قابل توجه خودروسازان
كيفيت خدمات پس از فروش چه مي شود
در حالي كه بسياري از مردم از نحوه خدمات پس از فروش شركت هاي خودروسازي گلا يه مندند به تازگي باخبر شديم كه مركز عيب يابي از راه دور خودرو راه اندازي شده است. هرچند راه اندازي چنين سيستمي اقدامي مثبت تلقي مي شود اما لا زم است يادآور شويم پياده كردن چنين سيستمي نيازمند امكانات گسترده است كه بتواند رضايت مشتري را فراهم كند.در عين حال مردم بايد از خدمات پس از فروش به صورت مستقيم راضي باشند تا به اين سيستم اعتماد كنند.هم اكنون آنچه براي مردم مهم است كيفيت خدمات است. براي مردمي كه با چندين بار مراجعه به نمايندگي هاي خدمات پس از فروش مشكلا تشان حل نمي شود تعمير از راه دور خودرو چندان معنا و مفهوم ندارد.
به عقيده مردم به خدمات پس از فروش در ايران به تناسب تيراژ توليد خودرو اهميت داده نشده است. در نتيجه بسياري از مردم براي سرويس هاي ساده خودروهايشان با مشكل مواجه شده اند.
الهام زماني، دارنده خودرو به خبرنگار ما گفت: براي سرويس ساده خودروام ۲ هفته معطل شدم. متأسفانه خدمات پس از فروش اين خودرو بسيار محدود است و پاسخگوي نياز مشتريان نيست.
صادق هدايتي نيز گفت: در كشورهاي پيشرفته بهترين راه جذب مشتري ارائه خدمات پس از فروش با كيفيت است. در ايران به اين مسأله آنچنان كه بايد توجهي نشده است.
وي افزود: چون تكنولوژي خودروهاي جديد بالا ست هر تعميرگاهي قادر به تعميرشان نيست، لذا حتماً بايد به نمايندگي ها مراجعه كنيم.
وي با تأكيد بر اين نكته كه هزينه تعميرات بسيار بالا ست، گفت: خدمات پس از فروش بهتر و ارزان قيمت مدنظر مردم است. توليدكنندگان بايد به اين مسأله اهميت بدهند.
در هر صورت هدف اين نيست كه زحمات نمايندگان خدمات پس از فروش ناديده گرفته شود اما بايد مدنظر قرار گيرد كه ارائه هر نوع خدمات بايد با رضايت مشتري همراه باشد و اين كه بدون رضايت مشتري، اعتماد مصرف كننده جلب نمي شود.در هر حال دارندگان خودروي ايران خودرو به زودي مي توانند از راه دور خودروي خود را تعمير كنند.
محمد هاشمي، رئيس كل مهندسي خدمات پس از فروش ايران خودرو در گفت وگو با ايسنا گفت: باتوجه به گستردگي و پراكندگي شبكه تعميراتي ايران خودرو در كشور، مركز عيب يابي از راه دور خودرو(ITA) قادر خواهد بود عيوب احتمالي خودرو را تشخيص و نمايندگان مجاز را براي برطرف كردن آن هدايت كند.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فروش و خدمات پس از فروش ايران خودرو، وي بااشاره به استقرار مركزITA در ايران خودرو خاطرنشان كرد: اين مركز از سه طريق مي تواند عيوب احتمالي خودروها را در سراسر كشور از راه دور رفع كند.
هاشمي گفت: نخستين راه از طريق تلفن، دومين شيوه پست الكترونيكي (ايميل) و سومين راه از طريق دستگاه عيب ياب (دياگ) متصل به مودم است كه مشكلا ت فني خودرو معيوب به شكل تصوير رايانه اي به مركز منتقل مي شود تا معايب احتمالي آن تشخيص داده شده و برطرف شود.
وي با بيان اين كه مركزITA به طور سيستماتيك از اواسط تابستان امسال رسما در ساختمان سازمان فروش و خدمات پس از فروش ايران خودرو آغاز به كار خواهد كرد، يادآور شد: باتوجه به توليد و افزايش خودروهاي با فنآوري برتر، عيب يابي چنين خودروهايي از طريقITA به راحتي امكان پذير خواهد بود.
وي يادآور شد: اين مركز جدا از مشاوره فني به تعميركاران مجاز، عيوب فني و رفع آن را به صورت يك بانك اطلا عاتي ثبت وكدگذاري مي كند.
رئيس كل مهندسي خدمات پس از فروش با بيان اين كه با ارائه چنين خدماتي، نمايندگي هاي مجاز كه با چنين عيوبي مواجه مي شوند، قادر به برطرف كردن اين عيوب خواهند شد، افزود: همچنين عيوبي كه مربوط به خط توليد است نيز توسط اين مركز براي مسؤولان مربوط به كارخانه مادر ارسال مي شود.
هاشمي درباره خطوط ارتباطي مركزITA گفت: اين مركز در فاز اول طرح، با هشت خط تلفن آغاز به كار مي كند و در فاز بعدي دو خط تلفن به اين خطوط اضافه خواهد شد.
وي يادآور شد كه امداد خودرو نيز در مواقع ضروري از طريق ارتباط تلفني اطلاعات فني خود را از اين مركز دريافت مي كند.
|