پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۷ - May 13, 2004
نقش گناه در هلاكت و نابودي تمدن ها
يَرَوْاْ كَمْ اَهْلَكْنَامِن قَبْلِهِم مّن قَرْنٍ مَّكَّنَّهُمْ فِي الاَرْضِ مَالَمْ نُمَكّنِ لَّكُم وَ اَرسَلنَا الَّسمَاء عَلَيْهِم مّدرَارا وَجَعَلنَا الاَنهارَ تَجْرِي مِن تَحتِهِم فَأَهلَكنَهُم بِذُنُو بِهِمْ وَ أَنشَأنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرِينَ
[آيه ۶ سوره انعام]
خداوند متعال مي فرمايد: (آيا مشاهده نكردند چه اقوامي را پيش از آنها هلاك كرديم، اقوامي كه امكاناتي در روي زمين در اختيار آنها گذاشتيم كه در اختيار شما نگذاشتيم. باران هاي (پر بركت) و پشت سر هم براي آنها فرستاديم و نهرهاي آب جاري را زير آبادي هاي آنها جاري ساختيم و ما آنها را به خاطر گناهانشان نابود كرديم و بعد از آنها اقوام ديگري روي كار آورديم.)
اگر بدانيم در پيشگاه حق انسان ها فقط به واسطه اعمال شايسته تقرب پيدا مي كنند و هرگونه گناه و آ لودگي از هركس و هر قوم و قبيله اي كه سرزده باشد مردود است، به اين نتيجه مي رسيم كه گناه و آلودگي، همه اشخاص، اقوام و ملل را به تباهي سوق مي دهد و ممكن است همه هستي شان را نابود سازد. فكر نكنيم چون ما چنين و چنان هستيم اگر گناه هم بكنيم گرفتار نخواهيم شد و يا دوران پيري كه رسيد جبران خواهيم كرد.
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آنكه سر كوي توام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
۲۲ نمايش براي تئاتر شهر آماده مي شوند
بعد از يك دوره  طولاني استراحت، مجموعه تئاتر شهر به تدريج رونق از دست رفته را باز مي يابد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، هم اكنون ۲۲ نمايش در اين مجموعه در حال تمرين هستند تا اين مجموعه در روزهاي آينده بيش از پيش شاهد حضور تماشاگران باشد.
تالار اصلي محل تمرين نمايش هاي مرغ دريايي من و ترانه هاي ايراني به كارگرداني محمد رحمانيان است كه وي علاوه بر اين تالار در بام ۲ نيز به تمرين اين نمايش ها مي پردازد.
سه نمايش هم اينك در تالار چهار سو در حال تمرين هستند.
هومن برق نورد به تمرين نمايش چراغ ها را خاموش نكنيد سرگرم است همان گونه كه فرشيد صادقي بانوي فلورانسي و امير غني زاده در انتظار گودو را تمرين مي كنند.
تالار نو نيز اين روزها شاهد تمرين سه نمايش است: در تنگناي خرابه، توسط حسين ابراهيمي، مكبث به كارگرداني حسين فرخي و شبيه خواني شازده كوچولو توسط افشين دشتي در اين تالار تمرين مي شوند كه حسين فرخي مكبث را علاوه بر اين تالار در تالار كوچك و امير غني زاده در انتظار گودو را در تالار قشقائي هم تمرين مي كند.
اما تا حالا شده شب امتحان...، عنوان ديگر نمايشي است كه توسط روح الله صديقي در تالار قشقائي تمرين مي شود.
همان گونه كه در تالار كوچك، مجتبي چراغعلي در حال تمرين نمايش دزدي از آقاي برشت  است. چراغعلي علاوه بر اين تالار در تالار خانه خورشيد نيز اين نمايش را تمرين مي كند.
خانه خورشيد همزمان ميزبان تمرين دو نمايش ديگر است.
ليرشاه به كارگرداني كامبيز اسدي و  الف به كارگرداني حامد محمدطاهري.
پشت بام هاي تئاتر شهر نيز روزهاي نسبتا شلوغي را پشت سر مي گذارند.
بام يك، شاهد تمرين نمايش هاي فوئنته اوخوانا به كارگرداني محمد رحمانيان و تا حالا شده... به كارگرداني روح الله صديقي است.
ضمن اينكه امير دژاكام سرگرم تمرين ليلي و مجنون و امير ارجمند در حال تمرين اسب در اين بام هستند.
دژاكام همزمان اين نمايش را در بام ۲ نيز تمرين مي كند.
علاوه بر اين نمايش گالري خياباني به كارگرداني ارژنگ فرخ پيكر و ترانه هاي ايراني به كارگرداني رحمانيان در اين بام تمرين مي شوند.
شايد شلوغ ترين بام تئاتر شهر بام ۳ باشد؛ چرا كه ۶ نمايش در حال تمرين در اين بام هستند: حسين محب اهري نمايش عباس را تمرين مي كند و منوچهر هرسيني نمايش باغ وحش شيشه اي  را و پشت در بهشت توسط مهدي آگاهي و  از خواب تا مهتاب هم توسط علي  هاشمي  در اين بام تمرين مي شوند.
سوسن رحيمي توليدي عروس خانم را تمرين مي كند و حسين رونده نمايش گل پنگ را.
با اين وصف به نظر مي رسد به زودي شاهد اجراي نمايش هاي جديدي خواهيم بود كه برخي قبلا در جشنواره شركت كرده بودند و براي اجراي عمومي  آماده مي شوند و تعدادي نيز خود را براي شركت در جشنواره دفاع مقدس آماده مي كنند.
رحمانيان نيز اين دو نمايش را در كشورهاي فرانسه و مكزيك به روي صحنه مي برد.

داريوش پيرنياكان:
تلويزيون به موسيقي دفاع مقدس توجه جدي ندارد
006327.jpg
ناشناخته  ماندن جايگاه موسيقي دفاع مقدس با  به رسميت نشناختن كل موسيقي و نيز بي توجهي تلويزيون به موسيقي دفاع مقدس بازمي گردد.
داريوش پيرنياكان، رديف دان و نوازنده صاحب نام تار و سخنگوي خانه موسيقي در گفت وگويي با خبرگزاري مهر ضمن بيان اين مطلب گفت: ملودي ها و نوحه هاي زمان جنگ از چنان غنايي برخوردار هستند كه با سرمايه گذاري لازم مي توان اين آثار را با بهترين وجه ممكن به آثار بزرگ موسيقي قابل ارايه براي هر نقطه از جهان تبديل كرد.
پيرنياكان با اشاره به اينكه ملودي ها در طول ۸ سال دفاع مقدس از دل مردم بيرون آمده و بايد كاري كرد تا با تبديل آنها به آثار بزرگ براي هميشه در تاريخ اين كشور ماندگار شود، خواستار توجه جدي تر كلان به موسيقي دفاع مقدس شد.
جشنواره هفتم موسيقي دفاع مقدس، امسال متفاوت تر از سالهاي گذشته در سه موضوع سرود، نوحه و موسيقي حماسي در شيراز و تهران برگزار مي شود.

كيومرث درمبخش در جشنواره ايران زمين
كيومرث درمبخش، مستندساز كشورمان با مستند داستاني عروس ايل قشقايي در جشنواره ايران زمين حضور دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس كيومرث درمبخش، در گفت وگو با ستاد خبري نخستين جشنواره فرهنگ ايران گفت: گرچه ما مستندسازان با فيلم هايمان قادر نيستيم دنيا را عوض كنيم، حداقل مي توانيم محيط پيرامونمان را تا حدودي حفظ كنيم و نگذاريم از بين برود،  ما مسئول حفظ اين هويت هستيم.
درمبخش با اشاره به اين كه امروز تي شرت ها و كفش هاي آديداس جاي لباس هاي محلي را گرفته است گفت: هر جا كه مي رفتم، لباس هاي محلي در صندوق ها بود، ديگر جوان ها خجالت مي كشيدند لباس قشقايي به تن كنند .

نمايش آثار كمال الدين بهزاد در باغ رحيم آباد
مدير ميراث فرهنگي بيرجند از نمايش آثار استاد كمال الدين بهزاد در باغ رحيم آباد و مفرغهاي لرستان در موزه باستان شناسي بيرجند همزمان با بزرگداشت هفته ميراث فرهنگي خبر داد.
ابوالفضل مكرمي فر گفت: انتقال آثار بهزاد از سعدآباد براي نمايش در بيرجند به دليل آشنايي دانشجويان هنر با سبك و سياق اين هنرمند بزرگ ايراني صورت پذيرفته است.
به گفته وي آغاز عمليات اجرايي موزه كشاورزي در باغ  اميرآباد و مردم شناسي نهبندان در خانه تاريخي سالاري از ديگر برنامه هاي ميراث فرهنگي بيرجند در هفته گراميداشت هفته ميراث فرهنگي است.
مكرمي فر گفت: نمايشگاه مردم شناسي ماخونيك با هدف آشنايي عموم با روستاي ماخونيك كه يكي از ۷ روستاي شگفت انگيز ايران به شمار مي رود در رأس برنامه هاي ميراث فرهنگي بيرجند قرار گرفته است.وي روستاي ماخونيك را به لحاظ آداب و رسوم، مسكن، معماري، پوشاك و ديگر آئين ها كاملاَ بكر و داراي آداب مختص به خود دانست و گفت: اين ويژگي ها جذابيت هاي زيادي را در دل خود جاي داده است.
مدير ميراث فرهنگي بيرجند در پايان از نمايش تئاتر كارنامك، كاري برگرفته از متن كارنامه اردشير بابكان، توزيع بروشورهاي جديد و كتاب سيماي ميراث بيرجند، افتتاح فاز ۲ سايت اطلاع رساني و همايش يك روزه هم انديشي با انجمن هاي ميراث فرهنگي به عنوان ديگر رئوس برنامه هاي ميراث بيرجند در هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي نام برد.

جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين
با نوازندگي و خوانندگي چهره هاي شاخصي چون عاشيق حسن اسكندري، عاشيق دهقان، عاشيق اوهانس، علي شرفي، خليفه ميرزا آقاغوشي، علي اكبر مرادي، آشور گلدي و نورمحمد درپور ، چهاردمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين عصر امروز در پارك ملت سنندج افتتاح مي شود.
به گزارش همشهري در اين مراسم كه معاون هنري و مدير مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور دارد، نوازندگان و خوانندگان نواهايي را در مدح حضرت محمد (ص) و به صورت مولودي خواني اجرا مي كنند.
به گفته ايرج نعيمايي، دبير جشنواره ذكر و ذاكرين، امسال براي نخستين بار گروه هايي از افغانستان، پاكستان و آذربايجان در اين جشنواره حضور دارند.

بهرام بيضايي:
بي هويتي بزرگترين فاجعه است
هر نوع فعاليت فرهنگي كه به معناشناسي و معرفي ريشه هاي قوميت هاي مختلف ايران بپردازد چه در قالب جشنواره و چه در قالب فيلم و عكس، از نظر من فوق العاده است.
بهرام بيضايي كارگردان نام آشناي ايراني كه بيش از هر كس ديگري در طول فعاليت هاي فرهنگي اش سعي در ريشه يابي سنت ها و فرهنگ  جاي جاي ايران داشته است، با اشاره به اين نكته در گفت وگو با ستاد خبري جشنواره فرهنگ ايران زمين گفت: با وجود اينكه وقت زيادي را براي شناخت قوميت هاي مختلف ايران صرف كرده ام، هنوز براي شناخت بسياري از نقاط ايران كنجكاو هستم.
كارگردان فيلم «باشو غريبه كوچك» گفت: سالهاست كه در ايران هيچ توجهي به تنوع فرهنگي نمي شود، يكي از جذابيت هاي ايران تنوع فرهنگي بود، اما متاسفانه در نيم قرن گذشته اين مساله بزرگترين فاجعه فرهنگي بود كه مي توانست اتفاق بيفتد. همه معماري ها يك شكل شده اند و ديگر براي ديدن لباس محلي بايد به دوردست ها رفت.
البته من شخصاً مخالف وحدت فرهنگي نيستم، ولي اينكه تنوع فرهنگي وجود نداشته باشد فاجعه است. همان گونه كه بي هويتي يك فاجعه به شمار مي آيد. بيضايي گفت: به تصوير كشيدن آئين ها و حفظ اين تفاوت و تنوع فرهنگي توسط كارگردانان و مستندسازان حداقل كاري است كه مي توان براي حفظ آيين ها و سنت هاي ايراني انجام داد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
جنگ رسانه اي آمريكا و جهان عرب
«رامي خوري» در مقاله اي كه نهم ماه مه جاري انتشار يافته از جنگ رسانه اي آمريكا و جهان عرب خبر داده است كه انتشار عكس هاي زننده شكنجه زندانيان عراقي آن را تشديد و وارد مسيري بدون بازگشت كرده است كه رسانه هاي ساير ملل مسلمان ممكن است به آن بپيوندند.خوري در مقاله مفصل خود نوشته است كه در مسئله جاري عراق، رسانه هاي آمريكا ابزاري براي جنگ شده اند، حمله مي كنند و هدف حمله قرار مي گيرند. هدف اوليه حمله در اين جنگ، شبكه تلويزيوني الجزيره بود كه العربيه هم به آن اضافه شد و دولت آمريكا براي شروع حمله، يك فرستنده تلويزيوني به زبان عربي در اسپرينگ فيلد ويرجينيا تاسيس كرد. اين جنگ پس از انتشار عكس ها ي مربوط به شكنجه عراقي ها اينك مغلوبه شده و ساير رسانه هاي دو طرف هم وارد آن شده اند. در اين مبارزه، رسانه هاي اعراب مستقيماً حمله مي كنند، ولي رسانه هاي آمريكايي با مهارتي كه از دوران جنگ سرد كسب كرده اند، غير مستقيم و در قالب اخبار. اين رسانه ها ضمن انتشار اخبار با ظاهري بي طرفانه كه عوام الناس را جلب مي كند، در لفافه هدف خود را بيان مي دارند كه بدون ايجاد مقاومت در مخاطب در ذهن او جاي مي گيرد و ...
عكسهاي تازه
در حالي كه برخي رسانه هاي آمريكا با تاكيد بر اظهارات سرلشكر «تاگوبا» كه از زندان ابوغريب بازرسي كرده است مي كوشند به مخاطبان خود حالي كنند كه شكنجه عراقي ها با بدن عريان و در وضعيت خلاف اخلاق كار دسته كوچكي از نظاميان بوده است، و با نشان دادن عكس و فيلم گردن زده شدن يك آمريكايي در عراق به انتقام آن عمل، نظر آمريكاييان را كه در چند روز اخير ملتهب شده است تغيير دهند، چهارشنبه شب شبكه سي بي اس كه ظاهراً راه ديگري مي رود عكس ها و مطالب تازه اي از شكنجه زننده عراقي ها را پخش كرد. همزمان، در عمارت كنگره آمريكا سناتور ها عكس هاي بسيار تازه اي از صحنه شكنجه ها مشاهده كردند كه از سوي وزارت دفاع آمريكا ارسال شده بود. اين وزارتخانه به آنان تاكيد كرده بود كه عكس هاي تازه نبايد علني شود و بلافاصله پس از مشاهده سناتورها به وزارت دفاع بازگردانده شوند.
مشكل دولت هاي عضو ائتلاف
گزارش رسانه ها از تضعيف موضع دولت هايي در ميان ملل خود حكايت مي كند كه نيرو به عراق فرستاده اند.«تيم راسرت» مجري برنامه ديدار با رسانه هاي شبكه ان بي سي كه يكشنبه ها با مقامات دولت آمريكا مصاحبه مي كند و امكان مي دهد كه مخاطبان هم پرسش هاي خود را مطرح و نظرشان را بگويند، ديروز در مصاحبه با تلويزيون عمومي آمريكا گفت: انتشار عكس هاي عريان مردهايي كه در وضعيت زننده قرار داشتند چيزي نيست كه در جهان اسلام و مخصوصاً اعراب فراموش شود. اينان بايد مجسم مي كردند كه اعراب و مسلمانان چقدر به پوشش بدن اهميت مي دهند. وي گفت كه هنوز نمي توان به درستي پيش بيني كرد كه اين عكس ها باعث شكست بوش در انتخابات آينده شود زيرا كه تا روز انتخابات پنج ماه و چند روز باقي مانده است و معلوم نيست كه در اين مدت در جهان چه وقايعي روي دهد.
«تيم» همچنين گفت تا آنجا كه او اطلاع دارد گزارش هاي نادرست احمد چلبي كه بيش از سه دهه در خارج از عراق بود در حمله نظامي آمريكا و انگلستان به آن كشور نقش اساسي داشت. چلبي اوضاع عراق را به صورتي ديگر براي مقامات كاخ سفيد ترسيم كرده بود كه باور كرده بودند. او پس از روبه رو شدن آمريكايي ها با مقاومت هم اطمينان داده بود كه با دستگيري صدام آرامش برقرار خواهد شد كه ديديم برعكس، اوضاع به وخامت گرائيد.
زادروز صالحيار
غلامحسين صالحيار مؤسس خبرگزاري راديو ـ تلويزيون ملي (واحد مركزي خبر)، بنيانگذار نخستين خبرگزاري غير دولتي ايران (پرس ايجنت)، سردبير روزنامه اطلاعات، نخستين سردبير روزنامه آيندگان، سردبير خبرگزاري پارس و مولف چندين كتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» در روز ( ۲ ارديبهشت) در سال ۱۳۱۱ در تهران پا به عرصه وجود گذارد و ۱۹ آذر ۱۳۸۲ در۷۲ سالگي از دنيا رفت.
در دوران سردبيري وي فروش روزنامه اطلاعات به ۸۵۰ هزار نسخه در روز رسيده بود. تيتر معروف «شاه رفت» را صالحيار نوشت. آخرين تلاش صالحيار براي ارشاد حرفه اي و اعتلاي فني ژورناليسم ايران و حفظ اصالت آن، آغاز فعاليت براي تاسيس يك انجمن باشگاه مانند از روزنامه نگاران قديمي حرفه اي بود . مقدمات كار را فراهم ساخته، اساسنامه را نوشته و از داوطلبان كه بايد واجد شرايط مي بودند امضاء جمع كرده بود و دولت را هم درجريان كار خود قرار داده بود كه عمرش به پايان رسيد و هنوز روشن نشده است كه كدام يك از امضاء كنندگان تلاش او را دنبال كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
سرگيجه
دكتر روزنفلد در آخرين برنامه پرسش و پاسخ پزشكي خود تاييد كرده است كه استرس ممكن است باعث گيج رفتن سر شود، ولي اين عارضه علل فوري تر ديگري هم مي تواند داشته باشد و اگر با مورمور شدن دست و پا همراه باشد بايد از ميزان فشار خون و سطح كلسترول در خون آگاه شد و اين معاينات و آزمايش ها بايد در كلينيك انجام شود.

برگي از تاريخ
قتل بزرگمهر، آغاز پايان كار ساسانيان
مورخان ماه مه سال ۵۹۰ ميلادي را آغاز پايان كار ساسانيان ايران نوشته اند زيرا كه در اين ماه «بزرگمهر» وزير معروف خسرو انوشيروان به دستور خسرو پرويز كشته شد و ايرانيان از داشتن يك مدير لايق، مدبر، انديشمند و ايراندوست محروم شدند.
در قرون معاصر، تنها امير كبير را با بزرگمهر قابل مقايسه دانسته اند. يك سال پس از قتل بزرگمهر، خسرو پرويز به توصيه دلسوزان ايران كه سپهبد بهرام چوبين را ببخشد و اين نابغه نظامي را از دست ندهد اعتناء نكرد و در سال ۵۹۴ هم نقشه قتل سپهبد بستام (بيستام، امروزه: بسطام) ساساني را كشيد كه فرار كرد و درگذشت.
در عهد خسرو پرويز بسياري از ژنرال هاي برجسته ايران در جنگ هاي غير ضروري او كشته و يا قرباني سوء ظن وي شدند و جان باختند. مديران اداري شايسته هم از گزند او در امان نماندند.

نگارستان
006324.jpg
تدفين
۱. دومينكس تئوتوكوپولوس معروف به ال گركو
(Domenikos Theotocopiulos) زEL Grecoز
۲. تولد: كرت ۱۵۴۱ / وفات: تولدو ۱۶۱۴
۳. سبك نقاش: منريسم (هنر بدون نظم، از سال ۱۵۲۰ تا سال ۱۶۰۰ در ايتاليا طرفداران فراواني داشت. اين سبك براي نشان دادن مخالفت با هارموني يا نظم در هنر نقاشي پديد آمد.)
۴. درباره هنرمند: ال گركو در كرت متولد شد، سپس به ونيز و رم رفت و در همه اين شهرها نزد اساتيد مشهور، مشق نقاشي كرد.در آن دوران آثار نقاشي تحت تاثير سه نابغه نقاشي جهان يعني ميكل آنژ، رافائل و تيتيان بود از اين رو ال گركو با تلفيق سبك اين سه استاد، آثارش را مي آفريد در آثار او نوعي تحرك و زيبايي، درخشندگي رنگ و استفاده از موضوع هاي طولاني، عميق و مفهومي ديده مي شود.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: مراسم تدفين كنت اورگاس / ۱۵۸۶ / رنگ روغن روي بوم/ ۷/۳۶۰*۷/۴۸۷ سانتيمتر طرح هاي ظريف و زيبا و استفاده از رنگ هاي ملايم، چشم نواز به زيبايي بهشت را نشان مي دهد. در اين تصوير، كنت اورگاس، كه مردي پارسا و مقدس بود توسط دو پدر روحاني به نام آگوستين واستفان به آرامگاه ابدي برده مي شود. در بالاي تصوير، روح كنت اورگاس را مي بينيم كه به سوي مراتب عالي بهشت در حال عروج است.
۶-محل نگهداري تابلو: سن توسه/تولدو.

بهارستان
مي تواني ستارگان را انكار كني
مي تواني حركت خورشيد را انكار كني
مي تواني حقيقت را دروغ بخواني
در عشق من اما، ترديدي نداشته باش.
ويليام شكسپير - ترجمه باجلان فرخي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تنها او...
اگر سربازي شكست خورده بودم، نامه هايم تنها يك خواننده مشتاق داشت؛ اگر مرضي لاعلاج و مسري داشتم تنها يك نفر با دل و جان تيمارم مي كرد؛ تنها او به خاطر مي آورد كه چه مي خواستم و چه مي خواهم. او مي پرسيد درون دل چه نهفته دارم،  در چشم هايم مي خواند دردهاي ناگفته را؛ كاش براي هميشه مي داشتمش. گرچه جايش در زندگيم خالي است، اما چراغ آرزويش چنان در قلبم مي درخشد كه گاهي در خود مي يابمش، مادرم را.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
زبان اسپانيايي در آمريكا
واشنگتن: جورج راموس در گزارشي نوشته است كه ايالات متحده چه بخواهد و چه نخواهد در آينده اي نزديك بايد بپذيرد كه اسپانيايي، زبان دوم اين كشور است زيرا كه ساكنان اسپانيايي زبان ايالات متحده از رقم ۴۵ ميليون تجاوز كرده اند و مانند ساير مهاجران ديگر هم حاضر به از دست دادن زبان خود نيستند.
راموس نوشته است از اين ارقام چنين برمي آيد كه ايالات متحده در حال حاضر هم بزرگترين كشور اسپانيايي زبان جهان است و اسپانيايي زبان هاي آن بيش از جمعيت اسپانيا و يا آرژانتين هستند و درصد تولد نوزاد هم ميان آنان بيش از مهاجران ديگر است و بزودي ده ها نماينده در كنگره خواهند داشت كه قوانين را به سود ايشان اصلاح خواهند كرد.
دارزدن
هنگ كنگ: يك مرد كه در هنگ كنگ براي دريافت وام به يك اداره دولتي مراجعه كرده بود، پس از دريافت پاسخ منفي، كوشيد فرزند دوساله اش را دار بزند.هنگامي كه وي با پاسخ منفي رييس اداره مواجه شد، شلوار كودك را از پايش بيرون آورد و او را با آن دار زد. البته ماموران حاضر در اداره بلافاصله واردعمل شدند و كودك را از مرگ نجات دادند. درحال حاضر، كودك در بيمارستان بستري است.
راننده الكلي
برلين: دو روز پيش يك راننده ۵۱ ساله در آلمان به دليل اينكه ۱۰ برابر حد مجاز از مشروبات الكلي استفاده كرده بود توسط پليس دستگير و گواهينامه اش باطل شد.
اما روز بعد از اين حادثه، اين مرد الكلي مجددا در حالي كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت در خيابان به رانندگي پرداخت كه از قضا مجددا به دام پليس افتاد.
اين بار وي ۲۰ برابر حد مجاز نوشيدني الكلي استفاده كرده بود و پزشكان متعجب شدند كه چگونه وي زنده مانده است.
به هرحال پليس براي جلوگيري از رانندگي وي، خودرواش را هم توقيف كرد.
كلاهبرداري تلفني
پكن: دو مرد در چين به دليل كلاهبرداري از طريق تلفن همراه دستگير شدند.
اين افراد براي مشتركان تلفن همراه، پيام هاي نوشتاري كوتاه (SMS) ارسال مي كردند كه متن آن چنين بود: شما در مسابقه بخت آزمايي صاحب جايزه كلاني شده ايد كه اگر ماليات آنرا به اين شماره حساب واريز كنيد، به زودي جايزه تان را دريافت خواهيد كرد.
اين دو نفر با اين حربه ۱۶ هزار دلار به جيب زدند كه در نهايت توسط پليس دستگير شدند.
بازي ويدئويي و اسباب بازي
لس آنجلس: كودكان پسر ترجيح مي دهند به جاي بازي با اسباب بازي هاي سنتي، خود را با بازي هاي ويدئويي سرگرم كنند.
براساس نتايج يك آمارگيري، كودكان پسر ۵ تا ۱۲ ساله بازي ويدئويي را به بازي با اسباب بازي هاي سنتي ترجيح مي دهند.اين كودكان به طور متوسط، ۴ ساعت از هفته بازي ويدئويي انجام مي دهند كه ۲۰ درصد آنها اين بازي را در سن ۳ سالگي و ۵۰ درصد ديگر، در سن ۵ سالگي آغاز كرده اند.
محدوديت جديد
اسكيپتون (انگليس): از عصر ويكتوريايي، زماني كه اغلب خانه هاي كشور انگليس صاحب تراس بود، شهروندان، لباس هاي شسته شده خود را روي طناب پهن مي كردند تا زير آفتاب خشك شود.
اما درپي شكايت يكي از شهروندان كه ميهماندار هواپيما است، شهرداري يكي از شهرهاي انگليس، پهن كردن لباس روي طناب خارج از منازل را ممنوع اعلام كرده است.درپي انتشار اين خبر، يك پيرزن ۶۴ ساله گفت: من از ۴۰ سال قبل تاكنون، لباس ها را روي طناب پهن مي كردم و تا آخر عمر اين كار را ادامه خواهم داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي هايده زرين بال و نمايشگاه نقاشي و جواهر مري مك كنن و عين الله شيرازي / ۲۵ تا ۳۰ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۲۷۰۸۳
* گالري ابراهيمي  نژاد: نمايشگاه عكسهاي رضا ابراهيمي نژاد به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / از ۲۷ ارديبهشت تا سوم خرداد / بزرگراه محلاتي، خيابان آهنگ، روبه روي بوستان ياس، گلستان ۲، پلاك ۳ / تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
*نگارخانه   طراحان آزاد: نمايشگاه طراحي و انيستاليشن حميدرضا قياسي / تا ۲۴ ارديبهشت / ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱، تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* گالري مس نگار: نمايشگاه آثار ماندگار هنرمندان قلمزني ايران به مناسبت روز جهاني موزه / از ۲۶ ارديبهشت به مدت يك هفته / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، تجاري ۵ / تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴
* خانه هنرمندان: نمايشگاه طراحي و نقاشي هانيبال الخاص / از ۲۶ تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان طالقاني، بعداز ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه خاك: نمايشگاه آثار نقاشي رضا بانگيز و ناصر آراسته / ۲۵ ارديبهشت تا اول خرداد / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه لاله: نمايشگاه عكس گروه عكاسي ايرانشهر / تا ۲۴ ارديبهشت خيابان فاطمي، بعد از هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
*نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار عكاسي، پوستر و كاريكاتور به مناسبت روز جهاني خانواده / از ۲۶ ارديبهشت تا اول خرداد / نارمك - ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه جلوه هايي از ابيانه آثار عكس، هنرهاي دستي و ابزار زندگي در روستاي ابيانه به مناسبت هفته ميراث فرهنگي، ۲۷ تا ۳۱ ارديبهشت / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران.

گل و گياه
پيچ گليسين
006321.jpg
نام علمي: Wisteria sinensis
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه رونده خزان كننده به بلندي ۳۰ متر است. برگها داراي ۱۱ برگچه بوده، گلهاي معطر آن برنگ بنفش كمرنگ در خوشه هاي طويل و آويخته ظاهر مي شوند بر روي ديوار و پرگولا هدايت مي شود.
نيازها: به مكان آفتابي يا كمي سايه و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار،  پيوند در زمستان و خوابانيدن در پاييز امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |