دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۰ - Jun 7, 2004
۱۹ تن در عراق كشته شدند
بر اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در برابر پايگاه نيروهاي امنيتي عراق در شمال بغداد شش عراقي كشته و دست كم ۲۰ تن زخمي شده اند.
به گزارش رويتر از التاجي عراق يك افسر آمريكايي گفت در اين حمله پايگاه نيروي دفاع غيرنظامي عراق در منطقه التاجي هدف بوده است.
در حمله ديگري كه به يك ايستگاه پليس در شهر مصيب در جنوب بغداد شد، ۱۳ پليس كشته شدند.
در همين حال، كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي بوش گفت اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل درباره قطعنامه پيشنهادي آمريكا و انگليس براي انتقال قدرت در عراق به توافق نزديك مي شوند.

تظاهرات ضد جنگ در شهرهاي آمريكا
007620.jpg
مخالفان جنگ در مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند. صدها تن از مخالفان جنگ طي تظاهراتي در واشنگتن خواستار خروج هر چه سريعتر نيروهاي آمريكايي از عراق شدند.
پدر نيكولاس برگ جوان آمريكايي كه چندي پيش قرباني انتقام القاعده از شكنجه گري هاي آمريكا در زندان هاي عراق شد به عنوان سخنران اين تظاهرات خواستار خروج نيروهاي آمريكا از خاك عراق شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشتيد پرس، مايكل برگ در حضور صدها مخالف جنگ كه در پاركي در مقابل كاخ سفيد اجتماع كرده بودند، گفت: مردم در تمامي آمريكا وسراسر جهان به من گفتند رويايي براي دستيابي به صلح و آرامش و تصوري از خوشبختي تمام مردم جهان و رواج عشق وهمزيستي دارند.
همچنين همزمان با تظاهرات هزاران معترض به سياست هاي آمريكا و بوش در فرانسه و ايتاليا، هزاران تن نيز در خيابان هاي سانفرانسيسكو عليه سياست هاي آمريكا در عراق شعار دادند.
به گزارش شبكه  الجزيره، هزاران تن از مردم سانفرانسيسكو در زير بارش شديد باران شعارهايي عليه جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و اشغال عراق سر دادند. يكي از تظاهركنندگان گفت: فكر مي كنم ما بايد مجسمه  آزادي را تا زماني كه آمادگي پذيرش آن را به دست نياورده ايم، پس دهيم. وي اظهار داشت: مردم در عراق به خاطر دروغ مي ميرند.
تظاهركنندگان كه تعداد آنها بالغ بر ۱۰ هزار نفر مي شد، پلاكاردهايي با مضمون «ديگر پرچم نداريم تا اشتباهاتمان را بپوشانيم» و «بودجه  جنگ حق تمام بچه ها را خورده است» در دست داشتند.
گروه «براي توقف جنگ و نژادپرستي همين الان كاري انجام دهيد» كه اين تظاهرات را سازمان دهي كرده بود، با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: تروريست هاي واقعي جورج بوش، دونالد رامسفلد و ديك چني هستند. ما اين موضوع را به جهانيان نشان خواهيم داد.
اين تظاهرات با شعار «توقف اشغال فلسطين، افغانستان ،عراق و هائيتي» برگزار شد. در ميان تظاهركنندگان خانواده هاي سربازان آمريكايي در عراق نيز ديده مي شدند.

از سوي دادگاه رژيم صهيونيستي ‎/ مروان برغوثي به پنج بار حبس ابد محكوم شد
با سپري شدن بيش از دو سال از اسارت مروان برغوثي دبير جنبش ملي آزاديبخش فلسطين (فتح) در كرانه باختري رود اردن، دادگاه تل آويو ديروز با صدور حكمي وي را به پنج بار زندان ابد محكوم كرد.
به گزارش ايرنا از بيروت به نقل از منابع فلسطيني از سرزمين اشغالي، دادستان كل رژيم صهيونيستي در كيفر خواستي كه عليه دبير جنبش فتح در دادگاه خواند، او را به كشتن ۲۵ اسرائيلي، سازمان دهي عمليات شهادت طلبانه به وسيله گردانهاي شهيدان الاقصي شاخه نظامي فتح و رهبري انتفاضه متهم كرد.منابع فلسطيني تأكيد دارند كه رژيم صهيونيستي براي اثبات ادعاي خود هيچ دليلي ندارد.
در اين بين كميته فلسطيني دفاع از مروان برغوثي ديروز با انتشار بيانيه اي در مناطق خودگردان اعلام كرد كه اعضاي اين كميته با پوشيدن پيراهن هايي كه بر روي آنها تصوير برغوثي چاپ شده در نقاط ورودي دو شهر البيره و رام الله در كرانه باختري در محكوميت اقدام اين رژيم در زنداني كردن برغوثي گرد هم آمدند.
دبير جنبش ملي آزاديبخش فلسطين «فتح»، فروردين ماه ۱۳۸۱ خورشيدي در جريان حمله گسترده رژيم صهيونيستي به كرانه باختري رود اردن موسوم به «ديوار بازدارنده» به اسارت اين رژيم درآمد.
بازجويان اسرائيلي در اين مدت برغوثي را مورد شكنجه روحي و جسمي قرار داده و دادگاه اين رژيم بارها مدت بازداشت او را تمديد كرده است.
دبير جنبش فتح در كرانه باختري در زندان انفرادي بسر مي برد و از ديدار با خانواده و حتي وكيل مدافع نيز محروم شده است.
از سوي ديگر شبكه تلويزيوني الجزيره لحظاتي پيش گزارش داد تشكيلات خودگردان فلسطيني حكم يك دادگاه اسرائيلي درباره مروان برغوثي دبير كل جنبش فتح در كرانه باختري را حكمي غيرقانوني و باطل و غيرقابل قبول اعلام كرد.

سران ۱۷ كشور جهان در مراسم يادبود عمليات نرماندي
رهبران كشورهاي ائتلاف جنگ جهاني دوم و دشمن سابق آنها، آلمان، در نمايش بي سابقه اي، در بزرگداشت ياد سربازاني كه ۶۰ سال قبل در سواحل نرماندي فرود آمدند، در كنار يكديگر ايستادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، استقرار ۱۳۵ هزار نيروي ائتلاف در ششم ژوئن ۱۹۴۴ تا پيش از اين هرگز اين تعداد از رهبران جهان را براي اداي احترام به قربانيان دو طرف در اين حمله و بازماندگان گردهم نياورده بود.
در اين مراسم جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و ژاك شيراك، همتاي فرانسوي اش در مراسم ويژه اي در گورستان سربازان آمريكايي كه محل دفن ۹۳۸۶ سرباز آمريكايي است، حاضر شدند. در روز ورود نيروهاي متفقين به نرماندي كه به D-Day مشهور است، بيش از ۴۰۰۰ تن از نيروهاي متفقين در اولين روز حمله كشته شدند و ۵۵ هزار تن در حمله  نرماندي جان باختند.
بيش از ۲۲ تن از سران كشورها و حكومت ها از جمله ملكه اليزابت دوم از انگليس در اين مراسم حضور داشتند.
گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، اولين رهبر آلماني است كه در مراسم D-Day شركت مي كند. ديدار وي تاكيدي بر درك عميق ميان كشورش و ائتلاف غرب پس از گذشت شش دهه از پايان جنگ است.
با اين حال ديدار وي بدون مناقشه نبوده است. سياست مداران محافظه كار داخلي مي گويند، شرودر به دليل عدم ديدار رسمي از گورستان سربازان آلماني، به نوعي غيرميهني عمل كرده است و برخي اعضاي سابق مقاومت فرانسه مي گويند كه او اصلا نبايد در اين مراسم حاضر مي شد.
اولين حضور تاريخي ديگر مربوط به حضور ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه و اداي احترام وي به سربازان شركت كننده در اين حمله بود.

زندگي و مرگ ريگان
007617.jpg
رونالد ريگان رئيس جمهور سابق آمريكا ديروز در سن ۹۳ سالگي درگذشت. او از يك دهه پيش به بيماري آلزايمر مبتلا بود و گزارش ها حاكي از آن است كه وضعيت وي در روزهاي آخر روبه وخامت گذاشته بود. ريگان در چند سال گذشته به دليل پيشرفته شدن بيماري اش در انظار عمومي ظاهر نشده بود و در كنار خانواده اش در لس آنجلس زندگي مي كرد. او كه از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ به عنوان چهلمين رئيس جمهوري آمريكا دو دوره در اين سمت در كاخ سفيد بوده است، در سال ۱۹۹۴ در نامه اي رسما اعلام كرد كه به بيماري آلزايمر مبتلا شده است.
او در اين نامه خطاب به مردم آمريكا و دنيا گفت: سفري را آغاز كرده ام كه من را به غروب زندگي ام مي رساند.
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا مرگ ريگان را روزي غم انگيز براي آمريكا خواند. ديروز پرچم آمريكا در كاخ سفيد و اماكن رسمي ديگر به حال نيمه افراشته درآمد.
رونالد ريگان پسر يك فروشنده مشروبات الكلي در ايلي نويز بود. اولين شغل او گويندگي برنامه هاي ورزشي در راديو بود. سپس وارد عرصه بازيگري شد و بعد از امضاي قرارداد با برادران وارنر در سال ۱۹۳۷ در ۵۰ فيلم حاضر شد. ريگان هيچگاه به جايگاه يك ستاره سينمايي نرسيد، اما هاليوود او را وارد عرصه سياست كرد. از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ ريگان فرماندار كاليفرنيا بود. در سال ۱۹۶۸ او تلاش كرد نامزدي جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوري را بدست آورد اما موفق نشد. هشت سال بعد او بار ديگر براي رسيدن به اين هدف تلاش كرد اما اين بار قدرت جرارد فورد مانع از موفقيت ريگان شد. سرانجام چهار سال بعد او با شكست جيمي كارتر نامزد دمكراتها به هدفش رسيد.
آزادي گروگان هاي آمريكايي در ايران چندين ساعت پيش از آغاز رياست جمهوري ريگان به حساب دستاورد دولت جديد او گذاشته نشد و همچنين امتيازي هم براي رقيب او جيمي كارتر محسوب نگرديد.
هنوز دو ماه از رياست جمهوري اش نگذشته بود كه توسط يك مرد مسلح از ناحيه سينه هدف گلوله قرار گرفت. مي گويند قبل از عمل جراحي او خطاب به پزشكان بالاي سرش گفته است:  اميدوارم شما جمهوريخواه باشيد.
ريگان در دوران رياست جمهوري خود،به رغم آن كه ايالات متحده با كسري بودجه بزرگي دست به گريبان بود، بودجه هاي نظامي واشنگتن را به نحو چشمگيري افزايش داد. ارائه دكترين جنگ ستارگان ريگان كه به معناي وادار ساختن اتحاد شوروي سابق براي رقابت نظامي سنگين و پرهزينه در فضا و خارج از ظرفيت هاي مسكو بود، اراده حريف يعني زمامداران شوروي براي امكان ادامه رقابت استراتژيك با ايالات متحده را متزلزل ساخت. بسياري از كارشناسان شوروي يكي از دلايل عمده در فروپاشي اتحاد شوروي را اين امر مي دانند. البته هيچگاه طرح جنگ ستارگان عملياتي نشد.
مبارزه با كمونيسم از اصول و دغدغه هاي ريگان بود. او در سال ۱۹۸۲ در سخناني در پارلمان انگليس در تشريح دكترين خود گفت: از همه مبارزاني كه عليه كمونيسم مي جنگند حمايت مالي مي كنم. او اتحاد شوروي را امپراطوري شيطان ناميد. اما در ۱۹ نوامبر سال ۱۹۸۵ در ژنو با ميخائيل گورباچف رهبر شوروي ديدار كرد. مذاكرات صريح اما دوستانه بود و دو طرف وعده دادند دنيا را به مكاني امن تر تبديل كنند. كمونيسم بدون رونالد ريگان هم فرومي پاشيد.
رسوايي «ايران كنترا» بدترين افتضاح سياسي در دوران رياست جمهوري ريگان بود. مقامات محافظه كار در دولت ريگان قصد داشتند، براي آزادي گروگان هاي آمريكايي در لبنان به ايران تسليحات بفروشند و با درآمد آن از شورشيان ضدكمونيست در نيكاراگوئه حمايت نمايند. رسوايي «ايران كنترا» نقطه سياهي به عنوان افتضاح غيرقابل كتمان در پرونده رياست جمهوري ريگان بود كه وي را مجبور ساخت بارها به اين مسئله به عنوان اشتباه اعتراف نمايد. در كارنامه رياست جمهوري ريگان حمله به هواپيماي مسافربري ايرباس ايران لكه ننگي است فراموش نشدني.
واكنش رهبران جهان
معمر قذافي رهبر ليبي ديروز در متفاوت ترين واكنش نسبت به خبر فوت ريگان گفت از اينكه او پيش از محاكمه شدن از دنيا رفته است متاسف است.
خبرگزاري رسمي ليبي به نقل از قذافي اعلام كرد: ريگان بايد پيش از مرگ به دليل حمله هواپيماهاي آمريكايي به ليبي در سال ۱۹۹۶ محاكمه مي شد.ديگر مقامات و رهبران دنيا ضمن ابراز احترام و تحسين نسبت به او از مرگ ريگان ابراز تاسف كردند.
ميخائيل گورباچف رهبر سابق شوروي او را رهبري بزرگ خواند كه جرات نموده در روابط ميان ابرقدرت هاي جنگ سرد تغيير ايجاد كند.
توني بلر نخست وزير انگليس، ژاك شيراك رئيس  جمهور فرانسه و پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليك هاي جهان از جمله ديگر مقاماتي بودند كه ريگان را رهبري بزرگ توصيف كرده و از مرگش ابراز تاسف كردند.

كوتاه از سياست جهان
العربيه: آيت الله سيستاني اقدامات مقتدي  صدر را تأييد كرده است
شبكه تلويزيون العربيه مي گويد كه «مشتاق الخفاجي» يكي از معاونان «مقتدي صدر» گفته است آيت الله سيستاني اقداماتي را كه صدر تاكنون انجام داده مورد تأييد قرار داده است. اين منبع خبري عرب زبان ديروز افزود، الخفاجي در گفت و گويي با العربيه و پس از ديدار با آيت الله سيستاني، تمام شيوه هايي را كه تاكنون مقتدي صدر بكار برده،  تأييد كرده است. به گفته اين شبكه، از زمان بروز بحران در شهرهاي مقدس در عراق، آيت الله سيستاني خود را از دخالت در اينگونه مسايل و همچنين مقابله با نيروهاي آمريكايي دور كرده و تنها به هشدار دادن در مورد تجاوز به اينگونه اماكن كه آنها را خط قرمز اعلام كرده بود، اكتفا كرده است. العربيه اضافه كرد، آيت الله سيستاني نيز مانند ديگران اميدوار بود كه نيروهاي اشغالگر به روش مسالمت آميز بعد از انتقال حكومت به عراقي ها از اين كشور خارج شوند.
فرانسه با طرح خاورميانه بزرگ آمريكا موافقت كرد
سايت اينترنتي فارسي زبان «پيك نت» ديروز نوشت، دولت فرانسه با طرح «خاورميانه بزرگ و شمال آفريقا» آمريكا موافقت كرده است.به نوشته اين منبع خبري اين طرح كه بر مبناي اصلاحات سياسي - اقتصادي تنظيم و در آن بر ضرورت گشايش فضاي سياسي و انتخابات آزاد تأكيد شده است، ايران، اسرائيل، تركيه و افغانستان را نيز در بر مي گيرد.دولت فرانسه كه ميزبان جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا مي باشد، پس از ايجاد برخي تعديل ها در اين طرح با آن موافقت كرد.قبل از اين، مشاوران هشت كشور بزرگ سرمايه داري جهان پيشنهاد اصلاحاتي را در طرح اوليه آمريكا داده بودند.
ديدار جان ابي زيد با حامد كرزاي در كابل
فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا روز شنبه با حامد كرزاي در كابل به گفتگو نشست.به گزارش واحد مركزي خبر از كابل در اين ديدار كرزاي با اشاره به افزايش ناامني ها در آ ستانه برگزاري انتخابات در افغانستان خواستار همكاري بيشتر آمريكا براي تجهيز ارتش ملي افغانستان به منظور تامين امنيت در ايام برگزاري انتخابات شد.جان ابي زيد هم بر تداوم همكاري هاي آ مريكا با افغانستان تاكيد كرد.
از سوي ديگر سخنگوي طالبان شب يكشنبه ادعا كرد در حمله اعضاي اين گروه به كاروان نظاميان آمريكايي در استان فراه افغانستان ۶ نظامي آمريكايي كشته شدند.
همچنين يك روزنامه دانماركي نيز اعلام كرد نيروهاي آمريكايي در افغانستان يك شهروند اين كشور در افغانستان را شكنجه كرده اند.
حضور نيروهاي آمريكايي موجب بي ثباتي شرق آسيا مي شود
نجيب  رزاق  وزير دفاع  مالزي  ديروز گفت : استفاده  از نيروهاي آمريكايي  براي  مبارزه  با تروريسم  در جنوب  شرق  آسيا تعصب  اسلامي را در اين  منطقه  افزايش  خواهد داد و بي ثباتي  اجتماعي  و سياسي زيادي  در پي  خواهد داشت .به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از سنگاپور ، وي  در كنفرانس  امنيت  آسيادر سنگاپور گفت  منطقه  جنوب  شرق  آسيا بايد تلاشهاي  ضد تروريسم  خودرا با آمريكا در زمينه هايي  از قبيل  تبادل  اطلاعات  و از بين  بردن شبكه هاي  مالي  و لجستيكي  تروريستها افزايش  دهد.نجيب  گفت  ما بايد از حضور نيروهاي  خارجي  در جنوب  شرق  آسيا براي كمك  به  رويارويي  با اين  خطر جلوگيري  كنيم  نه  به  اين  علت  كه  ما به خارجيها اعتماد نداريم  بلكه  به  اين  علت  كه  حضور نظامي خارجي  ما رادر نبرد عقيدتي  خود بر ضد افراط گرايي  و ستيزه  جويي  به  عقب  خواهد برد.
ارتش تركيه ۲۰ نظامي فراري آمريكايي را دستگير كرد
واحدهاي ارتش تركيه ۲۰ نظامي آمريكايي را پس از ورودغير قانوني به تركيه ازطريق مرز عراق دستگير كردند. به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه «رفرانس» تركيه با انتشار اين خبردرصفحه اول خود به همراه تصاوير نظاميان آمريكايي كه سرهاي آنها با كيسه هاي پلاستيكي پوشيده شده بود، اعلام كرد: اين صحنه ياد آوررفتار نيروهاي آمريكايي با زندانيان درعراق، افغانستان و گونتانامو بود.نيروهاي ارتش تركيه پيشتردراقدامي ديگر، سرهاي نيروهاي آمريكايي را به هنگام دستگيري با پلاستيك پوشانده بودند.اين روزنامه افزود: اين حادثه بيانگرآن است كه ۲۰ نظامي آمريكايي به همراه سه تن ازنيروهاي كرد (پيشمرگان) از۱۵ روز قبل بدون مجوز وارد مرزهاي تركيه شده بودند و بعد ازورود غير قانوني مشخص شد كه آنها ازمنطقه مين گذاري شده عبوركرده بودند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |