پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۷ - May 13, 2004
رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن:
روند رو به افزايش قيمت فولاد متوقف شد
006369.jpg
رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفت: حركت جدي قيمتها در بازار فولاد طي دو ماه اخير پايان يافته و بازار فولاد قطعا به سرعت در روزهاي آينده به ثبات خواهد رسيد.
مصطفي موذن زاده در بازديد از ذوب آهن اصفهان خاطر نشان كرد: افزايش چشمگير قيمتها كاملا مشخص است ولي ما قيمتها را كنترل كرده و به قيمت معقول رسيده ايم.
وي معتقد است كه روزهاي آينده روزهاي ثبات بازار فولاد كشور خواهد بود.
قيمت فولاد طي ماههاي اخير نسبت به نيمه اول سال گذشته از افزايشي در حدود ۴۵ درصد برخوردار بوده و اين در حالي است كه مسئولان افزايش قيمت را بيشتر متوجه بازارهاي جهاني مي دانند.
موذن زاده در ديدار خود از ذوب آهن اصفهان با اشاره به افزايش قيمتهاي جهاني افزود: قيمتهاي فعلي فولاد در بازارهاي جهاني قيمتهاي گذشته هاي دور است و در حقيقت قيمتها واقعي شده اما ما در كشور با افزايش چشمگير قيمت به رغم اين كه بورس فلزات يك فضاي رقابتي است مواجه بوده ايم.
وي با تاكيد بر افزايش توليد فولاد در كشور گفت: در سال گذشته بيش از ۹ ميليون تن محصول نهايي در كشور توليد شد كه اين ميزان امسال از مرز ۱۰ ميليون تن مي گذرد.
راه اندازي كارخانه توليد الكترود گرافيتي در ايران
ايران  براي  نخستين  بار صاحب  كارخانه  توليد الكترود گرافيتي  جهت  تامين مواد اوليه  مورد نياز فولاد كشور مي شود.
قرارداد احداث  اين  كارخانه  ديروز به  امضاي  مدير عامل  شركت  ملي فولاد ايران  و مديران  شركت  بين المللي  مهندسي ايران (ايريتك ) و شركت  ايتاليايي  ايراسكو رسيد.
با احداث  اين  كارخانه ، ايران  به  جمع  ۱۹ كشور دارنده  دانش  فني  توليد محصولهاي  كربني  خواهد پيوست .
اين  كارخانه  نخستين  واحد توليدكننده  از اين نوع  الكترود در ايران  و خاورميانه  است .
مديرعامل  شركت  ملي  فولاد ايران  در مراسم امضاي  قرارداد، راه اندازي  كارخانه الكترود گرافيتي  را نياز اساسي  و بدون  جانشين  در چرخه  توليد فولاد كشور دانست  و گفت : آغاز توليد الكترود گرافيتي  گامي مثبت  جهت  افزايش  سهم  منابع  داخلي  در توليد فولاد است .

ادامه نگراني از نوسان شديد قيمت نفت
006366.jpg
گروه اقتصادي: در حاليكه نوسان قيمت نفت در روزهاي اخير موجب ناآرامي بازارهاي بورس در كشورهاي صنعتي شده است ديروز بار ديگر روند رشد قيمت با انتشار خبر اجلاس فوق العاده كشورهاي صادر كننده نفت براي بررسي بازار در هفته آينده متوقف شد.
براساس گزارش منابع خبري خارجي احتمال تصميم اوپك براي افزايش توليد نفت ،قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال ۱۲ سنت كاهش يافت و ۲۴/۳۷ دلار داد و ستد شد.
نفت سبك آمريكا نيز ۱۶ سنت كاهش يافت و ۹۰/۳۹ دلار داد و ستد شد.
ديروز همچنين در يك تحول جديد سازمان بين المللي انرژي اعلام كرد كه رشد اقتصادي جهان موجب افزايش تقاضاي نفت شده و بر ضرورت عرضه بيشتر نفت تاكيد كرد.
بر اين اساس در سال ۲۰۰۴ تقاضاي نفت با ۳۳۰ هزار بشكه افزايش به ۶/۸۰ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
روز سه شنبه قيمت نفت براي دومين بار در روزهاي اخير در نيويورك از مرز چهل دلار گذشته بود.
افزايش قيمت نفت به گراني و تورم در كشورهاي مصرف كننده نفت منجر شده و برخي مقامات اقتصادي نسبت به تأثير منفي قيمت هاي روبه رشد انرژي بر اقتصاد جهان ابراز نگراني كرده اند.
رئيس بانك مركزي اروپا از تهديد قيمت هاي بالاي نفت سخن گفت و تاكيد كرد كه اين روند بر رشد اقتصاد جهان تاثير منفي خواهد داشت.
در همين حال اعلام شد كه قيمت سبد نفتي اوپك ديروز به بشكه اي ۳۵ دلار و ۴۲ سنت رسيد. در اوايل هفته قيمت سبد نفتي اوپك ۳۵ دلار و ۵۷ سنت بود . براي چندمين هفته متوالي قيمت نفت اوپك از سقف تعيين شده اين سازمان كه ۲۸ دلار است بالاتر بوده است.
بحران و ناآرامي در خاورميانه ،انفجارهاي پياپي بمب در شهرهاي عربستان و عراق و درگيري هاي نظامي در عراق ميان ارتش آمريكا و تظاهركنندگان عراقي در التهاب بازار نفت و رشد قيمت ها به شدت تاثير گذاشته است.
عليرغم عرضه بيشتر نفت از سوي اعضاي اوپك در هفته هاي اخير قيمت نفت همچنان رو به افزايش است و بنظر نمي رسد كه در صورت افزايش توليد اعضاي اوپك در اجلاس هفته آينده در كاهش شديد قيمت نفت نقش موثري داشته باشد.

تأكيد مجدد هيأت دولت بر مشخص شدن عوامل تعطيلي فرودگاه امام
006378.jpg
گروه اقتصادي: در حاليكه ۵ روز از ماجراي تعطيلي زودرس فرودگاه امام پس از افتتاح آن مي گذرد و هنوز سرنوشت اين طرح ملي در ابهام قرار دارد ديروز هيأت دولت مجددا بر پيگيري دقيق دخالت غير مسئولانه برخي افراد و سازمان ها در بهره برداري از فرودگاه امام خميني(ره) تأكيد كرد.
براساس گزارش دفتر رياست جمهوري، در اين جلسه مقرر شد، كميسيون سياسي - دفاعي دولت در نشستي فوق العاده نسبت به معرفي عوامل اين حوادث به مقامات ذيربط اقدام كند.
در همين حال ديروز قربان علي دري نجف آبادي رئيس ديوان عدالت اداري نيز در اظهاراتي، حادثه افتتاح فرودگاه امام را به عنوان يك سند منفي در اقتصاد كشور دانست و گفت:  اين حادثه از نظر بين المللي آبروي كشور را تهديد مي كند.
در اظهارات ديگري يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عضو هيأت بررسي حادثه گفت: در حادثه تعطيلي فرودگاه امام شائبه سياسي بودن برطرف شده است.
علاءالدين بروجردي در گفت وگو با ايرنا افزود: هر يك از ارگان ها مسئوليت خود را دارند و عقيده دارند كه مأموريت خود را انجام داده اند.
وي افزود: قضاوت در اين خصوص بايد بعد از روشن شدن ابعاد مختلف ماجرا انجام شود و نتايج بررسي ها در گزارشي در چند روز آينده به رئيس مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.

نشريه آمريكايي «گزارش واشنگتن از امور خاورميانه»:
تحريم اقتصادي آمريكا عليه ايران با شكست مواجه شد
نشريه آمريكايي «گزارش واشنگتن از امور خاورميانه» نوشت: تحريم اقتصادي آمريكا عليه ايران با شكست مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين نشريه آمريكايي اضافه كرد: تلاش رژيم صهيونيستي به تصويب قانون تحريم اقتصادي عليه ايران انجاميدو براساس اين قانون شركتهاي آمريكايي حق سرمايه گذاري بيش از ۲۰ ميليون دلار را در ايران نداشته اند.
نشريه مذكور تحريم اقتصادي آمريكا عليه ايران را موجب حضور شركتهاي غير آمريكايي از جمله فرانسوي، روسي و مالزيايي در ايران دانست و افزود: شركتهاي غير آمريكايي توانستند در غياب شركتهاي آمريكايي قراردادهاي چند ميليارد دلاري در بخش انرژي ايران كسب كنند.
اين گزارش اضافه كرد: ايران به اندازه اي بزرگ است كه آمريكا توان مقابله با آن را ندارد، پس بهتر است تلاش خود را به بهبود روابط خود با اين كشور معطوف كند.
اين نشريه آمريكايي به امضاي قرارداد چند ميليارد دلاري آزادگان با ژاپن اشاره كرد و قانون تحريم اقتصادي آمريكا عليه ايران را شكست خورده دانست. اين گزارش در پايان، دولت آمريكا را به تلاش براي بهبود روابط با ايران توصيه كرد و نوشت: در صورت بهبود روابط بين دوكشور، خط لوله باكو-تفليس- جيهان پيشرفت بيشتري خواهد داشت و در غير اين صورت كشورهاي حوزه درياي خزر مسير ايران را كه ارزانتر و كوتاهتر است، براي انتقال نفت خود انتخاب خواهند كرد.

گفت وگوي امروز
تصويب قانون تشكيل سازمان شيلات ايران
گروه اقتصادي: چندي پيش دوفوريت لايحه تشكيل سازمان شيلات ايران در مجلس شوراي اسلامي تصويب و متعاقب آن نمايندگان مجلس پس از بررسي اين لايحه به تشكيل سازمان مذكور راي مثبت دادند.با ماشاءالله شكيبي عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* چه ضرورت هايي براي تشكيل سازمان شيلات ايران وجود دارد؟
- تشكيل سازمان شيلات ايران به منظور كاهش تصدي گري دولت در بخش شيلات و برعهده گرفتن نقش راهبردي و حاكميتي در برنامه هاي اين بخش توسط دولت بوده است. با تصويب اين طرح مقرر شده است كه به جاي شركت، سازمان شيلات ايران وجود داشته باشد تا فعاليت هايي كه در چارچوب كارهاي اجرايي و سرمايه گذاري است به شركت ها محول و سعي شود اين كار در قالب شركت هاي غيردولتي و توسط شركت هاي خصوصي صورت گيرد. در تاسيس سازمان شيلات ايران بيشتر اهداف بازسازي سازماني شيلات مدنظر بوده تا دولت اهداف مديريتي، راهبردي و هدايت بخش شيلات را برعهده گيرد.
* آيا تشكيل سازمان شيلات ايران به عنوان يك موسسه دولتي وابسته به وزارت جهاد كشاورزي موجب افزايش حجم دولت و برخلاف اهداف برنامه سوم توسعه نيست؟
- انجام اين كار در چارچوب برنامه  سوم توسعه صورت گرفته و دقيقاً موجب كاهش حجم دولت خواهد شد چون در شرايط كنوني شركت شيلات كه دولتي است كار تصدي گري را انجام مي دهد و مقرر شده تا با تغيير شكل آن به سازمان، فقط بخش راهبردي و برنامه ريزي كلان را برعهده داشته باشد وكارهاي تصدي گري به بخش خصوصي واگذار شده و از سيستم خارج شود اين امر موجب كوچكترشدن حجم سيستم دولتي خواهد شد.
* با تشكيل اين سازمان اعمال مديريت در شركت هاي شيلات سراسر كشور چگونه اعمال خواهد شد؟
- براساس قانوني تشكيل وزارتخانه  جهاد كشاورزي، نبايد مديريت هاي موازي در مراكز شهرستانها و حتي استانها وجود داشته باشد و براساس اين قانون اين مديريت ها بايد زيرمجموعه مديريت ها و سازمانهاي استان و شهرستان باشند. در مناطق ساحلي كه حجم كار شيلات بيشتر است اين سازمان مي تواند از تشكيلات وسيع تر و مستقل تري برخوردار باشند.
* تاسيس سازمان شيلات ايران چه تاثيري در گسترش حضور اين بخش در عرصه هاي خارجي خواهد داشت؟
- عرصه خارجي فعاليت شيلات بيشتر در زمينه هاي صدور ميگو و خاويار است كه فعاليت هاي خوبي انجام شده است. از آنجا كه بحث خاويار از جمله مباحث ملي و يكي از محصولات ملي و خاص كشورمان است در اين لايحه استثنا قايل شده و مقرر گرديده تا كارهاي توليد خاويار و فرآوري اين محصول توسط سازمان شيلات انجام و بقيه به شركت هاي خصوصي واگذار شود.

دبير كل بورس تهران در گفت وگو با همشهري :
تأخير در انجام معاملات بورس تنها به دلايل فني رخ داد
گروه اقتصادي: تأخير در انجام معاملات ديروز در بورس تهران تنها به دلايل فني رخ داد.
دكتر حسين عبده تبريزي در گفت وگو با خبرنگار ما خاطرنشان كرد: فعاليت سيستم رايانه به گونه اي است كه بعد از پايان معاملات سيستم بايد به روز شود و اين كار ۹ ساعت به طول مي انجامد.
وي اظهار داشت: كشيك شب در سيستم كامپيوترها مشكلي مشاهده مي كند كه نمي تواند آن را به روز كند، لذا به روز كردن سيستم از ساعت ۵ صبح آغاز شد كه تا ظهر به طول انجاميد و ما به كارگزاران گفتيم تا از ساعت دو معاملات را آغاز كنند. به گزارش خبرنگار ما در روز چهارشنبه تا ساعت دو بعداز ظهر هيچ معامله اي صورت نگرفت و معاملات از ساعت دو بعدازظهر آغاز شد كه به هر حال اين مسأله كمتر در بورس اتفاق مي افتد.
عبده در پاسخ به اين سئوال كه آيا مشكل از نرم افزار موجود در بورس است يا خير گفت: به هر حال بايد نرم افزار جديدي براي بورس تهيه شود، كه پاسخگوي حجم هاي بالاي معاملات باشد اما اتفاق ديروز ربطي به نرم افزار نداشت.
ديروز بورس تهران پس از چند هفته نوسان شاخص ها با اشكال فني شبكه نرم افزار معاملات با تاخير چند ساعته فعاليت خود را آغاز كرد.
براساس تصميم هيات مديره بورس اوراق بهادار تهران معاملات پس از دو ساعت در ساعت ۱۶ خاتمه يافت و حجم معاملات ديروز نسبت به روزهاي قبل عليرغم كاهش حدود يكساعت از زمان معاملات روزانه به نسبت بالا بود.

با سرمايه گذاري مشترك
ايران در بوسني و سوريه خودرو توليد مي كند
مسئولان اقتصادي و سياسي دو كشور بوسني و هرزگوين و سوريه در ديدارهاي روز گذشته از كارخانه هاي توليد خودرو در ايران خواستار سرمايه گذاري مشترك براي توليد خودرو شدند.
رييس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين ديروز در ديدار از ايران خودرو، تمايل اين كشور را براي راه اندازي خط توليد سمند در بوسني اعلام كرد.
سليمان بهيچ به همراه چند تن از صاحبان صنايع بخش خصوصي اين كشور از خطوط رباتيك توليد، سالن هاي پرس، مونتاژ و بدنه سازي ايران خودرو ديدن كردند.
وي در مذاكره با مقام هاي ايران خودرو با اشاره به علاقمندي كشورش به گسترش روابط اقتصادي و صنعتي با ايران در همه سطوح افزود: ايران خودرو مي تواند صنعت خودروسازي بوسني را به فناوري روز تجهيز كند.
رييس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين مهم ترين موانع برسر راه توسعه روابط تجاري با ايران را قوانين گمركي، اخذ ماليات هاي مضاعف و نبود خط اعتباري بين دو كشور عنوان كرد و اظهارداشت: درصورت تخصيص خط اعتباري خريد كالا از سوي مسئولان اقتصادي ايران، اين كشور بسياري از نيازهاي صنعتي خود را از ايران تامين خواهد كرد.
مهندس مجتبي شيواپور قائم مقام مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو نيز در اين ديدار گفت: ايران خودرو از راه اندازي خط توليد سمند و تامين نيازهاي ناوگان حمل و نقل بوسني و هرزگوين استقبال مي كند.
همچنين محمد صافي ابودان وزير اقتصاد سوريه كه از شركت سايپا بازديد مي كرد با اشاره به نيازمندي سوريه به انواع خودرو گفت: دولت سوريه از ايجاد شركت مشترك بين شركت سايپا و شركت هاي سوري براي توليد سواري، ميني بوس و اتوبوس در اين كشور حمايت مي كند. وي پس از بازديد از خطوط توليد پرايد و زانتيا و خط رنگ شركت سايپا گفت: دستاوردهاي ايران در صنعت خودرو قابل ستايش است.
احمد قلعه باني مديرعامل گروه خودروسازي سايپا نيز در اين ديدار با اشاره به توانايي و تجربه سايپا براي راه اندازي خطوط توليد خودروهاي سواري، وانت، ميني بوس و اتوبوس در سوريه گفت: سايپا آماده همكاري و سرمايه گذاري در سوريه براي توليد خودرو و قطعات خودرو است.
قرار است سايپا يك خط توليد پرايد به ظرفيت سالانه ۵ هزار دستگاه و قابل افزايش تا ۸۵۰۰ هزار دستگاه در سوريه احداث كند. سرمايه لازم براي راه اندازي اين خط توليد حدود ۳۰ ميليون دلار برآورده شده است. سايپا سال گذشته با صدور ۴۵۰۰ دستگاه پرايد به سوريه ۲۵ درصد بازار اين كشور را به دست گرفت و مقام نخست را از آن خود كرد.

نيمي از عشاير ايران اسكان مي يابند
وزير جهاد كشاورزي  گفت : ۵۰ درصد از جمعيت  يك  ميليون  و ۳۰۰ هزار نفري  عشاير ايران  تا پايان  برنامه  چهارم  توسعه  كشور اسكان  مي يابند.
«محمود حجتي » ديروز   در حاشيه  همايش  ملي  سامانده  عشاير، در گفت  وگو با خبرنگاران ، اسكان  جمعيت  عشايري  را يكي  از برنامه هايي  دانست  كه  به  عنوان  يك  راهبرد در خصوص  چشم انداز آينده  عشاير پيش بيني  شده  است .
وي  با اشاره  به  تأكيد برنامه  سوم  توسعه  كشور بر اسكان  عشاير، اظهارداشت : اين  امر نيازمند يك  برنامه  چندبعدي  و فرادستگاهي  است  كه  به  همكاري  همه  دستگاه هاي  ذيربط نياز دارد.

يادداشت
ضرورت پاسخگويي
در كنار همه مسائل و مباحث مطرح شده در مورد حوادث فرودگاه امام خميني (ره)، آنچه كمتر در اين ميان مورد توجه قرار گرفت و از طرفي به افزايش شايعات مختلف پيرامون آن دامن زد، عدم پاسخگويي شفاف و مشخص عوامل دست اندر كار در حوادث بوجود آمده، است. گرچه جرايد و ساير رسانه هاي جمعي كشور تلاش فراواني را در اين زمينه انجام داده اند اما باز هم ملاحظات مختلف مانع از اظهار نظر و بيان ديدگاههاي متفاوت در اين خصوص شده و از وزارت راه و ترابري به عنوان متولي اصلي موضوع تا شركت هاي هواپيمايي، برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و حتي بعضي از كارشناسان امر يا از اظهار نظر در اين زمينه خودداري نموده و يا اطلاع رساني ضعيف و يك سويه را مد نظر قرار داده اند.
شايد آنچه عملكرد مديران در كشورهاي پيشرفته دنيا را از مديران كشورمان متمايز مي سازد توجه آنان به افكار عمومي و تلاش در جهت اقناع آن است و اين هنري است كه در بحرانهاي مختلف كمتر مد نظر مديران كشورمان قرار مي گيرد و با آغاز بحراني قبل از هر چيز حالت كما و سكوت در شرايطي كه افكار عمومي تشنه اطلاعات صحيح و كارشناسي است، شكل مي گيرد.
به راستي چه ملاحظاتي وجود دارد كه مردم به عنوان سرمنشاء اصلي قدرت و اختيارات اين مديران بايد در بي خبري قرار گرفته و مجبور شوند براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه موضوعي كه در كشورشان شكل گرفته به منابع اطلاعاتي خارجي كه در اغلب موارد اطلاعات ناصحيح و با اهداف خاص خود را ارايه مي دهند، روي آورند؟!
بهتر نيست با اعمال مديريت صحيح از وقوع چنين بحران هايي كه وجه سياسي كشور را خدشه دار مي سازد، جلوگيري كرد و يا در صورت وقوع نيز با اطلاع رساني دقيق و شفاف نياز افكار عمومي به اطلاعات لازم را برآورده ساخت؟
با وجود اخبار متناقض در خصوص زمان و چگونگي راه اندازي مجدد اين فرودگاه هنوز نحوه ادامه كار شركت ترك تبار يا شرايط قطع همكاري و چگونگي انعقاد قرارداد با آن در پرده ابهام است.
بهرحال صداقت و شفافيت در پاسخگويي مسئولان خود زمينه و مقدمه اي براي تقويت مديريت طرحها و جلوگيري از بروز چنين حوادث پرهزينه اي براي كشور است.

تا سه ماه آينده
۱۰۰ هزار شماره جديد به شبكه تلفن هاي ثابت تهران اضافه مي شود
مدير عامل  مخابرات  استان  تهران  گفت : براي  ايجاد ۱۰۰ هزار شماره  تلفن جديد ثابت  تا سه  ماه  آينده  در اين  استان  ظرفيت سازي  مي شود.
محمود خسروي  ديروز در گفت  وگو با ايرنا   افزود:  اين  تعداد شماره  تلفن  جديد با اجراي  ۶۶ طرح  مخابراتي  و صرف اعتباري  بالغ  بر ۴۰۰ ميليارد ريال  از محل  اعتبارات  اين  شركت ، ايجاد خواهدشد.
وي  گفت : طرح هاي  مخابراتي  مذكور همزمان  با هفته  مخابرات  در استان  تهران به  بهره برداري  مي رسد.
وي ، اين  طرح ها را شامل  راه اندازي  مراكز تلفن  در مناطق  شهري ، روستايي  وجايگزيني  امكانات  ارتباطي  ذكر كرد.

گردهمايي همسايگان افغانستان براي توسعه همكاري اقتصادي با اين كشور
گروه اقتصادي: وزيران اقتصادي و تجاري كشورهاي همسايه عراق ديروز در بيشكك پايتخت قرقيزستان گردهم آمدند تا زمينه هاي گسترش همكاري هاي اقتصادي با اين كشور را بررسي كنند.
وزير دارايي افغانستان در اين اجلاس از كشورهاي منطقه خواست افغانستان را در توسعه برنامه هاي مشخص اقتصادي كمك كنند.
اشرف غني احمدزي تاكيد كرد: كشورهاي منطقه براي توسعه تجارت و سرمايه داري بايد همه موانع عبور كالا را از مسير شكوفائي اقتصادي منطقه و افغانستان بردارند.
همچنين در اين اجلاس نماينده پاكستان با اشاره به اهميت موقعيت جغرافيايي افغانستان براي توسعه تجارت كشورهاي منطقه، گفت: افغانستان نقش پيونددهنده مبادلات اقتصادي را در منطقه ايفا مي كند.
وي افزود: سرمايه گذاري در افغانستان به مفهوم سرمايه گذاري در تامين امنيت و ثبات منطقه است.
مارك مالوچ براون رييس برنامه توسعه سازمان ملل متحد نيز در اين خصوص گفت: همكاري هاي اقتصادي ومنطقه اي براي دستيابي به رشد و ثبات نه تنها براي افغانستان بلكه براي همه كشورهاي همسايه  آن لازم و ضروري است.
وي اعلام كرد: اگرچه افغانستان توانايي بالقوه اي براي ايفاي نقش پل ارتباطي براي بازرگاني بين جنوب و مركز آسيا را دارا است اما رشد و توسعه در اين منطقه تنها از طريق ايجاد رقابت هاي منطقه اي و وحدت و انسجام همسايگان با يكديگر حاصل مي شود.
در حاشيه اين اجلاس محمد شريعتمداري وزير بازرگاني با رييس جمهور قرقيزستان ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار، رييس جمهوري قرقيزستان گفت: ايران يكي از كشورهاي منحصربه فردي است كه درجهت ثبات اقتصادي افغانستان حركت كرده است.
وي با اشاره به همكاري روبه گسترش تجاري و اقتصادي بين ايران و قرقيزستان، افزود: خوشبختانه همكاري بين دو كشور هر سال بيشتر از سال هاي گذشته درحال توسعه و افزايش است كه اين امر مايه رضايت و خرسندي ماست. زيرا كشور ما ارزش بالايي براي توسعه روابط همه جانبه با ايران قايل است.
اين گزارش حاكيست، وزير بازرگاني كشورمان همچنين در اين سفر با نخست وزير و وزير حمل و نقل و ارتباطات قرقيزستان نيز ديدار و درخصوص راه هاي توسعه روابط و همكاري هاي دو كشور گفت وگو و تبادل نظر كرد.
براساس اين گزارش، در همايش منطقه اي افغانستان، آسياي مركزي، جمهوري اسلامي ايران و پاكستان، كه از ۲۱ تا ۲۳ ارديبهشت ماه سال جاري در بيشكك قرقيزستان برگزار شد در سه گروه كاري «بخش سياسي افغانستان، تحت عنوان افغانستان بازيگر جديد منطقه اي» گروه كاري «تسهيلات تجاري - همكاري منطقه اي اقتصادي افغانستان،  آسياي مركزي ايران و پاكستان» و گروه كاري «حمل و نقل و ترانزيت و زيربنايي - همكاري اقتصادي و منطقه اي. افغانستان، آسياي مركزي، ايران و پاكستان» مسايل منطقه و به ويژه عملياتي كردن همكاري در افغانستان مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.

مدير دفتر اقتصاد و كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي
حساب و كتاب درآمدهاي نفتي در بودجه تاكنون شفاف نبوده است
درآمد وصول شده از محل صادرات نفت طي فروردين ماه ۲ ميليارد و ۴۷ ميليون دلار بود كه بيش از يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار آن بايد به حساب ذخيره ارزي واريز شده باشد.محمد كردبچه مدير دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي به خبرگزاري فارس گفت: طبق قانون بودجه ۸۳ در فروردين ماه از كل درآمد نفتي بايد ۷۰۶ ميليون دلار به خزانه و مابقي به حساب ذخيره ارزي واريز شود. وي گفت: متوسط قيمت نفت از ابتداي امسال تاكنون ۲۹ دلار بوده در حالي كه قيمت پيش بيني شده در بودجه ۸۳ بين ۲۰ تا ۲۲ دلار در نظر گرفته شده است. كردبچه يكي از دلايل ارايه بهره مالكانه توسط دولت را شفاف شدن درآمدهاي نفتي اعلام كرد و گفت: تا قبل از اين اگر صادرات نفت ۴ ميليون بشكه در روز بود تنها ۱/۲ ميليون بشكه آن به حساب خزانه واريز مي شد و مابقي در تشكيلات شركت نفت صرف هزينه هاي مختلف همچون سرمايه گذاري مي شد.

تسهيلات جديد دولت براي بهينه كردن مصرف سوخت
هيات دولت در جلسه ديروز خود با تصويب آئين نامه هاي بودجه ۸۳، تسهيلات جديد براي بهينه كردن مصرف سوخت در نظر گرفت.
با تصويب هيات دولت و به موجب آيين نامه بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال جاري جهت اصلاح سيستم مصرف سوخت در خودروهاي آلاينده حمل و نقل براي تعمير هر خودرو سواري تا سقف يك ميليون ريال و براي خودروهاي سنگين دو ميليون ريال براي يكبار پرداخت شود.
براساس تصميم هيات دولت به منظور توسعه حمل و نقل عمومي و تشويق بخش خصوصي، بخشي از اعتبارات طرح تهيه و تامين خودروهاي جمعي و حمل ونقل معلولين، براي خريد و واگذاري وسيله حمل و نقل عمومي به بخش هاي خصوصي و تعاوني تعلق مي گيرد.
همچنين براساس آيين نامه اجرايي بند (چ) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۸۳ كل كشور، به وزارت نفت اجازه داده شد تا سقف ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار به وزارت كشور و راه و ترابري جهت كاهش مصرف سوخت در امر حمل و نقل شهري و روستايي پرداخت نمايد.
مبلغ ۳۴۴ ميليارد ريال نيز به عنوان وجوه اداره شده و مبلغ ۵۶ ميليارد ريال بابت انجام هزينه هاي پشتيباني اجراي طرح طوبي و طرح افزايش واحدهاي روغني اختصاص يابد.

انتقال نفت عراق به ايران هنوز نهايي نشده است
گروه اقتصادي: در حاليكه وزارت نفت عراق در حال بررسي طرح احداث خط لوله انتقال نفت از طريق اروند رود به ايران است، مدير امور پالايش شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ديروز اعلام كرد، ايران توان پالايش روزانه ۱۸۰ هزار بشكه نفت خام عراق را دارد.
ابراهيم بحرالعلوم وزير نفت عراق تاكيد كرده است كه در صورت احداث خط لوله مورد نظر روزانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشكه نفت خام از عراق به پالايشگاه آبادان انتقال مي يابد و پس از پالايش فرآورده هاي توليد شده به عراق انتقال مي يابد.وي در گفتگو با خبرگزاري فرانسه افزوده است كه عراق هنوز با اين طرح موافقت نكرده است اما پس از بررسي صرفه اقتصادي طرح در مورد اجراي آن اعلام نظر مي شود.اين در حالي است كه محمد زالي مدير پالايش نفت شركت پالايش پخش ديروز در گفتگو با ايسنا اعلام كرد كه با فراهم كردن شرايط لازم ميزان پالايش نفت خام عراق مي تواند به ۳۲۰ هزار بشكه در روز افزايش يابد.

راه آهن ايران از طريق كويت به كشورهاي جنوبي خليج فارس وصل مي شود
معاون وزير راه كويت گفت: كشور كويت قصد دارد خط آهن ايران را به كشورهاي عربي جنوب خليج فارس وصل كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رسمي كويت (كونا)، حامد خواجه با اعلام اين خبر افزود: كويت توافقنامه سازمان ملل مربوط به قوانين ريلي و رعايت استانداردهاي جهاني را امضا كرد و شوراي همكاري خليج فارس احداث اين خط   آهن ميان كشورهاي عضو را در دست بررسي دارد.وي تصريح كرد: وزارت بازرگاني كويت مجوز تاسيس شركت سهامي عام با هدف برقراري ارتباط ريلي بين كويت، ايران، سوريه، عراق، اردن و تركيه را از دولت كويت درخواست كرده است.

خريد تضميني گندم از كشاورزان آغاز شد
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: امسال براي خريد گندم تضميني از كشاورزان ۲۸۰۰ مركز با حضور ۱۲ هزار نفر كارشناس ايجاد شده است.
عبدالرحمن چراغعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: خريد تضميني گندم از مناطق گرمسيري شروع شده و تاكنون حدود ۶۸۰ هزار تن گندم خريداري شده است. وي افزود: فرق خريد تضميني امسال با سال پيش آمادگي بيشتري مراكز خريد تضميني است. معاون وزير جهاد كشاورزي در خصوص ذخيره سازي گندم و خريد تضميني گفت: وزارت بازرگاني با هماهنگي به عمل آمده و برنامه ريزي شده براي خريد ۱۱ ميليون تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان امسال با مشكل مواجه نخواهد شد.
وي در خصوص ظرفيت ايجاد شده براي ذخيره گندم گفت: قطعا ظرفيت سيلوها و انبارهاي موجود كشور ۱۱ ميليون تن گندم را نمي تواند ذخيره كند، ولي اين ميزان گندم در يك زمان جمع آوري نمي شود و نيز از انبارهاي زير نظر شركتهاي تعاوني روستايي، شركتهاي تعاوني توليد، شركت بازرگاني دولتي، سيلوها و كارخانه هاي آرد براي ذخيره سازي گندم استفاده مي شود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۸۶
۱,۷۸۸
گرانيت بهسرام
۱۷۹
۳,۷۶۰
ساختمان اصفهان
۱۵۸
۳,۳۱۸
داده پردازي ايران
۱۹۲
۴,۰۳۹
تكنو تار
۱۴۹
۳,۱۳۲
محور سازان
۶۷
۱,۴۱۱
شيشه وگاز
۴۴۴
۹,۳۳۴
ايران ترانسفو
۳۲۶
۶,۸۶۳
گروه بهمن
۲۸۲
۵,۹۳۳
سرمايه گذاري غدير
۱۸۲
۳,۸۲۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۹۷
۴,۱۵۲
كاغذ سازي كاوه
۱۳۶
۲,۸۶۶
سامان گستراصفهان
۱۶۲
۳,۴۱۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۳۸
۲,۹۱۲
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۴۴
۳,۰۴۲
قطعات فولادي
۱۲۴
۲,۶۲۱
توسعه فارس
۱۱۸
۲,۴۹۵
سالمين
۸۲
۱,۷۳۵
قند قزوين
۳۵۱
۷,۶۰۰
اقتصاد نوين
۲۷
۶۱۶
پارسيلون
۱۴۸
۳,۶۴۰
معادن روي
۱۳۱
۳,۵۰۰
سرمايه گذاري البرز
۲۰۳
۵,۶۰۰
بهنوش
۳۸۱
۱۰,۹۹۸
داروسازي سبحان
۲۳۷
۸,۹۹۴
بانك كارآفرين
۳۶
۱,۶۶۱
شوكو پارس
۹۱۴
۴۱,۹۹۹
سيمان شاهرود
۴۱۹
۱۹,۷۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۸۶
۹,۰۰۰
پتروشيمي فارابي
۲۹۹
۱۸,۳۴۰
سايپا
۹۴
۵,۸۰۰
داروسازي كوثر
۵۶۷
۳۷,۷۵۹
گاز لوله
۱۲۲
۸,۱۸۹
سرمايه گذاري بانك ملي
۷۳
۴,۸۹۹
لوله وماشين سازي
۳۹
۳,۳۷۴
آذرآب
۶۹
۶,۱۳۳
داروسازي اسوه
۳۵۳
۳۳,۴۰۰
سيمان فارس وخوزستان
۶۳
۶,۸۴۱
سرمايه گذاري مسكن
۴۵
۵,۳۰۰
داروسازي زهراوي
۲۵
۲,۹۶۰
مهرام
۴۲
۷,۰۱۲
صنعتي بهشهر
۵۹
۹,۹۸۹
پتروشيمي خارك
۱۰
۱,۸۲۶
شيشه همدان
۵۳
۱۰,۸۰۰
تراكتورسازي
۳
۱,۰۹۶
صنعتي پيام
۱۵
۶,۰۰۰
كيميدارو
۱۹
۹,۱۳۰
معادن و فلزات
۴
۲,۰۴۶
آبسال
۳
۱,۹۷۹
سرما آفرين
۱۶
۱۲,۵۰۰
سايپا آذين
۱۲
۹,۹۲۰
چادر ملو
۴-
۲۳,۴۹۰
خدمات انفورماتيك
۲-
۷,۷۴۷
پارس دارو
۴-
۶,۸۴۰
لبنيات پاك
۵-
۷,۳۵۳
كنتورسازي ايران
۳-
۲,۹۰۰
كف
۱۲-
۷,۱۰۰
پتروشيمي اراك
۱۲-
۵,۵۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۸-
۶,۸۹۴
توسعه صنايع بهشهر
۴۳-
۱۵,۹۲۷
كربن ايران
۸-
۲,۶۲۱
پاكسان
۴۵-
۱۳,۰۵۲
سايپا ديزل
۱۶-
۴,۶۳۸
صنعت و معدن
۸۲-
۱۶,۵۰۰
رازك
۱۶-
۲,۶۱۰
سرمايه گذاري بوعلي
۱۱-
۱,۵۷۳
توسعه صنعتي
۴۳-
۴,۹۵۲
نورد آلومينيم

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۳۵

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |