دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۰ - Jun 7, 2004
ريشه ناپاكي ها
شخص بي ديني خدمت امام صادق عليه السلام مشرف شد و پرسيد: «چرا خداوند شراب را حرام كرده، يا اينكه لذتش فوق لذات است؟» حضرت در پاسخ فرمود:
حرمها لا نها ام الخبائث و رأس كل شر ياتي علي شاربها ساعه يسلب لبه فلايوف ربه ولايترك معصيه الا ركبها و لا حرمه الا انتهكها ولا رحما ماسه الا قطعها و لا فاحشه الا اتاها و السكران زمامه بيد الشيطان ان امره ان يسجد الاوثان و نيقاد حيثما قاده [وسائل الشيعه ج ۱۷ ص ۲۵۳]
خداوند شراب را حرام كرد، زيرا شراب ام الخبائث و ريشه تمام بدي ها و ناپاكي ها است. شراب خوار در حال مستي عقلش را از دست مي دهد، خداي خود را نمي شناسد، هر گناهي را مرتكب مي شود، هتك حرمت مي كند، قطع رحم مي كند، به ناپاكي ها و هرزه گري ها آلوده مي شود. شخص مست اختيارش در دست شيطان است. اگر شيطان به او دستور دهد كه در برابر بت سجده كن، سجده مي كند، و به هر سويي كه او را بكشاند مي رود.
امروز با حافظ
دردا كه راز پنهان خواهد شد آشكارا
دل مي رود ز دستم، صاحبدلان خدا را
باشد كه باز بينم ديدار آشنا را
كشتي شكستگانيم، اي باد شرطه برخيز
جعفر صانعي مقدم:
توسعه سينما نيازمند مشاركت بخش خصوصي است
مديركل نظارت و ارزشيابي وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : توسعه  سينما در مناطق مختلف  كشور نيازمند مشاركت  بخش  خصوصي  و حمايت  دولت  ازاين  بخش  است .
جعفر صانعي  مقدم  روز يكشنبه  درمراسم افتتاحيه  اولين  سينماي  شهرستان نظرآباد افزود: حمايت  دولت  از بخش  خصوصي  درساخت  وتجهيز سينما موجب  گرايش سرمايه هاي  سرگردان  در جامعه  به  اين  بخش  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: با توجه  به  روند خصوصي سازي  فعاليتها در سطح  كشور،لازم است  با ارائه  تسهيلات  بانكي  و حمايتهاي  خاص  از بخش  خصوصي  بستر مناسب  درامور فرهنگي  فراهم  شود.
به  گفته  وي ، گسترش  مشاركت  بخش  خصوصي  در ساخت  سينما نقش بسزايي  در پركردن  اوقات  فراغت  خانواده ها بخصوص  نوجوانان  و جوانان  دارد.سينماي  نظرآباد در زميني  به  مساحت  شش  هزار متر و دو هزار و ۲۰۰ مترمربع  زيربنا ساخته  شده  است  و داراي  سه  سرسراي  نمايش  فيلم  و امكانات تفريحي  است .
براي  احداث  اين  سينما به  ظرفيت  ۹۰۰ نفر، هفت  ميليارد ريال  هزينه  شده كه  دو ميليارد ريال  آن  از محل  تسهيلات  بانكي  تامين  شده  است .

۲۰ فيلم جديد در شبكه ويديويي
شوراي صدور پروانه نمايش برنامه هاي ويديويي در جلسه اخير، مجوز ورود بيست عنوان برنامه ويديويي را به شبكه نمايش خانگي كشور صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بيست عنوان برنامه يادشده شامل فيلم هاي سينمايي، مجموعه هاي تلويزيوني، فيلم هاي مستند و آموزشي بوده و محصول كشورهاي ايران، آمريكا، هندوستان و ايتالياست.
برنامه يادشده عبارتند از: مجموعه هاي تلويزيوني مدرسه موش ها و بدون شرح.
فيلم هاي سينمايي قصه هاي كيش، رشته محبت، داستان هاي جزيره، دوبلكس، دروازه ستارگان، سه حرفه اي، نواي عشق، خوش چهره، پليس ها و خانواده رابرسون، هنگامه، قهرمان دلباخته و دارودسته بمبئي.

جشنواره بزرگ سرود در تهران برگزار مي شود
روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از برگزاري نخستين جشنواره بزرگ سرود در شهريورماه سال جاري خبر داد.
بنابه گزارش روابط عمومي، اين جشنواره با ساخت ۵۷ قطعه موسيقي با استفاده از ۱۱۰ قطعه شعر با مضامين خاص توسط ۵۷ آهنگساز به صورت گروهي در فرهنگسراهاي مختلف تهران برگزار خواهد شد.اين روابط عمومي از تمامي شاعران و علاقه مندان به شعرخواني دعوت كرده است تا آثار خود با مضامين «روح سلحشوري و مقاومت»، «اميد و انتظار»، «ترويج نماز» و «توجه به صداقت» را حداكثر تا پايان تيرماه سال جاري به اين سازمان ارسال كنند.
«محبت و دستگيري از مستمندان»، «احترام به سالمندان» و «خصايل حضرت علي(ع)» از ديگر مضامين اين سرودها عنوان شده است.اين گزارش همچنين از آهنگسازان كشور براي ساخت ۵۷ قطعه سرود براساس اشعار ارسالي دعوت به همكاري كرده است.
اشعار ارسالي پس از كارشناسي توسط اين سازمان خريداري و در قالب يك مجموعه ۱۱۰ قطعه اي به نام حضرت علي (ع) جهت آهنگ ها و سرودها بر مبناي مضامين مورد نظر در اختيار آهنگسازان قرار مي گيرد.
روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ابراز اميدواري كرده است كه آثار ارايه شده در اين جشنواره بيانگر قداست عدد ۱۱۰، نام حضرت علي(ع) و عظمت عدد ۵۷ نقطه آغاز انقلاب شكوهمند اسلامي باشد.

در هشتاد و سومين نشست هفته كانون ادبيات ايران انجام مي شود
بررسي داستان «من فقط ۱۶ كيلو بودم»
هشتاد و سومين  نشست  هفته  كانون  ادبيات  ايران  ۲۲ خرداد در دانشگاه  تهران  برگزار مي  شود.
به  گزارش  روابط عمومي  كانون  ادبيات  ايران  در اين  نشست  پروين  سلاجقه  استاد دانشگاه  درباره  كاركرد موتيو در داستان  سخنراني  مي  كند ودر ادامه  لادن  نيك  نام ، محمدرضا گودرزي  و عده اي  از نويسندگان  ومنتقدان  ادبيات  داستاني ، داستان  كوتاه  من  فقط ۱۶ كيلو بودم  اثرعباس  قديرمحسني  را نقد و بررسي  مي  كنند.
دوستداران  مباحث  ادبي  مي توانند براي  حضور دراين  جلسه  ساعت  ۱۷ شنبه به  تالار مولوي  دانشكده  ادبيات  دانشگاه  تهران  مراجعه  كنند.

انتشار مجموعه اي از آثار روح الله خالقي
007605.jpg
مجموعه اي از آثار روح الله خالقي، آهنگساز صاحب نام ايراني كه عمده آنها به تصانيفي با خوانندگي بنان و شهيدي اختصاص دارد، به كوشش گلنوش خالقي و از سوي مؤسسه ماهور در ۴ CD منتشر شده است.اين CD ها مرغ شب، نغمه هاي نوروزي، خاموش و خوشه چين نام دارد.اگرچه اين مجموعه تمامي آثار خالقي را دربرنمي گيرد، اما نمونه هاي شاخص كاري اين آهنگساز نامي موسيقي ايران را دربرمي گيرد.
گزارش همشهري حاكيست كه روح الله خالقي از جمله چهره هاي صاحب نام موسيقي معاصر بود كه توانست در گروه نوازي و ايجاد رنگ آميزي هاي تازه و نيز حجم دادن به نواهاي ايراني و اركستري كردن آهنگها سعي و اهتمامي جدي صرف كند.

كنسرت گروه «آلپاين ساند اسكيپز»
نواي سنتور از كوه هاي آلپ در كاخ نياوران
گروه سوييسي «آلپاين ساند اسكيپز» (Alpine Soundscapes) در روزهاي ۲۱، ۲۲ و ۲۳ خردادماه در فضاي باز كاخ نياوران به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
به گزارش همشهري از انجمن موسيقي دانان نياوران، اين برنامه با همكاري نشر موسيقي هرمس و در ادامه برنامه هاي «مروري بر موسيقي فولكلور اروپا» برگزار مي شود كه پيش از اين با برگزاري كنسرت گروه «بازابلو» در ابتداي خردادماه آغاز شده بود.
حضور ساز سنتور در گروه «آلپاين ساند اسكيپز» و اشتراك موسيقيايي آثار اين گروه با موسيقي ايراني از نكات جالب توجه اجراي اين گروه است. اعضاي گروه «آلپاين ساند اسكيپز» علاوه بر اجراي كنسرت در فضاي باز كاخ نياوران، در جلسه پرسش و پاسخ كه در روز پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۳ از ساعت ۱۱ الي ۱ برگزار مي شود با اهالي موسيقي ايران ديدار مي كنند.

بهارستان
اگر زيستن را معنايي بود
زيستن معنايي داشت
اگر مردن را معنايي بود
مردن معنايي داشت
هرچيز را معنايي بود اگر معنايي داشت.
اريش فريد - ترجمه محمود حسيني نژاد

پاسخ به پرسش پزشكي
آلزايمر درمان ناپذير
به مناسبت درگذشت رونالد ريگان رئيس جمهوري اسبق آمريكا از بيماري آلزايمر، بيشتر پرسش هاي ديروز از دكتر روزنفلد در اين زمينه بود و او گفته است كه بيماري فراموشي كه معلوم نيست به چه دليل در كشورهاي پيشرفته بيش از ساير كشورها مشاهده مي شود يك بيماري مغزي درمان ناپذير است كه عمدتاً سالخوردگان بالاي ۶۵ و بيش از همه ۸۵ ساله  به بالاها را هدف قرار مي دهد. داروهايي كه تاكنون ساخته شده است پيشرفت اين بيماري را كند مي كند و درمان به حساب نمي آيد. از نزديك به ۱۷ ميليون آلزايمري جهان كه مشخص شده اند، تقريباً پنج ميليون نفرشان در آمريكا هستند. شايد به علت بالا رفتن متوسط سن در كشورهاي پيشرفته آمار آلزايمري هاي آنان بالا باشد. مردان آلزايمري زودتر مي ميرند تا زنان مبتلا به اين بيماري، و دليل آن به درستي مشخص نيست. اين بيماري كه از ۱۹۰۶ نام دكتر آلماني، الويس آلزايمر بر آن گذارده شده كه كاشف آن بوده است، كابوس خانواده ها شده زيرا اين بيماران كه به سرعت حافظه خود را از دست مي دهند و قدرت شناخت و مراقبت از خود را ندارند براي بستگانشان توليد زحمت فراوان مي كنند به گونه اي كه يك آلزايمري يك فاميل را معذب خواهد داشت. اين بيماري به سبب رسوبات پروتئيني در اطراف و داخل سلول هاي مغز به وجود مي آيد و اين سلول ها مي ميرند و مغز كوچك مي شود و چين و چروك مي خورد. بكار گيري حافظه پس از بازنشستگي و ادامه تفكر و جلوگيري از اضافه وزن پيدا كردن و سرگرم بودن با نوه ها و دوستان قديمي و شركت در برنامه هاي كانون هاي بازنشستگان تا حدي مانع از ابتلاء به اين بيماري مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
۱۰ هزار مأمور مراقب
از فردا مذاكرات سران گروه هشت كشور در جزيره كوچكي در ساحل ايالت جورجياي آمريكا آغاز به كار مي كند و براي مراقبت از جان شركت كنندگان، ده هزار مامور آمريكايي در اين جزيره مستقر شده اند. با اين كه توليدات چين معادل نيمي از مجموع اين هشت كشور است و پيش بيني شده است كه رشد اقتصادي آن در سال جاري به ۱۱ و چهار دهم درصد برسد هنوز به اين گروه راه ندارد. طبق برخي مقاله ها، در حاشيه اين مذاكرات، رئيس جمهوري آمريكا نهايت سعي را خواهد كرد كه فرانسه، روسيه و آلمان به قطعنامه مربوط به عراق در شوراي امنيت راي مثبت بدهند. برخي مفسران ابراز نظر كرده اند كه اين قطعنامه نه تنها يك نقطه ضعف در تاريخ دوران معاصر باقي خواهد گذارد بلكه مسئله را هم حل نخواهد كرد و چين كه اين را مي داند به همين لحاظ مخالفت شديد با آن نخواهد كرد تا برگرفتاري دست اندركاران اضافه شود و مناطق ديگر جهان درامان بمانند.
انتقاد از مولف انگليسي كتاب استالين
روزنامه هاي چپگرا در كشورهاي مختلف كتاب تازه مؤلف انگليسي «سايمون سيبگ مونتفيور» را درباره استالين «يك دروغ تازه به دستور اربابان» خوانده و نوشته اند كه اگر اين مؤلف درست مي گويد، چرا طبق آخرين نظرسنجي، بيش از نيمي از روس ها آرزوي بازگشت مردي نظير استالين به قدرت را كرده و گفته اند كه استالين در فكر رفاه مردم عادي بود و به زندگاني آنان فكر مي كرد و هر كه را كه دشمن مردم مي شناخت مي كوبيد.
انتشار اين كتاب كه به ادعاي مؤلف، نوعي بيوگرافي است همزمان با سالگرد انتقاد علني خروشچف از استالين انتشار يافته است. انتقاد علني خروشچف از استالين كه چهارم ژوئن سال ۱۹۵۶ به عمل آمده بود بعداً با اين هدف سياسي كه نشان دهند چهره شوروي با مرگ او تغيير يافته است ادامه يافت، ولي اين عمل تابويي را از ميان برداشت كه به فروپاشي شوروي، و شكست سوسياليسم اروپاي شرقي انجاميد كه اين سوسياليسم در حرف برقرار شده بود، نه درعمل و نظامي بسيار كم عمق بود.

برگي از تاريخ
روزي كه رابرت كندي ترور شد
رابرت كندي، دادستان پيشين آمريكا، سناتور و نامزد انتخابات مقدماتي حزب دمكرات براي رياست جمهوري كه پنجم ژوئن ۱۹۶۸ در راهرو هتل امباسادور شهر لس آنجلس هدف دو گلوله قرار گرفته بود، ۲۵ ساعت بعد (ششم ژوئن) درگذشت و باعث گسترش شايعاتي شد كه هنوز پس از گذشت ۳۶ سال به قوت خود باقي است. ترور رابرت كندي دو ماه پس از قتل دكتر مارتين لوتركينگ رهبر جنبش حقوق مدني سياهپوستان صورت گرفته بود. پس از جان اف كندي، سناتور رابرت، دومين عضو خانواده ليبرال كندي بود كه كشته مي شد. در پي انصراف ليندن جانسون كه به سبب ادامه جنگ ويتنام زير انتقاد شديد قرار داشت از شركت در انتخابات، رابرت كندي خود را نامزد حزب حاكم دمكرات كرده بود و براي ايراد نطق انتخاباتي به لس آنجلس رفته بود. تا آن زمان در آمريكا هم مانند ساير كشورها، اعضاي مجالس مقننه فاقد محافظ مسلح بودند و «سرهان بشاره سرهان» قاتل سناتور رابرت كه هنوز در زندان بسر مي برد توسط حاضران در هتل دستگير شده بود. او كه متولد بيت المقدس است گفته بود كه چون رابرت كندي را حامي اسرائيل تشخيص داده بود تصميم به قتل وي گرفت. اين اعتراف هم از شايعات و احتمال وجود توطئه بزرگ تر نكاسته و انگيزه واقعي قتل همچنان در پرده ابهام است. با قتل رابرت كندي، زمينه پيروزي ريچارد نيكسون نامزد حزب جمهوريخواه هموار شد.

نگارستان
صلح جو
007608.jpg
۱- ادوارد هيكس Edward Hicks
۲- تولد: باكس ۱۷۸۰ / وفات: لانقورتا ۱۸۴۹
۳- سبك هنرمند: مكتب ونيز (از قرن شانزدهم و هجدهم ميلادي شكوفا شد. غناي رنگ، به كارگيري اسلوب نقاشي با دقت، ظرافت و زيبايي احساس برانگيز مشخصه سبك است)
۴- درباره هنرمند: «هيكس»، عضو «انجمن دوستان» بود كه در قرن هفدهم توسط جورج فوكس پايه گذاري شد. او يكي از واعظين اين انجمن بود. هيكس هنر را با شاگردي نزد هنرمندان بزرگ آغاز كرد و ابتدا به نقاشي دكورهاي تزئيني روي آورد و سپس به نقاشي روي ديوار كافه ها پرداخت. او يك مسيحي معتقد بود چراكه هرچه پول داشت، صرف هزينه مسافرت به نقاط مختلف براي موعظه مي كرد. در آثار او نوعي صداقت و سادگي ديده مي شود.
۵- نام تابلو و مشخصات: پادشاه صلح جو / ۱۸۳۳ / رنگ روغن روي بوم / ۳/۵۹*۵/۴۴ سانتي متر.حيواناتي وحشي با نگاهي ترسناك و خيره؛ در كنار فرشتگاني كوچك كه مظهر مهرباني اند؛ تضادي جالب آفريده است. در پس زمينه «ويليام پين» كاشف يا به عبارتي بنيانگذار ايالت پنسيلوانياي آمريكا را در حال بستن پيمان دوستي با سرخپوستان مي بينيم. طرح اگرچه ساده است و در خلق آن از رنگ هاي ساده استفاده شده، اما موضوع انتخابي اثر كه برگرفته از داستان يازدهم كتاب «ايسايا» كه در ستايش صلح و دوستي بين انسان و حيوان است، جالب و ديدني است. درواقع تابلو با وجودي كه دو بخش دارد اما از جهت موضوع وحدت داشته و بر صلح و دوستي تأكيد مي كند. رنگ ها با وجود سادگي، غني و موضوع با ظرافت طراحي شده است.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه هنر فيلادلفيا / فيلادلفيا.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
ستاره هاي آهني
چشمهايم آشناست با خطهاي مستقيم كه توسط ستاره هاي آهني نشان دار شده اند، به آنها سيم خاردار مي گويند. يك جور چراغ قرمز است ولي هنوز نفهميدم اين خط ها براي من است يا براي آن طرفي ها.
من كه شاخه ها و ريشه هايم از خط ممنوع گذشته و سايه ام هر روز به آن طرف سرك مي كشد، آن طرفي ها هم كمتر روزي است كه ميوه هايم را غارت نكنند.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
سلاح هاي جيبي
مادريد: پليس اسپانيا يك زن روسي را به دليل حمل ۳۸ اسلحه جيبي دستگير كرد. اين اسلحه ها كاملاً شبيه يك خودكار است كه با آن مي توان فشنگ هاي كاليبر ۲۲ را شليك كرد. گفته مي شود كه اين زن ۲۷ ساله عضو يك باند بزرگ قاچاق اسلحه است.
مرغابي هاي پر سر وصدا
لندن: يك محقق در انگليس اخيراً تحقيق بسيار جالبي در مورد مرغابي ها انجام داده است . وي در جريان اين تحقيق ، توليد صدا توسط مرغابيهاي ساكن در شهر شلوغ لندن و مرغابيهاي يكي از شهرستانهاي آرام انگليس را مورد مقايسه قرار داد.
در پايان اين پروژه  تحقيقاتي مشخص شد، صداي توليد شده توسط مرغابي هاي ساكن در شهر لندن بسيار بلندتر از صداي مرغابي هاي شهرستاني است.
به گفته اين محقق، مرغابي  ها با توليد صدا با يكديگر گفت و گو مي كنند و چون شهر لندن مملو از آلودگي هاي صوتي است، اين حيوانات براي اينكه صداي همديگر را بشنوند مجبورند با صداي بلند صحبت كنند.
محروميت از حضور در بيمارستان
منچستر: يك مرد ۵۳ ساله انگليسي كه علاقه خاصي به سرقت لوازم و تجهيزات پزشكي دارد از حضور در كليه بيمارستانهاي انگليس و ولز محروم شد. وي در ۵ ماه اخير ۴۰ بار به بيمارستانها مراجعه كرده و به سرقت تجهيزات پزشكي پرداخته است. از اين پس در صورتي كه نياز به پزشك داشته باشد بايد با حضور پليس در بيمارستان حاضر شود.
غده ۱۸ كيلوگرمي
دارالسلام: يك جراح تانزانيايي مدعي شد غده اي ۶ برابر وزن يك نوزاد را از داخل رحم يكي از بيمارانش خارج كرده است. به گفته اين جراح، بيمار مورد نظر به مدت ۵ سال با اين غده زندگي مي كرد. در اين مدت وزن غده به تدريج افزايش يافت و به ۱۸ كيلوگرم رسيد. تيم جراحي در جريان يك عمل ۲ ساعته اين غده را از بدن بيمار خارج كردند. وزن يك نوزاد معمولي در حدود ۳ كيلوگرم است.
شيطنت زنداني
آيووا:  يك زنداني ۵۵ ساله در آمريكا به جرم مسدود كردن شبكه فاضلاب زندان «بلك هاوك» در دادگاه محاكمه خواهد شد.
اين زنداني طي ۴۸ ساعت، ۱۴ پيراهن،  چندين حوله، و ۱۰ زير پيراهني را به داخل توالت سلول خود انداخت و با استفاده از سيفون، اين پوشاك  را به درون سيستم فاضلاب فرستاد. همين اقدام زنداني باعث مسدود شدن شبكه فاضلاب زندان شد و به همين دليل ده ها كارگر مجبور شدند به مدت دو ساعت به تميز كردن سلول ها و همچنين برطرف كردن گرفتگي لوله هاي فاضلاب بپردازند.خسارات وارده به زندان بر اثر گرفتگي لوله هاي فاضلاب حدود هزار دلار اعلام شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه آثار سنگي فيروزه فزوني (ساقي) / ۲۲ تا ۲۶ خرداد / گاندي شمالي، خيابان برادران شريفي، روبروي سرخه بازار، پاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه آثار خوشنويسي حبيب الله برزجان / اول تا هفتم تير / بزرگراه محلاتي، تقاطع نبرد، خيابان آهنگ، گلستان ۲، ساختمان شماره ۳ / تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي راشين قربي ۲۲ تا ۲۸ خرداد / دروس، كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه الهه: نمايشگاه آثار شهريار حاتمي / تا ۲۱ خرداد / خيابان آفريقا، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه والي: نمايشگاه آثار زنده ياد سياوش كسرايي / ۱۸ و ۱۹خرداد / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* انجمن خوشنويسان ايران: نمايشگاه آثار خوشنويسي و نقاشي جواد بختياري / ۱۸ تا ۳۱ خرداد / ميدان تجريش، خيابان كبيري، خيابان كريمي، خيابان سليمي، مجتمع فرهنگي هنري انجمن خوشنويسان ايران.
* نگارخانه سوره: نمايشگاه كاريكاتور به مناسبت روز جهاني محيط زيست / ۱۸ تا ۲۸ خرداد / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
*مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه نقاشي ۲۰ نقاش نوگراي كرمان / تا ۲۰ خرداد / ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، پلاك ۵۳ / تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار خوشنويسي عين الدين صادق زاده و هنرجويان / تا ۲۱ خرداد / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه پوشاك و دست دوخت هاي محلي اقوام مختلف ايران / ۲۰ تا ۲۸ خرداد / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي خانمها نيك انديش وصفارزاده / تا ۲۵ خرداد / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۱۲۳۹۲
* نگارستان خط: نمايشگاه آثار خوشنويسي عبدالرضا اسماعيلي دلشاد / از ۱۸ خرداد به مدت يك هفته / خيابان انقلاب، چهارراه كالج، ضلع غربي تالار وحدت، خيابان خارك، شماره ۶۱ / تلفن: ۶۷۰۱۲۴۶
* نگارخانه نقش: نمايشگاه صنايع دستي ۲۱ تا ۲۷ خرداد / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي الياد / ۲۲ تا ۲۷ خرداد / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه شفق: نمايشگاه عكس طبيعت كانون عكاسان مهر / تا ۲۱ خرداد / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه بهمن: نمايشگاه آثار تجسمي دانشكده هنر جهاد دانشگاهي / تا ۲۸ خرداد و نمايشگاه آثار هنرجويان تا ۲۰ خرداد / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۲-۵۰۵۸۸۳۱

گل و گياه
گل آتشين
007602.jpg
نام علمي: Aethionema qrandiflorum
خانواده: CRUCIFERAE
گياه چند ساله و هميشه سبز يا نيمه خزان كننده به ارتفاع ۳۰ سانتي متر و گستردگي ۲۳ سانتي متر است. برگهاي آن سرنيزه اي شكل و سبز-آبي بوده و گلهاي صورتي كمرنگ آن در بهار و تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني و قليايي با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در بهار يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |