يكشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۴
سايه روشن هاي نظام وظيفه ازمنظر اقتصاد خانواده(قسمت اول)
يك، دو، قدم رو...
بله بايد به خدمت نظام برويم، اما اي كاش كاري مي كردند تا جوانان در اين دو سال به حرفه يا مهارتي با توجه به استعداد خويش آشنا شوند. ما وقتي پس از دو سال به شرايط عادي برمي گرديم،  به واقع هيچ تخصصي براي ورود به بازار كار نداريم و در نقطه صفر به سر مي بريم و باور كنيد در نقطه صفر بودن بسيار دشوار است.
يك سرباز
002685.jpg
سربازي بخش لا ينفك زندگي جوانان ما است و چه بخواهند، چه نخواهند بايد رو در روي آن قرار بگيرند. بديهي است كشور ما به ارتش قوي و نيرومند نيازمند است. خدمت سربازي وظيفه اي است كه بر عهده جوانان كشور است و بر اساس قوانين موجود آنها بايد نزديك به دو سال جامه نظامي را به تن كنند. آنچه كه  براي تقويت نظامي كشور الزامي است و همه آنها را پذيرفته اند،
ولي اين امر نياز به بررسي هاي بيشتري دارد ؛حداقل در قالب نيازهاي اقتصادي فرد و خانواده.
مي توان پرسيد آن ها طي اين دو سال عملاً چه مي كنند؟ چه ميآموزند كه در زندگي آتي شان كار ساز باشد؟ و پس از اتمام دوره سربازي چه اقبالي براي ورود به بازار كار دارند؟

كليات دوره سربازي با عنوان اصلي قانون خدمت وظيفه در سال ۱۳۰۴ - عصر رضا شاه- تصويب شد و پس از آن با اصلا حاتي جزئي ادامه يافت و جلو آمد. ۸۰ سال پيش جمعيت ايران حدود ده ميليون نفر بود و اكثر افراد جامعه بي سواد و روستايي بودند. از سوي ديگر به دليل بي ثباتي هاي داخلي و نيز همسايگي با كشور مستبدي چون شوروي، كشور نيازمند يك ارتش قوي مبتني بر نيروي انساني بود.
اكنون بعد از گذشت هشت دهه اين كه چنين اصلي كارساز باشد زير سوال رفته خصوصاً آنكه تجربيات دو دهه گذشته هم بسيار كارساز است. از يك طرف جمعيت كشور زياد شده و از سوي ديگر ديگر سطح تحصيلات جوانان ارتقاء پيدا كرده. به نظر مي رسد ادامه روش هاي سنتي كارساز نيست و اين امر نيازمند برنامه اي نوين است. مسوولين تاكنون چندين بار راهكارهايي را پيشنهاد كرده اند تا اوضاع خدمت سربازي، تركيب جديد و كارسازتري بيابد؛ ولي تاكنون برنامه جديدي در اين رابطه تنظيم نشده، در حالي كه ميليون ها جوان چشم به ارزيابي دوباره اين امر دارند و خانواده ها از منظر اقتصادي به صورت بسيار جدي به اين امر مي نگرند.
هزينه هاي دوران خدمت 
مشمولاني كه به خدمت نظام وظيفه فرا خوانده مي شوند بايد حدود دو سال از عمر خود را در خدمت به ارتش صرف كنند. برايآن ها در ازاي دو سالي كه دوران خدمتشان را سپري مي كنند، هزينه هاي گزافي صرف مي شود كه اقتصاد خانواده و همين طور سرمايه هاي دولتي و ملي را تحت تاثير قرار مي دهد. حقوقي كه در دوران خدمت به سربازان تعلق مي گيرد بسيار ناچيز است و ديگر اينكه ارتش نيز بايد براي ارائه حداقل امكانات به سربازان و افسرانش هزينه قابل توجهي را متحمل شود. در كنار همه اينها اكثر جواناني كه به سربازي مي روند ادعا مي كنند، در اين مدت بدون اينكه كارمفيدي انجام دهند دو سال از عمرشان را در برهه كليدي از كف مي دهند و اين امر ضربه مهلكي بهآينده آنها مي زند. آنها لزوم خدمت سربازي و حفظ كيفيت والا ي ارتش را درك مي كنند ولي انتظار دارند در اين مدت بهره اي هم براي آينده خويش ببرند.
علي.ك ديپلمه كه به سربازي رفته مي گويد: اگر مدت خدمت را كم مي كردند بهتر بود. در شرايط كنوني حدود دو سال از عمر جوانان صرف مي شود، ضمن اين كه به نظر مي رسد ارتش در شرايط كنوني نياز مبرمي به ما ندارد. او ادامه مي دهد: حال كه بايد به خدمت نظام برويم بنابراين اي كاش كاري مي كردند تا جوانان در اين دو سال به حرفه يا مهارتي با توجه به استعداد خويش آشنا شوند. ما وقتي پس از دو سال به شرايط عادي بر مي گرديم،  به واقع هيچ تخصصي نداريم و در نقطه صفر به سر مي بريم و باور كنيد در نقطه صفر بودن بسيار دشوار است..
محسن رناني، اقتصاددان در مورد هزينه هايي كه در مدت خدمت براي افراد تحصيل كرده صرف مي شود مي گويد: همه ساله سرمايه هايي را براي آموزش و پرورش، آموزش عالي و ديگر امور صرف مي كنيم تا سرمايه اي انساني ايجاد كنيم. سپس اين سرمايه را به خدمت نظام وظيفه مي فرستيم و به گونه اي استفاده مي كنيم كه هرز رفته و از بين برود. او ادامه مي دهد: توليد امنيت در ايران با صرف هزينه هاي زياد انجام مي گيرد. ولي مساله اي كه باعث شده به تحولي مناسب دست نيابيم ماهيت غيرآشكار اين هزينه هاست كه با گذشت ۸۰ سال هنوز از ساختار مناسبي بهره مند نيست.
او در اين مورد به مثالي نيز اشاره مي كند: در حال حاضر وزارت علوم براي آموزش هر دانشجوي دكتري هزينه متوسطي حدود ۱۵ ميليون تومان صرف مي كند. اين رقم براي دانشجويان فني- مهندسي، علوم پايه و انساني به ترتيب ۱۸، ۱۵ و ۱۳ ميليون تومان است. رقم مذكور براي نيروهاي وظيفه زير ليسانس حداقل ۸ ميليون تومان است. از طرفي روانشناسان پس از تحقيقات اعلا م كرده اند اگر افراد از دانش خود استفاده نكنند هر سه سال كه بگذرد دانش آنها نصف مي شود. بنابراين وقتي يك فارغ التحصيل دكتري به سربازي مي رود و در مشاغلي غير مرتبط با تخصص خود مشغول مي شود، حدود يك سوم از توانايي تخصصي خود را از دست مي دهد. او ادامه مي دهد: اگر هزينه مستقيم آموزش يك فارغ التحصيل دكتري ۱۵ ميليون تومان باشد در طول دو سال سربازي و با از دست دادن يك سوم از توانايي و دانش خود، در حقيقت يك سوم از سرمايه انساني را از دست مي دهد. اين يعني ۵ ميليون تومان سرمايه كه هدر رفته است.
رناني مي گويد: اگر اين فارغ التحصيل به سربازي نمي رفت و در جايي مشغول به كار مي شد، در طول دو سال، درآمدي كه كسب مي كرد حداقل ۶ تا ۷ ميليون تومان بود. اكنون در كشور حدود ۵۰ هزار مشمول داراي تحصيلا ت عالي وجود دارد كه اگر همه آنها را ليسانس در نظر بگيريم جمع هزينه هاي آنها حدود ۵۰۰ ميليارد تومان مي شود. به همين ترتيب  در هر سال نزديك به ۵۰۰ هزار مشمول وارد نظام وظيفه مي شوند كه اگر همه آنها زير ليسانس باشند بيش از ۴ هزار ميليارد تومان از هزينه ها را به خود اختصاص خواهند داد. اين مبلغ معادل يك سوم از درآمدهاي ارزي كشور و دو برابر هزينه كل امور دفاعي مندرج در بودجه هاي ساليانه دولت است. او مي گويد: اينها سرمايه هايي است كه هزينه مي كنيم ولي آنها را نمي بينيم و سپس معترضيم كه چرا رشد نمي كنيم و يا چرا نيروي ليسانس كشور كارآيي ندارد.
ارقام بالا،  نشان دهنده اين امر هستند كه برنامه ريزي هاي جاري در ارتش ما به حضور جوانان در ارتش به عنوان يك «بايد» نگاه كرده و از زاويه برنامه ريزي اقتصادي، چه براي خود و كشور و چه براي جوانان و خانواده هايآن ها نيانديشيده است. آنچه كه بي ترديد «نشدني» نيست.
كدام حقوق؟
همه مي دانند حقوقي كه در مدت خدمت به سربازان پرداخت مي شود بسيار كم است، چيزي در حد صفر. آشكارا، همه از اين وضعيت ناراضي هستند. هرچه باشد در ميان آنها جوانان پرشماري برخاسته از قشر ضعيف جامعه هستند و مبلغي كه ماهيانه از سوي ارتش دريافت مي كنند حتي كفاف آمد و شد آنها را هم نمي دهد. همه مي دانند هزينه سفر از شهري به شهر ديگر و حتي از پادگان به خانه در همان شهر يا استان كم نيست.
عباس. ر، كه از شهرستان به تهران آمده و دوره خدمت را مي گذراند ماهيانه حدود ۱۳ هزار تومان حقوق دريافت مي كند. او مي گويد: اين مبلغ بسيار كم است. بنابراين هميشه به خانواده ام مي گويم برايم پول بفرستند. باور كنيد سعي مي كنم، مراعات آنها را بكنم ، ولي چاره اي نيست و در شرايطي نيستم كه خودم درآمدي كسب كنم و ناچارم و براي ملا قات گاه و بيگاه با آنها بايد از جيب آنها خرج كنم. او مي گويد: مي دانيد، زندگي در تهران بسيار خرج دارد و چاره اي نداريم جز اين كه مخارج آن را تحمل كنيم.
علي . ف يك سرباز ساده در اين مورد مي گويد «چرا فكر مي كنيد ما سربازها به چيزي نياز نداريم؟ آيا نبايد غذايي در خور دويدن و پاسداري دادن بخوريم؟ آيا نبايد هفته اي يا ماهي يك بار به ديدار اعضاي خانواده خود برويم؟» او سپس به شرايط جسمي بسياري از هم قطارانش در پادگان اشاره مي كند، و اين كه به دليل سوء تغذيه اي كه از دوران كودكي، به دليل شرايط مالي خانواده شان داشته اند، اكنون در وضعيت بسيار بدي به سر مي برند و اين امر در دوران خدمت تشديد هم مي شود. وي سپس مي افزايد «در حالي كه بسياري از سربازان متعلق به طبقه متوسط يا بالاتر در شرايط مناسب تري به سر مي برند و اين دوره را راحت تر تحمل مي كنند، چند سرباز مي شناسم كه عملاً توانايي پرداخت كرايه براي رفتن به شهرستان زادگاه و ديدار افراد خانواده شان را ندارند.»
اما هزينه هاي دولت 
با اين وصف هزينه اي كه دولت ايران در اين زمينه مي پردازد اندك نبوده و نيست.در مورد هزينه اي كه ارتش مي پردازد مي گويد: در حالي كه هزينه متوسط رفتن به سربازي در حدود ۴ هزار ميليارد تومان است ولي به دليل اينكه از جيب مردم پرداخت مي شود و در بودجه منعكس نمي شود كسي آن را به حساب نميآورد. حال با فرض اينكه ۵۰ درصد از محاسبات اشتباه باشد باز هم ساليانه دو هزار ميليارد تومان صرف نظام وظيفه مي شود.
رناني مي گويد: فرض كنيد سيصد هزار نفر نيروي حرفه اي استخدام شود و به هر كدام هم ماهيانه ۲۰۰ هزار تومان حقوق بدهند، هزينه ساليانه اي كه صرف مي شود ۷۲۰ ميليارد تومان است. ايجاد يك ارتش حرفه اي فقط در چند سال اول ايجاد تحولا ت پرهزينه است ولي ما حاضريم در هر زمينه اي سرمايه گذاري كنيم اما در زمينه ايجاد يك ارتش منظم هنوز اقدامي جدي انجام نداده ايم.
او به ارتشي اشاره دارد كه سربازانش از حقوق ماهيانه برخوردار باشند و بتوانند باآن حقوق زندگي روزانه شان را با كيفيت قابل قبولي پي بگيرند. كافي است به چهره بسياري از سربازانمان كه پريده رنگ و استخواني شده اند نگاه كنيم تا در يابيم زمانآن فرا رسيده شرايطآن ها را جدي بگيريم.

نكته هايي كه بايد زير ذره بين بروند
آنهايي كه تحصيلات دانشگاهي نداشته و با ديپلم يا زير ديپلم به سربازي رفته اند، پس از پايان دوران خدمت، خود را برابر بازار كار پيچيده اي مي بينند كه درآن تخصصي ندارند، و از آن گذشته براي آنها آغاز مجدد تحصيل و درس خواندن و ورود به دانشگاه بسيار مشكل است. اكثر آنها هم با حداقل ۲۰سال سن بدون اين كه بدانند بايد به كدام سو بروند وارد بازار كاري مي شوند كه يافتن شغل در آن بسيار دشوار است..
بسياري از افراد ذكور خانوارهاي كم درآمد در چرخه اقتصادي خانواده نقش مهمي دارند و از آن گذشته براي آنها معمولا همپاي پدر ، اگر پدري در خانواده حضور داشته باشد ،كار مي كنند و مرهمي بر زخم هاي مالي خانواده مي گذارند. غيبت آن ها مترادف با فشار مستقيم مالي بر خانواده، والدين و خواهران و برادران كوچك تر است.
هزينه اي كه ارتش براي پرسنل وظيفه خويش مي پردازد، اندك نيست و شايد بتوان با طرح برنامه هاي جديدي اين هزينه ها را كاهش داد و امكانات پرسنل ارتش را بالا تر برد.
سربازان هم مثل همه مردم با نيازهاي اوليه اي روبرو هستند. غذا و پوشاك مي خواهند و هزينه حمل و نقل دارند. آن ها براي اين دردوران خدمت، ولو با معيارهاي نظامي و ارتش، براي بقا نياز به پولي در خور حداقل نيازهاي خويش دارند، و اين حداقل ها چندان ارزان هم نيستند.

وقف، شرع و دوستي
دست در دست هم
گزارش 
از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲ هزينه اي بالغ بر ۱۶۰ ميليون تومان صرف شناسايي و تحقيق درباره موقوفات شد
002718.jpg
وقف و كمك به نيازمندان، اخلا قي است و ريشه در دين و فرهنگ ما دارد و همواره به انحاي مختلف، از گذاردن ملكي براي ايتام تا جشن هاي مختلف نيكوكاري در قالب هاي گوناگون آن را به منصه ظهور رسانده ايم. اين عمل باعث مي شود ريشه هاي فقر به تدريج در جامعه از ميان برود و مشكلا ت اقتصادي محو شود.
معاون سازمان اوقاف و امور خيريه در اين باره گفت: مردم در زمان هاي مختلف نيازهاي متفاوتي دارند و سنت حسنه وقف بايد متناسب با نيازهاي آنها در جامعه صورت گيرد.
محمدعلي خسروي در همايش وقف و امور خيريه گفت: وظيفه اصلي سازمان اوقاف؛ اداره امور موقوفاتي است كه فاقد متولي و مجهول الهويه بوده و يا طبق تشخيص محاكم قضايي، متولي آنها فاقد صلا حيت باشد.
وي افزود: در چند سال اخير بيش از ۸۳۰ هزار رقبه وقفي شناسايي شده كه در زمينه هاي مختلف فرهنگي، بهداشتي، دارالا يتام، رسيدگي به فقرا و محرومين، مدارس، كتابخانه و ... فعاليت مي كنند.
وي فعاليت هاي اوقاف را در زمينه هاي بازستاني، بازشناسي و بازسازي و احياي موقوفات ذكر كرد و گفت: بعد از پيروزي انقلا ب اسلا مي در سال ۵۸ لا يحه قانوني تجديد اجاره اموال موقوفه به تصويب رسيد كه براساس آن جلوي بسياري از اقدامات خلا ف شرعي كه تا آن موقع صورت مي گرفت، گرفته شد و همچنين در سال ۶۳ نيز يك ماده و ۵ تبصره به تصويب مجلس رسيد كه براساس آن كليه موقوفاتي كه بدون مجوز شرعي به فروش رسيده بودند بدون اعتبار بوده و از وقفيت خارج شدند.
وي خاطرنشان كرد: از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲ هزينه اي بالغ بر ۱۶۰ ميليون تومان صرف شناسايي و تحقيق درباره موقوفات شد و بيش از ۹ هزار و ۷۰۰ رقبه به مساحت ۱۵۰ ميليون متر مربع و با ارزش بالغ بر ۳۰ ميليارد تومان در سراسر كشور شناسايي شدند.
معاون فرهنگي سازمان اوقاف درآمد سال گذشته موقوفات را ۱۴۲ ميليارد تومان دانست و گفت: در سال ۶۰ درآمد بقاع متبركه ۱۲۰ ميليون تومان بود كه اين ميزان در سال ۸۱ به ۱۷ ميليارد تومان رسيد كه تمام اين هزينه ها صرف بازسازي و عمران بقاع متبركه شد.
وي گفت: به منظور ترويج فرهنگ وقف و آشنايي و جلب اعتماد مردم با فعاليت هاي سازمان اوقاف اقدامات گسترده اي صورت گرفته است.
خسروي برگزاري مسابقات جهاني قرآن كريم و تأسيس دانشكده هاي علوم قرآني را از جمله اقدامات فرهنگي سازمان اوقاف دانست و گفت: تا به حال ۴ هزار و ۱۵۰ نفر در زمينه علوم قرآني فارغ التحصيل و جذب بازار كار شده اند.
وي مهم ترين نياز جوانان را نداشتن مسكن ذكر كرد و افزود: امروزه جامعه با چالشهاي جديدي روبه رو است كه نبود مسكن يكي از مشكلا ت جوانان است و مسؤولين بايد راهكارهايي براي حل اين مشكل بينديشند. شايد برگزاري بهتر اين سنت حسنه، كمك بزرگي در اين راه باشد.
طرح جامع ترويج فرهنگ وقف
سازمان اوقاف و امور خيريه پيشنهاد تدوين طرح جامع ترويج وقف را ارائه داده و در برنامه چهارم توسعه، اين طرح به اجرا گذاشته مي شود.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در هشتمين همايش اوقاف امور خيريه (در محل اجلا س سران) با بيان اين مطلب گفت: با اجراي طرح جامع ترويج فرهنگ وقف در جامعه احساس همبستگي، نوعدوستي و تعامل در بين مردم احيا خواهد شد و اقدامات بهتر و مؤثري در زمينه وقف صورت مي گيرد.
حجت الا سلا م والمسلمين محمدعلي نظام زاده افزود: وقف و كار خيريه همراه با روح انسان است و با انجام اين كار روح همبستگي و تعامل و كمك به ديگران در مردم زنده مي شود و همواره در طول تاريخ مشاهده مي شود كه وقف اختصاص به دين اسلا م ندارد بلكه در تمامي اديان آسماني ديده مي شود.
وي گفت: وقف نه تنها در عرصه دانش بلكه در مبارزه با فقر و تأمين نيازهاي جامعه و توسعه عدالت اجتماعي نقش بسيار مهمي دارد و چنانچه تعديل ثروت با رضايت و داوطلبانه از سوي افراد صورت گيرد نه تنها پيامدهاي منفي ندارد بلكه باعث رشد اخلا قي، تزكيه نفس و سازندگي روح انسانها نيز مي شود و همچنين اين سنت حسنه در مبارزه با فساد مالي و اقتصادي نيز همواره در طول تاريخ نقش بسزايي ايفا كرده است.
وي با بيان اين كه پايه گذاري وقف توسط پيغمبر اسلا م صورت گرفت، اظهار كرد: تمامي ائمه متولي اين امر بوده اند و با تمام قدرت در اين عرصه وارد عمل شده اند و همواره از موقوفات در راه كمك به نيازمندان استفاده كرده اند.
وي مهم ترين موقوفه ايران اسلا مي را موقوفه رشيد الدين فضل الله دانست و افزود: اين موقوفه جزو افتخارات مسلمانان است و يكي از منابع مهم ايجاد پروژه هاي تاريخي ايران شناسي و جامعه شناسي است كه در ترويج فرهنگ اسلا م نقش زيادي داشته است.
سرپرست سازمان اوقاف تأكيد كرد: در طول تاريخ و بخصوص دوران پهلوي فروش موقوفات، لطمه بزرگي به اعتماد عمومي مردم وارد كرد و چنانچه اين اعتماد سلب شود هيچ كاري در عرصه اجتماعي، فرهنگي و تاريخي انجام نمي شود.
نظام زاده گفت: در چند سال اخير كارهاي زيادي در جهت جلب اعتماد مجدد مردم انجام شده كه در اين زمينه موفق بوده ايم اما اين اقدامات بايد به صورت گسترده تري صورت گيرد.

پشت دخل بازارچه
حافظ نامه
(جلد دوم)
اشكان نعمت پور
حافظ در ادب فارسي كم كسي نيست، حداقل اين كه آنقدر شهرت دارد كه ما مي شناسيم اش. بعضي ها فكر مي كنند او يك عارف تمام عيار بوده، يك گروه قليل روشنفكر هم  خيال مي كنند، اي، گاهي وقتها به عشق زميني پهلو مي زده اما خب، آنچه كسي نفهميده بعد اقتصادي و بازارچه اي غزل هاي حافظ است كه در طول اعصار از ديد مفسران پنهان مانده...
۶. حافظ: «وه كه دردانه اي چنين نازك / در شب تار سفتنم هوس است»
همشهري: غول بيكاري، جوانان بيكار، كار نيست و ...
تفسير: اگر كار نباشد آدم مجبور مي شود شب ها كار كند. كارهاي شبانه مثل دزدي هم حرام است و مجازات زندان دارد. پس «فرياد كشيدم تو كجايي، تو كجايي / گفتا كه طلب كن، اما نيابي!»
۷. حافظ: «كشتي شكستگانيم اي باد شرطه برخيز / باشد كه بازبينيم ديدار آشنا را»
همشهري: بنزين خوري!
تفسير: از شعرهاي حافظ مي توان به خوبي به اوضاع و احوال ايران در آن زمانه هم پي برد. معلوم مي شود پيكان فقط مختص اين روزها نيست با اين تفاوت كه آن موقع ايران خودرو، كشتي مي ساخته!
۸. حافظ: «نكته روح فزا از دهن دوست بگو / نامه خوش خبر از عالم اسرار بيار»
همشهري: سرماخوردگي كرم دندان!
تفسير: سرانه بودجه بهداشت در ايران دو دلار است پس بهتر است اين روزها دوست اصلا ً نكته روح فزا نگويد تا دندان هاي زرد و كبره بسته اش حالمان را به هم نزند و بوي گند ديوان - ببخشيد، اتاق - را برندارد. به هر حال اين روزها، با كاهش فروش خمير دندان، بازار لوله بازكن حسابي رونق پيدا كرده كه هم به درد گلو مي خورد و هم براي معده خوب است.
۹. حافظ: «معاشران زحريف شبانه ياد آريد/ حقوق بندگي مخلصانه ياد آريد»
همشهري: درآمد اندك معلم ها، شور زندگي يا هنر زنده ماندن.
تفسير: بدون شرح!
۱۰. حافظ: «واعظان كاين جلوه بر محراب و منبر مي كنند/ چون به خلوت مي روند آن كار ديگر مي كنند»
همشهري: احتكار، به راستي چرا؟
تفسير: هرچه تقصير در دنيا است بر گردن اصغرآقا (بقال سركوچه) است. چرا شيرهاي دولتي يارانه دار را به مردم كم مي فروشد و بقيه را پنهان مي كند تا بعداً آزاد بفروشد، واقعاً چرا؟ اين اولين و آخرين مشكل ما است.

عكس روز
چرت قيلوله!
002715.jpg
عكس :سعيد بهنام
اين پيرمرد بي خانمان در يك لحظه مشغول انجام چند كار است، هم كار مي كند، هم استراحت مي كند، هم از طبيعت لذت مي برد.
آيا پديده بي خانماني كه سختي هايي نيز به همراه دارد از مستأجري و خانه به دوشي به مراتب بهتر نيست؟ چرا كه آدم خانه به دوش لا اقل تكليف خود را مي داند.
كدام مستأجر را مي توانيد پيدا كنيد كه در ظهر يك روز بهاري چنين چرت قيلوله اي  بزند؟

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

پاسخ مسؤولان
تيربرق شهر قدس جابه جا شد
بازگشت به مطلب مندرج در ستون ارتباط با مردم به تاريخ ۱۳/۱۲/۸۲ با عنوان «تيربرق در حياط منزل» واقع در شهر قدس، بلوار فتح كوچه هنر به اطلا ع مي رساند: براساس گزارش منطقه برق مربوطه نسبت به جابه جايي تير مورد نظر اقدام شد.
حميدرضا كولا يي، مدير دفتر هيأت مديره و روابط عمومي
نهر شريعتي بدون مشكل است 
عطف به مطلب مندرج در شماره ۳۳۳۷ مورخ ۲۶/۱۲/۸۲ در خصوص «جوي خشك» به اطلا ع مي رساند:
نهر شرقي در خيابان شريعتي مشكلي نداشته و داراي آب است. فقدان آب در نهر غربي به علت قطع بودن آن از محدوده منطقه يك بوده كه در فصول خشك توسط اين منطقه به وسيله پمپاژ آب از مقابل بيمارستان مفيد به داخل نهر ريخته مي شود.
نظافت نهرها نيز به طور روزانه و مستمر انجام شده و تاكنون چندين بار نسبت به طعمه گذاري مكان مذكور اقدام شده است.
روابط عمومي شهردراي منطقه ۳

صداي  مصرف كننده
تكرار مكررات؟
پس معوقه هاي بازنشستگان ارتش را كي مي دهند، بعد از مرگ سهراب! ...
(بازنشسته)
تاكسي  يا ستاره سهيل
تاكسي هاي خطي مسير شهرك غرب - هفت تير متأسفانه با شروع سال جديد حكم ستاره سهيل را پيدا كرده اند. از مسؤولين تاكسيراني خواهش مي كنم يك روز صبح ساعت ۷ تا ۸ سري به آنجا بزنند و به صف طولا ني مسافران منتظر تاكسي نگاهي بيندازند.
با تشكر - يكي از مسافران خط
موش هاي تهران گربه شده اند!
چرا هنوز بايد شاهد رفت وآمدهاي موش هايي به بزرگي يك گربه در جوها و آبروهاي تهران باشيم. خود من در خيابان سپهبد قرني هر روز چند تا از اين موش ها را در جوهاي كنار خيابان مي بينم كه راحت رفت وآمد مي كنند. اين وضعيت در جوهاي سرپل تجريش و بازار ميوه آن بيداد مي كند. كاش شهرداري يا هر ارگان مسؤول ديگر فكري به حال وضعيت جوهاي تهران بكنند.صمد معين پور
حوادث چاپ نكنيد
لطفاً در روزنامه همشهري مثل قبل بخش ستونهاي دنباله دار هم داشته باشيد و از چاپ حوادث خودداري كنيد. خبرهاي زياد از حوادث باعث بدآموزي است.
يك خانم خانه دار
شهر ما خانه ما!
كوچه برلن كه از خيابان هاي معروف تهران است به دليل نبود سطل زباله چهره زشتي پيدا كرده است.
جعفر كريمي نژاد
زباله هاي سر گردان 
شهرداري تنها به صدور مجوز براي ساخت شهرك هاي مسكوني اكتفا مي كند اما بعد از سكونت شهروندان در اين شهرك ها هيچ گونه نظارتي بر بهداشت و جمعآوري زباله ها صورت نمي گيرد.
اهالي فاز ۳ اكباتان (شهرك واوان)
مترو هم تعطيل مي شود
ايستگاه مترو بهارستان در ساعاتي از روز كه اوج شلوغي خيابان هاست و شهروندان براي رسيدن به مقصد عجله دارند، تعطيل است و شهروندان براي رسيدن به مقصد دچار مشكل مي شوند.يك دونده 
شهرك هاي بلا تكليف
وزير محترم مسكن و شهرسازي 
لطفاً به فرياد ساكنين در خصوص واحدهاي ناقص و ايراد دار فاز ۳ اكباتان (شهرك واوان) كه هيچ مسؤولي جوابگوي آن نيست، برسيد. اين واحدهاي استيجاري به شرط تمليك است كه بعد از ۱۵ سال به فرد واگذار خواهد شد اما در حال حاضر هيچ گونه سند و قراردادي وجود ندارد.اهالي فاز ۳ اكباتان (شهرك واوان)
وعده هاي دروغين!
با توجه به اينكه مشتركيني كه بدهي قبوض تلفن هاي همراه ايشان كمتر از مبلغ حق الا متياز بوده و درست در روزهاي پاياني سال گذشته بدون اخطار قبلي تلفن هاي همراهشان قطع و سلب امتياز گرديده كه خود جاي اعتراض و گله مندي فراوان دارد براي وصل مجدد تمامي اقدامات لا زم را انجام داده ام و متأسفانه از مجتمع مخابراتي آفاق وعده هاي دروغين امروز و فردا گرفته ام و هنوز هيچ اقدامي براي وصل مجدد تلفن همراه اينجانب و ساير مشتركين تلفن همراه صورت نگرفته است.مشترك تلفن همراه 
درخواست از مسؤولين 
جاده مخصوص كرج حد فاصل گرمدره - پل فرديس مدتهاست كه آسفالت كاري نشده. روزانه شاهد تصادفات زيادي كه به دليل عدم وضعيت نامناسب اين جاده به وجود ميآيد، هستيم. لطفاً مسؤولين رسيدگي كنند.
آقاي يگاني 
ايران چك نمي پذيريم 
به يكي از شعب مؤسسه مالي اعتباري بنياد در كرج مراجعه كردم . ايران چك را كه تمامي شعب بانكها مي پذيرند اين موسسه قبول ندارد.
خادميان

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم التحرير
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |