چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۵ - Apr 21, 2004
مَِا اَلْمُجَاهِِِدُِِ اَلشَهيدُ في سَبيل اَللَِِّه باَعْظَمَ أجْراً مِِمّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ اَلْعَفيِفُ أنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ اَلْمَلاَئِكَهِ.
اجر و مزد مجاهد شهيد در راه خدا، بالاتر از اجر و مزد كسي نيست كه بر گناهش توانايي هست، ولي پاكدامني مي ورزد. نزديك است كه مردم پاكدامن در زمره ملائكه در آيند.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
گره از كار فروبسته ما بگشايند
بود آيا كه در ميكده ها بگشايند
دل قوي دار كه ازبهر خدا بگشايند
اگر ازبهر دل زاهد خودبين بستند
امروز و فردا برگزار مي شود
روز بزرگداشت سعدي در شيراز
بزرگداشت شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي با حضور استادان و صاحب نظران داخلي و با مشاركت جدي شوراي گسترش و همكاري مركز سعدي شناسي امروز و فردا در شيراز برگزار مي شود.
علي اصغر محمدخاني، دبير شوراي گسترش زبان فارسي ضمن اعلام اين خبر به همشهري و انتقاد از نبود تحليل و بررسي هاي جدي و امروزين از سعدي گفت:  بيشتر كارها درباره سعدي پژوهي در شمار پژوهش هاي لغوي و زباني و يا اموري مربوط به زندگي و وجود تاريخي اوست و كمتر تحليل  ژرفي در باب انديشه و هنر او صورت پذيرفته است.
وي به برنامه هاي شوراي گسترش زبان فارسي در شيراز اشاره كرد و گفت: در كنار سخنراني استادان و صاحب نظران داخلي و به دعوت شوراي گسترش زبان فارسي مهماناني از كشورهاي قزاقستان، آذربايجان، تركيه، ژاپن، مغرب، چين، پاكستان، اردن، هند، بوسني، سوريه و افغانستان در مراسم ياد روز سعدي حضور دارند و درباره وضعيت سعدي پژوهي در كشور خود سخنراني خواهند كرد.
وي همچنين از هماهنگي با رايزنان فرهنگي ايران در ديگر كشورها براي برگزاري روز سعدي خبر داد و گفت: در ۲۰ كشور جهان و به كمك رايزنان فرهنگي مجالس بزرگداشتي براي روز سعدي برگزار خواهد شد.
گزارش همشهري حاكيست، عليرغم حضور موسسه اي به نام سعدي شناسي در شيراز، هنوز پژوهشي كه بتواند به خواهندگان و خوانندگان اثر اين حكيم بگويد كه چه بخشي از سخنان آن با چه وجوهي از زندگي شهروندان امروزي همخوان و همقران است صورت نگرفته و به تعبيري دقيق تر، هنوز پژوهشگري نتوانسته قرائتي امروزين از بوستان، گلستان و غزليات سعدي به دست دهد.

ماتريكس در مأموريت غيرممكن
دو قسمت اول ماموريت غيرممكن كه توسط برايان دي پالما و جان وو كارگرداني شده بود، بيش از ۴۰۰ ميليون دلار در سينماهاي آمريكا فروش داشته است
005151.jpg
كري آن ماس، بازيگر شخصيت ترينيتي در فيلم ماتريكس، در قسمت سوم مجموعه فيلمهاي «ماموريت غيرممكن» بازي خواهد كرد.
به گزارش گاردين، اين بازيگر ۳۷ ساله كانادايي توانسته است در رقابت بر سر گرفتن نقش مقابل تام كروز در ماموريت غير ممكن ۳، امانوئل برت و تندي نيوتن را كنار بزند. اين دو بازيگر در قسمت هاي اول و دوم اين مجموعه، نقش شخصيت هاي اصلي زن را بر عهده داشتند.
تهيه كنندگان فيلم در غنا و برلين در جستجوي مكان هاي مناسب براي فيلمبرداري هستند و قرار است جو كارناهان، كارگردان فيلم نارك ساخت قسمت سوم مجموعه را به عهده بگيرد.
تام كروز در اين فيلم هم در نقش اتان هانت، مامور مخفي ظاهر مي شود كه براي انجام ماموريت هاي حيرت انگيز، در وضعيت هاي عجيب و غريبي گير مي افتد.
دو قسمت اول ماموريت غيرممكن را برايان دي پالما و جان وو كارگرداني  كردند. اين دو قسمت در مجموع بيش از ۴۰۰ ميليون دلار در سينماهاي ايالات متحده آمريكا فروش داشته است.

كشف شعرهاي عاشقانه مصريان باستان
اگر چه فراعنه، موميايي ها، مقبره ها و ساير آثار به جا مانده از مصر، تصوير مصر باستان را براي ما ساخته اند، اما امكان دارد شعرهاي عاشقانه كه چند هزار سال پيش سروده شده اند، نگاه ما را به زندگي روزانه مصريان باستان بازتر كند.
به گزارش ايسنا، به نقل از منابع خبري اينترنتي، «ريچارد پاركينسون،» متخصص شعر مصريان باستان موزه بريتانيا لندن كه محل نگهداري بزرگترين مجموعه  آثار عتيقه  مصري در خارج از قاهره است، گفت: شعر شايد بزرگترين گنجينه فراموش شده مصر باستان باشد.
وي گفت: در حالي كه بيوگرافي ها و ساير نوشته  هاي تاريخي حك شده بر روي ديواره داخلي مقبره ها، گزارش كاملي از زندگي مصر باستان را در اختيار دنياي امروز قرار داده است، اما اشعار، چشم انداز حقيقي تري به طبيعت بشر مي اندازد.
به هر حال يك گروه از اشعار عاشقانه در دهكده اي در حومه هاي دره  پادشاهان محل دفن چندين فراعنه كشف شده است.
اين اشعار به شعر دوستان و مصرشناسان اجازه مي دهد به بررسي جنبه احساسي زندگي روزانه  مصريان بپردازند.
پاركينسون در اين باره گفت: مردم دوست دارند، فكر كنند كه تمام نوشته هاي مصريان باستان مذهبي است، بنابراين جنبه زميني اين اشعار، خوانندگان را شگفت زده خواهد كرد.
اين اشعار در دوره پادشاهي جديد مصر يعني در ۱۵۳۹ تا ۱۰۷۵ قبل از ميلاد نوشته شده اند، اما به نظر مي آيد مدت ها پيش از اين تاريخ سروده شده باشند. در اين اشعار كه به عشق و زمان در مصر باستان اشاره  مستقيم شده است، از استعاره ها، تكرار حروف صدادار و ساير فنون شعري ديگر استفاده شده است. طبق نظر «ژاكو ديلمان»، مصرشناس دانشگاه لس آنجلس، قديمي ترين اشعار مصر بخشي از سنت زباني بوده است. وعظها، داستان ها و نيايش ها از گوينده اي به گوينده  ديگر انتقال مي يافته است. به نظر مي آيد از هر ۱۰۰ نفر تنها يك نفر قادر به نوشتن و خواندن بوده است.
او در ادامه گفت: سيستم رمزي نوشتاري مصر براي كمك در امر تجارت اختراع شده بود، اين در حالي است كه نوشته هاي رمزي كشف شده بر روي مقبره هاي نجيب زادگان مربوط به بيوگرافي افراد دفن شده در مقبره ها بوده است.
ديلمان گفت: اكثر اين اشعار به روش نوشتاري رمزي نوشته شده اند، كه متشكل از اشكال زيباي پرندگان، مردان و زنان است.

۲۲ فيلم بلند سينمايي در جشنواره ايران زمين
بيست و دو عنوان فيلم بلند سينمايي براي شركت در نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين به جشنواره ارسال شده اند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره فرهنگ ايران زمين، بيش از نيمي از ۲۲ فيلم متقاضي شركت در جشنواره تاكنون در سينماهاي تهران به نمايش عمومي درنيامده اند. اين فيلم ها عبارتند از: به من نگاه كن (شهرام اسدي)، بر بوم زمان (محمدتقي راوندي)، او (رهبر قنبري)، دانه هاي ريز برف (عليرضا اميني)، درخت جان (فرهاد مهران فر)، ايران سراي من است (پرويز كيمياوي)، ياد و يادگار (محمدرضا رزاق كريمي)، كوير مرگ (اسماعيل براري)، قدمگاه (محمدمهدي عسگرپور)، ماما (احمد ظريف رفتار)، زينت (ابراهيم مختاري)، پرده عشق (جمال شورجه)، خاموشي دريا (وحيد موساييان)، پرنده باز كوچك (رهبر قنبري)، موشك كاغذي (فرهاد مهران فرد)، چريكه هورام (فرهاد مهران فر)، اتانازي (رحمان رضايي)، حماسه قهرمانان (جمشيد حيدري)، عروس آتش (خسرو سينايي)، آرزوهاي زمين (وحيد موساييان) و دخيل (داريوش ياري).هيأت انتخاب از بين اين فيلم ها هفته آينده آثار بخش مسابقه نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين را معرفي خواهند كرد.
نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين از ۱۸ تا ۲۶ ارديبهشت ماه در تهران و ۱۱ استان ديگر كشور برگزار خواهد شد.

مارمولك از امروز بر پرده سينماهاي تهران
فيلم  سينمايي  «مارمولك » به كارگرداني  كمال  تبريزي  و تهيه كنندگي  منوچهر محمدي  از امروز دوم  اردييهشت  ماه  در گروه  سينمايي  استقلال  تهران به  نمايش  گذاشته  مي شود.
اين  فيلم  قرار بود در ايام  نوروز اكران  شود كه  به  گفته  محمدي  تهيه كننده  آن به  دليل  پاره اي  رايزني ها و اطلاع  از نظر جريانهاي  موثر اجتماعي به ارديبهشت  ماه  موكول  شد. وي  به  ايرنا گفت  كه  به  دليل  طنز بودن  فيلم  مارمولك ، مصلحت  براين  شد كه  نمايش  عمومي آن به  پس  از ايام  محرم  و صفر موكول  شود. محمدي  خاطرنشان  كرد: فيلم  مارمولك  از پنجم  فروردين  ماه  در قالب  يك  نوبت  نمايش  در سينماهاي  شهر دبي  (امارات  متحده  عربي ) به  نمايش  درآمد كه  استقبال  مخاطبين  چشمگير بوده  است . اين  فيلم  با مضموني  اجتماعي  و رويكردي  كمدي  به  داستان  يك  سارق  سابقه دارمي پردازد.

انتشار متون كلاسيك ترجمه
متون كهن ادبي كلاسيك و نيز ترجمه هاي يك صدسال اخير كه خود به دليل ساختار ترجمه اي ويژه به ادبيات كلاسيك ترجمه پيوسته اند، از سوي نشر هرمس در دست انتشار قرار گرفته اند.به گزارش همشهري در اين مجموعه اصل بر سبكي كتاب و حجم كم و نيز توجه به متون كلاسيك ادبي در حوزه ترجمه و تاليف بوده است. بر همين مبنا مثنوي مولوي در يك مجلد با كاغذ نازك و در حجمي مناسب و در قطع پالتويي منتشر شده است. به دنبال اين اثر شاهنامه فردوسي نيز در همين قطع و با كاغذ نازك منتشر شده است كه تاكنون در ايران انتشار اين دو كتاب در اين حجم و با اين كيفيت سابقه نداشته است.
نشر هرمس كه قصد دارد تمامي اين آثار از جمله هزار و يك شب را نيز در همين قطع و كاغذ انتشار دهد، درتازه ترين كار خود كتاب «كنت مونت كريستو» الكساندردوما، را با ترجمه محمدطاهر ميرزا فرزند اسكندر ميرزا، فرزند عباس ميرزا را كه از نخستين مترجمان زبان فرانسه است، منتشر و به بازار عرضه كرده و تا زمان نمايشگاه كتاب، رمان «سه  تفنگدار»، با ترجمه همين مترجم را عرضه خواهد كرد.
اين دو رمان با ترجمه محمدطاهر ميرزا سالها منتشر نشده بودند.اين ناشر قصد دارد، مجموعه آثار محمدعلي فروغي در حوزه فلسفه، از جمله كتاب معروف «سير حكمت در اروپا» و نيز چند اثر كلاسيك ديگر را نيز تا چندي ديگر به بازار نشر عرضه كند.

بزرگداشت محمدعلي جمالزاده
جشنواره دانشجويي داستان كوتاه به نام و ياد محمدعلي جمالزاده، پدر داستان نويسي ايران در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشگاهي «مهر»، زرين مناجاتي دبير جشنواره دانشجويي داستان كوتاه گفت: اين جشنواره با همكاري و هماهنگي جامعه فرهنگي دانشگاه تهران و جمعي از دانشجويان اين دانشگاه برگزار مي شود.
وي افزود: از آنجا كه تصميم بود هرساله اين جشنواره به گراميداشت يكي از بزرگان ادب معاصر بپردازد، اولين جشنواره دانشجويي داستان كوتاه به ياد و خاطره استاد محمدعلي جمالزاده برگزار مي شود.وي افزود:  ۲۲۰ اثر به دست ما رسيده كه داوران كه از نويسندگان بنام ايران هستند درحال بررسي اين آثارند. جشنواره دانشجويي داستان كوتاه نيمه اول خردادماه امسال در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
نااميدي گروههاي ناشناخته شهرستاني از مركز
گروههاي هنري بسيار خوبي در شهرستانها وجود دارند كه يا ناشناخته اند و يا نااميد از مركز.دكتر محمد حسيني ايماني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب گفت: در دوره جديد به شهرستانها توجه بيشتري خواهيم كرد.وي همچنين از جمله محورهاي كاري دوره تازه را پررنگ تركردن ارتباط دپارتمانهاي هنري دانشگاهها با معاونت هنري عنوان كرد و گفت: در اين دوره ارتباط ما با هنرمندان، انجمن ها و كانون هاي هنري بيشتر خواهد شد، و در آينده نزديك نتيجه بررسي ها درباره مديريتهايي كه در زيرمجموعه معاونت هنري به كار گرفته مي شوند، اعلام خواهد شد.
نقد كتاب «بحران ايدئولوژي» در پاتوق فرهنگي
كتاب «بحران ايدئولوژي» نوشته محمود نكو روح با حضور نويسنده و دكتر هوشنگ ماهرويان در ساعت ۱۸ تا ۲۰ امروز (چهارشنبه) در محل پاتوق فرهنگي ما مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. پاتوق فرهنگي در خيابان شريعتي و در مجموعه فرهنگي تهران قرار دارد.
دبي ميزبان جشنواره فيلمهاي كوتاه ايراني
سومين  جشنواره  فيلم هاي  كوتاه  ايراني  از ۲۸ ارديبهشت  تا ۲ خرداد ماه  در دوبي  برگزار مي شود. به  گزارش  روابط عمومي خانه  سينماگران  جوان ، تاكنون  بيش  از ۸۶۰ عنوان  فيلم  براي  انتخاب  بهترينها به  دبيرخانه  اين  جشنواره  ارسال  شده  است . بر اساس  اين  گزارش ، تعدادي  از هنرمندان  سرشناس  سينماي  ايران  نيز ميهمان  اين  جشنواره  خواهند بود. اين  جشنواره  كه  قرار بود در ديماه  سال  ۸۲ برگزار شود به  دليل  تقارن با حادثه  زلزله  بم  به  تعويق  افتاد و نيمي از هزينه هاي  برگزاري  آن به آسيب ديدگان  اين  حادثه  اختصاص  يافت .
۲۰۰۰ عكس در جشنواره فرهنگ اقوام
بيش از دو هزار عكس براي شركت در بخش عكس نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين (اقوام) به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
به گزارش ستاد خبري جشنواره كار انتخاب اين آثار اين هفته آغاز و عكس هاي راه يافته به بخش مسابقه سوم ارديبهشت ماه اعلام خواهد شد.
همچنين در بخش جنبي جشنواره كه در تهران (فرهنگسراي هنر) و ۱۱ استان كشور شامل اصفهان، آذربايجان شرقي، خراسان، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، كردستان، گلستان، گيلان، لرستان و هرمزگان برگزار مي شود، ۱۲۰ عكس از ۱۲ عكاس در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. در اين مجموعه هر عكاس ۱۰ عكس از ويژگي هاي قومي و آئين هاي استان خود را به نمايش مي گذارد.
نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين از ۱۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد با هدف تحكيم مباني وحدت ملي از طريق شناخت اقوام ايراني و ايجاد زمينه هاي مناسب براي آشنائي و نزديكي اين اقوام و حفظ آداب و رسوم و عادات اجتماعي فرهنگ هاي گوناگون ايراني برگزار مي شود.

نگارستان
005154.jpg
زن سرخپوست
۱. پل گوگن «Paul Gauguin»
۲. تولد: پاريس ۱۸۴۸ / وفات: تاهيتي ۱۹۰۳
۳. سبك نقاش: نابيس (سبك مورد نظر؛ با آثار پل گوگن،  در سال ۱۸۸۰ به جهانيان معرفي شد. هنرمندان پيرو اين سبك روي چوبها يا بوم هاي عريض و با استفاده از رنگ هاي خالص و بي روح و خطوطي كاملا مشخص و گاه ضخيم در اطراف طرح؛ نقاشي مي كردند. بيشتر آثار هنرمندان پيرو اين سبك را مي توان در پوسترها، سالن هاي تئاتر، بافته ها، تزيين كتاب ها و... ديد)
۴. درباره هنرمند: «گوگن» شيفته گذشته بود. از اينرو بيشتر موضوع هاي انتخابي اش ايده هاي رومانتيك گذشته را به ياد مي آورد. او فردي خانواده دوست و در زندگي موفق بود: «گوگن» به «تاهيتي» سفر كرد و آنجا را براي زندگي انتخاب كرد. او در كتابش به نام «نوانوا» (Noa Noa) مي نويسد: «من از هر چيز مصنوعي و غيرحقيقي يا به عبارتي دروغ؛ گريختم و اكنون حقيقت را يافتم و با طبيعت يكي شدم.«گوگن» در تاهيتي كوشش فراواني براي بازگشت به هنر اصيل و قديمي انجام داد. او از رنگ براي نشان دادن خلوص و سادگي و يا براي نشان دادن احساس هاي نهفته استفاده مي كرد. به عبارتي استفاده از رنگ در آثار گوگن «كاملا هدفمند» بود. او را پيشگام هنر مدرن و در عين حال ساده و گويا مي دانند.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: زن با گل / ۱۸۹۱ / رنگ روغن روي بوم / ۴۶*۷۰ سانتي متر.حالت افسردگي و كمي ماليخوليايي زن سرخپوست، با استفاده از رنگ هاي روشن و خطوط تند طرح به خوبي مشخص است. با اينكه در طرح نشانه اي از هنر حرفه اي غرب ديده مي شود،  اما هنرمند خواسته تا حد ممكن از اين ورطه خارج شود. طرح روان: ساده و رنگ ها كاملا گوياست. توجه كنيد به درهم دويدگي رنگها و توجه نكردن به اصول پرسپكتيو در اثر.
۶. محل نگهداري تابلو: كارلسبرگ گليتپوكك / كپنهاگ.

بهارستان
آنها ترانه را كشته اند
و كساني را كه ترانه مي خوانند
اما نه گل كوچكي را
كه هنوز نشكفته بود
خسوس لوپس پاچه كو- قاسم صفوي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
كيف
دخترك لحظه اي ماند ، گره روسري اش را محكم كرد و برگشت. تا دكه روزنامه فروشي سر خيابان دويد. پيرمرد هنوز ايستاده بود و سرمقاله روزنامه ها را مي خواند.
- آقا ببخشيد! كيفتان افتاده بود... بفرماييد.
پيرمرد لبخند زد، كيف را گرفت، تشكر كرد و يك اسكناس هزار توماني كف دست دختر گذاشت. بغض گلوي دختر را گرفت، دويد و در پيچ كوچه گم شد.
پيرمرد، روبه روزنامه فروش گفت: ديدي گفتم برمي گردد.
مينو همداني زاده

گشتي در دنياي خبرها
اولين قرباني برنامه هاي شوهر
تايپه: روز جمعه گذشته وزير كشور تايوان كه تنها يك ماه قبل شروع به كار كرده بود، برنامه خود را براي تشديد مجازات سارقان و تبهكاران اعلام كرد.
اما جالب اينكه يك روز پس از اعلام برنامه وزير، سارقان از همسر وي سرقت كردند.هنگامي كه همسر وزير مشغول پارك كردن خودرواش در كنار خيابان بود، ناگهان دو موتورسوار در خودرو را گشودند و كيف دستي خانم را به سرقت بردند.
بلندقدترين مرد جهان
كي يف: لئونيد استادنيك از اوكراين كه ۳۳ سال سن دارد، بلندقدترين مرد جهان به شمار مي آيد، البته نام وي به طور رسمي در كتاب ركوردهاي گينس ثبت نشده است. براساس آخرين اندازه گيري به عمل آمده از وي، قد اين مرد اوكرايني ۵۳/۲ سانتيمتر است كه ۲۰ سانتيمتر بلندتر از يك شهروند تونسي است كه رسما به عنوان بلندترين مرد جهان شناخته مي شد.
علت افزايش ناگهاني قد اين مرد، انجام عمل جراحي روي مغز وي از سن ۱۴ سالگي اعلام شده است. تا آن زمان، وي رشدي متعادل داشت اما پس از انجام عمل جراحي ناگهان رشد قد او سريع تر شد.او براي خريد كفش سفارشي بايد ۲۰۰ دلار بپردازد كه معادل ۷ ماه دستمزد وي است.
پرواز درپوش هاي آهني
هنگ كنگ: يك انفجار زيرزميني باعث به پرواز درآمدن ۱۹ درپوش آهني كانال هاي فاضلاب هنگ كنگ شد. علت وقوع انفجار، نشست گاز اعلام شده است.براثر اين انفجار بسيارقوي، درپوش هاي آ هني كه وزن هريك از آنها در حدود ۲۰ كيلوگرم است تا ارتفاع ۱۰ متري به آسمان پرتاب شدند اما خوشبختانه به كسي آسيبي نرسيد.
قايق دندانپزشكي
لندن: يكي از اعضاي شوراي شهر يكي از شهرهاي جنوبي انگليس ابتكار جالبي به خرج داده است. او يك قايق مسافربري اجاره كرده است كه با اين قايق ساكنان شهر را كه نياز به دامپزشك دارند به فرانسه منتقل مي كند. هزينه پركردن يك دندان در انگليس در حدود ۷۵ يورو است؛ در حالي كه دندانپزشكان فرانسوي تنها ۲۵ يورو براي ارائه اين خدمت پزشكي دريافت مي كنند.تاكنون ۲۰ نفر براي سفر با قايق اين مرد ثبت نام كرده اند. او يك روز صبح آنها را به فرانسه مي برد و بعدازظهر پس از اتمام كار دندانپزشكي، مشتريانش را به خانه بازمي گرداند.
خودكشي در نيويورك
نيويورك: خريد يك واحد آپارتمان در نيويورك اين روزها غيرممكن به نظر مي آيد، مگر آنكه خريدار، ميليونر باشد. ميانگين قيمت يك آپارتمان دوخوابه هم اكنون در اين شهر حدود يك ميليون دلار است كه نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزايش يافته است. البته قيمت آ پارتمان در مناطق مرغوب نيويورك تا ۴۳ درصد افزايش داشته است. براساس آمار منتشرشده قيمت آپارتمان در نيويورك از سال ۱۹۹۹ تاكنون ۸۸ درصد افزايش يافته است.
افراد خوش شانس
منچستر: نوزاداني كه در ماه مه (۱۲ ارديبهشت تا ۱۱ خرداد) به دنيا مي آ يند شادتر هستند و خود را خوش شانس مي دانند.
درحقيقت ۵۳ درصد از نوزداني كه در اين مقطع زماني چشم به جهان مي گشايند، در بزرگسالي خود را فردي خوش شانس و شاد مي دانند. دانشمندان احتمال مي دهند كه والدين در فصل بهار و تابستان بهتر با كودكان خود ارتباط برقرار مي كنند و به همين دليل، فرزندان آنها احساس رضايت بيشتري مي كنند.
خانه تكاني روسي
مسكو: در فرهنگ مردم روسيه، آغاز فصل بهار با خانه تكاني آغاز مي شود و به همين دليل اغلب مرد م اين كشور در آغاز بهار به خانه تكاني مي پردازند تا آلودگي هاي باقيمانده از سرماي زمستان از بين برود.
دولت شوروي سابق از سال ۱۹۱۹ در آغاز فصل بهار، شهروندان عادي را تجهيز مي كرد تا به پاكسازي شهر بپردازند.
البته هنوز هم اين فرهنگ در نزد مردم روسيه از اهميت ويژه اي برخوردار است و در اولين تعطيلات آخر هفته فصل بهار، شهروندان به پاكسازي پارك ها، خيابان ها و ديوارهاي شهر مي پردازند.گفته مي شود  امسال بيش از يك ميليون نفر از شهروندان مسكو در پاكسازي شهر مشاركت داشتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش:نمايشگاه نقاشي علي موسوي/ تا چهارم ارديبهشت/ فلكه دوم تهرانپارس: انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق/ تلفن:۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه لاله:نمايشگاه نقاشي محمد رحيمي با عنوان «انسان»/ از ۵ تا ۱۰ ارديبهشت/ خيابان فاطمي، بعد از هتل لاله/ تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* نگارخانه بامداد:نمايشگاه گروهي از نقاشان/ ۳ تا ۸ ارديبهشت/ خيابان مطهري، خيابان جم، كوي ماگنوليا، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه خانواده:نمايشگاه كارت پستالهاي دانش آموزان مقاطع دبستان و راهنمايي منطقه ۸/ از ۳ تا ۱۰ ارديبهشت/ نارمك، ميدان هلال احمر،  خيابان گلستان، فرهنگسراي خانواده/ تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸
* گالري كمال الملك:نمايشگاه نقاشي مهشيد/ ۴ تا ۹ ارديبهشت/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي مريم كازروني تا سوم ارديبهشت/ نمايشگاه نقاشي علي نصير/ ۴ تا ۱۰ ارديبهشت/ خيابان دروس، خيابان كماسايي،  شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه آريا:نمايشگاه عكاسي الهه مقدم و يدالله ولي زاده/ و نمايشگاه آثار چاپ افسانه خليل/ از ۵ تا ۱۰ ارديبهشت/ خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
گل هماور
005148.jpg
نام علمي:
Symphytum Hidcote Pink
خانواده:
BORAGINACEAE
گياه بوته اي دائمي به بلندي و گستردگي  ۴۵ سانتي متر است كه ساقه آن به شكل خوابيده روي سطح زمين گسترش پيدا مي كند و گياه پوششي بسيار مناسبي است. خوشه هاي گلهاي آويخته آن به رنگ صورتي و سفيد در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مرطوب نياز دارد ولي خشكي خاك را نيز تحمل مي كند و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |