چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۹۷
ضرورت هاي مديريت در باشگاه ها
سيامك قليچ خاني
007941.jpg

يكي از روياهاي هميشگي باشگاه هاي ورزشي، جذب تماشاگر و سپس تبديل آنها به هواداران است. در مرحله بعد آنان در اين آرزويند كه گستره هواداران خود را چنان افزايش دهند، كه حتي بسياري از كساني كه امكان حضور و همراهي با تيم هاي باشگاه را در ميادين مسابقه ندارند، نيز به جرگه هواداران، آن بپيوندند.
اين آرزو براي تيم هايي نظير منچستر يونايتد به تحقق پيوسته است. باشگاه هايي از اين دست در مرحله ثبت و نگهداري هواداران و گسترش تعداد سمپات ها هستند.
در ايران نيز همه باشگاه هاي ورزشي كه در رشته هاي گوناگون فعاليت مي كنند، آرزوي چنين رخداد شيريني را دارند.
واقعيت اين است كه به دلايل متعدد كه در حوصله اين نوشتار نيست در حال حاضر تنها دو تيم فوتبال استقلال و پرسپوليس داراي چنين پتانسيلي هستند.
اين يادداشت قصد آن ندارد كه در خصوص تبديل علاقه مندان فوتبال به علاقه مندان يك باشگاه نكته يا موضوعاتي بيان دارد بلكه تلاش نگارنده در پاسخ به پرسش ديگر است: چگونه مي توان هواداران را از حالت بالقوه به بالفعل درآورد؟ به عبارت ديگر چطور مي توان هواداران را به تعامل و مشاركت با باشگاه ترغيب كرد.
پيش از پرداختن به مسائلي كه مي تواند در پاسخ به سئوال مذكور مؤثر باشد، بيان نكاتي در خصوص ضرورت جذب هواداران خالي از فايده نخواهد بود.
باشگاه ها با جذب مؤثر هواداران و تبديل هوادار بالقوه- كه قاطبه هواداران فعلي استقلال و پرسپوليس از اين نوع هستند- به هواداران بالفعل، مي توانند گستره وسيعي از امكانات مالي را براي خويش فراهم كنند. جذب هواداران بالفعل مي تواند انبوهي از خلاقيت ها، نوآوري ها و ابتكارات را براي گذران مؤثر باشگاه به ارمغان آورد. مي توان با هدايت و آموزش هواداران،  در تلطيف فضاي اجتماعي به ويژه محيط هاي ورزشي اقدام كرد و ....
اما چگونه مي توان هواداران را به باشگاه جذب كرد. يا چگونه مي توان با آنها وارد تعاملي سازنده شد و ارتباطي دو سويه بين باشگاه و هواداران به وجود آورد.
نخستين ضرورت تحقق چنين امري استفاده از تكنيسين هاي اجتماعي در باشگاه هاست. متأ سفانه در ساختار يا چارت مديريتي باشگاه هاي ورزشي در كشور، چنين عنواني ديده نمي شود. تكنيسين هاي اجتماعي قادرند ويژگي هاي رفتارهاي اجتماعي جامعه به ويژه جامعه ورزشي را شناخته و در قالب واقعيت هاي موجود و حاكم بر جامعه به معناي عام و نظام مديريتي ورزشي در باشگاه ها، راهكارهاي مؤثر براي جذب را طراحي كنند.
در خصوص ويژگي هاي تكنيسين هاي اجتماعي در فرصتي ديگر، به تفصيل خواهيم نوشت.
ضرورت دوم، ثبات ساختاري يا مديريت هاي حرفه اي در باشگاه هاست. متأسفانه باشگاه هاي ورزشي ما به مانند ساير نهادها و تشكيلات بزرگ از بيماري تغييرات مداوم رنج مي برند. ماهيت ورزش به ويژه فوتبال به گونه اي است كه عمر مديريتي در آن كوتاه است. از اين روي شنيدن خبر تعويض مربيان يا مديران عامل باشگاه ها در جهان امري طبيعي است. اما اين تغييرات به معناي تغيير بنيادي در مديريت هاي حرفه اي و ساختارهاي مديريتي و نيز تغيير در اهداف و برنامه هاي درازمدت باشگاه نيست.
به عنوان مثال مديران و بازارياب هاي اقتصادي، متخصصان استعداديابي، كارشناسان جذب اسپانسر يا ترانسفر،  بازيكنان ، پزشكان و تكنيسين هاي اجتماعي و روانشناسان باشگاه ها مگر به ضرورت تغيير نمي كنند.
ثبات ساختاري باعث مي شود تا اهداف جز به ضرورت غير قابل پيش بيني تغيير نكرده و سيستم، فارغ از تغيير مديران ارشد به حيات خود ادامه دهد. همچنين در اين باشگاه ها حتي تغيير مديران ارشد اعم از مديران عامل يا مربيان نيز تنها به دليل تزريق نوآوري ها صورت مي گيرد.
007944.jpg

از سوي ديگر، عليرغم اينكه ظاهراً در جامعه اي مدرن زندگي مي كنيم و حيطه فعاليت  در نهادي مدرن (باشگاه هاي ورزشي) است، اما هنوز در كشور ما گزينش هاي ورزشي در باشگاه ها بيشتر قبيله اي و محفلي است، بدين معنا كه مديران به دنبال دوستان متعهد و متخصصان دوست هستند. اين شيوه مديريتي باعث شده تا با تغيير مديران، بدنه تخصصي باشگاه نيز دچار تزلزل شود، اين تزلزل از دو سوي به وجود مي آيد، نخست، با رفتن مدير يا مربي، دوستان هم دچار خلاء عاطفي شده و توان و تحمل ادامه نقش آفريني را از دست مي دهند و دوم آنكه مدير جديد نيز به مانند مديران قبلي به دنبال دوستان متخصص و ياران متعهد ، خويش خواهند رفت.
بدين ترتيب مرحله اول براي جذب منطقي و با ثبات هواداران، سامان دادن تشكيلاتي منسجم و ثابت است.
در صورت تحقق اين امر مي توان به سراغ هواداران رفت. هواداران ورزشي به ويژه فوتبال طيف گسترده اي از اقشار جامعه را در برمي گيرند، به همين جهت تصور اينكه مي توان با يك نسخه ثابت همه اين اقشار را جذب كرد، آرزويي محال است.
هواداران در گروه هاي سني و جنسي مختلف قرار دارند. آنها به لحاظ پايگاه اقتصادي، منزلت اجتماعي و سطح دانش، با يكديگر متفاوتند. توانايي و قابليت هايي كه مي توانند به باشگاه عرضه كنند برحسب زمان فراغت آنها، نوع تخصص و كيفيت قابليت هاي آنها قابل تفكيك است و ...
تكنيسين هاي اجتماعي كه تخصص آنها در حوزه آسيب شناسي اجتماعي، بررسي افكار عمومي، گرايش سنجي و تبليغات است مي توانند با توجه به مؤلفه هاي مختلف مذكور، براي هر قشر، راهكارهاي ويژه خويش را طراحي كنند كه در فرصت هاي ديگر به هر كدام از  آنها خواهيم پرداخت.
آنچه مسلم است در حال حاضر به جهت فقدان تمايل دو سويه، ميان باشگاه هاي ورزشي و هواداران،  گروه اخير هيچ نوع مسئوليتي در خصوص باشگاه و تيم محبوب خود احساس نمي كنند. آنان غريزي و با توجه به برداشت ها و آرزوهاي خود نسبت به تيم مورد نظر واكنش نشان مي دهند. آنها بي آنكه كسي واقعيت ها و ناگزيرهاي باشگاه را بدانها گفته باشد به بازيكن يا مربي خويش معترض مي شوند. آنها بي آنكه با فاكتورهاي واقعي باشگاه آگاه باشند باعث مي شوند كه توقعاتي افزون بر توان باشگاه از آن طلب شود. اين موضوع به فرسايش رواني باشگاه و ورزشكاران آن منجر مي شود. در شرايطي كه هواداران فاقد هر نوع مكانيزم مشاركت و كنترل دروني هستند. گاه واكنش هاي عاطفي آنها موجب بروز خسارت بر باشگاه شده و جريمه هاي اجتماعي - مالي ناخواسته اي به باشگاه وارد مي آورند.
در حال حاضر هواداران فوتبال به طور عام و باشگاه هاي محبوب در شرايطي قرار دارند كه نه مي توانند به باشگاه كمك كنند و نه باشگاه مي تواند از امكانات و خلاقيت ها و توانايي هاي آنها بهره مند شود. اما از سوي ديگر گاه خطاهاي تعداد معدودي از آنها موجب مي شود كه باشگاه ها به ورطه بحران سقوط كنند.

خبرها و نگاه ها
فيفا، كنيا را تهديد به تحريم كرد
007950.jpg
فدراسيون  بين المللي  فوتبال «فيفا» به  كنيا هشدار داد كه  اگر تا سه شنبه اين  هفته  برابر با اول  ژوئن  هيأت  مديره  منحل  شده  فدراسيون  بر مسند قدرت قرار نگيرد، اين  كشور را از شركت  در كليه  مسابقات  ملي  و باشگاهي  خارجي محروم  مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس ، ژوزف  بلاتر رئيس  فيفا روز جمعه اين  ضرب العجل  را به  فدراسيون  فوتبال  كنيا داد و كميسيون  باتصميمات  عاجل  اين  سازمان  را موظف  كرد تا با بررسي  همه  جوانب  كار در خصوص  صدور حكم تحريم  فيفا تصميم گيري  و نتيجه  را تا نيمه  شب  دوشنبه  به  وي  اعلام  كند.
اعضاي  كميسيون  يادشده  ۷ تن  هستند كه  ۵ تن  آنها روساي  كنفدراسيونهاي ششگانه  فيفا هستند.
از جمله  آنها عيسي  حياتو رئيس  كنفدراسيون  فوتبال افريقاست .
فيفا دولت  كنيا را به  خاطر مداخله  در شئونات  داخلي  فدراسيون  و ممانعت از برگزاري  انتخابات  هيأت  رئيسه  و نقض  مقررات  اساسنامه اي  فيفا مورد سرزنش قرار داده  و به  اين  كشور هشدار داده  است  تا هرچه  سريعتر اعضاء هيأت  مديره  منحله  را مجدداً بر مسند امور بنشاند.
اگر تحريم  كنيا محقق  شود، اين  كشور فرصت  ديدار اوليه اش  را درمسابقات  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ كه  ۶ ژوئن  (۱۷ خرداد) مقابل  گينه  انجام مي شود، از دست  خواهد داد.
علاوه  بر اين  باشگاههاي  كنيا هم  حق  شركت  در مسابقات  بين المللي  را نخواهند داشت .
آوريل  گذشته  نماينده اي  از سوي  فيفا عازم  كنيا شد تا از نزديك  در جريان  امور و مشكلات  پيش  آمده  در فدراسيون  فوتبال  اين  كشور قرار گيرد.
وزارت  ورزش  كنيا در ۲۵ مارس  هيأت  رئيسه  فدراسيون  فوتبال  را به  جرم فساد مالي  از كار بركنار كرد و كميته اي  موقت  را براي  سرپرستي  اداره  امور در اين  سازمان  بكار گمارد با اين  وظيفه  كه  در آينده  انتخابات  هيأت  رئيسه انجام  گيرد اما اين  انتخابات  هنوز برگزار نشده  است .
فيفا همواره  خواستار عدم  مداخله  دولتها در شؤون داخلي  فدراسيونها بوده  است .

المپيك آتن و توليدات ورزشي
007947.jpg
محمود فاضلي
پس از انتخاب شهر آتن به عنوان محل برگزاري بيست و هشتمين دوره مسابقات المپيك در ۵ دسامبر ۱۹۹۷، كميته المپيك اين كشور با همكاري چند شركت بزرگ تجاري و بانك هاي اين كشور، توليدات ورزشي المپيك را با طرح هاي مختلف آغاز كرد. به ادعاي مقامات مسئول كميته المپيك اين كشور، اين اقدام تاكنون نتايج اقتصادي خوبي در پي داشته است و مرحله دوم توليدات اين محصولات كه از ماه مارس ۲۰۰۲ آغاز گرديده، تا پايان سال ۲۰۰۴ ادامه خواهد داشت. پيش بيني مي شود مجموع اين اقدامات ۷۳ ميليون يورو براي كشور يونان كه براي ساخت پروژه هاي المپيك تاكنون هزينه سنگيني را پرداخت كرده است درآمد داشته باشد.
توليد محصولات متنوع المپيك آتن و حضور آنها در بازار فروش اين كشور به طور مستمر از سوي كميته المپيك مورد حمايت قرار مي گيرد. چرا كه اين موضوع براي مقامات اين كشور كاملاً يك موضوع ملي تلقي مي شود. مهم ترين تصاوير تبليغاتي كه كميته المپيك براي بازي ها در نظر گرفته لباس ها و آرم هايي است كه سمبل بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن با علامت يك شاخه زيتون در درياي آبي مديترانه و همچنين عروسك هاي سمبليك يوناني به نام هاي «فيبوس و آتينا» برآن نقش بسته است.
تمامي كشورهاي برگزار كننده مسابقات المپيك و ساير رقابت هاي بين المللي ورزشي داراي چنين سمبل هايي هستند. براي مثال در المپيك ۱۹۷۲ مونيخ سگ پا كوتاه به نام «والدي»، در المپيك ۱۹۷۶ مونترال سگ آبي به نام «آميك»، در المپيك ۱۹۸۰ مسكو خرس روسي به نام «ميشا»، در المپيك ۱۹۸۴ لوس آنجلس عقاب سر سفيد به نام «سام» در المپيك ۱۹۸۸ سئول ببر معروف شرقي به نام «هودوري»، در المپيك ۱۹۹۲ بارسلونا سگي به نام «گوبي»، در المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا عروسكي به نام «ايزي» و در المپيك ۲۰۰۰ سيدني سه جنگاور بومي استراليا مورد توجه طراحان و برگزاركنندگان اين مسابقات قرار گرفته است. معمولاً عروسك هاي نمادين در پايان بازي ها در دستان ورزشكاران شركت كننده در اين مسابقات مي درخشد. چنين سمبل هايي براي اولين بار در المپيك ۱۹۷۲ مونيخ مورد استفاده قرار گرفت و از آن پس چنين عروسك هايي نماد بازي هاي المپيك گرديد.
سمبل المپيك ۲۰۰۴ آتن نيز به نام هاي دو نوجوان پسر و دختر اختصاص يافته است. اين سمبل نمادين از ۱۹۶ طرحي كه در سال ۲۰۰۱ از سراسر جهان به كميته سازماندهي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن ارسال گرديده بود، انتخاب گرديد. اين دو عروسك نخستين عروسك هايي بوده اند كه در يونان باستان براي كودكان يوناني ساخته شده بودند.
مقامات كميته المپيك آتن همچنين چندي پيش اعلام داشتند كه چهارمين و بزرگترين فروشگاه ارايه محصولات المپيك آتن را در منطقه باستاني و مركز پايتخت آتن افتتاح نموده اند. اين فروشگاه در نتيجه همكاري گروه Nuance و كميته المپيك يونان در زميني به مساحت ۱۴۵ متر مربع طراحي و تأسيس شده است. در اين فروشگاه لباس هاي مختلفي كه به آرم هاي المپيك، تصاويري از عروسك هاي ياد شده، پنج حلقه المپيك و مراكز تاريخي و باستاني يونان منقوش است در معرض فروش قرار گرفته است.
مقامات يونان انتظار دارند برگزاري المپيك ۲۰۰۴ آتن بتواند در كوتاه مدت با حضور هزاران توريست خارجي تأثيرات مثبتي در اقتصاد اين عضو اتحاديه اروپا كه ساليانه سيزده ميليون جهانگرد از آن ديدار مي نمايند، داشته باشد. يونانيان همچنين معتقدند المپيك ۲۰۰۴ آتن مي تواند به جذب بيشتر گروه هاي خارجي به اين كشور تاريخي كمك نموده و د رد رازمدت موجب افزايش صدور كالاهاي اين كشور به جهان شود. به گفته مقامات رسمي اين كشور، المپيك يك ريسك فرهنگي و اقتصادي است و مي تواند موجب بالا رفتن سرمايه گذاري در يونان شده و در سال هاي آينده موجب افزايش صنعت توريسم و شناسايي و اعتبار محصولات اقتصادي يونان شود.
در حالي كه دولت محافظه كار يونان هم اكنون در عرصه اجتماعي با مشكلات عديده اقتصادي به ويژه افزايش حقوق كارمندان روبه رو است بي ترديد هزينه سنگين برگزاري المپيك مهم ترين دغدغه محافظه كاران اين كشور تا زمان برگزاري مسابقات المپيك خواهد بود. نگاهي به اقتصاد اين كشور در سال هاي اخير و افزايش قيمت ها در منطقه يورو كه در اين كشور نسبت به ساير كشورها افزايش بيشتري داشته است، نشان مي دهد كه حزب نئو دموكراسي يونان كه در اسفند ماه گذشته قدرت را در اين كشور يازده ميليوني برعهده گرفت تا زمان برگزاري جشن بزرگ المپيك با دغدغه هاي زيادي روبه رو خواهد بود كه عمده ترين آن برگزاري موفق المپيك آتن و تأمين كامل هزينه هاي سرسام آور آن است. در همين چارچوب و به دنبال درخواست كميته برگزاري المپيك چندي پيش وزير اقتصاد يونان اعلام داشت سند ۹/۵۵۸ ميليون يورويي را براي پرداخت پروژه هاي المپيك آتن امضاء نموده است. اين مبلغ بنا به درخواست قائم مقام وزير فرهنگ يونان براي پرداخت هزينه هاي معوقه پروژه هاي المپيك در سال ۲۰۰۳ ميلادي و همچنين بعضي از پروژه ها در سال ۲۰۰۴ درخواست شده بود كه به پيمانكاران مربوطه پرداخت خواهد شد. در اواخر سال گذشته دولت سابق در رابطه با هزينه المپيك يك وام ۵/۱ ميليارد يورويي از بانك سرمايه گذاري اروپايي دريافت نمود.
طبق اخبار جديد منتشره هزينه هاي برگزاري المپيك آتن حداقل به ميزان يك ميليارد يورو بيش از آنچه كه از قبل پيش بيني شده بود، افزايش خواهد يافت. آقاي كريستوس فولياس معاون وزارت اقتصاد يونان مدعي است: «قبلاً بودجه مسابقات المپيك يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون يورو در نظر گرفته شده بود كه هم اكنون اين رقم به ۲ ميليارد و ۴۰۰ هزار يورو رسيده است كه علت افزايش اين ميزان هزينه، اشتباهات دولت سابق يونان در زمينه قراردادهاي ساختماني و تأسيساتي مي باشد.» پيش بيني مي شود المپيك ۲۰۰۴ آتن تا پايان مسابقات بالغ بر ۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون يورو هزينه در پي داشته باشد.

سايه روشن ورزش
«ياف» عليه  فدراسيون  دووميداني  آمريكا به دادگاه  داوري  در ورزش  شكايت  كرد
فدراسيون  بين المللي  دو و ميداني «ياف» عليه  فدراسيون  دو و ميدانــي آمريكا كه  خودسرانه  «جروم  يانگ» دونده  دوپينگي  اين  كشور را علي رغم  محكوم بودنش  تبرئه  كرده  است ، به  دادگاه  داوري  در ورزش  شكايت  كرد.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لوزان ، اين  اعتراض  روز جمعه  رسماتحويل دادگاه  مذكور شده  است .
007953.jpg

جروم  يانگ  قهرمان  دو ۴۰۰ متر جهان ، بعد از افشاگري  يكي  از نشريات  وپيگيري  كميته  المپيك  آمريكا، متهم  است  كه  در سال  ۱۹۹۹ داروي  نيروزاي ناندرولون  مصرف  كرده  اما بدون  توجه  به  اين  واقعيت  و اغماض  عمدي  فدراسيون دو و ميداني  آمريكا در بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۰ سيدني  شركت  كرد.
وي  در اين  بازيها همراه  با تيم  دو امدادي  ۴۰۰ متر آمريكا صاحب  مدال طلا شد.
فدراسيون  عمداً رسيدگي  به  دوپينگ  يانگ  را به  بعد از بازيها موكول و بعد از بازگشت  ورزشكار از بازيها موقتاً او را محروم  كرد اما ورزشكار به  حكم  اعتراض  كرد و اعتراض  هم  مورد قبول  واقع  شد در نتيجه  پرونده  مختومه شد.
دادگاه  داوري  در ورزش  هم  با اين  عنوان  كه  فدراسيون  دو و ميداني  آمريكا به  اين  مساله  رسيدگي  كرده  و حكم  راجع  به  آن صادر شده ، ادامه  كار رسيدگي به  پرونده  را متوقف  كرد.
اما چند ماه  قبل  روزنامه  لوس  آنجلس  تايمز از ماجرا پرده  برداشت  و با جنجالي  كه  عليه  مقامات  فدراسيون  دووميداني  آمريكا به  پا شد، كميته  ملي الــمپيك  آمريكا و آژانس  مبارزه  با دوپينگ  كه  زير نظر اين  كميته  فعاليت مي كند، پيگير قضيه  شدند.
فــدراسيون  دو و ميداني  آمريكا به  دنبال  فشار افكار عمومي و آژانس مبارزه  با دوپينگ ، حكم  دوپينگ  ورزشكار را تائيد كرد.
يانگ  با عنوان  اينكه  فدراسيون  دو و ميداني  با مطرح  كردن  دوباره  اين پرونده  قصد بدنام  كردن  او را دارد، به  دادگاه  شكايت  و ادعاي  حيثيت  كرده است .
باشگاه هاي  مصر از اين  پس  ۳۰ بازيكن  خواهند داشت
براساس  مصوبه  جديد فدراسيون  فوتبال  مصر، باشگاه هاي  اين  كشور از اين  پس مي توانند نام  ۳۰ بازيكن  شامل  حداكثر سه  بازيكن  خارجي  را به  اين  فدراسيون معرفي  كنند. اين  محدوديت  قبلاً ۲۵ بازيكن  بود. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از قاهره ، براساس  اين  مصوبه  كه  عسام عبدالمنعم  رئيس  فدراسيون  فوتبال  مصر آن را به  تصويب  رسانده  است ، هر سه بازيكن  خارجي  تيم ها مي توانند يكجا در همه  ديدارها در طول  فصل  مسابقات حضور داشته  باشند. فدراسيون  فوتبال  مصر در تصميمي ديگر، مسابقات  پنج  جانبه اي  را كه  باحضور پنج  قهرمان  فعلي  و پيشين  آفريقا را كه  قرار بود ۲۲ - ۱۶ ژوئن ، (۲۷خرداد تا ۲ تير) در اين  كشور برگزار شود، لغو كرد. مخارج  سنگين  ميزباني  دليل  لغو مسابقات  بوده  است . مخارج  ميزباني مسابقات  يك  ميليون  لير مصر (۱۳۰ هزار يورو) محاسبه  شده  و وزارت  ورزش تنها يك  سوم  از بودجه  را تقبل  كرده  است .
كنفدراسيون  فوتبال  آفريقا هم اعلام  كرده  كه  كمك  مالي  به  اين  مسابقات  نمي كند.
دوگاري در قطر
«كريستوف  دوگاري» ملي پوش  سابق  تيم  فوتبال  فرانسه  روز جمعه  براي  امضاي قرارداد عضويت  در باشگاه  اسپورت  كلاب  قطر وارد اين  كشور شد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از دوحه ، مسئولان  باشگاه  اسپورت  كلاب  اعلام كردند دوگاري  ۳۲ ساله  روز گذشته  قراردادي  يكساله  به  ارزش  ۸۴/ ۱ ميليون  دلاربا اين  تيم  امضا كرده  است . مهاجم  سابق  تيم هاي  بوردو، آث  ميلان ، بارسلونا و بيرمنگام  سيتي  درباشگاه  اسپورت  كلاب  با «كلوديو كانيگيا» عضو سابق  تيم  ملي  فوتبال  آرژانتين هم  تيمي خواهد بود.
دوگاري  دومين  بازيكن  فرانسوي  است  كه  اخيرا به  باشگاههاي  قطري  ملحق شده  است .
«فرانك  لبوف» در سال  گذشته  به  باشگاه  السد قهرمان  ليگ  دسته  اول باشگاههاي  قطر پيوست .
007956.jpg

«چزاره پراندلي» جانشين كاپلو شد
«چزاره  پراندلي» سرمربي  سابق  پارما با امضاي  قراردادي  سه  ساله  از فصل آينده  هدايت  تيم  فوتبال  آاس  رم  ايتاليا را برعهده  مي گيرد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از ميلان ، تيم  رم  پس  از جداشدن  فابيو كاپلواز اين  تيم  و انتصاب  وي  به  عنوان  سرمربي  باشگاه  يوونتوس ، با امضــــــاي قراردادي  سه  ساله  پراندلي  را به  سمت  سرمربي  جديد خود برگزيد.
پراندلي  در فصل  گذشته  مسابقات  فوتبال  قهرماني  باشگاه هاي  ايتاليا،تيم  پارما را تا كسب  رتبه  پنجمي اين  پيكارها هدايت  كرد و پيش  از انتصاب كاپلو، يكي  از گزينه هاي  جدي  و مورد نظر باشگاه  يوونتوس  بود.
باشگاه  آاس  رم  با تشكيل  يك  نشست  اضطراري  در روز جمعه  با انتخاب پراندلي  موافقت  كرده  و شنبه شب  قرارداد وي  امضا شد.سرمربي  سابق  پارما در باشگاه  رم  نيز با مشكلات  مالي  و عدم  امكان انتخاب  بازيكنان  جديد روبه رو خواهد بود علاوه  براينكه  بايد براي  تلاش بازيكنان  كنوني  خودحفظ  كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |