يكشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۴
سفر مغز نابغه قرن
پدر من مغز اينشتين را بيرون آورد
توماس هاروي شانس بزرگي داشت كه در زمان مناسب در مكان مناسب قرار داشت
دكتر لاله ميراسكندري 
005517.jpg

در شهر كوچكي مثل پرينستون نگه داشتن يك راز، بسيار سخت است. خانم شيفر معلم كلاس پنجم مدرسه جاده والي از بچه ها پرسيد، چه كسي مي داند در ۱۹ آوريل سال ۱۹۵۵ چه اتفاقي افتاده است؟ و در اين موقع يك دختر باهوش دستش را بلند مي كند.
«اينشتين مرد!» اين دختر، با غرور فرياد زد ولي هنوز آخرين كلمات از دهانش خارج نشده بود كه صداي يكي از پسرهاي آرام از ته كلاس شنيده شد كه گفت: «پدر من مغزش را درآورد!»
اينشتين مي دانست كه وقتش دارد تمام مي شود، نه به خاطر مشكلات تنفسي حاد يا به خاطر كم خوني كه اكسيژن را از خونش مي مكيد، بلكه به خاطر ديوي كه در شكمش رشد مي كرد. اواسط دسامبر ۱۹۴۸ بود كه وي در حاليكه از شدت درد شكمش را گرفته بود به بيمارستان بروكلين مراجعه كرد. دكترها اول فكر كردند مشكل از مثانه است، ولي وقتي دكتر جراح ردلف نيسن شكم اينشتين را باز كرد چيز ديگري پيدا كرد؛ يك برجستگي به اندازه گريپ فروت در ناحيه شكمي آئورت. سه چهارم آئورت درناحيه شكمي دچار خونريزي شده بود. بافت هاي ضعيف متورم شده با خون زياد در حال انفجار بود. دكتر نيسن دو سوم آئورت را در يك پوشش سلفوني زردرنگ پيچيد تا جلوي پاره شدن رگ را بگيرد. بعدا دكتر به اينشتين گفت: «ممكن است هر لحظه منفجر شود» و اينشتين پاسخ داد: «بگذار منفجر شود!»
او از در عقبي بيمارستان را ترك كرد در حاليكه زبانش را براي خبرنگاري كه آنجا منتظرش بود بيرون آورده بود. بعدا او عكس را گرفت و يك متن خداحافظي به آن الصاق كرد و براي جراحش فرستاد: «شكمم تقديم به نيسن/ زبانم تقديم به دنيا»
و سپس در ۱۲ آوريل ۱۹۵۵ چهره اينشتين از تحمل دردي كه ۷ سال انتظارش را مي كشيد درهم رفت و دو روز بعد كف حمام فرو افتاد.
در آن هنگام اينشتين به جاي اينكه به اين فكر باشد كه چطور مي تواند نجات پيدا كند، در حال صدور شرح كار براي بعد از مرگش بود. سرنوشت آنچه از او باقي مي ماند هميشه برايش مهم بود، چون مردم او را در حد يك بت مي پرستيدند. وقتي او يكبار به ژنو سفر كرده بود، يك دختر ديوانه سعي كرد يك تكه از موهايش را قيچي كند. به اين ترتيب آنها بعد از مرگ من با جسدم چه كار خواهند كرد؟! او يكبار گفت: «جسد مرا بسوزانيد تا مردم نتوانند استخوان هاي مرا پرستش كنند.»
از جمله كساني كه در كنار وي بودند، اوتو ناتان دوست وفادار و مشاور وي بود كه اينشتين فكر مي كرد مي تواند آرزوهاي او را برآورده كند. ناتان يكي از مشاوران مالي قديمي حزب نازي بود كه بعد از فرار از دست نازيها، در دانشگاه پرينستون، اقتصاد تدريس مي كرد و در آن هنگام پرفسور علم اقتصاد در دانشگاه نيويورك بود. او كمي قبل از اينشتين به آمريكا رسيد و به فيزيكدان معروف در تطابق با زندگي جديدش در آمريكا خيلي كمك كرد.اينشتين هميشه از او متشكر بود، چون بعد از ترك آلمان دلش براي دوستان دموكراتش بسيار تنگ شده بود و ناتان در پر كردن جاي خالي آنها بسيار كمك كرد. وقتي اينشتين در ساعت ۱۵:۱ صبح دوشنبه ۱۸ آوريل مرد، پسرش هانس آلبرت اجازه اوتوپسي را صادر كرد.
در سوئيت اوتوپسي بيمارستان پرينستون در ديوار مقابل ورودي پشت يكي از درهاي استيل مربعي، بدن اينشتين سرد شده بود. ولي آن روز صبح قبل از رسيدن دكتر پاتولوژيست توماس هاروي يك نفر جسد را از يخچال خارج كرده بود و با شيلنگ روي ميز را خيس كرده بود تا به اندازه كافي براي سراندن بدن اينشتين روي ميز ليز شود. وقتي دكتر هاروي وارد شد، تعجب نكرد، ولي ايستادن در مقابل بدن برهنه قهرمان انديشمند قرن، رگ هايش را با موجي از ترس به لرزه درآورد.
هاروي گفت: «احساس خوشبختي كردم، من شانس بزرگي داشتم كه كسي بودم كه در زمان مناسب در مكان مناسب بودم. اين لحظه بزرگي در زندگي من بود.»
او هيچ وقت احساسات خود را بروز نمي داد هيجان را كمتر از همه. از آنجايي كه خيلي ها قرار بود بيايند (غريبه ها و طرفداران اينشتين) تا جرقه اكتاني را كه قرار بود بدن اينشتين را بسوزاند تماشا كنند، او خيلي سعي كرد تا يك ارزيابي بي طرفانه حرفه اي ارايه دهد: «من فهيمدم كه اين بدن يك مرد بزرگ است، ولي نمي خواستم كار متفاوتي انجام دهم و هيچ كار متفاوتي انجام ندادم.»
براي هاروي برداشتن مغز طي اتوپسي عادي بود، «در اين مورد مخصوصا او فكر كرد كه كوته نظرانه است اگر اينبار اين كار را نكند. وي گفت: «براي من واضح بود كه بايد روي مغز اين مرد تحقيقاتي صورت گيرد، من با مغز يك نابغه سروكار داشتم پس بهتر بود يك كار خوب انجام  دهم.»
اوتوناتان هنگام اتوپسي حضور داشت و تمام مراحل كار را تماشا مي كرد و با وجودي كه درونش از غم و درد مي سوخت، كلمه اي به زبان نياورد.
هاروي مايع مغزي نخاعي را با يك لوله مخصوص خارج كرد، بعد به كمك انگشتان رشته هايي كه مغز را به قسمت هاي داخل جمجمه متصل مي كرد جدا كرد و مغز را با دو دست خارج كرد، او گفت: «درست شبيه همه مغزهاي ديگر بود.»
هاروي مي دانست كه بايد با خبرنگاران صحبت كند، ولي چون مي دانست جسد بايد براي تشييع جنازه آماده شود، ابتدا قسمت هاي خارج شده از جمجمه را به جاي خود برگرداند و قسمت خالي را با باندهاي كتاني پر كرد، سپس قسمت جمجمه بريده شده را به جاي خود گذاشته و آن را دوخت. مغز را شست وشو داد، لباس سفيد آزمايشگاهي را بيرون آورد و به ديدار جمعيت رفت. در راه خروج به رئيس خود جك كافمن گفت كه مغز را خارج كرده است. كافمن از اين خبر خيلي خوشحال شد چون فكر مي كرد براي بيمارستان پرينستون اعتباري كسب شده است.وقتي پسراينشتين خبر خروج مغز را در روزنامه ها خواند به بيمارستان پرينستون تلفن كرد و از هاروي به شدت شكايت كرد.
هانس آلبرت به هاروي گفت كه پدرش هيچكدام از اعضاي بدنش را به تحقيقات اختصاص نداده است و از جاروجنجال خوشش نمي آمد. هاروي گفت كه قلبا از رنجيدن خانواده متاسف است، ولي «هانس آلبرت براي انجام اتوپسي اجازه داده است» و به نظر وي اتوپسي استاندارد شامل خارج كردن مغز و در بعضي موارد نگه داشتن آن هم مي شود. بيمارستان ها اغلب اعضاي خارج شده را براي تدريس يا تحقيقات نگه مي دارند وپرينستون هم استثنا نيست.
خيلي ها هاروي را گناهكار مي دانستند، ولي از نظر پاتولوژيست جسد انسان، يك وسيله پزشكي براي آموزش است و مغزاينشتين يك ماده خام ارزشمند براي مطالعات علمي بود. او گفت: «اين مغز يك نابغه است و رها كردن آن واقعا خجالت آور است.»
هاروي پاي تلفن به هانس آلبرت بر ارزش علمي نگهداشتن مغز بسيار تاكيد كرد او اميدوار بود كه بتوان مغز را براي يافت شواهد آناتوميكي براي هوش آزمايش كرد، آيا واقعا تفاوتي وجود دارد؟
هانس آلبرت نگران جاروجنجالي بود كه در ادامه به وجود مي آمد، ولي هاروي او را مطمئن ساخت كه از مغز اينشتين به خوبي نگهداري مي شود و او اجازه نخواهد داد كه مغز وارد جاروجنجال هاي عمو مي شود و هانس آلبرت تنها با مسووليت هاروي قبول كرد تا مغز پدرش در راه علم وقف شود.
با وجودي كه نهايتا اجازه نگهداري مغز اينشتين توسط پسرش هانس آلبرت صادر شد، ولي در ادامه، اوتوناتان كه تمام مراحل كفن و دفن اينشتين را هم برعهده داشت، بسيار سعي كرد تا مطمئن شود كه پاتولوژيست هاي پرينستون با مغز اينشتين بسيار محتاطانه و معقولانه رفتار مي كنند.
بعدا چه اتفاقي افتاد؟
005520.jpg
برش هاي مختلف از مغز اينشتين 
مغز او يك سري شيارهاي غيرطبيعي دارد و اين شيارها در قسمت مربوط به رياضي و استدلال فضايي قرار دارند

بعد از توزين و عكسبرداري، مغزاينشتين ۲۴۰ قسمت شد هر كدام جداگانه شماره گذاري شد تا جاي اصلي آن معلوم شود.
مغزاينشتين طي ۳ تحقيق مختلف (كه انتشار يافته اند) مورد آزمايش قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ نسبت نورونها به سلول هاي گليال (سلول هاي اختصاصي براي تغذيه مغز) اندازه گيري شد. در يكي از قسمت هاي طرف چپ مغز اينشتين ۷۳ درصد سلول گليال بيشتري نسبت به تعداد ميانگين در ساير مغزها وجود داشت و اين به معني نياز بيشتر نورونهاي اين ناحيه به انرژي بود.مقاله اي به نام «تغيير ضخامت كورتكس و چگالي نورونها در كورتكس پيشاني اينشتين» در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. از آنجاييكه مغز اينشتين فقط ۱ كيلو و ۲۳۰ گرم وزن داشت (وزن متوسط مغز انسان ۱ كيلو و ۴۰۰ گرم است) و ضخامت كورتكس مغزي نازكتر از حد معمول بود، دانشمندان اين طور نتيجه گيري كردند: «مغزاينشتين چگالي (تراكم) نوروني بيشتري دارد.»
در سال ۱۹۹۹ مقاله اي به نام «مغز استشنايي آلبرت اينشتين» توسط لانست منتشر شد مبني بر اينكه مغز او يك سري شيارهاي غيرطبيعي دارد و اين شيارها در قسمت مربوط به رياضي و استدلال فضايي قرار دارند. بعضي عقيده دارند كه اين شيارها باعث مي شود در مغز اينشتين ارتباطات بين نوروني بهتر انجام شود، گرچه بعضي ها اعتقاد دارند نمي توان از اين مساله نتيجه گيري خاصي كرد.
در سال ۱۹۹۸، توماس هاروي ۲ شيشه محتوي باقيمانده مغزاينشتين را به مركز پزشكي پرينستون بازگرداند.
منبع: گاردين

خواص پزشكي چاي
دكتر اكبر نشاندار- عضو هيات علمي دانشگاه 
هم چاي سبز و هم چاي سياه از برگ هاي گياه «كامليا سيننسيس» بدست مي آيد.
برگ هاي چاي سياه قبل از خشك كردن كاملاً اكسيده مي شوند درحالي كه در چاي سبز برگ ها قبل از خشك كردن به طور ملايم بخار داده مي شوند. چاي سياه غالباً از آفريقا، هندوستان، سريلانكا و اندونزي و چاي سبز از كشورهايي مثل چين و ژاپن تامين مي شود.
هم چاي سياه و هم چاي سبز داراي مقادير مساوي از تركيبات فلاونوئيد «Flavonoid>هستند كه خاصيت آنتي اكسيدان دارند.
خواص بهداشتي چاي سبز
مصرف چاي سبز بدن را در برابر برخي انواع سرطان مانند سرطان ريه، معده و التهاب معده محافظت مي كند. پژوهشهايي كه در ژاپن انجام شده است نشان مي دهد كه مصرف منظم چاي سبز (بيش از ۳ فنجان در روز) احتمالاً از عود سرطان پستان در مراحل اوليه مي كاهد. اگرچه مكانيزم دقيق اين امر مشخص شده است اما احتمالاً تركيبات پلي فنول(Poly Phenol) از نوعepigallocate chin مانع از همانندسازيDNA و نتيجتاً مرگ سلول هاي سرطاني مي شود.
علاوه بر اثرات ضدسرطان و آنتي اكسيدان، گل سبز داراي خواص ضدالتهابي، ضدتشكيل لخته و نيز قدرت كاهش كلسترول و نيز ويژگي هاي ضدويروس و ضدباكتريايي است.
كاربرد موضعي پلي فنول هاي چاي سبز پوست را در برابر اثرات مخرب پرتوهاي فرابنفش (WV) و در نتيجه ابتلا به سرطان پوست، مقاوم مي سازد و امروزه بسياري از شركت هاي دارويي در فرآورده هاي پوستي خود از عصاره چاي سبز استفاده مي كنند.
براساس پژوهش هايي كه در نشريه تغذيه باليني آمريكا منتشر شده است، عصاره چاي سبز مي تواند با سرعت بخشيدن به اكسيداسيون چربي ها به كاهش وزن كمك كند.
كافئين چاي 
كافئين كه به طور طبيعي در برگ، دانه و يا ميوه بيش از صدگونه گياهي يافت مي شود، جزو تركيبات متيل گزانتين است. چاي از منابع اصلي كافئين طبيعي است. يك فنجان ۱۹۰ ميلي ليتري چاي داراي ۵۰ ميلي گرم كافئين است كه نسبت به همين ميزان قهوه، كافئين آن در حدود يك سوم است.
كافئين چندي پس از مصرف از بدن دفع مي شود و دفع آن به عواملي از قبيل عوامل ارثي، سن و مصرف سيگار بستگي دارد. كافئين ازنظر داروشناسي يك ماده فعال محسوب مي شود و بسته به ميزان مصرف، اثراتي را در بدن اعمال مي كند كه مهمترين اين اثرات عبارتند از:
-مصرف متوسط كافئين باعث افزايش فعاليت دستگاه عصبي مركزي، افزايش هوشياري و تمركز و كاهش خستگي مي شود اما مصرف زياد آن باعث كم خوابي و بروز حالات عصبي و نامنظم شدن ضربان قلب مي شود.
- كافئين مي تواند به عنوان يك گشادكننده مجاري تنفسي عمل كند و در درمان آسم مفيد باشد.
- كافئين با افزايش جريان خون كليوي، حجم ادراري را افزايش مي دهد.
اگر مصرف منظم كافئين به طور ناگهاني متوقف شود نشانه هايي چون سردرد، تخريب پذيري و خستگي ممكن است ظاهر شوند كه اين اثرات معمولاً موقتي بوده و در يك دوره يك روزه از بين مي روند.
كافئين ازطريق مكانيزم هاي ناشناخته، فرد را در برابر بيماري پاركينسون محافظت مي كند.
در برخي مطالعات مصرف تركيبي كافئين و ايبوپروفن نسبت به مصرف منفرد هركدام از اين دو ماده، تاثير بيشتري در كاهش و تسكين سردردهاي منظم داشته است.
به علت عبور كافئين از جفت توصيه مي شود كه خانم هاي باردار مصرف روزانه چاي را به كمتر از ۶ فنجان در روز كاهش دهند.
خواص آنتي اكسيدان چاي 
شواهد روزافزون بر نقش عوامل آنتي اكسيدان در پيش گيري و محافظت در برابر بيماري هاي قلبي، سكته و سرطان دلالت مي كنند. احتمالاً راديكال هاي آزاد در بروز اين بيماري ها موثرند و تركيبات آنتي اكسيدان مانع اثر راديكال هاي آزاد مي شوند.
راديكال هاي آزاد مولكول هاي پايدار كه شامل اتم هيدروژن، اكسيد نيتريك و اكسيژن مولكولي اند. اين مواد طي واكنش هاي شيميايي بدن و يا تحت تاثير عوامل محيطي اش آلودگي هوا، مقدار زياد پرتوهاي فرابنفش و مصرف سيگار به وجود مي آيند.
اين مولكول ها طي يك سري واكنش هاي زنجيروار به سلول هاي بدن حمله ور شده به آنها آسيب مي رسانند و برخي از محققان بر اين عقيده اند كه راديكال هاي آزاد در بيماري هايي چون سرطان، بيماري قلبي، سكته، روماتيسم، كاتاراكت (آب مرواريد) و بيماري آلزايمر موثرند.
تركيبات آنتي اكسيدان به طرق مختلف مانع از اثرات سوء راديكال هاي آزاد مي شوند.
برخي از مواد آنتي اكسيدان توسط سلول ساخته مي شده و برخي ديگر نيز از طريق منابع غذايي فراهم مي شوند. سبزي ها و ميوه هاي تازه و نيز چاي از منابع اصلي آنتي اكسيدان غذايي محسوب مي شوند.
مهمترين آنتي اكسيدان چاي «فلاونوئيدها» هستند كه غلظت بسيار بالايي در چاي دارند و حدود ۱۵ درصد از وزن خشك چاي را شامل مي شوند. فلاونوئيدهاي چاي محلول در آب هستند. طي يك بررسي كه در انگلستان انجام شده اثرات آنتي اكسيدان مصرف ۳ فنجان چاي در روز معادل مصرف ۶ سيب در روز بوده است.
عصاره چاي همچنين اثرات مهاري بر رشد باكتري هايي چون سالمونلا تايفي، كاسپيلو باكتر ژوژني، هليكوباكترپيلوري، شيگلا، كلستريديوم، پسودومونا و كانديدا دارد كه در بروز بسياري از بيماري هاي جدي موثر است.
چاي و سرطان 
بررسي هاي انجام شده در ژاپن نشان مي دهد كه مصرف چاي رخ داد سرطان را كاهش مي دهد.
فلاونوئيدهاي چاي سرطان ريه را كاهش مي دهند و پلي فنول هاي چاي باعث مهار همانندسازي و ساختDNA در سلول هاي لوكمي و سلول هاي سرطاني بافت ريه مي شوند.
فلاونوئيدهاي چاي به علت دارابودن خواصي از قبيل فعاليت آنتي اكسيدان، توانايي جذب كردن مواد سرطان زا، توانايي مهار رشد بي رويه سلولي، فعاليت ضدميكروبي (به خصوص در ارتباط با هليكو باكترپيلوري كه با سرطان معده همراه است) نقش مهمي در پيشگيري و مهار سرطان داراست.
چاي و بيماري قلبي 
مصرف چاي باعث مهار اكسيداسيون چربي هاي خون، كاهش چربي خون، بهبود عملكرد عروق خوني و مهار تجمع پلاكت ها مي شود و به همين جهت مي تواند از بروز و رخ داد بيماري هاي قلبي بكاهد.
چاي و آهن غذايي 
در افرادي كه دچار كمبود آهن هستند و يا افراد مستعد به كمبود آهن مانند نوزادان، شيرخواران، نوپايان، دختران نوجوان و جوان، زنان در سنين قبل از يائسگي و زنان و مردان پس از سن ۷۵ سالگي توصيه مي شود كه از مصرف همزمان چاي و غذا و يا بلافاصله پس از غذا (حداقل تا يك ساعت پس از غذا) خودداري شود چراكه مصرف چاي در اين زمان مي تواند جذب آهن غذايي را تا حدودي كاهش دهد. از سوي ديگر مصرف ويتامينC به طور همزمان مي تواند اين اثر را برطرف كند.
چاي و نقش آن در جبران مايعات بدن 
علاوه بر ساير خواص فوق الذكر، مصرف چاي يكي از راه هاي مناسب تامين مايعات موردنياز بدن است و انجمن تغذيه انگلستان استفاده از چاي را به عنوان يكي از راه هاي مطلوب تامين مايعات موردنياز بدن توصيه مي كند. در انگلستان بيش از ۷۰ درصد جمعيت بيش از ۴ فنجان چاي در روز مصرف مي كنند كه اين يك راه مناسب براي فراهم كردن آب موردنياز بدن است. (لازم به ذكر است كه هر فرد بالغ در روز به حداقل ۵/۱ تا ۲ ليتر مايع نيازمند است.)
چاي و بهداشت دهان 
پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه پوسيدگي دندان در افرادي كه چاي مصرف مي كنند نسبت به افرادي كه چاي مصرف نمي كنند كمتر است. دلايل اين امر عبارتند از: گياه چاي فلورايد را از خاك جذب كرده و در برگ هاي خود ذخيره مي كند و به همين جهت چاي يك منبع بسيار غني براي فلورايد است و به دنبال نوشيدن چاي درصد قابل توجهي از فلورايد به ميناي دندان مي چسبد.
گياه چاي داراي تركيبات تانين«>Tannin است كه آنزيم آميلاز را مهار مي كنند و مانع از اثرات مخرب غذاهاي حاوي نشاسته بر روي دندان مي شوند و درعين حال رشد باكتري استرپتوكوكوس موتانس را كه باعث پوسيدگي دندان مي شود مهار مي كند كه اين اثر را فلاونوئيدهاي موجود در چاي نيز اعمال مي كنند.
تانين ها، كافئين و توكوفرول چاي مقاومت مينا را دربرابر اسيد افزايش مي دهند.
مصرف چاي احتمالاً سرطان حفره دهاني را نيز كاهش مي دهد.
منبعwww.Tea.wk.co.com :

خورد و خوراك
نقش تغذيه در بيماري آسم 
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
يك رژيم غذايي مناسب مي تواند در كنترل آسم و آلرژي (حساسيت) نقش مفيدي داشته باشد. افردا مبتلا به بيماري آسم به خاطر شرايط خاص خود، دچار كمبودهاي تغذيه مي شوند كه ما به بررسي چند مورد مي پردازيم:
آسم و نياز به كلسيم 
بسياري از مبتلايان به آسم، جهت تنفس راحت، مجبور به استفاده و استنشاق داروهاي كورتيكو استروئيدي هستند. دوز دارو بعد از سن ۴۰ سالگي افزايش مي يابد و استفاده از دوزهاي بالا باعث به وجودآمدن پوكي استخوان در فرد مي شود. پوكي استخوان (استئوپروزيس) يك نوع بيماري استخوان است كه باعث كاهش توده و تراكم استخوان شده و در نتيجه شكستگي به همراه دارد.كلسيم در ساختن استخوان شركت دارد و اگر همراه با ويتامينD مصرف شود بهتر جذب شده و خطر بروز پوكي استخوان را كاهش مي دهد.
توصيه كلسيم مصرفي 
براي افرادي كه در خطر روبه روشدن با استئوپروزيس (پوكي استخوان) هستند، توصيه كلسيم مصرفي ۱۵۰۰ ميلي گرم همراه با۰۰۸ IU ويتامينD به صورت روزانه است.
غذاهاي غني از كلسيم عبارتند از: محصولات لبني، كشمش، ساردين، ماهي سالمون همراه با استخوان، سبزيجات برگي سبز تيره، كلم بروكلي، گل كلم.
آيا شما كلسيم كافي دريافت مي كنيد؟ متاسفانه بعضي افراد نسبت به محصولات لبني حساسيت دارند و قادر به استفاده از آنها نيستند. به علاوه با افزايش سن، قدرت جذب كلسيم كاهش پيدا مي كند و همچنين پروتئين و مقدار زياد فيبر غذايي باعث كاهش جذب كلسيم مي شود.
مكمل كلسيم: مصرف مكمل كلسيم مي تواند مقدار مورد نياز روزانه را تامين كند. از مكمل هايي كه حاوي محتويات استخواني و پوسته خارجي صدف خوراكي هستند بپرهيزيد، زيرا ممكن است سمي باشند. قبل از استفاده از مكمل كلسيم، با پزشك خود مشورت كنيد چون مصرف كلسيم احتمال دارد با درمان هاي ديگر تداخل ايجاد كند.
نياز به مايعات 
با رقيق تركردن موكوس موجود در ريه ها، در بيماري هاي تنفسي و آسم، مي توانيد آلرژي را كاهش دهيد و تنها راه حل رسيدن به اين هدف، مصرف مايعات است. آب معدني حاوي كلسيم است و مي تواند بخشي از كلسيم و آب روزانه شما را تامين كند.
اسيد چرب امگا ۳
مطالعات نشان مي دهد، اسيد چرب امگا ۳ در كاهش علائم آسم موثر است. همچنين يك بررسي نشان داده است، كودكاني كه به طور منظم ماهي هاي روغني تازه كه حاوي اسيد چرب امگا ۳ هستند، مصرف مي كنند، كمتر دچار بيماري آسم مي شوند. دانشمندان اينطور مي پندارند كه اسيد چرب امگا ۳ باعث كاهش عفونت در مجاري تنفسي مي شود و از بروز بيماري آسم و پيشروي آن جلوگيري مي كند.
مواد غذايي كه حاوي اسيد چرب امگا ۳ هستند عبارتند از:ماهي هاي روغني مانند سالمون، تن، بذركتان، روغن دانه سويا، روغن كنولا و سبزيجات برگي سبز تيره.
در انتخاب غذا دقت كنيد
يك ارتباط كاملاً واضح و مشخصي بين سطح تغذيه و مشكلات تنفسي در بيماري آسم وجود دارد. يك تغذيه مناسب در تقويت بدن براي مبارزه عفونت مفيد است و نيز رژيم غذايي صحيح در كاهش علائم آسم موثر است.
رژيم غذايي سالم: رژيم غذايي مناسب شامل ميوه جات تازه، سبزيجات، مغزه ها (آجيل) دانه ها، دانه هاي كامل است. رژيم غذايي پرچربي باعث افزايش ريسك ابتلا به بيماري آسم مي شود درصورتي كه رژيم غني از ويتامين  E باعث بهبود كاركرد ريه مي شود.
برچسب غذايي: اگر شما مبتلا به آسم و آلرژي غذايي هستيد، بهتر است كه هميشه برچسب هاي غذايي را مطالعه كنيد.
در بعضي مواد غذايي از نشاسته گندم تغيير شكل داده شده استفاده مي شود و اين ماده براي افراد مبتلا به آسم و آلرژي مفيد نيست.
در نهايت اين نكته را متذكر مي شويم كه آلرژي به غذايي باعث حذف برخي گروه هاي غذايي در رژيم روزانه مي شود. جهت داشتن يك رژيم غذايي سالم با كارشناس تغذيه مشورت كنيد تا در طول زندگي دچار كمبود مواد معدني نشويد.
منبعyahoo.health :

كنگره جراحي قائده جمجمه
نخستين كنگره بين المللي نورواتولوژي، نورواديولوژي و جراحي قائده جمجمه (شنوايي شناسي، جراحي گوش و قائده جمجمه) با هدف شناخت بهتر نسبت به بيماري هاي گوش، علوم شنوايي و مباحث پيرامون پيشرفت هاي انجام شده در اينباره برگزار مي شود.به گفته دكتر علي اصغر شيرازي - دبير كنگره - در اين كنگره متخصصان گوش، گلو، سر و گردن به همراه متخصصان راديولوژي و نورولوژي تازه ترين يافته هاي خود را به بحث و تبادل نظر مي گذارند.
گفتني است كه اين كنگره به همت مركز تحقيقات گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشكي ايران ۲۵ تا ۲۸ ارديبهشت ماه امسال در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود.

سمينار پزشكي قانوني
گروه پزشكي قانوني دانشگاه علوم پزشكي تهران و انجمن پزشكان قانوني ايران، سمينار پزشكي قانوني با موضوعات كاربردي در زمينه هاي گوناگون پزشكي، دندانپزشكي و پيراپزشكي در ارتباط با قانون برگزار مي كند.
اين سمينار داراي هفت امتياز بازآموزي براي متخصصان پزشكي قانوني، پزشكان عمومي، دندانپزشكان و پنج امتياز بازآموزي براي دكتري داروسازي و دكتراي علوم آزمايشگاهي است.
گفتني است كه اين سمينار در ۱۶ و ۱۷ ارديبهشت ماه در مركز همايش هاي امام (مجتمع بيمارستاني امام خميني) برگزار مي شود.

هشدار انجمن دندانپزشكي
دبير انجمن دندانپزشكي ايران نسبت به برخي تبليغات دروغين در روزنامه ها و مجلات، مبني بر ترميم يا پر كردن دندان با ليزر هشدار داده، آن را نوعي عوامفريبي عنوان كرد.به گفته دكتر علي يزداني، اخيرا مشاهده شده كه برخي دندانپزشكان يا افراد غيرمتخصص با عناوين ترميم با ليزر و... هزينه هاي گزافي از مردم دريافت كرده اند؛ اين در حالي است كه در علم دندانپزشكي مساله اي به نام ترميم دندان با ليزر اساسا وجود ندارد. اصولا به دليل انرژي بالاي ليزر، از آن براي تسريع در سفيد كردن دندان ها استفاده مي شود.در ضمن به دليل هزينه بالاي به كارگيري ليزر در دندانپزشكي ايجاد حفره در دندان براي پزشك و بيمار مقرون به صرفه نبوده و به طوركلي ضرورتي در اين زمينه احساس نمي شود.

فاضلاب نامناسب در بم
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به وضعيت بد شبكه فاضلاب منطقه زلزله زده بم، احتمال داد كه اين منطقه به زودي با بيماري هاي عفوني مواجه شود. به گفته دكتر پزشكيان، در حال حاضر اپيدمي «سالك بمي» در اين شهر مطرح بوده و با شروع فصل گرما شدت مي گيرد.به علت پايان نيافتن عمليات آواربرداري در بم و وجود فضاي مناسب براي تكثير ميكروب ها و حشراتي كه بيماري را منتقل مي كنند، اين بيماري در آينده نزديك به عنوان مساله اي بهداشتي در بم مطرح خواهد شد.به دليل اينكه برخي بخش هاي شهر زير پوشش شبكه «كلر» نيستند، بين وزارتخانه هاي نيرو و بهداشت اختلافاتي پيش آمده كه تلاش مي شود با نصب تانكرهاي آب، اين مشكل را حل كنند. گفتني است كه در حال حاضر آب منطقه بم قابل شرب نيست.

ورزش و سكته قلبي
ورزش با افزايش پروتئين كلسترولHDL از تشكيل لخته هاي خون و سكته هاي قلبي پيشگيري مي كند.
به گفته دكتر توحيد ايماني، بالا رفتن اين كلسترول برخلاف كلسترول هاي مضر، روي ديواره عروق تاثير مستقيم گذاشته و از سكته هاي قلبي پيشگيري مي كند.
ورزش اثرات غيرمستقيمي مانند كاهش وزن و اثرات ضد درد داشته و با تشكيل ماده اي خاص سبب بهبود كيفيت زندگي افراد مي شود.اين متخصص قلب و عروق انجام حداقل هفته اي سه بار ورزش هايي مانند كوهنوردي، شنا و راهپيمايي را براي اين بيماران توصيه كرد.وي همچنين، عوامل ايجاد بيماري هاي قلبي را مصرف سيگار، كم تحركي، بيماري هاي عصبي و در سنين پايين، بيماري هاي دريچه اي دانست.

ورزش و كاهش هزينه درمان
مي گويند كه انجام فعاليت هاي ورزشي روزانه مي تواند تا ميلياردها تومان از مخارج درماني بكاهد.تعجب نكنيد! اين امر كاملا طبيعي است؛ چون به تجربه ثابت شده كه علت بيشتر بيماري ها بي تحركي است. بنابراين براي حفظ آرامش رواني و سلامت جسمي بايد ورزش و فعاليت هاي مربوط به آن را جزو واجبات زندگي محسوب كرد تا از بروز بسياري از بيماري ها و صرف هزينه ها جلوگيري شود.دكتر جهانديده - معاون اداره كل تربيت بدني وزارت بهداشت- معتقد است كه ورزش براي همه اقشار جامعه لازم است به ويژه كارمندان كه حداقل هر يك ساعت به مدت ۵ دقيقه نرمش روي صندلي داشته باشند.وي برنامه ريزي براي ورزش دانشجويي را از وظايف اداره كل تربيت بدني وزارت بهداشت و ورزش كارمندي را برعهده معاونت پشتيباني دانست.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |