چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۵ - Apr 21, 2004
با ابلاغ مصوبه شوراي شهر اعلام شد
جزئيات پرداخت وام ازدواج جوانان در تهران
گروه شهري: با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران وام يك ميليون توماني ازدواج از ابتداي خرداد ماه سال جاري از طريق صندوق هاي قرض الحسنه طرف قرارداد با شهرداري پرداخت مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر روز يكشنبه در جلسه رسمي بدون حضور مستمع خود آيين نامه اجرايي پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج را تصويب كرد و مقرر داشت كه اين وام از خرداد ماه سال جاري از طريق صندوق هاي طرف قرارداد با شهرداري از جمله صندوق انصارالمجاهدين سپاه به افرادي كه از ابتداي آذر ماه سال ۸۲ به بعد ازدواج كرده اند پرداخت شود.
مبلغ وام در نظر گرفته شده براي هريك از زوجين پنج ميليون ريال است و مزدوجيني شامل دريافت اين وام مي شوند كه يكي از آنان ساكن و يا شاغل در محدوده مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران باشند. همچنين مزدوجين يا والدين آنان حداقل پنج سال قبل از تاريخ عقد ازدواج، در تهران سكونت و يا اشتغال داشته باشند.
به موجب اين مصوبه، نحوه احراز محل سكونت و يا اشتغال متقاضيان اين وام در تهران از طريق سازمان متبوعه كشوري و لشكري، و يا ارائه تأييديه از محل تحصيل براي دانشجويان، شوراياري محلات، بسيج محلات و يا ارائه تصوير سند مالكيت و اجاره نامه رسمي خواهد بود.
در ماده سه آيين نامه اجرايي اعطاي وام قرض الحسنه، پرداخت وام به نخستين ازدواج تعلق خواهد گرفت و دوره بازپرداخت آن نيز ۳۰ ماهه بوده و هيچگونه كارمزدي بابت دريافت وام از متقاضيان دريافت نخواهد شد.
براساس اين مصوبه، دريافت وام ازدواج از ساير مؤسسات و بانك ها مانع از دريافت وام قرض الحسنه يك ميليون توماني از شهرداري نمي شود.
مصوبه مي افزايد: سياستگذاري و نظارت بر اجرا و بررسي فوري موارد پيش بيني نشده برعهده هيأت امنايي مركب از نماينده صندوق و يا صندوق هاي قرض الحسنه مجري، نماينده شوراي اسلامي شهر تهران و نماينده شهرداري خواهد بود.
شوراي شهر همچنين در اين جلسه با تصويب ۲ فوريت طرح ارائه لايحه برنامه مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره)، شهرداري تهران را موظف كرد كه در مدت ۱۰ روز برنامه هاي مراسم ارتحال را به شوراي شهر ارائه دهد.

مي خواهند احمدآباد مستوفي بخشي از تهران نباشد
اعتراض شهرداري به نقض غيرقانوني حريم مصوب تهران
005112.jpg
گروه شهري: درحالي كه وزارت كشور هنوز درباره دلايل واگذاري بخشي از حريم شهرداري منطقه ۱۸ به شهرستان اسلامشهر واكنشي نشان نداده است، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران براي دومين بار طي ۴ ماه اخير با ارسال نامه هاي جداگانه اي به رييس جمهوري ضمن اعتراض به اين اقدام خلاف قانون وزارت كشور كه بدون درنظرگرفتن نظريات كارشناسي شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران، اين تصميم را اخذ و به شهرداري اسلامشهر ابلاغ كرده، نسبت به عواقب ناگوار اين اقدام از لحاظ امنيتي و چه زيست محيطي، نكاتي را به رييس جمهوري يادآور شد.
بنابراين گزارش، رياست جمهوري در پاسخ به هر دو نامه ارسال شده از سوي شهردار تهران مورخ ۲۴/۱۰/۸۲ و ۱۸/۱/۸۳ دستور بررسي حقوقي و حتي تشكيل جلسه اي متشكل از وزيران كشور، مسكن و استاندار و شهردار تهران به منظور دستيابي به يك راه حل مناسب را دادند كه تاكنون مسكوت مانده است،  اين درحالي است كه به اعتقاد مجيد شايسته - شهردار منطقه ۱۸، حداقل توقع از وزارت كشور و مسئولين استان آن بود كه با عنايت به اوامر رياست جمهوري درمورد بررسي و تعيين راه حل مناسب، حداقل تا زمان انجام بررسي هاي دقيق كارشناسي و اتخاذ تصميم مشترك از سوي مسئولان ذي ربط براي حل اختلاف موجود بين اسلامشهر و تهران از هرگونه اقدامي خودداري مي كردند.
به گفته شايسته،  مصوبه وزارت كشور درباره واگذاري حريم احمدآباد مستوفي به اسلامشهر در اوايل ارديبهشت سال گذشته ابلاغ شد كه بلافاصله با واكنش تند ساكنين منطقه وبروز اغتشاش و درگيري مواجه شد.
وي افزود: براي سا كنان اين منطقه كه حداقل ۳۰۰ سال از قدمت آن مي گذرد ارجح آن است كه زيرمجموعه شهر تهران باشند، تا اسلامشهر كه تنها ۳۰ سال از سابقه احداث آن مي گذرد. ضمن اينكه ساكنان احمدآباد مستوفي بابت سرنوشت باغها و اراضي كشاورزي خود درپي اين تصميم ابراز نگراني مي كنند.
شهردار منطقه ۱۸ در توضيح دلايل اين نگراني به خبرنگار ما گفت: شهر تهران براساس طرح جامع و تفصيلي و مصوبه شوراي عالي شهرسازي در قالب يك محدوده قانوني و يك حريم تعريف شده است و منظور از حريم عبارت از اراضي باغي و كشاورزي و فضاي سبز يا همان كمربند سبزي است كه اطراف تهران را احاطه كرده و اختصاصا كاربري فضاي سبز و كشاورزي دارند، لذا مي تواند به عنوان فيلتر تنفسي بر تصفيه هواي آلوده شهر تهران و تامين سلامت شهروندان اين شهر و محيط زيست آن نقش تعيين كننده ايفا كند.
وي افزود: شهرداري منطقه ۱۸ تاكنون براي جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه، حفظ زمين هاي كشاورزي، باغ ها و توسعه جنگل كاري، احداث فضاي سبز، با كاشت انواع گونه هاي گياهي، ميلياردها تومان هزينه كرده است، اما اگر قرار باشد اين منطقه از حريم شهر تهران جدا و به اسلامشهر متصل شود،  از حوزه تصميم گيري تهران و طرح جامع خارج شده و ديگر تضميني براي حفظ و نگهداري اين همه فضاي سبز ارزشمند نخواهد بود به طوري كه به راحتي زمين ها قابل تفكيك و تغيير كاربري از فضاي سبز به مسكوني، تجاري و صنعتي خواهند بود،  لذا تمام برنامه ها و تلاش هاي شهرداري تهران را براي حفظ محيط زيست و ريه هاي تنفسي شهر تهران بر باد خواهد داد.شايسته است در اين باره از منفعت طلبي عده اي افراد سودجو و وابسته به صاحبان قدرت سخن گفت كه با خريد اراضي حريم به دنبال راهي براي تغيير كاربري آن به تجاري و مسكوني و كسب ثروت هاي بادآورده و هنگفت هستند.
وي افزود: اينگونه منفعت طلبي هاي شخصي مخالف منافع و مصلحت شهر تهران است،  ضمن اينكه ابلاغيه موردنظر از پارسال تاكنون مسكوت مانده بود اما به دلايلي در دوره جديد مديريت شهري مجددا فشارها براي واگذاري اين اراضي حساس و ارزشمند براي شهر و شهروندان تهراني افزايش يافته است.

نگاه
رئيس كل بانك مركزي :امسال قيمتها افزايش پيدا نمي كند
005115.jpg
افشين سبوكي

سازندگان بناهاي ۶۰۰ متري در منطقه ۲۲ بايد تاييديه محيط زيست و انرژي بگيرند
صدور پروانه ساختماني در منطقه ۲۲ تهران براي ساختمان هاي غيردولتي به مساحت بيش از ۶۰۰ متر مربع منوط به رعايت الزامي مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان شامل اخذ تاييديه محيط زيست و انرژي است.
به گزارش واحد مركزي خبر، سهيل كوثري مدير واحد محيط زيست و انرژي شهرداري اين منطقه با اعلام اين مطلب گفت: سازندگان ساختمان هاي مشمول اين مقررات موظفند پس از دريافت پروانه آماده سازي به اخذ تاييديه واحد محيط زيست و انرژي منطقه اقدام كنند و صدور پروانه ساختماني منوط به صدور تاييديه ياد شده است.
وي افزود: همه پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري مكلف به رعايت شاخص هاي مديريت زيست محيطي و نيز مبحث ۱۹ هستند.
كوثري گفت: در منطقه ۲۲ تهران ساختمانهاي غيردولتي با مساحت زير بناي بيش از هزار متر مربع از سال ۸۲ ،بيش از ۶۰۰ متر مربع از امسال و همه ساختمانها از سال۸۴ ملزم به رعايت مفاد مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان در مراحل طراحي و اجرا هستند.
مدير واحد محيط زيست و انرژي شهرداري منطقه ۲۲ گفت: با توجه به نقش مهم مديريت شهري در حسن اجراي اين مبحث، وظيفه الزام سازندگان و نظارت بر چگونگي اجراي كار به عهده شهرداري ها گذاشته شده است.وي تاكيد كرد: اجراي راهكارهاي بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي علاوه بر كاهش هزينه هاي جاري شهروندان و فراهم كردن آسايش پايدار در محيط زندگي به علت كاهش مصرف، كاهش توليد آلاينده ها را در پي دارد.
به گفته وي از ديگر مزيت  هاي استفاده صحيح و هوشمندانه از انرژي مي توان به افزايش سطح رفاه نسبي، كمك به بهبود كارايي افراد، تقويت اقتصاد ملي و ارتقاي جايگاه بين المللي كشور از ديدگاه انرژي و محيط زيست اشاره كرد.
شهروندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن و نمابر به شماره ۴۷۱۵۰۴۹ تماس بگيرند.

معاون شهردار تهران:
۱۱ پل عابر پياده به پله برقي مجهز مي شود
معاون  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  ابراز اميدواري  كرد تا پايان امسال  حدود يازده  پل  هوايي  عابر پياده  در مناطق  پرتردد به  پله  برقي مجهز شود. حميد بهبهاني  در مصاحبه  با واحد مركزي خبر با اشاره  به  مشكلات  ترافيكي  شهر تهران  تصريح كرد: شهرداري  تهران  با مشاركت  بخش  خصوصي  در ميدانهاي  امام  حسين   ، انقلاب ، آزادي  جنب  دانشگاه  صنعتي  شريف ، ونك  و قدس  پلهاي  عابر پياده  را به  پله  برقي  تجهيز مي كند.
وي  افزود: تا نيمه  اول  امسال  شش  پل  عابر پياده  به  پله  برقي  مجهز مي شود كه  اين  تعداد تا پايان  سال  به  يازده  پل  خواهد رسيد. بهبهاني  ساماندهي  عبور و مرور عابران  پياده  را يكي  از برنامه هاي  شهرداري  تهران  ذكر كرد و گفت: يكي  از مشكلات  ترافيكي اين  شهر تردد عابران  پياده  از عرض  خيابانها و ترافيك  ناشي  از آن است  كه  با نصب  پل عابر پياده  مجهز به  پله  برقي  اين  مشكل  حل  خواهد شد.

تهران بيست ونهمين شهر پرجمعيت جهان است
مركز اطلاعات  سازمان  ملل  متحد در گزارشي  جمعيت  تهران  در سال  ۲۰۰۳ رامعادل  هفت  ميليون  و ۲۰۰ هزار نفر اعلام  و نتيجه گيري  كرد كه  براين  اساس تهران ، بيست  و نهمين  شهر پرجمعيت  جهان  در سال  گذشته  ميلادي  بود.براساس  نمودار تراكم  جمعيت  شهري  بخش  جمعيت  اداره  امور اقتصادي  واجتماعي  ملل  متحد كه  اخيرا در سراسر جهان  انتشار يافته  است ، در سال  گذشته ميلادي  توكيو با ۳۴ ميليون  و ۹۹۷ هزار نفر، مكزيكوسيتي  با ۱۸ ميليون  و ۶۶۰هزار نفر و نيويورك  با ۱۸ ميليون  و ۲۵۲ هزار نفر به  ترتيب  پرجمعيت ترين شهرهاي  جهان  بودند.
در اين  نمودار پيش  بيني  شده  است  جمعيت  تهران  در سال  ۲۰۱۵ به  رقم  ۸  ميليون  و ۵۰۰ هزار نفر برسد.
براساس  اين  گزارش  در سال  گذشته  ميلادي  شهرهاي  مشهد با دو ميليون  و ۱۰۰هزار نفر، اصفهان  با يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار نفر، تبريز با يك  ميليون  و ۳۰۰هزار نفر و شيراز با يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار نفر، به  ترتيب  پرجمعيت ترين شهرهاي  ايران  بوده اند.

وزارت علوم از خيرين خوابگاه ساز تجليل مي كند
وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  به  منظور ترويج  فرهنگ  خوابگاه سازي  ازخيرين  خوابگاه ساز تجليل  مي كند.
به گزارش  روابط عمومي  وزارت  علوم ،تحقيقات  و فناوري ، در هفته  خوابگاه هاكه  از چهارم  تا دهم  ارديبهشت  ماه  در سراسر كشور برگزار مي شود، از ۳۹خير خوابگاه ساز در حوزه  آموزش  عالي  در دانشگاه  صنعتي  شريف  تقدير مي شود.بر اساس  اين  گزارش ، يكي  ديگر از برنامه هاي  اين هفته  انتخاب  خوابگاه هاي برتر از نظر مشاركت  دانشجويان  در اداره  خوابگاه ها و نظافت  عمومي خوابگاه ها توسط خود دانشجويان  خواهد بود.
روزهاي  هفته  خوابگاه ها به  «خوابگاه  ومشاركتهاي  مردمي »، «خوابگاه ، كتاب و پژوهش »، «خوابگاه  و مشاوره »، «خوابگاه  و بهداشت »، «خوابگاه  و جوان »، «خوابگاه  و ورزش » و «خوابگاه  و فرهنگ  استانها» نامگذاري  شده اند.

بودجه امسال شهرداري تهران بررسي شد
برنامه ها و دستورالعمل ها و ويژگي هاي بودجه امسال شهرداري تهران در همايش يك روزه بررسي شد.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين نشست كه معاونان و مديران شهرداري، شهرداران مناطق ۲۱گانه و مديران شركت هاي وابسته به شهرداري حضور داشتند رحيم قرباني معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران گفت: بيش از هفت هزار ميليارد ريال از بودجه شهرداري به فعاليت هاي عمراني اختصاص يافته است كه نسبت به بودجه سال گذشته ۱۲۷ درصد افزايش نشان مي دهد.
وي ويژگي بارز بودجه امسال شهرداري تهران را جلب مشاركت هاي مردمي در اجراي طرح هاي بزرگ، توسعه حمل و نقل عمومي و خريد املاك واقع در طرح دانست و افزود: بحث اساسي امسال در شهرداري تهران توانمندسازي كاركنان كليدي است.بودجه امسال شهرداري تهران ۱۳ هزار ميليارد ريال است كه ۱۹ فروردين به شهرداري هاي مناطق ۲۱گانه ابلاغ شد.

انتصاب شهردار جديد منطقه ۲۲
گروه شهري: علي محمد شاعري طي حكمي از سوي شهردار تهران به مدت ۳ سال عهده دار مسئوليت شهرداري منطقه ۲۲ تهران شد.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسم معارفه شهردار جديد منطقه ۲۲ تهران، مهندس سيد مهدي هاشمي معاون امور مناطق شهرداري تهران طي سخناني به مزيت هاي منطقه ۲۲ تهران اشاره كرد و اظهار اميدواري كرد زمينه توسعه خدمات و حضور پر رنگ مشاركت مردمي و بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علم نوين نسبت به گذشته ساماندهي بيشتري داشته باشد.

مراسم روز زمين پاك امروز در سراسر كشور اجرا مي شود
مراسم روز زمين پاك امروز چهارشنبه همزمان با ۱۵۰ كشور جهان در سراسر كشور اجرا مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست ساعت ۸ صبح امروز، زنگ دعاي زمين پاك را در دبستان دخترانه فلسطين به صدا درمي آورد.
بر پايه اين گزارش، همزمان در مدارس سراسر كشور نيز دعاي زمين پاك قرائت مي شود.
همچنين گروه زيست محيطي سياره سبز در پارك پرديسان تهران و فرهنگسراهاي بهمن، اشراق، خانواده، انديشه و نياوران آيين ويژه زمين پاك را با شعار «طبيعت ايران، بدون زباله زيباست» و با حضور جمعي از كودكان، نوجوانان و خانواده ها به جا مي آورند.
مراسم روز زمين پاك در شرق تهران
مراسم ويژه زمين پاك امروز با حضور نمادين دو هزار كودك از مهدهاي كودك تهران توسط فرهنگسراي اشراق «طبيعت» در بوستان هاي شمال شرق تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي اشراق، اين برنامه كه با هدف مشاركت دادن قاطبه شهروندان در پاسباني محيط زيست، تامين شهري آرام و توسعه و ترويج فرهنگ پاكيزگي به مرحله اجرا درمي آيد كودكان در معابر سطح منطقه، پيام هاي آموزشي، اطلاع رساني و آگاه سازي عمومي را در بوستان هاي جنگلي لويزان و بوستان جواديه تهران پارس توزيع خواهند كرد.
براساس اين گزارش، ۴۰۰ مهدكودك در هماهنگي با فرهنگسراي اشراق پذيرفته اند كه كودكان مستقر در مهدهاي كودك را براي مشاركت در اين برنامه گسيل دارند.
در اين برنامه كودكان مهدكودك هاي تهران با لباس يكدست و مشاركت در برنامه هاي نمايشي قطعنامه پاياني خود را براي پاسداشت زمين، پيشگيري از آلودگي محيط زيست و جلب مشاركت گروه هاي سني و تشكل هاي غيردولتي قرائت خواهند كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |