سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۸
نبرد نورسيده ها
006102.jpg
اشكان نعمت پور:بازي برگشت نيمه نهايي جام قهرمانان فرا رسيده و سرانجام آشكار خواهد شد كه در جدال سنتي و ديرين اسپانيا و پرتغال- و اين بار در عرصه باشگاهي- كدام يك كامور خواهند بود و به مهم ترين بازي باشگاهي دنيا راه خواهند يافت.
آنچه اين بازي را از ساير مسابقات جام قهرمانان جدا مي كند، نه جدال ستاره هاي دو تيم- كه شايد تا يكي دو فصل پيش به خيلي از آنان در حد بازيكنان معمولي توجه مي شد- كه تفاوت بزرگ در سبك بازي و انديشه مربيان شان است.
نقطه عطف
لاكرونيا هميشه به ارائه بازي هاي محتاطانه شهره بوده. تيم اسپانيايي هرگز، با وجود ستاره هاي هجومي بسيار، نتوانسته يا نخواسته فوتبال زيبا و پرشور ارائه دهد. به واقع ايرورتا ديگر بيش از اندازه به نتيجه اهميت مي دهد. و حاصل تفكرات محتاطانه اش، بيش از هر زمان ديگري در آن شكست حقارت بار برابر موناكو، كه با هشت گل روي داد، آشكار بود. اگر چه پس از آن باخت، استحاله اي عميق در لاكرونيا روي داد و اين تيم توانست به نيكي به جمع چهار تيم برتر اروپا راه پيدا كند، اما باز هم هواداران آن در حسرت نمايش پرهيجان باقي ماندند. تنها يكبار ايرورتا استثناء قايل شد و آن ديدار برگشت با ميلان بود كه دپور موفق شد با چهار گل قهرمان اروپا را به زانو در آورد.
نبرد با ميلان نشان داد اگر اسپانيا يي ها بخواهند ،از ابزار و مهره هاي لازم براي خلق موقعيت هاي فراوان و ثبت گل هاي بي شمار برخوردارند، چنانكه وجود لوكه، پاندياني، سرجيو و البته والرون براي سامان بخشيدن به حركات روبه جلوي هر تيمي ارمغاني بزرگ است اما ايرورتا باز هم برابر پورتو بازيكنان خود را در حصار انديشه هاي تاكتيكي اش گرفتار آورد تا لاكرونيا پرتغال را با يك تساوي ملالت بار بدون گل ترك كند. به هر حال اگر لاكرونيا نخواهد به مانند بازي با ميلان قيد ترس را رها كند، ممكن است اين بار خود قرباني شگفتي شود.
هجومي و دوست داشتني
حتي زماني كه پورتو قهرمان جام يوفا شد هم هيچكس اين تيم را چندان جدي نگرفت. آن هنگام هم كه منچستر را در بازي رفت مرحله پيش شكست داد. خيلي ها پرتغالي ها را حذف شده مي دانستند اما مردان مورينيو، به لطف درايت مربي جوان خود، جسارت شان و بازي يكسره هجومي و بي پروايي كه ارائه مي دهند با شايستگي تمام تا اين مرحله پيش آمدند و حالا، همچنان كه منچستر پرآوازه را در اولدترافورد متوقف كردند، قصد كنار زدن لاكرونيا در ورزشگاهي را دارند كه ميلان در آن به خوبي طعم حقارت را چشيد.
اگر به درستي بازيكنان پورتو را وارسي كنيم و كيفيات اين تيم را به بوته نقد بكشيم، درمي يابيم كه راه راه پوشان دوست داشتني قادرند حتي دپورتيووي پرقدرت را هم به زانو درآورند. وجود كارواليو در خط دفاع، كاستينيا در خط مياني و حركات هجومي كه روي تدبير دكو شكل مي گيرند و با ضربات مك كارتي به ثمر مي نشينند، باعث شده تا پورتو تسخير ناپذير به نظر برسد. علاوه بر اين احتمالاً دارلي مصدوم هم با رسيدن به مرز آمادگي قادر به همراهي پورتو در اسپانيا خواهد بود تا خط آتش اين تيم تواني دو چندان بگيرد. به هر روي اگر ايرورتا بخواهد همچنان برابر مورينيوي جسور و بي پروا، از انديشه هاي هميشگي اش بهره بگيرد، پورتو به ديدار نهايي جام قهرمانان مي رسد.
موناكو فوتبال فرانسه را احيا مي كند
چلسي سراسر انگيزه و مالامال از شور مبارزه به ستيز با موناكو تن خواهد سپرد. ظاهراً رومن آبراموويچ ديگر از رانيري اميد بريده، چنان كه خبر توافق او با مورينيو مرزهاي اروپا را پيموده است. از اين رو است كه كلوديو رانيري، براي جبران شكست سه بر يك بازي رفت و فراتر از آن، اثبات شايستگي هايي كه آبراموويچ به هيچ انگاشت، تيمش را با بهترين آرايش فصل روانه زمين خواهد كرد.
از سوي ديگر، بازيكنان چلسي هم كه آرام آرام باورشان مي شود به پايان رساندن اين فصل بدون كسب هيچ جامي براي شان ناكامي بزرگي خواهد بود با تمام توان، در خانه برابر موناكو خواهند جنگيد. رسيدن به فينال ليگ قهرمانان افتخاري نيست كه بتوان به سادگي از آن گذشت اما كمي بررسي آمار و شرايط آبي پوشان لندني، همه چيز را به سود موناكو رقم مي زند. نخست اينكه چلسي در جام قهرمانان امسال، در بازي هاي خارج از خانه بسيار موفق تر از رقابت هاي خانگي  نشان داده. حالا چگونه مي توان انتظار داشت اين گروه بتواند شكست در فرانسه را جبران كند.
زير و رو كردن مسائل فني مجموعه انگليسي، تأييدي است بر اين مدعا، چلسي از بازيكنان زبده و آماده اي تشكيل شده. فرانك لمپارد شرايط آرماني را تجربه مي كند. هسلبنك و كرسپو گلزن نشان داده اند و داف به سان هميشه خطر بار است اما مشكل اينجا است كه چلسي هنوز انسجام كافي براي رسيدن به قهرماني اروپا را ندارد. در بازي رفت، در حالي كه موناكو ده نفره بازي را پي مي گرفت، آبي ها هرگز موفق نشدند با بهره جستن از هماهنگي و بازيخواني شان، حريف را زير سيطره خود در آورند.
از طرف ديگر، مشكل بزرگ تر در خط دفاعي اين تيم شكل مي پذيرد. در غياب مارسل دسايي محروم كه در بازي رفت با اشتباه هاي خود تيمش را به مرز نابودي كشاند، رهبري خط دفاعي برعهده جان تري خواهد بود. مدافع ملي پوش نشان داده كه در بازي هاي حساس قابل اعتماد نيست و با ارتكاب اشتباه هاي فاحش، مي تواند موجبات شكست چلسي را فراهم آورد. دو اشتباه بزرگ او در بازي با آرسنال در استمفورد بريج و موناكو- روي حركت نوندا- سبب شد تا چلسي دو گل نابجا را بپذيرد. تمام اين مسائل باعث مي شود تا بخت چلسي براي پشت سرگذاردن موناكو به حداقل برسد.
بزرگ ترين شگفتي
در ميان چهار تيم حاضر در اين مرحله، كارشناسان بخت موناكو را براي رسيدن به نيمه نهايي بازي ها كمتر از سايرين مي دانستند اما حذف رئال مادريد به خوبي بيانگر قدرت تيم فرانسوي و درايت ديديه دشام بود. حالا موناكو فرصت دارد تا با استفاده از خلاقيت مثال زدني بازيكنان كناري خود و شم گلزني والاي مهاجمانش، خاطرات دوران يكه تازي فرانسوي ها در اروپا به سركردگي  مارسي را زنده كند. با وجود خط حمله اي كه از فرناندو مورينتس، ژولي، دادو پرسوو نوندا تشكيل شده، مردان سرزمين گل قادرند به سادگي در انگليس دروازه چلسي را باز كنند و به ديدار پاياني ليگ قهرمانان، گام بگذارند. حالا همه چيز در دستان دشام و مردانش است.
امروز
لاكرونيا- پورتو (بازي رفت؛ صفر- صفر)
فردا
چلسي- موناكو (بازي رفت: يك- ۳)

سجاد مرادي:
كسب ركورد ورودي المپيك بسيار با ارزش است
006093.jpg

گروه ورزشي - دو و ميداني ايران به تدريج در جاده پيشرفت قرار گرفته و مي رود تا به مرزهاي خودباوري برسد. قهرماني در رقابتهاي آسيايي داخل سالن و حضور ورزشكاران اين رشته مادر در المپيك آتن ۲۰۰۴ نشانه هاي اين پيشرفت هستند.
با توجه بيشتر از سوي مسئولين بلندپايه سازمان تربيت بدني و اختصاص بودجه هاي مورد نياز مي توان شاهد شكوفايي بيشتر اين رشته بود.
سجاد مرادي ركورددار دوي ۸۰۰ متر ايران در رقابتهاي اوپن تايلند ركورد ورودي المپيك را به دست آورد.
دومين دو و ميداني كار ايران كه در مسابقات اوپن تايلند ركورد ورودي المپيك آتن را كسب كرد، گفت: با وجود اين كه كسب ركورد ورودي المپيك آتن براي من بسيار با اهميت بود، اما هنوز هم مزد زحماتم را نگرفته ام.
سجاد مرادي، ركورددار دوي ۸۰۰ متر ايران، پس از كسب سهميه ورودي المپيك آتن در گفت وگويي افزود: پيش از اين در فكر كسب ركورد ورودي در مرحله نهايي دوي ۸۰۰ متر بودم، اما قبل از شروع دور مقدماتي، تمام شرايط را براي كسب سهميه آتن آماده ديدم. همه چيز از جمله وضعيت آب و هوايي و وضعيت بدني ام من را به كسب ركورد ورودي المپيك آتن هدايت كرد. براي كسب مدال نيز به روي پيست خواهم رفت.
وي در مورد حريفان خود در دور مقدماتي مسابقات ۸۰۰ متر اظهار داشت: تنها حريف من در اين دوره يك دونده كره اي بود كه با زمان ۱ دقيقه و ۴۷ ثانيه و ۱۷ صدم ثانيه از خط پايان گذشت. با توجه به اين كه حريفانم در سطح بالايي قرار نداشتند، اما توانستم ركورد مطلوبي را به دست آورم.
مرادي ادامه داد:  در اين دور انرژي خود را براي كسب ركورد ورودي المپيك زياد ديدم و با توجه به اين كه دور مقدماتي بود و استرس هاي كسب مدال كمتر بود، كار را در اين مرحله يكسره كردم.

006099.jpg

ركورددار دوي ۸۰۰ متر ايران در پايان تصريح كرد: پس از مسابقات جهاني دو و ميداني داخل سالن، تمرينات بسيار خوبي را داشتم و از اين پس نيز ادامه خواهم داد. كسب ركورد ورودي به المپيك آتن نخستين هدف من بود و اكنون به اهداف بالاتري نگاه مي كنم.
گفتني است: عباس صميمي پيش از اين سهميه المپيك آتن را كسب كرده بود.

خبرها و نگاه ها
«فيفا» قدرداني  مي كند
معراج مژده: فدراسيون  بين المللي  فوتبال  (فيفا) در حمايت  از «روزجهاني  اهداكنندگان  خون» ۲۵ خردادماه  (۱۴ ژوئن ) و تجليل  از اهداكنندگان  خون ، برنامه هاي  ويژه اي  را در سطح  ملي  و جهان  برگزار مي كند.
فيفا از ۲۰۴ انجمن  عضو اين  فدراسيون  درخواست  كرده  كه  با برگزاري  بازي ها و مراسم  نمادين  حمايت  همه  جانبه  خود از امـــر انساندوستانه  «اهداي  خون  داوطلبانه » را اعــلام  نمايند. سازمان  جهاني  بهداشت ، اتحاديه  بين المللي  صليب  سرخ  و جمعيت هاي  هلال احمر، فدراسيون  بين المللي  سازمان هاي  اهداي  خون  و انجمن  بين المللي  انتقال خــون  چهار سازمان  بين المللي هستند كه  در جهان  بــراي  تامين  خون  سالم  تلاش  مي كنند.
«بكهام » در  چلسي ؟
006096.jpg

 رسانه هاي  همگاني  بريتانيا اعلام  كردند كه  تصميم  «ديويد بكهام » كاپيتان  تيم  ملي  فوتبال  انگليس  براي  ترك  باشگاه  رئال  مادريد اسپانيا و عضويت  در تيم  چلسي  تقريباً قطعي  است .
روزنامه  ديلي  ميرور چاپ  انگليس  در اين  زمينه  نوشت : بكهام  در ازاي  قراردادي  بين  ۲۰ تا ۷۰ ميليون  پوند به  لندن  بازمي گردد تا زندگي  خانوادگي  خود با همسرش  «ويكتوريا» و دو پسرخردسالش  را نجات  دهد.
روزنامه  ديلي  ميل  نيز نوشت : بعد از افشاي  روابط غير اخلاقي  بكهام  درمدت  زمان  حضورش  در باشگاه  رئال  و در حاليكه  همسر و دو فرزندش  در انگليس  ساكن  بودند، وي  تعطيلات  چهار روزه اي  را همراه  با خانواده اش  داشت  كه  در اين مدت  تصميم  به  ترك  رئال  گرفت  و اين  موضوع  را با «فلورنتينو پرز» رئيس باشگاه  نيز در ميان  نهاد.
شايد بكهام  به  دلايل  حرفه اي  ترجيح  دهد به  باشگاه  آرسنال  ملحق  شود اما احتمال  كمي  وجود دارد كه  «آرسن  ونگر» سرمربي  اين  تيم  تمام  بودجه  نقل  و انتقالات  خود را صرف  خريد تنها يك  بازيكن  كند. اين  در حالي  است  كه  «كلوديو رانيه ري » سرمربي  چلسي ، هفته  گذشته  درگفت وگو با يك  روزنامه  ايتاليايي  تاكيد كرد چلسي  خواستار به  عضويت  گرفتن  بكهام  و هم تيمي  وي  «رونالدو» است .
بنابراين  گزارش ، «ويكتوريا» همسر بكهام  حتي  از بعد از افشاي  روابط غيراخلاقي  همسرش  حاضر نشد در شهر مادريد زندگي  كند و اسپانسرهاي  كاپيتان تيم  ملي  فوتبال  انگليس  در حال  بررسي  شرايط انتقال  او به  لندن  هستند.منابع  نزديك  به  خانواده  بكهام ، به  روزنامه  ديلي  تلگراف  گفتند بازگشت  او به  لندن  در تابستان  پيش  رو تقريباً قطعي  است .
مسئولان  باشگاه  رئال  مادريد كه  در نتيجه  انتشار اخبار اخير در مورد زندگي  بكهام ، متضرر مي شوند، به  منظور حفظ وي  در كلكسيون  ستارگان  خود ورود نشريات  انگليسي  به  اين  باشگاه  را ممنوع  كرده اند. از سوي  ديگر يكي  از رقباي  «فلورنتينو پرز» رييس  كنوني  باشگاه  رئال  اعلام  كرده  است  در صورت  پيروز شدن  در انتخابات  رياست  باشگاه ، بكهام  را خواهد فروخت .
توتي در رم مي ماند
006105.jpg

«فرانكو بالديني » مديركل  باشگاه  آ.اس.  رم  ايتاليا معتقد است:  «فرانچسكو توتي » كاپيتان  اين  تيم  هرگز به  باشگاه  رئال  مادريد اسپانيا ملحق  نخواهد شد.
وي  اظهار داشت : من  از شنيدن  چنين شايعاتي  اصلاً ناراحت  نمي شوم  چون  از ريشه  و اساس  دروغ  است . ما مي دانيم  كه  توتي  كاپيتان  تيم  است  و مي خواهد در اينجا بماند. بالديني  ادامه  داد: توتي  همواره  علاقه مندي  و تعهد خود را به  باشگاه  اعلام  كرده  و تنها نگراني  او موفقيت  رم  است . رئال  مادريد بايد جاي  ديگري  دنبال  بازيكن  بگردد.
خريدهاي جديد آرسنال

006108.jpg

«آرسن ونگر» سرمربي  فرانسوي  باشگاه  آرسنال  انگليس  اعلام  كرد: خريد چند بازيكن  جديد در فصل  تابستان  از جمله  برنامه هاي  وي  براي  فصل آينده  است  اما «ديويد بكهام » در اين  برنامه ها جايي  ندارد.
ونگر تصريح  كرد: در صورتي  كه  بكهام  قصد بازگشت  به  لندن  را داشته  باشد با آغوش  باز از او استقبال  مي كند اما باشگاه  آرسنال  توان  مالي  رقابت  با چلسي  را ندارد.
وي  گفت : بكهام  از نظر من  بازيكن  فوق العاده اي  است  اما نمي توانيم  وي  را به  عضويت  بگيريم . او براي  هر مربي  فوتبال  يك  بازيكن  كليدي  و كارسازاست . بكهام  زياد از محل  تمرينات  تيمش  دور نيست  و نيازي  به  هليكوپتر ندارد حتي  با دوچرخه  هم  مي تواند سر تمرين  حاضر شود!
به  نظر مي رسد برنامه هاي  ونگر براي  فصل  آينده  با خريد «رابين  ون پرسي » و «خوزه  آنتونيو رييز» تقريبا كامل  شده  و قرار است  «نوانكو كانو» و «مارتين  كئون » در پايان  قرارداد خود با آرسنال ، هايبري  را ترك  كنند.
سيلوين  ويلتورد، فرانسيس  جفرز و جيوواني  برونكهورست  نيز در فهرست  فروش  آرسنال  قرار دارند.
ونگر در اين  زمينه  اظهار داشت : ما هنوز يك  يا حداكثر دو بازيكن  ديگر را در فهرست  خريد داريم  اما در واقع  پرونده  نقل  و انتقالات  خود را بسته ايم .
وي  ادامه  داد: ما همواره  به  دنبال  ايجاد وضعيت  پايدار در تيم  بوده ايم  و بازيكني  را به  تيم  اضافه  مي كنيم  كه  بخواهيم . من  مي خواهم  روحيه  كنوني تيم  را حفظ كنم . هر تيم  به  يك  ميانگين  سني  مناسب  و متعادل  نياز دارد به طور مثال  گاهي  به  نظر مي رسد يك  بازيكن  در سن  ۳۳ سالگي  تمام  شده  اما به  ناگاه  در ۳۴ سالگي  به  اوج  مي رسد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |