سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۹۶
ورزش
Front Page

ناتو در آتن!
007884.jpg

محمود فاضلي
تنها يك روز پس از انفجارهاي شهر مادريد، آقاي جرج كوموتسكاس سخنگوي وزارت امور خارجه يونان رسماً اعلام كرد :كشورش براي تأمين امنيت بازي هاي المپيك آتن از سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در زمينه مراقبت هاي هوايي و دريايي و حوادث شيميايي درخواست كمك كرده است. هر چند مقامات يوناني از مدت ها قبل و به خصوص در سفر اواخر ماه فوريه خود به مقر ناتو در بروكسل احتمال چنين همكاري را رد نكرده بودند، اما درخواست كمك ناتو از ماه ها پيش جهت در اختيار گذاشتن هواپيماهاي جاسوسي آواكس و ايجاد حلقه هاي امنيتي در اطراف يونان صورت گرفته بود. اين سخنگو همچنين تأكيد كرد: «اعلام اين مسأله به معناي نتيجه دادن روندي است كه از مدت ها پيش آغاز گرديده بود.»
همانطور كه انتظار مي رفت آغاز بحث در خصوص حضور ناتو در جريان مسابقات المپيك با مخالفت احزاب چپگراي اين كشور روبرو بود. حزب ائتلاف چپ يونان به  عنوان حزب چهارم پارلمان اين كشور صريحاً با حضور نيروهاي ناتو در تأمين امنيت المپيك۲۰۰۴ آتن در تابستان سال جاري مخالفت كردو واگذاري تأمين امنيت بازي هاي المپيك به ناتو را به عنوان اجازه حضور به نيروهاي سركوب گر در خاك اين كشور دانست.
همچنين ده ها هزار تن از شهروندان آتن كه خود را براي ميزباني از هزاران ورزشكار و تماشاچيان اين دوره از المپيك آماده مي كنند، طي تظاهراتي مخالفت خود را با حضور ناتو اعلام و تأكيد كردند: «ناتو قاتل ملت ها و ناقض صلح و امنيت جهاني است و نمي تواند تأمين كننده امنيت بازي هايي باشد كه نماد فرهنگ و زندگي مسالمت آميز جهاني است.»
انتشار خبر همكاري احتمالي يونان و ناتو در زمينه مسابقات المپيك انعكاس وسيعي در خبرگزاري هاي خارجي داشت. خبرگزاري فرانسه حضور نظامي و امنيتي پيمان دفاعي ناتو براي تأمين امنيت حريم هوايي يونان و مقابله با عمليات و اقدامات تروريستي در اين كشور همزمان با المپيك را گسترده دانست. خبر همكاري ناتو و يونان در زمينه المپيك و همزماني آن با انفجار يك بمب در پايتخت و يا يافتن مواد منفجره در قطار شهر تسالونيك (يكي از شهرهاي برگزار كننده مسابقات المپيك) به مقصد آتن انعكاس وسيعي در رسانه هاي اين كشور داشت.
گفته مي شود مقامات ۱۹ كشور عضو ناتو نيز پس از رايزني هاي متعدد، موافقت خود را با درخواست دولت يونان در زمينه كمك به تأمين امنيت المپيك ابراز داشتند. يك مقام اين سازمان تأكيد كرد:«يونان به عنوان يك كشور عضو ناتو مي تواند به نحو كامل بر روي تامين امنيت بازي هاي المپيك از سوي كشورهاي هم پيمان خود در ناتو حساب كند.» كميته عالي برنامه ريزي غيرنظامي ناتو نيز موظف شده است كه توصيه هاي امنيتي براي تأمين امنيت اين بازي ها را در اختيار يونان بگذارد.
مقامات آمريكايي نيز در اولين واكنش هاي خود همكاري يونان و ناتو را مفيد ارزيابي نمودند. رئيس سازمان سيا در اين زمينه اعلام كرد: «نيروهاي ناتو با حضور خود در جمع نيروهاي امنيتي در طول مسابقات المپيك در آتن به امنيت اين رويداد خواهند افزود.» وي با ابراز نگراني از بمب گذاري هاي مادريد و افزايش نگراني ها از امنيت بازي هاي المپيك آتن تأكيد كرد: «البته ما از اين مسأله بسيار نگرانيم و توجه ما به اين امر معطوف است كه بازي هاي المپيك در سلامت كامل برگزار شود.» وزير خارجه آمريكا نيز پس از پيوستن هفت كشور اروپاي شرقي به ناتو اعلام داشت: «براي مبارزه جدي تر با تروريسم نيروهاي دريايي ناتو در مديترانه تقويت خواهند شد و همكاري لازم براي تأمين امنيت بازي هاي المپيك در اختيار دولت يونان قرار خواهد گرفت.»
007887.jpg

ژنرال هارولد كوجات رئيس كميته نظامي ناتو نيز در اين زمينه معتقد است: «قصد ناتو براي كمك به يونان در برگزاري بازي هاي المپيك بايد اين پيام را به مهاجمان احتمالي منتقل كند كه يونان در اين مسير تنها نيست و البته هدف قرار دادن بازي هاي المپيك نيز نوعي حرمت شكني است.» در حالي كه مقامات ناتو و يونان در حال بررسي جزئيات همكاري هاي طرفين در زمينه كشتي هاي هوايي و دريايي مي باشند. از ديدگاه اين مقام ناتو: «بعيد است يونان در برگزاري المپيك به نيروهاي زميني ناتو نياز داشته باشد.»
درخواست يونان از ناتو با مخالفت بسياري از روشنفكران، شخصيت هاي سياسي و گروهي از مردم يونان روبرو گرديده است. مخالفين ادعا مي نمايند هزينه المپيك آتن به ۷۰۰ ميليون دلار رسيده كه ۱۰ برابر المپيك آتلانتا و سه برابر المپيك سيدني است. اما معاون وزير دفاع جديد يونان طي سخناني در پارلمان اين كشور و در پاسخ به مخالفان حضور ناتو در جريان المپيك تأكيد كرد:« درخواست رسمي يونان از ناتو جهت ايفاي نقش در بخش امنيت بازي هاي المپيك آتن موجب افزايش هزينه هاي اقتصادي يونان نخواهد شد. البته از ناتو درخواست شده است كه در خارج از حريم هوايي و دريايي مرزهاي يونان فعاليت كند و به همين علت هزينه اين كمك فقط برعهده ناتو خواهد بود.»
يونان علاوه بر درخواست حضور پيمان دفاعي ناتو به عنوان منسجم ترين پيمان نظامي در جهان براي المپيك ۲۰۰۴ آتن در سه سال اخير با نيروهاي امنيتي كشورهاي آمريكا، آلمان، انگليس، كانادا، اسپانيا، استراليا و رژيم صهيونيستي همكاري هاي امنيتي داشته است.
007890.jpg

در هفته هاي اخير مسئولان امنيتي يونان و چند كشور خارجي در روزهاي ۲۳ الي ۲۷ ارديبهشت اقدام به برگزاري مانور مشترك نظامي تحت عنوان OLUMPIC GURDIAN2 با حضور ۳۰۰ نفر و با حضور نيروهاي آمريكايي، استراليايي، انگليسي و اسراييلي كردند.
شهر آتن به عنوان مركز برگزاري مسابقات المپيك ۲۰۰۴ به همراه چهار شهري كه مسابقات المپيك در آن برگزار مي شود در هفته گذشته نيز شاهد برگزاري مانور چهار روزه ناتو و نيروهاي امنيتي يونان بود. گفته مي شود در روزهاي ۴ الي ۶ خرداد ماه سال جاري نيز فرماندهان و نمايندگان سرويس هاي اطلاعاتي ۴۰ كشور عضو ناتو و كشورهاي همسايه يونان و تعدادي از كشورهاي جهان در شهر آتن گرد هم آمده تا درباره امنيت بيست و هشتمين دوره مسابقات المپيك كه از تاريخ ۲۳ مرداد الي ۸ شهريور ۸۳ در اين كشور برگزار مي گردد بحث و تبادل نظر نمايند.

گفت و گو با رئيس تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي
بانوان قهرمان در دانشگاه

007878.jpg

شهرزاد عيني- ورزش پس از آنكه رشدي شتابان در اواخر قرن گذشته و آغاز قرن بيست و يكم را پشت سر گذاشت، بدل به پديده اي داراي اهميت جهاني شد. تحليلگران و مدافعان ورزش، رهبران سياسي، پژوهشگران، روزنامه نگاران و مديران، آن جنبه مهم از فرهنگ و تمدن معاصر را، عرصه اي براي فعاليت اجتماعي كه في نفسه ارزشمند است، دانسته اند.
به طور خلاصه ورزش اكنون پديده اي دانسته مي شود كه در شكل دادن به دوران ما بس مؤثر بوده است. مدافعان پرشورتر يا احساساتي تر ورزش تا آنجا پيش مي روند كه ورزش را مخرج مشترك تمام بشريت، شكل تعالي يافته رقابت سرمايه دارانه، در دسترس ترين شكل تجربه جمعي يا حتي، فروزان ترين شعله اي كه در قلب انسانها مشتعل است مي نامند.علم ورزش امروزه در تعاريف مختلف به نقطه اي رسيده است كه قادر است به نحوي فزاينده فرهنگ جامعه را متعالي سازد و در اين ميان نقش دانشگاهها و تربيت بدني دانشگاهها براي خود تعريف گسترده و مهمي دارد.
براي آشنايي با موقعيت ورزش بانوان كشورمان و شرايط نيمي از جمعيت فعال كشورمان با مدير تربيت بدني ورزش دانشگاه آزاد به گفت وگو نشسته ايم كه مي خوانيد.
* ديدگاه تربيت بدني دانشگاه آزاد به ورزش بانوان چيست؟
- تربيت بدني دانشگاه آزاد بيشتر به ورزش همگاني و گسترش آن در ميان بانوان پرداخته است و چون در اين دانشگاه بانوان به لحاظ علمي از آقايان پيشي گرفته اند بنابراين برنامه ريزي ما نيز بيشتر در مورد بانوان است.
* در بحث هاي كلان دانشگاه آزاد، سهم كمي و كيفي بانوان چه اندازه است؟
- در بخش قهرمان كشوري تعداد قهرمانهاي بانوان از آقايان بيشتر است، به همين دليل دانشجوياني كه بخواهند در حين آموزش، در اوقات فراغت، به ورزش نيز بپردازند مي توانند از آموزش مربياني كه در بخش فوق برنامه بانوان فعاليت دارند استفاده كنند كه اگر در بين اين دانشجويان، نخبگاني وجود داشته باشد، در مسابقات ليگ باشگاهي شركت خواهند كرد. البته اين فوق برنامه ها در فضاهاي ورزشي با امكاناتي كه از طريق دانشگاه آزاد فراهم شده تشكيل مي شود كه اين فضاهاي ورزشي در حال رسيدن به استانداردهاي بين المللي است.
تمامي رشته هاي مصوب بانوان، تحت پوشش دانشگاه آزاد قرار دارند و ما براي اين رشته ها، مسابقات درون باشگاهي، منطقه اي و كشوري برگزار مي كنيم و قهرمانان به نسبت مقامهاي كسب شده از تخفيف و تسهيلات دانشگاهي برخوردار مي شوند. مثلاً افرادي كه در مسابقات كشورهاي اسلامي صاحب مقام مي شوند، مي توانند در مقاطع بالاتر به تحصيل ادامه دهند و يا بدون كنكور وارد دانشگاه شوند و همچنين در مورد شهريه تا مقطع ليسانس به صورت رايگان و مقاطع بالاتر از يك دوم شهريه معاف هستند.
در مسابقات كشورهاي اسلامي، كه در حد بازيهاي آسيايي است، ۲۶ كشور شركت مي كنند. يكي ديگر از تسهيلات دانشگاه آزاد آن است كه قهرمانان مي توانند در تيمهاي ديگري غير از تيم دانشگاه عضو باشند و بدين ترتيب، آنها اصول علمي ورزش را در دانشگاه ياد مي گيرند و در باشگاهها به ديگران انتقال مي دهند و با داشته هاي خود، پس از اخذ مدرك مي توانند در باشگاه و يا نهادهاي ديگر مشغول شوند.
* معيارهاي گزينش ملي پوشان چيست؟
- كميته ملي المپيك ضوابط و معيارهاي گزينش ملي پوشان را تعيين مي كند.
007872.jpg

* با محدوديتي كه براي ورزش بانوان وجود دارد، دانشگاه آزاد به چه شكلي عمل مي كند ؟
- دانشگاه آزاد داراي سالن هاي بيشماري است كه بسته به موقعيت محل و شرايط اقليمي و علاقه منديهاي موجود، اين سالن ها را در اختيار بانوان قرار مي دهد مانند باشگاه انقلاب، بولينگ عبده و... در اماكني نيز كه كمبود سالن هاي ورزشي داريم، بهترين باشگاهها در اجاره دانشگاه آزاد است.
* هم اكنون دانشگاه آزاد در چه رشته هايي فعاليت مي كند؟
- در تمام رشته هاي مصوب فعاليت مي كند و براي آنها مجوز باشگاهها را نيز دارد.
* اهداف درازمدت تربيت بدني دانشگاه آزاد براي بانوان چيست؟
- گسترش ورزش همگاني و ايجاد توازن و عدالت اجتماعي بين آقايان و بانوان است كه بانوان نيز بتوانند از همان امكانات آقايان استفاده كنند.
* در بعد قهرماني چه برنامه هايي داريد؟
- ما داراي برنامه هاي منظمي در بخش بانوان در جهت قهرماني هستيم و چنانچه امكان اعزام به خارج وجود داشته باشد اين كار را انجام مي دهيم مثلاً براي اولين بار تيم واليبال از دانشگاه آزاد براي انجام مسابقات به قطر اعزام شد.
* آمار حضور بانوان در رويدادهاي رسمي و غيررسمي در خارج از كشور نسبت به آقايان چگونه بوده است؟
- در اين مورد سازمان تربيت بدني پاسخگو است. اگر براي بانوان نيز نيروهاي متخصص و امكانات مناسبي وجود داشته باشد آنها مي توانند توانايي هاي خود را به اندازه آقايان نشان دهند.
اگر بتوان سازماني مانند سازمان ملي جوانان با عنوان سازمان استعداديابي راه اندازي كرد امكان شناسايي و پرورش استعدادهايي كه در سن ۶ تا ۷ سالگي بروز مي يابند آسانتر مي شود و اگر در اين سن توجه به نياز بانوان نشود و به علاوه فرهنگ آن هم وجود نداشته باشد، نمي توان انتظار قهرمان شدن از آنها داشته باشيم.
* آيا براي ورزش بانوان، بودجه اي جداگانه درنظر گرفته مي شود؟
- بله. هم در سازمان تربيت بدني و هم در دانشگاه آزاد به صورت جداگانه بودجه اي به ورزش بانوان اختصاص دارد و همچنين دانشگاه آزاد، داراي پژوهشكده اي است كه سمينار و كارگاههاي مختلفي در آن تشكيل شده و افراد (مبتلايان، مربيان و قهرمانان) را در رشته هاي مختلف به صورت علمي آموزش مي دهند.
* در اقشار زيرين جامعه چه امكاناتي براي ورزش بانوان وجود دارد؟
- براي دانشجويان كليه رشته ها، آموزش ورزش هاي مختلف حتي ورزشهاي گران مانند گلف، سواركاري و... رايگان است و همه اقشار مي توانند از آن استفاده كنند.
* دانشگاه آزاد تا به امروز چه تعداد دانشجوي دختر ورزشكار را جذب كرده است؟
007881.jpg

- حدود ۵۰۰ زن قهرمان تحت پوشش دانشگاه آزاد هستند و به دليل اشتغال قهرمانان در رشته تربيت بدني، علاقه به اين رشته در بين جوانان زياد شده است و حتي كساني كه داراي رتبه هاي بالا در كنكور هستند اين رشته را انتخاب مي كنند.

سايه روشن ورزش
تيم ملي انگليس و تدابير شديد امنيتي
007893.jpg

معراج مژده- ورزشكاران  انگليسي  شركت كننده  در مسابقات  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا
بطور تمام  وقت  تحت  محافظت  گارد مسلح  قرار مي گيرند.
هفته نامه  «آبزرور» چاپ  لندن  در تازه ترين  شماره  خود خبر داده  است  كه  در راستاي  احتمال  وقوع  حملات  تروريستي  در رقابت هاي  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا يك  گردان  از محافظين  مسلح  متعلق  به  نيروهاي  ويژه  پرتغال  مسووليت  حفاظت  از امنيت  مربيان ، مقامات  و فوتباليست هاي  انگليسي  شركت كننده  در اين  رقابت ها را بر عهده  خواهند گرفت .
اين  نشريه  نوشت : در پي  افزايش  احتمال  هدف  قرار گرفتن  ورزشكاران  انگليسي  در پيكارهاي  فوق  در پرتغال  توسط القاعده ، مقامات  مسوول  اين  رقابت ها اعلام كرده اند كه  محافظان  مسلح  متعلق  به  نيروهاي  ويژه  حفاظت  از امنيت  اين ورزشكاران  و مقامات  شركت كننده  را از زمان  ورودشان  به  پرتغال  در روز هفت ژوئن  بر عهده  خواهند گرفت .
رقابت هاي  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا در پرتغال  قرار است  از ۱۲ ژوئن  در اين  كشور آغاز شود.
به  نوشته  آبزرور در اين  عمليات  امنيتي  كه  بزرگترين  عمليات  در نوع  خود است  تاكنون  براي  يك  تيم  انگليسي  شركت كننده  در مسابقات  خارجي  تدارك  ديده شده ، يك  گردان  از ماموران  امنيتي  ويژه  پرتغال  موسوم  به  «پي .اس .پي» كه  در مواردي  چون  حفاظت  و مبارزه  با تروريسم  تخصص  دارند با لباس هاي  ارتشي  و شخصي  از جان  بازيكنان  انگليس  و مربيان  تيم  فوتبال  اين  كشور محافظت  خواهند كرد و در تمامي  مكان هايي  كه  بازيكنان  در آنجا حضور داشته  باشند حاضر خواهند بود.
در عين  حال  گفته  مي شود مقامات  انگليسي  هتلي  چهار ستاره  با نام  «سول پلي » را به  صورت  كامل  براي  اقامت  بازيكنان  انگليسي  كرايه  كرده  و هيچ  فرد ديگري  اجازه  ورود به  اين  هتل  را نخواهد داشت .
احتمال  مي رود يكي  از دلايل  انتخاب  اين  هتل  قرار داشتن  آن  بر روي  يك  تپه باشد كه  عمليات  حفاظت  از آن  را بسيار راحت تر خواهد مي كند.
آبزرور همچنين  نوشته  است  كه  مسوولان  انگليسي  اجازه  دارند در صورت  تمايل محافظين  امنيتي  مسلح  انگليسي  را نيز به  همراه  تيم  ملي  فوتبال  اين  كشور راهي  پرتغال  كنند تا اطمينان  آنها در اين  رابطه  بيشتر شود.

خبرها و نگاه ها
007875.jpg

بالاك ، بايرن را ترك مي كند
گروه ورزشي- «ميشائيل   بالاك » بازيكن  تيم  فوتبال  بايرن  مونيخ  مي گويد كه  اگر مديران  باشگاه  همچنان  او را هدف  انتقادهاي  تند و تيز خود قرار دهند ، تيم  را ترك  خواهد كرد. بالاك  در مصاحبه  با   روزنامه  ولت  آم  زونتاگ  آلمان  گفته  است : هر زمان  احساس  كنم  مديران باشگاه  مانند گذشته  از بازي هاي  من  اعتماد و رضايت  خاطر ندارند، براي تصميم گيري  درباره  ترك  باشگاه  با آنها پشت  ميز مذاكره  خواهم  نشست .
بالاك  سرمنشأ اين  نارضايتي ها را مطبوعات  آلمان  عنوان  كرد و گفت  كه  به  خصوص  روزنامه  اسپورت  بيلد مبارزه اي  مسموم  را كه  ايجاد نفرت  علـيه  او مي كند براه  انداخته  و برخي  از مديران  باشگاه  هم  به  اين  جو بدبيني  و نارضايتي  دامن  مي زنند. وي  عنوان  كرد كه  به  خصوص  اين  تضعيف  روحيه  قبل  از ديدار تيم هاي  بايرن مونيخ  و رئال  مادريد در مسابقات  قهرماني  باشگاههاي  اروپا كه  به  حذف  بايرن  انجاميد، حادتر از هميشه  بود و نتيجه  منفي  هم  در كل  كار تيم  برجاي  گذاشت.
 بالاك  گفت : من  هم  مانند همه  بازيكنان  براي  آن كه  با انگيزه  و اراده  لازم  در بازي  حاضر شوم  و بازي هايي  قابل  قبول  و سطح  بالا ارائه  دهم  نياز به  حمايت  صددرصد باشگاه  دارم  . به  خصوص  از جمله  منتقدان  به  كار بالاك ، فرانتس  بكن  باوئر رئيس  شوراي  نظارتي  باشگاه  بايرن  مونيخ  است  . بكن  باوئر در ماه  مارس  به  رسانه ها گفته  بود: معلوم  نيست  مشكل  بالاك  چيست  كه  بازي هاي  او به  حد چشمگيري  افت  كرده  است  .بايرن  مونيخ  در اين  فصل  از دستيابي  به  مقام  قهرماني  باشگاههاي  آلمان  و دفاع  از عنوان  خود باز ماند و به  هيچ  مقام  درخوري  در اين  فصل  نائل  نشد. بايرن  مونيخ  بعد از وردربرمن  تيم  دوم  جدول  مسابقات  اين  فصل  شد .
هفتمين حضور در المپيك
«مرلين  اوتي» دونده  زن  ۴۴ ساله  جاماييكايي  كه  تابعيت  اسلووني  اختيار كرده  است ، براي  هفتمين  بار خود را آماده  حضور در بازي هاي  المپيك  مي كند .
اين  دونده  صاحب  عنوان  كه  همواره  از او به  عنوان  مدال آوران  دووميداني  زنان  در جهان  ياد مـي شود،   در مسابقات  دووميداني  كارسون  كاليفرنياي  آمريكا در دوي  ۱۰۰ متر به  كسب  رتبه  پنجم  اكتفا كرد.
مرلين  اوتي  كه  براي  هفتمين  بار خود را براي  حضور در بازي هاي  المپيك  آماده  مي كند، دو سال  پيش  همزمان  با چهل  و دومين  سال  تولدش  تابعيت  اسلووني  را اختيار كرد.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   زندگي  |   سياست  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |