خود را مخفي مي كنند و با اقدامات سطحي به دنبال عوام فريبي هستند، اما مسلم است كه آنان به هيچ وجه از اهداف استعماري خود دست نخواهند كشيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ارائه تحليلي از اوضاع و شرايط عراق نتيجه گيري كرد آمريكا و اشغالگران بايد به دنبال راه فرار از عراق باشند. فراري كه براي آنان بسيار گران تمام خواهد شد، اما اين، سرنوشت محتوم آنان است و گريزي از آن نيست چرا كه به بهترين نحو فهميده اند كه با لشكركشي نمي توان بر مردم آزاده و معتقد عراق فائق آمد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني به علما و فرهنگيان عراق توصيه كرد كه با تدبير و داشتن برنامه، از فرصت ها استفاده بهينه نمايند.
در اين ديدار تني چند از استادان دانشگاه بصره با محكوم كردن اشغال كشورشان توسط اجانب به تشريح ديدگاههاي خود در مورد ضرورت وحدت و لزوم مشاركت اكثريت مردم عراق در سرنوشت كشورشان پرداختند.

در پي ناكامي در عراق
آمريكا از ايران كمك خواست
هيأت سياسي ايران به عراق رفت
وزير امورخارجه اعلام كرد كه آمريكا از طريق سفارت سوئيس در تهران طي نامه اي از ايران خواسته است تا درجهت بهبود اوضاع در عراق كمك كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، خرازي كه پس از پايان جلسه هيات دولت با خبرنگاران صحبت مي كرد در ادامه با تاكيد بر اينكه ما در اين خصوص تلاش خواهيم كرد، افزود: آمريكايي ها فعلا در مسير اشتباهي هستند ولي طبعا بايد با همسايگان عراق مشورت كنند.وزير خارجه يادآور شد: ما چندين بار در اجلاس همسايگان عراق حضور داشتيم و اين مكانيزم خوبي است براي اينكه به آمريكايي ها مشورت دهد كه باتوجه به عدم اطلاع آنها از مسايل عراق و روانشناسي مردم اين كشور، از اشتباهات بيشتر خودداري كنند.
در همين حال ديروز فرستاده ويژه ايران به منظور تبادل نظر با مقام هاي عراق وارد بغداد شد.
به گزارش ايرنا، حسين صادقي مسئول اداره كل خليج فارس وزارت امورخارجه قرار است در ديدار با مسئولان عراقي راه هاي خروج اين كشور از بحران جاري را مورد بررسي قرار دهد.صادقي در ماموريت خود قرار است علاوه بر وزير خارجه و رييس دوره اي شوراي حكومتي عراق با جرالي كرينستوك، نماينده انگليس در عراق نيز ديدار كند.وي همچنين در سفر خود به عراق با برخي مراجع و مسئولان احزاب و گروه هاي عراقي ديدار و گفت وگو خواهد داشت.
در همين حال، يك مقام آگاه به خبرنگار همشهري گفت: ايران در پاسخ به نامه آمريكا به رهبران واشنگتن اعلام كرده است كه اگر آنها خواهان برقراري آرامش در عراق هستند مي بايست از روش هاي خشونت بار كنوني فاصله بگيرند و به خواسته مردم اين كشور از جمله پايان اشغالگري توجه كنند.

مقام معظم رهبري:
همه مسئولان بايد پاسخگوي كارها و تصميمات خود باشند
آمريكايي ها دير يا زود با ذلت و سرافكندگي از عراق خارج خواهند شد
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي : رهبر معظم  انقلاب  اسلامي صبح  ديروز در ديدار هزاران  نفر از قشرهاي مختلف  مردم ، پاسخگويي  را «حقيقتي  اسلامي» خواندند و افزودند: پاسخگويي يعني  احساس  مسئوليت ، و همه  مسئولان  و مديران  رده هاي  مختلف  كشور بدون استثناء بايد پاسخگوي  كارها و تصميمات  خود باشند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي ، با اشاره  به  آيات  قرآن  كريم  درباره  مسئوليت و پاسخگويي  آحاد بشر در درگاه  پروردگار متعال ، خاطرنشان  كردند: اعتقاد به  پاسخگويي ، اعمال  و گفتار انسان  را به نوعي  كنترل  مي كند و فرد در مقابل وجدان  خود و در برابر جامعه ، احساس  مسئوليت  مي نمايد.
ايشان ، احترام  مردم  به  مسئولان  را، با احساس  مسئوليت  مديران  كشور مرتبط دانستند و افزودند: مسئولاني  شايسته تكريم  مردم  هستند كه  خود را در قبال  همه  گفتار، اقدامات  و تصميمات  خود پاسخگو و مسئول  بدانند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  اوضاع  جهان  و از جمله  اوضاع  آشفته  عراق  را نتيجه  بي مسئوليتي  و پاسخگو نبودن  دولت  آمريكا برشمردند و خاطرنشان كردند: جنايات  سهمگين ، وحشيانه  و حيرت  انگيزي  كه  در عراق  جاري  است  از اغراض  سياسي  - اقتصادي  قدرت  بي مهار آمريكا ناشي  مي شود كه  خود را در مقابل  افكار عمومي جهان  پاسخگو نمي داند و براي  پركردن  جيب  كمپاني هاي نفتي  و صهيونيستي ، يك  كشور را با كشتار و جنايت ، به  اشغال  خود درآورده است .
رهبر معظم  انقلاب ، وضع  امروز عراق  را نتيجه  عكس العمل  طبيعي  مردم اين  كشور در برابر اقدامات  اهانت  بار اشغالگران  ارزيابي  كردند و افزودند:آمريكاييها، ديگران  را به  تحريك  ملت  عراق  و دخالت  در اين  كشور متهم  مي كنند اما كاملاروشن  است  كه  جنايات  اشغالگران  ورفتار توهين  آميز آنان  بازنان  و جوانان  عراقي ، باعث  عكس العمل  ملت  غيور و جوانان  شيعه  و سني عراق  شده  است  و وضعي  را كه  ما، از ماهها قبل  پيش  بيني  مي كرديم  براي اشغالگران  بوجود آورده  است .
ايشان  اعتراض  جهانيان  از جمله  برخي  شخصيتهاي  آمريكايي  به  دروغگويي دولت  آمريكا در مورد مبارزه  با تروريسم  و مقابله  با سلاح  كشتار جمعي درعراق  را نشان دهنده  افشا شدن  ماهيت  حقيقي  دولت  آمريكا دانستند و خاطرنشان  كردند: آمريكايي ها با اسم  مردمسالاري  به  عراق  آمدند اما دراين  كشور «مردم  كشتاري» براه  انداختند و چهره  خود را از گذشته  نيز سياه تر كرده اند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي سياست هاي  آمريكا درعراق  را شبيه  سياست  مشت آهنين  رژيم  صهيونيستي  درقبال  مردم  فلسطين  برشمردند و تأكيد كردند: اقدامات  آمريكايي ها در عراق  براساس  همه  اصول  و موازين  بشري  محكوم  وتنفرانگيز و براساس  همه  قواعد طبيعت  محكوم  به  شكست  است  وآمريكاييها دير يا زود با ذلت  و سرافكندگي  از عراق  خارج  خواهند شد.
ايشان  هوشياري  و وحدت  مردم  عراق  را باعث  كوتاه  شدن  دوره  اشغال  اين كشور دانستند و افزودند: مردم  عراق  مي توانند با تمسك  به  اسلام ، وحدت كلمه ، حفظ روحيه  اسلامي وايماني ، بكارگيري  عقل  و حكمت  و تدبير،قدرشناسي  و پيروي  از علما ومرجعيت  و «نيافتادن  در دام  آمريكا و انگليس براي  ايجاد تفرقه  قومي و مذهبي»، روند برپايي  عراق  مستقل ، آزاد، مردمي و تحت  پرچم  اسلام  را تسريع  كنند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  همچنين  با اشاره  به  ايام  رحلت  نبي  مكرم  اسلام ، حضرت  ختمي مرتبت  را الگويي  براي  همه  تاريخ  بشر خواندند و خاطرنشان  كردند: روح  تعاليم  و معارف  اسلامي اين  است  كه  «عقل  و تقوا»، رفتار وگفتارانسان را هدايت  كند نه  «شهوت  و غضب» و مسلمانان  مي توانند با استفاده  از اين تعاليم  گرانقدر، دنيايي  نو و منطبق  با خواسته هاي  حقيقي  و فطري  انسان ايجاد كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |