چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۶ - May 12, 2004
مستي گناه
رسول الله «ص»: اِحذَرْ سُكْرَ الخَطيئَهِ فَاّنَ لِلخَطيئَهِ سُكراَ كَسكرِ الشَرّابِ بَلْ هِيَ أشدُّ سُكراً مِنْهُ، يَقُولُ اللهُ تَعالي: صُم بُكم عُمي فَهْم لايَرجعونَ
بحار: ۷۷/۱۰۳
(از مستي گناه اجتناب كن براي اين كه براي گناه همانند شراب مستي [و بي خبري] است بلكه مستي گناه از مستي شراب شديدتر است، خداي بزرگ فرمايد: آنها كر هستند و گنگ و نابينا و [چون هيچ يك از وسايل اصلي درك حقايق را ندارند] از راهشان باز نمي گردند).
مشخصه انسان هاي مست در اين است كه به واسطه مستي عقل و هوششان را از دست مي دهند، نمي توانند مصالح و مفاسد خودشان را تشخيص دهند. گناه كار هم وقتي كه گناهش اوج گرفت قادر به فهم و درك واقعيات نخواهد شد چه بسا گناه خودش را هم گناه نداند اما اگر همين فرد به واسطه ترك گناه و سير الي الله چشم بصيرت پيدا كند در آيينه دل تعفن گناه را احساس خواهد كرد.
امروز با حافظ
رقم مهر تو بر چهره ما پيدا بود
ياد باد آنكه نهانت نظري با ما بود
معجز عيسويت در لب شكّرخا بود
ياد باد آنكه چو چشمت به عتابم مي كشت
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
جشنواره فرهنگ ايران زمين به جشن ملي تبديل مي شود
جشنواره فرهنگ ايران زمين قدمي است در راه معرفي و نشان دادن استعداد، توانايي و ظرافت هاي موجود در هنر اقوام مختلف ما.
به گزارش خبرگزاري «مهر» محمدمهدي حيدريان رئيس هيأت امناي نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين با بيان اين مطلب در گفتگو با ستاد خبري جشنواره گفت: سال قبل طي جلسات مختلفي كه در شوراي اجتماعي كشور برگزار شد همه بر اين نكته تأكيد داشتند كه ما از يك نعمت خدادادي در اين سرزمين استفاده لازم و بهره قانوني را نمي بريم و آن بركت وجود قوميت ها و اقوام ملت در سراسر ايران است. اقوام و گروههاي مختلفي كه همواره در تاريخ ايران، سازنده ايران واحد بودند و جزئيات آن را شكل دادند.
او افزود: ايران يك كل متكثر است واحد متكثري كه بدون اجزايش معنا ندارد و اجزا به خودي خود بدون داشتن يك وحدت و مجتمع در اين كل بودن نمي توانند هويت خودشان را نگهدارند و نمي توانند وجود داشته باشند.
حيدريان با اشاره به پيشنهاددهندگان اوليه برگزاري جشنواره يعني مستندسازان گفت: طرح اجرايي جشنواره به پيشنهاد دوستان بخش خصوصي بوده است هر چند كه شايد دبير خانه ثابتي در دبيرخانه شوراي اجتماعي وزارت كشور براي اين جشنواره تشكيل شود اما اميدواريم اجراي جشنواره هر ساله توسط NGOها و بخش خصوصي در نقاط مختلف كشورمان اتفاق بيفتد.
به گفته رئيس هيأت امناي جشنواره ايران زمين قرار است در سال هاي آينده بخش هاي اين جشنواره افزايش يابد و جشنواره در سطح گسترده تري برگزار شود اين جشنواره با مشاركت گسترده مردم سراسر ايران مي تواند به جشن ملي تبديل شود.

مأموريت غيرممكن در نياوران
006252.jpg
آخرين يكشنبه ارديبهشت، شاهكاري از «برايان دي پالما» در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
«مأموريت غيرممكن» در اين بنياد به نمايش در مي آيد و فيلمنامه آن توسط فرزاد موتمن كارگردان فيلم شبهاي روشن تحليل مي شود. فيلمنامه ماموريت غيرممكن را ديويد كوئپ و رابرت تاون نوشته اند.
در اين فيلم تام كروز، ژان رونو، جان وويت و... ايفاي نقش مي كنند. مأموريت غيرممكن محصول سال ۱۹۹۶ آمريكاست و به سبب فروش بسيار بالا در سال ۲۰۰۰ قسمت دوم آن ساخته شد و قسمت سوم آن نيز در دست ساخت است. علاقمندان مي توانند ساعت ۱۷ به تماشاي اين فيلم بنشينند.

دكتر اصغر مهدوي درگذشت
دكتر اصغر مهدوي، استاد پيشين دانشگاه تهران صبح ديروز چشم از جهان فروبست. وي مدت ۴۰ سال عضو گروه تشخيص خريد نسخه هاي خطي كتابخانه هاي مجلس، ملي، دانشگاه تهران و سازمان اسناد ملي بود و نيز عضويت در هيات امناي توليت موقوفات دكتر محمود افشار و كتابخانه دكتر مجتبي مينوي را بر عهده داشت.
دكتر مهدوي در سال ۱۲۹۴ متولد شد و در تاليف مشترك كتابهاي «يزد در اسناد امين الضرب»، «اسناد تجارت ايران»، و «مدارك مربوط به سيد جمال الدين اسدآبادي» با ايرج افشار همكاري داشت.وي در تنظيم آرشيو پدر و جد پدري اش (حاج امين الضرب) كه يكي از غني  ترين آرشيوهاي ايران به شمار مي آيد اهتمامي جدي داشت.
دكتر مهدوي در تمام مدتي كه در دانشگاه تدريس مي كرد، حقوق خود را وقف چاپ كتاب كرد كه از جمله آنها كتاب سيره حضرت رسول(ص) بود.
مراسم تشييع پيكر اين چهره پيشكسوت عرصه ايران شناسي ساعت ۹ صبح فردا از مقابل بيمارستان جم برگزار خواهد شد.

جشنواره فيلم هاي ۱۰۱ ثانيه اي در انزلي
جشنواره  فيلم هاي  «۱۰۱ ثانيه اي» به  مناسبت  يكصد و يكمين  سالگرد سينما تيرماه  امسال  در بندرانزلي  برگزار مي شود.
معاون  اداره  ارشاد اسلامي بندرانزلي  اعلام  كرد: فراخوان جشنواره  داده  شده  و فيلمسازان  مي توانند بدون  محدوديت  سني  فيلم هاي  خود را با موضوع  آزاد در اين  جشنواره  شركت  دهند.
«فرهاد رحمان  زاده» در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا، مهلت  ارسال  آثار راتا ۲۵ خرداد، اعلام  آثار پذيرفته  شده  را ۳۱ خرداد و زمان  برگزاري  جشنواره را همزمان  با ولادت  حضرت  زينب (س ) عنوان  كرد.به  گفته  وي  كليه  فيلم هاي  مستند، داستاني  و انيميشن  در اين  جشنواره پذيرفته  خواهند شد.
رحمان  زاده  اظهار داشت : به  برترينهاي  جشنواره  نيز جوايزي  اهداء خواهدشد.
بندرانزلي  از شهرهاي  داراي  سابقه  طولاني  در توليد فيلم  و فعاليت هاي سينمايي  است .

۷۰ فيلم در ۷ فرهنگسراي تهران
برنامه ششمين روز جشنواره فرهنگ ايران زمين اعلام شد. به گزارش ستاد خبري اين جشنواره، سينما ايران در روز چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت دومين روز همراه با جشنواره فرهنگ ايران زمين را با نمايش بيش از ۷۰ فيلم كوتاه و بلند سپري مي كند.
سالن شماره ۳ مجموعه فرهنگي تهران از ساعت ۳۰/۱۰ با نمايش فيلم احياي بافت تاريخي شهر اصفهان ساخته محمدرضا شريفيان و حسن داودي از بخش مسابقه فيلم هاي كوتاه و نيمه بلند آغاز به كار مي كند.
اين سالن همچنين فيلم هاي مسيح در سرزمين پارس ساخته فيما امامي و رضا دريانوش را در همين بخش روي پرده مي فرستد.
كفش هاي زاپاتا لحظه كامل و مرد قرمز سبز شد به همراه درخت زيتون آثار راه يافته به بخش بين الملل جشنواره هستند كه در اين سالن به نمايش درمي آيد.
فيلم هاي سينمايي شير سنگي ساخته مسعود جعفري جوزاني، خون بس ساخته ناصر غلامرضايي و او ساخته رهبر قنبري در ۳ نوبت پاياني به نمايش درمي آيد.
سالن شماره يك اين مجموعه فيلم هاي بخش بين الملل را به نمايش مي گذارد.
اين سالن در نوبت پاياني فيلم دو زن، پنج روز در غنا، ميگلينا و لبه تيغ را از بخش بين الملل به نمايش مي گذارد.
سالن شماره دو نيز به تكرار آثار بخش مسابقه فيلم هاي كوتاه و نيمه بلند اختصاص دارد.
در ساعت ۳۰/۱۶ برنامه نشست با استادان و هنرمندان در اين سالن برگزار مي شود.
بنا بر اين گزارش جشنواره فرهنگ ايران زمين ششمين روز فعاليت خود را از ساعت ۹ در فرهنگسراي فردوس آغاز مي كند.

نمايش آثار مرحوم قندريز در مركز صبا
نمايشگاه آثار نقاشي مرحوم منصور قندريز و مرتضي اسدي در مركز صبا برپا شده است. اين نمايشگاه تا اول خرداد پذيراي علاقه مندان خواهد بود.
همزمان با اين دو نمايشگاه، نمايشگاه عكس محمدرضا جوادي با نام «رقص زمين» در گالري خيال مركز فرهنگي- هنري صبا افتتاح مي شود. اين نمايشگاه تا ۱۲ خرداد ماه برپا است.مركز فرهنگي- هنري صبا در خيابان طالقاني، جنب سينما فلسطين، كوچه برادران شهيد مظفر، پلاك ۵۳ و نگارخانه خيال در خيابان ولي عصر، نرسيده به چهارراه طالقاني واقع شده است.

داستان راهبه در سينما تك
فيلم سينمايي «داستان راهبه» به كارگرداني فرد زينه مان پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ساعت ۳۰/۱۶ در سينما تك به روي پرده مي رود.
اين فيلم به همت واحد ارتباطات سينمايي موزه هنرهاي معاصر تهران و در سري برنامه هاي دوره بيست ودوم در بخش يك فيلمساز يك نگاه، زندگي و آثار فرد زينه مان به نمايش درمي آيد.
داستان راهبه محصول سال ۱۹۵۹ آمريكا بوده و در مدت زمان ۱۴۹ دقيقه بازيگراني چون آدري هپبرن، پترفينچ و اديت اوانس را به خدمت گرفته است.
فيلمنامه، توسط رابرت اندرسون و براساس كتابي از كاترين هولم به نگارش درآمده و طي آن شخصي به نام «گابريل ون در مال» تصميم گرفته به هر طريقي كه ممكن است يك راهبه شود.اما در اين راه همواره ايمانش با عهدي كه براي انجام اين كار بسته است سر مجادله دارد و او گاهي دچار ترديدهايي اساسي مي شود.
از ديگر آثار فرد زينه مان مي توان به ماجراي نيمروز، از اينجا تا ابديت، اسب كهر رابنگر و مردي براي تمام فصول اشاره كرد.

همراه با نمايشگاه
سيد ابوالحسن مختاباد
* درحالي كه برابر اعلام قبلي فردا (۲۴ ارديبهشت) نمايشگاه به پايان مي رسد، هنوز خبري از تمديد نمايشگاه براي روز جمعه اعلام نشده است.
اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران كه عهده دار برگزاري بخش ناشران داخلي نمايشگاه است، از هواداران جدي تمديد يك روزه زمان برگزاري نمايشگاه بود. علت اصرار اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران به جهت استقبالي است كه روزهاي تعطيل از نمايشگاه به عمل مي آيد. در نمايشگاه امسال پرفروش ترين روز، جمعه گذشته بود.
* دكتر علي اشرف صادقي، عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي، روز گذشته در غرفه انتشارات فرهنگستان حاضر شد و به سوال هاي حاضران پاسخ گفت.

پاسخ به پرسش پزشكي
يبوست يكي از عوامل احساس خستگي است
دكتر روزنفلد در آخرين برنامه پرسش و پاسخ پزشكي خود «يبوست» را نه تنها باعث دشواري هاي معده و دستگاه گوارش، سردردها از جمله ميگرن، پشت درد و ... بيان داشته بلكه گفته است مدفوع مانده در روده ها كه به تدريج براي بدن به صورت سم در مي آيد عامل بيماري هاي متعدد از جمله خستگي و بي رمقي، تضعيف سيستم ايمني بدن و حتي آرترايتيس است. بنابراين بي اعتنايي به يبوست كاري خطرناك است. پزشك با معاينات و آزمايش ها، علت انسداد و يبوست را كشف و رفع مي كند.

بهارستان
عشق را از زمين بگيريد
چه مي ماند به جز يك گور بزرگ
براي دفن كردن همه ي ما
رابرت برانينگ - ترجمه چيستا يثربي

تازه هاي دنياي رسانه ها
چنين گفت ماندلاي ۸۶ ساله
رسانه هاي كشورهاي مختلف، عموماً اظهارات پريشب نلسون ماندلا را كه به علت كهولت و ۲۷ سال زنداني بودن و تحمل اعمال شاقه به سختي گام برمي دارد نقل كرده اند كه گفت: اين روزها عكس هايي مي بينيم و گزارش هايي را مي خوانيم كه عوامل دو دولت مدعي رديف اول در دمكراسي و همچنين مدعي رهبري «جهان آزاد» مرتكب بدترين نوع شكنجه زندانيان شده اند. اين شكنجه ها كه مغاير شئون هر انسان است نسبت به عراقي ها در ميهن اشغال شده آنان، از سوي نيروهاي اشغالگر اعمال شده است كه فراموش شدني و بخشش پذير نيست. اين اعمال احساسات عمومي انسان ها را جريحه دار كرده كه نسبت به هم ارتباط عاطفي دارند.
ماندلا اين مطلب را كه برخي روزنامه ها آن را به ستون نكته هاي خود برده اند در جلسه مشترك پارلمان فدراسيون آفريقاي جنوبي كه به مناسبت دهمين سالروز انتقال قدرت به اكثريت سياهپوست برگزار شده بود بيان داشت. ماندلا ۱۸ ژوئيه ۸۶ ساله مي شود.
نگراني سردبيران و ناشران روزنامه هاي بزرگ
سردبيران و ناشران روزنامه هاي بزرگ (روزنامه هاي غير محلي و عمدتاً از كشورهاي پيشرفته) در پايان نشست دو روزه خود كه جمعه آغاز شده بود ابراز نگراني كردند كه وسائل خبررساني غيرحرفه اي تازه، از جمله سيستم سلفون (تلفن موبايل) به جاي روشنگري، مخاطبان را گمراه مي كنند. در اعلاميه اين نشست آمده است كه ابزارهاي خبررساني غيرحرفه اي كه به اصول روزنامه نگاري واقف نيستند هرخبري، ولو نادرست و تحريف شده را كه به دست آورند منتشر مي سازند و چون اخبار آنها كوتاه است، نمي توانند توضيح كامل بدهند و اين اطلاعات در ذهن استفاده كنندگان جوان از اين اخبار چنان نقش مي بندند كه اصلاح آن دشوار است و بر خلاف پيش بيني انديشمندان كه نسل جوان، نسلي آگاه و روشنتر خواهد بود، اگر منابع اخبار و اطلاعات اين نسل اين ابزارهاي غير حرفه اي باشد چنين نخواهد بود. با اين ابزارها، نسل جوان به جاي اطلاعات درست و تحليل شده، اخبار نادرست را در حافظه قرار مي دهد و تحت تاثير آنها قرار مي گيرد. جوان همان اطلاعات نادرست را بكار مي برد و به ديگران هم منتقل مي كند كه براي جامعه رو به كمال امروز خطرناك است. خبرنويسي و تشخيص درست از نادرست، تجربه فراوان و مهارت مي خواهد كه دولت ها به عنوان مسئولان جامعه بايد به آن توجه كنند و با تدوين ضابطه، تا دير نشده خطر را برطرف سازند.
نارضايتي روزنامه نگاران از روابط عمومي كاخ سفيد
مجله پاريد در شماره نهم ماه مه خود نوشته است كه روزنامه نگاران از كار روابط عمومي كاخ سفيد ناراضي اند و اگر اين وضعيت به همين گونه ادامه يابد، در انتخابات نوامبر امسال به زيان جورج بوش تمام خواهد شد. اين مجله اضافه كرده است: روزنامه نگاران شكايت دارند كه روابط عمومي كاخ سفيد نظم سابق را ندارد و حتي در آنجا كسي نيست كه به تلفن روزنامه نگاران پاسخ درست دهد و كار را برآنان آسان سازد.
نخستين مجله جهان
اين هفته از آغاز انتشار مجله «سپكتيتور» كه گفته شده است نخستين مجله جهان به زبان انگليسي است، 293 سال گذشت. جوزف اديسون نخستين ناشر اين مجله چاپ انگلستان در اولين سرمقاله اش نوشت كه مي خواهد آموزگار همه مردم باشد. از همين رو مهمترين وظيفه جرايد «آموزش عمومي» شناخته شده است. اين مجله در ماه مه ۱۷۱۱ انتشار يافت.

برگي از تاريخ
«صلح رومي» برضد امپراتوري ايران و طرز مصرف آن در دوران معاصر
طبق پيوستي كه بر تاريخ روم، تاليف «ليوي» در سده اول پيش از ميلاد نوشته شده است، «آگوستوس»، امپراتور روم روز ۱۲ ماه مه سال ۲۳ پيش از ميلاد اعلام كرد كه دولت روم يك دولت تجاوزگر نيست و جنگ هايي را كه به آن دست مي زده است به منظور تامين صلح بوده و «آزاديبخش» بايد به شمار آيند و دستور داد كه رويدادنگاران ارتش روم كه وقايع روزانه فعاليت هاي نظامي را ثبت مي كردند از آن پس اين نكته را از نظر دور ندارند و وقايع را طوري ننويسند كه نشان دهد روميان تجاوزگر و توسعه طلب بوده اند. او گفته بود: ما دولت تيسفون (اشكانيان و به نوشته روميان، پارتيان) نيستيم كه از سلطه گري دست بر نمي دارند و...
از آن پس، عبارت صلح رومي (پاكس رومانا) وارد تاريخ شد و مورخان عهد امپراتوري اين كشور تجاوزات و اشغالگري هاي روم را «خدمت و فداكاري به خاطر صلح» مي نوشتند.
پس از شكست هاي نظامي شديد سال هاي ۲۳۸ ، ۲۴۴ و ۲۶۰ ميلادي از ايران (زمان اردشير ساساني و پسرش شاپور) و از دست دادن دو امپراتور در اين جنگ ها و تعهد پرداخت باج و خراج به ايران، سران روم در نشست چند هفته اي ماه هاي آوريل و مه سال۲۶۱ ميلادي كه در آن استراتژي و خط مشي روم تنظيم شد، بار ديگر «صلح رومي» و دفاع از آزادي ساير ملل، به ويژه ملل كوچك به ميان آمد. به موجب اين سياست، جنگ و تعرض هم البته اگر از جانب روم باشد نوعي صلح است. اين همان استدلال و حرفي است كه ابرقدرت هاي قرن بيستم مي زدند و تنها ابرقدرت امروز مي گويد.
در مقدمه استراتژي مصوب در مه سال ۲۶۱ كه سند آن موجود است دولت ساسانيان و ناسيوناليسم ايراني خطر اول براي روم و مسبب همه دشواري هاي اين امپراتوري اعلام شده بود، زيرا كه سياست كلي ساسانيان بر اين اصل قرار گرفته بود كه روميان قدم به آسيا نگذارند و اجازه تاخت و تاز به آنها در سوريه و سواحل غربي آسياي صغير «تركيه امروز» و حتي مصر داده نشود.
سه دهه بعد، امپراتور وقت روم برپايه اين خط مشي، در پيامي به مناسبت آغاز پادشاهي نرسي پسر شاپور اول شاه ساساني ايران به او نوشت كه اين كشور سر جنگ ندارد و جنگ هاي روم با كشورهاي ديگر بخاطر برقراري يك صلح پايدار است. نرسي به او پاسخ داد: تا تعبير از صلح، چنين باشد كه رومي ها گفته اند، صلحي وجود نخواهد داشت.

نگارستان
سفر
006249.jpg
۱- بنتسودي لزه گتسولي Benozzo Dilese Gozzoli
۲- تولد: ۱۴۲۰ يا ۱۴۲۲ ‎/ وفات : پيستوا ۱۴۹۷
۳- سبك نقاش: گوتيك (آثار هنرمندان پيرو اين سبك با الهام از طبيعت، گياهان و حيوانات و گاه موضوع هاي اشرافي و پرتجمل خلق مي شد. اين سبك از سال ۱۱۵۰ آغاز و تا سال ۱۵۵۰ ادامه داشت. بيشتر محراب كليساها به اين سبك نقاشي مي شد. نام اين سبك ابتدا اثر نوين يا فرانسوي بود چرا كه از پاريس آغاز شد ولي پس از آنكه به تمام اروپا راه يافت، به «گوتيك بين المللي» تغيير نام داد.)
۴- درباره هنرمند: گتسولي پرتره از يك خانواده اشرافي و يهودي صاحب قصر به تصوير كشيده كه يكي از مشهورترين آنها چهره لورنزودي مديچي، پسر جوان خانواده است. او پيرو «فراآنجليكو» و «آندره منتگنا» بود. آثار او به خوبي سبك گوتيك را نشان مي دهد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: سفر / ۱۴۵۹/ نقاشي ديواري (فرسك).كلاهي از پوست خز؛ افسار طلايي و اسبي اصيل، نشان از اشرافيت دارد. نقاشي از طبقه هاي متمول يهودي يكي از رايج ترين موضوع هاي آن دوران بود. اين نقاشي بخشي از نقاشي ديواري (فرسك) كليساي كوچك قصر كوزيمودي مديچي در فلورانس ايتاليا است. در قديم بيشتر در كليساهاي بزرگ نقاشي ديواري مي كردند، اما اين اثر به جهت متمول بودن صاحب كليسا (خانواده مديچي) در كليسايي خانوادگي و كوچك؛ اين اثر زيبا نقاشي شده است.
۶- محل نگهداري تابلو: پالازومديسي ريكاردو / فلورانس.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
شرم
شيشه شكست و سنگ درون اتاق افتاد. سنگي كه شرمنده بود از كار سنگ انداز.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
مرگ يكي از دو زن گروگان سفارت آمريكا در تهران
ويرجينيا:دو روز پيش بانو «اليزابت سويفت كرانين» كه در سال ۱۹۷۹ در جريان تصرف سفارت آمريكا در تهران به گروگان گرفته شده بود در «ركتور تاون» ايالت ويرجينيا از اسب بر زمين افتاد و كشته شد. وي يكي از دو زن كارمند سفارت بود كه ۴۴۴ روز در ايران در گروگان بود. اليزابت كه در جريان اسب سواري كشته شد و پيش از گروگان گيري از مقامات سفارت بود پس از بازگشت به واشنگتن در سال ۱۹۸۱، به كار خود در وزارت امورخارجه آمريكا ادامه داد و در سال ۱۹۹۵ بازنشسته شد. وي در اين مدت علاوه بر داشتن مقام در سفارتخانه هاي آمريكا در يونان و لندن مدتي هم دستيار معاون وزير امورخارجه آمريكا بود. دومين گروگان زن، كاترين كوب بود.
زير دريايي در تور ماهيگيري
كپنهاك: يك زيردريايي آلماني به تور ماهيگيران دانماركي افتاد.
هنگامي كه ماهيگيران يك قايق ماهيگيري براي صيد ماهي، تور در دريا پهن كرده بودند ناگهان متوجه شدند كه ماهي غول پيكري در تور آنها اسير شده است، به همين دليل براي بيرون كشيدن اين ماهي تلاش كردند.اما پس از چند دقيقه مشخص شد كه تور آنها به يك زير دريايي آلماني كه در حال مانور نظامي بود گير كرده است. زيردريايي سرانجام به سطح آب آمد تا ماهيگيران تور خود را آزاد كنند.
جنون سرعت
مادريد: پليس اسپانيا ۵ ميليونر را كه با سرعت بيش از ۲۰۰ كيلومتر در ساعت در جاده هاي اين كشور رانندگي مي كردند،  دستگير كرد. يكي از اين رانندگان ثروتمند، مسافت ۲۱۰ كيلومتري ميان دو شهر اسپانيا را در ۵۰ دقيقه پشت سرگذاشت. به عبارت ديگر وي با متوسط سرعت ۲۵۲ كيلومتر در ساعت در بزرگراه رانندگي مي كرد.
تلفن زدن سگ
اسلو: دو شب قبل تلفن مركز فوريت هاي شهر اسلو نروژ به صدا درآمد اما پشت خط تنها صداي پارس كردن يك سگ شنيده شد. به همين دليل اپراتور، دو مامور را به آدرس تماس گيرنده اعزام كرد. هنگامي كه ماموران به آدرس مورد نظر رسيدند متوجه شدند كه تمام اهالي خانه در خواب عميقي به سر مي برند و اين سگ خانه است كه بر اثر بيخوابي به سراغ تلفن رفته و اتفاقي تلفن مركز فوريت ها را گرفته است.
موش داخل سوپ
ويرجينيا: يك خانم در روز مادر براي صرف سوپ سبزيجات به يك رستوران رفت. وي پس از اينكه چند قاشق از سوپ خود را ميل كرد شوكه شد چون يك موش ۵ سانتيمتري در كاسه سوپ پيدا كرد.در پي اين حادثه عرضه سوپ هاي سبزيجات بسته بندي شده در فروشگاه ها متوقف شد تا مشخص شود آيا اين موش در داخل بسته سوپ قرار داشته يا در رستوران وارد كاسه شده است.
پيرمرد كلاهبردار
پكن: سان يات سن پدر انقلاب چين كه در سال ۱۹۱۱ آخرين امپراطور اين كشور را سرنگون كرد در سال ۱۹۲۵ از دنيا رفت. اما يك پيرمرد كلاهبردار ۶۱ ساله كه خود را يات سن معرفي كرده بود از شهروندان سالمند بيش از ۳۰ هزار دلار اخاذي كرد. اين پيرمرد خود را به شكل يات سن  درآورد و نزد شهروندان سالمند رفت. وي در حالي كه خود را پدر انقلاب چين معرفي مي كرد براي راه اندازي يك پروژه ملي از آنان كمك مالي خواست كه در مجموع ۳۰ هزار دلار پول به جيب زد.البته مرد به دام پليس افتاد و قرار است تا سه ماه آينده پول هاي شهروندان زود باور به آنان بازگردانده شود.
اسب وحشي
ورشو: يك اسب در لهستان صاحب خود را به قتل رساند. اين اسب كه در كنار خيابان در انتظار صاحبش ايستاده بود ناگهان خشمگين شد به سوي شهروندان حمله كرد. به هر حال صاحب اسب تلاش كرد تا حيوانش را رام و كنترل كند اما اسب او را به زمين كوبيد و مرد نگون بخت بدليل صدمه شديد از ناحيه ستون فقرات جان باخت.
پسر شجاع
كانبرا: يك پسر بچه ۷ ساله در استراليا در فهرست نامزدهاي دريافت نشان شجاعت اين كشور قرار گرفت. هنگامي كه اين پسر بچه به همراه پدر ۳۰ ساله خود در سفر بودند، ناگهان خودروشان واژگون شد و هر دو به شدت مجروح شدند.
اما با وجود اينكه پسر بچه از ناحيه قفسه سينه دچار شكستگي شده و ريه هايش تقريبا از كار افتاده بود ۲ كيلومتر پياده روي كرد تا براي پدرش كمك بياورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶

گل و گياه
نرگس درختي
006246.jpg
نام علمي: Philadelphus coronarius
خانواده: HYDRANGEACEAE
درختچه خزان پذير به ارتفاع ۵/۲ و گستردگي ۵/۱ متر است. داراي برگ هاي تخم مرغي شكل دندانه دار بوده و گل هاي معطر، فنجاني شكل و سفيد كرمي آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: ازطريق تهيه قلمه چوب نرم در تابستان و قلمه چوب سخت در پاييز يا زمستان امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |