دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۰
مبارزه با چاقي در شهر ما
ليپوساكشن، چاقي، روم باستان، ديدن هيكل هاي متناسب، ورزش نكردن ، ويتامين ها و ويژگي هاي سلول چربي با هم در يك گزارش 
عمده تفريح بيشتر آدم هاي جامعه شهري ايران به چشم و شكم خلاصه مي شود. يا عمدتاُ بايد جايي رفت كه چيزي را ديد يا بايد به جايي رفت كه چيزي را خورد
009216.jpg
اديب وحداني 
درآمدهاي مجاب كننده ميليوني معمولا  مي توانند محور خوبي براي هر نوع بحث نكردن درباره روش كسب و كار قرار بگيرند و حوزه بهداشت و درمان هم كه اصولا  با نگفتن ها همراه تر است از اين ويژگي مستثني نيست. آدم هايي كه طبق مد و رسم همين امروز مرتب شعر اين آهنگ را مي شوند كه «مهم نيست تو چه طوري، تو زيبايي» طبق رسم باز همين امروز كلينيك ها را مي آكنند تا اگر حتي اشكالي هم ندارند، مطمئن شوند و اگر كوچك ترين اشكالي دارند آن را رفع كنند و راه و روش هايي هم در بسياري از كلينيك ها وجود دارد و سازوكارهايي كه تمام به راحتي طراحي شده اند كه از سليقه اي بودن زيبايي استفاده بهينه اي را به عمل بياورند كه طبق فرمول روبه رو است: تبديل تغيير به بودجه.
سكوت دسته گلي بود ميان حنجره من 
قلم و بدن و آنچه در حيطه تن رخ مي دهد هميشه مي تواند به طور عملي بحث آدم ها شود. بعد از بحث هاي نيچه درباره غذا و روحيه، آدم هاي امروز به تعبير آندره ژيد، تازه «جرات كردند»  راجع به بدن و فكر حرف بزنند.
فيلسوف هاي جديد خيلي دوست دارند درباره زيبايي حرف بزنند و اما ليپوساكشن حكايت، ديگري است.
چربي اضافه و لذت خوردن 
درست مثل همه ديگر انواع مواد خوراكي، چربي يك احتياج روزمره و يك تكه لازم براي رژيم غذايي بشري است. خوردن بسياري از انواع چربي درست به دليل اينكه بيشتر ويتامين ها در چربي محلول اند و ذخيره آنها در بافت هاي چربي امكان پذير است لازم است از طرف ديگر چربي به طرز بي بديلي انرژي زاست و اگر درست خورده شود واقعا سير مي كند.
هر قدر هم كه كسي مبادي آرا باشد يك تكه دنبه عالي در يك ديزي خوب سنگي به طرز وسوسه آميزي مي تواند انرژي لازم را براي كوهنوردي آدم ها فراهم كند. اگر چربي يك خرده زياد باشد ، مثلا فرد كله پاچه مفصلي بخواهد بخورد، ترشي هاي متنوع مي توانند جدا از لذت بخشيدن، به خاطر طعمشان ميل آدم به چربي بيشتر خوردن را تحريك كنند و احتمالا آدم چاق مي شود، اما چاقي هميشه به معني بيماري نيست.
كلسترول بد ، كلسترول خوب 
همه جاي دنيا، از دردسرهاي اصلي دانشمندان همه رشته ها، مي توان فهماندن درست مطلب هاي دقيق را به آدم هايي عادي ذكر كرد. اينكه الان روي بعضي از محصولات غذايي تبليغ مي كنند «بدون كلسترول»  حكايتي است كه در تشريح آن دردسر مي توان به آن اشاره كرد. جا انداختن يك باور ساده كه كلسترول بد است و با نخوردن آن قدري از سلامتي آدم ها تامين مي شود، باعث اين جور تبليغات شده است، اما كسي فكر نمي كند كه اگر كلسترول به كل بد است چرا دو اصطلاح «كلسترول خوب» و «كلسترول بد» در دنيا جا افتاده است و اصلاُ چرا دولت اين قدر به فكر نهادينه كردن فرهنگ خوردن روزانه يك عدد تخم مرغ است.
آن باورها، اين نتيجه ها
عمده تفريح بيشتر آدم هاي جامعه شهري ايران به چشم و شكم خلاصه مي شود. يا عمدتا بايد جايي رفت كه چيزي را ديد يا بايد به جايي رفت كه چيزي را خورد، بماند كه همان سينما رفتن هم به خوردن ساندويچ يا خريدن چيزهايي در بوفه منتهي مي شود و باز همه راه ها به شكم بر مي گردد. مشكل كه ايجاد شد، اسم چاقي مي آيد و چاقي طبق يك باور مشابه همان نظر مرسوم درباره كلسترول، بيماري حاد تلقي مي شود و راه حل هاي ساده هم كه هميشه بهترين ها بوده اند. اولا  مي شود داروهاي اعصاب را ميل كرد. هم انرژي مي دهند هم كم خوابي مي آورند، هم زود لاغر مي كنند، هم زحمت ندارند. ثانيا مي شود طبق سنت روم باستان به سونا رفت و اما آنجا كه بوفه اي وجود دارد و البته نوشابه هاي رژيمي خيلي بدمزه اند و يا كمياب، چاقي تشديد مي شود. ثالثا مي شود رژيم هاي عجيب و غريب تجويز شده توسط مادربزرگ ها را به كاربرد كه قند خون را از سر صبح آن قدر پايين مي آورند كه آدم ها ضعف مي كنند و به سرعت يك تكه باقلوا يا شكلات مي خورند و قضيه كلا  بدتر مي شود. در درجه چهارم درمان هاي هورموني است كه نتيجه هاي بسيار جذابي مثل مردن هم دارند. درجه پنجم قضيه يك روزه آدم ها را لاغر مي كند: «مكيدن چربي بدن.»
ليپوساكشن 
آنجا كه بحث پول زياد است، حرف زدن آدم ها آن قدر پر از احتمالا  اشتباه هاي عمدي مي شود كه نتوان به راحتي درباره موضوع تحقيق كرد. كمتر دكتري كه دست به اين نوع جراحي بزند حاضر است ميزان درآمدش را بگويد و مريض هايي كه بايد از يكي دو ماه قبل پول را به حساب بريزند و باخواهش و تمنا وقت بگيرند، فقط وقتي كارشان تمام مي شود حاضرند حرف بزنند. يك دختر جوان كه ۵/۱ كيلوگرم را از يك گوشه بدنش از دست داده، قدري چربي براي پوست ناحيه گونه اش ذخيره كرده قيمت كار دكتر را نمي داند، اما ۵/۱ ميليون تومان به دكتر داده چون «آقاي دكتر آشنا بودند» و قبل و بعد از آن خرج هاي مرتب ضروري ديگري را هم كرده است كه راضي كننده است. طبيعتا در مورد دكترهايي كه آن قدر مشهور نشده اند، قيمت ها فرق مي كند و چون در بيشتر موارد برخلاف جراحي هاي بيني كه به وضوح به چشم مي آيند يا درمان هاي زيبايي دندانپزشكي كه به كل ديدني اند ، نمي توان نتيجه ليپوساكشن را نشان داد و «بسياري حاضر نيستند بگويند يا نشان بدهند كه چه بوده اند و چه شده اند ، عمده موفقيت مادي آنان كه به اين عمل دست مي يازند، به يافتن درست حوزه هايي مربوط است كه پربيمار است.» يك جراح عمومي كه در اين رابطه به گفت و گو با خبرنگار ما نشست براي توضيح اين عقيده اضافه كرد: «مثلا  اگر يك دكتر بتواند فردي را كه به سونا مي رود مورد مداواي ليپوساكشن قرار دهد و آن فرد در مدتي كه باتورم، تغيير رنگ بافت ها در محل هاي ليپوساكشن روبه رو مي شود در انظار عمومي حاضر نشود، دكتر نمي تواند موفق باشد. راز موفقيت كسي كه به اين عمل مبادرت مي ورزد در مجاب كردن بيمار به پيگيري هاي لازم پس از عمل است. اگر بتوان بيمار را مجاب كرد كه دقيقا به تجويزهاي دكتر عمل كنند، اميد مي رود كه بيمار، هم بتواند زيبايي لازم را پيدا كند و هم بتواند از برخي از نتيجه هاي احتمالي نامطلوب ناشي از اين عمل در بدترين حالت، عفونت برهد. در صورتي كه به اين روش كار دكتر در معرض ديد و قضاوت ديگر افرادي كه دوست دارند به همان روش چاقي شان مداوا شود قرار بگيرد، بازار داغي براي فعاليت آن فرد فراهم خواهد شد.»
سلول هايي كه از بين نمي روند
يك استاد بافت شناسي دانشگاه در مورد فرايند چاقي و دليل روي آوردن افراد به ليپوساكشن از نظر ملكولي به خبرنگار ما گفت: «همان طور كه مي دانيد بعضي از سلول ها مرتب توليد مي شوند و از بين مي روند، مثل سلول هاي خوني.بعضي ديگراز سلول ها فقط در دوره جنيني توليد مي شوند و بعد از آن، فقط به حجم آنها اضافه مي شود مثل سلول هاي ماهيچه اي و سلول هاي عصبي. اما برخي از سلول ها، مثل سلول هاي بافت چربي توليد مي شوند، اما هيچ وقت از بين نمي روند و فقط مي توان حجم آنها را كاهش داد. اين سلول ها هميشه باقي مي مانند و فقط مي توان چربي ذخيره شده در آنها را كاهش داد. اين سلول ها مدام استعداد دارند كه دوباره چربي ذخيره كنند و بايد مرتب با اداره رژيم غذايي و انجام فعاليت هاي بدني اين چربي اضافه را به انرژي تبديل كرد. كاري كه معمولا رخ نمي دهد.»
بحران چاقي 
بعد از درمان افسردگي در بيشتر نقاط دنيا مهمترين محل خرج پول در زمينه هاي درماني پزشكي ، درمان چاقي (و نه درمان هاي زيبايي به طور كلي است) بودجه هاي ميلياردي در كشورهاي صنعتي براي حل اين مشكل خرج مي شوند و وقتي نتايج خرج اين پول ها روي صفحه هاي شيشه اي پيش چشم آدم ها قرار مي گيرد، بسياري مجاب مي شوند كه همان طور باشند كه مي بينند. در فيلم «كلوپ دعوا» ديالوگ زيبايي وجود دارد: فردي كه به تهيه صابون از چربي هايي كه از زباله هاي كلينيك هاي ليپوساكشن دزديده اشتغال دارد به همراهش كه بار اول براي چربي دزدي آمده مي گويد: «ما پيه زنان چاق را دوباره به خودشان مي فروشيم.» اين پيه كه «دوباره» فروخته مي شود به پولي اشاره دارد كه يك بار براي خوردن خرج مي شود، يك بار براي درآوردن چربي از بدن و بار سوم براي خريد صابون و البته اين يك سنت در زندگي غربي است. شنيده ايد كه در روم باستان اول مردم غذا مي خوردند ، بعد انگشت در حلقشان مي كردند تا غذا را پس بدهند! و بتوانند دوباره غذا بخورند؟

بيش از ۱۰۰۰ پرونده زيست محيطي در مراجع قضايي در حال بررسي است
شبيخون به طبيعت؛ گزارش ۸۲
رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي با توجه به حساسيت موضوع به ويژه زماني كه موضوع تخريب به دليل ساخت و سازهاي غيرمجاز مطرح است بايد خارج از نوبت و با فوريت صورت گيرد
009219.jpg
مدير كل اداره حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: «ساخت و سازهاي غيرمجاز در مناطق چهارگانه تحت حفاظت مهم ترين چالش در روند پاسداري از ارزش ها و ميراث طبيعي پايتخت بوده است.» اين در حالي است كه به رغم وجود بيش از هزار پرونده حقوقي زيست محيطي تهران در مراجع قضايي، تاكنون دادگاه رسيدگي ويژه رسيدگي به جرايم زيست محيطي در تهران تشكيل نشده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، «محمدحسن پيراسته» از افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در پارك هاي ملي و ساير مناطق چهارگانه محيط زيست در سال گذشته انتقاد كرد و افزود: «بخش قابل توجهي از ميراث ارزنده طبيعي تهران، در سال گذشته و به دليل اقدامات انجام شده از سوي سودجويان در معرض تخريب و نابودي قرار گرفت و هر چند موضوع زمين هاي سرخه حصار همچنان در سال گذشته به عنوان يكي از مشكلات اساسي زيست محيطي تهران مطرح بود اما ۱۵۰ فقره ساخت و ساز در منطقه حفاظت شده ورجين نيز نشان دهنده، افزايش اقدامات متخلفان در تصرف غيرقانوني اراضي طبيعي تهران است.»
وي افزود: «در سال گذشته دامنه ساخت و سازهاي غيرمجاز تهران تا دامنه ها و ارتفاعات البرز مركزي نيز ادامه يافت و اين امر نشان دهنده ضرورت برخورد قانوني قاطع تر با متخلفان در اين زمينه است.»
به گفته پيراسته، بخش هايي از زمين هاي البرز مركزي توسط اهالي بومي براي كشاورزي يا ساخت و ساز و اراضي ديگري نيز به منظور تغيير كاربري و احداث ويلا مورد تعرض قرار گرفته است.
وي همچنين در مورد وسعت تخريب ها در منطقه حفاظت شده ورجين گفت: «اقدامات انجام شده براي حصاركشي اين منطقه دير انجام شد و سال گذشته بخش قابل توجهي از اين محدوده حفاظت شده و همچنين اراضي جاجرود به دليل اقدامات سودجويان و آغاز ساخت و سازهاي غيرمجاز تخريب شد.»
به گفته پيراسته هر چند در مراجع قضايي شكايت هايي عليه متخلفان صورت گرفته اما طولاني شدن روند رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي امكان برخورد عاجل با متخلفان را از ماموران محيط زيست سلب مي كند.
وي تصريح كرد: «رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي با توجه به حساسيت موضوع به ويژه زماني كه موضوع تخريب به دليل ساخت و سازهاي غيرمجاز مطرح است بايد خارج از نوبت و با فوريت صورت گيرد اما اغلب روند رسيدگي به اين پرونده ها طولاني شده و تا زمان صدور راي بخش عمده اي از طبيعت بر اثر ادامه كار متخلفان تخريب مي شود.»
پيراسته تشكيل نشدن دادگاه هاي رسيدگي به جرايم زيست محيطي را خلائي چشمگير در زمينه صيانت از ارزش هاي طبيعي تهران دانست و گفت: «به رغم آنكه در حال حاضر بيش از هزار پرونده زيست محيطي در مراجع قضايي مفتوح است، هنوز دادگاه ويژه تخصصي رسيدگي به اين پرونده ها در تهران تشكيل نشده است. در حالي كه تعدادي از قضات متخصص در اين رشته در ساير استان ها فعاليت مي كنند.»
وي همچنين ادامه فعاليت غيرمجاز واحدهاي توليدي و صنعتي در تهران را از ديگر مشكلات زيست محيطي پايتخت در سال گذشته عنوان كرد. به گفته پيراسته در حال حاضر آمار موثقي از تعداد اين واحدها و فعاليت آنها وجود ندارد زيرا بسياري از اين واحدها اخذ مجوز فعاليت به صورت پنهاني فعاليت مي كنند. وي افزود: «در طول دو ماه گذشته يكصد ريخته گري و آبكاري در تهران تعطيل شده است.»
مدير كل حفاظت محيط زيست تهران با بيان اينكه حفاظت از حريم شهر بايد با همكاري جدي شهرداري دنبال شود، به خبرنگار ما گفت: «در صورت تداوم ساخت و سازهاي بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ و اقداماتي كه به منظور توسعه شهري برخلاف اصول توسعه پايدار و ظرفيت هاي زيست محيطي تهران صورت مي گيرد، به زودي اين شهر را به محلي آكنده از آلاينده هاي مرگ آفرين و غيرقابل سكونت تبديل مي كند.»

فقرا چاق مي شوند
پيش از اين گمان مي شد چاقي تنها مشكل كشورهاي پيشرفته و پولدارهاي دنيا است. اما يافته هاي جديد نشان مي دهد، چاقي در ميان قشر كم درآمد و با تحصيلات اندك در كشورهاي جهان سوم به سرعت در حال گسترش است. براساس گزارش رويترز. اطلاعات جمع آوري شده از ۳۷ كشور در حال توسعه جهان از جمله چين، برزيل و هند نشان مي دهد كه وضعيت گسترش چاقي در جهان تفاوت پيدا كرده.
در گذشته بيشتر افراد ثروتمند كشورهاي در حال توسعه چاق بودند، اما اكنون چاقي در ميان فقرا هم شايع شده، به خصوص زنان فقير. اين زنان با مشكلاتي نظير بيماري هاي قلبي، سكته، ديابت و برخي سرطان ها مواجه هستند. محققان معتقدند گسترش شغل هاي كم تحرك كه سبب سوزاندن كمتر كالري مي شوند و همچنين كاهش قيمت مواد غذايي، از دلايل اصلي افزايش چاقي در كشورهاي در حال توسعه محسوب مي شوند.

افزايش ۴۷ درصدي بنزين
متوسط مصرف بنزين طي ۵ سال گذشته بيش از ۴۷ درصد افزايش يافته است. آخرين محاسبات صورت گرفته نشان مي دهد مصرف بنزين در سال ۱۳۸۲ نسبت به سال ۱۳۷۸ معادل ۶/۴۷ درصد افزايش يافته است.
براساس گزارش قلم سبز، متوسط مصرف بنزين در سال گذشته ۳/۵۶ هزار متر مكعب در روز بوده است كه نسبت به متوسط مصرف سال ۱۳۷۸ افزايشي برابر با ۲/۱۸ هزار مترمكعب در روز را نشان مي دهد. مهم ترين دلايل بالا بودن مصرف بنزين در كشور طي سال هاي اخير افزايش تعداد خودروها است. بالا بودن متوسط عمر خودروها و در نتيجه پايين بودن كارآيي انرژي در آنها موثر است و سبب افزايش مصرف بنزين مي شود.نابساماني وضع حمل و نقل درون شهري و برون شهري و عدم برنامه ريزي براي استفاده از سوخت هاي جايگزين نيز از ديگر مواردي است كه به افزايش مصرف بنزين مي انجامد.

وام بلاعوض تعمير خودرو
دولت براي بهينه سازي مصرف سوخت در خودروهاي عمومي تا سقف ۲ ميليون ريال تسهيلات بلاعوض پرداخت مي كند.به موجب آئين نامه اجرايي مصوب دولت، مقرر است جهت كاهش آلاينده هاي ناشي از مصرف بنزين و گازوئيل، كمك بلاعوض جهت اصلاح سيستم مصرف سوخت در خودروهاي آلاينده حمل و نقل عمومي اعطاء  شود.به موجب پيشنهاد ارايه شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي و با تصويب دولت، مبلغ پرداختي براي تعمير خودروهاي سواري تا سقف يك ميليون ريال خواهد بود.مبلغ پرداختي براي تعمير و بهينه سازي با توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان حفاظت محيط زيست براي هر خودرو تعيين خواهد شد. با اين حال سقف اين مبلغ در مورد خودروهاي سواري نمي تواند از صد هزار تومان و براي خودروهاي سنگين از دويست هزار تومان بيشتر باشد. اين تسهيلات از محل اعتبارات طرح كاهش آلاينده هاي ناشي از بنزين و گازوئيل پيش بيني شده در بودجه سال جاري اعطا خواهد شد.

كاهش آلودگي رودخانه ها
سازمان حفاظت محيط زيست مكلف به ارايه برنامه جلوگيري و كاهش آلودگي رودخانه هاي مهم كشور شد.
دبير ستاد كاهش آلودگي رودخانه هاي كشور ضمن اعلام مطلب فوق، افزود: سازمان حفاظت محيط زيست مكلف است تا مرداد ماه سال جاري برنامه اجرايي خود را در اين زمينه ارايه دهد.هيات وزيران با تصويب بخشنامه اي سازمان محيط زيست را مكلف به اجراي اين برنامه كرده است.شهره صدري گفت: در حال حاضر ۱۰۲ رودخانه هم در سطح كشور شناسايي شده است و كار شناسايي صنايع مختلف آلودگي زا نيز به پايان رسيده است.
وي افزود: در فرصت باقيمانده نسبت به تهيه برنامه كاهش آلودگي براي هر رودخانه با توجه به اولويت منبع آلودگي هر رودخانه اقدام خواهد شد.وي معتقد است: بيشترين آلودگي رودخانه ها ناشي از فعاليت هاي صنعتي و ورود فاضلاب هاي شهري و روستايي است.

طهرانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |