دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۰ - Apr 26, 2004
رئيس شوراي شهر: موضوع حريم تهران را به مجلس هفتم مي بريم
پرونده حريم شهر تهران به ديوان عدالت اداري رفت
گروه شهري: در شرايطي كه حريم شهرها به عنوان ذخاير و ابزاري مهم براي شهر و مديريت شهرها تلقي مي شود، برخي نهادها و افراد در تلاش هستند حريم تهران را به بهانه هاي واهي از حوزه تهران خارج كنند و تهران در وضعيت جزيره اي بماند.
به گزارش خبرنگار ما، مدتي است كه عده اي تلاش مي كنند بخش وسيعي از حريم تهران واقع در جنوب غرب را از حوزه مديريت تهران خارج كنند و به حوزه اسلامشهر بيافزايند. در پي اين تلاش، دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران در دو مقطع زماني با ارسال نامه اي به رئيس جمهوري مبادرت ورزيده و از وي خواسته است تا ضمن جلوگيري از اين اقدام غيرقانوني، فضايي براي تعامل و تعيين وضعيت حريم تهران فراهم آيد.
هرچند رئيس جمهور دستور صريح و شفافي در اين باره صادر كرده، اما گويا اراده اي براي انجام نشست مسئولين ذيصلاح و اتخاذ تصميم وجود ندارد و از اين رو تكليف حريم تهران در هاله اي از ابهام باقي مانده است.در چنين شرايطي مهندس چمران ، رئيس شوراي شهر تهران اظهار داشت: موضوع حريم تهران را به مجلس هفتم برده و براي تصويب آن تلاش خواهيم كرد.
وي افزود: تعيين حريم تهران وظيفه و حق مسلم ما بوده و هركسي با آن مخالفت كند بااو برخورد خواهيم كرد.چمران تصريح كرد: تهران به صورت يك جزيره درآمده و هر تكه اي از آن به نوعي تقسيم شده است.
همچنين شهردار منطقه۱۸ كه بخش قابل توجهي از حريم تهران در حوزه مديريت مستقيم وي است با اشاره به اينكه رئيس جمهوري در بهمن ماه سال گذشته درباره جدا نشدن حريم منطقه ۱۸ از شهرداري تهران، دستور صريحي صادر كرده است، افزود: شهردار تهران نيز نامه اي به ديوان عدالت اداري ارسال كرده و تقاضاي دادخواست در اين باره را داشته است.
وي با اشاره به اين كه شهرداري منطقه ۱۸، همچنان در خدمت مردم منطقه احمدآباد مستوفي است، گفت: شهرداري درصدد ادامه خدمت رساني به مردم اين منطقه است.

عدم تناسب كيفيت آسفالت با حجم بار ترافيكي معابر
مديريت آسفالت به كمك خيابان هاي تهران مي آيد
005394.jpg
گروه شهري: آسفالت نامناسب يكي از معضلاتي است كه شهروندان تهراني در اغلب خيابان ها و شريان هاي شهري با آن مواجهند.
دكتر كاووسي عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس در اين باره به خبرنگار ما گفت: فوريت در اجراي پروژه ها از يك سو و مسائل اقتصادي از سوي ديگر، سبب شده تا هنگام اجراي آسفالت كمتر به زيرسازي توجه شود. حال آن كه خيابان هاي تهران به «قشر اساس» كه همان شن و ماسه دانه بندي شده است نياز دارد. اما از آن جا كه به كارگيري اين مصالح در تهيه بتن صرفه اقتصادي بيشتري دارد شركت هاي توليدي شن و ماسه از اين مصالح در تهيه بتن استفاده مي كنند.
اين كارشناس ارشد سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران، مشكل اصلي آسفالت را جسم راه عنوان كرد و افزود: باتوجه به اين كه خيابان ها و بزرگراه ها بدون در نظر گرفتن زهكش طراحي و احداث شده اند و از جوي هاي روباز براي زهكشي استفاده مي شود، اين امر سبب شده تا هنگام بارندگي، در سطح معابر آب گرفتگي ايجاد شود و در پي آن، آب به سطح آسفالت و به جسم راه نفوذ كند. نتيجه اين كه خاك ورم مي كند و سبب ترك خوردگي سطح آسفالت مي شود.
وي تصريح كرد: بايد فارغ از مسائل حاشيه اي نظير قيمت آسفالت و شن و ماسه، جسم راه به طور اصولي ساخته شود و تفاوت بهاي آسفالت و شن و ماسه بر آن اثر نگذارد.
كاووسي گفت: در حال حاضر، پيمانكاراني كه با شهرداري يا وزارت راه كار مي كنند هنگام اجراي راه به جاي اجراي قشر اساس، دو سه درصد قير به مصالح مي زنند و چند برابر هزينه از كارفرما دريافت مي كنند كه اين كار هرچند براي پيمانكاران مقرون به صرفه است اما باعث ايجاد آسفالت هاي ضخيم در سطح خيابان ها و بزرگراه ها مي شود. حال آن كه قشر اساس افزون بر آن كه در مقابل فشار بار و ترافيك مقاوم است به دليل خلل و فرج بودن آن سبب مي شود تا آب هايي كه به هر دليل روي سطح آسفالت جمع مي شود دفع شود.
اين استاد دانشگاه افزود: در هر كشوري يك بار محوري مجاز تعريف شده يعني كاميون ها بايد با بار پيش بيني شده از بزرگراه ها عبور كنند. براي اين كار مثلا در آمريكا در ابتداي هر ايالتي ايستگاه هاي مخصوصي وجود دارد كه به طور خودكار بار محوري كاميون ها را ثبت مي كند و در صورت مجاز نبودن بار، چراغ قرمز روشن مي شود و با راننده متخلف به شدت برخورد مي شود. اما ما در هيچ يك از مدارهاي ورودي و خروجي سطح شهر چنين سيستمي نداريم. از سوي ديگر، ترافيك سنگيني كه از درون شهر نشأت مي گيرد تحت كنترل نيست. مثلا در مكان هايي كه براي نوسازي تخريب و خاكبرداري مي شود، نخاله ها و خاك هاي ناشي از آن با كاميون حمل مي شود. اغلب اين كاميون ها با باري حدود ۳۰ الي ۴۰ تن از سطح كوچه ها و معابري گذر مي كنند كه تحمل چنين باري را ندارند و در نتيجه سطح معابر نشست مي كند و ترك هاي پوست سوسماري پديد مي آيد.
وي دومين مشكل را مشكل آسفالت و قير ذكر كرد و گفت: از پنجاه سال قبل، يك نوع قير ۶۰-۷۰ در پالايشگاه تهران توليد مي شود و بر اين اساس، يك نوع آسفالت - آسفالت دانه بندي توپر - با سايز ۱۹ يا ۲۵ ميليمتر در سراسر ايران اجرا مي شود. متأسفانه هنوز در اين زمينه نه در وزارت راه و نه در شهرداري تحولي به وجود نيامده است.
وي خاطرنشان ساخت: براي رفع اين معضلات بايد با ديد كلان به مسئله آسفالت نگاه شود. براي اين منظور، از يك سو مي توان با بهينه سازي كارخانه هاي آسفالت ۴۰ تا ۵۰ درصد از اين تراشه ها را در تهيه آسفالت نو به كار گرفت و از سوي ديگر مي توان با هزينه ۱۰ درصد كيفيت قير توليدي پالايشگاه را اصلاح كرد. تنوع در دانه بندي و استفاده از آسفالت هاي جديد، راهكار ديگري بود كه اين كارشناس بدان اشاره كرد.
يادآور مي شود اخيرا دكتر احمدي نژاد شهردار تهران از تشكيل كميته آسفالت در شهرداري تهران خبر داد، با اين هدف كه كار آسفالت مطابق با استاندارد اجرا شود.

طرح تفكيك زباله هاي مراكز درماني و بهداشتي در جنوب غرب تهران
005397.jpg
معاون شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۸ اعلام كرد: زباله هاي كليه مراكز درماني و بهداشتي اعم از درمانگاه ها، مطب ها و... از اين پس از سوي شهرداري منطقه به عفوني و غيرعفوني تفكيك مي شوند.
ماني جعفريان افزود: باتوجه به خطرات احتمالي ناشي از زباله هاي عفوني، اين گونه زباله ها به طور مستقيم در منطقه كهريزك معدوم مي شوند.
وي با اشاره به اين كه تمامي درمانگاه ها و مطب هاي واقع در منطقه ۱۸ موظف شده اند تا زباله هاي عفوني خود را در سطل هاي قرمز و زباله هاي غيرعفوني را در سطل هاي سبز نگهداري كنند، يادآور شد: اين طرح در دو نوبت صبح و عصر از سوي شهرداري منطقه اجرا و كليه وسايل مورد نياز براي اجراء از سوي شهرداري منطقه در اختيار اين مراكز قرار گرفته است.
معاون شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۸ افزود: طرح آموزش تفكيك زباله مبدأ نيز از جمله طرح هايي است كه از سوي شهرداري منطقه اجرا و ۱۰۵ مركز درماني مطب و درمانگاه مشمول آن مي شوند.جعفريان خاطرنشان كرد: در راستاي اجراي اين طرح مكان خاصي در اختيار پيمانكار قرار گرفته و كارگران آموزش ديده با لباس هاي متحدالشكل و چرخ هاي مشخص اقدام به تفكيك زباله هاي خشك مي كنند و در طول شبانه روز نيز مردم مي توانند زباله هاي خشك خود را به كانكس هاي مستقر در نقاط مختلف منطقه بفروشند.

تغيير كاربري توقفگاههاي شركت واحد
سيد مهدي هاشمي ، سرپرست شركت واحد اتوبوسراني تهران، در گفت وگو با واحد مركزي خبر گفت: براي توسعه فضاي سبز و كاهش آلودگي هاي شهر، برخي توقفگاههاي شركت واحد به فضاي سبز تبديل مي شود.هاشمي افزود:  در اين راستا، مرحله نخست تغيير كاربري توقفگاه اتوبوسراني تهران در خيابان هنگام به بوستان غدير در حال اجراست ،ضمن آن كه توقفگاه غزال اين شركت نيز به جاده آبعلي منتقل شده است.

شبكه معابر شمال هسته مركزي تهران از بن بست خارج مي شود
گروه شهري: توسط دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران فاز دوم طرح تعريض و تكميل انتهاي خيابان فاطمي غربي از خيابان كارگر تا اول خيابان بعثت اواخر ارديبهشت ماه جاري افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، فاز اول اين طرح كه با همكاري ارتش جمهوري اسلامي ميسر شده از بعثت تا اتوبان چمران سال گذشته انجام شد.
عزت الله فرجي شهردار منطقه ۶ در يك مصاحبه مطبوعاتي ضمن اعلام اين خبر از تعريض ۱۷ خيابان در سطح منطقه سخن گفت كه خيابانهاي فتحي شقاقي حدفاصل بيستون تا جهان آراء ، خيابان حافظ حدفاصل كريم خان تا انقلاب، خيابان شهيد مطهري روبروي لارستان، خيابان رشت حدفاصل حافظ تا وليعصر، خيابان كارگر حدفاصل نهم تا يازدهم، خيابان فاطمي حدفاصل كارگر تا روبروي جمالزاده، انتهاي خيابان بعثت حدفاصل فاطمي تا باقرخان، انتهاي خيابان شهيد شيرودي، خيابان صدر حدفاصل وليعصر و ويلا، خيابان فرصت حدفاصل كارگر تا جمالزاده و خيابان بهشتي حدفاصل مدرس تا وليعصر از جمله اين خيابانهاست.
وي هزينه تملك املاك معارض و اجراي پروژه هاي ترافيكي مورد اشاره را حدود۱۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و از آن دسته از شهرونداني كه املاكشان در طرح تعريض معابر اعلام شده قراردارد خواست با مراجعه به شهرداري منطقه ۶، ضمن ياري رساندن به مديريت شهري در اجراي طرحهاي ترافيكي و عمراني منطقه با توافق بر سر واگذاري املاكشان از تسهيلات و امكانات تشويقي و ويژه اي كه برايشان در نظر گرفته شده بهره مند شوند.
فرجي در بخش ديگري از سخنان خود به پروژه تعريض بزرگراه چمران و احداث سه دور برگردان حدفاصل ميدان توحيد- باقرخان، فاطمي- پل نصر و احداث دوربرگردان بالاي پل نصر اشاره كرد كه به همراه حذف دو تقاطع چمران- باقرخان و چمران- جلال آل احمد (زير پل نصر) نقش زيادي در روان سازي ترافيك مسيرهاي ياد شده بازي خواهد كرد.
وي ادامه داد: عمليات اين تعريض جمعا به طول ۴ كيلومتر و هزينه اي حدود يك ميليارد تومان از جمله پروژه هايي است كه تا آخر ارديبهشت ماه جاري توسط دكتر احمدي نژاد شهردار تهران مورد افتتاح و بهره برداري قرار خواهد گرفت.
شهرداري منطقه ۶ گفت: به منظور رفع مشكل ترافيكي ميدان كاج، فتحي شقاقي و ميدان فاطمي طرح احداث سه پل غيرهم سطح در مسير بزرگراههاي كردستان - رسالت توسط معاونت فني عمراني شهرداري تهران در دست اقدام است كه پيش بيني مي شود تا آخر امسال به پايان برسد.وي همچنين از طرح احداث ۵ آب نما در ۵ ميدان مهم منطقه ۶ سخن گفت كه يكي از آن ها احداث آب نماي ميدان اسدآبادي خواهد بود.

واحدهاي زيان ده اتوبوسراني ادغام يا منحل مي شوند
گروه شهري: نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با تصويب شوراي شهر، واحدهاي زيانده تحت پوشش شركت واحد اتوبوسراني در سال جاري تعيين تكليف و ساماندهي مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس حسن بيادي ديروز در حاشيه جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر با بيان اين مطلب افزود: در اين راستا برخي شركتها منحل و برخي نيز به منظور بازدهي بهتر در يكديگر ادغام خواهند شد.
به گفته بيادي در جلسه ديروز شورا همچنين مجمع عمومي عادي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه برگزار و گزارش حسابرس و بازرس قانوني سال منتهي به ۲۹/۱۲/۸۱ درخصوص ترازنامه سال مالي مذبور اين شركت بررسي شد.
در اين جلسه همچنين تراز مالي قبل از سال ۸۱ از سوي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر ارائه و مقرر گرديد كه شركت واحد در سال جاري، تكليف مالكيت زمين هاي خود را كه بعضاً طي سال هاي گذشته مورد دعوي اشخاص حقيقي و حقوقي بوده است مشخص كند.
به گفته نايب رئيس شوراي شهر، تعيين و پرداخت بدهي هاي شركت واحد به وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان هاي تأمين اجتماعي كه باعث افزايش بدهي ها شده از ديگر وظايفي است كه در سال جاري برعهده شركت واحد گذاشته شده است.
بيادي همچنين با تأكيد بر لزوم مكانيزه شدن خدمات رساني اين شركت گفت: تمامي سيستم هاي تداركات و پشتيباني اين شركت به سيستم هاي رايانه اي مجهز خواهد شد.وي افزود: بررسي ترميم هيأت مديره و تعيين مديرعامل شركت اتوبوسراني نيز به جلسات بعدي موكول شد.در جلسه ديروز شورا همچنين طرح ۲فوريتي خريد ساختمان روزنامه اطلاعات از سوي شهرداري تهران مطرح و تصويب شد ولي اقدام براي خريد ملك مذكور به منظور كارشناسي بيشتر در ارتباط با قيمت پيشنهادي به مدت دو هفته مسكوت ماند.بيادي با اشاره به تلاش شهرداري براي متمركز كردن فعاليت هاي خود گفت: به دليل پراكنده بودن ساختمان هاي شهرداري در سطح شهر مقرر گرديده كه شهرداري طرحي را طي دو هفته آينده به شوراي شهر ارائه كند كه ساختمان هاي شهرداري به صورت متمركز درآيند.
بيادي همچنين با اشاره به حركت شهرداري برلين مبني بر نصب لوحي بر عليه ايران گفت: لوح يادبود جانبازان شيميايي به زودي در برابر سفارت آلمان نصب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس حسن بيادي همچنين از امكان نصب يادمان هاي مشابه در ساير نقاط شهر تهران از جمله روبروي آسايشگاه جانبازان در آينده خبر داد و افزود: در اين يادمان ها نام آلمان در صدر كشورهاي صادركننده سلاح ها و مواد شيميايي كشتار جمعي به عراق در جريان جنگ تحميلي قرار خواهد داشت.
وي افزود: اين اقدام باعث خواهد شد كه لكه ننگ همكاري شيميايي آلمان با عراق در جريان جنگ تحميلي هرگز از خاطر ملت ايران پاك نشود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |