چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۸۳
تغذيه دانش آموزان در دوران امتحانات
007035.jpg

سلامتي فرزندان دغدغه  هميشگي والدين بوده و هست و اين مسأله با آغاز دوران درس و تحصيل و امتحان، چند برابر مي شود. اين كه فرزندمان را چگونه تغذيه كنيم تا در عين سلامتي دچار اضافه وزن يا مشكلات ديگري نشود دغدغه اي ديگر است.
با آغاز فصل «امتحانات» بسته به وضعيت اقتصادي هر خانواده، يخچال و قفسه هاي آشپزخانه از انواع تنقلات، شكلات و شيريني، انواع غذاها، ميوه ها و... پر مي شود. اما آيا واقعاً اين همه حساسيت و توجه لازم است؟ مهم تر اين كه اصولاً چه برنامه غذايي براي اين دوران خاص لازم است؟
صبحانه
از آنجايي كه فاصله بين شام تا صبحانه بين ۱۰ تا ۱۲ ساعت متغير است، بنابر اين صبحانه براي كودكان مخصوصاً دانش آموزان بسيار مهم است. طفره رفتن از ميل كردن صبحانه، مخصوصاً به دليل اضطراب ناشي از امتحان يكي از مشكلات والدين است اما با تهيه ديدن صبحانه اي اشتها برانگيز موفق خواهيد شد.
- نان روغني: يكي از نان هاي خوشمزه و انرژي زا است. خوردن مقدار كمي از آن، حداقل تا ۴۰ دقيقه، انرژي مورد نياز بدن را كاملاً تأمين مي كند. بنابر اين چند تكه نان روغني به همراه پنير و گردو، صبحانه اي مقوي و مفيدي است.
- يك ليوان شير: (بهتر است گرم باشد، كه البته معمولاً بچه ها آن را دوست ندارند!) به همراه دو قاشق عسل يا چند حلقه موز.
- سيب، جوانه گندم: به تنهايي صبحانه كاملي است. براي جلوگيري از ايجاد حالت تهوع احتمالي، بهتر است چند تكه نان و پنير و گردو نيز مصرف شود.
- يك كاسه عدسي (لوبيا توصيه نمي شود) به همراه كمي كره در آن، صبحانه مفيدي است.
- سرشير يا خامه با عسل به همراه كمي چاي يا يك ليوان شير.
- نان و پنير به همراه خيار يا گوجه فرنگي و يك استكان چاي شيرين، صبحانه اي مفيد و انرژي زاست.
- تخم مرغ، منبع كاملي از انواع تركيبات مفيد مورد نياز بدن است. به هر صورتي كه مصرف شود (آب پز، نيمرو، پخته) مفيد است و تا مدتي طولاني كودكان را سير نگه مي دارد.
- از خوردن غذاهاي پرحجم به عنوان صبحانه، مثل قورمه سبزي يا قيمه باقيمانده از شب قبل، آبگوشت و... بپرهيزيد. اين غذاها، حجم معده را افزايش داده و احساس سنگيني و خواب آلودگي ايجاد مي كنند و در روزهاي امتحان اصلاً توصيه نمي شوند.
به طور كلي صبحانه اي مفيد و غني است كه در عين كم حجم بودن، مغذي بوده و تا حداقل ۲ تا ۳ ساعت كودك را سير نگه دارد و مهم تر اين كه انرژي مورد نياز او را تأمين كند. خوردن صبحانه را فراموش نكنيد. معده خالي اجازه تفكر در جلسه امتحان را از انسان مي گيرد.
ميان غذا
به دليل اين كه اكثر مدرسه ها، ساعت هاي درسي را در ايام امتحانات به صورت كلاس هاي تقويتي افزايش داده اند، از اين رو حتماً نياز است تا براي ساعت تفريح، مخصوصاً ساعت هاي پاياني، خوراكي يا خوراكي هاي مغذي به كودكان داده شود. اما اين كه اصولاً چه نوع خوراكي مفيد و در عين حال انرژي زاست، بحثي است كه در اين مقال نمي گنجد. اما تنها توصيه مهم اين كه خوراكي ها نبايد اشتهاي كودكان را براي ناهار از بين ببرند. بنابر اين بهترين خوراكي هاي ساعت هاي تفريح، انواع ميوه، ساندويج هاي بسيار كوچك (به غير از سوسيس و كالباس) و تنقلاتي مثل انواع آجيل خام است.
اما ناهار...
اگر فرزند شما بعضي غذاها را دوست ندارد، اما براي او مفيدند، سعي كنيد آن غذا را با چاشني هاي مفيد، خوشمزه كنيد.
- انواع خوراك هاي دريايي مخصوصاً ماهي، گزينه بسيار خوبي براي ناهار، مخصوصاً در زمان امتحانات است. «فسفر» موجود در ماهي بهترين ماده مغذي براي «مغز» است. اما متأسفانه اغلب بچه ها، ماهي دوست ندارند و علت آن را «بوي» ماهي مي دانند. از اين رو، ماهي را طوري بپزيد كه بوي آن از بين برود.
- غذاهاي سبزي دار، مثل انواع خورشت (كرفس، قورمه سبزي، نعناع جعفري و...) خوراك مرغ به همراه هويج، كلم و... غذاهاي مفيد و عالي براي كودكان هستند.
- از پختن غذاهاي پرحجم مثل آبگوشت در دوران امتحانات بپرهيزيد. اين قبيل غذاها، حجم معده را افزوده و احساس خواب، سستي و نفخ شديد ايجاد مي كنند، با خوردن اين قبيل غذاها، حداقل ۴ تا ۵ ساعت زمان لازم است تا غذا كمي هضم شود و فرزند شما، براي امتحان فردا، مدت زيادي زمان از دست خواهد داد.
- در دوران امتحان، از فرزندتان بخواهيد تا غذاهاي مورد علاقه اش را به شما يادآوري كند. شما نيز تا حد امكان همان غذاها را تهيه كنيد ،اين مسأله اشتهاي فرزندتان را برانگيخته و او با اشتياق غذا ميل مي كند و همين امر نتايج مثبتي به دنبال خواهد داشت.
- سالاد، سبزي خوردن، ماست و... مخلفات خوبي براي تحريك اشتها هستند. آنها را فراموش نكنيد.
007029.jpg

- فرزندتان را از خوردن ترشي به همراه غذا، منع كنيد. چرا كه گاه «معده درد» حاصل از اين بي توجهي، فرزندتان را از مرور دروس امتحاني باز مي دارد.
عصرانه
پس از صرف ناهار و احتمالاً استراحتي كوچك، كودكان و حتي بزرگسالان، نياز به تجديد نيرو دارند. اين مسأله مخصوصاً در بچه ها و در دوران امتحان، نمود بيشتري دارد. «مغز» به عنوان فرمانده بدن، هرچند ساعت يك بار نياز به تجديد قوا دارد و اين زماني مهم تر جلوه مي كند كه از مغز كار بيشتري طلب كنيم. اما يك عصرانه خوب چيست و چه ويژگي هايي دارد.
- در درجه اول، خوراكي هاي مورد علاقه فرزندتان را تهيه كنيد. حتي اگر خوراكي هاي مضري چون چيپس، پفك و... باشد. اگر اين خوراكي ها نيز كنترل شده و با نظارت شما خورده شوند، ضرر كمتري دارند. مضافاً اين كه فرزندتان را شاد كرده و انرژي لازم براي ادامه فراگيري را براي او فراهم مي كند.
- از بين خوراكي ها، آنهايي را كه مفيدترند، در صدر برنامه عصرانه قرار بدهيد.
- خريد خوراكي هاي مفيدي چون انواع آجيل هاي خام، انواع ميوه (مخصوصاً آنهايي را كه فرزندتان بيشتر دوست دارد)، شير با طعم هاي مختلف (اگر در منزل شير با ميوه ها مخلوط شود بهتر است) و... را فراموش نكنيد.
- نان و پنير و گردو، كره و عسل، كيك ساده عصرانه، به همراه چاي، شير با آبميوه (ترجيحاً در منزل تهيه شود) عصرانه مفيدي است.
توجه كنيد: از آنجايي كه اوج ساعت هاي مفيد درس خواندن و مرور مطالب براي امتحان روز بعد، بين ساعت ۵ عصر تا ۹ شب است، بنابر اين در اين فاصله، هريك ساعت يا يك ساعت ونيم يك بار خوراكي مفيدي به فرزندتان بدهيد. (بهترين ساعت براي عصرانه، پس از استراحت فرزندتان و قبل از شروع مطالعه و يك بار هم در ميان ساعت هاي مطالعه است).
شام
اگرچه پزشكان، عقيده به حذف شام از برنامه غذايي خانواده ها (مخصوصاً خانواده هايي كه زمينه و استعداد اضافه وزن دارند) دارند، اما در زمان امتحان، كمي بايد اين رژيم تغيير كند. اگر قبلاً شام بسيار سبكي تهيه مي ديديد، بهتر است اين يكي، دو هفته برنامه را كمي تغيير دهيد.
- اگر فرزندتان عصرانه كافي خورده و ميلي به شام ندارد، به او اصرار نكنيد. شايد پرخوري، باعث ناراحتي او شده و در اثر بيماري، ناشي از پرخوري فردا نتواند سرجلسه حاضر شود.
007032.jpg

- براي تهيه شام، از فرزندتان كمك بخواهيد و غذايي را كه او دوست دارد تهيه ببينيد.
- جگر، دل و قلوه، يك كاسه سوپ و غذاهايي از اين دست، اگرچه كم حجم اند، اما مفيد و مقوي اند.
- نگذاريد فرزندتان به جاي شام از تنقلات بي فايده مثل چيپس و پفك، شكلات و... استفاده كند.
- برنامه غذايي براي وعده شام را چندان تغيير ندهيد، بلكه بكوشيد تا از غذاهاي مقوي و كم حجم استفاده كنيد.
اما نكته آخر براي دانش آموزان
شب امتحان، فرقي با شب هاي ديگر ندارد. هيجان را كنار بگذاريد (اگرچه سخت است، ولي سعي كنيد)، خوب بخوابيد، به قدر كافي تغذيه كنيد، از خوردن تنقلات غيرمفيد و احتمالاً بيماري زا بپرهيزيد و به ياد داشته باشيد كه با توكل به خدا، موفق خواهيد شد.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
كارشناس علوم و صنايع غذايي

شعر
امتحان
007038.jpg
اشاره؛ آتوسا صالحي، سال ۱۳۵۱ در تهران به دنيا آمد و تحصيلاتش را در همين شهر گذراند. سال ۱۳۶۹ در رشته رياضي فيزيك ديپلم گرفت و به فعاليت در نشريات و مراكز فرهنگي پرداخت. او تاكنون علاوه بر ادامه تحصيلات دانشگاهي، مسئوليت هاي زير را به عهده داشته است:
- سردبيري مجله در مجله «سروش نوجوان» از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹، مسئوليت شعر روزنامه آفتابگردان، عضويت شوراي مباحث نظري «كانون پرورش فكري كودك و نوجوان»، داوري كتاب سال ارشاد، ۸۱-۱۳۷۹، داوري جشنواره مطبوعات ارشاد، ۱۳۸۱ ، داوري جشنواره مجله هاي رشد، ۸۱-۱۳۸۰.
آثار چاپ شده او براي نوجوانان اينهاست:
با اجازه بهار/۱۳۷۵، ترانه اي براي باران/۱۳۷۷، درياي عزيز (شعر به زبان ساده)/۱۳۷۸.
در فصل امتحانات، شعر «امتحان» او را تقديم خوانند گان كرده ايم.
باز امتحان
باز مسأله 
باز پرسش از خواص و ويژگي
چند اختلاف يا شباهت است بين اين و آن
حل كنيد!
پركنيد!
اين همه سؤال و ۹۰ دقيقه وقت؟!
پس چه وقت ما سؤال مي كنيم و بزرگ ها جواب مي دهند؟
امتحان ما
مثل پرسش هميشه سخت نيست
ما اجازه مي دهيم
با تمام دوستانشان
مشورت كنند
فرض هاي ما تمام واضح است
و به راحتي به حكم مي رسد
«ما جواب بامداد را قبول مي كنيم.»
ما براي هر سؤال
روزها و ماهها
صبر مي كنيم و به دست هر كه خواست
يك كتاب مي دهيم
-يك كتاب با تمام راهها-
ما جوايزي به فكرهاي تازه مي دهيم
*
امتحان ما عجيب نيست
امتحان ما
مثل امتحان و پرسش خداست!

والدين وظيفه دارند زندگي با استرس كمتري براي فرزندان خود فراهم كنند
امتحان و اضطراب
007047.jpg

دكتر كتايون خوشابي
فلوشيپ روانپزشكي كودك و نوجوان
آرزو، دختري دوازده ساله و دانش آموز كلاس دوم راهنمايي است. تا آنجايي كه به ياد مي آورد، هميشه نزديك امتحانات، اضطراب و نگراني او زياد مي شود و اكنون در آستانه امتحانات پايان سال يا ترم دوم است. آرزو مي داند كه پدر و مادر و معلمان او هميشه انتظار دارند كه نمرات او در حد ۱۹ و ۲۰ باشد. زيرا آخرين باري كه در درس رياضي نمره ۱۷ آورد، معلم رياضي به او تذكر داده بود كه چنين نمره اي را از او انتظار نداشته و مي خواهد كه اين نمره ديگر تكرار نشود.
آرزو نمي داند چرا پس از اين تذكر،  اضطرابش در مورد درس رياضي بيشتر شده است. مدام به اين مسأله فكر مي كند كه مبادا امتحانش را خوب ندهد و فكر كردن در مورد نمره و امتحان رياضي، حواس او را بيشتر پرت مي كند و كارآيي درسي اش كمتر مي شود. آرزو روزهاي نزديك امتحان، هميشه احساس دلشوره دارد، روز امتحان قلبش تند مي زند، دست هايش عرق مي كند و مي لرزد، دهانش خشك مي شود و تكرر ادرار پيدا مي كند. او نمي داند چرا وقتي نتيجه امتحان برايش خيلي مهم است. بيشتر، سر جلسه امتحان حواسش پرت مي شود و نمره پايين تري مي آورد. تازه در آن مواقع، سرزنش هاي والدينش شروع مي شود و او را متهم به بي مبالاتي و سهل انگاري در درس خواندن مي كنند.
ظاهراً  اين چرخه معيوب چند سالي است كه بر وضعيت تحصيلي آرزو سايه افكنده است و باز هم آرزوست كه قرباني چرخه معيوب اضطراب است و هم اوست كه آرزوي زندگي با استرس كمتري دارد.
حالات اضطرابي، شامل مجموعه اي از علائم جنسي و ذهني هستند. علائم جنسي شامل: افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، تنگي نفس، سرگيجه، تعريق، سردرد، لرزش، درد معده، تكرر ادرار، اسهال است و علائم ذهني نيز شامل: اختلال تمركز، فراموشكاري و احساس دلشوره است كه در بعضي موارد،  عامل محرك اضطراب براي فرد مشخص و در موارد زيادي علت آن معين و مشخص نيست.
در مورد علل بروز اضطراب نظريه هاي روانكاوي، يادگيري اجتماعي و شناختي مطرح هستند.
در نظريه هاي شناختي، عقيده بر اين است كه عامل به وجود آورنده اضطراب يا فشار رواني رويدادها يا مشكلات نيستند، بلكه تفسير فرد از رويدادها يا وقايع است كه مي تواند اين مشكلات را به دنبال داشته باشد. در مجموع در نظريه شناختي، اضطراب به واسطه ارزيابي اشتباه يا نادرست از موقعيت ايجاد مي شود.
يكي از محققان مي گويد: افكار اضطراب زا در اثر يك يا چند مورد از چهار نوع خطاي فكري رايج ايجاد مي شوند: 
۱- فاجعه آميز انگاشتن: وقتي كه فرد مضطرب در انتظار خطر يا مشكلات است، سرنوشتي جز مصيبت و بدبختي را پيش بيني نمي كند (من امتحانم را خراب مي كنم.)
۲- مبالغه كردن: اشتباهات يا نقايص ناچيز، به شكست مطلق يا خطاهاي جبران ناپذير مبدل مي شوند(چون درسم را كم دوره كردم، حتماً  نمره امتحانم پايين مي شود.)
۳- تعميم افراطي: تنها يك تجربه ناموفق به قانوني تبديل مي شود كه تمامي وجود فرد را زير نفوذ خود قرار مي دهد (چون در امتحان رياضي نمره خوبي نياوردم، بقيه نمرات امتحانات ديگرم هم بد مي شود.)
۴- ناديده انگاشتن نكات مثبت: چشم پوشي كردن از تمام موفقيت هاي گذشته، توانايي هاي شخصي و توانمندي ها(مانند موفقيت هاي تحصيلي گذشته.)
فرآيند آموزش
اندكي فشار دروني و اضطراب، بهنجار و ضروري است.
007044.jpg

براي آن كه كاري را به خوبي انجام دهيم، وجود اندكي اضطراب، هم بهنجار و هم ضروري است. براي مثال چنانچه بخواهيم به سلامت از خيابان عبور كنيم، وجود اندكي اضطراب لازم است، ولي اضطراب بيش از حد يا بسيار كم، هميشه تأثير زيانبخش بر عملكرد فرد مي گذارد.
صرف نظر از اين كه چه كسي هستيم يا در زندگي چگونه عمل مي كنيم، هر يك از ما گنجايش معيني براي فشار رواني داريم و اين گنجايش با سن و خصوصيات شخصيتي هر فردي ارتباط دارد. هر اندازه سطح فشار رواني در بدن ما افزايش يابد، نشانه هاي جسمي، ذهني، رفتاري و يا تركيبي از آنها در پاسخ به اين فشار رواني روبه افزايش مي گذارند. نشانه اي كه بدن براي نشان دادن فشار رواني برمي گزيند، از فردي به فرد ديگر فرق مي كند. در برخي افراد، اولين علامت ممكن است سردرد، بي قراري يا احساس ضعف باشد. برخي ديگر ممكن است با بي خوابي، ظهور افكار وسواسي يا احساس تهوع روبه رو شوند.
بسيار اهميت دارد كه هر يك از ما پاسخ اختصاصي خود را در برابر فشار رواني بشناسيم، چرا كه در اين صورت مي توانيم بياموزيم كه در برابر اين علامت واكنشي به موقع نشان دهيم.
چه عواملي موجب تداوم اضطراب مي شود؟
سبك زندگي تنش زا مانند زندگي در محيط خانواده و مدرسه اي كه ملاك ارزش گذاري براي شخصيت كودك و نوجوان نمره است، نه تلاش دانش آموز در جهت پيشرفت تحصيلي، از مهمترين عوامل تداوم اضطراب است. در چنين محيط هايي، فقط نتيجه (كسب بهترين نمره امتحاني) مهم است. مسلماً  زندگي در چنين محيط پرتنش و فشار زايي، موجب بروز علائم اضطرابي در دانش آموز مي شود. حضور دانش آموز در مدرسه اي كه آنها را براي رقابت مخرب و پيش گيري از هم با استفاده از هر روشي ترغيب مي كنند، استرس فراواني به دانش آموز وارد مي شود. رتبه بندي هفتگي، ماهانه، گرفتن امتحانات مكرر، طراحي سؤالات مشكل تر از سطح كلاس و ... همگي باعث كاهش اعتماد به نفس در دانش آموز شده و احساس اضطراب را در او افزايش مي دهند. احساس بي كفايتي، جزو اولين احساساتي است كه شخص نسبت به خود پيدا مي كند. به محض آن كه اضطراب بر انساني سايه مي افكند، احساس مي كند كه در بند گرفتار آمده و ديگر قادر به رها ساختن خود از اين زندان نيست، احساس شكست مي كند، نااميد و درمانده مي شود. هر قدر اين افكار بيشتر به ذهن فرد راه پيدا كند، از ثبات و پايداري بيشتر برخوردار مي شوند و در نتيجه فرد كمتر مي تواند  آينده اميد بخش براي خود تصور كند. اين گونه افراد ممكن است در مجموع نگاهي منفي به زندگي پيدا كنند و در انتظار مشكلاتي باشند كه هرگز وجود ندارد و يا با از دست دادن اعتماد به نفس خود، براي مقابله با مشكلات بيشتر به ديگران وابسته شوند.
007041.jpg

به هر حال براي تدوين برنامه غلبه بر اضطراب، ابتدا بايد موقعيت هاي مشكل زا از جمله حضور در جلسه امتحان و ... را مشخص كرد و سپس از روش  مواجهه  تدريجي استفاده كرد. در ابتدا بهتر است مسأله استر س زا مانند حضور در جلسه امتحان و پاسخ دادن به سؤالات به مراحل كوچكتر خرد شود كه هر يك اندكي دشوارتر از مرحله قبلي است.
آخرين مرحله، هدف نهايي يا تراز عملكرد است كه دانش آموز آرزوي رسيدن به آن را دارد.
آموزش مهارت هاي خودياري مانند آموزش آرميدگي، آموزش فنون انحراف از انديشه هاي منفي، آموزش مهارت هاي تفكر مثبت، تغيير شيوه زندگي، استفاده از روش هاي درماني دارويي در صورت لزوم نيز مي توانند به كنترل اضطراب دانش آموز كمك كنند در نهايت ما والدين وظيفه داريم كه زندگي با استرس كمتري را براي فرزندان خود فراهم كنيم و با استفاده از روش هاي مثبت و تشويقي آنها را حمايت كنيم تا در آينده انسان هاي شاد، خلاق و با سلامت رواني بيشتر باشند.به قول سهراب سپهري شاعر بزرگ« زندگي آب تني كردن در حوضچه اكنون است و بهتر است چشم هايمان را بشوييم و جور ديگر به زندگي نگاه كنيم.»

امتحانات با مسئولان
خانواده ها سخت گيري نكنند
مديركل  آموزش راهنمايي  تحصيلي وزارت  آموزش  و پرورش  از خانواده هاي  دانش  آموزان خواست  در روزهاي  امتحانات  پايان  سال  از سخت گيري  و تهديدهاي  فرزندان  خود،خودداري  كنند.
منوچهر فضلي  خاني  گفت : تهديد و سخت گيري  قبل  از امتحانات  دانش آموزان  توسط اوليا و درخواست  براي  قبولي  بامعدل  و نمره  بالا موجب  اضطراب  و دلهره  دانش  آموزان  مي شود.وي  افزود: اوليا بايد در روزهاي  امتحان ، محيطي  آرام  و بدون  اضطراب  را براي  فرزندان  خود فراهم  كنند تا آنها بدون  دغدغه  به  مطالعه  كتاب هاي  درسي  بپردازند.فضلي  خاني  تصريح  كرد: دانش  آموزان  بايد به   اين  درك  و احساس  كه  در طول سال  تحصيلي  اطلاعات  زياد و مهارت هاي  مختلفي  كسب  كرده اند، برسند بنابراين  صرفا نتايج  امتحانات  نشانه  يادگيري  آنان  نيست  و  اين  احساس  خوشايند براي  دانش آموزان  مهم  است .
مديركل  آموزش راهنمايي  تحصيلي گفت : نمره ها نشان دهنده  نمونه هايي  از اطلاعات ، رفتارها و نگرش هاي  دانش  آموزان  است  و در جاي  خود ارزشمند است  اما به طور مطلق  نبايد تمامي حيطه هاي  يادگيري  دانش  آموزان  در نمره  جست  و جوشود.وي  افزود: دانش  آموزي  كه  نمره  درسي  او ۱۵ تا ۱۸ است  در وضعيت  مطلوبي  قرار دارد و انتظار براي  كسب  نمره  ۲۰ از اين  دانش  آموز اضطراب  و استرس  را در پي  دارد.
اعلام نتايج ابتدايي ها تا ۱۵ خرداد
امتحانات پايان سال دانش آموزان پايه هاي اول تا پنجم دوره ابتدايي مناطق عادي و سردسير كشور از اوايل خردادماه شروع مي شود.
مديركل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي گفت: امتحانات پايان سال دانش آموزان دوره ابتدايي مناطق گرمسير كشور از اواسط ارديبهشت ماه امسال شروع شده است.عباس حاجي آقالو افزود: براساس مصوبه ۲۲ ارديبهشت ماه سال ۷۸ هيات دولت، وزارت آموزش و پرورش مجاز است به دليل گرماي زودرس مناطقي كه امكان ادامه آموزش تا پايان ارديبهشت ماه در آنها وجود ندارد، حداكثر ده روز زودتر از تاريخ يادشده دوره آموزش مدارس را به پايان برساند.
وي توضيح داد: براساس اين مصوبه، امتحانات دوره ابتدايي برخي از شهرهاي استان هاي ايلام، بوشهر، خراسان، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، كرمان، كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد و هرمزگان از ۲۰ ارديبهشت ماه آغاز شده است.حاجي آقالو گفت: براساس مندرجات آيين نامه، امتحانات پايه هاي اول تا پنجم ابتدايي به صورت داخلي برگزار مي شود.
مديركل آموزش و پرورش ابتدايي كشور افزود: پرسش هاي امتحاني پايه اول تا چهارم در منطقه آموزش و پرورش طرح مي شود و امتحان پايه پنجم داخلي است و طرح سئوال در هر منطقه آموزش و پرورش انجام مي گيرد.وي گفت: كارنامه هاي دانش آموزان قبولي و تجديدي پايه هاي اول تا پنجم دوره ابتدايي سراسر كشور نيز تا ۱۵ خردادماه در اختيار اوليا قرار خواهد گرفت.

پژوهش درباره امتحانات
رژيم غذايي و امتحان دادن با هم جور در نمي آيند
اگر امتحانات  نزديك  است  و قرار است  كه  از مغزتان  بالاترين  كار را بكشيد،تحقيقات  جديد به  شما پيشنهاد توقف  رژيم  غذايي  را مي دهد.
شبكه  استراليايي  «اي  بي سي »گزارش داد نتايج  تحقيقي كه  در استراليا انجام  شده است ، نشان  مي دهد كساني  كه  رژيم  مي گيرند در موقع انجام  مهارت هاي  شناختي  پيچيده ، فراموش كارتر مي شوند.
براساس  اين  گزارش ، به نظر مي رسد مقداري  از فضاي  حافظه  ما توسط تفكراتي در مورد غذا، وزن  و تصوير ذهني  از بدن  خويش  اشغال  شده  است .
اين  گزارش  حاكي  است ، «ژاكلين  شاو» و «ماريكا تايگرمن » از دانشگاه فليندرز واقع  در آدلايد استراليا نتايج  تحقيق  ياد شده  را در مجله  انگليسي بهداشت  روان  به  چاپ  رسانده اند.
تايگرمن  عنوان  مي كند، حافظه  از يك  مركز اجرايي  و دو سيستم  زيردست  تشكيل  يافته  و مركز اجرايي  به  عنوان  مركز فرماندهي  كل  حافظه  عمل  مي كند و به  دو سيستم  زيردست  خود مي گويد كه  چه  كاري  را انجام  دهند.
به  گفته  وي  يكي  از اين  سيستم هاي  زير دست  از مهارت هاي  شنوايي  و گويايي مراقبت  مي كند و ديگري  صفحه  نمايش  فضاي  بينايي  است .
وي  افزود: دانشمندان  مي دانند كه  رژيم  گرفتن  بر انجام  مهارت  شناختي تأثير مي گذارد و تحقيقات  قبلي  نيز نشانگر اين  مساله  بود كه  مركز اجرايي  وسيستم  گويايي  و شنوايي  بالاترين  تأثير را از رژيم  غذايي  دريافت  مي كنند.
در اين  تحقيق  محققان  استراليايي  ۹۲ دانشجوي  دختر را به  سه  گروه  تقسيم  كردند: كساني  كه  رژيم  دارند، كساني  كه  در گذشته  رژيم  داشتند و افرادي  كه  هرگز رژيم  نداشتند.
اين  دانشجويان  يك  سري  مهارت  شناختي  مانند به  يادآوردن  كلمات  كوتاه  وبلند را طي  اين  تحقيق  انجام  دادند.
محققين  دريافتند، كساني  كه  رژيم  غذايي  داشتند براي  اجراي  مهارت هاي گويايي  بسيار تلاش  مي كردند.
تايگرمن  گفت :  اين  مطالعه  نشان  داد هنگامي كه  فردي  بخواهد مهارتي  راانجام  دهد و بعد مجبور باشد چيزي  مانند چند شماره  را در همان  زمان  بگويد، رژيم  غذايي  بر روي   اين  كار تأثير مي گذارد.
وي  افزود: يكي  از نكات  جالب   اين  بود، كساني  كه  هم اكنون  تحت  رژيم  بودند،  اين  مورد بر روي  كارايي شان  تأثير مي گذاشت،  اما كارايي  كساني  كه  قبلا رژيم  داشتند و كساني  كه  اصلا نداشتند با هم  برابر بود.
پروفسور تايگرمن  گفت : يافته هاي   اين  تحقيق  در راستاي   اين  نظر است  كه  افراد تحت  رژيم  داراي  افكار اشغال  شده اي  بوده  و  اين  مورد، موجب  كاركرد ضعيف  حافظه  مي شود.

فرهنگ
انديشه
زندگي
علم
ورزش
|  انديشه  |  زندگي  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |