دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۰ - Apr 26, 2004
پيام مقام معظم رهبري به همايش جهاني حكمت مطهر
ما، در دهه هاي آينده  به  مطهري ها نياز مبرم  داريم
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  رهبرمعظم  انقلاب  اسلامي در پيامي  به  همايش  جهاني حكمت  مطهر با اشاره  به  جهاد هوشمندانه ، عميق  و متقن  علمي استاد شهيد مرتضي  مطهري  در مقابل  تفكرات  وارداتي  غربي  و شرقي  و معرفي  اسلام  صحيح تأكيد كردند: يكي  از مسايلي  كه  بايد در اين  گردهمايي  مورد توجه  قرارگيرد ،بررسي  راه هاي  تداوم  حركت  عميق  و اصيل  شهيد مطهري  براي  برآورده  كردن نيازهاي  فكري  جديد و ورود به  عرصه  چالش  با افكار وارداتي  و نقادي  علمي اين  افكار است .
متن  پيام  مقام  معظم  رهبري  به اين  شرح  است :بسم  الله  الرحمن  الرحيم در ابتدا از همه  مسئولان  و دست  اندركاران  برگزاري  اين  كنگره  و از حضور همه  علما، اساتيد، محققان  بويژه  مهمانان  خارجي  كه  براي  شركت  در اين اجلاس  از كشورهاي  مختلف  به  جمهوري  اسلامي ايران  تشريف  آورده اند صميمانه تشكر مي كنم .
بررسي  انديشه ها و آراء شهيد آيت  الله  مطهري  و تاثير آن در شكل گيري  مباني  فكري  انقلاب  اسلامي و تجليل  از شخصيت  كم  نظير ايشان ، هم  مورد نياز جوامع  اسلامي و هم  اداي  بخشي  از وظيفه  حق  شناسي  نسبت  به انديشمندان  و فرزانگان  انقلاب  اسلامي  است .
به نظر مي رسد محور اصلي  در اين  گردهمايي  بايد تبيين  شخصيت  فكري  و هويت روشنفكري  شهيد مطهري  و نقش  آن در جريان  فكري  و روشنفكري  اسلامي معاصرباشد.
درباره  هويت  فكري  و روشنفكري  شهيد مطهري  تاكنون  تعريف  جامعي  ارائه  نشده است .
ايشان  با قوت  فكري  و انديشه  صائب  خود دردهه هاي  ۵۰ - ۱۳۴۰ وارد ميدانهايي  شد كه  تا آن زمان  هيچكس  در زمينه  مسائل  اسلامي وارد آن نشده  بود و با تفكرات  وارداتي  غربي  و شرقي  به  چالش  علمي عميق ، وسيع  و تمام  نشدني پرداخت  و در جبهه  مقابله  با ماركسيسم  و تفكرات  غربي  و ليبراليسم  دست  به يك  جهاد هوشمندانه  زد و با توان  علمي و ايمان  راسخ  و اعتماد به  نفس ،موفقيت هاي  بزرگي  بدست  آورد و با قدرت  اجتهاد و انصاف  و ادب  علمي ، روشي  متقن  و بدور از تحجر و التقاط براي  معرفي  اسلام  و مقابله  با كج  انديشي  و انحراف  ايجاد كرد و پايه هاي  افكار مورد نياز جامعه  اسلامي و انقلابي  را تاسيس  نمود و نقش  موثري  بر جريان  فكري  اسلامي و شكل گيري  نظام  اسلامي  برجاي  گذاشت  و بصورت  سنگري  امن  براي  جوانان  طالب  و علاقمند فكر اسلامي  در حوزه  هاو دانشگاه ها در آمد تا بتوانند زير سايه  اين  تفكر عميق  و مستحكم  دين  خود را حفظ كنند و دستاوردهاي  نوين  فكري  داشته  باشند و از آن دفاع  نمايند.
محور ديگري  كه  پيشنهاد مي كنم  دراين  گردهمايي  به  آن توجه  شود بررسي راههاي  تداوم  اين  جريان  عميق  و اصيل  است . ما نمي توانيم  در شهيد مطهري متوقف  شويم .
هرچند پس  از گذشت  ۲۵ سال  از شهادت  اين  مرد بزرگ ، كتابهاي او جزو جذاب ترين  و پرفروش ترين  كتابها براي  نسلهاي  جوياي  فكر متين  ومنطقي  اسلام  است  و ما درحال  حاضر بديلي  براي  مجموعه  كتابهاي  شهيد مطهري نداريم  ولي  نيازهاي  فكري  روز به  روز و نو به  نو مي شود و جريان  ورود به چالش  با افكار وارداتي  و نقادي  علمي و تفكيك  صحيح  از سقيم  آن ، از وظايف مهمي است  كه  بايد ادامه  پيدا كند و ما در دهه هاي  آينده  به  مطهري  ها نياز مبرم  داريم .
فكر اسلامي بويژه  پس  از انقلاب  اسلامي مورد چالش  جدي  قرار گرفته  و اين روند ادامه  خواهد يافت .
ما بايد خود را آماده  كنيم  و با توجه  به  سرمايه هاي  عظيم  فكري  و فرهنگي اي  كه  در اختيار ما است  اگر از همه  امكانات  خوب استفاده  كنيم  در اين  مصاف  پيروز خواهيم  شد.
خوشبختانه  درحوزه هاي  علميه  و دانشگاهها، فضلا، علما، دانشمندان  وافراد صالح  و شايسته  از نظر علمي و فكري  وجود دارند و بايد حضور خود رادر اين  ميدانها گسترش  دهند و با امواج  تبليغاتي  و شبهات  جديد مقابله كنند و وظيفه  خود را نسبت  به  اسلام  ادا نمايند.
اميدوارم  خداوند متعال  همه  شما را موفق  بدارد و اين  گردهمايي  بتواند زمينه هاي  شناخت  بيشتر انديشه هاي  شهيد مطهري  و راههاي  تداوم  آنرا براي  نسلهاي  آينده  فراهم  سازد.
سيد علي خامنه اي
پس از قرائت پيام مقام معظم رهبري، سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري  اسلامي  ايران  نيز طي سخناني گفت : شهيد مطهري  شاهد اقاليم  مختلف  وجود و مسافر عوالم  رنگارنگ  معرفت  و ميهمان  بر مائده  سماوي  و مشرف  به  تشريف  حكمت  بود.
آقاي  خاتمي افزود: شهيد مطهري  چون  معلم  بود، لاجرم  نگران  وضع تعليم  و تربيت  در زمان  خود بود و از اين  روي  در كنار درس  و بحث  تخصصي  وكلامي دايما در پي  آموزش  مخاطبان  عام  و مخصوصا جوانان  بود.
وي  خاطرنشان  كرد: او نه  تنها سئوال  جديد ديني  را ناپسند نمي دانست كه  حتي  به  آنچه  خود شك  و ترديد افراطي  مي ناميد نيز به  مثابه  امري  مطلوب مي نگريست .
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد: در سينه  وسيع  و قلب  بزرگ  شهيد مطهري ، ابن عربي  و مولانا و ابن  فارض  با فارابي  و بوعلي  و سهرودي  و ملاصدرا گفت  وگو مي كردند و نتيجه  اين  گفت  و گو آن هم  نه  تنها در درون  مرزهاي  سنت  و فكر اسلامي  كه  با همه  ارباب  ملل  و نحل ، آن هم  نه  به  قصد مشاغبه  و مراء وجدال  و اسكات  خصم ، بلكه  براي  گسترش  ميدان  فهم  و خرد خود و مردمان  ديگر.
وي  اظهار داشت : به  جرات  و با قاطعيت  مي توان  ادعا كرد كه  بسيارانگشت  شمارند متفكران  اسلامي كه  همچون  شهيد مطهري  با وسواس  و تامل  و تعمق فلسفي به  غربيان  نظر كنند و در باب  سخنان  ايشان  به  نقادي  و داوري  بپردازند.
آقاي  خاتمي اضافه  كرد: جدي  گرفتن  طرف  بحث ، هم  احترام  به  ديگري  و هم احترام  به  خود و از همه  مهمتر احترام  به  شان  بي مثال  آدميزاد يعني توانايي  او براي  آموختن  از ديگري  و فهميدن  و فهماندن  سخن  تازه  است .

كروبي:
كارهاي بنده و آقاي جنتي را به حساب روحانيت نگذاريد
روحانيت مطهري، بهشتي، باهنر، خامنه اي و خميني است
005418.jpg
حجت الاسلام  والمسلمين  مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي اسلامي  با انتقاد ازسخنان  آيت الله جنتي  در خطبه هاي  نماز جمعه  تهران  گفت : درخلال  انتخابات  و بعد و قبل  از انتخابات  گفته ايم ، ثمره  ونتيجه  انتخابات  كه  راي  مردم  است ، هر چه  باشد از آن  استقبال  مي كنيم  و توفيق  منتخبان  را از خدا مي خواهيم .وي  افزود: تا روزي  كه  زنده  باشيم  نيز مي گوييم  كه  دراين  انتخابات ،حقوق  عده اي  پايمال  و ضايع  شد كه  بايد بررسي  شود و شما بايد جواب  بدهيد.
كروبي  گفت : آخر، اين  انتخابات  (انتخابات  مجلس  هفتم ) كه  انتخابات آخر نيست  و دنيا به  آخر نرسيده  است .وي  افزود: معمار انقلاب ، آن  را طوري  بنيان  گذاشت  و تدوين كنندگان  قانون  اساسي  نيز بگونه اي  قانون  اساسي  را نوشته اند كه  همواره  انتخابات وجود دارد و هيچ  گريزي  نيست .
رئيس  مجلس  اضافه  كرد: رهبري  نظام  هم  تكيه  دارند كه  انتخابات  بايد به موقع  انجام  شود و همه  گروه ها نيز شركت  داشته  باشند.وي  بابيان  اينكه  مسئولان  اين  نظام  از طريق  انتخابات ، انتخاب  مي شوند،افزود: حرف  ما اين  است  كه  حقوقدانان  و آيات  عظام ، جرائم  كساني  را كه  ردصلاحيت  شده اند، بگويند، نمي شود يك  مشت  كليات  را گفت  و من  از مراجع تقليد گله  مند هستم .كروبي  اظهار داشت : فكر حيثيت  مراجع  تقليد راهم  بكنيد. نمي شودبزرگواري  در خطبه هاي  نماز جمعه  كلي  بگويد دربين  دوهزار رد صلاحيت  شده ،متهم  فاسد هم  هست .
وي  افزود: شما مي دانيد منظور مانيز افراد متهم  و فاسد نيست . منظورما اين  است  كه  افراد صالح  را رد صلاحيت  كرديد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  خطاب  به  ملت  گفت : ملت  ! كارهاي  بنده  و آقاي جنتي  را به  حساب  روحانيت  و دين  نگذاريد، زيرا روحانيت،  مطهري، بهشتي ، باهنر، خامنه اي  و خميني  است . وي  افزود: ما يك  ماه  ديگر، بيشتر در مجلس  نيستيم  اما درايران  خواهيم بود و همين  جا هم  از دنيا خواهيم  رفت  ولي  اين  مساله  را دنبال  خواهيم  كرد.
كروبي  گفت : از آقاي  جنتي  و ساير عزيزان  مي خواهم  گزارش  اين  افراد را به  خودشان  بدهند.
وي  تأكيد كرد: تا زماني  كه  تضييع  حقي  باشد، دفاع  هم  هست . آيا  وقتي رهبري  مي فرمايند، پاسخگويي ، يعني  اينكه  فقط من  (مجلس ) و دولت  و قوه قضائيه  بايد پاسخگو باشيم؟
وي  تأكيد كرد: اينكه  كسي  جواب  ندهد، قبول  نداريم . كروبي  خطاب  به  آقاي  جنتي  گفت :لااقل  به  رهبري  جواب  بدهيد. چرا به  حيثيت  روحانيت  آسيب  مي رسانيد؟
كروبي  همچنين  هفته  كارگر را به  كارگران  تبريك  گفت  و بر نقش  كارگران  در دفاع  مقدس ، پيروزي  انقلاب  و توليد كشور تأكيد كرد.
وي  افزود: بايد مطالبات  و خواستهاي  بحق  كارگران  برآورده  شود. كروبي  همچنين  هفته  معلم  و ياد و خاطره  استاد شهيد مطهري  و نقش  وي  در صحنه هاي  گوناگون  بويژه  علمي  را گرامي  داشت .

اتهام ها و تحريكات تازه بوش عليه ايران
راديو آمريكا در گفتار رسمي ديروز خود به مسئله برنامه اتمي جمهوري اسلامي ايران و گفته هاي جورج بوش در اين زمينه پرداخت.
اين راديو به نقل از جورج بوش گفت «گذاردن نقطه پايان به جريان گسترش سلاح هاي كشتار جمعي، بخشي از برنامه مبارزه با ترور است. جنگ با ترور در همان بدو امر پيش از آنكه كار از كار بگذرد افراد را مورد حسابرسي قرار مي دهد. آمريكا بخشي از ميدان جنگ است و بر آمريكا واجب است براي مقابله با تهديدها و خطرها علاج واقعه را قبل از وقوع كند. جهان بايد درباره برنامه هاي اتمي ايران به اين كشور اخطار شديد بفرستد. در درجه اول لازم است ايرانيان احساس كنند از همه طرف تحت فشار هستند تا بدانند هر نوع برنامه اتمي، از سوي همگان بدون استثنا محكوم خواهد شد. ايرانيان بايد اين پيام اصرارآميز را بشنوند و درك كنند كه دستيابي به سلاح اتمي به خصوص با توجه به هدف اعلام شده انهدام اسرائيل، امري غيرقابل تحمل براي صلح و ثبات خاورميانه است.»راديو آمريكا با ادعاي اينكه سازمان بين المللي انرژي اتمي ايران را به علت پنهان كردن قسمت هاي حساس برنامه هاي اتمي خود كه در توليد اسرار اتمي نيز به كار مي آيد، مورد انتقاد قرار داده است، گفت: در ايران رواج فريبكاري و تعلل كماكان ادامه دارد.
اين راديو با بيان اين گفته جورج بوش كه بريتانيا، فرانسه و آلمان به نمايندگي از سوي جهان متمدن بي هيچ ابهام و پرده پوشي با ايران صحبت كرده اند، به نقل از وي افزود: «يكي از وظايف من اين است كه يقين حاصل كنم بريتانيا، آلمان و فرانسه تا حد امكان به زباني ساده و گويا با ايرانيان سخن گفته اند و جاي هيچ ترديدي باقي نگذارند كه توليد سلاح اتمي در ايران امري تحمل ناپذير است. در غير اين صورت با ايران برخورد خواهد شد و آغاز جريان برخورد نيز ابتدا از طريق سازمان ملل متحد خواهد بود.»

يادداشت
دو سال كشاكش
علي پوريا
سخنان ديروز رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي كه عمدتا در دفاع از ترميم كابينه و در جواب به انتقادهاي گسترده اخير نسبت به تغيير وزير سابق امور اقتصادي و دارايي مطرح شد، دربردارنده اين نكته مهم و اساسي بود كه دولت دوم آقاي خاتمي از ابتداي كار با ناهماهنگي هاي گسترده و عميق در تيم اقتصادي به ويژه وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي مواجه بوده است و به گفته رئيس جمهور اين ترميم در نتيجه دو سال كشمكش بين دو نهاد فوق است كه در پايان سال ۱۳۸۲ به اوج خود رسيد. آقاي خاتمي دخيل بودن مسائل سياسي و ضعف در عملكردها را به عنوان دلايل ترميم كابينه رد كرده و گفت: ذوق و سليقه و روش هاي متفاوت دو نهاد تصميم گير اقتصادي كشور باعث شد در مدت باقي مانده اين ترميم انجام شود دو نهاد وزارت اقتصاد و سازمان مديريت باتوجه به كاركردهاي تعريف شده نه تنها در سطوح كلان به سياستگذاري اقتصادي مي پردازند بلكه از حقوق كارمندان گرفته تا تخصيص اعتبارات عمراني همگي در حيطه مديريتي اين نهاد است. حال سئوال اين است چگونه رئيس جمهور تحمل دو سال و نيم كشمكش بين مقام هاي اقتصادي فوق و اختلاف سليقه و روش آنها را كرده است؟ دولت آقاي خاتمي يك دولت ائتلافي نبود كه در تقسيم وزارتخانه ها و سازمان هاي زيرمجموعه يا تغيير آنها با مشكل مواجه باشد. مگر تيم مشاوران رئيس جمهور قبل از انتخاب دو مقام فوق از برنامه ها و سياست ها و به عبارتي سلايق و روش هاي آنها در مديريت كلان اقتصاد كشور باخبر نبود كه به حضور آنها در تيم اقتصادي دولت رضايت داد؟ رئيس جمهور به دليل پيروزي قاطع در انتخابات ۱۳۸۰ و همراهي مجلس ششم مشكلي براي ايجاد هماهنگي در ابتداي كار دولت يا در زمان بروز اولين ناهماهنگي ها نداشت؟ به  نظر مي رسد دو مسئله تعارف يا عدم قاطعيت يا مسائل سياسي در پشت قضيه باشد كه اين كشاكش دو سال و نيم ادامه داشته و هزينه هاي كلاني را به اقتصاد كشور وارد كرده است.به اين اختلافات بايد اختلاف بين مرحوم نوربخش با مظاهري را نيز اضافه كرد.
اين هزينه ها به طور سربسته در سخنان ديروز رئيس جمهور و واضح در سخنان انصاري نماينده تهران مشهود است. به گفته انصاري اين اختلافات سبب عدم تحقق درآمدهاي دولت در دو سال گذشته و كسري بودجه ۳ هزار ميليارد توماني در سال ۸۱ و ۲ هزار ميليارد توماني در سال گذشته شد.
طبيعي است بار اصلي اين هزينه ها بر دوش مردم است كه آثار آن در ماه هاي آخر سال گذشته به ويژه عدم مطالبات فرهنگيان، عدم پرداخت به موقع حقوق و يا داشتن كاركنان دولت و بازنشستگان هويدا شد.
به نظر مي رسد شرايط كنوني اقتصاد كشور، اصل تعارف را نمي پذيرد و عدم قاطعيت در مديريت كلان هزينه هاي جبران ناپذيري را به كشور و مردم وارد مي سازد.

كوتاه از سياست ايران
آمريكا ، منافع قانوني ايران را به رسميت بشناسد
القبس به نقل از برژينسكي نوشت، بايد با به رسميت شناختن منافع قانوني و نگراني هاي امنيتي ايران با اين كشور وارد معامله شد.به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ كويت به نقل از زبيگنيو برژينسكي، مشاور سابق امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا افزود: بايد از طريق مذاكره و همچنين به رسميت شناختن منافع قانوني و نگراني هاي امنيتي ايران با اين كشور وارد معامله شد؛ چرا كه اين كشور از سوي چهار كشور داراي پايگاه هاي هسته اي از جمله هند، پاكستان، روسيه و اسرائيل احاطه شده است.

عراق كميته تحقيق درباره شهادت ديپلمات ايراني تشكيل مي دهد
كاردار جمهوري  اسلامي ايران  در عراق  بر لزوم  تشكيل  كميته اي  براي  پيگيري و تحقيق  درباره  پرونده  شهيد خليل  نعيمي  ديپلمات  ايراني  در بغداد تأكيدكرد.
خليل  نعيمي  دبير اول  سفارت  جمهوري  اسلامي در عراق  دو هفته  پيش  دربغداد توسط افراد ناشناس  به  شهادت  رسيد.
حسن  كاظمي قمي  ديروز  در گفت وگو با ايرنا تصريح  كرد كه  در ديدارهاي  آتي  خود با مقام هاي  عراقي  ضرورت  تشكيل  كميته  تحقيق  درباره پرونده  شهادت  شهيد نعيمي  را مورد تأكيد قرار خواهد داد.وي  با بيان  اينكه  پليس  و نيروهاي  امنيتي  عراق  تاكنون  در خصوص  به  شهادت  رسيدن  دبير اول  سفارت  ايران  اقدام  خاصي  انجام  نداده اند، افزود: سفارت  ايران تا روشن  شدن  زواياي  پنهان  اين  واقعه  تروريستي ، موضوع  را پيگيري  خواهد كرد.كاظمي  قمي  تأكيد كرد: جمهوري  اسلامي ايران  خواستار پيگيري  جدي  پرونده شهادت  ديپلمات  ايراني  از سوي  مقام هاي  عراقي  است .
قانوني براي انتخابات تهران
دو فوريت طرح الحاق يك تبصره به ماده ۹ قانون انتخابات مجلس ديروز به تصويب رسيد. در صورت تصويب شور اول و دوم اين طرح در جلسه امروز مجلس، انتخابات مرحله دوم مجلس هفتم در حوزه انتخابيه تهران، همزمان با انتخابات رياست جمهوري برگزار مي شود.
وزارت كشور پيشتر از شوراي نگهبان خواسته بود كه با تعويق انتخابات مياندوره اي تهران تا زمان انتخابات رياست جمهوري موافقت كند اما شوراي نگهبان پاسخ داده بود كه چنين كاري مستلزم اصلاح قانون انتخابات است. از ۳۰ نماينده مردم تهران، ۲۹ نفر در انتخابات اول اسفند ۸۲ به مجلس راه يافتند و انتخاب يك نفر ديگر به دور دوم موكول شد. انتخابات مياندوره اي مجلس قرار است ۱۸ ارديبهشت برگزار شود.
نتيجه كوشش قوه قضائيه
سخنگوي  قوه  قضاييه ، درخصوص  گزارش هايي  مبني  بر خارج  شدن  پرونده  ايران از دستور كار جلسه  اخير كميسيون  حقوق  بشر سازمان  ملل ، ابراز اميدواري  كرد كه  تعامل  جمهوري  اسلامي با اين  نهادها در سايه  واقع بيني  و قبول  حقايق ، تداوم  يابد.غلامحسين  الهام  ديروز در گفت  وگو با   ايرنا، اين  امر را از موفقيتهاي  قوه  قضاييه  ارزيابي  كرد كه  در راستاي  تعامل  با نهادهاي  بين المللي  حقوق  بشري  و خصوصا كميسيون  حقوق  بشر، تحقق  يافته  است .
وي  اظهار داشت : واقعيتهاي  قضايي  و حقوقي  جاري  در ايران  و  تلاش  قوه  قضاييه ، توانستند  گزارش  گزارشگر ويژه  سازمان  ملل  عليه  ايران  را منتفي  كنند.
برخي  گزارش ها در روزهاي اخير ، از خروج  پرونده  ايران  از دستور كار كميسيون  حقوق  بشر سازمان  ملل  متحد حكايت دارد.

علت تعطيلي مؤسسه گوته
بسته شدن مؤسسه گوته آلمان ربطي به نصب لوح ميكونوس در برلين ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دايكر پتسل وابسته مطبوعاتي سفارت آلمان در تهران با اعلام اين مطلب گفت: «بسته شدن مؤسسه گوته فقط به دليل بررسي درخواست مجوز بازگشايي مؤسسه گوته است و چون هنوز اين مجوز داده نشده مسئولان ايران از ما خواستند كه فعلا اين مؤسسه بسته شود تا مجوز صادر گردد».
وي همكاري هاي ايران و آلمان را مثبت ارزيابي كرد و اظهار اميدواري كرد كه روابط مستحكم تري بين دو كشور ايجاد شود.

قدرداني شيخ عبيد از ايران
شيخ عبدالكريم عبيد روحاني مبارز و آزاد شده لبناني از مواضع، اقدامات و كمكهاي بي شائبه جمهوري اسلامي ايران كه منتهي به آزادي وي وهمرزمانش شد قدرداني كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه وي كه در حال حاضر در ايران به سرمي برد در ديدار با آقاي صدر معاون امور عربي و آفريقايي وزارت خارجه به بيان حوادث تلخ و سخت دوران زندان و برخورد زندانبانان اسرائيلي پرداخت.صدر نيز با ابراز خرسندي از آزادي جمعي از زندانيان لبناني و عرب برعزم ايران در تعيين سرنوشت چهار ديپلمات مفقود ايراني كه توسط اسرائيلي ها در لبنان ربوده شده اند تأكيد كرد.

سخنگوي وزارت خارجه:
اظهارات بوش ناشي از نگراني آمريكا از گسترش روابط تهران و اروپاست
سخنگوي وزارت خارجه درباره حضور بازرسان آژانس انرژي اتمي در ايران گفت: «ايران با آژانس به يك برنامه عملي رسيده تا بعضي از اتهامات روشن شود، حضور بازرسان نيز بر اساس تفاهم، توافق و مذاكره با مقامات ذيربط در همين چارچوب بوده و در آينده هم صورت مي گيرد.»
به گزارش خبرنگار همشهري حميدرضا آصفي ديروز در جلسه هفتگي اش در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به اين كه سفر بازرسان در چارچوب همكاري ايران با آژانس و تعهدات و پايبندي تهران به گفت و گوهاي قبلي انجام مي شود تاكيد كرد: انتظار داريم آژانس و اروپا هم متقابلا به تعهدا ت شان عمل كنند تا هر چه سريعتر پرونده هسته اي ايران در آژانس عادي شود. او افزود: اين رفت و آمدها هم چنان براي حل و فصل موضوع ادامه خواهد داشت.
آصفي در خصوص سطح مذاكرات فعلي ايران و آژانس هم تاكيد كرد كه ايران از آژانس و اتحاديه اروپا توقعاتي دارد، طرفين بايد به تعهداتشان پايبند باشند، تهران به تعهدات پايبند است و اروپا هم بايد پايبند باشد كه در اين سفر هم اطمينان به ايران داده شد.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص اظهارات يكي از منتخبين مجلس هفتم در رابطه با ادامه همكاري با آژانس گفت: «اظهار نظر نمايندگان محترم مجلس نشان گر يك نوع تفكر يا نماينده يك نوع تفكر در كشور است كه اين از مزاياي ايران است. يك نماينده منتخب ممكن است ديدگاه خودش را بگويد. ما علاقه داريم كار با آژانس دنبال شود. در هر سفري كه بازرسان انجام مي دهند يك سري مدارك و اطلاعات با آژانس مبادله مي شود».
آصفي در خصوص اظهارت اخير جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا درباره برنامه هاي هسته اي ايران با بيان اين كه اظهارات بوش موضوع جديدي نيست و آمريكا بارها چنين سخناني را تكرار كرده اظهار داشت: «نگراني آمريكا از گسترش روابط ايران با اروپاست،  اظهارات بوش در مقطع زماني كه سفر خرازي به اروپا انجام مي شد صورت گرفت چرا كه اين سفر بسيار موفق بود و فضا نيز بسيار دوستانه.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره بر اين كه ديدارهاي خرازي با اروپايي ها در فضايي صورت گرفت كه نشان دهنده درك كامل اروپايي ها از مواضع ايران و پايبندي طرفين به تعهدات شان بود ادامه داد: «اظهارات بوش در اين مقطع نشان مي دهد كه خيلي بي ارتباط با توفيق دستگاه ديپلماسي كشور نيست».
وي درباره اين كه چرا وزير خارجه به برلين سفر نكرد و آيا وزارت خارجه اقدامي در خصوص نصب لوح ميكونوس در آلمان انجام خواهد داد گفت: «خرازي بايد به بسياري از كشورهاي اروپايي سفر كند و طبيعي است كه در جريان انجام يك سفر نمي توان برنامه تمام سفرها را تنظيم كرد».
آصفي افزود: احتمالا در برنامه بعدي سفر اروپايي وزير خارجه آلمان هم باشد.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص لوح ياد بود ميكونوس نيز اظهار داشت: وزارت خارجه به آلمان گفته بود كه نصب لوح در برلين كار خوبي نيست چرا كه اولا به حكومت ايران ارتباطي ندارد و ثانيا ناشي از اقدامات لابي مخالف رابطه ايران و آلمان است.
او در ادامه گفت كه البته دولت آلمان هم در اين خصوص اظهار تاسف كرد و شهردار تهران هم اقدام متقابل كرده است بايد منتظر شد تا ببينيم در آينده چه تحولاتي پيش مي آيد.
سخنگوي وزرات خارجه در پاسخ به اين كه آيا در سفر اروپايي خرازي تاريخ مذاكره در خصوص حقوق بشر با اروپا مشخص شد گفت: «ايران سومين دور مذاكره را انجام داده و بايد دور چهارم مذاكره با اتحاديه اروپا صورت گيرد. وزرات خارجه به صورت اصولي آن را مورد تاييد قرار داده اما هنوز تاريخي براي برگزاري دور چهارم مشخص نشده و در اين سفر نيز بحث خاصي در اين باره نشد.»
آصفي درباره اعزام گروه ايراني به عراق با تاكيد بر اين كه سفر به ابتكار ايران صورت  گرفته چرا كه امنيت در عراق به عنوان همسايه ما مهم است،گفت:«انتظار من اين است كه به اخبار وزارت خارجه بيشتر توجه شود تا اخبار رسانه هاي ديگر». وي در پاسخ به اين سوال كه چه كسي پشت ترور نعيمي است اظهار داشت كه هنوز به قطعيت نرسيده ايم و در اين مورد از تمام ظرفيت هاي خود استفاده مي كنيم.وي در خصوص اظهارات تازه شارون درباره لزوم اين كه رژيم صهيونيستي عاملي بازدارنده در قبال ايران در اختيار داشته باشد و اين عامل از سوي رسانه هاي غربي سلاح هاي اتمي دانسته شده است گفت: براي دنيا روشن شده كه منبع اصلي تهديد و ناامني در منطقه اسراييل و شخص شارون است. اظهارات بي پايه شارون چيزي را عوض نمي كند». وي افزود: «طرح اين گونه مسائل از سوي شارون در اين مقطع دو دليل دارد يكي فشاري كه رژيم صهيونيستي براي در اختيار داشتن ذخاير بسيار گسترده هسته اي و انبار كردن انواع و اقسام سلاح  هاي هسته اي تحمل مي كند و ديگري نارضايتي اين رژيم از گسترش رابطه ايران با كشورهاي اروپايي است كه براي جبران هر دو اين مسايل را مطرح مي كند.»
آصفي با اشاره به تهديد ۹۰ روزه تعليق بخشي از تحريم هاي آمريكا عليه ايران و ارتباط آن با بحث عراق خاطرنشان كرد كه اين كار لغو تحريم نيست و اساسا مسئله مهمي نبوده و براي موضوع بم است. شرايطي در محدوده خاص براي اقدامات خاص است و ايران آن را به موضوع عراق ارتباط نمي دهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |