در فعاليت هاي بين المللي فرهنگي- هنري، در كنار رشته تخصصي جشنواره، عرصه هاي ديگر هنري در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
در جشنواره دوسالانه ونيز، فيلم هاي مستند هنري به نمايش درمي آيد. در جشنواره تئاتر آوينيون فرانسه به طور همزمان برنامه هاي شبانه كنسرت هاي موسيقي اجرا مي شود. در جشنواره رقص هاي آييني بارسلون، نمايشگاهي از گنجينه هاي ميراث فرهنگي كشورهاي شركت كننده داير است و در يكي از مهمترين رويدادهاي هنري در ادينبورگ انگلستان به مدت سي روز تمامي هنرها در اشكال و انواع گوناگون در كنار هم اجرا و نمايش مردمي دارند. ارتباط هنرها با يكديگر، تأثير متقابلي كه هنرها به هم دارند و مهمتر از همه تأمين سليقه هاي هنري قشرهاي مختلف بازديد كننده از فعاليت هاي هنري، عواملي است كه منجر به برپايي برنامه هاي جنبي هنري در كنار عنوان اصلي يك جشنواره يا رويداد هنري مي شود.
تهران در هفته آتي شاهد برپايي جشنواره مطبوعات و نمايشگاه كتاب است. جا دارد تا با گسترده شدن برنامه هاي جنبي اين جشنواره ميزان تأثيرگذاري آن در ميان مردم افزايش يابد. بررسي اجمالي جشنواره فيلم تسالونيكا در يونان مي تواند نمونه اي از چگونگي انجام چند برنامه حاشيه اي در كنار برنامه اصلي باشد.
جشنواره تسالونيكا
در چهل و چهارمين دوره جشنواره بين المللي فيلم تسالونيكا، برپايي چند نمايشگاه نقاشي و كانسپتچوال بيشتر از ديگر برنامه هاي جشنواره مورد استقبال مردم و حاضرين در جشنواره قرار گرفت. در اين شهر ساحلي يونان و در نمايشگاه «كالفايان» مجموعه اي از آثار تاسوس پاولوپوس پذيراي علاقه مندان به تابلوهاي آبستره اين نقاش يوناني بود. نقاشي هاي پاولوپوس با موضوع سينما و چهره انساني، نوعي كولاژ تصويري از رنگ هاي شاد، سطوح هم ارزش و رنگ هاي يك دست است كه دو عنصر نگاتيو و بالاتنه انساني در تمامي آنها مشترك است. چشم هاي اين اشخاص نقاشي شده يا به وسيله قيچي تدوين پوشيده شده اند و يا خيره به نگاتيو فيلمي هستند كه در برابر نور قرار گرفته اند. او حرفه هاي مختلف سينمايي مثل كارگردان، گزارشگر خبري، كنترلچي سالن سينما و مهمتر از همه يك بازيگر را به گونه اي كاملاً تجريدي و انتزاعي نقاشي كرده تا بيننده در نگاه اول حس دروني اين اشخاص را نسبت به مقوله سينما درك كند.
عنوان يكي از نقاشي ها «فلفل قرمز تند، يا فيلم» است. نقاش در اين تابلو بيننده را همچون مشتري سالن رستوراني تصوير كرده كه يك فريم فيلم را همچون يك غذاي تند مكزيكي مي خورد و البته منتظر عواقب آن نيز نشسته است. براي كساني كه به مدت ده شبانه روز و به طور جدي فيلم مي بينند، ديدن طنز به كار رفته در نقاشي هاي پاولوپوس تا آخرين روز جشنواره تازگي خود را داشت.
چرا من يك نقاش نيستم؟
كريس دويل، نقاش، مجسمه ساز و سازنده ويدئو آرت از كشور استراليا مهمان جشنواره فيلم تسالونيكا بود. او در كنار فيلمسازهاي مشهوري چون «فون كارواي»، «گاس ون سان»، «بري لوينسون» و «مت ديلون» كار كرده و در بسياري از شهرهاي مهم جهان نمايشگاه هاي ويژوال آرت دويل مورد استقبال عموم قرار گرفته است. عنوان نمايشگاه او از شعر فرانك اوهارا برداشت شده كه گوياي ارتباط هنرها با يكديگر است. او سطوح رنگي، فلكسي پلكس هاي نوراني، پرينت هاي شفاف از عكس هاي فيلم هاي مورد نظرش را در كنار حجم هايي از مصالح واقعي مثل چوب و فلز قرار مي دهد تا مانكن هاي زنده او در اين فضاي تجسمي نقش آفريني كنند. دويل در حال ساخت فيلم مستندي از كشورهاي شرقي است و همين موضوع در ساخت و ساز آثارش تأثير شگرفي گذاشته است.
افق هاي تازه
نقاش كانادايي مايكل اسنو از سينما و هنرهاي تصويري به مثابه ماده خام نقاشي هاي حجمي اش استفاده مي كند. تصاوير براي او حكم رنگ هايي را دارند كه در يك بوم سه بعدي شخصيت پيدا مي كنند.هيكل انساني در كنار احجام هندسي و معماري شهرهاي بزرگ همان قدر براي اسنو جذاب هستند كه تصاوير ناواضح از حركات دست يك انسان يا نماهاي ايستا از فضاي يك آپارتمان مخروبه.او خطوط متحرك يا ثابت گرافيكي فيلم ها را تجزيه كرده و در تابلوهاي ويدئو آرتي اش به آنها هويت تازه اي مي دهد؛ هويتي كه بر گرفته از سبك و احساس نقاش است. ديميري ايپدس در معرفي اسنو مي نويسد:«در بخش افق هاي تازه جشنواره فيلم تسالونيكا مجموعه اي ناشناخته براي يونانيان از آثار اسنو با نام برگزيده اي از يك طيف به نمايش درآمده تا با نقاشي كه روش كار او مانند فيلمسازان است بهتر آشنا شويم.» درك حسي و مفهومي تابلوهاي اسنو نياز به آشنايي در دو مقوله هنري يعني نقاشي و سينما توأماً دارد.
پوسترهاي جشنواره
پوسترهاي ده دوره اخير جشنواره در اندازه واقعي كه به صورت رنگ روغن يا گوآش كار شده براي مرور بازديدكنندگان در كنار نقاشي هاي تبليغاتي سينماي يونان در نمايشگاه هنرهاي مدرن تسالونيكا به نمايش درآمده بودند. از ويژگي هاي تصويرسازي تبليغاتي در سينماي يونان، علاقه نقاشان و گرافيست هاي يوناني به هر چه واقعي تر نشان دادن چهره و فيگور انساني بازيگران در موقعيت هاي دراماتيك فيلم هاست و اين درست بر خلاف نگاه گرافيست هاي آنها در امر پوسترسازي است. به نظر مي رسد همانقدر كه گرافيست هاي تبليغاتي در سينماي يونان متأثر از فرهنگ رسانه اي غرب و به خصوص آمريكا هستند در زمينه پوسترهاي جشنواره اي متكي به نگرش هنر اروپايي خود بوده و دست به تجربه هاي تازه اي در اين عرصه زده اند.
ش.ر