شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۶ - May 22, 2004
همزمان با نشست بين المللي انرژي
فشار بر اوپك براي افزايش توليد تشديد شد
هفت كشور صنعتي امروز تشكيل جلسه مي دهند
006810.jpg
گروه اقتصادي: افزايش بي سابقه قيمت نفت خام در هفته هاي اخير توجه و نگراني همه دست اندركاران اقتصاد جهان را به گردهمايي امروز اعضاي اوپك در آمستردام معطوف كرده است.
رشد قيمت هاي نفت و افزايش بيسابقه آن موجب شده تا فشار فراواني به اوپك براي وادار كردن اعضاي اين سازمان به افزايش توليد وارد شود.
عربستان سعودي بزرگترين توليدكننده نفت اوپك پيش از اين خواستار افزايش توليد نفت اوپك به ميزان ۵/۱ ميليون بشكه در روز شده است.
در ميان اعضاي اوپك ونزوئلا با افزايش توليد به شدت مخالفت كرده است.
بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان نيز در آمستردام بار ديگر تأكيد كرد كه جلسه امروز مشورتي است و احتمال اتخاذ تصميم در مورد افزايش توليد در اين گردهمايي را اندك دانست.
روز جمعه بازتاب خبر گردهمايي اوپك موجب كاهش قيمت نفت شد. نفت سبك آمريكا ۷۵ سنت كاهش يافت و ۷۵/۴۰ دلار دادوستد شد. نفت برنت درياي شمال نيز با ۱۸ سنت كاهش ۰۸/۳۷ دلار معامله شد. در حاليكه افزايش قيمت نفت به تشديد نگراني در كشورهاي جهان منجر شده و برخي بر آثار منفي اين روند بر اقتصاد جهان تأكيد مي كنند، جان تيلور معاون وزير خزانه داري آمريكا تأكيد كرد رشد قيمت نفت به اقتصاد جهان لطمه اي وارد نمي كند. وي با ابراز اميدواري در مورد افزايش احتمالي توليد نفت و كاهش قيمت ها افزود: اگر توليد نيز افزايش نيابد، رشد قيمت هاي نفت تهديدي براي اقتصاد در حال رشد جهان نخواهد بود.
همزمان با گردهمايي اوپك وزراي اقتصاد هفت كشور صنعتي جهان نيز در نيويورك گرد هم مي آيند كه مهمترين بحث آنان قيمت نفت است. شركت كنندگان در اين اجلاس از اوپك خواهند خواست تا به كاهش قيمت ها كمك كند.
رشد قيمت ها و نگراني از ادامه بي ثباتي در تأمين انرژي ۲۲ كشور آسيايي را به ايجاد يك انبار نفت براي ذخيره سازي انرژي وادار كرد. براساس اين توافق كشورهاي عضو شوراي گفتگوي همكاري آسيا كه برخي از اعضاي آن از جمله ژاپن و كره جنوبي داراي ذخاير استراتژيك هستند، توافق كردند تا ضمن همكاري نزديك در زمينه انرژي يك ذخيره مشترك نفت منطقه اي احداث كنند. در حالي كه هنوز نشانه اي از يك توافق ميان اعضاي اوپك براي افزايش توليد وجود ندارد، عليرغم درخواست ها و فشارهاي جاري بر اوپك انتظار نمي رود در اجلاس امروز در مورد افزايش توليد تصميم قاطعي گرفته شود.

نماينده ويژه مجلس براي بررسي مسأله فرودگاه امام
مقصران تعطيلي فرودگاه امام امروز معرفي مي شوند
گزارش بررسي مسأله فرودگاه امام آماده شده و امروز تقديم رياست مجلس شوراي اسلامي مي شود.
نماينده ويژه مجلس شوراي اسلامي  براي بررسي مسأله فرودگاه امام ديروز در گفت وگو با مهر، ضمن بيان مطلب فوق گفت: در روزهاي اخير مطالب و موضع  گيري  هاي زيادي در اين خصوص صورت گرفته، ولي تمام تلاش ما اين است تا گزارش براي روز شنبه آماده و در اختيار رئيس مجلس شوراي اسلامي  قرار گيرد.
علاءالدين بروجردي با بيان اينكه در هفته گذشته به اتفاق خانزادي نماينده دماوند و ديگر عضو كميسيون عمران در غياب محسن نريمان نماينده منتخب رئيس مجلس براي بررسي اين حادثه مذاكرات و بررسي هايي را انجام داده ايم، خاطرنشان كرد: گزارش نهايي بنابر نظر رئيس مجلس اعلام خواهد شد.
به گزارش مهر، محسن نريمان - رئيس كميسيون عمران و نماينده منتخب رئيس مجلس براي بررسي حادثه فرودگاه امام خميني دو روز پس از اين حادثه براي شركت در كميسيون مشترك اقتصادي ايران و گامبيا به مدت يك هفته به همراه وزير تعاون به آفريقا سفر كرد.
بروجردي با اعلام اينكه وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز امروز شنبه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در خصوص فرودگاه امام خميني(ره) حاضر مي شود، خاطرنشان كرد: چارچوب و سيماي كار تا حدودي در گزارش مشخص شده و مقصران شناسايي شده اند كه اين مساله و نظر شوراي عالي امنيت ملي در گزارش خواهد آمد.

قرارداد ۴۵ ميليون دلاري توليد پرايد در سوريه
قائم  مقام  شركت  خودروسازي  سايپا گفت: قرارداد طرح  توليد خودرو پرايد در سوريه  به  ارزش  ۴۵ ميليون دلار ميان  اين  شركت  و يك شركت  خصوصي  سوري  موسوم  به  «حميشو» منعقد شد.
«عبدالوهاب  شريعتي» افزود: اين  طرح  در دو فاز اجرا مي شود و با احداث كارخانه  و بهره برداري  از خط توليد، سالانه  ۱۵ هزار دستگاه  خودرو پرايد وارد بازار سوريه  خواهد شد.
قرارداد توليد بنز در ايران نهايي مي شود
ظرف يك ماه آينده قرارداد با شركت بنز قطعاً امضا مي شود و ايران خودرو ديزل در حال پيگيري امضاي اين قرارداد است.
توليد بنز ۳۲۰ E سواري با مشاركت ۵۰ درصد طرف ايراني و
۵۰ درصد طرف آلماني براي توليد سالانه ۵ هزار دستگاه بنز سواري كه تفاهم اوليه آن در بهمن سال ۸۲ نهايي شده بود، قرار بود روز
۲۸ ارديبهشت با امضاي قرارداد بين طرف آلماني و ايراني نهايي شود كه به دليل به وجود آمدن پاره اي از مشكلات امضاي آن به تعويق افتاد.

گزارش هفتگي بورس
كاهش شاخص ها
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران شاهد داد و ستد ۲۴۳ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش ۳ تريليون و ۵۴۸ ميليارد ريال بود.
ارزش كل سهام و حق تقدم داد و ستد شده نسبت به هفته قبل به ترتيب ۱۲درصد افزايش و ۲۲درصد كاهش يافت.
در تالار اصلي ۲۱۱ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش ۳ تريليون و ۳۲۳ ميليارد ريال و در تالار فرعي ۳۲ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش ۲۲۵ ميليارد ريال داد و ستد شد.
شاخص كل نسبت به هفته گذشته ۶۷واحد كاهش يافت و ديگر شاخص هاي سهام نيز بجز شاخص مالي منفي بود.
در هفته گذشته چون هفته هاي پيش هيچ سهام دولتي در بورس تهران از سوي نهادهاي دولتي و سازمان خصوصي سازي عرضه نشده است.
بورس فلزات
در سي و چهارمين هفته فعاليت بورس فلزات تهران (بيست و ششم لغايت سي ام ارديبهشت ماه) جمعا ۱۱۸ هزار و ۲۰ تن انواع فولاد، مس و آلومينيوم به ارزش ۴۹۴ ميليارد و ۱۱۰ ميليون و ۴۴۰ هزار ريال داد و ستد شد.
به گزارش اداره اطلاع رساني و روابط عمومي بورس فلزات تهران، آمار معاملات بورس در هفته مذكور نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ حجم ۵۰۰درصد و از نظر ارزش ۲۸۱ درصد افزايش نشان مي دهد.
كارشناسان معتقدند كه كاهش چشمگير نرخ بسياري از محصولات از سوي كارخانه ها در هفته مذكور و بازگشت ثبات نسبي به بازار فلزات، از دلايل اصلي رشد شديد معاملات در بورس فلزات تهران مي باشد.
براساس اين گزارش، از كل معاملات انجام شده در هفته مورد گزارش مقدار ۱۱۴ هزار و ۴۸۰ تن به ارزش ۴۲۶ ميليارد و ۹۳۰ ميليون و ۲۰۰ هزار ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۹۷درصد و ۸۷درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: از كل معاملات انجام شده در بورس در هفته گذشته ۱۱۱ هزار و ۸۶۰ تن به ارزش ۴۲۸ ميليارد و ۹۷۸ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال بصورت سلف و ۶ هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۶۵ ميليارد و ۱۳۱ ميليون و ۶۴۰ هزار ريال بصورت نقدي داد و ستد شد.

گفت وگوي امروز
ورود به مرحله خيز اقتصادي
گروه اقتصادي: اخيرا رئيس كل بانك مركزي در چهارمين كنفرانس سالانه سياست هاي پولي و ارزي عنوان كرد كه ايران در مرحله خيز اقتصادي قرار دارد و با توجه به روند موجود طي يك دهه آينده به كشورهاي در حال توسعه نزديك مي شود.با جمشيد پژويان استاد دانشگاه و اقتصاددان پيرامون نشانه هاي ورود به اين مرحله و شاخص هاي مورد نياز آن گفت و گو كرده ايم.
*برخي معتقدند ايران در مرحله خيز اقتصادي قرار دارد، نظر شما چيست؟
- با اين اظهار نظر موافق نيستم چرا كه شرايط اقتصادي ما براي تحقق اين امر مهيا نيست. آنچه در زمينه بهبود وضعيت اقتصادي ايران مي توان گفت اين است كه طي پنج سال گذشته از يك درآمد بسيار بالا و مناسب نفتي برخوردار بوده ايم كه در طول دوران اقتصادي ما بي نظير بوده و بديهي است كه چنين افزايشي در درآمدهاي نفتي مي تواند آثاري را در زمينه سرمايه گذاري و بهبود اقتصادي ما داشته باشد اما اين موضوع فاصله بسيار زيادي تا ورود به مرحله خيز اقتصادي از منظر رشد و توسعه دارد هم اكنون اشكالات ساختاري اساسي در اقتصاد و كشورمان وجود دارد كه اجازه نمي دهد تا قبل از رفع اين مشكلات بتوانيم از ساختار اقتصادي توسعه يافته صحبت كنيم.
*رشد اقتصادي ۷/۶ درصدي در ۹ ماهه سال گذشته و رقمي ۵/۵ درصدي اين رشد در برنامه سوم از علايم ورود به اين مرحله عنوان شده، ارزيابي شما چيست؟
- قبل از انقلاب اسلامي نيز در دوران افزايش درآمدهاي نفتي رشد اقتصادي ۱۰ الي ۱۱درصد را تجربه كرده ايم با سابقه موجود هر زمان كه درآمدهاي نفتي بالايي داشته باشيم رشد اقتصادي حتي بالاتر از آنچه كه عنوان مي كنند را تجربه كرده ايم. در طي برنامه سوم بالاترين درآمدهاي نفتي طي تاريخ اقتصادي كشورمان را شاهد بوده ايم و بديهي است كه همين درآمدهاي بالا در رشد اقتصادي كشور تاثير داشته و دولت توانسته است در بخش نفت و پتروشيمي سرمايه گذاري قابل توجهي را انجام دهد. يكي از دلايل رشد اقتصادي ما همين سرمايه گذاري ها بوده است چرا كه رابطه بخش هاي پتروشيمي و نفت با اقتصاد داخلي بسيار ضعيف است و توانايي اين كه اين بخش ها، اقتصاد داخلي را براي حركت به سمت رشد بالا تحريك كنند وجود ندارد. وجود علايمي مبني بر تورم و بيكاري نشان دهنده آن است كه هنوز از رسيدن به رشد اقتصادي مطلوب فاصله داريم. اگر نرخ سرمايه گذاري بخش خصوصي و نرخ بهره وري عامل كار و سرمايه را در نظر بگيريم اين شاخص ها گوياي آن است كه فاصله بسيار زيادي با آنچه ادعا مي شود وجود دارد.
*شاخصهاي عمده ورود به مرحله خيز اقتصادي كدام است؟
- براي ورود به مرحله خيز اقتصادي ابتدا بايد وارد مرحله توليد انبوه شويم يعني اقتصادي شكوفا با رشد اقتصادي بالا داشته باشيم كه فاقد نرخ تورم دورقمي بوده و همچنين نرخ سرمايه گذاري خصوصي بالا و بيكاري نيز وجود نداشته باشد اينها علائم عملكرد مناسب اقتصاد است، اما در شرايطي كه نرخ بالاي بيكاري وجود دارد نرخ سرمايه گذاري بخش خصوصي نامطلوب و نرخ تورم بالاي دورقم را تجربه مي كنيم همه اين عوامل نشان دهنده فاصله اقتصاد ما با مرحله خيز اقتصادي است.

توليد پروتون در ايران
شركت خودروسازي پروتون مالزي كارخانه اي با ظرفيت ۶۰ هزار خودرو براساس يك توافق ۱۶ ساله در ايران احداث مي كند.
حاشيه:  كارخانه خودروسازي پروتون يك نوع خودرو ميتسوبيشي ژاپن را توليد مي كند كه از مجموعه محصولات كارخانه ژاپني حذف شده است.كارخانه پروتون مالزي درحال حاضر، با مشكلات مالي روبه روست و در معرض ورشكستگي قرار دارد. حضور چنين توليدكننده اي در بازار ايران براساس چه توجيهي انجام مي شود؟
افزايش قيمت مرغ
وزير جهاد كشاورزي در گفت و گو با ايسنا، اعلام كرد كه مرغ بايد در بازار با قيمت ۱۶۰۰ تومان عرضه شود و دولت تلاش دارد قيمت اين فرآورده را با عرضه مرغ منجمد در حدود ۱۶۰۰ تومان تثبيت كند. حجتي اين قيمت را براي جلوگيري از ضرر مرغداران و اجحاف به مصرف كنندگان عنوان كرد.
حاشيه : قيمت مرغ امسال در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزايش يافته است. در حال حاضر مرغ در بازار تهران و شهرستانها در حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان عرضه مي شود. به طور قطع، اين افزايش قيمت روندي طبيعي و مبتني بر تورم عادي ساليانه نيست. ريشه اصلي اين وضعيت به سياستهاي گذشته وزارت جهادكشاورزي در ساماندهي صنعت مرغ در كشور باز مي گردد كه هم توليدكننده و هم مصرف كننده امروز، بايد هزينه آن را پرداخت نمايند.
قيمت ۱۶۰۰ تومان هم كه به اعتقاد وزير جهاد كشاورزي قيمت متعادل محسوب مي شود، نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۳۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
خصوصي سازي در سال جاري
رئيس كل بانك مركزي در گفت وگو با ايسنا، اعلام كرده است كه در سال جاري با ادامه سياست خصوصي سازي ۲۴۰۰ ميليارد تومان سهام شركتهاي دولتي به بخش خصوصي واگذار مي شود.
حاشيه: براساس قانون بودجه سال جاري، دولت مكلف به واگذاري ۲۲۰۰ ميليارد تومان سهام شركتهاي دولتي به بخش خصوصي است. اين تكليف در حاليست كه دولت در سال گذشته در امر واگذاري سهام شركتهاي دولتي در حدود ۵۰ درصد موفقيت داشته است. براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۲، دولت بايد ۱۸۰۰ ميليارد تومان سهام شركتهاي دولتي را به فروش مي رساند كه تنها در حدود ۹۶۰ ميليارد تومان فروخته شد كه بخش اعظم (در حدود ۷۰ درصد) اين واگذاري نيز تنها مربوط به فروش سهام شركت دريايي ايران صدرا و سيمان خوزستان بود. در شرايطي كه هنوز لايحه خصوصي سازي تقديم مجلس نشده و با توجه به تجربه سال گذشته، اين سئوال قابل طرح است كه دولت با چه ساز و كاري مي خواهد اين ۲۲۰۰ ميليارد تومان را تحقق بخشد؟

براي خدمات بهتر تلفن همراه بايد دو سال انتظار كشيد
گروه اقتصادي: بازار تلفن همراه ايران تا دو سال ديگر از يك شرايط رقابتي برخوردار مي شود و استفاده كنندگان از اين خدمات ديگر در صف انتظار براي تحويل موبايل نخواهند ايستاد.
اگر چه در برنامه سوم سياست خصوصي سازي و جذب سرمايه خارجي براي بهبود خدمات تلفن همراه در كشور در دستور كار دولت قرار داشته است اما اين رويكرد به كندي پيش رفت و هنوز انحصار دولتي در سال جاري نيز ادامه دارد. انتظار طولاني براي خريد سيمكارت دو نرخ متفاوت را در بازار ايجاد كرده كه قيمت آزاد آن به طور متوسط نزديك به دوبرابر نرخ دولتي است.
اگر چه از حضور تلفن همراه در كشور ده سال مي گذرد و اختلاف قيمت بازار آزاد با نرخ دولتي از حدود سه برابر به نزديك دو برابر كاهش يافته است اما هيچ تلاشي براي تغيير ساختار بازار اين كالاي ضروري ارتباطي تا سال پيش صورت نگرفته بود.
از سال گذشته مناقصه هاي ورود اپراتور دوم و سيمكارت هاي اعتباري برگزار شد و با مشخص شدن شركت هاي برنده به گفته احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار است  تا سال ۸۵ اين بازار رقابتي شود و اتباع كشور از خدمات بهتر و قيمت هاي متعادل برخوردار شوند.
همچنين قرار است تلفن همراه اعتباري اواخر پائيز و تلفن هاي اپراتور دوم از ابتداي سال ۸۴ وارد بازار شوند.
در حال حاضر بيش از دو ميليون نفر براي دريافت ۵ ميليون و۶۰۰ هزار سيمكارت ثبت نام كرده اند كه براساس قرعه كشي انجام شده قرار است افراد ثبت نام كرده تا اوايل سال گذشته حداقل يك سيمكارت دريافت كنند.
اين در حالي است كه هنوز خدمات تلفن همراه در كشور از كيفيت مطلوب برخوردار نيست و تماس هاي مكرر براي ارتباط با مخاطب و بدي صدا از رخدادهاي رايج در اين شبكه است و بسياري از خدمات رفاهي اين شبكه با تاخير برقرار شده و برخي هنوز برقرار نشده است.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |