چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۲
رنگ درماني
چه طيفي براي شما و زندگي اطرافتان مناسب تر است؟ مي توانيد با خواندن اين مطلب به جواب اين سوال برسيد
009381.jpg
اگر اين غذا اشتها برانگيز است دليلي جز رنگ دل انگيزش ندارد.
دكتر لاله ميراسكندري 
از ابتداي زمان تمام فرهنگ ها به طريقي از رنگ ها استفاده مي كردند. ما در دنيايي هستيم كه رنگ ها بر زندگي ما مسلط هستند. از خواندن علايم رانندگي گرفته تا تشخيص يك ميوه رسيده از روي رنگ آن. ما دنياي خود را به روش هاي مختلف رنگ مي كنيم و هر روز رنگ ها را انتخاب مي كنيم بدون اينكه درك درستي از آنها داشته باشيم. رنگ ها تاثيرات عميقي در سطوح مختلف فيزيكي، ذهني، احساسي و روحي ما دارند، رنگ ها حتي بر اخلاق ما تاثير مي گذارند، آبي آرامش بخش و قرمز هيجان انگيز است.
براي اينكه بفهميد چه رنگي براي شما، محيط اطرافتان و زندگي راحتتان مناسب است، اين خطوط را بخوانيد.
قرمز
رنگ قرمز رنگ پرقدرتي است كه هميشه با نيروي حيات و رويا در ارتباط بوده است. اين رنگ به غلبه بر افكار منفي كمك مي كند، گرچه رنگ قرمز با عصبانيت هم ارتباط دارد. اگر ما رنگ قرمز زيادي در اطراف خود داشته باشيم بعد از مدتي احساس بي قراري، بي صبري و ناراحتي مي كنيم.
صورتي 
صورتي از نظر احساسي آرامش بخش بوده و احساس گرماي ملايم ايجاد مي كند. اين رنگ احساس اضطراب و تحريك را كمتر كرده و ما را با احساس عشق و امنيت احاطه مي كند. رنگ صورتي تسكين دهنده تنهايي، ياس، حساسيت زياد و آسيب پذيري است.
نارنجي 
نارنجي رنگ شادي بخش است. اين رنگ باعث رها شدن احساسات و تسكين ضعف اعتماد به نفس و نابخشودگي مي شود. نارنجي باعث تحريك ذهن، تجديد حيات و علاقه به زندگي شده و يك ضدافسردگي جالب است به همين علت هلو براي خستگي زياد مناسب است.
سبز
سبز پيوستگي عميق با طبيعت دارد و به اين ترتيب در ايجاد احساس يكرنگي با ديگران و طبيعت بسيار موثر است. وقتي تحت فشارهاي روحي و احساس مستقيم غريز اين رنگ را جست وجو مي كنيم كه به ما احساس راحتي، آرامش، خونسردي، كاهش استرس و تعادل بدهد. سبز تيره نشان دهنده هجوم مرگ است و نشانه عدم اعتماد به نفس، نبود عشق و خوشحالي و به طور كلي رنگ هاي زرد و سبز با احساس حسادت، خشم و غصب و احساس تملك ارتباط دارند.
زرد
زرد، يك رنگ شاد، درخشان و روح بخش است. رنگي براي جشن روزهاي آفتابي. اين رنگ با قسمت هوش و قسمت انتقال افكار نفر مربوط است، به همين علت به قدرت تشخيص، حافظه و تفكر صاف، تصميم گيري و قضاوت كمك مي كند. اين رنگ علاوه بر آن در ساماندهي صحيح، جذب ايده هاي جديد و يافتن ديدگاه هاي جديد موثر است. اين رنگ باعث اعتماد به نفس و خوش بيني شده و در مقابل زرد تيره نشان دهنده ترس است.
فيروزه اي 
رنگ سبز، آبي تداعي گر تازگي اقيانوس است. به همين علت، نيروبخش، خنك و مثل رنگ سبز آرامش بخش است. رنگ فيروزه اي براي خستگي مغز بسيار موثر است. اين رنگي است كه ما را براي آغاز ناگهاني تشويق مي كند. فيروزه اي هنگام احساس تنهايي به علت خاصيت تحريك كنندگي بسيار كمك مي كند.
آبي 
رنگ آرامش بخشي است و قسمت بيشتري از مغز را نسبت به زرد درگير مي كند. نشان دهنده شب است به همين علت به ما احساس آرامش مي دهد ، انگار توسط آسمان عميق و آبي شب تحت تاثير قرار گرفته ايم. آبي روشن به ما احساس سكون و محافظت از تمام فعاليت هاي هيجان انگيز روزانه داده و باعث بهبودي بي خوابي مي شود رنگ آبي باعث القاي كنترل موضوع و نوآوري فكر مي شود. آبي نيمه شب، خاصيت آرام بخش قوي بر ذهن دارد، گرچه آبي تيره زياد مي تواند خاصيت افسرده كننده داشته باشد.
زرشكي 
وقتي در مورد موقعيت خود احساس نوميدي ونگراني مي كنيد يا عصباني و شكست خورده هستيد رنگ زرشكي شما را از اين حالت خارج مي كند و باعث مي شود روح شما اوج بگيرد! اين يك رنگ روحاني است ولي با مهرباني ، پشتيباني و دلسوزي هم در ارتباط است. اين رنگ مي تواند بسيار آرامش بخش هم باشد ، پس اگر افسردگي مزمن داريد ، از اين رنگ اجتناب كنيد.
نيلي، بنفش و ارغواني
اين رنگ ها تاثيرات عميق رواني دارند و در مراقبت هاي رواني براي آرام كردن و نجات بيمار از بعضي بيماري هاي رواني ناشي از ناهنجاري هاي عصبي استفاده مي شوند. اين رنگ ها ذهن را متعادل كرده و باعث تغيير شكل دلمشغولي ها و ترس هاي انسان مي شوند. نيلي يك رنگ رواني قدرتمند است كه باعث راه افتادن مغز و تحريك تخيل مي شود. اين رنگ علاوه بر آن يك آرام بخش قوي است. بنفش و ارغواني رنگ هاي انتقال در سطوح عمقي هستند ، صلح و آرامش مي آورند و ترس و شوك را از بين مي برند. اين رنگ ها خاصيت هاي پاك كنندگي در اختلالات احساس دارند. اين رنگها علاوه بر آن با اميال هنري و موسيقايي رمز آلودگي حساسيت نسبت به زيباي ايده آليستي، تحريك خلاقيت و همدردي هم مرتبط هستند. بنفش تاثيرات رواني زيادي دارد و كسي كه خيلي به اين رنگ علاقه دارد بايد در مقابل زندگي در دنياي خيالي محافظت شود. ارغواني با محافظت رواني در ارتباط است.
سياه 
اين رنگ خصوصيات آرامش بخش، محافظت كننده و رمز آلود را با هم دارد. سياه با سكوت، بي نهايت و رمز آلودگي در ارتباط است. سياه همچنين مي  تواند جلوي رشد و تغيير ما را بگيرد ما معمولا براي پنهان شدن از دنيا، در رنگ سياه مخفي مي شويم.
سفيد
رنگ خلوص ناب، سفيد است. اين رنگ محافظ و در برگيرنده است، راحتي و آرامش مي آورد، شوك هاي احساسي و نوميدي را تسكين مي دهد و كمك مي كند تا احساسات، افكار و روح شما را پاك كند.
اگر به زمان و فضايي احتياج داريد كه بر زندگي شما تاثير گذارد، رنگ سفيد مي تواند به شما آزادي بي حد و حصر بدهد. البته سفيد بيش از حد مي تواند سرد و منزوي كننده باشد.
نقره اي 
نقره اي رنگ ماه است كه هميشه در حال تغيير است. اين رنگ با اصول زنانگي و احساس و بعد حساسيت هاي مغز در ارتباط است. اين رنگ متعادل كننده هماهنگ كننده و از نظر ذهني پاك كننده است.
قهوه اي 
رنگ زمين زاينده. قهوه اي احساس پايداري مي دهد و ناامني را از بين مي برد. گرچه اين رنگ باعث تجمع احساسات و ترس از دنياي بيروني مي شود، علاوه بر اين نيروهاي ذهني را محدود مي كند كه ناشي از نبود اعتماد به نفس است.
خاكستري 
خاكستري نشان دهنده استقلال، اعتماد به نفس و خود اتكايي است. خاكستري محافظي در مقابل تاثيرات بيروني است، گرچه خاكستري معمولا احساسات منفي ايجاد مي كند مثلا ابرهاي ضخيم ، مه و دود خاكستري هستند خاكستري رنگ فرار است و عدم توليد چون نه سفيد است و نه سياه. اين رنگ، ديواري در اطراف شخص مي كشد. جدا، غير متعهد و غير درگير مي ماند و نهايتا منجر به تنهايي مي شود. اين رنگ علاوه بر آن نشان دهنده خود انتقادي است.
طلايي 
مثل زرد، طلايي هم با خورشيد در ارتباط است و به همين علت با فراواني و قدرت، ايده آليستي، هوش و ادراك مرتبط است. اين رنگ باعث تجديد حيات ذهني و تجديد انرژي شده و در غلبه بر ترس، عدم اطمينان و عدم علاقه كمك مي كند طلايي كم رنگ براي افسردگي و تيز كردن ذهن موثر است.

مشكلا ت ساخت خون مصنوعي
009384.jpg
چرا ساختن خون مصنوعي اينقدر مشكل است؟
چون خون از قسمت هاي پيچيده  مختلفي ساخته شده است كه هر كدام كار مخصوصي انجام مي دهند و ساخت هر كدام از اين اجزا بسيار مشكل است.
ولي «اشيان تسوچيدا» بيوشيميست دانشگاه واسيداي توكيو ادعا مي كند، مشكل را حل كرده است. وي مدعي است با استفاده از مخمرها براي ساخت پروتئين هاي خون انسان، اولين گلبول هاي قرمز كاملاً صناعي را توليد كرده است. خون مصنوعي - آخرين اميدها در تحقيقات طولاني مدت براي جايگزيني خون اهدايي - در حال حاضر تحت آزمايشات كلينيكي است كه ۱۸ ماه به طول مي  انجامد.
بيمارستان ها هميشه به دنبال خون اهدايي هرچه بيشتر هستند، ولي اين ترس هميشه وجود دارد كه خون هاي اهدايي به عفونت هاي ويروسي مثل هپاتيت و ايدز آلوده باشند و به همين علت است كه مردم مدت هاست به دنبال راه جايگزين ديگري هستند.
تا به حال بيوتكنولوژيست ها تنها به يك طرف اين معما نظر داشته اند. وقتي به خون احتياج داريد، آن را براي هدف خاصي مي خواهيد يا مي خواهيد لخته ايجاد كنيد (براي بيماران هموفيلي) و يا مي خواهيد اكسيژن و مايع بيشتري وارد بدن كنيد. هر ذره از خون مشكلات مخصوص به خود را دارد. مشكل ساختن گلبول هاي قرمز اين است كه شما نمي توانيد به اين راحتي سلول ها را بسازيد. خيلي ها سعي كرده اند قسمت حمل كننده اكسيژن خون را كه همان هموگلوبين است بسازند. اين قسمت مهمترين قسمت گلبول هاي قرمز است.
اين قسمت گلبول هاي قرمز از پروتئيني به نام گلوبين به همراه مولكول كوچكي كه حامل اكسيژن است به نام «هِم»، ساخته شده است. البته اگر يك گلوبين تنها با «هم» تركيب شود مولكول اينقدر كوچك است كه اگر به بدن كسي تزريق شود، مستقيماً به كليه رفته و اصلاً وارد جريان خون نمي شود.توليد گلوبين ها در مقادير بالا هم مشكل است. در حال حاضر اين پروتئين ها با تزريق ژن هاي خاصي به داخل مخمر توليد مي شوند. به اين ترتيب پروتئين ها به آرامي ولي به شكلي مطمئن توليد مي شوند. ولي توليد گلوبين ها به روش صنعتي از اين طريق مشكل است.
تازه بعد از همه اين مسايل «هم» را از كجا مي آوريد، شركت آمريكايي بيوپور بالاخره موفق شد خون مصنوعي را از پليمر مولكول هاي مصنوعي هموگلوبين توليد كند. سازندگان اين فرآورده مدعي هستند حتي محصول آنها از خون طبيعي كارآمدتر است، چون جذب و آزاد سازي اكسيژن توسط اين فرآورده ۳برابر سريع تر از خون طبيعي است، علاوه بر اين نسبت به خون طبيعي غلظت كمتري دارد و به همين علت راحت تر از موانعي كه سر راه خون در عروق خوني ايجاد مي شوند، عبور مي كند و «هِم» آن از خون گاو گرفته مي شود. كه البته محبوبيت آن را در كشورهايي مثل انگلستان كه جنون گاوي زياد است، كم مي كند.

دارو هست، پول نيست
009387.jpg
چه كسي گفته كه تمام راه هاي رسيدن به داروهاي سهل الوصول به خيابان ناصر خسرو ختم مي شود. اين روزها در داروخانه هاي عمومي نيز همه جور دارو يافت مي شود فقط با كمي قيمت بالاتر. يكي از شهرونداني كه به يك بيمارستان مراجعه كرده بود معتقد است كه بيمار شدن بسيار پرهزينه است و پيشگيري بهتر از درمان است. پرداخت حق ويزيت پزشكان و خريد داروي آزاد كه هيچ تعرفه واحدي در داروخانه ها براي آن وجود ندارد بيمار شدن را براي افراد بسيار دشوار كرده است.
افزايش قيمت دارو و واقعي نبودن تعرفه هاي دارويي طي ماه هاي اخير موجب اعتراض مردم و حتي برخي از مسوولان شده است به گونه اي كه خريد مايحتاج دارويي هزينه سنگيني بر اقشار كم درآمد تحميل كرده و قطعا اين مساله سلامت افراد جامعه را به مخاطره مي اندازد.
وزارت بهداشت و سازمان هاي تامين خدمات درماني دو ارگان پشتيباني از حقوق بيمار است كه به اعتقاد بسياري از بيماران انتقادات بسياري به عملكرد آنها وارد است.
وزارت بهداشت از آن جهت كه بر سازمان هاي توزيع كننده دارو نظارت داشته، متولي اختصاص بودجه كافي به شركت هاي دارويي است. دبير انجمن داروسازان مي گويد: «مسوولان وزارت بهداشت و درمان در زمينه كمي يارانه هاي دارويي بايد پاسخگو باشند چون بودجه داروها در دست آنها است.»
دكتر سعيد واقفي معتقد است اغلب داروسازان معتقدند كه صنايع داروسازي بايد آزاد شوند تا قيمت ها هم به ميزان واقعي خود رسيده و شركت هاي دارويي متضرر نشوند.
از نظر وي اگر قرار است بودجه اي در اختيار واحدهاي توليد كننده توزيع كننده و داروخانه ها قرار گيرد بايد به ميزاني باشد كه آنها نيز متضرر نشده و به مردم ما هم زياني نرسد.
از سوي ديگر سازمان هاي بيمه گر نيز بر افزايش فشار ناشي از قيمت بالاي دارو نقش دارند. سازمان هاي بيمه هيچ حمايتي از بيمه شدگان نكرده و درصد فرانشيز خود را براساس گران شدن دارو افزايش مي دهند به همين دليل كارگران و كارمندان و اقشار كم درآمد يا بايد مريض نشوند يا در صورت بيماري به پزشك مراجعه نكنند.
با وجود اينكه زمان زيادي از پيشنهاد در اختيار گرفتن يارانه ها به وسيله سازمان هاي بيمه گر مي گذرد اما تاكنون در اختيار اين سازمان قرار نگرفته و دست توزيع كننده ها است و آنها هستند كه اين يارانه ها را در اختيار توليد كنندگان دارو قرار مي دهند اما ميزان آن بسيار كم و حتي همراه با تاخير زياد است.
نمي خواهيم قضيه را مافيايي كرده و همه معضلات دارو را به مافياي دارو نسبت دهيم. آنچه مسلم است مافياي دارو خود حاصل سوءمديريت در بخش بهداشت و درمان كشور و توزيع ناعادلانه داروها است.

ضدعفوني كامل تيغ هاي جراحي
009390.jpg
بي بي سي - دانشمندان در حال ابداع يك روش جديد آلودگي زدايي براي كشتن پروتئين هايي كه باعث نوع انساني جنون گاوي مي شوند، هستند.
اين روش كه فرمي از الكتروليز است، روي برخي از فرمهاي پروتئين بصورت موفق آزمايش شده است.
پزشكان اميدوارند با اين روش كوچكترين امكان براي ابتلا به ويروس وي.سي جي توسط وسايل جراحي، از بين برود.
دكتركلاس جاكوب رهبر اين تحقيق گفت: اين روش داراي اين مزيت است كه با هدايت جريان الكتريسته عمل مي كند و روي آن دسته از وسايل جراحي كه از فلز ساخته شده اند به خوبي اثر مي گذارد.
دراين روش وسايل به يك دستگاه باتري متصل شده و خود دستگاه نيز به شدت جريان الكتريسته با ولتاژ پايين متصل است.
اين دستگاه با ايجاد تاثيرات شيميايي روي سطح تجهيزات عمل مي كند و با توليد سطح بالايي از ذرات اكسيژن واكنش پذير، موجودات زيستي متصل به سطح آنها را از بين مي برد.

اثر پلاسيبو چه اشكالي دارد؟
009393.jpg
در مبحث درمان هاي جايگزين هر وقت اسم پلاسيبو (دارونما)ها مي آيد، متخصصان اين نوع درمان ها به نحوي عصباني شده و مقاومت نشان مي دهند، به نظر مي رسد آنها كاربرد موثر اين داروها را فراموش كرده اند. ما مي دانيم كه دارونماها مي توانند در خيلي موارد بسيار تاثيرگذار باشند، مخصوصا مواردي كه علل ذهني دارند مثل درد يا خلق وخو. همچنين ما مي دانيم كه ۲ عدد قرص شكري دارونما بيش از يكي تاثير مي گذارد و يك تزريق عضلاني دارونما بيش از قرص آن اثر مي كند. آنچه متخصصان درمان هاي جايگزين در نظر نمي گيرند، اين است كه دارونماها چيزهايي بيش از قرص هاي شكري هستند، اين داروها معني فرهنگي درمان هستند.
آنچه مسلم است حركت دادن يك دستگاه ماوراي صوت در اطراف صورت براي از بين بردن درد دندان بعد از عمل جراحي چه دستگاه روشن باشد و چه خاموش،  موثر است.
در ادامه؛ قرص هاي صورتي رنگ شكري بيش از قرص هاي آبي رنگ تاثير دارند، چون رنگ ها هر كدام معني خاصي دارند. از طرفي بسته بندي دار و خيلي مهم است. بسته بندي قرص هاي شكري يا قرص هاي با مارك تجارتي ديگر در درون بسته هايي كه بيمار به خوردن آنها عادت دارد، نتايج مشابهي با داروي اصلي خواهند داشت. به اين ترتيب عجيب نيست كه بعضي داروهاي خاص از كارخانجات خاص نسبت به همان داروها كه محصول كارخانه هاي ديگري هستند، تاثير بيشتري دارند.

نرمي استخوان در سبزه ها
نرمي استخوان عمدتا در شيرخواراني ايجاد مي شود كه دريافت ناكافي ويتامينD دارند و يا از مواجهه با نور مستقيم خورشيد محروم هستند. به همين علت اين بيماري در شيرخواران تيره پوست بيشتر مشاهده مي شود.نرمي استخوان در ابتدا، انتهاي استخوان هاي دراز و سپس ساير استخوان ها را درگير مي كند. در نوزادان نارس و شيرخواران از مادري كه خود مبتلا به نرمي استخوان است، علايم زودتر شروع مي شود و از زودرس ترين علايم، وجود نرمي استخوان جمجمه و ضخيم شدن مچ دست، قوزك پا و برجسته شدن محل اتصال دنده ها به جناغ سينه و افزايش تعريق در اطراف سر است.تشخيص اين بيماري بر اساس شواهد باليني، آزمايشگاهي، راديولوژيك و وجود تاريخچه دريافت ناكافي ويتامينD داده مي شود و تشخيص نهايي بر عهده پزشك است.

نروژ سيگار ممنوع
عجيب است كه كشورهاي صنعتي بزرگ جهان كه اكثر اقدامات درماني و بهداشتي در آنها از پيشرفته ترين تكنولوژي ها برخوردار است، هيچكدام هنوز موفق نشده اند جلوي اين دود خانمان سوز را بگيرند. در عوض كشورهايي مثل ايرلند و نروژ در اين راه پيش قدم بوده اند.
بعد از ايرلند حالا نروژ به عنوان دومين كشور جهان در زمينه منع مصرف دخانيات دراماكن عمومي برگزيده شد.
اين ممنوعيت با هدف حفاظت از كاركنان رستوران ها و كافي شاپ هاي عمومي از تبعات ناشي از استشمام دود سيگار صورت گرفته است. اكثر نروژي ها از اين تغييرات حمايت كرده و خواستار سيگار كشيدن در فضاي باز و آزاد هستند.

اهداي خون توسط فرهيختگان
دكتر پورفتح الله رئيس سازمان انتقال خون كشور در مراسم افتتاحيه پايگاه انتقال خون خوزستان ضمن كمتر خواندن شاخص هاي انتقال خون در استان خوزستان، راه نجات اين پايگاه را داشتن پرسنل ويژه در اين پايگاه دانست و گفت: «پرسنل بايد گونه اي رفتار كنند كه اهداكننده اين سازمان را همانند خانه خود بداند. از طرفي فرهنگسازي در اقشار مختلف استان ضروري است.»
وي افزود: «اهداي خون بدون آگاهي فاقد ارزش است و آگاهي در اهداي خون در سلامتي خون تاثير دارد. اهداكننده نبايد به صورت اجباري خون بدهد، بلكه اين انتقال بايد داوطلبانه، ايثارگرانه و آگاهانه باشد. تلاش مي شود كه خون را از اقشار فرهيخته جامعه بگيريم، چون خون ارتباط مستقيمي با سطح علمي اهداكننده دارد.»

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |