دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۸۱
روزنت
Front Page

گفت و گو با مدير مسئول خبرگزاري مهر
پرهيز از رانت خبري
006903.jpg

سمانه بامشاد
اشاره: اگر به تارنماهاي خبري فارسي زبان سري بزنيد، بي گمان با خبرگزاري مهر آشنا خواهيد شد. خبرگزاري جواني كه در طول مدت راه اندازي رسمي ، توانسته با خبرنگاران جوان خود، در حوزه هاي گوناگون خبري مانند خبرگزاري هاي سالخورده از خود رفتار حرفه اي بروز دهد.
بازكاوي شكل گيري خبرگزاري مهر و سمت و سوي سياسي و فرهنگي آن و نيز كسب عنوان برتر در يازدهمين نمايشگاه سراسري مطبوعات، بهانه اي شد كه با پرويز اسماعيلي، مدير مسئول اين خبرگزاري گفت وگويي انجام دهيم كه حاصل آن را مي خوانيد:
* اين خبرگزاري با چه اهدافي شكل گرفت؟
- با توجه به اين كه كشور ايران يكي از شاداب ترين و جوان ترين كشورهاي جهان است و از تنوع حوزه خبري و بين المللي برخوردار است، از اين رو يك يا چند رسانه محدود، قادر به پوشش تمامي اين حوزه هاي خبري فراگير نيستند. بنابر اين خبرگزاري مهر با انديشه متفاوتي در عرصه اطلاع رساني كشور شكل گرفت تا با زاويه خاص رسانه اي مسائل مختلف جامعه را پوشش دهد.
در دوره اخير، وقتي رسانه اي پا به عرصه وجود مي گذارد، اغلب به سراغ انگيزه  هاي سياسي مي رود و خود را به نوعي به هدف اصلي سياسي و يا منابع قدرت سياسي نزديك مي كند. اما عملكرد خبرگزاري مهر اين گونه نيست. به تعبيري، اين خبرگزاري كمترين ضريب توجه به منابع قدرت را در جامعه داراست. معتقدم كه در جامعه ما، منزه بودن كامل رسانه ها از سياست و قدرت كاري بس دشوار است. از اين رو ما در خبرگزاري مهر در تكاپوي آن هستيم كه از جنبه ارشادي ، يك نوع سازگاري را در بين سليقه هاي موجود سياسي جامعه پديد آوريم. البته گفتني است كه مهر تنها خبرگزاري است كه به صورت دوزبانه راه اندازي شد و در عرض كمتر از يك سال توانست با سه زبان فارسي، عربي و انگليسي به ارائه خدمات اطلاع رساني بپردازد.
* معمولاً  به چه نوع اخباري بيش از ساير اخبار مي پردازيد؟
- بيشترين رويكرد خبرگزاري مهر،توجه به حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي است، چون در اين حوزه هاي خبري، امكان براي كار كردن و چالش خبري وجود دارد، البته عمده فعاليت هاي خبري در حوزه اجتماعي، بيشتر در حوزه مسائل جوانان دور مي زند. گروه فرهنگي اجتماعي، شامل زيرمجموعه هايي است كه عبارتند از: فرهنگ و هنر، فرهنگ و انديشه، فرهنگ و ادب و مفاخر ملي، دين و انديشه و دفاع مقدس. البته علاوه بر اين حوزه ها به مسائل اقتصادي، سياسي و ورزش نيز مي پردازيم. در حال حاضر، در جامعه ما مسائل اجتماعي فراواني وجود دارد و بايد اعتراف كنيم كه جامعه با چالش هاي زيادي روبه رو است، به گونه اي كه بر اثر بي توجهي برخي از مسئولان مسائل گاهي اوج مي گيرد، در حالي كه اين چالش ها به سادگي قابل درمان است. پس مواجه شدن با مسائل اجتماعي در حوزه خبري، نيازمند دقت فراوان است.
* چرا سازمان تبليغات اسلامي با توجه به وظايف سازماني خود، در حوزه ترويج مسائل ديني اطلاع رساني نمي كند؟
- تنها كار سازمان تبليغات اسلامي، صرفاً  راه اندازي خبرگزاري مهر نيست. اين خبرگزاري كاملاً  مستقل است و بنا نيست كه صرفاً  در حوزه دين و شريعت به اطلاع رساني بپردازيم، ما به عنوان متولي يك شبكه اطلاع رساني ديني و اسلامي، توجه خود را در زمينه هاي ديني به ساير عرصه ها گسترش مي دهيم.
متأسفانه رسانه هاي مكتوب توجه كمي به امر اطلاع رساني در اين حوزه ها دارند و اغلب مضامين ديني را ناديده مي گيرند. ما عادت كرده ايم كه هرچه در روزنامه ها انعكاس پيدا مي كند، آن را به ذهن بسپاريم. چندي قبل دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن در تهران برگزار شد. در طول اين مدت خبرگزاري مهر به صورت OnLine براي مخاطبان علاقه مند در مورد مسابقه بين المللي قرآن اطلاع رساني كرد و حدود ۲۰۰ خبر و مصاحبه در طول برگزاري مسابقه توليد كرد. عليرغم اين تلاش گسترده در طول برگزاري مسابقه بين المللي قرآن ، متأسفانه در مطبوعات ما، آنچنان اين اخبار و مطالب مورد توجه واقع نشد.
در حوزه هاي فرهنگي تنها به اين مقوله توجه نكرده ايم، بلكه جنبه هايي مثل موسيقي، تئاتر، سينما و... نيز از جمله توليدات خبري همكاران فرهنگي ما بوده است. به طور مثال در حوزه سينما در طول اين مدت، قريب ۲۸۰ خبر، گزارش، تحليل و نقد را عرضه كرده ايم. اخيراً  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقتي عملكرد خبرگزاري مهر را ارزيابي كردند، سابقه درخشان آن را در حوزه رسانه اي يادآور شده و كارهمكاران خبرگزاري مهر را ستودند. بنابراين نبايد تمامي كارهاي ديني را در حوزه هاي خبري خود منحصر كنيم و لازم است كه وظيفه خود را از نگاه ديني ونه سازماني انجام دهيم.
* ويژگي خاص خبرگزاري مهر نسبت به ساير حوزه هاي اطلاع رساني در چيست؟
- خبرگزاري مهر از جهات مختلف با ساير خبرگزاري هاي موجود در ايران متمايز است. اين بدان معنا نيست كه خبرگزاريهاي ديگر، داراي ارزش حرفه اي نيستند، بلكه هر يك از آنها در حوزه رسانه  اي نيز از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند.
اغلب حوزه هاي اطلاع رساني، دچار دو آسيب جدي هستند.يعني يا ابزاري براي قدرتند و يا دامي براي تبليغات. با تمامي وسوسه هاي موجود در حوزه هاي رسانه اي، سعي كرده ايم خبرگزاري مهر را از اين دو پديده منزه كنيم. تلاش كرده ايم با ارائه كار مطلوب در زمينه اطلاع رساني، به نوعي به تبليغ خود بپردازيم. اين اولين باري است كه اين گونه كار رسانه اي انجام مي شود، به تعبيري براي راه اندازي سايت عربي خبرگزاري مهر، كه كار دشواري بود، هيچ نوع تبليغات رسانه اي انجام نداديم.
ويژگي ديگر اين رسانه، به كارگيري نيروهاي جوان در خبرگزاري مهر است. ما بيشتر به نيروهاي جوان خود متكي هستيم، بنابراين سعي مي كنيم از رانت هاي خبري حوزه ها نيز پرهيز كنيم، به عبارت ديگر رسانه هاي بي شماري هستند كه وابسته به كانون هاي قدرت بوده و از طريق اين كانونهاي قدرت، اخبار خود را به دست مي آورند و به راحتي در اختيار مخاطبان قرار مي دهند و در غير اين صورت آنها از نظر اطلاع رساني فلج خواهند شد. بنابراين، قبل از آن كه ما به كانونهاي قدرت خبري وابسته باشيم، در تكاپوي آن هستيم كه با بهره گيري از نيروهاي جوان و پرتوان خود، اين اخبار را در حوزه هاي مختلف خبري توليد كنيم. متأسفانه كشور ما از لابي هاي رسانه اي هنوز در عرصه هاي داخلي و بين المللي با ظرفيت كامل استفاده نكرده است.
* در برخي از موضع گيريهاي سياسي، شباهت زيادي با خبرگزاري فارس داريد؟
- انتقاد ما از عملكرد دولت و ساير بخش هاي حاكميت خيلي اندك است، شايد چون هم اينك دولت درصدر توجه گروه هاي سياسي قرار گرفته است، از اين رو اين گونه مسائل به وضوح در حوزه هاي رسانه اي مشاهده مي شود. شايد برخي از اين نقدها به دولت برگردد، اما در كنار آن، ما از ساير نهادها و دستگاههايي كه به نوعي خبرگزاري مهر را منسوب بدان مي كنند، انتقاداتي را به عمل آورده ايم و البته در قبال آن هم بهاي سنگيني پرداخته ايم.
چون اعتقاد داريم كه رسانه بايد انتقادپذير باشد. در مورد خبرگزاري فارس، اين اعتقاد را ندارم كه مواضع خبري ما مشابهت چنداني با خبرگزاري ياد شده داشته باشد. بايد چشم ها را شست و به گونه اي ديگر به حوزه رسانه اي نگاه كرد. چند انتقاد كوچك و بزرگ نمي تواند نتيجه اين چنيني را رقم بزند. تصورم اين است كه بهتر است در حوزه هاي اطلاع رساني فضاي محبت آميزي را ايجاد كرد.
006897.jpg

ما در طول فعاليت رسمي خود، تاكنون حدود ۸۰ هزار خبر فارسي توليد كرده ايم ولي حتي يك شكايت از طرف مخاطبان نداشته ايم آيا اين صحت اخبار را نمي رساند؟
ما به عنوان يك رسانه در حاكميت كار مي كنيم بنابراين وظيفه داريم كه پاكي و قداست آن دستگاه را از برخي منظرها حفظ كنيم.
* انتظار مي رفت با توجه به نزديكي به حوزه هنري، فضايي هم به آن اختصاص مي داديد؟
- در حوزه هنري، دولايه وجود دارد كه اغلب رسانه ها در مسائل روزمره بيشتر به گزينش و انتخاب لايه  ظاهري آن مي پردازند، به عبارتي جنجال سازي در حوزه فرهنگ و هنر را مشي خود قرار مي دهند، اما اشتهاي اين خبرگزاري كه عطش فعلي مطبوعات را برآورده مي كند، اخبار هنري روزمره است. از اين رو، ما كمتر سراغ اخبار هنري جنجال برانگيز رفتيم و سعي كرديم در زمينه اطلاع رساني كاملاً  فعال عمل كنيم، ولي در عين حال از جنجال سازي پرهيز كنيم. اما قبول دارم كه مي توان از اين شيوه هاي فعال در عرصه رسانه اي استفاده كرد.
بنابراين خبرگزاري مهر، ابزاري براي چهره سازي نيست، رسالت اصلي ما در عرصه هنري، توجه به ارزش ها و معنويت هاست. تا به حال هيچ حوزه اي را از نظر اطلاع رساني بايكوت نكرده ايم.
در عرصه رويداد هنري جشنواره فيلم فجر سعي كرديم اخبار آن را به زبانهاي مختلف در اختيار افكار عمومي قرار دهيم. در برخي موارد، نشريات خارجي در زمينه هاي فرهنگي، اخبار خود را از طريق  خبرگزاري مهر كسب مي كنند.
* چرا امروزه هر سازمان يا مؤسسه در تكاپوي راه اندازي سايت اينترنتي  يا خبرگزاري است؟
- از منظر رسانه اي، چون اينگونه مراكز و سازمانها داراي سليقه هاي فكري متفاوتي هستند. از اين رو رسانه هاي اينترنتي در ايران فرصت لازم را براي افراد با نگرش هاي مختلف فراهم كرده است. همان طور كه اطلاع داريد ايران از نظر كميت وبلاگ نويسي در جهان، در رده بالايي قرار دارد. متأسفانه برخي از افراد و جريان هاي سياسي كه به نوعي  ميل به كسب منابع قدرت سياسي دارند، همچنين تمايل دارند كه رسانه ها را به شكل انحصاري در اختيار بگيرند و در اين حالي است كه رسانه هاي اطلاع رساني تمايلي به  آن نشان نمي دهند.
بديهي است اين نگرش آنها موجب مي شود كه به سوي ايجاد رسانه هاي انحصاري كشيده شوند. از يك منظر ديگر چون توان ايجاد رسانه رسمي را ندارند، به خودي خود رسانه هاي غيررسمي را شكل مي دهند. اين رويه از نظر ارتباطات رسانه اي شيوه مناسبي نيست و شايد هم از نظر افكار عمومي مورد استقبال قرار نگيرد، ما در حوزه هاي اطلاع رساني نمي توانيم سليقه هاي مختلف مردم را ناديده بگيريم، الان جامعه ما از نظر انتشار اخبار درك بالايي دارد. اين تنوع و تكثر نگاه ها باعث شده كه حوزه رسانه ها هم مثل اقتصاد تك محصولي نفت، نباشد. اين مسأله در ميان صاحب نظران سياسي و منتقدان نيز مطرح است و از اين رو آنها تحت تأثير جريانهاي يك سويه سياسي قرار نمي گيرند. بنابراين در رقابت سالم رسانه اي با رعايت موازين قانوني و بدون تخريب ديگران،  مي توانند به انتشار اطلاعات و اخبار بپردازند.

اخبار تلويزيون
006909.jpg

شبكه چهار نيازمند گروه تحقيق است
كيومرث درم بخش، مستند ساز، در مورد شبكه چهار سيما، به ايسنا گفت:  شبكه چهار مي تواند يكي از شبكه هاي بسيار مفيد و مؤثر در توليد فيلم هاي علمي و آموزشي باشد.بي ترديد وجود چنين شبكه اي در ايران بسيار ضروري است.
وي مي افزايد: شبكه چهار مي تواند به عنوان يك مركز توليد فيلمسازي به خصوص در زمينه مستند فعاليت كرده و حتي فيلم هايي را كه توليد شده از طريق شبكه هاي برون مرزي (سحر، جام جم و...) به خارج ارسال كند.
درم بخش با اهميت قائل شدن به امر آموزش، متذكر شد: در جامعه امروز بسيار نيازمند آموزش هستيم، زيرا يك سري مسائل صنعتي وارد جامعه ما شده است بايد به نحوي تعريف بشوند. چه بهتر كه يك فيلم مستند اين فرهنگ را در جامعه اشاعه بدهد.
وي با تأكيد بر لزوم ساخت برنامه هاي توليدي در شبكه چهار سيما، گفت: اين شبكه بايد بيشتر بر روي برنامه هاي توليدي در زمينه هاي محيط زيست، قوم نگاري، قوم شناسي و بخصوص ميراث فرهنگي كه بسيار باارزش هستند تمركز كند. اميدواريم تيم جديدي كه در اين شبكه مستقر شده اند بتوانند بخش هاي مختلف را كه درحقيقت به توليد شناسنامه و شناسايي هويت ايراني كمك مي كند، ارتقاء دهند.
ساخت مجموعه «مردان كوچك»
كارگردان مجموعه تلويزيوني مناسبتي «فقط به خاطر تو» از ساخت مجموعه اي ديگر با محتواي طنز خبر داد.
اكبر منصور فلاح، در گفت وگو با ايسنا درخصوص مجموعه تلويزيوني جديدش «مردان كوچك» گفت: اين مجموعه تلويزيوني داراي تم كمدي موقعيت است كه در قالب ۲۰ قسمت و به تهيه كنندگي رامين عباس زاده در شبكه دو سيما توليد مي شود.وي با بيان اينكه ۶۵ درصد از فيملبرداري كار، به پايان رسيده يادآور شد: تصويربرداري مجموعه «مردان كوچك»  از اواخر بهمن ماه ۱۳۸۲ آغاز شد و احتمالاً تا پايان ارديبهشت به طول مي انجامد.
اين كارگردان تلويزيوني «مردان كوچك» را متعلق به قشر سني نوجوان، جوان و بزرگسال دانست و خاطرنشان كرد: اين مجموعه زندگي دو كودك را به تصوير مي كشد كه يك روز پس از بيدار شدن از خواب ۲۵ ساله مي شوند. اين دو نفر كه افكار و آرمان هاي كودكي را با خود به بزرگسالي آورده اند، هر كجا كه مي روند بر افراد و محيط تأثير مي گذارند.
منصور فلاح در پاسخ به سؤالي درباره مقايسه ساخت مجموعه تلويزيوني مناسبتي با ديگر مجموعه ها متذكر شد: در كارهاي مناسبتي استرس بسياري بر عوامل وارد مي شود اما در كارهايي كه براي مناسبت خاصي ساخته نمي شوند نيز تهيه كننده خواهان سرعت در كار است و مدام اين مسئله به كارگردان گوشزد مي شود كه پول نداريم و كار بايد سريع تر انجام شود.
وي تصريح كرد: متأسفانه در ساخت مجموعه ها به كيفيت اهميت چنداني داده نمي شود و اين مسئله در بين تهيه كننده ها فراگير شده است.
تله تئاتر كاليگولا و صادقي
دكتر قطب الدين صادقي كارگردان تئاتر درباره وضعيت اولين تله تئاتر خود «كاليگولا» گفت: اگرچه تلويزيون ۷۵ درصد پول تهيه كننده را به او پرداخت كرده، ولي تهيه كننده هنوز دستمزد هيچ يك از اعضاي گروه را پرداخت نكرده و درواقع از سه قسط هنوز چيزي به ما نپرداخته است.
وي به ايسنا گفت: به همين دليل هنوز تدوين اين تله تئاتر انجام نشده است؛ درحالي كه تهيه كننده بايد فيلم تدوين شده را تحويل تلويزيون بدهد.
وي يادآوري كرد: ما با تلويزيون قرارداد داريم و اعضاي گروه شكايت كرده اند اما هنوز نمي دانيم تلويزيون چه اقدامي خواهد كرد. صادقي با اشاره به اينكه تهيه كننده اين تله تئاتر، صاحب يك توليد كننده محصولات بهداشتي و آرايشي هم هست، به طنز گفت كه احتمال دارد اين تهيه كننده، پول بچه هاي گروه را در بطري هاي شامپو و وايتكس توزيع كرده باشد!

آن سوي مرزها

تأثير منفي تماشاي تلويزيون
محققان علوم پزشكي اعلام كردند مدت زماني كه كودكان ۱ تا ۳ ساله در برابر تلويزيون مي نشينند و از آن استفاده مي كنند بايد محدود شود زيرا اين زمان بر توجه كودك به درس تأثير منفي مي گذارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، كارشناسان رشد در مؤسسه سلامت كودك در واشنگتن با بررسي ۲ هزار و ۵۰۰ كودك ۱ تا ۳ ساله دريافتند كه مشكلات يادگيري كودكاني كه به طور متوسط ۲ ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند، ۲ درصد بيشتر از كودكاني است كه تلويزيون تماشا نمي كنند.
مشكل تبليغات در پيامهاي فوري
تبليغاتي  كه  در ارسال  پيامهاي  فوري  رايانه اي  صورت  مي پذيرد بقدري  افزايش  پيدا كرده  كه  به  مشكلي  براي  پيامهاي  فوري  و الكترونيكي  در اينترنت  مبدل  شده  است .
به  گزارش  تلويزيون  بي.بي. سي ، تبليغاتي  كه  پيامهاي  فوري  كاربران  در اينترنت  را هدف  قرار داده  است  هر روز پرشمارتر و انبوه تر مي شود و گفته  مي شود نزديك  به  چهارصد ميليون  پيام  تبليغي  بدين  صورت  تنها در سال ۲۰۰۳ در جهان  براي  كاربران  و صاحبان  رايانه هاي  خانگي  ارسال  شده  است  و انتظار مي رود در سال  ۲۰۰۴ اين  رقم  به  ۲/۱ميليارد پيام  برسد.ارسال  اين  پيامها براي  كاربران  دردسر ساز و ناراحت كننده  است  و آنان را از كار اصلي  خود در رايانه  موقتاً باز مي دارد و زماني  را نيز به  هدر مي دهد.
تماشاي  اجباري  تلويزيون
درپي  انعقاد قرارداد يك  شركت  خصوصي  با وزارت  بهداشت  و درمان  انگليس،  از اين  پس، دركنار هر تخت  بيمارستاني ، يك  تلويزيون  نصب  خواهد شد ولي  بيماران  حق  نخواهند داشت  تلويزيون  را خاموش  كنند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبراز لندن، اين  تلويزيونها، كليد خاموش  كردن  ندارند و طوري  تنظيم  شده اند كه  در تمام طول  روز و به  مدت  ۱۵ ساعت، مدام  روشن  باقي  مي مانند.
تلويزيون هاي ديجيتالي
006900.jpg

شبكه بي. بي. سي و شبكه چهار تلويزيون انگليس از سال ۲۰۰۶ براي پخش برنامه هاي خود مجبور به پرداخت ميليونها پوند به سازمان نظارت بر پخش برنامه هاي تلويزيوني در انگليس خواهند بود.
بنا بر اين گزارش، سازمان نظارت بر پخش برنامه هاي تلويزيوني در انگليس اعلام كرد در نظر دارد با همسو كردن برنامه هاي تلويزيوني دولتي با رقباي تجاري خود، بينندگان تلويزيون را به سوي استفاده از تلويزيونهاي ديجيتالي سوق دهد.

سايه روشن

تهراني ها مخاطب شبكه جوان نيستند
استان هاي تهران، مشهد و شيراز به ترتيب بيشترين آمار مخاطب را در بين شنوندگان شبكه راديويي جوان داراست.
بنا به بررسي مركز تحقيق و سنجش برنامه اي، شهرهاي قزوين، اهواز و رشت نيز در ميان ساير شهرها كمترين آمار شنونده را به خود اختصاص داده اند. تهران در حالي بيشترين آمار شنونده را در بين ساير شهرها به خود اختصاص داده است كه تنها شهري است كه مخاطب مستمري براي شبكه راديويي جوان ندارد. اين در حالي است كه شهر رشت با كمترين مخاطب حدود ۶/۲ درصد شنونده مستمر و دائمي شبكه جوان را داراست.
سايت اينترنتي جشنواره صدا و سيما
سايت اينترنتي دوازدهمين جشنواره توليدات راديويي- تلويزيوني مراكز صدا و سيما به نشاني:
www. dppfestival.irib.ir راه اندازي شد.
بنا به گزارش امور رسانه اي اين جشنواره سايت اينترنتي به منظور اطلاع رساني بهنگام سريع، دقيق و شفاف، ارائه آمار و ارقام و اطلاعات طبقه بندي شده به علاقه مندان و مخاطبان و با هدف ايجاد يك بانك اطلاعاتي فراگير پيرامون زوايا و ابعاد مختلف جشنواره، معرفي مديران كميته ها، اعضاي هيئت هاي داوري و انتخاب، معرفي ميهمانان و ارائه پيشينه اطلاعاتي جشنواره و چشم انداز دوره هاي گذشته راه اندازي گرديد.
راديو و جامعه عشايري
006906.jpg

به گزارش ايسنا، دكتر جلال الدين رفيع فر دكتراي علوم اجتماعي در ميزگرد تخصصي «تأملي بر گسترش و ترويج ابزارهاي فرهنگي در جامعه عشاير» گفت: جامعه عشاير با فرهنگ اصيل خود با ساختار منحصر به فردي كه دارد جزء تاريخ، فرهنگ و ميراث ما محسوب مي شوند. ويژگي هاي منحصر به فرد جامعه عشايري و اصالت آن، باعث ايجاد انگيزه هاي بسياري براي مطالعه و ديدن اين جامعه شده است.
دكتر كريمي نيز با اشاره به نقش راديوها در جامعه عشايري گفت:  راديو رسانه مهمي در جامعه عشايري است و آنها بهترين راديوها را مي خرند ولي وقتي برنامه مورد علاقه خود را در اين رسانه پيدا نمي كنند بدون مصرف ماندن اين راديوها منجر به فسفاته شدن باطري هاي آنان مي شود.
نقد در نقد
برنامه «آيينه ايراني» به نقد و بررسي يك سال توليدات راديو و تلويزيوني در كشور مي پردازد.
«آيينه ايراني»  همچنين مروري بر آثار ارائه شده به دوازدهمين جشنواره توليدات مراكز استاني صدا و سيما، تأسيس شبكه هاي محلي و استاني، تجلي «خدمت رساني»  و «پاسخگويي» در برنامه سازي راديو و تلويزيون، توجه به جذابيت و مخاطب و... دارد. اين برنامه سيزده  قسمتي كه توسط مهدي زينلي ساخته مي شود پيش از برگزاري جشنواره دوازدهم آغاز و پس از پايان جشنواره نيز، به صورت هفتگي ادامه خواهد داشت.
ميهمانان برنامه «آيينه ايراني» پاسخگوي حوزه هاي كاري و مديريتي خود در حوزه سازمان صدا و سيما و هنرمندان و پيشكسوتان كشور هستند.
انتقاد مجيد انتظامي
نسبت به پخش آثار
به گفته رئيس كانون آهنگسازان خانه سينما آهنگسازان در كشور از اين طريق امرار معاش مي كنند و اگر قانون كپي رايت رعايت مي شد مجبور نبودند كه زياد كار كنند يا با هر كسي كار كنند، چرا كه در اين سيستم آهنگسازي به يك كار اداري تبديل شده كه در اصل نبايد اين گونه باشد.
وي همچنين با انتقاد از پخش آثار خود مثل از كرخه تا راين، بوي پيراهن يوسف، آژانس شيشه اي، روز واقعه و... در راديو و تلويزيون بدون نام بردن از او كه اين آثار را ساخته است، گفت: پخش اين آثار از رسانه اي مثل صدا و سيما در حالي است كه اين رسانه، خود داراي توليدات موسيقي و گروه بزرگي است كه از صدا و سيما حقوق مي گيرند اما باز، در عمل شاهديم كه موسيقي بخش خصوصي بدون رعايت حقوق مؤلف پخش مي شود.
اعتراض به بانويي ديگر
گروهي از انجمن ها و تشكل هاي زنان در اعتراض به مجموعه تلويزيوني «بانويي ديگر» تجمعي را در محل انجمن صنفي روزنامه نگاران برگزار كردند.به گفته مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران به ايسنا، قبلاً ما شاهد اعتراضاتي از سوي افراد مختلف جامعه نسبت به بعضي از توليدات سينمايي و تلويزيوني بوديم و هميشه روزنامه نگاران و نويسندگان در مقابل اين قبيل اعتراضات با دفاع، اين كارها را ضرورتي اجتناب ناپذير مي دانستند.
شهاب اسفندياري افزود: پرداخت سينما و تلويزيون به مسايل و شخصيت هاي مختلف اجتماعي چيزي گريزناپذير است و اگر قرار باشد هر صنفي مدعي باشد كه فقط به همان شكل شيوه و قالب مطلوبي كه نظر خودش هست به آن صنف پرداخته شود در واقع همان بلايي سر سينما و تلويزيون مي آيد كه قبل از انقلاب بر سر فيلم هاي ايراني مي آمد، چرا كه در سينماي قبل از انقلاب صرفاً دو شخصيت لمپن ها و زنان خياباني بودند كه تشكل صنفي نداشتند بنابراين فيلمسازان براي كم دردسر بودن فقط سراغ اين دو قشر مي رفتند.
مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران، بحث ازدواج مجدد در سريال «بانويي ديگر» را بهانه اصلي اين اعتراضات دانست و اظهار داشت: منفي ترين شخصيت سريال مردي است كه اقدام به ازدواج مجدد كرده و شخصيت مرد تحت يك شرايط خاص و با اجباري كه ناشي از مرگ همسرش در آينده نزديك خواهد بود و خودش هم خبر ندارد تن به اين كار مي دهد و به هزار گرفتاري مبتلا مي شود كه به هيچ وجه نمي شود اين را ترويج چند همسري خواند!

|  اقتصاد  |   انديشه  |   روزنت  |   سياست  |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |