چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۹۷
علم
Front Page

گفت وگو با رئيس دفتر شبكه العربيه در ايران
رقابت پويا
اشاره: با وقوع جنگ آمريكا و عراق شبكه جديدي نيز در منطقه شكل گرفت كه توانست در كنار شبكه الجزيره از پس حمايت هاي رسانه اي از مردم مظلوم عراق برآيد. العربيه، الجزيره و شبكه تلويزيوني العالم با پوشش خبري مطلوب خود در منطقه توانستند انحصار رسانه اي، شبكه هاي اطلاع رساني خبري جهان غرب را بشكنند، تصويري كه آنها از معركه بين آمريكايي ها و عراقي ها ارائه كردند توانست حقايق پس پرده اين يورش وحشيانه را افشا كند.
007965.jpg

بي گمان شبكه العربيه در اين ميان نقش تأثير گذاري داشته است. چندي قبل با مسئولان دفتر شبكه تلويزيوني الجزيره در تهران گفتگويي داشتيم كه تا حدودي وضعيت پوشش رسانه اي آنها را در منطقه نشان مي داد، شبكه العربيه در عمر كوتاه خود توانسته مقام دوم را از نظر مخاطبان در بين كشورهاي عرب كسب كند، از اين رو گفتگويي را با «محمد محمود نون» رئيس دفتر شبكه تلويزيوني العربيه در تهران انجام داده ايم كه با هم آن را مي خوانيم:
* شبكه تلويزيوني العربيه چه تفاوتي با شبكه الجزيره دارد؟
- موضوع تفاوت برنامه  هاي تلويزيوني شبكه العربيه را بايد بينندگان اين شبكه پاسخ دهند، به هر حال هر رسانه اي پيام خاص خود را دارد و اينكه هر دو رسانه رقيب يكديگر هستند امر مثبتي است اما هر شبكه تلويزيوني تلاش مي كند كار خود را به خوبي ارائه كند و تاكنون نيز درارتقاي اعتماد مخاطبان تلاش هاي مضاعفي را انجام داده است. ما اين نوع رقابت هاي رسانه اي را به فال نيك مي گيريم، عليرغم وجود اين نوع مسائل، ما در شبكه تلويزيوني العربيه به رقابت هاي پويا معتقد هستيم و اگر شبكه اي بتواند اعتماد بيشتر مخاطبان را جذب كند، بايد از آن شبكه تلويزيوني استقبال كرد و در فكر راهكار بهتري براي شبكه تلويزيوني خود باشيم.
* در جنگ عراق طرف چه كساني را گرفتيد اشغالگران يا مردم عراق؟
- ما مدعي هستيم كه طرفدار مردم عراق بوده و هستيم و دليل اين ادعاي ما مي تواند نارضايتي آمريكا از ما و شكايت هاي علني آنها در طول اين مدت باشد، اخيراً شاهد بوديد كه در اين راستا، آمريكا نارضايتي خود را در قالب تعطيلي چند هفتگي دفتر العربيه در عراق به خوبي نشان داد. آمريكايي ها به دموكراسي آمريكايي معتقدند بنابراين شعارهاي آزادي بيان و رسانه از ديد آنها، بهانه اي بيش نيست وگرنه نمي توان در عين اعتقاد به دموكراسي، مردم عراق را در جشن عروسي شهر قائم قتل عام كرد. اين چه نوع دموكراسي اهدايي به مردم عراق است؟ اتفاقات زندان ابوغريب هم به خوبي نشان داد كه چه كساني به فكر مردم عراق و دموكراسي آنها هستند. البته در تكاپوي آن هستيم كه به طور احسن كمك هاي واقعي رسانه اي را به مردم عراق ارائه كنيم. براين باور هستيم كه رژيم صدام رژيم ديكتاتوري بود اما با اين حال تغييرات در رژيم عراق بايد توسط مردم عراق صورت مي گرفت نه كشورهاي خارجي.
* چگونه مي توان مدعي يك رسانه مستقل شد ولي سمت يك گروه را گرفت؟
- وقتي تمامي ديدگاه ها از منظر شبكه تلويزيوني براي مخاطبان ارائه مي شود رسانه ها به طور عادلانه نقش خود را در اين ميان ايفا مي كنند، از اين رو در مورد عراق و حقايق آن تمامي ديدگاههاي گروه هاي درگير مطرح مي شود اما ديدگاه هاي موثق تري هم هست كه با شواهد و اسناد و با طرح واقعيت ها به مخاطبان عرضه مي شود.
* هزينه هاي راه اندازي اين شبكه تلويزيوني چگونه تأمين مي شود؟
- اين شبكه تلويزيوني يك رسانه خصوصي است كه تعدادي از سرمايه داران عرب در آن مشاركت دارند ولي منابع مالي آن از طريق تبليغات و آگهي هاي تجاري تأمين مي شود، همچنين ما خدمات تلويزيوني نيز به ديگر شبكه  ها از جمله الاخباريه، شبكه تلويزيوني عربستان ارائه مي كنيم، البته ما سخنگوي هيچ دولتي نيستيم و مي توانيم آزادانه نقش خود را در حوزه هاي رسانه اي ايفا كنيم. بعضي دولت ها از رفتار رسانه اي ما شكايت مي كنند اما به آنها اطمينان مي دهيم كه در اين زمينه ما هيچ سوء نيتي نداريم، انتقاد از دولت ها را به صورت صريح و شفاف بيان مي كنيم ولي هيچ گاه به خود اجازه نمي دهيم كه به كسي توهين كنيم.
007968.jpg

* در مواجهه با مردم خاورميانه بيشتر طرف دولت ها هستيد يا مردم آنها؟
- به رويارويي بين ملت ها قايل نيستم براي حل مشكلات بايد از راه گفت وگو وارد شد و در چارچوب گفت وگو حقوق دولت ها و ملت ها نيز محفوظ است.
* سرمايه گذاران شبكه تلويزيوني العربيه را چه كساني تشكيل مي دهند؟
- اين شبكه تلويزيوني از شبكه ديگري به نام c.b. M تأسيس شد كه به طور مستمر طي ۱۲ سال گذشته فعاليت رسانه اي داشته است. علاوه بر آن يك شبكه تلويزيوني ديگري به نام۲ c.b. M وجود دارد كه اداره كننده دو شبكه راديويي FM و c.b. Mنيز هست كه سرمايه گذار اصلي آن از اتباع عربستان سعودي است، علاوه بر آن، نخست وزير لبنان نيز سهمي درc.b. M، يعني كل مجموعه رسانه اي ياد شده دارد.
* در رقابت با شبكه الجزيره، آيا از خبرنگاران حرفه اي عرب هم بهره مي گيريد؟
- مسئله مهم اين است كه راه اندازي يك شبكه تلويزيوني صرفاً براي رقابت كردن نيست از اين رو هر شبكه تلويزيوني پيام خاص خود را دارد و اگر جايگاه مطلوبي در بين مخاطبان داشته باشد مي تواند به خوبي پيام خود را منتقل كند، در كشورهاي عربي اغلب از نمايندگان حرفه اي عرب بهره مي گيريم و در ساير كارهاي فني از افراد بومي و غيرعرب استفاده مي كنيم، بنابراين تمام خبرنگاران حرفه اي شاغل در شبكه تلويزيوني العربيه همگي عرب هستند.
* تنوع گروه خبرنگاران شما از نظر قوميت و مذهب در شبكه العربيه چگونه است؟
- در بين همكاران شبكه تلويزيوني العربيه دوستان مسيحي، سني و شيعي وجود دارد. براي ما اصلاً مطرح نيست كه از چه قوميت يا مذهبي باشند، بنابراين موقعيت و تنوع جغرافيايي نيز در انتخاب همكاران آنچنان مؤثر نبوده است، در عرصه كار رسانه اي حرفه اي بودن و شايستگي افراد براي ما يك عامل مهم محسوب مي شود حتي در دفتر اصلي ما مسجدي داريم كه هر كس مي تواند فرايض ديني خود را در آن انجام دهد.
* در ارائه اخبار، سانسور را هم اعمال مي كنيد؟
- به نظر شما در چه موردي آزادي بيان مطلق وجود دارد؟ حتي طرح واژه، آزادي مطلق نيز خلاف عقل است، چون تعريف هاي مختلفي از آزادي وجود دارد با اين حال تأكيد مي كنم كه ما سانسور خبري نداريم و از گفتن واقعيت ها دريغ نمي كنيم.
* چگونه مي توان يك رسانه خبري اسلامي را در منطقه راه اندازي كرد؟
- در كشورهاي اسلامي يك سري خلاقيت هاي خاص وجود دارد كه مي توان با تكيه بر خلاقيت خبرنگاران، سردبيران و نويسندگان حرفه اي جهان اسلام، باب گفتگوي سازنده اي را بين اسلام و جهان غرب ارائه كرد كه تأثيرمطلوبي را در پي داشته باشد. قبلاً طرحي در كنفرانس سران اسلامي با عنوان ايجاد شبكه اطلاع رساني واحد در بين كشورهاي اسلامي مطرح شد كه متأسفانه در طول اين سال ها به فراموشي سپرده شد، ولي نبايد نااميد شد.
اسلام دين حجت و دليل است. اگر قصوري است از مسلماني ماست، بنابراين معتقدم اگر هر كس خودش را بشناسد و از توانايي هاي خود اطلاع داشته باشد مي تواند در اين ميان نقش مؤثري را ايفا كند.
سمانه بامشاد

در حاشيه مراسم توديع دكتر لاريجاني از صداوسيما
نگاهي ديگر
007971.jpg

اشاره:
دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم توديع دكتر علي لاريجاني، تحليل مناسبي از وضعيت مديريت رسانه اي ارايه كردند كه با توجه به اهميت آن لازم ديديم به نوعي آن را ارايه كنيم. با هم چكيده  اين سخنراني را پي مي گيريم:
جمع بندي و ارزيابي ده سال تلاش مستمر آن هم در ده دقيقه كار دشواري است. بنابراين اگر بخواهيم از مديريت يك مدير در دستگاهي كه زير نظر او اداره مي شود ارزيابي صحيحي داشته باشيم بايد ماهيت و دشواري هاي آن دستگاه را بشناسيم.
صداوسيما در جمهوري اسلامي ايران طبعاً و ماهيتاً با دشواري هايي روبرو است. اصولاً كار رسانه در سطح ملي در همه جاي جهان كار ظريف و خطيري است چرا كه در منظر همگان است غير از ساير كارهاست اگر در آن نقص و اشكالي وجود دارد همگان آن را نمي بينند.
من اين توفيق را داشته ام كه در نخستين هفته بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در اين رسانه كار كرده ام و در كنار ساير همكاران متعهد عهده دار مسئوليت هدايت آن بوده ام، تجربه اي كه از آن سال ها داشته ام اين است كه اداره كردن صداوسيما كار دشواري است.
به حكيمي گفتند كه فلان شخص كه طبيب حاذقي بوده شغل طبابت را ترك گفته است و شغل نقاشي را انتخاب كرده است، گفتند كه كار بسيار بدي كرده است، در اين زمينه بي احتياطي به خرج داده است. تاكنون كه طبيب بود هر كار بدي كه مي كرد خاك آن را مي پوشاند.
ولي حال هر كاري كه مي كند در منظر چشم و قضاوت ديگران قرار مي گيرد.
بنابراين هر عيب مختصر در صداوسيما در منظر چشم يك ملت و يا چشم مردم جهان جلوه گر مي شود اين طبيعت سختي كار در سازمان صداوسيماست. ما در عرصه هنر (صداوسيما) با بسياري از پرسش ها مواجه هستيم كه پاسخ روشن و قطعي نيافته اند، در عرصه هنر مي دانيم كه قلمروي پاك و مجاز است و در قلمرو ديگر هنري ممنوع و ناپاك است.
مرز اين دو قلمرو كجاست؟ اين مرز مرز دقيقي نيست، بحث هاي فقهي، علمي و روانشناسانه زيادي لازم است كه در باب انواع هنرهاي موسيقي، سينما و نمايش به يك معيار كارآمد عينيت يافته دست يابيم، از اين رو صداوسيما ناچار است كه در عرصه هاي هنري استنباط هاي مختلفي را ارضا كند. صداوسيما با هنر، سياست و با موضوع هويت تكثر قومي و به عبارتي مردم سراسر كشور سروكار دارد. هم اسلام و هم ايران از صداوسيما تقاضايي دارند كه مي بايد اين نيازها و انتظارات را برآورده سازند.
بنابراين مديريت صداوسيما عيناً راه رفتن بر روي طناب در ارتفاع است، ايشان (دكتر لاريجاني) بايد بپذيرند كه در راه رفتن بر روي طناب در ارتفاع آنچنان دچار دشواري نشدند اما دچار دغدغه شدند.
ما بايد در آرزوي روزي باشيم كه اهل فرهنگ اهل سياست باشند و اهل سياست اهل فرهنگ، اصولاً مديران توانمند بايد واجد اين دو خصلت ها باشند. دكتر لاريجاني دقيقاً داراي دو خصلت سياست و فرهنگ هستند.
ايشان موفق شدند كه شبكه هاي صداوسيما را گسترش بدهند هم در داخل و خارج از كشور، بدين ترتيب توانستند آبروي نظام جمهوري اسلامي ايران را زيبا جلوه بدهند. در انواع برنامه هاي توليدي سياسي، ورزشي، طنز، اجتماعي، فرهنگي و هنري توانسته اند دستگاه هاي مختلفي را در كنار صداوسيما راه اندازي كنند.
راه اندازي باشگاه خبرنگاران جوان، تقدير از چهره هاي ماندگار طي سه  دوره، برپايي چندين جشنواره متنوع در صداوسيما از جمله كارهاي ماندگار ايشان است. اميدواريم كه ايشان (دكتر لاريجاني) همچنان به اين سرزمين و آئين خدمت كنند.

سايه روشن رسانه

برگ هاي سفيد در برون مرزي
مجموعه چهار قسمتي «برگ هاي سفيد» به كارگرداني شفيع آقا محمديان آخرين مراحل ساخت خود را سپري مي كند.
به گزارش ايسنا، اين مجموعه تلويزيوني كه براي پخش از شبكه برون مرزي سحر ساخته مي شود، در مراحل فني است.
داستان اين مجموعه داستاني به قلم يعقوب توكلي نوشته شده و درباره خانم محققي است كه پدرش ايراني و مادرش فرانسوي است و در كشور فرانسه زندگي مي كند. وكيل ايراني به او اطلاع مي دهد كه پدرش در سانحه رانندگي كشته شده است. فهرست اموال به جامانده از پدرش براي او ارسال مي شود كه كتاب خطي مربوط به شام آخر مسيح در فهرست ارثيه او نيست.
گفتني است شفيع آقا محمديان مديريت گروه فيلم و سريال شبكه قرآن را بر عهده دارد.
007959.jpg

بازي رايانه اي «خواب و بيدار»
بازي رايانه اي مجموعه پليسي «خواب و بيدار» به زودي توليد مي شود. رئيس مركز سينمايي ناجا گفت: با توجه به موفقيت كم نظير مجموعه تلويزيوني خواب و بيدار و استقبال مردم، مركز سينمايي نيروي انتظامي يكي از تهيه كنندگان اين مجموعه، كار توليد بازي رايانه اي مجموعه خواب و بيدار را آغاز كرد.
سيد هادي منبتي افزود: اين بازي به منظور آموزش همگاني (انتظامي و اجتماعي) به صورت غيرمستقيم براي مخاطبان سني ۱۵ سال به بالا با بهره گيري از فيلم هاي واقعي ساخته مي شود. در اين طرح خاص، بازي با هدف شناسايي و كشف يك قتل شروع شده و با پيدا شدن سر نخ هايي منجر به انهدام يك باند قاچاق مواد مخدر مي شود و پايان مي پذيرد.
سفر اتوبوس فاميلي
به گزارش خبرگزاري فارس، تصويربرداري مجموعه هاي «اتوبوس فاميلي و پريدخت» براي گروه فيلم و سريال شبكه دوم سيما از نيمه اول امسال آغاز مي شود.
«فرهاد نقدعلي» در حال نگارش مجموعه «اتوبوس فاميلي» در ۲۶ قسمت ۴۵ دقيقه اي براساس طرحي از «رامين عباسي زاده» است. البته داستان اين مجموعه از ژانر طنز اجتماعي برخوردار هست.
مجموعه تاريخي «پريدخت» توسط «ميترا ميرهاشميان» در ۲۶ قسمت نگارش مي شود.
نمايش و نيايش در شبكه قرآن
يكي از دو برنامه منتخب صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در جشنواره توليدات تلويزيوني آسيا از شبكه قرآن سيما بوده است.
به گزارش ايسنا اين برنامه كه «نمايش و نيايش» نام دارد به موضوع تعزيه و تعزيه خواني در ايران پرداخت و اظهارنظرهاي كارشناسان و كارگردانان تئاتر از كشورهاي اسپانيا، سوئيس، آلمان و بنگلادش و... كه براي حضور در جشنواره تئاتر فجر به ايران آمده بودند را منعكس مي كند. اين افراد پس از مشاهده نمايش تعزيه، از نزديك نظر خود را بيان كرده اند. برنامه «نمايش و نيايش» به تهيه كنندگي سيد اسماعيل ابراهيميان در گروه فيلم و سريال شبكه قرآن سيما توليد شده است.
قصه هاي تلويزيوني و تئاتر
متاسفانه يكي از معضلات امروز تئاتر ما اين است كه قصه هاي تلويزيوني به شكل تجاري و ميان پرده هاي تلويزيوني به شكل تئاتر درآمده اند و بدون ارائه هيچ نتيجه گيري، فقط وقايع ژورناليستي را بيان مي كنند.
به گزارش «مهر» در جلسه نمايشنامه خواني «بهمن، بغداد» به كارگرداني «شبنم طلوعي» دكتر قطب الدين صادقي منتقد جلسه گفت: آنچه كه در اين نمايش باعث متفاوت بودنش با اين گونه نمايشهاي تلويزيوني مي شود عنصر تخيل است. اين نمايش قبل از هر چيز راهي به سوي مناسبات انساني است كه براساس يك برداشت غريزي بي واسطه از يك دوره زماني شكل نگرفته است.
وي افزود: اين اثر دو بخش رئاليستي و نمادين دارد كه ساختار رئاليستي آن نمي تواند من را متقاعد كند زيرا روند داستان در بخش هايي با واقعيت تناسب ندارد اما بخش نمادين نمايشنامه نقطه قوت آن است و بيانگر نيروهايي است كه در يك جامعه قدرت دفاعي ندارند و تسليم جهان بيروني مي شوند.
وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به ساختار سينمايي اين متن نمايشي گفت: كات هاي فراواني كه در صحنه هاي نمايش به وجود آمده باعث مي شود از تداوم دراماتيك اثر كاسته شود، اما بايد بگوييم كه ديالوگها سليس و روان هستند.
سواري طولاني در شبكه دو
فيلم هاي سينمايي «سواري طولاني» و «در چهار سوي باد» به منظور پخش از شبكه دو سيما دوبله مي شوند. به گزارش ايسنا، «سواري طولاني» فيلمي ۸۵ دقيقه اي و به زبان انگليسي است كه توسط سروناز هرانر ترجمه شده است. مديريت دوبلاژ اين فيلم سينمايي بر عهده اكبر مناني و صدابرداري آن را عليرضا قهرماني برعهده دارد.
«سواري طولاني» داستان خلبان آمريكايي است كه در جنگ جهاني دوم در يوگسلاوي سقوط مي كند و افراد محل به او كمك مي كنند تا فرار كند. او در جريان فرار با پسر بچه اي آشنا مي شود. فيلم سينمايي «در چهار سوي باد» نيز محصول كشور اسپانيا است كه در قالب هشتاد دقيقه توسط خوزه آزويا كارگرداني شده است.
داستان اين فيلم درباره آخرين روزهاي زندگي اسپتان اوركي ياگا، شاعر باسكي و فرمانده نيروهاي مقاومت، در زمان جنگ با ارتش ژنرال فرانكو است.

اخبار راديو

شكستن فرم در راديو
راديوهاي سراسري، هم سطح نيستند و به دليل نوع مخاطب، مسئوليت ها و وظايفي كه دارند، به سختي مي توان گفت كدام يك موفق تر عمل كرده اند.
به گفته دكتر حسن خجسته، معاونت صداي سازمان صدا و سيما نمي توان شبكه هاي راديويي را با يك سنگ مساوي، اندازه گرفت اما شايد بتوان گفت برخي شبكه ها، براي شكستن فرم ها، آماده ترند و برخي به دلايل مختلف، به دنبال توليد نوع ديگري از اطلاعات هستند، درواقع هر كدام يك وجه را پذيرفته اند و به آنها غلبه دارند.
وي افزود: در حال حاضر، در برخي از شبكه  هاي سراسري راديو، مانند شبكه جوان، ورزش، قرآن و شبكه معارف كه عمر كمتري دارند و حتي شبكه سراسري، برخي فرم هاي جديد ديده مي شود. اين فرم هاي جديد چه در شكل كلي و چه در نحوه اجرا و ارائه برنامه يا در نحوه توليد اطلاعات و ارائه فرمي از اطلاعات مرهون همين جشنواره ها هستند كه قطعاً سبب مي شود برنامه سازان زودتر تجربه هاي ديگري را درك كنند و از خطوطي به سرعت بگذرند.
007962.jpg

۶ كانون راديويي جوان
باشگاه راديويي جوان اقدام به تشكيل ۶ كانون نموده است و علاقه مندان به عضويت در كانون ها مي توانند در صورت تمايل به عضويت يكي از كانون ها درآيند.
به گزارش ايسنا، باشگاه راديويي جوان به منظور ارتقاي دانش و بينش جوانان و بالندگي همه جانبه استعدادهاي آنان در تمامي عرصه ها مأموريت ايجاد تفاهم، همدلي، مشاركت و هم انديشي دوسويه با مخاطبين خاص (جوانان) و بهره گيري از امكانات ساير نهادها را در اين زمينه بر عهده دارد.
فعالترين كانون هاي باشگاه، كانون طنز پردازان جوان، كانون برنامه  سازان آماتور، كانون شاعران جوان، كانون نويسندگان جوان، پژوهشگران جوان و كانون اجتماعي جوان هستند كه هفته اي يك بار و تحت عنوان برنامه اي با نام باشگاه جوان به ارائه برنامه هاي خود در شبكه راديويي جوان مي پردازند.
همچنين باشگاه راديويي جوان به منظور ايجاد بستري مناسب جهت رشد و اعتلاي فكري نسل جوان و شكوفايي استعدادهاي جوانان از علاقه مندان به رشته هاي گويندگي، بازيگري، نويسندگي و گزارشگري در راديو جهت شركت در يك دوره كلاس هاي آموزشي ثبت نام به عمل مي آورد.
علاقه مندان مي توانند مدارك خود شامل فتوكپي آخرين مدرك تحصيلي، فتوكپي صفحه اول شناسنامه و دو قطعه عكس ۴*۳ را به آدرس تهران خيابان وليعصر، كوچه شهيد عاطفي، پلاك ۶، صندوق پستي ۵۷۴۷/۱۹۳۹۵، تلفن ۲۰۴۱۰۳۴ ، ۲۱۶۸۲۵۸ ارسال كنند.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |