يكشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۴
كنگر
ليلا آرمان 
002688.jpg

يك سبزي كاملا ً ايراني كه در مناطق خشك مي رويد. كنگر انواع و اقسام مختلف دارد كه يك نوع آن آرتيشو است كه به كنگر فرنگي معروف است.
از ويتامين هاي موجود در آن مي توان از ويتامين اي - ث - ب نام برد واز املا ح آن مي توان كلسيم- فسفر - آهن - روي - پتاسيم - سديم - منيزيم را مي توان نام برد.
كنگر بر روي بسيار از بيماري ها مانند مرض قند، پيسي، خارش هاي پوستي و جراحات روده مؤثر بوده و در پيشگيري از ريزش مو و اسهال نقش دارد و همچنين هضم غذا را آسان مي كند.
از كنگر مي توان خورش تهيه كرد، همچنين آن را با ماست نيز مصرف مي كنند.
002703.jpg

بازارچه خوراك
002691.jpg
002694.jpg
002697.jpg
002700.jpg
002706.jpg
002709.jpg
002712.jpg

درحاشيه خبرها
گراني، گوشت را از سبد غذايي خانوار حذف مي كند
گوشت نيز مانند بسياري از كالا ها به دليل گران بودن در بين خانواده ها از استقبال خوبي برخوردار نيست ولي به هر حال در سبد غذايي خانواده ها قرار دارد و براي تأمين و تهيه اين كالا  خانواده ها مجبورند هزينه كنند.
به گزارش خبرنگار ما، اگر روند افزايش قيمت گوشت در بازار به طور جدي كنترل نشود ديگر از گوشت در سبد غذايي خانواده ها اثري نخواهد بود و مردم ناچار خواهند شد كه براي تأمين پروتئين و موادغذايي گوشت روبه سوي محصولا ت ديگري بياورند كه البته به گفته كارشناس اين امر مي تواند بر روي رشد افراد جامعه بويژه نوجوانان و جوانان تأثير منفي بگذارد زيرا برخي از خانواده  ها به دليل وضعيت  مالي نامناسب و نيز داشتن مشكلا ت اقتصادي نمي توانند گوشت قرمز، مرغ يا ماهي تهيه كنند. وقتي از مردم يا فروشندگان راجع به گراني گوشت مي پرسيم جواب قانع كننده اي داده نمي شود و در هر حال گران شدن گوشت در بازار به دلا يل بسياري بستگي دارد كه به طور مثال مي توان به بالا  رفتن نرخ علوفه و ساير هزينه ها مثل آب و برق و هزينه هاي حمل و نقل اشاره كرد.
رئيس اتحاديه گوشت گاوي تهران در همين زمينه به خبرنگار ما گفت: گوشت تنها كالا يي از سبد خانوار است كه دولت هيچ اقدامي در جهت كنترل عرضه و تقاضاي آن نكرده است.
وي با اشاره به اين كه دولت بايد براي كنترل و جلوگيري از افزايش بي رويه گوشت يارانه پرداخت كند، ادامه داد: قيمت گوشت پس از ايام نوروز تغيير نكرده است و اين در حالي است كه قيمت گوشت گوساله كه از قبل از عيد بالا  رفته كماكان بين ۴۳ هزار تا ۴۵ هزار ريال عرضه مي شود.
عليزادنيا لزوم نظارت و كنترل دولت بر بازار گوشت را مورد تأكيد قرار داد و افزود: چنانچه دولت هرچه سريع تر بازار گوشت را متعادل نكند روند شروع شده افزايش قيمت ها دست مردم را براي استفاده از گوشت كوتاه مي كند.
وي در ادامه گفت: قيمت گوشت به دليل پايين بودن قدرت خريد مردم و عرضه كم آن به بازار همچنان بالا ست.
وادي زاده يك فروشنده گوشت نيز در اين باره مي گويد: خريد و مصرف گوشت طي سال هاي گذشته به دليل بالا  رفتن نرخ آن و نيز جايگزين كردن آن با مرغ و يا گوشت سفيد چندان بالا  نيست.
وي افزود: آيا امكان دارد كه يك كارمند و يا كارگر با ميزان حقوق اندك شان بتوانند هر هفته گوشت كيلويي چهار هزار و ۵۰۰ تومان خريداري كنند. بنابراين خانواده ها به فكر خريد و مصرف مرغ و يا ماهي به جاي گوشت قرمز هستند زيرا ارزان تر از گوشت قرمز است.
وي در ادامه با بيان اين  كه نقش تعاوني هاي مصرف و فروشگاه هاي زنجيره اي در اين زمينه بسيار حائز اهميت است، ادامه داد: تعاوني ها و فروشگاه هاي زنجيره اي مي توانند با ارائه گوشت قرمز به مردم با قيمت مناسب كمك شاياني در اين زمينه به اقشار كم درآمد و متوسط جامعه بكنند.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |