بررسي ساختار و عملكرد مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان و جايگاه معلمان در اين ساختار
اشاره:
صندوق ذخيره فرهنگيان كه موجب تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه و به منظور كمك به تأمين مالي دوران بازنشستگي فرهنگيان در سال ۱۳۷۴ تأسيس شده و هم اكنون ۶۱۱ هزارو۷۱۲ نفر عضو دارد،به عبارتي يكي از بزرگترين و مهم ترين نهادهاي اقتصادي در كشور است.اين مؤسسه، ضمن اينكه به ظاهر غير دولتي است، ولي تمامي اعضاي هيأت مديره آن به نوعي منصوب وزارت آموزش و پرورش و يا به طور دقيق تر وزير آموزش و پرورش هستند.
ديروز همزمان با روز معلم، اولين بخش از گزارش مربوط به ذخيره فرهنگيان را در ويژه نامه معلم خوانديد كه به بيان ديد گاههاي منتقدان اختصاص داشت. امروز در بخش پاياني اين گزارش كوشيده ايم نظريات مسئولان صندوق را منتشر كنيم، هرچند موفق به گفت و گو با آقاي حاجي ( برادر مرتضي حاجي،وزير آموزش و پرورش) كه مدير عامل صندوق به شمار مي روند ، نشديم.
اين گزارش را در صفحه ۱۰ بخوانيد.
محمود تدين، معاون تأمين منابع و پشتيباني صندوق ذخيره فرهنگيان در خصوص اين كه مؤسسه مذكور از نظر حقوقي چگونه مؤسسه اي است و چرا فاقد مجمع عمومي بوده و جايگاه اين نوع مؤسسه در قانون تجارت كدام است؟ مي گويد: صندوق ذخيره فرهنگيان مؤسسه اي است كه در قانون تجارت تعريف خاص دارد و اگر بخواهيم آن را شبيه سازي كنيم مانند سهامي خاص است. اين مؤسسه به صورت هيأت امنايي اداره مي شود و سهامي خاص نيست بلكه مؤسسه اي كه توسط هيأت امناء اداره مي شود.
وي در مورد اين كه سرمايه اصلي صندوق ذخيره فرهنگيان متعلق به اين افراد است با اين حال سهامداران چه نظارتي بر فعاليت اين صندوق دارند مي گويد: اين مؤسسه بر مبناي سپرده گذاري فرهنگيان و دولت تشكيل شده و از آنجا كه دولت طراح اين صندوق بوده است بيشتر از همه نگران منافع فرهنگيان است و قبل از آن كه فرهنگيان يا هر نهاد غيردولتي ديگري به فكر تأسيس اين صندوق باشند وزير وقت با توجه به وضعيت معلمان نسبت به اين كار اقدام كرد. اين صندوق بر مبناي سرمايه دولت و سپرده فرهنگيان تشكيل شده و طبيعي است كه دولت وقتي اين صندوق را تشكيل داده، مراقبت هاي لازم و كافي را براي عملكرد صحيح اين صندوق انديشيده است. مطابق اساسنامه، اين صندوق سيستم بازرسي دارد و سالانه به هيأت امناء گزارش مي دهد و اعضاي اين هيأت نماينده وزير هستند و وزير نيز بايد به مجلس پاسخگو باشد.
تدين در مورد اين كه فرهنگيان از اعضاي اصلي صندوق هستند اين اعضا چه نظارتي بر عملكرد صندوق دارند مي گويد: اين سؤالات غيرفني است و نمي دانم به چه منظوري مطرح مي شود؛ چرا كه سيستم نظارتي بر عملكرد صندوق مشخص و معين است و فعاليت هايي كه صورت مي گيرد نيز اقتصادي است و سپرده گذاران به دنبال حفظ سپرده خود و سود حاصل از اين كار هستند كه تأمين مي شود.
وي در خصوص اين كه اگر اين صندوق با توجه به نوع فعاليت آن دچار مشكلاتي از قبيل ورشكستگي يا كلاهبرداري شود چه كسي پاسخگوي سپرده گذاران است و فرهنگيان چگونه مي توانند پيگير مطالبات خود باشند، مي گويد: اين صندوق تحت قانون و مطابق اساسنامه فعاليت مي كند كه در اين اساسنامه نيز ساز و كار نظارتي ديده شده كه در آن بازرسان به هيأت امناء گزارش مي دهند و هر ساله كنترل مي شود و اعضا نيز سالانه صورت حساب دريافت مي كنند كه براساس آن مي توانند وضعيت اقتصادي صندوق را تعقيب كنند. طبيعي است اگر احساس شود مشكلي در اين زمينه وجود دارد بيش از هركس دولت پيگيري خواهد كرد؛ چرا كه اين صندوق بايد سالانه براساس كاركرد اقتصادي خود به سازمان برنامه و بودجه بيلان ارائه دهد تا اين سازمان بررسي كند كه آيا صندوق مذكور صلاحيت ادامه و استمرار در برنامه را دارد يا خير. يعني بايد سالانه يك بار براي بودجه اين بحث ها صورت گيرد و سود صندوق توجيه شود همچنين كنترل ديگري در زمان تدوين برنامه هاي پنج ساله اقتصادي صورت مي گيرد و اين كه آيا وجود صندوق ضروري بوده يا خير بررسي مي شود و در طول سال نيز بايد ۲ الي ۳ بار با حضور در كميسيونهاي فرهنگي مجلس پاسخگو باشيم. براين اساس تاكنون ۳ بار سازمان بازرسي كل كشور اين صندوق را بازرسي كرده است.
اگر مشكلي در زمينه فعاليت اين صندوق ايجاد شود فرهنگيان مي توانند پولشان را دريافت كنند و با مراجعه به رئيس هيأت امنا كه وزير وقت آموزش و پرورش است پيگير مطالبات خود باشند. همچنين مي توانند در صورت بروز مشكلات مذكور به مجلس شوراي اسلامي شكايت كنند و مجلس نيز مي تواند پيشنهاد تغيير ساختار صندوق را ارائه دهد كمااين كه در اولين دوره اي كه صندوق ايجاد شد به طور خيلي صريح مشخص نشده بود كه وزير در اين زمينه پاسخگو است اما در برنامه سوم صراحتاً عنوان شده است كه وزير بايد نسبت به عملكرد صندوق،پاسخگوي مجلس باشد.
معاون تأمين منابع و پشتيباني صندوق در مورد آن كه اين صندوق كه مؤسسه اي تقريباً خصوصي است، استفاده از امكانات دولتي از قبيل صدور بخشنامه ها از طريق وزارتخانه و يا ساير موارد چه توجيهي مي تواند داشته باشد، مي گويد: انجام اين امور هزينه خاصي را بر بخش دولتي تحميل نمي كند و اگر هزينه آن صرف زماني است كه به انجام اين كارها اختصاص داده مي شود از آنجا كه منافع صندوق به فرهنگيان تعلق مي گيرد، در اين حد قابل توجيه خواهد بود و اگر هزينه مالي نيز انجام شود توسط صندوق پرداخت مي شود. ميزان وقتي كه اين همكاران صرف مي كنند نيز در چارچوب تسهيلاتي است كه در بعضي از اوقات بخش هاي تعاون وزارتخانه ارائه مي دهند و هم اكنون يكي از مأموريت هاي تعاوني ها ادارات اين است كه تسهيلات مالي و سياحتي را ارائه دهند. پس طبيعي است نوع خدماتي را نيز كه از اين افراد طلب مي كنيم در اين چارچوب است كه آنان انجام اين كار را در راستاي مأموريتهاي خود ديده و به آن عمل مي كنند و چون منافع آن نيز عايد فرهنگيان مي شود معمولاً با رغبت اين كار را دنبال مي كنند.
وي در خصوص اين كه بر طبق اساسنامه ۴ نفر از اعضاي هيأت امناي صندوق مي توانند از فرهنگيان شاغل يا بازنشسته باشند؛ چرا هم اكنون فرهنگيان در هيأت امناي صندوق مذكور عضوي ندارند و اغلب اعضاي اين هيأت را معاونين وزير يا وزراي ديگر و برادر وزير فعلي آموزش و پرورش تشكيل مي دهند، مي گويد: اين كار در چارچوب قانون و بر طبق اساسنامه صورت مي گيرد و مطابق اساسنامه اختيار انتخاب اعضاي هيأت امناء با وزير آموزش و پرورش است. علت اين امر نيز حساسيتي است كه دولت با توجه به حجم پولي كه به اين صندوق مي دهد نسبت به عملكرد آن دارد و انتظار دارد كه فعاليت هاي صندوق براي اعضا مطلوبيت اقتصادي داشته باشد و به نظام اقتصادي كشور آسيبي نرسانده و در چارچوب آن فعاليت كند. همچنين منفعت اعضا نيز تأمين شود، گرچه هم اكنون نيز فرهنگياني مانند آقاي زرهاني در هيأت مديره حضور دارند كه فردي فرهنگي و مورد اعتماد فرهنگيان است. در دوره هاي قبلي نيز فرهنگيان در هيأت مديره صندوق عضويت داشته اند ولي براي وزير اين موضوع مهم است كه كساني عضو هيأت مديره يا هيأت امناي صندوق باشند كه بتوانند به آن كمك كنند تا سپرده
|
|
سرمايه گذاران در جايي سرمايه گذاري شود كه سود مطلوب عايد شود و تحقق اين امر نيز نيازمند حضور افرادي در هيأت امناء و هيأت مديره صندوق است كه تدبير كرده و اقتصاد را بشناسند.
تدين درخصوص اين كه با توجه به مشغله اين معاونين و وزير سابق امور اقتصادي و دارايي آيا امكان فعاليت آنها در اين صندوق وجود دارد، معتقد است: آقاي مظاهري قبل از اين كه وزير باشند به عضويت هيأت امناء درآمده اند و علت اصلي انتخاب اين اعضا در هيأت امناء موضوع توانايي كارشناسي آنان است، حداقل دوبار در سال با هم جلسه داريم كه يك بار برنامه هاي صندوق با حضور آنان ارائه مي شود و يك بار ديگر نيز عملكرد صندوق ارزيابي شده و مشخص مي كنند كه سبد سرمايه گذاري با چه ساختاري تشكيل شده و منابع تخصيص داده شود. وي در مورد اين كه سود حاصل از سرمايه گذاري هايي كه تاكنون صورت گرفته حداكثر ۲۰ درصد است، آيا نمي توان اين سرمايه را در بانك سپرده گذاري كرد تا علاوه بر كاهش خطر ريسك سرمايه گذاري، سود بيشتري را دريافت نمود، مي گويد: انجام اين كار گرچه ريسك كمتري دارد اما بانك ۱۷ درصد سود پرداخت مي كند و حداقل اين سرمايه بايد براي مدت ۵ سال ذخيره شود و در هر دوره زماني كمتر از ۵ سال كه بخواهيم پول را از سيستم بانكي خارج كنيم اين سود به شدت كاهش پيدا مي كند. همچنين با سپرده گذاري پول در بانك فقط سود آن دريافت مي شود و اصل پول با توجه به تورم ارزش كمتري پيدا مي كند در حالي كه با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته اين پول تبديل به دارايي شده و ارزش افزوده اي دارد.
معاون تأمين منابع و پشتيباني صندوق ذخيره فرهنگيان درخصوص ضرورت وجود شفافيت لازم در پرداخت سود و سرمايه گذاريهايي كه توسط اين صندوق صورت مي گيرد، مي گويد: همه سود صندوق بين اعضا تقسيم مي شود، هيأت امناء هيچ حق الزحمه اي دريافت نمي كنند و هيأت مديره صندوق نيز تنها حق حضور مي گيرند (۱۲۰ الي ۱۵۰ هزار تومان) كه كمترين حق حضوري است كه در شركت هاي دولتي پرداخت مي شود و اين امر با توجه به تعهد، ريسك و وقتي كه اين اعضا تخصيص مي دهند رقم ناچيزي است. همچنين همه سود به نسبت سپرده اول دوره هركسي و پولي كه در طي يك دوره مي دهد با نرخ مشخص تقسيم مي شود. بنابراين نه پولي از اين مجموعه خارج مي شود و نه كسي سهم ديگري دارد و هركسي به نسبت سپرده خود از سود بهره مند مي شود.
همه مؤسسات اقتصادي بزرگي كه فعاليت مي كنند رفتارهايشان از مطالعات اقتصادي، تجربه و آنچه در عمل به آن دست پيدا كرده اند پيروي مي كند.
مأموريت صندوق آن است كه به هر فرهنگي كه در آن سپرده گذاري مي كند به هنگام بازنشستگي سپرده اين فرد، سپرده دولت و سود حاصل از اين سرمايه گذاري ها را پرداخت كند. بنابراين مهمترين مسئله صندوق حداكثر كردن ميزان سود حاصل از سرمايه گذاري با توجه به ملاحظات و شرايط زماني است از نظر قانوني نيز تنها موظف به داشتن سلامت و بازدهي اقتصادي و تأمين سود خوب براي اعضاي صندوق هستيم اما تشخيص نحوه سرمايه گذاري برعهده صندوق است. سود، عادلانه ترين چيزي است كه بين همه اعضاء به طور مساوي تقسيم مي شود پرداخت اين منابع در قالب تسهيلات به افراد نيز با توجه به محدوديت منابع افراد كمي را در برمي گيرد و هميشه نگراني هايي در مورد شرايط، چگونگي و نرخ سود تسهيلات پرداختي وجود خواهد داشت. بنابراين مهمترين مسئله ما بازدهي اقتصادي و سودآوري است.
تدوين در مورد اينكه با وجود تأمين بخش عمده سرمايه اين مؤسسه از محل سپرده گذاري اعضاء چرا تسهيلات وامهاي پرداختي به آنان با سود ۲۴ درصدي محاسبه مي شود، معتقد است: هدف صندوق آن است كه سود حداكثري را به دست آورد و هر نوع خدماتي را كه به اعضاء ارائه مي شود عمومي بوده و قابل تفسير باشد. با اين حال اگر وام ها را با نرخ بهره ۵ درصدي پرداخت كنيم دريافت كننده وام راضي خواهد بود. ولي كسي كه وام نگرفته يا نيازي به آن ندارد و يا متقاضي دريافت نيست، سود كمتري را به دست خواهد آورد و اين كار عادلانه نيست .در پرداخت هر آنچه كه بين برخي از اعضاء توزيع مي كنيم بايد بتوانيم حداقل نرخ سود بانك را پس از كسر ماليات به ساير اعضاء پرداخت كنيم و اين موضوعي است كه رعايت مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه قرار است بانك فرهنگيان با نام «سرمايه و دانش» راه اندازي شود و ۴۰ درصد سهام اين بانك متعلق به شركت هاي عضو هيأت مؤسس آن مانند شركت سرمايه گذاري فرهنگيان، رفاه فرهنگيان، ليزينگ فرهنگيان و شركت ساختماني معلم بوده و بقيه از طريق پذيره نويسي به مردم و فرهنگيان واگذار مي شود، مالكيت شركت هاي فوق متعلق به كيست و ماهيت تقسيم سود آن چگونه خواهد بود، مي گويد: صد در صد سهام اين شركت ها متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان است و مطابق آيين نامه تأسيس بانك هاي خصوصي هر شركتي (شخصيت حقوقي) نمي تواند بيش از ۱۰ درصد سهم داشته باشد. بنابراين براي اينكه زمينه لازم ايجاد شود تا بتوانيم هيأت مؤسس را ايجاد كنيم بايد تعدادي شركت را ارائه مي كرديم تا حداقل بتوانيم ۵۰ درصد سهام را به دست آوريم و بدين منظور با ارائه شركت هاي تابعه صندوق به هر كدام ۱۰ درصد سهم سرمايه داديم كه تمامي سهم سود اين بانك متعلق به صندوق خواهد بود و در پايان سال مالي به حساب صندوق پرداخت مي شود.
معاون تأمين منابع و پشتيباني صندوق در مورد اينكه چه پيگيري هايي براي پرداخت سهم معوقه دولت به اين صندوق صورت گرفته و چه ميزان از معوقه مذكور تاكنون پرداخت شده، مي گويد: با پيگيري هاي انجام شده و پرداختي دولت طي سال ۸۲، ميزان معوقه باقي مانده اي كه دولت بايد به صندوق پرداخت كند رقمي حدود ۳۵ ميليارد تومان است. بخشي از معوقه دولت در سال ۸۲ براساس توافقنامه ۲۵ ميليارد توماني بايد از طريق سهام پرداخت مي شد كه تاكنون ۲۰ ميليارد تومان آن وصول شده است. تدين در مورد اينكه براساس مواد موضوع مؤسسه تابه حال چه مراكز آموزشي و فرهنگي يا فعاليت هاي آموزشي، مشاوره اي، تحقيقاتي و مديريتي توسط اين صندوق صورت گرفته، مي گويد: تاكنون در زمينه فعاليت هاي فرهنگي آموزشي، تحقيقاتي و مشاوره اي اقدامي نكرده ايم و به جز در زمينه هاي اقتصادي درخصوص خدمات رفاهي نيز فعاليت هايي توسط صندوق صورت گرفته است.
وي در خصوص نحوه و ميزان سرمايه گذاري صندوق ذخيره فرهنگيان در بازار بورس و سود حاصل از اين كار مي گويد: شركت سرمايه گذاري فرهنگيان در بازار بورس سرمايه گذاري كرده و ميزان سرمايه اين شركت در بورس رقمي حدود ۷۰ ميليارد تومان بوده است.
تدين در خصوص اينكه كارگزاري بيمه طبق موضوع مؤسسه تا چه حد تحقق يافته و سود حاصل از آن چه ميزان است، مي گويد: اين صندوق دو نمايندگي بيمه ايران و دانا را دارد كه درواقع جزو خدمات رفاهي صندوق بوده و با تسهيلات ويژه اي به اعضاء ارائه مي شود. اما با توجه به محدوديت هايي كه در خصوص ميزان سهام شركت هاي بيمه وجود داشت بيمه تأسيس نكرده ايم بلكه نمايندگي بيمه گرفته ايم چون اين صندوق و تمامي توابع آن نمي توانست بيش از ۲۰ درصد سهام را داشته باشد و ترجيح داديم تا انجام اين كار به زمان ديگري موكول شود.
وي درخصوص اقدامات صندوق براي سرمايه گذاري در زمينه تأمين مسكن ارزان قيمت براي فرهنگيان مي گويد: در بخش مسكن اين صندوق دو نوع فعاليت مي كند بخشي از آن ساخت و ساز مسكن با ديد اقتصادي و به قصد فروش است و نوعي ديگر ساخت مسكن به نرخ معقول تر و در جاهاي معمول تر است تا فرهنگيان نيز بتوانند در خريدهاي خود آن را انتخاب كنند كه در اين بخش حدود ۳۵۰۰ واحد مسكوني را واگذار كرده و شركتي نيز در قالب توافقنامه با وزارت مسكن تأسيس شده كه فقط خاص ساخت وساز براي فرهنگيان است و پروژه هاي آن راه اندازي خواهد شد و راه اندازي كامل آن در زمينه ساخت مسكن براي فرهنگيان خصوصاً در شهرستان مؤثر خواهد بود.
معاون تأمين منابع و پشتيباني صندوق درخصوص اين موضوع كه در شركت هاي سهامي عام خريداران سهام به نسبت سهم در سود حاصل از كارهاي اقتصادي شريك هستند و آيا در اين صندوق نيز اعضاء به سود واقعي خود خواهند رسيد، معتقد است: چون اين صندوق مؤسسه بوده و مؤسسين آن نيز ۵ شخصيت حقوقي هستند تا قبل از اصلاح قانون ماليات وزارت دارايي سهامداران اين صندوق را ۵ شخصيت مي دانست و در محاسبه سود حاصل از فعاليت اين مؤسسه با قرار دادن رقم سود در جدول اقتصادي و تقسيم سود بين اين ۵ سهامدار، نرخ ماليات ۶۰ درصدي را در نظر مي گرفت كه براي حل اين مشكل و جلوگيري از پرداخت ماليات اضافه قرارداد مضاربه اي را با سرمايه گذاران منعقد كرديم و موفق شديم نرخ ماليات را از ۶۰ به ۱۲ درصد كاهش دهيم، همچنين در قرارداد نيز بايد زمان، دو طرف قرارداد، موضوع فعاليت و نسبت هاي برخورداري مالي ذكر شود. گرچه اين چارچوب رعايت شده اما هيچ گاه بدان عمل نشده است و آقاي حاجي هيچ وقت حقوقي از اين مؤسسه دريافت نكرده اند.