يكشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۴
آيا سرمايه گذاري در زمينه ديزل و گاز مشكلا ت سوخت حل مي كند؟
وقتي بنزين گران شد
خبر روز
در حالي كه بحث نتايج افزايش قيمت بنزين در روزهاي اخير نقل اكثر محافل بوده يك پروفسور ايتاليايي اعلا م كرد: با تغيير رويه استفاده از سوخت مي توان مشكلا ت افزايش بنزين در كشور را رفع كرد.پروفسور فيلس كوچينو، مدير بخش تحقيقات و رئيس واحد احتراق و ديناميك سيالات خودرو ناپل ايتاليا در اين باره گفت: بهترين راه حل براي خلا ص شدن از نتايج منفي مصرف بنزين، سرمايه گذاري خودروسازان ايراني در زمينه سوخت ديزل و گاز است.وي افزود: ديزل زمينه كاهش ميزان مصرف سوخت براي خودروهاي شخصي را فراهم مي كند ضمن اين  كه گاز طبيعي نيز بهترين سوخت براي خودروهاي حمل ونقل عمومي است.
وي در ادامه گفت: استفاده از گاز طبيعي براي تمامي خودروها به يك سرمايه گذاري كلا ن در بخش هاي زيربنايي نياز دارد چراكه توزيع گاز بايد در تمامي مناطق گسترش يابد.
وي در مورد روند گازسوز شدن خودروها در ايران گفت: به نظر من احتياجي نيست شما چيزي را اختراع كنيد؛ بلكه شما بايد از فنآوري به بهترين شكل بهره بگيريد، اگر مي خواهيد از گاز طبيعي بهره بگيريد از فنآوري هايي استفاده كنيد كه در اروپا و آمريكا ارزشمند هستند و مي توانيد آنها را در خودروهايتان مورد استفاده قرار دهيد. پس مي بينيد اگر بخواهيد اين كاري بسيار ساده است و مشكلي هم از بابت گاز طبيعي نداريد چراكه شما ذخاير بزرگي از گاز طبيعي را در اختيار داريد.
وي در مورد آينده موتورهاي احتراق داخلي در آمريكا، ژاپن و اروپا تا سال ۲۰۱۲ گفت: موتورهاي احتراق داخلي از ارزان ترين سيستم هاست كه تا امروز مي شناسيم. به نظر من براي تغيير دادن اين سيستم ها به مدت زماني بيش از ۲۰ سال نياز داريم. براي مثال اگر در خصوص سوخت سلولي صحبت مي كنيد به زماني بيش از آن نياز داريد و مشكل موجود در اينجا هيدروژن است و اين كه از كجا و چگونه مي توانيم آن را به دست آوريم. چراكه هيدروژن سوختي بسيار گران تر از سوخت هايي مانند گاز طبيعي، بنزين و يا دو سوخت ها است و منابع آن بسيار محدود است.
كورچينو در مورد سيستم هاي «هيبريدي» و «سوخت سلولي» اظهار كرد: سيستم هاي موتور هيبريدي بسيار مطلوب و مناسب اند چراكه بايد خودروهايتان را به دو نوع سيستم مجهز كنيد يكي موتورهاي گاز طبيعي و ديزلي و ديگر موتور الكترونيكي اما اين موتورها هزينه بسيار بالا يي دارند. اما اگر شما نتوانيد شرايط وخيم  آلودگي هوا را حل كنيد اين سيستم مي تواند گزينه مناسبي باشد. همچنين مي توانيد در زمينه سوخت سلولي نيز سرمايه گذاري كنيد چراكه مي توانيد هيدروژن يا دو سوخت ها را در صورت بهره مند بودن از آن در اختيار بگيريد. اگر بتوانيد از هيدروژن استفاده كنيد، بسيار مناسب خواهد بود چون تأثير بسيار ناچيزي در آلودگي محيط زيست مي گذارد.وي گفت: مطمئناً، شما خودروسازان خوبي داريد كه قادر به انجام اين امر هستند اما باز هم مي گويم شما بايد ابتدا بر روي افراد و نيروهاي انساني سرمايه گذاري كنيد تا دانش فني خود را بدون احتياج به كشورهاي خارج ارتقاء دهيد.وي در ادامه با بيان اين  كه موتورهاي پيشرفته ديزلي بهترين گزينه موتورها هستند، اظهار كرد: با اين وجود موتورهاي بنزيني با بهره مندي از روش تزريق مستقيم نيز مي توانند سودمند باشند اما همان طور كه قبلا ” گفتم، اگر بتوانيد بنزين و ديزل را با يكديگر ادغام كنيد، مناسب ترين نوع موتور را در اختيار خواهيد داشت، اما اين امر در حال حاضر امكان پذير نيست و شايد در آينده بتوان آن را تحقق بخشيد.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |