شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۶ - May 22, 2004
به دنبال پيروزي در پيكارهاي انتخابي ديروز
محمدي، جوكار، حاجي زاده و خدايي ملي پوش شدند
006786.jpg
گروه ورزشي: زماني كه محمدرضا طالقاني رئيس فدراسيون كشتي در فاصله ۴۸ ساعت تا شروع پيكارهاي انتخابي تيم ملي كشتي آزاد در گفتگويي تلويزيوني رسما اعلام كرد كه ديدارهاي جمعه يكم خرداد و نتايج حاصله از اين ميدان هيچ تضميني براي انتخاب ملي پوشان در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن نيست و در شرايطي كه تمامي مربيان تيم ملي هم مهر تأييدي بر گفته هاي رئيس فدراسيون زدند، حساسيت اين رقابت ها به يكباره فروكش كرد و در كنار آن تني چند از چهره هاي شاخص كشتي كشور نيز به دلايل مختلف خود را كنار كشيدند تا تمامي اين اتفاقات دست به دست هم داده و همان نسخه اي كه مورد نظر كميته فني اين فدراسيون است، پايان بخش تمامي اگر و اماها در اين رابطه باشد. اما چه كسي است كه اين واقعيت را نداند كه حضور كشتي گيراني نظير محمداصلاني، اميررضا خادم و فريدون قنبري در ۲ وزن ۵۵ و ۸۴ كيلوگرم مي توانست بسيار تعيين كننده و سرنوشت ساز بوده و حداقل اينكه به انتخاب كنندگان استحكام فكري بيشتري بابت تعيين نفرات مورد نظرشان ببخشد. البته صبح ديروز برخلاف روال معمول در چنين مسابقاتي، وقتي «ميز كميته فني» و نفرات آن را در سالن مسابقه رويت نكرديم اهميت پيكارهاي انتخابي تيم ملي را بيشتر درك كرديم!
در حال حاضر قصدمان اين نيست كه بخواهيم باز هم از مشكلات و كمبودهاي مشهود در كشتي سخن بگوئيم؛ چرا كه نمي خواهيم متهم به جنجال آفريني و بحران سازي در مقطع كنوني شويم اما پيشنهاد مي كنيم كه كميته فني در جلسه امروزش براي آخرين بار پرونده انتخاب ملي پوشان براي بازي هاي المپيك را ببندد و قاطع و محكم از مواضعي كه اتخاذ مي كند دفاع نمايد. زمان بسيار تنگ است و هر انتخاب و سليقه اي هم اما و اگرهاي فراواني را به همراه دارد، حريفان جهاني ما مدت ها است كه مردان المپيكي خود را شناخته اند و به سرعت برق و باد در راه آماده سازي آن ها هستند. كميته فني فدراسيون كشتي بايد كه در جلسه امروز خود انتخاب آخرش را انجام دهد.
جوكار مزد تلاش هايش را گرفت
به شهادت تمام كساني كه پيكارهاي يك روزه انتخابي تيم ملي را از نزديك ديدند مسعود مصطفي جوكار شايسته ترين ۶۰ كيلويي ايران براي حضور در المپيك است. جوكار حالا مزد تلاش هاي چندين ساله اش را به دست آورده است و اين شانس را هم دارد كه يكي از مدال بگيران كشتي ايران در المپيك باشد. جوكار همه حريفانش در ديدارهاي انتخابي ديروز را برد و در حساس ترين كشتي هم عليرغم آنكه به دليل اشتباه مقابل بهنام طيبي سخت ترين حريفش ابتدا ۰-۴ عقب افتاد، اما در سه دقيقه دوم اين مبارزه آن چنان طيبي را زير فشار قرار داد كه در دقيقه چهارم اين مسابقه اين كشتي گير مازندراني چاره اي جز تسليم نداشت و ادامه نداد.
خدايي با كمرگيري درستكار را برد
با غيبت اميررضا خادم و فريدون قنبري اوج ديدارهاي وزن ۸۴ كيلوگرم در مسابقه مجيد خدايي و پژمان درستكار خلاصه شد. قبل از انجام اين كشتي درستكار در پيكاري سخت مصطفي يونسي نيا را (۰-۳) برد و براي ديدار سرنوشت مقابل خدايي ايستاد. در اين كشتي خدايي شروع بسيار خوبي داشت و دوبار با خاك كردن حريف به ۲ امتياز دست يافت. در سه دقيقه دوم درستكار دو امتياز عقب افتاده را جبران كرد و كشتي به وقت اضافه كشانده شد. در شروع وقت اضافه و در اجراي قانون كمرگيري داوران يك امتياز به خدايي دادند و او با حساب (۲-۳) برنده اين كشتي شد، خدايي با اين پيروزي احتمالا صاحب دوبنده تيم ملي در اين وزن است.
انتخاب محمدي براي المپيك
كشتي حساس غلامرضا محمدي و بابك نورزاد در وزن ۵۵ كيلوگرم براي همه كساني كه در سالن شهداي هفتم تير حضور داشتند معني ويژه اي داشت. همه مي خواستند مرد با تجربه اين وزن محمدي را با شرايط تازه اش ببينند و اينكه آيا او مي تواند باز هم ناجي اين وزن در المپيك باشد. دارنده ۴ مدال نقره و برنز جهان بخوبي خود را نشان داد و در اولين گام نمايشي از اقتدار را در اين ميدان نشان داد. نورزاد در تمام طول اين ديدار اسير تجربه و قدرت فوق العاده جسماني محمدي شد. او هرگز دست هايش به پاهاي محمدي نرسيد و به دليل اشتهاي بيشتر حريف براي پيروزي دوبار هم روي اجراي فن دست در كمر غفلت كرد و در نهايت هم كشتي را (۰-۳) باخت! ناگفته نماند كه به دليل غيبت محمد اصلاني و محمدرضايي تنها سه كشتي گير غلامرضا محمدي، بابك نورزاد و حسين رنگرز در پيكارهاي اين وزن حضور داشتند.
غلامرضا محمدي در كشتي دوم خود روياروي حسين رنگرز نماينده دوم مازندراني ها ايستاد و با دشواري اين حريف خود را نيز (۲-۴) شكست داد. اوج رقابت اين دو كشتي گير در دقيقه آخر مسابقه بود كه در شرايط تساوي ۲-۲ حسين رنگرز روي اجراي فن فيتو غفلت كرد و محمدي او را روي پل كشاند و سند پيروزي دوم خود را هم امضاء كرد. محمدي با اين دو پيروزي انتخاب خود براي المپيك را قطعي كرده است و شايد آزمايش اين كشتي گير در يك ميدان بين المللي تا قبل از شروع مسابقه هاي المپيك مناسب ترين شيوه براي شناخت هر چه بيشتر از وضعيت و موقعيت كنوني وي در اين وزن باشد.
حاجي زاده باز هم حبيبي را برد
مهدي حاجي زاده باز هم هادي حبيبي را شكست داد. اين بار و در مسابقه ديروز حاجي زاده حتي نسبت به گذشته برتري چشمگيرتري بر حبيبي داشت و با پيروزي (۰-۷) سرانجام مرد ا اول مسابقه هاي انتخابي تيم ملي براي بازي هاي المپيك شناخته شد. در ديدارهاي وزن ۷۴ كيلوگرم تقريبا تمامي مدعيان اين وزن در صحنه حضور داشتند و هيچ مانعي براي انتخاب نفر برتر اين وزن وجود ندارد. حاجي زاده وحبيبي در جدال ديروز خود هر كدام داراي انگيزه هاي متفاوتي براي كسب پيروزي بودند و نتيجه به جاي مانده در اين ديدار و برتري بي چون و چراي حاجي زاده بر حريفش نشان از آن دارد كه قهرمان سال ۲۰۰۲ جهان نگاهي جدي به المپيك دارد و اين نكته اي است كه مي توان آن را تحسين كرد. اما اينكه چگونه مي توان در المپيك هم حاجي زاده اي با همين قدرت مافوق تصور در اين ميدان بزرگ را به روي تشك فرستاد، معماي بسيار مهمي است كه در حال حاضر نمي توان بحثي جدي روي آن داشت. در كشتي ديروز حبيبي كاملا اسير حاجي زاده بود و اين چيزي بود كه هيچكس انتظار آن را از كشتي گير سختكوشي نظير حبيبي نداشت.
نكته قابل توجه در مجموعه پيكارهاي انجام شده ديروز در چهار وزن ۵۵ ، ۶۰، ۷۴ و ۸۴ كيلوگرم و اوج همه آنها يعني ديدار حبيبي و حاجي زاده قضاوت صحيح و بدون ايراد عزيزالله اطاعتي داور وسط اين ميدان بود. اطاعتي ديروز سخت ترين كشتي مسابقه هاي انتخابي را با قدرت تمام قضاوت كرد.
با پايان ديدارهاي انتخابي از هم اكنون مي توان تيم ملي كشتي آزاد ايران در المپيك ۲۰۰۴ آتن را با تركيب غلامرضا محمدي، مسعود مصطفي جوكار، عليرضا دبير، مهدي حاجي زاده، مجيد خدايي، عليرضا حيدري و عليرضا رضايي در ميدان ديد.

تكواندو قهرماني آسيا و اقيانوسيه
دو مدال نقره سهم ايران در اولين روز
گروه ورزشي: تيم ملي تكواندو ايران در نخستين روز از شانزدهمين دوره پيكارهاي قهرماني آسيا و اقيانوسيه به دو مدال نقره دست پيدا كرد.
در وزن هاي دوم و پنجم قهرمانان ايران باقري، معتمد و عبداللهي در ديدار نهايي در سد قهرمانان كشور ميزبان متوقف شدند تا سهم ايران در روز اول اين پيكارها دو مدال نقره باشد.باقري در برابر قهرمان سرشناس كره اي چهار بر صفر مغلوب شد و عبداللهي نيز در مصافي فشرده ۱۲ بر ۹ بازي را واگذار كرد.ديروز و در دومين روز اين پيكارها تيم ايران نماينده اي در اوزان اول و هفتم نداشت، اما امروز اميد غلامزاده و محمدرضا مهدي زاده در اوزان سوم و چهارم پا بر روي «شياپچانگ» خواهند گذاشت.

تغييرات در هيأت مديره باشگاه پرسپوليس
مديرعامل جديد يكشنبه معرفي مي شود
گروه ورزشي: عضو هيات مديره باشگاه پرسپوليس با بيان اين كه تغييرات انجام شده با تفاهم كامل اعضاي هيات مديره، سازمان تربيت بدني و مديران مستعفي بوده است، از آينده اي روشن براي فوتبال پرسپوليس خبر داد. سيدضياءالدين شجاعي برهان در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: رفتن غمخوار به دنبال يك تفاهم كامل با سازمان تربيت بدني انجام شد و محمود خسروي وفا نيز به دنبال استعفا و اصرار بر عدم حضور به دليل مشغله هاي كاري از چارت مديريتي باشگاه خارج شد و دكتر زادمهر و ابراهيم آشتياني به تأييد سازمان تربيت بدني وارد هيات مديره شدند كه اميدواريم بتوانيم به آنچه كه خواسته  تيم و هواداران است، دست يابيم. وي تصريح كرد: هيات مديره جديد باشگاه پيروزي روز يكشنبه هفته جاري تشكيل جلسه خواهد داد تا برنامه ها و سياست  هاي كاري خود را تدوين كند، هر چند كه انتخاب مدير عامل و رييس هيات مديره نيز در دستور كار قرار دارد و اعضا با اتفاق نظر مدير عامل جديد را معرفي خواهندكرد.
مهندس شجاعي برهان با اشاره به سابقه و حضور فعال جعفر كاشاني در باشگاه پيروزي (پرسپوليس) اظهار داشت: در نشست با مهندس مهرعليزاده تمام اعضا بر معرفي «كاشاني» به عنوان مديرعامل جديد اتفاق نظر داشتند ولي وي تحت هيچ شرايطي حاضر نشد اين مسئوليت را بپذيرد و قرار شد در اولين فرصت هيات مديره، مدير عامل را انتخاب كند.
وي تاكيد كرد: «جعفر كاشاني» به عنوان قائم مقام و مدير فوتبال باشگاه فعاليتش را شروع خواهد كرد و از اين پس تنها كاشاني است كه بر روي مسائل فني نظر خواهد داد، وي برنامه هايش را به هيات مديره ارايه خواهد كرد و مديران نيز با بحث و بررسي آنها را تصويب يا رد خواهند كرد.

آغاز واليبال انتخابي المپيك آتن
ايران در مصاف با آسمانخراش هاي كانادا
006783.jpg
گروه ورزشي: تيم ملي واليبال ايران ساعت ۶ صبح امروز به وقت تهران در سالن «ميترو پولتيان» شهر توكيو و در آغاز رقابت هاي انتخابي واليبال المپيك آتن به مصاف تيم نام آشناي كانادا مي رود. حريف تيم ملي كشورمان نام كوچكي در واليبال امروز جهان نيست. كانادا در جمع حريفان ايران در ژاپن بيشترين بازيكن لژيونر را دارد.
اكثر نفرات تيم كانادا در باشگاه هاي اسپانيا و فرانسه عضويت دارند. تيم ملي ايران با رتبه بيست ويكم در جدول تيم هاي جهان به مصاف تيم دهم اين جدول مي رود.
قدرت بدني و قدبلند ازجمله ويژگي هاي ديگر حريف امروز ايران محسوب مي شود. تيمي كه شيوه بازي آن به دليل واقع شدن در قاره آمريكا متاثر از تيم هايي چون آرژانتين، برزيل و ايالات متحده است. شيوه قدرتي حريف اين اميدواري را به دست مي دهد كه تيم ايران به عنوان قدرت جديد آسيا درصورت به مشكل برنخوردن در برابر سرويس هاي تخريبي حريف با دريافت هاي مطلوب بتواند روي خلاقيت بازيسازش اميرحسيني و در سايه سرعت و كار تركيبي و موفق ظاهرشدن مدافعان وسط تورش (قاسميان و نادي) تيم مسن كانادا را سخت آزار دهد. اگر محمودي و به خصوص تركاشوند در لحظات حساس مثل هميشه گره گشا ظاهر شوند، بايد در انتظار شنيدن خبرهاي خوبي از توكيو باشيم، هرچند حريف قدرتمند، با سوابق بيشتر حضور در مهم ترين عرصه هاي واليبال جهان براي خودش «يلي» است. پرهيز از اشتباهات فردي و رساندن اين اشتباهات به حداقل ممكن يكي از رموز پيروزي در برابر چنين تيم هايي محسوب مي شود.
تركيب تيم ايران در بازي با كانادا
امير حسيني - بهنام محمودي - محمد تركاشوند - عليرضا نادي - عباس قاسميان - پيمان اكبري - فرهاد ظريف.
برنامه بازي هاي امروز
ايران - كانادا، كره جنوبي - چين، استراليا - فرانسه، الجزاير - ژاپن.

پاداش ورزشكاران ايران
يكصد ميليون تومان براي مدال طلاي المپيك
معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  از پرداخت  يكصد ميليون  تومان  جايزه  به  ورزشكاران  كشورمان  كه  در بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  به  مدال  طلا دست  يابند، سخن  گفت .
«محسن  مهرعليزاده » گفت:  ورزشكاران  ايراني  كه  در بازي هـــاي المپيك  به  مدال  طلا دست  يابند، يكصد ميليون  تومان  جايزه  نقدي  دريافت  خواهند كرد و به  ورزشكاراني كه مدال هاي  نقره  و برنز را به  گردن  آويزند، به  ترتيب  ۷۰ و ۵۰ ميليون  تومان  اهدا خواهد شد.

۴ كشتي گير ديگر براي المپيك انتخاب شدند
۲۷ بازيكن به اردوي تيم ملي فوتبال دعوت شدند
برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي فوتبال ايران از ۲۷ بازيكن براي شركت در اردوي آمادگي اين تيم دعوت كرد.
اين اردو راس ساعت ۱۶ روز دوشنبه (سوم خردادماه جاري) در محل كمپ تيم هاي ملي واقع در مجموعه ورزشي آزادي تهران داير مي شود.
اسامي دعوت شدگان به اين اردوي شبانه روزي به شرح زير است:
ابراهيم ميرزاپور، مهدي واعظي، حسن رودباريان، سيد مهدي رحمتي، وحيد طالب لو، يحيي گل محمدي، محمد نصرتي، ابراهيم تقي پور، جلال كاملي فرد، رحمان رضائي، حسين كعبي، علي بداوي، مهدي اميرآبادي، عليرضا واحدي نيكبخت،داود سيدعباسي،جوادنكونام، حامدكاويانپور، ايمان مبعلي،علي دايي، مهدي مهدوي كيا، علي كريمي، فريدون زندي، آرش برهاني، رضا عنايتي، ستار زارع، سيد محمد علوي و فرهاد مجيدي.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |