سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۵
نفيس ترين شاهنامه خطي دوره قاجار به غرب كشور رفت
شاهنامه در جمع كرمانشاهي ها
006870.jpg
البته خبرسازان ويژه آدم هاي خبر ساز است، نه اشيا و از آن جمله كتب، اما شاهنامه آنقدر مهم هست كه براي آن شان يك خبرساز قائل شويم.
دبير پنجمين همايش سراسري ميراث فرهنگي گفت: شاهنامه «داوري» كه يكي از نفيس ترين و آخرين نمونه هاي نسخ خطي مصور به جامانده از دوره قاجار است همزمان با روز جهاني موزه در پارك شاهد كرمانشاه به نمايش گذاشته خواهد شد.
«بهرام بيرانوند» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين شاهنامه كه نسخه كامل و مصور، از داستان حماسي فردوسي است در يكهزارو ۲۳۲ صفحه در ابعاد ۴/۴۲ در ۳/۲۸ سانتي متر از سوي «محمدبن وصال» متخلص به داوري شاعر، نقاش و خوشنويس دوره قاجار در مدت پنج سال به خط نستعليق به رشته تحرير درآمده است.
وي گفت: تذهيب و آرايش صفحه ها، اثر دو تذهيب كارمعروف دوره قاجار ميرزا يوسف وميرزا حسن مذهب باشي است .به گفته وي تصويرهاي متن به شيوه قاجاري و توسط «محمد داوري» و «لطفعلي صورتگر» نقش شده كه ۱۲ مجلس اثر داوري و ۴۷ مجلس با رقم و ۸ مجلس بدون رقم آن، نيز اثر لطفعلي است.
شاهنامه داوري در چهار جلد تنظيم شده كه جلد اول داراي ۲۱ مجلس جلد دوم ۲۵ مجلس، جلد سوم ۱۶ مجلس و جلد چهارم و آخرين جلد اين شاهنامه نفيس كه از زمره پركارترين نسخ خطي محسوب مي شود داراي شش مجلس تصوير است.
محل دايمي نگهداري اين شاهنامه نفيس موزه رضا عباسي در تهران است.
گفتني است همزمان با نمايش اين شاهنامه نفيس نمايشگاههايي از عكس هاي بم قبل و بعد از زلزله، عكس هاي تاريخي كرمانشاه، آثار خوشنويسان معاصر كرمانشاه، عكس هاي مفرغ هاي لرستان، ميراث فرهنگي ملل، مجموعه يكصد اثر معنوي و آثار آيت الله «نجومي» در پارك شاهد كرمانشاه برپا خواهد شد.
پنجمين همايش سراسري ميراث فرهنگي كشور با عنوان «كرمانشاه شناسي» از ۲۸ ارديبهشت تا سوم خرداد ماه در كرمانشاه برگزار مي شود.

كريستو، دوما و طاهري ودمان
006873.jpg
امير مهنا-آثاري در حوزه ادبيات داستاني وجود دارند كه شايد ده ها نسل خاطره هاي ريز و درشتي از آنها داشته باشند.
اين آثار كه به رغم ساختاري نه چندان محكم ارايه شده اند، نمايندگان دوره اي از حيات يك كشور و يك نويسنده اند. بدون شك هم ما بارها آثار علمي تخيلي ژول ورن را خوانده ايم، اما اگر گاه گداري يكي از آنها را در قفسه كتابخانه اي ببينيم حتما دوباره همان خاطرات به سراغمان مي آيند و مجبور مي شويم حداقل آرام و بي خيال ورقشان بزنيم، حتي بارها ديده شده كه نويسندگان صاحب سبك هم به دلايلي مجبور شده اند به سراغ همين كتاب هاي دوران كودكي بروند.
شگفت آور اينكه بسياري از آثار قرن نوزدهمي هنوز هم كه هنوز است جزو پرفروش هاي دنياي كتاب هستند. معلوم نيست كه در دوران ما يعني دوران كم رنگي قهرمان سازي هاي داستاني و نمايشي چرا هنوز هم قهرمانان بيست هزار فرسنگ زير دريا، جزيره اسرارآميز و ديگر آثار ژول ورن هنوز هم طرفداران پر و پا قرص دارند و شخصيت هاي آثار استيونس هنوز هم به رغم منفي بودن دلنشين اند.
اين مساله شايد نشانگر اين باشد كه تكنيك هاي متداول و پيچ درپيچ امروزي آنقدرها هم نتوانسته به قول معروف داستان هاي خطي و داستان دار را بپيچاند.
خدا مي داند كه آثاري از همين دست چقدر تجديد چاپ شده اند و چه مترجمان زبردستي به ترجمه آنها دست زده اند.
به هر حال اين همه را گفتيم كه بگوييم اين روزها داستان كنت مونت كريستو در همين نمايشگاه كتاب خودمان دوباره نام نويسنده اش يعني جناب الكساندر دوما را سر زبان ها انداخته.
اين اثر كه به قولي يكي از حيرت آورترين كتاب ها از نظر فروش در دنياست ظاهرا گوي سبقت را از ديگر كتب ناشر مربوطه ربوده است. كنت مونت كريستو و سه تفنگدار كه حتما همگي ما دوراني را با آنها سپري كرده ايم اين روزها مي روند تا جاي خود را در ميان نسل آينده كشورپيدا كنند.
حتما بارها و بارها درباره الكساندر دوماي پدر و پسر شنيده ايد. اين دو پدر و پسر كه زماني نمايشنامه نويسي و داستان نويسي كشورشان را قبضه كرده بودند، شايد هرگز تصور نمي كردند كه زماني مرزهاي دنيا را به هم بريزند.
حالا كه به اينجا رسيديم بهتر است يكي از خوشمزگي هاي دوماي پدر را برايتان نقل كنيم. مي گويند روزي نمايشي از دوماي پسر روي صحنه بوده و پدر هم در ميان تماشاگران حضور داشته. بعد از تمام شدن نمايش يكي از تماشاگران به سوي پدر مي آيد و ضمن ارادت از قدرت و صلابت نمايش تعريف مي كند و دست آخر مي پرسد: «اين نمايشنامه زيبا اثر شما بود؟» دوماي پدر هم لبخندي مي زند و مي گويد: «خير، نويسنده اش اثر من است!»...
البته بايد قبل از هر چيز ديگر توجه آيندگان را به مترجم آثار دوما معطوف كنيم. اين عزيزان بايد بدانند كه اگر شخصي به نام محمد ميرزاطاهري نبود دومايي هم در ايران ظهور نمي كرد. پس قبل از تحسين آثار دوما بايد به تحسين مترجم زبردستش بپردازيم.

شعرهاي غير سفارشي
اديب وحداني -مي گويند كه اولين كنسرت موسيقي پاپ بانوان بخش غير دولتي است. طبق روال عادي برنامه براي خانم هاست و اسم آهنگسازها فراوان است و سراينده شعرها و نويسنده ملودي ها و آوازخوان، هم يك نفر است به اسم هنري «شيدا غفاري» يك موسسه فيلمسازي حمايت كننده و برگزار كننده حركت است كه در راس آن يك خانم ديگر با نام خانوادگي غفاري حاضر است و در نشست خبري، خيلي خبري از آهنگ ها نيست.
كسي چندان نمي داند چه چيز يا چه چيزهايي قرار است شنيده شود و شيدا، چند سطر از شعرها را كه مي نويسد به نظر مي آيد مي شود به واژه ها اعتماد كرد كه دل مخاطب را به دست مي آوردند:
توي گلدون يكرنگي
بيا يك ريشه با من باش
كه من آيينه ولي با تو
هميشه صاف و يكرنگم
شيدا غفاري كه فكرمي كند موسيقي پاپ همه اش شعر و بعد ملودي است گويي گروه خوبي از نوازنده هاي زن را به دست آورده و پركاشن و كيبوردو ويلنسل در اركستر حاضرند و ارگ، قرار است جاي ساكسفون بنوازد. وقتي مشكلي براي خواندن خانم  ها براي خانم ها وجودندارد، همه چيز براي همه خوب است.
يك كنسرت چندين روزه موسيقي بانوان براي بانوان و در نزديكي تالار وحدت كه محلي فرهنگي است هم به نوعي مي تواند مورد توجه رسانه هاي بين المللي قرار گيرد.

بدرود... و تجديد خاطره
پژمان راهبر - هومن يكي از بچه هاي دانشگاه بود. عشق سنگ شناسي و سفر به اطراف تهران. ما ورودي سال ۷۲ بوديم و او يكسال پيش از ما در رشته زمين شناسي دانشگاه آزاد، واحد شمال، قبول شده بود. سال هاي اول تب كيف سامسونت بود و خريد چكش زمين شناسي. تب حضور در نمايشگاه سنگ و اظهار فضل. خلاصه، عشقي بود اين رشته علوم پايه كه همه خيلي زود فهميديم راه خوبي براي نان آوري نيست.
اوايل ترم اول، يك روز مردي ريز جثه با صورت مرتب و لباس قديمي اما تميز و اتو خورده وارد كلاس شد. با لهجه اي كه فرياد مي زد اصليتش آذري است. خودش را چنين معرفي كرد:« من ابراهيم امين سبحاني هستم. مدير گروه زمين شناسي دانشگاه آزاد واحد شمال...»
حدود ۶۵-۶۰ ساله مي زد. پر جنب و جوش بود و زبان شيريني داشت. مي گفتند از فرانسه دكترا  گرفته. او از نسل دانشجويان درس خواني بود كه ۴۰ سال پيش به قصد آرمانگرايي رفته بود دنبال تحصيل...
اينكه اول ازهومن نوشتم و بعد از دكتر دليل دارد. ديروز در نمايشگاه مطبوعات مقابل غرفه اي ايستاده بودم كه هومن با قيافه اي كاملا متفاوت از مقابلم رد شد. بعد ۷-۶ سال اولين باري بود كه مي ديدمش طبيعي بود كه بلند صدايش كنم. وقتي برگشت، اتفاق عجيبي نيفتاد. روبوسي كرديم و سر صحبت باز شد:
- شنيدي دكترامين سبحاني فوت كرد؟
اين مهمترين خبرش بود. بچه هاي زمين شناسي ورودي ۷۱ و۷۲ ديروز در مسجد نور همديگر را ديدند. انگار كلاس دكتر امين سبحاني دوباره تشكيل شده بود، گرچه به جاي صداي دلنشين او واعظي بود كه مي گفت و مي گفت.
ياد روزهاي دانشگاه بخير و خدا دكتر را رحمت كند.

حاج قربان سليماني
يك مرد و يك دو تار
006879.jpg
امير مهنا-آنگونه كه مي گويند موسيقي استان خراسان قدمتي چند صد ساله دارد. ظاهرا ساز دو تار يكي از كهن ترين سازهاي ايراني و خراساني است. البته سازي به اين نام در نقاط ديگر كشور هم يافت مي شود، اما شهرت دو تار خراساني با تكيه بر نوازندگان چيره دستش حالا ديگر شهرتي جهاني پيدا كرده است. ساز دوتار، سازي است كه نامش بارها و بارها در متون كهن فارسي تكرار شده. اين مساله نشان مي دهد كه روح و وجود اين ساز ريشه در تاريخ ايران زمين داشته باشد.
آنگونه كه پيداست ساز دوتار با كمي تفاوت هنوز در كشورهايي چون كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان و هند هم در رديف سازهاي متداول به شمار مي رود، اما حكايت ساز دوتار خراساني حكايت ديگري است. اين ساز كه قابليت هاي بالايي دارد در دستان هر كدام از نوازندگان بزرگ خراساني حال و هوايي جداگانه مي يابد.
سبك نوازندگي هر كدام از نوازندگان دو تار نشان از قابليت بالاي آن دارد. يكي از اين نوازندگان استاد حاج قربان سليماني است.
مي شود گفت كه حاج قربان به گونه اي ساز مهجور دوتار را احيا كرد. يكي از موسيقي پژوهان غربي درباره نوازندگي سليماني گفته است: «حاج قربان گويي قصد تكان دادن دنيا را دارد.»
حاج قربان  با آن قامت نسبتا بلند، چهره اي تكيده و لباس اجدادي، گويي خلاصه اي از تاريخ خراسان است. آدمي كه با سازش راوي روح روايت است. آشنايي او با همه گوشه هاي تاريك و روشن موسيقي خراسان و تسلط منحصر بفردش در نواختن دو تار باعث شده كه خوانندگان و آهنگسازان ريز و درشتي گاه به گاه با تكيه بر ابداعات او دست به بازآفريني بزنند.
حاج قربان كه بارها و بارها آبروي موسيقي مقامي اين كشور را در خارج از كشور خريده امروزها در مرز ۷۰ سالگي قرار دارد.
فرزند حاج قربان هم گويي قصد دارد پا بر جاي پاي پدر بگذارد. دو تار حاج قربان به لحاظ رنگ آميزي مخصوص و همان رنگ و بوي باستاني، تبديل به نوايي ماندگار شده است. نوايي كه اميد است از باد و باران گزند نيابد.
خوشبختانه باخبر شديم كه كاست دو تار نوازي حاج قربان كه به همت شركت ماهور وارد بازار شده بود با استقبال خوبي روبه رو شده و به زودي شاهد ضبطي ديگر خواهد بود. حتما اين كاست را بشنويد.

مولن روژ
فرهاد فرجاد
006876.jpg


خانواده رويل بازمي گردد
ريكي تاميلنسون، بسيار مشتاق است تا يكبار ديگر با شخصيت جيم رويل در سريال تلويزيوني «خانواده رويل» ظاهر شود. وي در گفت وگو با جاناتان راس، مجري ۱BBC، ضمن اينكه از توليد سري جديد مجموعه «خانواده رويل» در آينده نزديك خبر داد، حمايت خود را از نويسنده مجموعه، كارولين آهرن نيز اعلام كرد. آهرن مدتي است در تيررس منتقدان سريال قرار گرفته كه اين امر، خشم تاميلنسون را برانگيخته است.

006882.jpg

جوان ترين نوازنده ويلون جهان 
نيكلا بندتي، دختري ۱۶ ساله از غرب كيلبرايد، آيرشاير (اسكاتلند)، جايزه جوان ترين نوازنده ويلون جهان را از آن خود ساخت. وي در مقابل چهار رقيب ديگر خود در سالن «آشر ادينبرو»، كنسرت شماره يك زيمانوفسكي را به زيبايي اجرا كرد و به مقام نخست مسابقه جوان ترين هاي جهان رسيد. نيكلاي جوان روزي هفت ساعت تمرين نوازندگي مي كند.
006885.jpg

دست هاي لرزان جيمز لوين 
رهبر اپراي مترو پوليتن، جيمز لوين، اقرار كرد افزون بر يك دهه از رعشه دست و پاي چپ خود رنج مي برد، اما اين ضعف هيچ گاه وقفه اي در فعاليت حرفه اي او ايجاد نكرده است.لوين ۶۰ ساله گفت دكترها نتوانسته اند مشكل ۱۰ ساله او را برطرف سازند، در عين حال بيماري او هم وخيم تر نشده است.
چندي پيش اپراي مترو پوليتن، قرارداد خود با لوين را به مدت پنج سال ديگر از فصل۷- ۲۰۰۶ تا ۱۱-۲۰۱۰ تمديد كرد. لوين كهنه كار از ماه ژوئن ۱۹۷۱ در مترو پوليتن حضور دارد و از فصل۷۷-۱۹۷۶ به رهبري اين اپرا درآمده است.

برادري در جشنواره تريبكا
ليليبت فاستر، عجالتا مناقشه پيرامون يازدهم سپتامبر را كنار گذاشته و با اثري متفاوت به استقبال جشنواره فيلم تريبكا رفته است.«برادري»، فيلمي داستاني است كه به حال و هواي ماموران آتش نشاني نيويورك مي پردازد و از دوستي ها، شجاعت ها و البته غم از دست دادن همكاران صميمي اينان مي گويد.
فاستر كه از محصول كار خود بسيار راضي است و علاوه بر كارگرداني، به عنوان معاون تهيه كننده «برادري» نيز حضور دارد، ساخت اين فيلم را تمهيدي براي قدرداني از زحمات گروه امداد، نجات و آتش نشاني نيويورك بعد از حملات تروريستي عنوان كرده است.
006888.jpg

انتخاب دشوار تارانتينو
كوئنتين تارانتينو به عنوان رئيس هيات داوران جشنواره كن امسال، گزينه هاي دشواري را پيشاروي خود دارد. بازي حدسي سالانه، از چهارشنبه آغاز مي شود و در اين ميان همه مي خواهند بدانند كدام يك از پديده هاي كهن امسال مي توانند به چشم تارانتينو خوش تر آيند. موجود سبز رنگ «شرك۲»؟ نگاه تيزبين مايكل مور به جورج بوش در قالب «۱۱/۹ فارنهايت»؟ يا تريلر كودك ربايي به سياق كره جنوبي ها با نام «پسر قديمي»؟ به هر روي، تيم ۹ نفره تارانتينو كه كاتلين ترنر و تيلدا سوينتن را به خود مي بيند، بايد ۱۸ فيلم را به قضاوت بنشيند و كن ۲۰۰۴ را به سرانجام برساند.

كنسرت سينا سرلك در زنجان
سينا سرلك به همراه گروه مهرپويا فردا در زنجان كنسرت مي دهد.
به گزارش ايسنا، اين خواننده در كنار حشمت الله عطاني (تار)، مهدي سيادت (سنتور)، بهمن فريادرس (كمانچه)، حميد قنبري (تنبك)، حسن مكانيكي (ني) و بابك دانشور (عود)  قطعاتي در دستگاه سه گانه، آواز دشتي و علي بختياري خواهد خواند.
اولين كنسرت گروه پويا از ۲۳ تا ۲۵ ارديبهشت ماه در سالن فرهنگسراي امام خميني زنجان در دو بخش اجرا خواهد شد.
پيش از اين، سينا سرلك پيش خواننده اركستر جوانان ايران بوده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |