يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۶
نفرين دل بوسكه
گم شده در غبار
005976.jpg
اشكان نعمت پور- شايعه اخراج ويسنته دل بوسكه در پايان فصل قبل، بر سراسر اروپا سايه افكند و زودتر از آن كه اين خبر به آخرين مرزهاي قاره سبز برسد، فلورنتينو پرز، حكم اخراج او را به نقش انگشترش مزين كرد... و به همين سادگي، مردي كه يازده فصل پيراهن رئال را بر تن كرده بود و پس از آن، در كسوت مربيگري، دو جام زرين ليگ اسپانيا و دو عنوان نخست جام قهرمانان را براي تيمش به ارمغان آورده بود، به دست فراموشي سپرده شد. نسيان، واژه اي است كه در مورد دل بوسكه، به خوبي تجلي مي يابد.
محبوبيت فوق العاده
دل بوسكه كه نخست به عنوان مربي موقت روي نيمكت تيم نشست، چنان قابليتي در هدايت تيم و كنار آمدن با ستاره هاي بزرگ باشگاه از خود نشان داد كه به سرعت در سانتياگو برنابئو در ميان طرفداران تيم به محبوبيتي فوق العاده دست يافت و همين امر باعث شد در باشگاهي كه مربيانش را به طرفه العيني بركنار مي كند، چند فصلي دوام بياورد. حتي زماني كه حكم اخراج دل بوسكه صادر شد، خيلي از هواداران تيم باور نمي كردند پرز تصميمي اين چنين گرفته باشد. او، محبوبيتي بسيار بيش از آنكه كوئيروز دارد، در ميان دلبستگان تيم براي خود دست و پا كرده بود.
حالا اين مربي پنجاه و سه ساله، تنها با خاطرات آن روزهاي دلپذير برنابئو روزگار مي گذراند:
«فتح دو جام قهرماني اسپانيا هيجان آور بود اما وراي آن، به چنگ آوردن هشتمين و نهمين قهرماني اروپا است كه به خاطر باشگاه، پيشينه اش و نمودش، مهم تر بود.»
دل بوسكه سپس از مسابقات ليگ قهرمانان سخن مي راند. او امسال زمان كافي داشته تا بازي ها را به دقت زير نظر بگيرد و خب، مثل خيلي از كارشناسان او هم از آنچه ديده، به شگفت آمده است:
«خيلي عجيب است كه باشگاه هايي نظير مادريد، منچستر يونايتد، آرسنال، بايرن مونيخ و ميلان نتوانستند اين بار به ديدار نهايي مسابقات راه يابند.»
در اين كشاكش، آنچه بيش از همه دل بوسكه را به شگفت آورده، حذف زود هنگام رئال است و محنتي كه موناكو بر اين مجموعه نازل  كرد: «له شدن آنها مقابل موناكوبهت آور بود، خصوصاً بعد از آن برد خانگي چهار بر دو اصلاً انتظار چنين نتيجه اي نمي رفت.» مربي روزهاي باشكوه قوهاي سپيد افزود: «نمي توان گفت كه اگر مادريد سياق چرخشي را به اجرا مي گذاشت، بهتر نتيجه مي گرفت يا ضعيف تر ظاهر مي شد اما، به هر حال، بايد با آنچه روي داده كنار آمد.»
حالا موناكو، چلسي، پورتو و لاكرونيا چهار تيم برتر اروپا را شكل داده اند و هر يك از بختي يكسان براي قهرماني برخوردارند اما دل بوسكه، نماينده كشورش را جدي ترين مدعي برمي شمارد:
«روي دپورتيو شرط  مي بندم چون لاكرونيا روي انگيزه و شوري بنا شده كه در چند سال گذشته قوام يافته و با اين پشتوانه پيش مي رود.»
او ادامه مي دهد: «دپورتيو، همانگونه كه سرشار از استعدادهاي ناب است از بنيان تيمي خوبي بهره مي گيرد. اما پي گرفتن و ثبات است كه سر واقعي موفقيت شان را در برگرفته. پس از شكست چهار بر يك، من هم مثل همه انتظار داشتم در ريوزو ميلان به نيمه نهايي جام قهرمانان برسد اما دپورتيو با يك نمايش فراعادي، ميلان را پشت سر گذارد و حالا، خوب مي داند كه چگونه جريان را به سود خودش عوض كند.»

افتخاري اسپانيايي
اين زاده سالامانكا معتقد است كه با وجود لاكرونيا در جام قهرمانان و رويارويي ويارئال و والنسيا در نيمه نهايي جام يوفا كه حضور يك تيم اسپانيايي در فينال اين بازي ها را قطعي ساخته احتمال قهرماني دوگانه ماتادورها در مسابقات معتبر اروپايي و سيطره آنان بر قاره سبز بسيار زياد است.
دل بوسكه همانطور كه دپورتيو را سزاوار فتح ليگ قهرمانان مي دانست، اقبال والنسيا براي قهرماني در جام يوفا را فراوان مي داند اما معتقد است اين غايت به سادگي برآورده نخواهد شد: «والنسيا كار دشوارتري از آنچه خيلي ها گمان مي برند، در پيش دارد. علاوه بر اين آنها بايد در تواني كه معطوف بازي هاي اروپايي و ليگ مي كنند، توازن برقرار دارند.»
اگر يك دوگانه اسپانيايي در اروپا دلنواز است، با درخشش تيم ملي اين كشور در يورو ۲۰۰۴، سه گانه اي اسپانيايي پديد مي آيد: «همه ما به درخشش اسپانيا در جام ملت ها دل بسته ايم، خصوصاً كه نتايج گذشته آنها اميدها را دو چندان كرده. به هر جهت با وجود اينكه مربي و بازيكنان خوبي در اختيار داريم، بايد هوشيار باشيم.» دل بوسكه، در پايان درباره مدعيان تركتازي در اروپا مي گويد: «فكر نمي كنم تيمي به طور خاص، فراتر از ديگران جاي گرفته باشد و از بختي افزون تر از سايرين برخوردار باشد اما، شايد پرتغال با وجود ميزباني، بازي ها را با انگيزه و ادعاي والاتري آغاز كند.»

سايه روشن ورزش
بلاتر در آفريقاي جنوبي
معراج مژده- رقابت سخت براي به دست آوردن ميزباني مسابقات جام جهاني. سپ بلاتر، رئيس فيفا معتقد است، رقابت كشورهاي آفريقايي براي به دست آوردن ميزباني رقابت هاي جام جهاني به سختي رقابتي است كه چهار سال پيش ميان آلمان و آفريقاي جنوبي براي به دست آوردن اين ميزباني در گرفت.
به زودي فيفا ميزبان رقابت هاي جام جهاني ۲۰۱۰ را از ميان كشورهاي آفريقاي جنوبي مشخص مي كند. بلاتر كه در جمع خبرنگاران در آفريقاي جنوبي سخن مي گفت، اظهار اميدواري كرد، در انتخابات پانزدهم مي، كشوري كه شايسته ميزباني رقابت هاي جام جهاني است انتخاب شود. در ضمن رئيس فيفا شخصاً در اين انتخاب شركت نخواهد كرد. بلاتر در اين باره گفت: «اگر به خبرهايي كه در اين روزها در سراسر جهان منتشر مي شود، دقت كنيد، متوجه مي شويد كه رقابت براي به دست آوردن ميزباني رقابت هاي جام جهاني نظير سال ۲۰۰۰ است. آن سال براي ميزباني رقابت هاي جهاني ۲۰۰۶ رقابت سختي به وجود آمده بود. مي دانيد كه به سبب رعايت عدالت در رأي گيري، رئيس فيفا نيز بايد در رأي گيري شركت كند، اما اميدوارم در چنين موقعيتي قرار نگيرم.»
كارشناسان فوتبال، آفريقاي جنوبي را شانس بزرگ پيروزي در اين انتخابات مي دانند، اما آنها رقيب بزرگي به نام مراكش دارند. بلاتر و ساير اعضاي اجرايي فيفا به سبب سالروز استقلال كشور آفريقاي جنوبي در اين كشور به سر مي برند. رئيس فيفا در پاسخ به خبرنگاران كنجكاوي كه از او نام كشور مورد علاقه اش براي به دست آوردن ميزباني رقابت هاي جهاني مي پرسيدند، گفت: «من بي طرف هستم و هرگز پاسخ اين سؤال را نخواهم داد.»
اينزاگي نيازي به عمل جراحي ندارد
005982.jpg

پزشكان ميلان از بابت حضور فيليپو اينزاگي در رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ مطمئن هستند.
پيشتر اعلام نشده بود، مهاجم ميلان به سبب مصدوميت شديد، نياز به عمل جراحي دارد كه اين موضوع او را از همراهي تيم ملي ايتاليا در رقابت هاي جام ملت هاي اروپا محروم مي كند.
اما پزشكان ميلان معتقد هستند، اينزاگي نيازي به عمل جراحي ندارد. در سايت رسمي باشگاه آمده است: «به عمل جراحي نيازي نيست. به احتمال فراوان اينزاگي به يورو ۲۰۰۴ مي رسد.»
مهاجم سي ساله ميلان اين فصل با مصدوميت هاي فراواني روبه رو شده است كه اين موضوع سبب نگراني جيوواني تراپاتوني سرمربي تيم ملي ايتاليا شده است. اينزاگي در ديدار هفته آينده ميلان برابر رم روي نيمكت خواهد نشست.
لاتزيو مانچيني را حفظ مي كند
005985.jpg

سران لاتزيو همچنان اميدوار به نگاه داشتن روبرتو مانچيني، در اين تيم هستند. اينتر ميلان و رئال مادريد خواهان به خدمت گرفتن مربي جوان لاتزيو هستند.
اوگولونگو رئيس باشگاه لاتزيو در اين باره گفت: «به عنوان رئيس باشگاه و يكي از دوستان روبرتو خوشحالم كه باشگاه هاي بزرگي خواهان او هستند. اما او قراردادي به مدت پنج سال امضا كرده است و مي خواهد به اين قرارداد احترام بگذارد. مانچيني نقش مهمي در شكل گيري برنامه هاي آينده لاتزيو دارد و به همكاري بيشتر با يكديگر مي انديشيم. اين پيشنهادها كه از هر سو به باشگاه مي آيند نشان مي دهد سرمربي لاتزيو تاكنون عملكرد خوبي داشته و نتايج قابل قبولي به دست آورده است. روبرتو مربي زيركي است كه مي داند چگونه از تيمش بازي بگيرد.»
لونگو در مورد تساوي بدون گل لاتزيو برابر اينتر ميلان گفت: «با توجه به شرايط اين ديدار، نتيجه تساوي نااميد كننده بود. بيشتر زمان اين ديدار، در اختيار ما بود، اما به گل نرسيديم.»
توتي و حمايت هواداران رم
005991.jpg

فرانچسكو توتي، كاپيتان رم به قهرماني تيمش در رقابت هاي اين فصل همچنان اميدوار است و از هواداران مي خواهد اين تيم را تا روز پاياني رقابت هاي سري A حمايت كنند.
توتي در اين باره گفت: «هنوز به فتح اسكودتو ايمان دارم. ما تسليم نخواهيم شد. چيزي براي از دست دادن نداريم و مي خواهم قهرمان شويم. اكنون بايد به ميلان سفر كنيم. از هواداراني كه هفته آينده براي تشويق ما به اين شهر مي آيند قدرداني مي كنم.» ديدار هفته آينده رم برابر ميلان چهره قهرمان رقابت هاي اين فصل سري A را مشخص خواهد كرد.
باتون بهترين جانشين شوماخر
راس براون، مدير فني تيم اتومبيل راني فراري معتقد است «جنس باتون» مي تواند جانشين مناسبي براي ميشاييل شوماخر باشد.
باتون نمايش خيره كننده اي با BAR در رقابت هاي اين فصل اتومبيل راني داشت و اين هفته در رقابت ميليمتري با شوماخر در رقابت هاي سن ماريو دوم شد.
مدير فني فراري در اين باره به BBC گفت: «روزي شوماخر از دنياي ورزش كنار مي رود و ما بايد به دنبال بهترين فرد براي جانشيني وي باشيم. مطمئن هستم جنسن در فهرست مورد نظر فراري خواهد بود. او در اين رقابت ها بي نظير بود. باتون اكنون با جريان مسابقات آشنا است و مي داند چگونه با ساير هم تيمي هايش كار كند. در چند سال آينده او به چهره بزرگي تبديل خواهد شد.»

بر سر دوراهي
005988.jpg
گروه ورزشي- امانوئل پتي فصل وحشتناك و پرتشويشي را پشت سر گذارده. بازيكني كه به سال ۹۸، در قالب تيم ملي فرانسه يكايك رقيبان را به زير كشيد و عنوان قهرماني جام جهاني را به چنگ آورد و روزگاري در آرسنال، او را با اسطوره هاي بزرگي در قياس مي آوردند، حالا مدت ها است با تحمل مصدوميت هاي بي شمار مداوم كه لحظه اي رهايش نمي كنند، تنها از جايگاه ويژه بازي ها چلسي را پي مي گيرد.
اين روزها با حضور رومن آبراموويچ، ديگر كسي فقدان پتي را احساس نمي كند. انگار آرام آرام ذهن دوستداران فوتبال و حتي هواداران چلسي، از نام او تهي مي شود.
در اين بين يك حادثه بار ديگر غبار عادت را از انديشه ها زدود و نگاهها را بار ديگر به هافبك فرانسوي دوخت. چلسي در فرانسه به مصاف تيم قبلي او، موناكو رفت. در حالي كه بار ديگر امانوئل پتي به سبب مصدوميت كمي دورتر از نيمكت ذخيره هاي چلسي، از ميان تماشاگران بازي را دنبال مي كرد: «قبل از بازي تلفن همراه يك لحظه آرام نمي گرفت و مدام زنگ  مي زد. چند نفري از اهالي موناكو سعي داشتند من را پيدا كنند. به هر حال از ديدن دوستان قديمي ام در موناكو خوشحال شدم.»
به هر روي، در فصل نسبتاً  موفق چلسي- جدا از شكست سنگين بازي رفت با موناكو- پتي تنها مي تواند از تيمش حمايت كند. در ازاي حقوقي كه دريافت مي كند. احتمالاً اين كمترين كاري است كه از دستش ساخته است:
«از من مي پرسيد قلبم مايل به كدام تيم است؟ البته كه آبي است. حتي با وجود اين كه مي دانم تا پايان فصل نمي توانم پيراهن چلسي را بر تن كنم، باز هم در فرانسه براي هم تيمي هايم هورا كشيدم.»
در موضع قضاوت
پتي در سي و سه سالگي، با تجربه بازي براي هر دو تيم و سابقه درخشش در كنار ديديه دشام- مربي موناكو- در تيم ملي فرانسه، در بهترين موضع براي قضاوت درباره روند نبرد چلسي و موناكو است: «پيش از مسابقه رفت هم كاملاً  آشكار بود كه ستيز دو تيم بسيار داغ و سراسر هيجان از آب درخواهد آمد. مطمئن باشيد بازي برگشت هم مثل مسابقه رفت، شورانگيز مي شود.»
آنچه در اين ميان، پتي را سر ذوق مي آورد ، انقلابي است كه دشام در تيم خود خلق كرده قطعاً  چلسي در استمفورد بريج هم برابر اين تيم آماده و پرانگيزه روز بسيار سختي را طي خواهد كرد:
«ديديه تيمي ساخته كه بازتاب هر آنچه است كه در روزگار بازيگري اش انجام داده، گروهي سخت كوش و مستعد. در حالي كه استعداد مردانش براي آنها بخت درخشش در ميادين را به وجود مي آورد، همه آنها مي كوشند تا به ديگري كمك كنند، آنجا هر كسي براي تيم مي كوشد.»
پتي در ادامه به توصيف قابليت هاي ارزشمند دشام مي پردازد:
«او خيلي خوب مي داند كه چگونه بازيكنان و در نهايت تيم را به جلو براند. زير نظرش، بازيكنان متوسط به مرداني قابل اعتماد و توانمند تبديل مي شوند و بازيكنان خوب به ستاره هايي نامدار. دشام مي تواند يك بازيكن مستعد را به ملي پوشي هميشگي تبديل كند و همه اينها، بارزه هاي يك مربي بزرگ است.»
اگر چه پتي زبان، ستايش از موناكو مي گشايد، اما به غفلت از نقاط ضعف اين تيم در نمي گذرد: «آنها مي توانند لحظه اي هراس آور باشند و دقيقه اي بعد، ترد و شكننده در خط حمله هم بسيار خطربار هستند اما تمركز دائمي در آن موج نمي زند.»
در مقابل، او تحسيني افزون تر را به چلسي روا مي دارد. پتي گمان مي برد آبي ها سرانجام از سد موناكو خواهند گذشت و از اين رو، بازيكنان مورد علاقه اش در استمفورد بريج، آنهايي كه شايد در جدال برگشت حريف را به زانو در آورند، برمي شمارد: «بازي ايدورگوديانسن را خيلي دوست مي دارم. كيفيت بازي اش تماشايي است و خوب با جيمي فلويد هسلبنك چفت مي شود. بعد نوبت به آدريان موتو مي رسد كه به خاطر سماجتش و دردسري كه براي مدافعان درست مي كند، به او لقب «مار» داده ام. پتي مي افزايد: ««هرنان كرسپو هم من را به ياد دليو اونيس (مهاجم سابق موناكو) مي اندازد كه در محوطه جريمه رقيبان بسيار خونسردانه عمل مي كند. از تماشاي بازي فرانك لمپاردهم- كه كمي شبيه ليونبرگ بازي مي كند- لذت مي برم اما وراي تمام اينها، محبوب ترين بازيكن من دمين داف است. وقتي كه روز، روز داف باشد كسي نمي تواند مهارش كند.» پتي در پايان به گفتن تك جمله اي بسنده مي كند: «تنها چيزي كه مي گويم اين است: چلسي در ديدار پاياني خواهد بود.»

خبرها و نگاه ها
ماريسيو مكري تكذيب كرد
روزنامه هاي اسپانيا ديروز نوشتند، بيانچي جانشين كارلوس كروش، سرمربي پرانتقاد رئال مادريد خواهد شد. شرطي در قرارداد كنوني اين مربي با بوكاجونيورز وجود دارد كه به او اجازه مي دهد در صورت تمايل به باشگاه هاي اروپايي منتقل شود.
اما مكري اين شايعه ها را بي پايه و اساس مي داند و ادعا مي كند بيانچي در حال حاضر در بهترين باشگاه جهان مربيگري مي كند!:«كارلوس از كار كردن در بوكاجونيورز بسيار راضي است. اين حقيقت ندارد، شرطي در قرارداد اين مربي وجود ندارد. او نمي تواند به هر باشگاهي كه در اروپا مي خواهد منتقل شود. بيانچي انسان كاملاً جدي است و به قراردادش يايبند است. قرارداد او دسامبر سال ۲۰۰۵ تمام مي شود. در ضمن كارلوس مي داند، اكنون شخص ديگري سرمربي رئال مادريد است! او انسان با شخصيتي است و هرگز با باشگاهي كه هنوز مربي روي نيمكت آن نشسته است، وارد مذاكره نمي شود!»
اما رئيس باشگاه بوكاجونيورز چنين تعصبي را روي «توس» ستاره خط حمله خود ندارد و به احتمال فراوان نام ستاره آرژانتيني در انتهاي فصل در فهرست فروش ديده خواهد شد.
فرجام خواهي چلسي
005979.jpg

محروميت سه جلسه اي دسايي و ديدار برگشت ليگ قهرمانان برابر موناكو، چلسي نسبت به محروميت سه جلسه اي مارسل دسايي فرجام خواهي كرد.
مدافع فرانسوي لندني ها به سبب رفتار ناشايست در ديدار ليگ قهرمانان برابر موناكو از سوي يوفا محروم شد. در سايت رسمي باشگاه چلسي در مورد اين فرجام خواهي آمده است: «فرجام خواهي ما پيش از وقت قانوني آن در روز دوشنبه فرستاده شد. روز جمعه پاسخ آن را دريافت مي كنيم. بنابراين نتيجه فرجام خواهي پيش از ديدار برگشت ليگ قهرمانان برابر موناكو مشخص مي شود.»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |