پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۷ - May 13, 2004
ديدار اعضاي شوراي رياست جمهوري بوسني با مقام معظم رهبري
006399.jpg
تهران-  خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ديروز در ديدار رئيس  و اعضاي  شوراي رياست  جمهوري  بوسني  و هرزگوين  با استقبال  از گسترش  همه  جانبه  روابط دوكشور، افزودند: جمهوري  اسلامي ايران ، تجربيات  ارزنده  خود را در بازسازي  وسازندگي  در اختيار بوسني  و هرزگوين  مي گذارد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با اشاره  به  احساسات  برادرانه  و دوستانه  ملت  ودولت  ايران  نسبت  به  ملت  بوسني  و هرزگوين  افزودند: بسسيار خرسنديم  كه جنگ هاي  داخلي  ويران كننده  در بوسني  پايان  يافته  و پيروان  اديان  مختلف زندگي  صلح  آميزي  را دركنار يكديگر مي گذرانند و اين  كشور با آرامش  و ثبات ، بسوي  بازسازي  و پيشرفت  حركت  مي كند.
ايشان  عملكردآمريكايي ها در عراق  و شكنجه  وحشيانه  زندانيان  عراقي بدست  نظاميان  آمريكايي  را نشانه  ماهيت 
006384.jpg

سلطه  جويانه  قدرت هاي  مداخله گردانستند و خاطرنشان  كردند: هيچگاه  نبايد منافع  كشور و ملت  خود را به علايق  قدرت هاي  بزرگ  گره  زد، زيرا سلطه  جويان  جهاني  براي  منافع  ديگركشورها هيچ  اهميتي  قايل  نيستند.
دراين  ديدار كه  سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  نيز حضور داشت ، رئيس  شوراي  رياست  جمهوري  بوسني  و هرزگوين ، با قدرداني  از كمك ها و حمايت هاي ملت  و كشورايران  از بوسني  و هرزگوين ، گفت : دراين  سفر از پيشرفت  و توسعه ايران  شگفت  زده  شديم ، چرا كه  تصويري  كه  از جمهوري  اسلامي در دنيا ارايه  مي شود با واقعيات  ايران ، كاملا تفاوت  دارد.
سليمان  تهيچ  افزود: روابط سياسي  دو كشور بسيار خوب  است  و ما انتظار داريم  روابط اقتصادي  نيز بهبود بيشتري  يابد.
رئيس  شوراي  رياست  جمهوري  بوسني  و هرز گوين ،ايران  را عامل  ثبات  درمنطقه  حساس  خاورميانه  برشمرد و گفت : بحران  عراق  بايد با همكاري  جامعه بين المللي ، مشاركت  سازمان  كنفرانس  اسلامي  و اتحاديه  عرب  و تحت  نظارت  سازمان  ملل  حل  و فصل  شود.
در اين  ديدار پاراواتس  و چوويچ  دو عضو ديگر شوراي  رياست  جمهوري  بوسني  و هرزگوين  نيز با ابراز خرسندي  فراوان  از سفر به  ايران ، روابط دوكشور را بسيار دوستانه  و روبه  گسترش  ارزيابي  كردند.

تأكيد رئيس قوه قضائيه بر رعايت
حقوق شهروندان، متهمان و محكومان
رئيس قوه قضائيه ضمن تقدير از عملكرد قضات دادگستري بر رفتار عادلانه و نظارت بر عملكرد ضابطان قضايي در برخورد با متهمان تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز در همايش سراسري قضات دادگستري كل استان تهران ضمن اعلام اين مطلب به بخشنامه اخير صادر شده از سوي خود مبني بر محترم شمردن حقوق شهروندي و حفظ كرامت انساني و رعايت حقوق متهمان و محكومان اشاره كرد و با تأكيد بر لزوم اجراي آن گفت: شرط اجرا در آن است كه هم مديران و قضات به قانون اساسي و عدالت اسلامي توجه داشته باشند و هم كميته اي كه براي اجرا در بند آخر اين بخشنامه در مورد آن گفته شده، تشكيل شود.وي در ادامه سخنراني خود گفت: اگر نظارت دقيقي بر نيروهاي ضابط بود چرا بايد پرونده اي مانند پرونده زهرا كاظمي آنقدر براي جامعه هزينه داشته باشد؟ حال اين ضابط هر كه بوده؛ نيروي انتظامي بوده، اطلاعات بوده، از زندان بوده چرا بايد اينقدر هزينه دهيم؟ آيا اين جرم دستگاه قضايي است؟ آيا مكتب اسلامي ما اين است؟ در اين بخشنامه به اين مسايل توجه شده است اما اين ها احيا مي خواهد.
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: تخلفاتي در آگاهي ها و كلانتر ي ها و در رابطه با نقل و انتقال افراد به زندان ها انجام مي شود كه حق مردم در اين بخش ها تضييع مي شود.
هاشمي شاهرودي در اين راستا اظهار داشت:  فردي به من مي گفت كه فرزندش را در نيروي انتظامي كتك زده اند، چه كسي مسئول نظارت بر آگاهي ها، كلانتري ها و نيروي انتظامي است؟ كجاي قانون آمده كه نيروي انتظامي هر كاري بخواهد مي تواند انجام دهد؟ پس كو نظارت دادسرا؟ كو اجراي قوانين عادلانه؟ تمام اين موارد نظارت و برخورد مي خواهد. به مجرد هر اتهامي كه به هر فردي زده مي شود فورا به آگاهي برده مي شود. امنيت كشور به اين چيزها نيست، سوءاستفاده دزدان اصلي هر روز بيشتر مي شود. نيروي انتظامي اگر مرد است برود آنها را بگيرد.
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود گفت:  هر چند بحث اصلاحات در دو قوه ديگر مطرح شده اما در قوه قضائيه بيشتر به كار گرفته شده، لذا دستگاهي با اين مفلوكيت از نظر امكانات مادي، فشار و تنش و پرونده هاي سياسي كه در اين دوره تعدادشان بيشتر بود،  كارهاي زيادي انجام داده كه حتي كساني كه در آن حضور ندارند به آن اقرار مي كنند.وي ادامه داد: در سيستم قضايي در رابطه با اقتدار بخشيدن به آن، فعال شدن در برخورد با جرايم، سالم سازي جامعه تحولاتي بوجود آمده كه جاي قدرداني دارد.
هاشمي شاهرودي برداشتن گام هاي ديگري را نيز لازم دانست و اظهار داشت:  بحث كم كردن ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي يكي ديگر از مسائلي است كه بايد حل شود. اين روال كه دولت همه مرافعات را كيفري بداند و بر دوش دستگاه قضايي بگذارد و مقررات خود را طوري تنظيم كند كه هر دعوا و تخلفي، كيفري تلقي شود، صحيح نيست. مگر امكان دارد كه دستگاه قضايي بتواند به اين حجم پرونده ها رسيدگي كند؟ اين درد اصلي دستگاه قضايي است. كدام اصل قانون اساسي گفته كه هر تخلفي، قضايي است؟ اين درست نيست كه دستگاه هاي مختلف كشور بي نظم باشند و بدون رويه نظام مند عمل كنند و وقتي اختلافات پيش آمد بگويند دستگاه قضايي حالا بيا و حلش كن، لذا در اين باره آقايان بايد در مورد سوءاستفاده از دستگاه قضايي مبني بر كيفري دانستن هر جرمي، نظارت كنند.وي نحوه تنظيم مقررات دستگاه هاي ديگر و عدم استفاده از روش هاي مناسب، علمي و تكنيك روز كه از وقوع جرم پيشگيري مي كند را نيز از جمله عوامل زياد شدن حجم پرونده ها ذكر كرد و گفت: در آينده دستگاه قضايي ما بايد داراي دو بخش شبه قضايي و نهادهاي داوري باشد و نيز قوانين كيفري زياد، بايد حذف شود.
رئيس قوه قضائيه احياي دادسراها را گامي مثبت ارزيابي و زحمات و تلاش هاي مديران دستگاه قضايي را چشمگير توصيف كرد و ادامه داد: اين تلاشها در دستگاه قضايي با نبودن حداقل امكانات بي سابقه بوده و دستگاه قضايي محروم ترين و مفلوك ترين وضع را در رابطه با امكانات دارد،  در حالي كه در تمام دنيا و همچنين در اسلام اصل بر اين است كه قضات مستغني باشند تا نلغزند و حكم قوي صادر كنند.
پس از سخنان رئيس قوه قضائيه دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز طي سخناني با تأكيد بر موضوع نظارت گفت: نقيصه عدم تمركز نظارت بر ضابطان، با تعيين دادستان به عنوان ناظر بر آنان، رفع شد.
سعيد مرتضوي اظهار داشت: قبل از احياي دادسراها نظارت بر ضابطان فاقد تمركز بود، آنها نمي دانستند كه چه مقامي بايد بر آنان نظارت كرده و چگونه تعليمات لازم را بياموزند. با تعيين دادستان به عنوان ناظر بر ضابطان، اين نقيصه رفع شد.

گروزني بعد از يك دهه جنگ به ويرانه اي تبديل شده است
سايه اي از يك شهر
006381.jpg
چند هفته پيش در گروزني اتفاق عجيبي افتاد. چراغ هاي راهنمايي و رانندگي دوباره به كار افتادند. از ميان همه چراغ هاي راهنمايي فقط ده دوازده چراغ دوباره به كار افتادند، اما همين هم براي شهري كه نيمه ويران است تحول بزرگي بود. بعد از سالها جنگ ۸۰درصد از شهر گروزني تخريب شده و آثار جنگ در سراسر آن ديده مي شود.در ماه هاي اخير اتفاقات جديدي در حال روي دادن است. چند قهوه خانه و مغازه شروع به كار كردند، پرداخت حقوق بازنشستگي و دستمزدها شروع شده و بعضي ساختمان هاي ويران شده در حال نوسازي هستند، اما انفجار روز يكشنبه و كشته شدن احمد قديروف رئيس جمهور مورد حمايت روسيه در چچن ساكنان وحشت زده شهر گروزني را به خيابان كشاند.
روز سه شنبه ولاديمير پوتين در سفري بي سابقه و اعلام نشده به گروزني رفت تا تاكيد كند طرح او براي عادي سازي اوضاع در چچن با مرگ قديروف نمي ميرد. او در اين سفر دستور داد ۱۱۲۵ افسر ديگر پليس به گروزني بروند تا نظم و قانون جديد را برقرار كنند.
او بعد از گذشت از چچن، در ديدار با اعضاي كابينه سفرش به گروزني را فاش كرد. اين نخستن سفر پوتين به گروزني در سه سال گذشته بود.
پوتين در نشست كابينه گفت: به رغم كارهاي صورت گرفته، اوضاع شهر از آن بالا از داخل هلي كوپتر وحشتناك بود.
روزنامه واشنگتن پست ديروز در گزارشي در اين باره نوشت: گروزني كه زماني پايتختي با ۴۰۰ هزار نفر جمعيت بود، در دهه گذشته دو جنگ خونين را از سر گذرانده و هدف بمباران هاي شديدي قرار گرفته كه شديدترين حملات پس از جنگ جهاني دوم توصيف شده است. بيش از نيمي از جمعيت اين شهر كشته شده يا گريخته اند.
بقيه بي خانمان شده اند و يا در ويرانه ها زندگي مي كنند. گروزني اكنون سايه اي از يك شهر است با ساختمان هاي ويران بدون سقف و پنجره و انسان هاي سرگردان.
جنگ تمام شده اما صداي گلوله هر روز در نقطه اي از شهر شنيده مي شود. در ماه هاي اخير اوضاع شهر تا حدي بهبود يافته است اگرچه ساكنان شهر مي گويند اكثر تعميرات كار مردم محلي بوده نه دولت. با اين حال به نظر مي رسد حضور قديروف نوعي ثبات را در چچن برقرار كرده بود. اكنون رمضان قديروف پسر ۲۷ ساله رئيس جمهور كشته شده چچن به جاي پدرش اداره امور اين جمهوري جنگ زده را به عهده مي گيرد. او كه يك مشت زن آماتور است در دو سال گذشته يكي از چهره هاي خشن اين جمهوري شناخته شده است. شبه نظاميان او متشكل از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مرد مسلح است كه بسياري از آنها شورشيان سابق هستند كه به حمايت از دولت برخاسته اند.
طبق قوانين چچن، انتخابات براي تعيين جانشين قديروف ۹ سپتامبر برگزار مي شود در ميان نامزدهاي اين انتخابات افرادي چون شهردار سابق گروزني، مشاوران كرملين و چند بازرگان و نماينده پارلمان روسيه ديده مي شوند. اتفاقي كه روز يكشنبه در چچن روي داد وضعيت اين جمهوري را مورد توجه رسانه هاي اروپايي قرار داده است. در چند روز اخير چندين روزنامه اروپايي در يادداشت ها و سرمقاله هاي خود وضعيت چچن را با اوضاع وخيم عراق مقايسه كرده و نوشته اند: افكار عمومي اروپا معتقد است كه شرايط در چچن بسيار وخيم تر از عراق است و پوتين در چچن با همان شرايط وخيمي روبروست كه جورج بوش در عراق.
سايت خبري آلماني دويچه وله با جمع بندي واكنش هاي رسانه هاي اروپايي نوشت: خلاء سياسي در چچن شرايط اين جمهوري را پيچيده تر مي كند. كوريره دلاسرا پرتيراژترين روزنامه ايتاليايي نيز نوشت: عمليات پوتين در چچن و جنگ بوش در عراق يك نقطه اشتراك دارند و آن اينكه هر دو با مجموعه اي انفجارآميز از ناسيوناليسم  سياسي و بنيادگرايي مذهبي روبرو هستند. هر دوي اين عمليات هم يك سرنوشت مشترك دارند فقط با يك تفاوت كه آمريكا بعد از امتحان همه راهها در عراق هميشه مي تواند عقب نشيني كند و حداقل نقش بيشتري به سازمان ملل واگذار كند. اما روس ها راهي براي بازگشت ندارند. روزنامه هاي اسپانيايي، فرانسوي، اتريشي، آلماني و انگليسي نيز در مطالب مشابه از وخامت اوضاع در چچن ابراز نگراني كرده اند.
ترجمه: نيلوفر قديري

موافقت آيت الله سيستاني با طرح سازمان ملل
سازمان ملل اعلام كرد: آيت الله سيستاني، پيشنهادهاي اين سازمان را درباره انتقال قدرت در عراق، پذيرفته است.
به گزارش (ايسنا) به نقل از روزنامه البيان- چاپ امارات- فرد اكهارد، سخنگوي سازمان ملل متحد، خاطرنشان كرد: درپي رايزنيهاي اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در عراق با مسئولين عراقي به ويژه سيدعبدالعزيز حكيم، عضو شوراي حكومت انتقالي و رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، آيت الله سيستاني، از مراجع بزرگ شيعه، پيشنهادهاي سازمان ملل را براي انتقال قدرت پذيرفته است.

ابراز نگراني كروبي از هتك حرمت عتبات و مراجع در عراق
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  با ابراز نگراني  شديد از كشتار گسترده  مردم مظلوم  عراق  توسط اشغالگران ، نسبت  به  هرگونه  هتك  حرمت  به  عتبات  عاليات  واماكن  مقدس  اسلامي  و مراجع  ديني  در اين  كشور ابراز نگراني  كرد.
به گزارش ايرنا مهدي  كروبي  ديروز  در سخنراني  خود در مراسم  افتتاحيه  نشست  رئيسان  مجالس  كشورهاي  همسايه  عراق  گفت : اشغالگران كه  همواره  شعار عراق  با ثبات ، آزاد و دمكراتيك  سر مي دهند، در حوادث  اخير در اين  كشور با درماندگي  مجبور شده اند به  حضور نظامي  در شهرها روي  آورند.
وي  افزود: اشغالگران  در عراق  با انحراف  افكار عمومي  و ايجاد فضاي مسموم ، ناتواني  خود را در تامين  امنيت  و رفاه  مردم  عراق  متوجه  همسايگان  و دخالت  ديگر كشورها مي دانند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  تصريح  كرد: توسل  به  زور، خشونت  و ارعاب  نه  تنها نتيجه اي  ندارد، بلكه  شرايط را در عراق  پيچيده تر مي كند.كروبي  همچنين  براحترام  به  وحدت  ملي ، يكپارچگي  و تماميت  ارضي  عراق و ضرورت  تلاش  براي  تشكيل  يك  دولت  منتخب  ملي  پايبند به  تعهدات  بين المللي  و دوجانبه  در قبال  همسايگان  اين  كشور تأكيد كرد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  يادآور شد: تدوين  قانون  اداره  موقت  عراق  و تعيين  جدول  زماني  انتقال  قدرت  اگر چه  گام  مثبت  براي  پايان  اشغالگري  و سپردن  هرچه  سريعتر زمام  امور به  مردم  اين  كشور است  اما بايد نواقص  و حساسيت هاي  همه  گروههاي  عراقي  مورد توجه  قرار گيرد.
كروبي  با استقبال  از ايفاي  نقش  سازمان  ملل  در روند انتخابات آزاد و سالم  بر اساس  واقعيتهاي  موجود در عراق ، تأكيد كرد: اتخاذ هرگونه سياست  يكجانبه گرايي  و روشهاي  غير دمكراتيك  و بي توجهي  به  آراي  مردم  شكست پذيراست .وي  در سخنان  خود به  رفتار دوجانبه  اشغالگران  عراق  در برخورد با پديده شوم  «تروريسم» اشاره  كرده  و گفت : عـدم  برخورد جدي  با گروههاي  تروريستي عراق  را مأمن  امن  براي  فعاليتهاي  تروريستها كرده  است  كه  امنيت  همسايگان را هدف  قرار داده  است .وي  همچنين  ضمن  محكوم  كردن  رفتار غير انساني  نيروهاي  اشغالگر با زندانيان  عراقي  زندان  « ابوغريب  » كه  احساسات  تمامي  مردم  جهان  را جريحه دار كرد، خواهان  محاكمه  علني  عاملان  اين  جنايت  هولناك  كه  مخالف  تمام قوانين  و اصول  بين المللي  است ، شد.  كروبي  در سخنان  خود با گرامي  داشت  ياد و خاطره  شهداي  جهان  اسلام «شيخ  احمد ياسين » و دكتر «عبد العزيز رنتيسي » فعاليتهاي  تروريستي  رژيم اشغالگر قدس  را محكوم  كرد.وي  تأكيد كرد: مساله  فلسطين  و گسترش  و تشديد جنايت  اين  رژيم  عليه  ملت فلسطين  كه  در سايه  سوء استفاده  از تحولات  منطقه اي  انجام  مي شود، بايد مورد اهتمام  و توجه  ملل  اسلامي  قرار گيرد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  تصريح  كرد: آشكارترين  ترورهاي  سياسي  جهان  در فلسطين  و حذف  ملتهاي  مسلمان  در محاسبات  سياسي  روشن ترين  اهانتي  است  كه آمريكا و رژيم  صهيونيستي  در منطقه  بر مسلمانان  و دول  اسلامي  روا مي كند.
كروبي  خاطر نشان  كرد: تلاشهاي  سياسي  اروپا و سازمان  ملل  در قبال اين  اقدام  نيز از گستاخي  آنان  در تداوم  نسل  كشي  و نابودي  مردم  فلسطين نكاسته  است .وي  يادآور شد: شعارهاي  غير واقعي  اشغالگران  در مبارزه  جهاني  با تروريسم در مقابل  بصيرت  و دقت  نظر ملل  اسلامي  ديگر جايگاهي  ندارد.

سلامتي:
جبهه دوم خرداد انتخابات رياست جمهوري را جدي پيگيري مي كند
محمد سلامتي  دبير كل  سازمان  مجاهدين  انقلاب  اسلامي ايران  اظهارداشت : شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد ظرف  چند هفته  آينده ، مساله  انتخابات رياست  جمهوري  آينده  را بطوري  جدي  پيگيري  خواهد كرد.وي  ديروز در گفت  وگو با  ايرنا افزود: تمام  تلاش خود را بكار خواهيم  گرفت  تا شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد بتواند براي انتخابات  رياست  جمهوري  آينده  به  يك  وحدت  نظر دست  يابد.
دبير كل  سازمان  مجاهدين  انقلاب  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  با توجه  به  دوتجربه  تلخ  شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد در انتخابات  شوراها و مجلس  هفتم ،تا چه  حد به  دستيابي  به  ائتلافي  واحد براي  انتخابات  آتي  رياست  جمهوري اميدوار هستيد؟ گفت : دو انتخابات  گذشته ، تجربه  خوبي  براي  اعضاي  شوراي هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد بوده  چرا كه  اين  دو انتخابات  مشخص  كرد، هر وقت اكثريت  اعضاي  شوراي  هماهنگي  توانسته اند حركتي  جمعي  را انجام  دهد، موفقيت بيشتري  كسب  كرده  و هر وقت  اعضاي  آن به  چنين  حركتي  دست  نيافته اند، بامشكل  روبرو شده اند.

فرمانده كل سپاه:
بسيج مناسب ترين الگو براي نهضت هاي آزاديبخش عراق و فلسطين است
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: اشغالگران آمريكايي در عراق در باتلاقي گرفتار شدند كه اگر توانايي مقابله با آن را نداشته باشند با يك شكست استراتژيك مواجه خواهند شد.
به گزارش معاونت روابط عمومي دفتر فرماندهي كل سپاه، سرلشگر پاسدار رحيم صفوي، در مراسم گشايش همايش سراسري فرماندهان و مسئولان نيروي مقاومت بسيج، افزود:  شكست استراتژيك آمريكا در عراق، سياست يكجانبه گرايي اين كشور را متوقف خواهد كرد.
فرمانده كل سپاه، بسيج را الگوي مناسبي براي نهضتهاي آزاديبخش بويژه براي مردم مبارز عراق و فلسطين دانست و خاطرنشان كرد: با گذشت بيش از يك سال از اشغال عراق توسط آمريكاييان، اشغالگران آمريكايي در عراق ناموفق عمل كرده اند.
وي با اشاره به هدف آمريكا براي ايجاد تغييرات در منطقه خاورميانه، گفت:  امروز مردم عراق از شيعه و سني و كرد، ضرورت ايجاد ساختارهاي مقاومت و اتحاد براي به دست گرفتن سرنوشت خود را احساس كرده اند و وحدت بين آنها استقلال آينده عراق را تضمين مي كند.
سردار صفوي با اشاره به ضرورت انسجام و وحدت بين فرماندهان و مسئولان بسيج در سراسر كشور، گفت: وحدت بين بسيجيان و نيروهاي سپاه ضامن بقا و استمرار انقلاب اسلامي، آزادي،  استقلال و امنيت و آسايش مردم خواهد بود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور:
نظارت بر اعمال شخصي، رفتار جمعي و اداري امري ضروري است
رئيس  سازمان  بازرسي  كل  كشور گفت : پاسخگويي  بدون  برخورداري  از اختيارات  لازم  در امر نظارت  و كنترل ، امكان پذير نيست .به گزارش ايرنا، حجت الاسلام  علي  رئيسي  ديروز  درهمايش  مسئولان  واحدهاي  بازرسي  سازمانها، ادارات ، فرمانداري ها و شهرداري هاي  استان  تهران  افزود: وظيفه  همه  مسئولان  و دست اندركاران  در حوزه  مسئوليت  خود، پاسخگويي  به  مردم  است .
اين  مسئول  افزود: نظارت  و بازرسي  از اعمال  شخصي  و فردي  گرفته  تا اعمال رفتار جمعي  و اداري  و سازماني  يك  امر ضروري  است  و كنترل  نيز در اين  خصوص امري  مهم  تر بشمار مي رود.حجت الاسلام  رئيسي  خاطر نشان  كرد: در نظارت  هميشه  بايد آنچه  كه  هست  وآنچه  كه  بايد باشد، مقايسه  شود چرا كه  يكي  از وظايف  نظارتي  درون  سازماني ، كنترل  و مقايسه  وضع  موجود با آنچه  كه  بايد باشد، است .رئيس  سازمان  بازرسي  كل  كشور افزود: خود كنترلي  و نظارت  فردي  بعنوان كارآمدترين  نوع  نظارت  محسوب  مي شود.وي  گفت :متأسفانه  به  موضوع  امر به  معروف  و نهي  از منكر نيز دربسياري  ازحوزه ها و بخش ها توجه  نشده  است  و بي توجهي  بيشتر به  اين  موضوع  موجب  گسترش بيشتر فساد، تخلف  و لغزش  خواهد شد.

شرط فلسطيني ها براي تحويل اجساد نظاميان صهيونيست
يك منبع رسمي فلسطيني ديروز اعلام كرد ديپلماتهاي مصري و مقامات دستگاههاي محرمانه امنيتي فلسطيني مذاكراتي را با جنبش جهاد اسلامي آغاز كردند تا مقامات اين جنبش را درباره بازگرداندن بقاياي اجساد نظاميان اين رژيم كه در حمله ديروز به هلاكت رسيده بودند متقاعد كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه اين منبع افزود مذاكرات با جهاد اسلامي در فلسطين و خارج از آن درباره بازگرداندن بقاياي اجساد سربازان اسرائيلي در ازاي عقب نشيني ارتش از محله زيتون ادامه دارد.
در همين حال شاخه هاي  نظامي گروه هاي  فتح ، جهاد اسلامي  و حماس  شرط تحويل  اجسادسربازان  صهيونيست  را پايان  عمليات  نظامي اين  رژيم  در غزه  اعلام  كردند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر، گردانهاي  شهداي الاقصي ، گردانهاي  قدس  و گردانهاي  عزالدين  قسام  اعلام  كردنداين  اجساد را فقط پس  از توقف  حملات  اسرائيل  و گفتگو در مورد آزادي  زندانيان  فلسطيني  تحويل  خواهند داد.
در اين  ميان  به گفته  منابع  فلسطيني  صليب  سرخ  به درخواست  اسرائيل درگفت وگو با حكومت  فلسطين  خواستار تحويل  دادن  اجساد سربازان  اسرائيلي  شد كه  حكومت خودگردان  نيز در بيانيه اي  خواستار تحويل  اين  اجساد شد.
اين  در حالي  است  كه «موشه  يعلون » رئيس  ستاد ارتش اسرائيل  تأكيد كرد ادامه  عمليات ارتش  اسرائيل  در غزه  فقط به  منظور بازپس گيري  اجساد سربازان  اسرائيلي  است .
از سوي ديگر عمليات  نظامي رژيم  صهيونيستي  در محله  «الزيتون » شهر غزه  ديروز براي  دومين  روز پياپي  ادامه  يافت و صدها نظامي با پوشش  ده ها دستگاه  تانك و زره  پوش  و بالگردهاي  آپاچي  در اين  عمليات  شركت  كردند.
به  گزارش  راديو تل آويو، هدف  ازاين  عمليات ، يافتن  اجساد ۶ سرباز اسراييلي  است  كه  روز سه شنبه  در نتيجه  انفجار يك  بمب  بر سر راه  يك  نفربر زرهي  اسراييل  در محله  الزيتون  منهدم  و به  كشته  شدن  آنها منجر شد.
اين  راديو افزود: نظاميان  اسراييلي  بااعلام  مقررات  منع  رفت  وآمد در محله الزيتون  و قطع  ارتباط اين  محله  با ديگر بخش هاي  نوار غزه  به  عمليات جست وجوي  خانه  به  خانه  ادامه  مي دهند.
راديو تل آويو ادعا كرد كه  نظاميان  در جريان  جستجوي  محله  الزيتون  موفق شدند بخشي  از اجساد پاره  پاره  شده  سربازان  را بيابند.
«دان  آرييل » فرمانده  ارتش  رژيم  صهيونيستي  در نوار غزه  بار ديگر تأكيد كرد كه  نظاميان  اسراييلي  بر محله  الزيتون  سيطره  كامل  دارند و تا زماني  كه اجساد سربازان  پيدا نشود از اين  محله  خارج  نخواهند شد.
وي  افزود: تاكنون  ده ها فلسطيني  در محله  الزيتون  به  اسارت  نظاميان  درآمده اند و از بازداشت شدگان  در مدرسه  اين  محله  بازجويي  مي شود.

كوتاه از سياست ايران
ياد شهدا را هميشه زنده نگهداريد
رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: زنده نگهداشتن ياد و خاطره حماسه هشت سال دفاع مقدس و فداكاريهاي رزمندگان اسلام كار مقدسي است.
به گزارش ايرنا آيت الله مشكيني عصر سه شنبه در ديدار رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس با وي افزود: دوران دفاع مقدس با ايثارگري جوانان ايران اسلامي موجب احياي دين و مسايل اسلامي شد.وي اضافه كرد: هر چند جنگ خسارات زيادي به ما زد اما موجب احياي جوانان، سربلندي، عزت و افتخار ملت ايران در جهان اسلام شد.
شوراي نگهبان لايحه بازنشستگي زودهنگام برخي مشاغل را
با شرع و قانون مغاير ندانست
شوراي نگهبان قانون اساسي لايحه دوفوريتي اصلاح قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان  آور، مصوب ۱۳۶۷ را در تعارض با شرع و قانون اساسي تشخيص نداد.به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، شوراي نگهبان قانون اساسي اين اظهار نظر را در نامه آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان به مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد.اين لايحه درنشست۲۱ارديبهشت ۱۳۸۳ مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
خرازي در الجزاير
كمال  خرازي  وزير امور خارجه  پس  از ورود به  الجزيره  با عبدالعزيز بلخادم  وزير امور خارجه  الجزاير ديدار و در خصوص  روابط دو جانبه  و اوضاع بين المللي  گفت  و گو كرد.به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه ، بلخادم  با پر اهميت  دانستن  رايزني  با جمهوري  اسلامي  ايران  در مقطع  كنوني ،گفت : ايران  با ارائه  طرح  گفتگوي  تمدنها، جهان  را به  صلح  و همزيستي  دعوت كرد و الگويي  براي  جهانيان  شد.وي  با ارزشمند دانستن  پيشرفت هاي  جمهوري  اسلامي  ايران ، خواستار گسترش همكاري هاي  فني ، علمي  و صنعتي  ميان  دو كشور شد.خرازي  نيز با تشريح  دستاوردهاي  اقتصادي ، صنعتي  و علمي  ايران  گفت : سياست جمهوري  اسلامي  ايران  در داخل ، خود اتكايي  و تعميق  مردم سالاري  و در روابط خارجي  اعتمادسازي  و مشاركت  است .
گسترش روابط با ايران؛ هدف راهبردي آذربايجان
الهام  علي اف  رئيس  جمهوري  آذربايجان  تداوم  و تحكيم  همكاري  اين  كشور با ايران  را از جمله  اهداف  راهبردي  سياست  خارجي  باكو اعلام  كرد.
به گزارش ايرنا از باكو علي اف  ديروز در ديدار با مهدي  صفري  نماينده  ويژه  رئيس  جمهوري  ايران   ، بر ادامه  تهيه  موافقتنامه هاي  همكاري  ميان  دوكشور در زمنيه هاي  مختلف تأكيد كرد و در اين باره  نهايي  شدن  مذاكرات  مربوط به  انتقال  گاز ايران به  نخجوان  را ضروري  دانست .
الهام  علي اف  همچنين  از سفر خود به  ايران  در آينده  نزديك  خبر داد و تصريح  كرد، كشورش  آماده  استقبال  از سيد محمدخاتمي  رئيس  جمهوري  ايران است .
نماينده  ويژه  ايران  در امور خزر سفر رئيس  جمهوري  آذربايجان  به  ايران  را براي  تحكيم  مناسبات  دو كشور بااهميت  خواند و خاطرنشان  ساخت  كه  به  دنبال  سفرحيدر علي اف رئيس  جمهوري  فقيد آذربايجان  به  ايران  همكاريهاي  باكو و تهران  و مذاكرات  مربوط به  درياي  خزر تحرك  بيشتري  يافته  است .
ايران، ۳۴ پاكستاني را تحويل داد
روزنامه پاك تريبيون نوشت: پليس مرزي ايران در تفتان ۳۴ پاكستاني را كه قصد داشتند به طور غيرقانوني از مرز عبور كنند، دستگير كردند.
به گزارش ايسنا اين روزنامه پاكستاني ادامه داد: مقامات ايراني اين افراد را كه قصد داشتند با عبور قانوني از مرز ايران راهي اروپا شوند، دستگير و آنها را به مقامات پاكستان تحويل دادند.
به نوشته روزنامه يادشده، اتباع پاكستاني كه در صدد يافتن كار در اروپا هستند سعي مي كنند با عبور از ايران به كشورهاي مورد نظرشان دسترسي پيدا كنند.
فراكسيون وفاق و كارآمدي تشكيل شد
منتخبان  مستقل  مجلس  هفتم  در سومين  نشست  خود، اعضاي  شوراي  اجرايي  موقت  فراكسيون  وفاق  و كارآمدي  مجلس را انتخاب  و اصول  هفت گانه  اين  فراكسيون  را تعيين  كردند.
رضا طلايي  نيك  ديروز  در گفت وگو با ايرنا، گفت : اين  شورا ۹ عضو اصلي  و سه  عضو علي البدل  دارد كه  تا پايان  تابستان سال  جاري  به  فعاليت  خود ادامه  مي دهد.نماينده  مردم  كبودر آهنگ  در مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : شوراي  مزبور، مسئوليت  برنامه ريزي  و مديريت  و پيگيري  مصوبات  نشست  وفاق  و كارآمدي  مجلس  را بر عهده  خواهد داشت .
عضو كميسيون  اجتماعي  خاطرنشان  كرد: ميرمحمدي ، طلايي  نيك ، عادل  آذر، شجاع ، دانش  منفرد، علي  احمدي ، نژاد فلاح ، كامران  و جعفرزاده  ۹ عضو اصلي  شوراي  اجرايي  موقت  وفاق  و همدلي  هستند.وي  افزود: فريدون  حسنوند، مهندس  رعيت  و خليل  طهماسبي  نيز به  عنوان اعضاي  علي  البدل  اين  شورا انتخاب  شدند.طلايي  نيك  تعداد شركت كنندگان  در سومين  نشست  منتخبان  مستقل  مجلس  را۸۲ نفر عنوان  كرد و گفت :اين  نشست  دوشنبه  شب  برگزار شد.

بررسي صحت مرحله دوم انتخابات مجلس هفته آينده آغاز مي شود
سخنگوي هيات مركزي نظارت گفت: بررسي صحت مرحله دوم انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي از هفته آينده آغاز مي شود.محمد جهرمي سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان كه با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد، افزود: كساني كه نسبت به نحوه برگزاري انتخابات مرحله دوم شكاياتي دارند تا پايان روز پنج شنبه (امروز) فرصت دارند تا شكايت خود را به شوراي نگهبان ارايه دهند.
وي افزود: هيات هاي اجرايي استان ها نيز تا يكشنبه هفته آ ينده موظف هستند تا شكاياتي را كه از سوي داوطلبان و ديگر مراجع دريافت كرده اند با حضور هيات نظارت استان بررسي و صحت آنرا به شوراي نگهبان ارايه و يا موارد شكايات را براي بررسي نهايي به شوراي نگهبان ارسال دارند.
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات افزود: شوراي نگهبان از هفته آينده، نسبت به تاييد صحت انتخابات در حوزه هايي كه شكايت ندارند اقدام
خواهد كرد.

در مسكو جريان دارد
مذاكرات كارشناسي ايران و روسيه درباره مسائل هسته اي
خبرگزاري نووستي گزارش داد كه احتمالا مسايل مربوط به ساخت اولين فاز نيروگاه هسته اي بوشهر در ديدار هيات ايراني در روسيه كه روز سه شنبه به رياست اسدالله صبوري معاون سازمان انرژي اتمي ايران وارد مسكو شده است مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبرگزاري به نقل از يك منبع مطلع در سازمان انرژي اتمي ايران نوشت متخصصين ايراني قصد دارند با مديران سازمان انرژي اتمي روسيه ديدار كنند كه اين ديداري صرفا كاري است.
اين گزارش با اشاره به سفر الكساندر روميانتسف، رييس سازمان انرژي اتمي روسيه يه ايران كه چندين بار به تعويق افتاده است، افزود: احتمال مي رود طي ديدار روميانتسف با غلامرضا آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي ايران، قرارداد بازگشت سوخت مصرف شده هسته اي به روسيه به امضاي طرفين برسد.
سخنگوي سفارت ايران در مسكو نيز روز سه شنبه اعلام كرد كه سفر هيات سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي به مسكو صرفا كاري است و ديدارهاي سياسي در برنامه آن گنجانده نشده است. وي همچنين اين سفر را با سفر به تعويق افتاده روميانتسف به تهران مرتبط ندانسته است.
نوستي همچنين نوشته است كه طرف ايراني بارها قرارداد خود را براي امضاي قرارداد بازگشت سوخت مصرف شده هسته اي به روسيه اعلام كرده و در حال حاضر طرفين درباره وجه تجاري قرارداد با يكديگر توافق دارند.
اين در حالي است كه اين روزها اتهامات وارده از سوي آمريكا به ايران مبني بر تلاش براي توليد سلاح اتمي، شدت گرفته و برخي مقامات آمريكايي از روسيه خواسته اند كه به همكاري خود با ايران درباره تكنولوژي هسته اي پايان دهد كه با مخالفت مقامات روسي مواجه شده است. ويا چسلاو تروينيكف معاون اول وزارت خارجه روسيه ادعاهاي آمريكا در مورد برنامه ريزي تهران براي دستيابي به سلاح هسته اي را بي پايه و اساس شمرد و تحقق اين امر را غير ممكن خوانده است.
تروينيكف كه پيش تر رياست سرويس اطلاعات خارج روسيه را عهده دار بود با تاكيد بر اين كه اين اتهامات بيشتر از ادعاهاي سرويس جاسوسي اسرائيل (موساد) درباره ايران ناشي مي شود گفت: «حقيقت اين است كه هنوز چشم چنين چشم اندازي در ايران وجود ندارد و اين كشور قادر به توليد سلاح اتمي نيست.»
وي امكان استفاده از نيروگاه بوشهر براي اهداف نظامي و ساخت سلاح اتمي را رد كرده و خاطرنشان ساخت كه همكاري فعال ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد نگرانيهاي مربوط را برطرف ساخته باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |