چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۶ - May 12, 2004
با تصويب يك لايحه دوفوريتي آغاز شد:
پيگيري ويژه شوراي شهر براي حادثه دره فرحزاد
نايب رئيس شوراي شهر: عاملان بروز اين حادثه معرفي مي شوند و از آنها شكايت خواهد شد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران حادثه رانش زمين در منطقه فرحزاد را بررسي و پيگيري مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر ديروز در جلسه علني خود طرح ۲ فوريتي را تصويب كرد كه در ماده واحده آن آمده است: نظر به وقوع حادثه لغزش زمين در منطقه شمالي دره فرحزاد و مسئوليت هاي دستگاههاي اجرايي در قبال صيانت از حقوق شهروندان و به منظور مقابله و پيشگيري از آثار و عوارض سوء و تبعات ناشي از آن، به كميسيون فني و عمران شوراي شهر ماموريت داده مي شود حداكثر ظرف ۲ هفته نسبت به بررسي حادثه و ارايه راهكارهاي اجرايي جلوگيري از عوارض تخريبي و مشخص شدن وظايف سازمانها و دستگاههاي مربوطه در قبال حادثه مذكور اقدام و نتيجه را به شوراي شهر ارايه دهد.
نايب رئيس شوراي شهر در موافقت با اين طرح گفت: عاملان وقوع حادثه دره فرحزاد بايد معرفي و از آنها شكايت شود.
مهندس حسن بيادي همچنين اظهار داشت: طي پنج ماه گذشته وضعيت خطرناك منطقه به مراجع قانوني اطلاع داده شده ولي به دليل جريان سازي هاي گوناگون پيگيري نشده و اين در حالي است كه با توجه به وقوع حادثه رانش زمين شهرداري باز هم در اين منطقه جواز ساخت و ساز داده است. وي طراحان و سازندگان واحدهاي در معرض تخريب را مسئول دانست و گفت: چرا نبايد كساني كه با جان و مال مردم بازي مي كنند معرفي و از مهندس ناظر و طراح سازه شكايت شود.
بيادي افزود: در شرايطي كه وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور، هلال احمر و ساير سازمان هاي ذيربط وظايف خود را در اين رابطه به درستي انجام نمي دهند از آنجا كه ما نماينده مردم هستيم بايد وظايف خود را در قبال شهروندان انجام دهيم. اگر اين خانه ها روي سر مردم بريزد چه كسي بايد پاسخگو باشد.
رئيس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: شهرداري تاكنون كارهايي را در حد توان در رابطه با اين منطقه انجام داده ولي تصميم گيري بايد فراتر از تصميمات شهرداري انجام و بايد تمهيداتي در نظر گرفته شود كه در جاهاي ديگر نظير اين حوادث پيش نيايد.
لزوم تبيين جايگاه شوراياري هاي محلات
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز با ارايه گزارشي از عملكرد شوراياري هاي محلات در تهران گفت: شوراياري ها به دليل نامشخص بودن جايگاه قانوني و نحوه تعامل آنها با سازمان ها و دستگاههاي اجرايي هم اكنون با مشكل روبه رو هستند. و مجلس بايد جايگاه قانوني اين نهادها را مشخص كند.
به گفته خادم در حال حاضر ۷۸ شوراياري محله در تهران فعال هستند ولي عدم حمايت حقوقي از آنها در گذشته سبب دلسردي آنها در رفع مشكلات محله شده است. وي از شوراياري هاي محلات به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه اجتماعي ياد كرد و گفت: با اين حال شوراياري ها هم اكنون جايگاه حقوقي و قانوني خود را از شوراي شهر مي گيرند.
لوح يادبود جانبازان شيميايي
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ابتداي جلسه شورا با اشاره به تصميم شهرداري براي نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي در ۲ نقطه تهران گفت: اولين لوح ياد بود روز جمعه اين هفته با حضور عده اي از جانبازان شيميايي در برابر سفارت آلمان در خيابان فردوسي نصب و در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
ساماندهي تبليغات شهري
شوراي شهر ديروز همچنين «طرح ساماندهي تبليغات محيطي و شهري تهران» را در دستور كار قرار داد ولي به دليل بررسي و كارشناسي بيشتر به كميسيونهاي مربوطه ارجاع شد. در صورت تصويب اين طرح شهرداري تهران به عنوان تنها مرجع قانوني صدور مجوز نصب و بهره برداري از ابزارهاي تبليغاتي در سطح شهر تهران وفق قوانين و مقررات موضوعه موظف است هر نوع فعاليت محيطي در سطح تهران را كنترل نمايد.

بافت فرسوده منطقه ۱۱ با مشاركت بخش خصوصي احيا مي شود
گروه شهري: با تملك ۱۶ پلاك و تجميع آن، اولين كلنگ احياي بافت هاي فرسوده در منطقه ۱۱ شهرداري تهران به زمين زده شد.
مهندس محمد اصغري ضمن بيان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: احياي بافت هاي فرسوده در تمام مناطق شهرداري در دست مطالعه و بررسي است. اما اين نخستين محدوده از بافت هاي فرسوده تهران است كه مطالعات آن به پايان رسيده و مراحل اجرايي آن آغاز شده است.
وي مساحت محدوده در حال نوسازي را ۲۳۰۰ متر مربع ذكر كرد و افزود: با تجميع ۱۶ پلاك و تملك آن از سوي بخش خصوصي، پروژه اي با ظرفيت صد واحد در اين محدوده در حال احداث است، با اين هدف كه بتوانيم پلاك هاي همجوار اين پروژه را به خريد واحدهاي در دست ساخت ترغيب كنيم. و با اين تدبير بتدريج پلاك هاي همجوار نوسازي خواهد شد.
شهردار منطقه ۱۱با اشاره به وضعيت خاص اين منطقه تصريح كرد: براساس مطالعات، حدود ۴۰ درصد از بافت منطقه ۱۱فرسوده است و شهرداري بر آن است با اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي و جلب اعتماد شهروندان اين منطقه، محدوده فوق را بازسازي كند.
مهندس اصغري افزود: بخش خصوصي با سرمايه گذاري بانك ها براي نوسازي بخشي از بافت فرسوده اقدام كرد و شهرداري منطقه نيز با واگذاري تراكم و عوارض تسهيلاتي را براي سرمايه گذار قايل شد.شهردار منطقه در اين گفت وگو از احداث مجتمع فرهنگي شهيد مطهري در خيابان كارگر، خيابان جمهوري، خيابان دانشگاه -نرسيده به تقاطع انقلاب خبر داد و گفت: كلنگ احداث اين پروژه امروز با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران خانواده شهيد مطهري و مهندس هاشمي مديرعامل مترو به زمين زده مي شود و موسسه استاد مطهري از خيابان ناصرخسرو منتقل خواهد شد. وي اضافه كرد: اين پروژه در ۱۰ طبقه شامل ۴ زيرزمين و شش طبقه بر روي زمين با زيربنايي حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع احداث خواهد شد. وي زمان احداث پروژه را ۲۴ ماه ذكر كرد و گفت: طبقات زيرزمين به پاركينگ مجتمع و طبقه همكف آن به فروشگاههاي فرهنگي و كتاب و ديگر طبقات به مراكز فرهنگي و مؤسسه استاد شهيد مطهري اختصاص مي يابد.

فاز اول پل تقاطع كردستان - رسالت افتتاح شد
006306.jpg
گروه شهري: فاز اول پل تقاطع كردستان - رسالت با هزينه ۷ ميليارد تومان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما اين پل موجب پيوستگي بزرگراه رسالت از سمت شرق به غرب و برعكس خواهد شد.
مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران طي مصاحبه اي با خبرنگار ما گفت: اين پل برخوردار از ويژگي خاصي است كه عبارتست از يك پل اصلي و ۶ پل بزرگ ديگر كه در واقع تعيين كننده جهت ترافيك هستند.
وي ادامه داد: همچنين با احداث يك پل ديگر بر روي خيابان ۶۴ ارتباط خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي را به سمت غرب برقرار و به دنبال آن ارتباط شرق و غرب بزرگراه كردستان برقرار خواهد شد.
علي آبادي گفت: در پل تقاطع كردستان - رسالت تمام جهات گردشي در نظر گرفته شده به طوري كه رانندگان خودروها هرلحظه كه بخواهند مي توانند در تمام جهات گردش كنند.
وي خبر داد: تا پايان امسال تونل رسالت حدفاصل ميدان آرژانتين تا پل كردستان افتتاح مي شود.
به گفته علي آبادي با افتتاح اين تونل شاهد كاهش ۳۰ درصدي ترافيك در بزرگراه همت خواهيم بود كه در حال حاضر ترافيك شديدي دارد.
وي اعتبار در نظر گرفته شده براي احداث تونل رسالت را ۳۰ ميليارد تومان اعلام كرد كه در حال حاضر كار به صورت سه شيفت و با حدود ۳۰۰ نفر نيرو همراه با دهها دستگاه سنگين به سرعت و به طور فشرده در حال انجام است و ضلع شمالي آن نيز تقريباً آماده شده است.
علي آبادي اظهار اميدواري كرد عمليات احداث پل تقاطع كردستان - ملاصدرا نيز تا پايان شهريور ماه به پايان رسيده و مورد بهره برداري قرار گيرد.
وي خطاب به شهروندان گفت: از آنجايي كه بزرگراه همت به دليل نداشتن خروجي هميشه دچار تراكم است راه هايي را طراحي كرديم تا رانندگان بتوانند در هر نقطه اي كه بخواهند از بزرگراه خارج شوند كه يكي از اين راه ها خروجي همت به شيراز جنوبي و از آنجا به شيخ بهايي، كردستان، شهيد گمنام و جلال آل احمد است.
علي آبادي ادامه داد: همچنين تمامي كساني كه مي خواهند در جهت شمال به سمت اتوبان چمران، سئول، شيخ بهايي و كردستان شمالي بروند با احداث يك لوپ در تقاطع همت - كردستان بدون ورود به ميدان ونك، در طول همت از همين نقطه از اتوبان خارج مي شوند.وي زمان بهره برداري از لوپ تقاطع همت - كردستان را دو هفته آينده اعلام كرد.

ابطال پروانه «سمند» هاي متخلف
مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت:  تاكسي هاي سمند نيز مانند ساير تاكسي ها موظف به سواركردن مسافران در سطح شهر هستند و به همين منظور واحدهاي گشت سيار سازمان تاكسيراني با رانندگان تاكسي هاي سمندي كه در ساعات اوج مسافر به دنبال مسافر دربستي خالي در سطح شهر مي چرخند، برخورد و در صورت تكرار، پروانه كار رانندگان متخلف باطل مي شود.

آرامش در خيابان و پياده روهاي تهران
سردار طلايي : برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف تداوم مي يابد
006309.jpg
گروه شهري: نيروي انتظامي پس از مدت ها تصميم گرفت مقابله با تخلفات موتورسواران را تشديد كند و بدين ترتيب ضريب ايمني تردد شهروندان اعم از پياده رو و سواره را ارتقاء بخشد.
به گزارش خبرنگار ما، واقعيت امر اين است كه مدت هاي بسياري است كه گروهي از موتورسواران متخلف، با بي اعتنايي كامل به مقررات،  تمامي عرصه شهر را جولانگاه خود قرار داده و با مركب خود امنيت و آرامش شهروندان را سلب كرده و جان آنان را در معرض خطر قرار مي دهند. روزي نيست كه جرايد از حادثه دلخراش موتورسيكلت رانان بي قانون با عابرين و اتومبيل رانان خبر ندهند. اين موضوع به سوژه دائمي تبديل شده است. عموم شهروندان و حتي كارشناسان ترافيك بر اين موضوع صحه گذارده و تأكيد مي كنند كه كلمه موتور با ناامني و تهديد جان افراد، مترادف شده است.
يك كارشناس امور حمل و نقل و ترافيك در اين باره مي گويد: بي توجهي به تخلفات موتورسواران و عدم برخورد اصولي با آنان، موجب شده بود تا حتي فرهنگ رانندگي اتومبيل نيز تحت الشعاع قرار گيرد.
اين گزارش مي افزايد: بالاخره نيروي انتظامي پس از انجام يك سري مطالعات و تحقيقات بر آن شد تا با اجراي طرحي به ساماندهي تردد موتورسواران مبادرت ورزد. چند روزي است كه شهروندان تهراني شاهد حضور مؤثر عوامل نيروي انتظامي در نقاطي از شهر هستند كه تردد موتورسواران در آنجا بيش از ساير نقاط است. در حال حاضر نقاط مركزي شهر تهران همه روزه شاهد تردد انبوهي از موتورسواران است، از اين رو نيروي انتظامي نيز با حضور خود سعي دارد تا از بروز ناهنجاري هاي موتورسواران بكاهد و در اين ميان خطوط ويژه تردد اتوبوس ها را بيش از ساير نقاط به كنترل درآورده است.
در همين زمينه، سردار طلايي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ تأكيد مي كند كه طرح برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف موقتي نيست و تا زمان تثبيت فرهنگ صحيح رانندگي ادامه مي يابد.
وي درباره دليل حضور نيروهاي پليس در كنار عوامل راهنمايي و رانندگي مي گويد: اين نيروها در مقام پشتيباني از نيروهاي راهنمايي و رانندگي عمل مي كنند و پس از پايان فاز نخست اجراي اين طرح، عوامل راهنمايي و رانندگي اجراي كامل آن  را برعهده خواهند گرفت.
وي تصريح كرد: اجراي طرح مذكور تاكنون در مسيرهاي ميدان جمهوري - ميدان بهارستان و چهارراه امام خميني - ميدان وليعصر در حال اجراست كه ديروز نيز اجراي آن در مسير انقلاب آغاز شد.
به گفته وي از زمان اجراي اين طرح تاكنون توقيف موتورسيكلت هاي متخلف از روزي ۵۰۰ دستگاه به تعدادي محدود كاهش يافته كه اين امر موجب خلوتي خطوط ويژه و افزايش سرعت حركت اتوبوس ها شده؛ به طوري كه حداكثر زمان تردد از ميدان جمهوري تا ميدان بهارستان در خطوط ويژه از ۳۰ دقيقه به ۱۰ دقيقه كاهش يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با تأكيد بر اين كه معتقد به اجراي دائمي اين طرح با شيوه كنوني نيستيم افزود: اين طرح در راستاي نشان دادن توانايي پليس در برخورد با تخلفات موتورسيكلت رانان اجرا مي شود.

تأسيس مراكز آموزش عالي ويژه آتش نشانان
گروه شهري: رئيس  سازمان  آتش  نشاني  و خدمات  ايمني  تهران اعلام  كرد: امسال  مراكز آموزش  عالي  ويژه  آتش  نشانان  ايجاد مي شود.
صيايي  در مصاحبه  با راديو تهران  گفت : با تصويب  شوراي  شهر تهران  و با هماهنگي  و همكاري  وزارت  علوم  و دانشگاه  علمي  و كاربردي ، مراكز آموزش  عالي  ويژه  آموزش  آتش  نشانان  تاسيس  مي شود. وي  افزود: قرار است  با همكاري  دانشگاه  مورتون  انگليس  از فناوري  و تجربيات  اين  دانشگاه  در زمينه  آتش نشاني  و اطفاي  حريق  استفاده  شود.
وي  پيشگيري  از آتش  سوزي  و ايمني  ساختمانهاي  بلندمرتبه  را يكي  از برنامه هاي  سازمان  آتش نشاني  ذكر كرد و گفت:  اين  سازمان  قصد دارد با همكاري  مراكز دولتي  ضريب  ايمني  ساختمانهاي  بلند مرتبه  عمومي  وحساس  را افزايش  دهد. صيايي  افزود: آموزش  عمومي  در جلوگيري  از بسياري  از آتش سوزيها مؤثر است  كه  سازمان  آتش نشاني  برنامه هايي  در اين  زمينه  در دست  اجرا دارد. رئيس  سازمان  آتش نشاني  و خدمات  ايمني  شهر تهران  طرح  ايجاد سازمان  داوطلبان  آتش نشاني  را از جمله  برنامه هاي  آتي  اين  سازمان  ذكر كرد و افزود: اين  طرح  براي  تصويب  به  شوراي  شهر تهران  تقديم  شد كه  اميداست  به  تصويب  برسد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران درپي ديدارهاي دوره اي از مناطق، امروز (چهارشنبه) از ساعت ۸ و۳۰ تا ۱۲و۳۰ با شهروندان مناطق ۱ ، ۵ ، ۱۲ و ۱۷ ديدار مي كنند.
به گزارش روابط  عمومي شوراي شهر تهران، دكتر نادر شريعتمداري و دكتر حمزه شكيب در منطقه۱، دكتر خسرو دانشجو و دكتر نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي در منطقه ۵، مهندس حسن بيادي در منطقه ۱۷ و حبيب كاشاني در منطقه ۱۲ براي ديدار با شهروندان در شهرداري هاي مناطق يادشده حضور دارند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |