دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۸۱
مردي كه مي خواست سلطان باشد
006879.jpg
اشكان نعمت پور- روياهاي چلسي، اگر چه به ديدار نهايي جام قهرمانان امتداد نيافت اما آبي پوشان دوازده ماه دلپذير را طي كردند و تماشاگرانشان در افسون شكوه و فوتبال غوطه ور شدند. استمفورد بريج دوازده ماه پر از هياهو و جوش و خروش را از سر رد كرد و حالا رومن آبراموويچ مي خواهد مجموعه تحت رهبري اش را به قدرتي فزون تر برساند تا مگر چلسي، سرانجام آمال خود را به بند بكشاند و در اروپا يكه تازي كند.
افتخار نامنتظره
سال پيش، وقتي يسپر كرونشائر دروازه ليورپول را گشود و حضور چلسي در جام قهرمانان را براي تيمش به ارمغان آورد، كمتر كسي انتظار آن را داشت كه آبي ها تا حضور در جمع چهار تيم برتر اروپا پيش روند، مقام دوم ليگ برتر را به چنگ بياورند و نام شان به عنوان ثروتمندترين باشگاه دنيا زمزمه شود.
اما چرا يكباره جو حاكم بر استمفورد بريج چنين دگرگون شد و خيال پردازي ها آنقدر پيش رفت كه شكست برابر موناكو، سايه يأس را بر باشگاه لندني گستراند؟ ظاهراً اندوخته رومن آبراموويچ همه را به وسوسه انداخته و سطح توقعات از چلسي را تا جايي بالا برده كه پيشتر تنها در قبال رئال مادريد از آن ياد مي شد: «هركسي نسبت به موفقيت ما در بازي هاي اين فصل، عقيده اي متفاوت دارد و همه اينها به خاطر حوادثي است كه در باشگاه روي داده.»
جو كول، هافبك جوان و خوش آتيه چلسي در وصف شرايط تيمش مي گويد: «بعد از باخت برابر موناكو، اوضاع رختكن وحشتناك بود، البته نه به خاطر پولي كه روي تيم سرمايه گذاري شده ونتيجه نگرفتيم بلكه از آن جهت كه انتظار رابالا برده بوديم وهمه مارا سزاوارقهرماني مي دانستند.
قدرداني از اين پيشرفت، نه در سيماي بازيكنان كه در چهره غالب هواداران لندني ديده مي شود و همه آنها، خود را مرهون درايت آينده نگرانه كلوديو رانيري مي دانند كه اين چنين، چلسي را به دسته اي هماهنگ و پرتوان تبديل كرده است. او بود كه تيم محبوب شان را تا يك قدمي فتح جام قهرمانان پيش برد و فراتر از آن، موجبات شكست آرسنال و حذف رقيب همشهري در بازي هاي اروپايي را فراهم آورد.
بدين سان است كه همه در چلسي به رانيري به ديده احترام مي نگرند اما خب، تصميم گيرنده نهايي آبراموويچ است و احتمالاً او چندان موافق سايرين نيست.
زمزمه هاي اخراج
روزهاي آغازين ليگ قهرمانان براي رانيري خاطره اي خوش رقم زده اند. برتري مطلق در دور گروهي كار ساده اي نبود كه در ابتداي تغيير نيمي از مردان يك تيم، بتوان محقق اش ساخت، اما رانيري با پيروزي چهار بر صفر برابر لاتزيو، نشان داد انديشه ها و قابليت هايش فراتر از آن چيزي است كه مديران باشگاه گمان مي برند.
عرصه اروپايي همچنان براي مربي ايتاليايي خوش يمن بود. پيروزي برابر اشتوتگارت در دور نخست مرحله حذفي سبب شد تا چلسي پنجمين بازي پياپي اش در رقابت هاي دشوار اروپايي را بدون دريافت حتي يك گل، پشت سر بگذارد. در عوض تركتازي آرسنال در انگليس كه دست منچستر يونايتد و چلسي را از رسيدن به جام زرين ليگ برتر كوتاه گذارده بود، رفته رفته موجي از نارضايتي را در ميان گروه مديران باشگاه،جاري كرد. رسانه ها هم به جريان داغ شايعات دامن مي زدند و سون گوران اريكسون را در يك قدمي چلسي مي دانستند. حتي اتحاديه فوتبال انگليس، نگران از وضعيت مربي سوئدي، چندين بار مفاد قراردادش را به او گوشزد كرد. از اين رو وقتي چلسي در هايبري آرسنال را شكست داد، رانيري كه از اخراج گريخته بود، شادمانه چون كودكان جست و خيز مي كرد و خطاب به خبرنگاران گفت: «تنها سي ثانيه تا جنون فاصله داشتم.»
به هر روي، رانيري هم دچار لغزش شد، خطايي كه شايد نزد مالك باشگاه، نابخشودني باشد. در ديدار رفت با موناكو، پس از آنكه ميزبان فرانسوي يكي از بازيكنان خود را از دست داد، رانيري چنان به شور آمد كه تصميم گرفت با سه مهاجم در خانه حريف، كار را يكسره كند. در عوض، موناكو دو گل ديگر به ثمر رساند تا چلسي تنها به حضور در نيمه نهايي جام قهرمانان بسنده كند.
گذشته از اين اشتباه، رانيري در گزينش نفرات خود هم شيوه چرخشي را به كار گرفت كه خيلي ها آن را برنمي تابيدند. حتي خيلي از كارشناسان ادعا مي كردند اگر يكي از چهار مهاجمي كه به تناوب در تركيب تيم جاي مي گرفتند زماني مشابه تيري هانري يا رود ون نيستلروي را در زمين مي بودند، پسران استمفورد بريج گلهاي بسيار بيشتري به ثمر مي رساندند.
فصل بعد، خوسه مورينيو، ديديه دشام، رانيري يا هر فرد ديگري كه بر نيمكت هدايت چلسي نشسته باشد، مي تواند با اتكا بر تجربه زياده خواهي امسال مسئولان باشگاه، خريدهايي كه تقابل با موناكو بر ناكارآمدي شان صحه گذارد و آشكار كرد،بيشترفكركنند.دراين تيم هماهنگي و يكپارچگي بسيار مهم تر از حضور ستاره هاي نامدار است و قابليت هاي ستاره هايي نظير فرانك لمپارد، جان تري و دمين داف، نيزدرسايه امن قرار ندارند وممكن است با قلم قرمز آبراموويچ دريك لحظه فناشوند .

گفت و گو با كارل هاينس رومنيگه
آرزوي بر باد رفته
006876.jpg
مريم دري منش- اف.ث.بايرن فصل كنوني را بدون كسب هيچ عنواني به پايان خواهد برد. براي كارل هاينس رومنيگه، رئيس هيأت مديره باشگاه، شكست در مقابل وردربرمن، بالاترين جريمه و مجازات بود. او وظيفه تيم را براي فصل آينده، قهرماني در بوندس ليگا مي داند. اما اينكه با كدام مربي اين امر بايد صورت گيرد را بي پاسخ مي گذارد.
* آقاي رومنيگه! بايرن مونيخ در نهايت، جدال براي كسب عنوان قهرماني بوندس ليگا را از دست داد. تبريك قهرماني وردربرمن، آن هم در ورزشگاه المپيك،چه اندازه برايتان سخت بود؟
- اگر بخواهم صادقانه بگويم، اصلاً. در نيمه دوم، ديگر اين شانس كه بتوانيم پيروز مسابقه شويم، عملاً وجود نداشت. پس از آن بود كه توانستم از لحاظ روحي و اخلاقي، خودم را براي اين كار آماده كنم. من به آقاي بورن، رئيس هيأت مديره وردر تبريك گفتم. آنها در اينجا مستحق پيروزي بودند. وقتي تيمي در يك چنين مسابقه اي ۳ بر ۱ پيروز مي شود، آن هم تحت اين شرايط، پس سزاوار قهرماني آلمان است.
* ۳ بر صفر در نيمه اول و دادن قهرماني در زمين خودي، آيا اين نوعي مجازات براي شما است؟
- به طور يقين براي برمن، هيچ چيز زيباتر از اين نيست كه اينجا در مقابل بايرن، قهرماني بوندس ليگا را كسب كند. مجبوريم اين را بپذيريم. مسلماً براي ما بالاترين مجازات بود، ولي گاهي اوقات يك مجازات بزرگ، درس هاي بزرگي هم به همراه مي آورد. زماني كه تيمي مثل وردربرمن، مرزهاي ما را مشخص مي كند، بايد از آن درس گرفت. ما ديديم كه امسال حقمان بود كه قهرمان نشويم.
* آيا اشتباه اوليوركان روي گل اول، سرنوشت قهرماني را زودتر از موعد رقم زد؟
- اين يك اشتباه دروازه باني بود، اما آن موقع تنها ۱۹ دقيقه از بازي سپري شده بود. بنابراين هنوز فرصت كافي براي عوض كردن نتيجه وجود داشت. بعد از آن گل، ما بايد خيلي بيشتر تلاش مي كرديم و نيز سعي مي كرديم تا به اوليوركان در جبران اين اشتباه كمك كنيم، چرا كه او هم تا به حال اغلب به ما كمك كرده است. اين اشتباهي نبود كه قهرماني را به خاطر آن از دست داده باشيم.
* از نظر شما، در اف.ث.بايرن چه چيز بايد بهبود يابد؟
- الان وقت آن نيست كه بخواهم نظري انتقادي و اعتراض آميز بدهم. ما مي دانيم كه امسال مرتكب اشتباهاتي شده ايم، در غير اين صورت، امروز اين بازي را تجربه نمي كرديم و نيز ۹ امتياز از برمن عقب نمي افتاديم. اما حالا در آرامش مسائل را تجزيه و تحليل خواهيم كرد و سعي خواهيم كرد كه سال آينده، شروعي مطلوب و روندي صحيح داشته باشيم تا از بروز چنين مشكلاتي جلوگيري به عمل آوريم.
* چه انتظاري در فصل آتي داريد؟
-   ما بايد شرايط فعلي را كه در آن تيمي مثل وردربرمن با ۹ امتياز برتري، بالاتر از ما قرار گرفته و قهرمان آلمان مي شود، تغيير دهيم، چون از ما انتظار قهرماني مي رود. ما در اين فصل هيچ مقامي كسب نكرديم. بنابراين وظيفه داريم كه دوباره در اين مسير گام برداريم.
*امكان دارد كه اين هدف در سال آينده تحت رهبري فليكس ماگات تحقق يابد؟
- بايد واضح و صادقانه بگويم كه ديگر به اين زودي ها، ابداً در مورد موضوع مربي صحبتي نخواهم كرد.

سايه روشن ورزش
آزمون هاي تربيت بدني و قد و وزن دانش آموزان
006870.jpg
آزمون هاي تربيت بدني به قد و وزن بستگي دارد يا خير؟ در تحقيقات ابتدايي و اوليه به اين سؤال پاسخ مثبت داده شده بود. كه قد بلند در آزمون هاي تربيت بدني تأثير بيشتري دارد و وزن نيز در رشته هاي مختلف به همان اندازه تأثير گذار است. اما اخيراً نتايج تحقيقات يك پايان نامه نشان داده است كه طول قد يا وزن دانش آموزان تأثير چنداني در آزمون هاي تربيت بدني آنها ندارد.
پرويز دانايي دانشجوي كارشناسي ارشد تربيت بدني دانشگاه تهران به ارتباط قد و وزن با مواد شش گانه آزمون آمادگي جسماني و حركتي پرداخته است.
هدف از انجام اين تحقيق،  بررسي ارتباط طول قد و وزن بدن با آمادگي جسماني و حركتي است. به اين منظور محقق از بين دانش آموزان پسر ۱۵ ساله مدارس متوسطه تهران ۱۲۶ نفر را به عنوان نمونه انتخاب كرد كه پس  از اندازه گيري طول قد و مقدار وزن آنها، آزمون هاي آمادگي جسماني و حركتي روي آنها اجرا و نتايج ركوردهاي هر يك ثبت شد.
اين تحقيق از نوع تحقيقات همبستگي و توصيفي است كه براي تجزيه و تحليل داده ها و ركوردها از روش هاي آمار توصيفي مانند جداول، رسم نمودار، فرمول ضريب همبستگي پيرسون و فرمول T استاندارد استفاده شده است.
مولف در اين پايان نامه مي افزايد: بين طول قد و آزمون هاي كشش بارفيكس، دراز و نشست و دو ۵۴۰ متر و همچنين بين طول قد و نتايج مجموعه آزمون ها رابطه معنادار به دست نيامد. همچنين بين طول قد و آزمون هاي پرش طول قد و آزمون هاي پرش طول جفت، دو رفت و برگشت ۹*۴ و دو ۴۵ متر رابطه معنادار به دست آمد.
بين مقدار وزن بدن آزمودني ها و آزمون هاي پرش طول جفت، كشش بارفيكس، دو رفت و برگشت ۹*۴ متر، دو ۴۵ متر و دو ۵۴۰ و همچنين بين مقدار وزن بدن آزمودني ها و نتايج مجموعه آزمون ها رابطه معنادار به دست نيامد. بين مقدار وزن بدن و آزمون دراز و نشست رابطه معنادار به دست آمد.

خبرها و نگاه ها
رئال و خريد بازيكنان جديد
006873.jpg

معراج مژده- «فلورنتينو پرز» رئيس  باشگاه  فوتبال  رئال  مادريد اسپانيا اعلام  كرد كه  باشگاهش  براي  فصل  آينده  باز هم  بازيكنان  نامدار جهاني  ديگري  را به  استخدام  در خواهد آورد.
رييس  باشگاه  رئال  مادريد در حالي  قصد دارد دست  به  يك  بلند پروازي  ديگر بزند كه  در فصل  جاري  به  هيچ  عنوان  درخوري  در مسابقات  باشگاههاي  اسپانيا نايل  نيامده  است . تيم  والنسيا جام  قهرماني  باشگاههاي  اسپانيا را تصاحب  كرد و تيم  نامدار رئال  را با همه  ستارگانش  از فتح  اين جام  واگذارد. رئال  هم  اكنون  براي  تكيه  زدن  به  جايگاه  دوم  جدول  كه  صعود مستقيم  آن  در فصل  آينده  به  مسابقات  جام  باشگاههاي  اروپا را در پي  خواهد داشت  ، با بارسلونا در نبرد است  و به  همين  خاطر هنوز همه  اميد خود را از دست  نداده  است .
با علم  به  اين  موضوع ، پرز مدعي  است : باشگاه  رئال  چيزي  در اين  فصل  از دست  نداده  و فصل  خوبي  را پشت  سر گذاشته  است  زيرا مقام  دوم  هم  خود جايگاه  با ارزشي  است  و اگر تيم  در جدول  ششم  مي شد در آن  صورت  فصلي  بد برايش  رقم  مي خورد.
او اميدوار است  كه  يك  دوره  ديگر هم  به  مقام  رياست  باشگاه  انتخاب  شود. به  دنبال  عدم  موفقيت  رئال  در فصل  جاري ، مطبوعات  اسپانيا در روزهاي اخير خبر از تصميم  باشگاه  به  بركناري  كارلوس  كوئيروز مربي  تيم  داده اند.
همچنين  احتمال  اين  كه  پرز هم  مجدداً به  رياست  باشگاه  انتخاب  شود، نيز كم  پيش  بيني  شده  است .
بكن  بائر تائيد كرد:
«هيتسفلد» پايان  فصل  جاري  بايرن  مونيخ  را ترك  مي كند
006882.jpg

«فرانتس  بكن  بائر» رييس  باشگاه  فوتبال  بايرن  مونيخ  اعلام  كرد كه  «اوتمار هيتسفلد» پايان  فصل  جاري  پست  مربيگري  اين  تيم  را واگذار مي كند.
هيتسفلد خود قبلاً خبر از اين تصميمش  داده  بود و بكن  باوئر هم  برآن  تاكيد ورزيد و گفت  كه  امكان  اينكه  اين  موضوع  تحقق  يابد، وجود دارد.
بكن  بائر در يك  برنامه  در شبكه  تلويزيوني  آلمان  گفت : هيتسفلد يك  مربي  چاره  ساز و موفق  براي  باشگاه  بود و مطمئناً هيچ  مربي  ديگري  به  اندازه  او در تيم  موفق  نخواهد بود اما زماني  فرا مي رسد كه  مربي  به  اين  باور مي رسد كه  ديگر نمي تواند همچون  گذشته  در تيم  مثمر ثمر باشد و ايجاد انگيزه  كند.
بكن  بائر گفت  كه  مديريت  باشگاه  و هيتسفلد در پايان  فصل  نشست هاي  مشتركي  را در اين  زمينه  با هم  تشكيل  خواهند داد و درباره  اين  موضوع  با هم  صحبت  خواهند كرد تا به  يك  راه  حل  قابل  قبول  دست  پيدا كنند.
طبق  خبري  كه  بكن  بائر هم  آن  را تائيد كرده  است ، گزينه  بايرن  مونيخ  براي  جايگزين  نمودن  با هيتسفلد، فليكس  ماگات  مربي  فعلي  تيم  اشتوتگارت  است  اما اين  مربي  تا پايان  فصل  آينده  با اشتوتگارت  قرارداد دارد و درصورت پذيرفتن  كار در بايرن  ، قراردادش  را يك جانبه  فسخ  خواهد كرد.
بكن  بائر گفت  كه  در صورت  رفتن  هيتسفلد، بايرن  منتظر پاسخ  ماگات خواهد ماند. بايرن  مونيخ  در فصل  جاري  در فوتبال  آلمان  با موفقيت  قرين  نبوده  است .
در دو هفته  مانده  به  پايان  مسابقات  قهرماني  باشگاهها همچنان  تيم  دوم  جدول است  و از تصاحب  جام  قهرماني  بازمانده  است  . وردربرمن ، زود هنگام  قهرمان مسابقات  شد. از سال  ۱۹۹۵ اين  اولين  بار است  كه  بايرن  مونيخ  به  هيچ  جامي  در آلمان  دست  نمي يابد.
اوتمار هيتسفلد از سال  ۱۹۹۸ در تيم  بايرن  مونيخ  مشغول  به  كار است  و در اين  مدت  نسبتاً طولاني  آن  را چهار بار قهرمان  باشگاههاي  آلمان  و در يك  بار هم  در سال  ۲۰۰۱ قهرمان  باشگاههاي  اروپا كرد.
اين  مربي در آغاز فصل  اعلام  كرد كه  باشگاه  چلسي  انگليس  خواستار استخدام  او شده  است  اما چلسي  اين  خبر را تكذيب  كرد.
آلمان  و فرانسه  گروه  كاري  مشترك  در امر مبارزه  با دوپينگ  ترتيب  مي دهند
آلمان  و فرانسه  يك  گروه  كاري  مشترك  براي  مبارزه  با دوپينگ  تشكيل  مي دهند تا با ارائه  نقطه  نظراتي  مشترك، اقدامات  بين المللي  را در مسير مبارزه  با اين  پديده  تقويت  كنند.
تشكيل  اين  گروه  كاري  بعد از ديدار «اوتو شيلي » وزير ورزش  آلمان  با همتاي فرانسوي  خود «ژان  فرانسوا لامور» در برلين  به  تصويب  رسيد.
اوتو شيلي  گفت  كه  دو كشور آلمان  و فرانسه  به  اين  دليل  گروه  كاري  مشترك  براي  مبارزه  با دوپينگ  ترتيب  داده اند تا نقش  دو كشور در اقدامات  مبارزه  با دوپينگ  در سطح  ملي  و بين المللي  و به  خصوص  در اتحاديه  اروپا، شوراي  اروپا و يونسكو بيشتر و مؤثرتر از گذشته  ايفا شود .
وزير ورزش  آلمان  تصريح  كرد: دو كشور بر آن  هستند تا با يكي  كردن  نقطه  نظراتشان، نقشي  تأثيرگذار در تدوين  كنوانسيون  جهاني  مبارزه  با دوپينگ  كه  يونسكو (سازمان  علمي ، آموزشي  و فرهنگي  سازمان  ملل  متحد) در دست  اقدام  دارد، ايفا كنند.
«شيلي » تاكيد دارد كه  اين  همكاري  مشترك  در راستاي  تقويت  هرچه  بيشتر نقش  آژانس  جهاني  مبارزه  با دوپينگ  است .
در راستاي  اين  اقدام  مشترك ، آزمايشگاههاي  دو كشور كه  زير نظر كميته  بين المللي  المپيك  كار مي كنند، با يكديگر ارتباط كاري  برقرار خواهند كرد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
روزنت
سياست
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  روزنت  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |