شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۶ - May 22, 2004
امروز با حافظ
طاير قدسم و از دام جهان برخيزم
مژده وصل تو كو كز سرجان برخيزم
از سر خواجگي كون و مكان برخيزم
به ولاي تو كه گر بنده خويشم خواني
نمايش فيلم گاوخوني و فارنهايت۱۱/۹ در كن
برنامه پاياني بخش «دو هفته كارگردانان» جشنواره كن چهارشنبه گذشته با نمايش فيلم گاو خوني ساخته بهروز افخمي برگزار شد.
به گزارش بي بي سي اين فيلم، قبل از آن براي منتقدان و روزنامه نگاران نشان داده شده بود و بهروز افخمي همراه با عزت ا… انتظامي، بهرام رادان و بهاره رهنما بازيگران و علي معلم تهيه كننده فيلم، در يك جلسه مطبوعاتي به سئوال هاي خبرنگاران پاسخ دادند.
فيلم گاوخوني بر مبناي رمان جعفر مدرس صادقي ساخته شده است. رمان ماجراي يك جوان اصفهاني است كه اسير خاطرات كودكي و نوجواني خويش است. او غرق روياها و تخيلاتي است كه از چند ماه بعد از مرگ پدرش به او هجوم آورده اند و پدر با وابستگي مرموزش به زاينده رود و مرداب گاوخوني، در همه اين تخيلات حضور دارد. داستان همانگونه كه در كتاب از زبان راوي بيان مي شود به فيلم در آمده است و ما ضمن تماشاي مناظري از اصفهان و صحنه هايي از زندگي گذشته راوي، صداي او را-كه لهجه اصفهاني هم ندارد- مي شنويم كه رمان را مي خواند.
بهروز افخمي اين روش را بهترين راه تبديل داستان گاوخوني به فيلم مي داند. او در گفتگويي، توضيح داده است كه وقتي شروع كرد تا فيلمنامه را بنويسد و داستان را براي فيلم تنظيم كند متوجه شد كه داستان دارد از بين مي رود و از فكر تهيه فيلم منصرف شد. تا اينكه او در فرصتي ديگر فكر كرد مي شود فيلم را به صورت نماهائي كه موقعيت ديد يك آدم پريشان احوال را نشان دهد كه مثل ديوانه ها در خيابان در حركت است و ماجرا در ذهنش بازگو مي شود، سرو سامان داد.
در فيلمنامه جديد به گفته افخمي «آن آدم را ديوانه و پريشان فرض نكرديم، دوربين را جاي چشم او گذاشتيم كه در حال ولگردي است و بعضي وقت ها هم صحنه هايي از گذشته خودش را به ياد مي آورد. صحنه تبديل به خاطره مي شود و در اين صورت ما صداي آدم ها را هم مي شنويم».
حضور عزت ا… انتظامي به فيلم قوت بسيار بخشيده است. بازي و صداي بهرام رادان نيز در نقش پسر و راوي ماجرا گرم و مطبوع است. همينطور موسيقي متن فيلم ساخته كيوان هنرمند كه نخستين كار اوست.
عزت ا… انتظامي براي اين فيلم بخش بين المللي جشنواره فجر تهران جايزه بهترين بازيگر مرد را گرفت. در حاليكه به گفته بهروز افخمي فيلم در بخش فيلم هاي ايراني جشنواره فجر مورد توجه مسئولان و داوران قرار نگرفت.
«فارنهايت ۱۱/۹»، پر سر و صداترين فيلم جشنواره كن
جشنواره كن هفته اول برگزاري اش را پشت سر گذاشت و با اينكه گفته شده بود فيلم هاي امسال از ميان بيش از ۲۵۰۰ فيلم انتخاب شده، آثار آنچنان درخشاني كه بتوان عنوان شاهكار يا فوق العاده بر آنها گذاشت در ميان فيلم هاي هفته اول نبود.
«به من نگاه كن» دومين فيلم «اينيايس ژاوي» كارگردان زن فرانسوي را شايد بتوان بهترين فيلم نمايش داده شده هفته اول دانست.
البته فيلم «فارنهايت ۱۱/۹» ساخته «مايكل مور» بيش از همه سر و صدا كرد و به طرز حيرت انگيزي مورد توجه و تشويق تماشاگرانش قرار گرفت و خيلي ها پيشاپيش آن را برنده نخل طلا مي دانند. شروع فيلم كه بر پرده سياه فقط صداي برخورد هواپيماها را به آسمان خراش ها، و انفجار آنها را مي شنويم تا بعد كه چهره حيرت زده و اندوه بار زنان و مردان را مي بينيم كه شاهد آتش سوزي و فرو ريختن بنا و انهدام آن هستند، آغازي بسيار گيرا و نفس گير است.
اما فيلم خيلي زود به صورت يك فيلم تلويزيوني جنجالي در مي آيد كه گويي تنها به قصد بي آبرو كردن جورج بوش تهيه شده است.
با جمع آوري فيلم هاي خبري و با دستكاري در آنها و به هم چسباندن صحنه هايي كه همزماني وقوع آنها با يكديگر مسلم نيست، مايكل مور حمله شخصي اش را براي آسيب رساندن به بوش، در طول سه ساعت فيلم جنجالي و يك سويه، سرانجام مي بخشد و تماشاچي را در فضاي «آمريكا»، ستيز اين روزها، به اوج هيجان مي رساند.
شاهرخ گلستان، در پايان گزارش اظهار عقيده كرده است كه فيلم ارزش سينمايي چنداني ندارد، و حتي به كار بردن عنوان «فيلم مستند» براي آن روا نيست، هر چند بلافاصله افزوده است در هنگام تمام شدن نمايش فيلم در تالار اومير، ۱۳۰۰ تماشاچي به پا خاستند و به شكلي باورنكردني، مدتي براي فيلم و سازنده اش دست زدند.

ناصر تقوايي: فيلم مستند بد وجود ندارد
ناصر تقوايي كارگردان سينما گفت: من سينماي مستند را بيشتر از سينماي بلند دوست دارم و هميشه علاقه داشتم كه به سينماي مستند برگردم و فكر مي كنم كه اين فضا هم اكنون فراهم شده باشد.
به گزارش ايسنا، ناصر تقوايي كه در جلسه  هيأت داوران جشنواره فيلم مستند يادگار سخن مي گفت تصريح كرد: با توجه به استعدادهاي فراواني كه در زمينه سينماي مستند وجود دارد آينده خوبي را در انتظار اين سينما پيش بيني مي كنم.
تقوايي تصريح كرد: من فيلم مستند بد در زندگي ام سراغ نداشته ام البته نه اينكه همه مستندها خوب هستند «خوب» اصلا چيز كميابي است و «بد» چيزي است كه به وفور يافت مي شود.
وي افزود: ناشيانه ترين فيلم هاي مستند ممكن است اطلاعاتي به شما بدهند كه هيچ چيز ديگر نتواند اين كار را بكند.
كارگردان فيلم هاي كاغذ بي خط و ناخداخورشيد گفت: من فيلم هاي بلند ايراني بسياري ديده ام كه بسيار بد بوده اند و تنها وقت و عمر آدم را تلف كرده اند.
وي افزود: با اين توصيف ها، سينماي مستند در مرتبه بسيار بالاتري از سينماي بلند قرار مي گيرد.
تماشاي فيلم مستند آداب دارد و بايد عاشقش بود هر مستندي با دليل و علتي ساخته مي شود و همانطور كه گونه هاي مستند فراوانند اين علت ها هم (فراوان هستند) مستندي نمي شناسم كه در ذات خودش كاربردي نباشد.
محمدرضا مقدسيان ديگر مستندساز حاضر در اين جلسه خطاب به فيلمسازان گفت: عذرخواهي مرا به خاطر قضاوت سنگدلانه اي كه داشتم بپذيريد و ممكن است  آثاري كه قابليتهاي بسياري را داشتند از ديد ما پنهان مانده باشند.

برگزيدگان نوحه جشنواره  نواهاي حماسي
نخستين همايش توجه دفاع مقدس طي مراسمي در حسينيه عاشقان ثارالله به كار خود پايان داد.
به گزارش روابط عمومي هفتمين جشنواره نواهاي حماسي در اين مراسم كه نوحه خوانان برجسته ۸ سال دفاع مقدس همچون حاج صادق آهنگران، حاج رضا پوراحمد، حاج محسن طاهري، حاج آقا سزاوار و... حضور داشتند از برگزيدگان بخش نوحه هفتمين جشنواره نواي حماسي تقدير به عمل آوردند.
همچنين در اين مراسم صادق آهنگران و محسن طاهري بخش هايي از نوحه هاي مشهور دوران دفاع مقدس (اي لشكر صاحب زمان) را براي حاضران اجرا نمودند.
مجيد پروانه - مهدي علي اكبري و مجتبي قنبري برندگان نخست نوحه خواني،حميد فرد، محمد ملكي، سعيد خلج، امير منشي زاده، محسن ملكي و مجتبي سروش برندگان دوم و حسن اسماعيلي، حسين دهقان ومهدي گروسي برندگان سوم جشنواره بودند.

برگزاري جشنواره خيرين مدرسه ساز
ششمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان تهران پنجشنبه با حضور جمعي از مسئولان كشور و با پيام رئيس جمهوري در سالن  همايش هاي صدا و سيما برگزار شد.
در اين همايش «مرتضي حاجي» وزير آموزش و پرورش نيز گفت: از سال آينده خيرين مدرسه ساز به عنوان هيات امنا، مدارس را اداره مي كنند.وي اظهار داشت: تاكنون ۶۳ هزار و ۲۰۰ كلاس درس توسط خيرين ساخته شده كه اين نشان دهنده رشد فعاليت آنهاست؛ به طوري كه تعداد كلاس هاي احداث شده طي۶ماه اول سال ۸۲كه چهار هزارو۸۴۳كلاس درس است نسبت به سال۸۰ ، ۴۵درصد رشد داشته است و اين حاصل تلاش هزار و ۵۹۷ خير مدرسه ساز است.
وي با بيان اينكه وزارت آموزش و پرورش براي رفع كمبود فضاي آموزشي به ۱۴۰ هزار كلاس و اعتباري بالغ بر ۲۰ ميليارد و ۵۵۲ ميليون ريال نياز دارد، تامين آن را وابسته به مشاركت هاي مردمي دانست.

پاسخ به پرسش پزشكي
هشدار نسبت به چاق شدن بچه ها
دكتر روزنفلد در پرسش و پاسخ هاي تازه خود به خانواده ها اخطار كرده است كه مراقب فرزندان خود باشند كه اضافه وزن پيدا نكنند. وي چاقي را پس از دود سيگار، دومين قاتل بشر خوانده و گفته است كه در حال حاضر ۲۷ در صد مردم بالاي ۱۵سال جهان مخصوصاً زنها، اضافه وزن دارند، حال آن كه چاقي در ميان نوجوانان و كودكان ۱۵ ساله و پايينتر نزديك به ۵۰ درصد است كه جهان آينده را با خطر رو به خواهد ساخت. بسياري از بيماري هاي مزمن از جمله مرض قند و امراض خطرناك از جمله بيماري هاي قلب و نيز كوتاهي عمر نتيجه داشتن اضافه وزن است كه مي شود آن را كنترل كرد.

برگي از تاريخ
نقطه بدون بازگشت در تاريخ معاملات نفت
۲۲ مه ۱۹۵۲ (۱۳۳۱هجري خورشيدي و امسال برابر با دوم خرداد) اندرو ماكسول، روزنامه نگار انگليسي در مقاله اي درباره رقابت ۵۲ سال پيش آمريكا با انگلستان بر سر بازارهاي نفت، با توجه به درگيري انگلستان با ايران، نوشته بود كه آمريكا با استفاده از فرصتي كه اين درگيري به دست داده است بر بازارهاي نفت كه قبلاً عمدتاً در دست ما بود مسلط شد و از آن پس شركت نفت انگلستان عاجز از رقابت با كمپاني هاي آمريكايي است و اين، در تاريخ معاملات نفت نقطه اي است بدون باز گشت. ما مي دانيم كه در دست داشتن بازار نفت يعني توان ديكته كردن به كشورهاي مصرف كننده و به ويژه ممالك صنعتي. لذا، در اين گير و دار يكساله، ما حربه بزرگي را كه بيش از چهار دهه به دست داشتيم از دست داده ايم. به علاوه، كشوري كه بازار نفت را به دست داشته باشد، بازار پول را هم خواهد داشت و واحد پول آن كشور ملاك احتساب خواهد بود و در نتيجه، با اين باخت، ما بايد شاهد تضعيف پي در پي ليره خود باشيم.ماكسول نوشته بود كه انگلستان در برابر آمريكا سادگي هاي متعدد كرده است. مقامات واشنگتن در حالي كه ما را از حمله نظامي به آبادان منع مي كردند، براي دولت ايران اسلحه جديد و هواپيماي نظامي مي فرستادند. ما بايد مي دانستيم كه حزب حاكم فعلي آمريكا (حزب دمكرات) كه پرچم ترويج دمكراسي در جهان را به دست گرفته نمي تواند علناً بر ضد مصدق باشد كه در اين صورت در انتخابات آراء خود را از دست مي دهد . بنابراين نبايد تا آن حد روي واشنگتن حساب مي كرديم و اين دولت را واسطه حل مسئله نفت با ايران قرار مي داديم.
تاريخ مي گويد كه پس از آن آمريكا نيز از دولت انگلستان حمايت و در كودتاي ۲۸ مرداد مشاركت نمود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
افشاگري شبكه «اي.بي. سي»
شبكه تلويزيوني «اي بي سي» آمريكا در بخش اخبار مشروح ساعت شش و نيم بعد از ظهر پنجشنبه خود از قول خبرنگار ويژه «تحقيق عميق»اش گزارش داد كه برخي از مستشاران زندان ابوغريب كه در آمريكا استخدام و اعزام شده بودند در اين كشور سابقه اذيت و آزار زندانيان را داشته اند. اين عده براي راه اندازي مجدد و رو به راه كردن زندان بدنام دولت صدام حسين(ابوغريب) به عراق فرستاده شده بودند.«اي بي سي» اضافه كرد،«لين مك كاتر» يكي از اين كميسيونرها قبلاً در ايالت يوتا مدير زندان بود و در سال ۱۹۹۷ يك آمريكايي زنداني به نام «مايكل والنت» را كه مشكل رواني داشت و به حرف زندانبانان اعتنا نمي كرد به مدت ۱۶ ساعت به صندلي بست كه بر اثر لخته شدن خون درگذشت. يكي ديگر «گري دلاند» بوده است كه در آمريكا سابقه ساديستيك بودن دارد و در پرونده اش اين موضوع درج شده است. مستشار سوم «جان آرمسترانگ» نام دارد كه تا سال ۲۰۰۳ رئيس زندان ايالت كانكتيكت بود كه اجراي روش هاي او در اين زندان منجر به مرگ سه زنداني شده بود. از او براي آموزش زندانبانان ابو غريب استفاده شده است.اين شبكه همچنين عكس تازه اي را كه از زندان ابوغريب پخش كرد كه نشان مي داد يك آمريكايي پس از معاينه يك زنداني بر زمين افتاده (عراقي) و اطمينان از مرگ او، انگشت شست خود را به علامت پيروزي بلند كرده است.

از بزرگان
روش اصلاحي صاحب منصبان
چوپاني به وزارت رسيد. هر روز بامداد برمي خاست و كليد بر مي داشت و در خانه پيشين خود باز مي كرد و ساعتي را در خانه چوپاني خود مي گذراند. سپس بيرون مي آمد و نزد امير مي رفت.
شاه را خبر دادند كه وزير هر روز صبح به خلوتي مي رود و هيچكس را از كار او آگاهي نيست. امير را ميل بر آن شد تا بداند كه در آن خانه چيست. روزي ناگاه از پس وزير بدان خانه درآمد وزير را ديد كه پوستين چوپاني بر تن كرده و عصاي چوپانان به دست گرفته و آواز چوپاني مي خواند. امير گفت: اي وزير! اين چيست كه مي بينم؟ وزير گفت: هر روز بدين جا مي آيم تا ابتداي خويش را فراموش نكنم و به غلط نيفتم، كه هركه روزگار ضعف، به ياد آورد، در قوت و توانگري، به غرور نغلطد.
امير، انگشتري خود را از انگشت بيرون كرد و گفت: «بگير و در انگشت كن، تاكنون وزير بودي، اكنون امير هستي.»
اسرارالتوحيد ص ۲۰۹

نگارستان
006801.jpg
پيزا
۱- فرانچسكو گوآردي«Francesco Guardi»
۲- تولد: ونيز ۱۷۱۲ / وفات: ۱۷۸۰
۳- سبك هنرمند: مكتب ونيز (اين مكتب از قرن شانزدهم ميلادي آغاز شد و اوج اين مكتب با آثار «بليني» و «پيزانلو» در طراحي كاخ فرمانروا بود. غناي رنگ، به كارگيري و پايبندي به اصول طراحي و نقاشي و وجود نوعي زيبايي احساس برانگيز، مشخصه سبك است).
۴- درباره هنرمند: گوآردي تا حدود زياد پيرو «كانالتو»، دوست صميمي و يا به عبارتي استادش بود. اگرچه از جهت سبك كار، آثار گوآردي به آثار كانالتو بسيار شبيه بود، اما چند خصوصيت مهم، آثار گوآردي را از كانالتو متمايز مي كرد از آن جمله، حركت آزادانه وبي پروا و پرشور قلم، وجود نوعي ذوق و شور زندگي در آثار و احساساتي و روان بودن آثارگوآردي. آثار او نياز به تفسير نداشته و نور به زيبايي در آثار او استفاده مي شد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: معماري چندنما / ۸۰-۱۷۷۰ / رنگ روغن روي بوم / ۳۶ * ۵۴ سانتي متر.از ميان طاق هاي ضربي، ورودي برج پيزا و پلكان آن كه ما را به ديدار برجي تاريخي دعوت مي كند؛ ديده مي شود. اين تصوير با ايوان هاي كوچك سمت چپ زير طاق ها، اشراف كه با لباس هاي گران قيمت خود در خيابان در حال عبور بوده و به كودك سائل كمك مي كنند و نمايي از چند بناي زيبا، تزيين شده است. اين نكات به اثر روح زندگي بخشيده است. هنرمند با اين اثر يكي از دروازه هاي مهم شهر زادگاهش و معماري زيباي بناهاي آن را نشان داده است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن.

بهارستان
كنار مني، چون مني
به كردار سنگي
در گونه  فرورفته شب!
پل سلان - ترجمه علي عبداللهي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تصميم
چند قدم بيشتر به دفترخانه نمانده بود. هنوز مصمم بود. بايد كار را تمام مي كرد. تمام زندگيش را دوره كرد و همه لحظات خوب و بد را، همه لبخندها و اشكها را، و حتي تمامي قهرها و كدورت ها را.
پاهايش سست شد. جايي در كتابي خوانده بود كه به حرمت لحظات خوش زندگي بدي ها را بايد فراموش كرد. تصميم خود را گرفت و قدم هايش را تند كرد. چند قدم از دفترخانه گذشته بود. مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
شكنجه پيشخدمت
كوالالامپور: در دلخراش ترين حادثه مربوط به شكنجه پيشخدمت هاي خارجي، يك زن ثروتمند در مالزي، پيشخدمت ۱۹ ساله خود را كه اهل اندونزي بود با اطو سوزاند و سپس آب داغ روي بدنش ريخت.
اين زن بي رحم به مدت ۵ ماه، پيشخدمت نگون بخت را شكنجه مي داد كه سرانجام با پيگيري هاي سفارت اندونزي در مالزي، اين دختر ۱۹ ساله نجات يافت.
پيشخدمت درمورد برخي شكنجه هاي كارفرماي خود گفت: يك روز مشغول اطو كردن لباس ها بودم كه ناگهان خانم از راه رسيد و مدعي شد كه لباس ها را خوب اطو نكرده ام. به همين دليل اطوي داغ را روي سينه ام قرار داد و پس از اين كه چند سيلي به صورتم زد، يك كاسه آب جوش روي بدنم ريخت.
۸/۲ تن جيوه در دندان سوئدي ها
استكهلم: دندانپزشكان در هنگام پر كردن دندان بيماران خود از مواد نقره اي رنگي استفاده مي كنند كه در آن از جيوه نيز استفاده مي شود. جيوه يك ماده بسيار سمي و خطرناك است كه اثرات منفي روي جنين و كودكان ثابت شده است.
به همين دليل پزشكان سوئدي خواهان تخليه جيوه از دهان افراد متوفي پيش از سوزاندن جسد آنها شده اند.در سوئد دندان هاي سه چهارم جمعيت با جيوه پر مي شود و به عبارت ديگر بيش از ۸/۲ تن جيوه در دهان مردم اين كشور وجود دارد.
باتوجه به اين كه ۷۰ درصد از افراد متوفي در سوئد سوزانده مي شوند، بيش از ۹/۱ تن جيوه وارد هوا مي گردد.
حمله الكترونيكي
برلين: هجوم نامه هاي الكترونيكي ناخواسته باعث مسدود شدن صندوق پست الكترونيك وزارتخانه ها، سياستمداران و كارمندان دولت آلمان شده است.
در روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته گذشته، بيش از نيم ميليون نامه الكترونيكي ناخواسته وارد صندوق پستي وزرا و كاركنان وزارتخانه هاي آلمان شد كه اين هجوم ناگهاني باعث مسدود شدن ارتباط الكترونيك آنان با مردم شده است.
هنوز مشخص نيست كه اين هجوم الكترونيكي بر اثر نقص فني به وجود آمده و يا برنامه ريزي شده بوده است.
عينك حافظه دار
بن: دانشمندان آلمان قصد ساخت نوعي عينك را دارند كه به كمك افراد فراموشكار مي آيد.عملكرد عينك حافظه دار به گونه اي است كه با دوربين كليه صفحه هايي را كه صاحب عينك با چشمهايش مي بيند، ضبط مي كند. به همين دليل افراد فراموشكار در صورت گم كردن مسير حركت خود و يا كليدهايشان مي توانند از حافظه عينك كمك بگيرند.
پليس كيف قاپ
برلين: يك مأمور پليس در آلمان به اتهام سرقت كيف دستي خانم ها، به تحمل ۵/۲ سال حبس محكوم شد. اين مأمور به دليل بيماري رواني، علاقه شديدي نسبت به كيف هاي دستي زنانه داشت به همين دليل در ۱۵ مورد به كيف قاپي پرداخت.وي پس از پايان دروان محكوميتش ديگر مجاز به فعاليت در پليس نخواهد بود.
شيطان در كليسا
لندن: چندي پيش در همين ستون نوشتيم، اولين كليساي سه بعدي جهان در شبكه اينترنت راه اندازي شد كه كاربران اينترنت مي توانند وارد سايت آن شوند و در مراسم دعا شركت كنند. از زمان افتتاح تاكنون به طورمتوسط هر روز ۵ تا ۱۰ هزار كاربر به اين سايت مراجعه مي كنند و علاوه بر شركت در مراسم دعا، به صندوق خيريه پول واريز مي نمايند.اما در همين مدت كوتاه چند كاربر مزاحم با نام شيطان وارد كليسا شده و در مراسم ايجاد اختلال كرده اند. قرار است با اين افراد متخلف برخورد شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۴ دقيقه

گل و گياه
سلوي دائمي
006798.jpg
نام علمي: Salvia officinalisش tricolor'
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۶۰ سانتي متر و گستردگي يك متر است. داراي برگ هاي سبز و خاكستري با لكه هاي كرمي و صورتي رنگ بوده و گلهاي خوشه اي آبي مايل به بنفش رنگ آن در اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه و كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |