دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۰
در حواشي بند ۱۴ اصلاحيه آئين نامه تاسيس داروخانه
تنبل نرو به سايه...
نفهميديم چه كسي از راه رسيد و يك اصلاحيه جديد مطرح كرد كه آقايان و خانم هاي دكتر بيخود معطل نشويد. از اين به بعد هركس پول داشت و اتفاقاً داروساز هم نبود (چون اكثر داروسازان بي پول هستند و برعكس) مي تواند داروخانه تاسيس كند!
009222.jpg
بابا از قديم الا يام هم داروسازي و داروفروشي متخصص خود را داشته است!
دكتر لاله ميراسكندري 
بيش از يك ماه است كه بحث و جدل در مورد اصلاحيه جديد آئين نامه تاسيس داروخانه برقرار است. ماجرا همان طور كه مي دانيد از اين قرار بود كه اخيراً اصلاحيه جديدي براي قانون تاسيس داروخانه ها وضع شده بود كه بند ۱۴ آن از اين قرار بود كه از اين پس اشخاص غير داروساز هم مجوز تاسيس داروخانه خواهند داشت. اين خبر در جامعه داروسازان به حدي تكان دهنده بود كه از همان لحظه نخست انواع اعتراضات را از سوي اين جامعه برانگيخت.
هنوز ۲ سال از تصويب آخرين مقررات سخت طاقت فرسا و دور از دسترس تاسيس داروخانه توسط پزشكان داروساز نگذشته است. طي اين قانون جديد شرط تاسيس داروخانه به كسب امتيازات بسيار بالا و قرار گرفتن در صف هاي طولاني نوبت جواز بود كه ناخودآگاه (يا خودآگاه!) باعث مي شد وقتي يك داروساز بتواند داروخانه اي تاسيس كند كه موهايش رنگ دندان هايش سفيد شده باشد. (يا به طور كلي هر دو را از دست داده باشد!) در چنين شرايطي كه پزشكان داروساز براي كسب امتيازات لازم در نقاط دورافتاده و بدون امكانات (كه امتياز سالانه بالاتري دارند) مشغول خدمت بودند و يا براي تاسيس داروخانه خارج از نوبت مجبور بودند هزينه بسيار هنگفتي براي خريد جوازهاي قديمي صرف كنند ناگهان نفهميديم چه كسي از راه رسيد و يك اصلاحيه جديد مطرح كرد كه آقايان و خانم هاي دكتربيخود معطل نشويد از اين به بعد هركس پول داشت و اتفاقاً داروساز هم نبود (چون اكثر داروسازان بي پول هستند و برعكس) مي تواند داروخانه تاسيس كند! يعني اينكه تا به حال هرچه دود چراغ خورده ايد؛ صبر كرده ايد و زحمت كشيده ايد، دود هوا!!
اين بند ۱۴ معروف اين قدر دور از ذهن و عجيب به نظر مي رسيد كه نگارنده اين مطلب كه خود دكتر داروساز است و سعي مي كند تمام اخبار مربوط به اين رشته را انعكاس دهد نوشتن درباره آن را كمي (بيش از كمي) سخت يافت و نتوانست مطلبي در اين مورد بنويسد، بعضي مطالب اين قدر واضح هستند كه نوشتن در مورد آنها احساس مسخره اي به آدم منتقل مي كند. البته خب نهايتاً آنچه انتظارش مي رفت و غير از اين هم ممكن نبود، به وقوع پيوست. يعني اعتراضات نتيجه بخشيد و بالاخره آن بند كذايي از اصلاحيه حذف شد.
بالاخره در تاريخ ۱۱/۳/۸۳، دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: «مشكل داروسازان با توافق بين معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت و نمايندگان دانشجويي دانشكده هاي داروسازي كشور حل شد.»
وي همچنين اظهار كرد: «نمايندگان دانشجويي در جلسه اي با معاونت غذا و داروي وزارتخانه، مخالفت خود را با يك بند اين اصلاحيه اعلام كردند كه وزارت بهداشت نيز با بررسي نظرات آنان به اصلاح آن اصلاحيه (!) و حذف بند ۱۴ آن اقدام كرد.»
البته بماند كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اين همه تجربه و متخصص و مطلع در امور مختلف چرا از ابتدا چنين بندي را در اصلاحيه جا داد كه بعد مجبور شود آن را حذف كند و باز بماند كه تعجب ايشان از تحصن ها و اعتراضات و تعطيلي كلاس ها خود جاي تعجب دارد! به هر حال خوشحاليم كه به قول ايشان «سوءتفاهمات» برطرف شد.
حالا اين سطور را مي نويسم كه يك وقت نگوييد: «تنبل نرو به سايه، سايه خودش مي آيد»!! يعني اين قدر صبر كرديد و چيزي ننوشتيد تا كلاً قضيه تمام شد! نه، بعضي اوقات در مورد بعضي اتفاقات بهتر است چيزي نگويي و ننويسي و كار را به بزرگترها واگذار كرد.

اگر در حال فرار هستيد لبخند نزنيد
009225.jpg
سيستم هاي تشخيص قيافه مي توانند به راحتي تحميق شوند. گرچه كامپيوترها به كمك دوربين هاي عكاسي حفاظتي، عكس هايي از خلافكارها مي گيرند ولي استفاده از آرايش و گريم و يا حتي يك عينك آفتابي تيره مي تواند به راحتي در تشخيص صحيح اشكال ايجاد كند. هفته گذشته در نشست جامعه پزشكي آمريكا در دانشگاه مونترال، دكتر «گوآن» سيستم جديدي ارايه كرد كه بر عضلات خاصي كه هنگام خنديدن از آنها استفاده مي كنيم تمركز مي يابد، اين سيستم مي تواند با گرفتن دو عكس سريع از شخص در حال لبخند زدن، تغييراتي كه در چين هاي كوچك صورت اتفاق مي افتند را ثبت كند، به اين ترتيب سيستم تشخيص مي دهد هنگام شروع لبخند پوست اطراف دهان چگونه حركت مي كند. بعد از آن سيستم تصويري توليد مي كند كه توسط فلش هايي حركت تست هاي مختلف صورت را نشان مي دهد. گوآن اعتقاد دارد اين نقشه يا طرح لبخند براي هر كسي اختصاص و منحصر به فرد است.اين نرم افزار در تست هاي سريعي كه بر روي ۴ نفر اعضاي آزمايشگاه انجام گرفت نتايجي به دست آورد كه با تصويري كه توسط نرم افزارهاي قديمي تشخيص داده مي شدند منطبق بود و در حال حاضر تحقيقات ۳۰ نمونه ديگر در حال انجام است.
اين سيستم جديد به درد دكترها هم مي خورد. گوآن عقيده دارد بعضي اختلالات عصبي هم قابل تشخيص هستند، چون عدم تقارن در حركت عضلات صورت هم از اين طريق قابل تشخيص است.

كم تحركي و مرگ و مير
بيش از نيمي از مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي بر اثر كم تحركي است.دكتر محمدرضا محمدحسني دبير انجمن آرترواسكلروز ايران گفت: »استعمال روز افزون دخانيات، بالا بودن كلسترول و فشار خون در رتبه هاي بعدي عوامل زمينه ساز ابتلاي افراد به بيماري هاي قلبي عروقي هستند.
وي با اشاره به اينكه ميزان شيوع ابتلاي افراد به بيماري هاي قلبي عروقي در ايران با كشورهاي صنعتي جهان تقريباُ برابر است، يادآور شد: زندگي ماشيني را از عمده دلايل كم تحركي افراد است و استفاده از آسانسور، وسايل نقليه شخصي، قرار گرفتن طولاني مدت در پاي تلويزيون و كامپيوتر و حذف ورزش از زندگي دلايل كم تحركي سال هاي اخير است.

چربي حيواني و سرطان پروستات
مصرف چربي هاي حيواني از دلايل عمده ابتلاي افراد به سرطان پروستات به شمار مي رود.
دكتر عبدالرسول مهرساي دبير هفتمين كنگره اورولوژي گفت: افرادي كه در رژيم غذايي خود بيشتر از گوشت قرمز استفاده مي كنند بيش از افرادي كه در برنامه غذايي خود سويا مصرف مي كنند، به سرطان پروستات مبتلا مي شوند.
وي با اشاره به اينكه سرطان پروستات در كشورهاي غربي به دليل مصرف چربي هاي حيواني از قبيل گوشت »استيك« بيش از جوامع شرقي است، خاطر نشان ساخت: در جوامع شرقي به دليل استفاده از برنج و سويا و ساير چربي هاي با منشاء گياهي، ميزان اين نوع سرطان كمتر گزارش شده است.

پيوند سلولي قلبي
با هدف كمك و بازتواني به بيماران دچار نارسايي قلبي، مطالعات كاربردي پيوند سلولي قلب براي نخستين بار در كشور آغاز شد.
دكتر مسعود قاسمي رئيس انجمن آرترواسكلروز ايران گفت: تاكنون افرادي كه بر اثر نارسايي هاي قلبي، عضله قلب خود را از دست مي دادند اميدي جز پيوند قلب نداشتند.اين در حالي است كه روش پيوند سلولي قلب، پس از جداسازي سلول هاي مغز استخوان و انجام فعاليت هاي آزمايشگاهي روي آن، سلول هاي موجود به داخل عضله قلب به كمك شيوه »آنژوپلاستي« يا جراحي تزريق مي شود كه اين امر سبب ترميم عضلات قلب مي شود. با بهره گيري از اين روش مي توان با استفاده از سلول هاي بنيادي، به ترميم عضله قلب كمك كرد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |