دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۴
از تهران به كرج؛ احتياط كنيد
سوسمارها در پرتردد ترين جاده دنيا
رانندگان اتوبان كرج - تهران بين احتياط و نيفتادن در چاله هاي وسط آسفالت ، دومي را انتخاب مي كنند
پيمانكار ضمانت داده و در قبال خرابي زودتراز موقع، جريمه هاي سنگين پرداخت خواهند كرد
006771.jpg
وقتي شهري خوابگاه كارمندان شهر ديگري مي شود، وقتي جاده ميان اين دو شهر به خاطر رفت و آمد هر روزه كارمندان، پرترددترين جاده دنيا مي شود، طبيعي است كه هر نوع اختلالي درجريان اين آمد و رفت بيشتر به نظر مي آيد.
شما هم اگر ساكن كرج باشيد و كارمند تهران، حتما سالي يكي دو ماه خودروهاي بزرگ آسفالت ريزي و غلتك هاي بزرگ تر را ديده ايد. ماجراي آسفالت تكه تكه اتوبان كرج - تهران ماجراي تازه اي نيست. اما اينكه اينبار خراب بودن خط وسط اتوبان باعث تصادف شده، شايد تازه باشد.
آسفالت خط وسط اتوبان از بقيه خطوط خراب تر است و با آنكه سالي چندبار لكه گيري مي شود، هنوز چند ماه نگذشته باز همان آش و همان كاسه و چندماه بعد كارگران  آفتابه  به دست قيرآب شده در خلل و فرج آسفالت هاي تكه تكه شده مي ريزند، بلكه كمي از پيچ و تاب خودروها وقت عبور از اتوبان بكاهند.
وضعيت اتوبان به قدري نابسامان است كه رانندگان بين احتياط و نيفتادن در چاله هاي وسط آسفالت، دومي را انتخاب مي كنند. چند روز قبل نيز همين انتخاب، يك حركت مارپيچي يا به اصطلاح اهل فن لايي كشيدن را به دنبال داشت كه باعث برخورد چند خودرو و ترافيكي چندكيلومتري و دقايقي معطلي در اتوبان تهران - كرج شد.
با آنكه سه جاده، قديم، مخصوص و اتوبان كرج- تهران، اين دو شهر را به هم وصل مي كنند و با وجود سرويس دهي مترو، چيزي از بار ترافيكي اتوبان كاسته نشده است.
فريبزر واحدي كارشناس اداره راه و ترابري استان تهران اين جاده را پرترددترين جاده دنيا مي داند و به همين دليل بخشي از خرابي آسفالت را اجتناب ناپذير عنوان مي كند. اين كارشناس ارشد راه وترابري مي گويد: «اين جاده يكي از راه هاي مهم كشور است. چرا كه علاوه بر راه واصل تهران و كرج بودن، ارتباط تهران را با غرب و جنوب غربي كشور برقرار مي كند.»
سال گذشته بخشي از اين اتوبان لكه گيري و روكش شد. اما اين روكش هرگز يكدست نبود و هنوز هم رانندگان را با مشكل بالا، پايين پريدن زمان رانندگي مواجه مي كند.
واحدي در اينباره مي گويد: «بخش هايي از اتوبان به مشكل موضعي لكه گيري هندسي شده، پس از اينكه اين لكه گيري كامل شد، برنامه روكش كل اتوبان نيز اجرا مي شود.»
وي شرايط نامناسب جوي و تردد بالاي خودروها را عامل تاخير در اجراي روكش مي داند. «ما شبها تنها مي توانيم از ۱۲ شب تا ۵ صبح كار كنيم. به همين دليل محدوديت زماني داريم. وقتي هم كه قرار باشد راه بندان هاي طولاني در اين اتوبان اتفاق بيفتد، پليس به اين راه بندان ها رضايت نمي دهد.»
به گفته واحدي خرابي هاي پوست سوسماري آسفالت كاملا برداشته مي شود و بقيه لكه گيري.
جالب آنكه بخش هايي از اتوبان تهران -كرج كه بيش از ۳۰سال از آسفالت آن مي گذرد، هنوز سالم است و بعد از اين همه سال تنها به دليل طول عمر در حال خراب شدن است. در حالي كه آسفالت اغلب جاده ها هنوز يك سال از عمرش نگذشته، به سرعت تخريب مي شود. واحدي درباره نظارت بر اجراي آسفالت مي گويد: «پيمانكار ضمانت داده و در قبال خرابي زودتراز موقع، جريمه هاي سنگين پرداخت خواهند كرد.»
وي طول عمر آسفالت را متاثر از سه عامل كيفيت آسفالت و قير، كيفيت اجرا و حجم تردد مي داند. به اعتقاد او شرايط موجود دست به دست هم مي دهد و باعث خرابي زودتر از موقع آسفالت مي شود. «مديريت جديد بنا را بر اين گذاشته كه از تكنولوژي نوين استفاده كند.»
پل گيشا و پل آزمايش در چند ماه گذشته دردست بازسازي بود. به گفته واحدي، بازسازي سطح سواره رو اين پل ها به شركتي آلماني سپرده شده كه به جاي روكش ۸ سانتي متري، از روكش ۸ ميلي متري استفاده مي كند و به دليل به كارگيري الياف در داخل آسفالت، هم مقاومت آن بيشتر مي شود و هم وزنش كاهش مي يابد.
سال هاست كه در كشورهاي توسعه يافته، قيرهاي پليمري جايگزين قيرهاي معمولي شده و در آسفالت از الياف ژئوتكس تايل استفاده مي شود. گويا اداره راه و ترابري استان تهران به تازگي تصميم گرفته از اين آسفالت براي غلبه بر مشكلات اتوبان تهران -كرج بهره بگيرد.
تهران، فقيرترين 
راهداري استان تهران نيز مانند بسياري از ادارات اين استان اعتبارات بسيار ناچيزي دارد. اين اداره چون عنوان استان برخوردار را يدك مي كشد، اعتبار سالانه ناچيزي را دريافت مي كند. «راه هاي استان تهران علي رغم پايتخت بودن، كمترين اعتبار عمراني را دارد و به همين دليل مشكل خرابي آسفالت تنها مشكل اتوبان تهران -كرج نيست، بلكه اتوبان قم و بقيه راه هاي تهران نيز با چنين مشكلاتي دست و پنجه نرم مي كند.»
از سويي به خاطر تعطيل شدن عوارض تهران - كرج اين محل درآمد نيز از بودجه هاي عمراني اتوبان حذف شده است.
با اين وصف عامل جاده اي تصادف در اين اتوبان اغلب مهياست و اگر حجم تصادفات اين مسير چندان بالا نيست، به خاطر احتياط عامل انساني است. بالاخره لايي كش هاي حرفه اي هم فكر جان خود را مي كنند.
واحدي مي گويد: «ايمني راه يكي از اساسي ترين و بنيادي ترين مسايل برنامه ريزي حمل و نقل و ترافيك است. با اين حال در اين بخش چندان سرمايه گذاري نمي شود.»
اگر بخواهيم سخني از راه سازي و ايمني جاده بگوييم، بايد اول فكري به حال جاده هاي بيخ گوش پايتخت كنيم.
به هر حال تعويض گارد ريل ها و پروژه روشنايي اتوبان تهران- كرج جزو كارهايي است كه در اين ماه هاي اخير بر ايمني اين راه افزوده است.

پرايد به جاي پيكان
امسال بيش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودروي پرايد در كشور توليد خواهد شد.
به موجب برنامه ارايه شده توسط شركت هاي خودروسازي خودروي پرايد بيشترين تيراژ توليد را در سال جاري دارا خواهد بود.
اين خودرو دو سال است صدرنشين جدول تيراژ توليد خودرو در كشور است و درصورت تحقق اين هدف خودروي پرايد رشد توليد قابل توجهي را تجربه خواهد كرد.
بسياري معتقدند افزايش قابل توجه تيراژ توليد قيمت اين خودرو را در بازار كاهش خواهد داد. پيش از پرايد، پيكان بيشترين تيراژ توليد را به خود اختصاص داده بود كه مي گويند قرار است توليدش متوقف شود.

خودرو
تاكنون تنها شركت خودروسازيBMW مجوز واردات خودرو به ايران را دريافت كرده است. بنابراين اگر حدود ۲۰۰ ميليون پول داريد كه مي خواهيد خرجش كنيد، خودتان را گرم كنيد.از ميان بيش از ۱۰ تقاضاي رسيده توسط شركت هاي خودروسازي تنها يك تقاضا مورد موافقت وزارت بازرگاني قرار گرفته است.به موجب تصميم دولت مسووليت صدور مجوز واردات خودرو به عهده وزارت بازرگاني خواهد بود.هرچند مجوز واردات اين كالا از ابتداي سال گذشته به صورت رسمي صادرشده است اما هنوز عمليات ثبت سفارش براي واردات آغاز نشده است.وزارت بازرگاني درحال بررسي شرايط متقاضيان دريافت مجوز است و اعلام رسمي آغاز ثبت سفارش ها را كه پس از تعيين تكليف به تقاضاهاي رسيده موكول كرده است.وزارت بازرگاني هنوز براي وارداتBMW ثبت سفارش به عمل نمي آورد، چراكه معتقد است بازار داخلي را نمي توان تنها در اختيار يك شركت قرار داد.

عمر خودروي ما چند سال است؟
در ايران تعريف مشخصي براي عمر مفيد خودروهاي توليدي وجود ندارد.
نبود سن بازنشستگي براي خودروها در كشور موجب شده تا مالكان اين قبيل خودروها براي فرار از هزينه هاي هنگفت اخذ تاييديه فني از مراكز معاينه فني، رغبت و تمايلي نشان ندهند.
بررسي ها نشان مي دهد كه در كشورهاي پيشرفته دنيا براي خودروهاي توليدي سقف عمر مفيد تعريف شده اي در قالب ساختار قانوني بين ۱۰ تا ۱۵ سال تعيين شده است كه پس از پايان يافتن اين مدت، خودروها فرسوده به حساب آمده از رده خارج و اوراق مي شوند.
كارشناسان خودرو، عمر مفيد اتومبيل را عبارت از سال هايي مي دانند كه ميزان كاهش مصرف انرژي در توليد اتومبيل جديد با ميزان صرفه جويي در مصرف سوخت (ميزان مصرف سوخت اتومبيل هاي جديد در هر كيلومتر از اتومبيل هاي فرسوده است) برابر باشد

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |