چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۲
نمايشگاه عكس هاي شهري در گالري آبان
فرصتي براي ديدن تهران
يك گالري عكس از فضاي شهري كه در گوشه اي از اين شهر شلوغ برپا شده، شايد بهانه خوبي باشد تا بهتر ببينيم اطرافمان چقدر زشت يا چه فرق مي كند، چقدر زيباست
009438.jpg
اين روزها ديوارهاي گالري آبان ميزبان تابلوهايي از عكس هاي گروهي با موضوع فضاي شهري است.
ندا لهردي 
گاهي براي درك حقيقت، يك تلنگر كافي است. مگر مي شود ما كه صبح را در اين شهر خاكستري به شب مي رسانيم، با دغدغه هاي بزرگ و كوچك اش آشنا نباشيم؟ همه به اندازه كافي از چشم دوختن به ساختمان هاي بلند دچار سرگيجه شده اند و بارها داخل چاله هاي ريز و درشت سقوط كرده اند و چيزهاي ديگر را هم ديده اند كه با فضاي شهري تهران كاملا آشنا باشند.
براي فكر كردن به آنچه كه در اطرافمان رخ مي دهد، يك بهانه لازم است. مهم نيست كه بهانه چه باشد. مثلا يك گالري عكس از فضاي شهري كه در گوشه اي از اين شهر شلوغ برپا شده، شايد بهانه خوبي باشد تا بهتر ببينيم اطرافمان چقدر زشت يا چه فرق مي كند، چقدر زيباست. اين وسط چه اهميتي دارد كه اين عكس ها را چه كساني تهيه كرده باشند؟ما بيش از بررسي نكات فني، به بهانه اي براي بهتر ديدن اطرافمان نيازمنديم.
اين روزها ديوارهاي گالري آبان ميزبان تابلوهايي از عكس هاي گروهي با موضوع فضاي شهري است. تمام اعضاي اين گروه مدت ۲ سال گذشته را براي برگزاري نمايشگاه كار كرده اند تا بتوانند اين آثار را بعد از گذشتن از فيلتر اساتيد اين هنر به نمايش بگذارند. وقتي قرار مي شود آدم برود و اين همه عكس را آن هم با يك موضوع ببيند، شايد در ابتدا تصور كند كه ديدن تصويرهايي كه در تمام طول روز بارها و بارها آنها را ديده و از كنارشان رد شده تكراري و خسته كننده باشند، اما حتي با يك نگاه اجمالي به عكس ها هم معلوم مي شود كه اين تصاوير با آنهايي كه ما هميشه ديده ايم فرق دارند. در حقيقت اينها جزئيات چيزهايي هستند كه ما هميشه آنها را كلي و گذرا ديده ايم؛ گوشه هايي از محيط و فضاي يك شهر بزرگ مثل تهران. حتما اين توضيح مي تواند دليل خوبي براي حضور تعداد زياد بازديدكنندگان در فضاي كوچك گالري آبان باشد. وقتي در سالن گالري قدم مي زني در حالي كه گاهي با بقيه بازديدكنندگان برخورد فيزيكي داري ، از بين جمعيت عكس هاي زيادي را مي بيني كه نظرت را به خودشان جلب مي كنند.
بستگي به خودت دارد كه موضوع مورد علاقه ات چيست؟ مثلا اگر با تجاوز محيط و عوامل شهري به بستر طبيعت به شدت مخالف هستيد حتما عكس هاي ناصر شهابي و ياشار سربلند نظرتان را جلب مي كند. در عكس اول يك تابلوي تبليغاتي بزرگ را مي بينيد كه شاخه هاي يك درخت بلند جلوي آن را گرفته اند، اما با اين حال نور و روشنايي تابلو به قدري زياد است كه باز هم تابلو از پشت شاخه هاي درخت به راحتي ديده مي شود. درست است شايد در اين شهر كه به لطف چراغ هاي مختلف و زياد، شب هايش هم مثل روز روشن است، در آينده درخت ها جايشان را به تابلوهاي تبليغاتي بدهند. عكس ديگري كه در اين زمينه نظرتان را جلب مي كند يك روز برفي را نشان مي دهد. همه جا را برف گرفته و سطح خيابان هم پوشيده از برف است، منظره قشنگي مي توانست باشد اگر ردهايي از لاستيك ماشين ها و جاي پاها اين برف هاي يكدست وسفيد را به هم نريخته بودند، هميشه همينطور بوده اگر به آن روزهاي برفي زمستان كه صبح به اميد ديدن يك خيابان برفي از خانه بيرون مي رفتيد و جز يك خيابان خيس چيزي نمي ديديد، حتما حال و هواي اين عكس را درك مي كنيد. درواقع با گذشت زمان مي بينيم كه اين طبيعت است كه كم كم دارد مغلوب مي شود.
محسن يزدي پور هم با تصويري از يك ساختمان كوتاه (۳طبقه) و قديمي در ميان دو برج بلند به سادگي جايگزين شدن ساختمان هاي سر به آسمان كشيده را به جاي خانه هاي كوچك و قديمي به تصوير كشيده است. اگر همين جوري پيش بروي و عكس ها را دقيق تر نگاه كني و مفهومي را كه آنها در پس خود دارند درك كني، براي ديدن بقيه عكس ها مشتاق تر مي شوي. اكثر اين عكس ها سياه و سفيد هستند اما تعدادي از آنها هم مثل اثري از بهروز دائي رنگي هستند. اين عكس شامل تصوير باريكي - عرض آن خيلي بيشتر از طولش است- از فضاي داخل يك خانه شهري با تمام لوازم مدرن است. عكس هايي از حسين آبرويي هم كه در آنها خانه اي محقر در كناريك بزرگراه به تصوير كشيده شده جالب است، اين خانه در پشت ديواري از تيرهاي چوبي كه حكم يك قفس را دارند پنهان شده و جلوي آن تابلويي كه روي آن نوشته شده «آهسته» به چشم مي خورد. فكر مي كنيد اين تيرهاي چوبي بتوانند جلوي سروصداي ماشين ها را بگيرند؟!
اما در ميان همه اين عكس ها (كه هنوز خيلي از آنها را نديده ايم) تابلويي با زمينه سياه كه در آن تصويري از معروف ترين نماد شهر تهران قرار دارد بيشتر از بقيه آثار خودنمايي مي كند. درست حدس زديد اين تابلو شامل عكسي از برج آزادي است كه به صورت هوايي از آن عكسبرداري شده. اما اين عكس با بقيه تفاوت زيادي دارد، چون در آن عكس به قطعات مختلفي تقسيم شده و سپس اين قطعات به شكل خاصي در كنار هم چيده شده اند. مطمئنا هيچ كدام از شما تا حالا برج آزادي را به اين شكل نديده ايد. يدا... ولي زاده كه سال هاست در زمينه عكس هاي شهري و تبليغاتي فعاليت داشته و به همراه دانشجويانش در اين نمايشگاه شركت كرده خالق اين عكس زيباست. فضاي گالري هر لحظه بيشتر شلوغ مي شود و صداي موسيقي جا ي خود را به صداي بازديد كنندگان كه نظرات خود را راجع به تصاويري كه ديده اند به يكديگر مي گويند، داده است. براي ديدن اين آثار فقط تا ۲۰ خرداد فرصت داريد تا به گالري آبان (خيابان فاطمي غربي - خيابان اعتمادزاده - پلاك - ۳۵ طبقه همفك) برويد. در ضمن طبق سنت هميشگي گالري آبان مي توانيد ضمن بازديد از نمايشگاه از صحبت هاي يحيي دهقان پور و بهمن جلالي در مورد فضاي شهري استفاده كنيد.حالا ديگر ديدن ماشيني كه در پياده رو پارك شده يا حتي ديدن آسفالت هاي ترك خورده و كنده شده كافي است تا شما را براي چند لحظه به فكر كردن وادارد.

پايتخت
اتاوا
اين هم ماجراي بدشانسي مردمي است كه بيشتر عمر خود را در سرما و دور از گرما سپري كرده اند. در اين موقع سال كه هوا رو به گرمي مي رود و بهترين چيز براي نجات از اين گرما پناه بردن به آب و شنا كردن است. شهروندان اتاوايي در اين زمان كه شايد گرمترين فصل سال و در واقع تنها فرصت آنها براي لذت بردن از آب و ورزش هاي آبي است، نمي توانند در درياچه هاي اين شهر شنا كنند. علت آن هم اخطاري است كه وزارت بهداشت به مردم اين شهر داده است براساس اين اخطار به دليل وجود باكتري هاي مضر آنها نمي توانند وارد آب درياچه ماكاتاوا شوند تا در پايان هفته و پس از پاك كردن كل آب درياچه از هر ميكروب و باكتري اين دستور توسط وزارت بهداشت لغو شود. اما مسوولان اين وزارتخانه بعد از تحقيق روي آب درياچه كروكري اين شهر فعلا فقط شنا كردن در اين درياچه را مجاز دانستند، ضمنا وزارت بهداشت علت آلودگي آب هاي اين شهر را بارندگي و توفان هاي اخير مي داند.
برلين
لابد مي دانيد تام كروز هنر پيشه معروف هاليوود تهيه كننده هم هست و سري فيلم هاي « ماموريت غير ممكن» را او تهيه مي كند ماموريت غير ممكن۳ هم اين روزها در حال فيلمبرداري است و چيزي كه اين وسط به شهر برلين مربوط مي شود، بعضي از صحنه هاي اين فيلم است. كروز چند وقت پيش از مقامات رسمي شهر تقاضا كرده بود به او و گروهش اجازه دهند از ساختمان مجلس آلمان براي فيلمبرداري استفاده كند، كروز مي خواسته يك صحنه از فيلم را روي گنبد شيشه اي ساختمان تاريخي رايش استاگ بگيرد، اما مقامات برليني چنين اجازه اي به او نداده اند آنها فقط دفتر نماينده ها و راهروهاي داخلي ساختمان را در اختيار تيم سازنده فيلم قرار خواهند داد و كروز از نماي بيروني ساختمان رايش استاگ اجازه دارد تنها به عنوان پس زمينه استفاده كند، فيلمبرداري اين صحنه قرار است در زمان تعطيلات نمايندگان آلمان انجام شود تا يك وقت به آنها صدمه اي واردنشود و امنيت شان به خطر نيفتد.
آنكارا
از آنكارا خبر مي رسد كه قطار سريع السير اين شهر به مقصد استانبول ديروز راه اندازي شد اين قطار با سرعت ۱۵۰ كيلومتر در ساعت، مسافت ۵۶۷ كيلومتري ما بين اين دو شهر بزرگ تركيه را در زمان ۴ ساعت و۳۰ دقيقه طي مي كند. مراسم باشكوهي نيز ديروز در ايستگاه قطار شهر آنكارا به همين منظور بر پا شد كه در آن وزير راه و ترابري كشور حضور داشت و اولين مسافران اين قطار سريع السير به استانبول رسيدند.
براي خريداري واگن ها و همچنين بازسازي  ريل هاي اين مسير جهت استفاده اين امر هزينه اي معادل ۵ ميليون دلار آمريكا پرداخت شده است.

هوا
درد دل
ما عادت داريم كه هميشه ديگران را مقصر بدانيم. با اين حال حقيقت معمولا چيز ديگريست. مثلا تقصير اين هوا چيست كه به تابستان نزديك شده و ناچار است هميشه گرم باشد ؟ ايراد از ماست كه هميشه دير مي رسيم.
ما اين بار هم دير رسيديم تا روزهاي غيرقابل پيش بيني بهار از دست رفت و ستون هواشناسي در انتهاي بهار كه بوي تابستان مي دهد متولد شد. بگذريم. حالا ما ناچاريم هر روز برايتان تنها از گرماي هوا بنويسيم. ممكن است شما از تكراري بودن حال و هواي اين ستون خسته شويد، ما به نظر شما احترام مي گذاريم اما تا از مقامات بالا دستور مرگ اين ستون اعلام نشود به كار خودمان ادامه مي دهيم. بالاخره شايد در اين شهر دو نفر پيدا شوند كه تا حالا ستون هوا را نخوانده باشند و دوست داشته باشند كه از دماي هوا باخبر شوند. بنابراين مي نويسيم: امروز دماي هوا با يك درجه افزايش نسبت به ديروز، حداكثر به۳۸ درجه سانتي گرادمي رسد. شب هم دما روي اعداد ۲۵ و ۲۶ نوسان دارد مواظب موتور كولرهايتان باشيد.

جعبه
ايران - اردن
اولين پيشنهاد امروز را اختصاص مي دهيم به تماشاي فوتبال. مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ در حال انجام است و تيم ملي فوتبال ايران امروز ساعت ۳۰:۱۷ ميزبان تيم ملي اردن خواهد بود. حتما اين مسابقه را تماشا كنيد، مسابقه خوبي خواهد شد. براي علاقه مندان به آشپزي مي گوييم كه طرز تهيه خوراك قارچ هاي كوچك با كرم تخم مرغ در برنامه به خانه بر مي گرديم آموزش داده مي شود اگر دوست داشتيد تماشا كنيد. سريال خانه اي در تاريكي را كه حتما دنبال مي فرماييد؟ ماه تابان تصميم مي گيرد از خانه خارج شود از سوي ديگر حيدرخان كه در چنگ سركار رفيعي گرفتار است، تحت فشار قرار گرفته تا اسراري را براي آنها فاش كند، ولي... ساعت ۳۰:۲۰ مي توانيد از شبكه سوم دنباله اين داستان را ببينيد. طنز نقطه چين هم همچنان بعد از دقايق بي شماري آگهي مطابق هر شب ساعت ۳۰:۲۲ پخش مي شود و آخرين پيشنهاد امشب تماشاي سريال بچه هاي خيابان است. اگر به هر دليلي جمعه نتوانستيد اين سريال را تماشا كنيد، محبوبه به كانون اصلاح و تربيت مي ره تا با نادين ملاقات كنه. در خانه سامان، تكبيري، مستوفي و سامان به دنبال راه حلي هستند تا نادين را به نحوي از مخمصه نجات دهند. ساعت ۲۳ تكرار اين مجموعه را مي توانيد از شبكه تهران مشاهده كنيد.

پرده
فيلمي براي هدايت
طرفداران صادق هدايت بد نيست بدانند همين روزها تصويربرداري يك مستند درباره او آغاز مي شود. اين فيلم زندگي هدايت را از ديد چند چهره معاصر كه در زمان حيات او زنده بوده اند، اسناد و مدارك زندگي اش و همين طور پرداخت تصويري از متن هاي به جا مانده درباره اش به تصوير مي كشد. دگافيلم تهيه كننده فيلم است و سام كلانتري به همراه محسن شهرنازدار مشتركا آن را توليد مي كنند. قرار است بخش هايي از فيلم هم در پاريس فيلم برداري شود. در ليست عوامل فيلم نام هاي آشنايي مثل شادمهر راستين (مجري طرح) بهروز غريب پور (مشاور هنري) هم به چشم مي خورد. ضمن اين كه جهانگير هدايت مشاور تحقيقات فيلم بوده است.
آنهايي كه عضو برنامه هاي شب فيلمنامه حوزه هنري هستند مي توانند امروز ساعت ۳۰:۱۶ و ۱۹ به ديدن فيلم آخر ادوارد زوئيك بروند كه همزمان فيلم آخر تام كروز هم هست. آخرين سامورايي داستان يك جنگجوي آمريكايي است كه ژاپني ها اجيرش مي كنند تا جلوي يك سامورايي و دار و دسته اش را بگيرد.« كن واتانابه» نقش اين سامورايي را بازي مي كند كه براي نقش آفريني اش نامزد اسكار هم شد.

فرهنگ
نمايشگاه مشبك كاري
درباره هنر مشبك كاري چقدر مي دانيد؟ اين هنر يكي از قديمي ترين هنرهاي ملي ايران است و البته مثل بيشتر هنرهاي ديگر اين سرزمين دارد هر روز كم رنگ تر مي شود. اگر علاقه داريد درباره اين هنر بيشتر بدانيد پيشنهادمان اين است كه سري به فرهنگسراي جوان ميدان خراسان خيابان خاوران بزنيد. در اين فرهنگسرا نمايشگاهي از كارهاي مشبك استاد اكبر صوتي كرماني برپاست. او كه سال ۱۳۰۸ در كرمان متولد شده تحصيلاتش را تا ديپلم در اين شهر ادامه داده و سپس حاج علي صوتي او را با اصول اين هنر آشنا كرده است. حالا اكبر صوتي يكي از هنرمندان مشهور مشبك در ايران است و تا به حال بيش از ۳۰ نمايشگاه اين طرف و آن طرف ايران برپا كرده است. يكي از ويژگي هاي كار او استفاده از مضامين مذهبي و اسلامي است و سبك او متكي بر يكپارچه بودن كار با حداقل اتصال اضلاع بر سطح چوب است. در اين نمايشگاه كه در نگارخانه فرهنگسراي جوان برپاست بيشتر از ۸۰ اثر از آثار مشبك اين هنرمند با مضمون اشعار و پرتره شخصيت هاي مختلف در معرض بازديد قرار گرفته است.

ورود
پيشنهاد
هواي گرم و دردسر تغيير محل زندگي - محل كار ما عوض شده-، رسيدن آگهي براي صفحه و قرباني شدن چند مطلب. در اين شرايط شايد بهتر باشد از همين نكته آخر بنويسيم.
دوستان لطف كردند و پيغام فرستادند كه ستون ذهن زيبا را هرگز حذف نكنيد. بنابراين ستون ذهن زيبا در هر شرايطي به زندگي اش در صفحه ادامه مي دهد. ستون هاي هواشناسي، تلويزيون و فرهنگسرا را هم كه ديگران تشخيص دادند بايد هميشه باشند به اين ترتيب قرباني بزرگ صفحه ما در زمان آمدن آگهي، ستون امروز است. براي اينكه شايد اين ستون تنها يك خواننده داشته باشد، پيشنهاد مي دهيم كه امروز به مشكل ما در زمان رسيدن آگهي براي صفحه فكر كنيد. اگر پيشنهادي داشتيد ما را در جريان بگذاريد. منتظريم.

ستون شما
پارك نكنيد!
آقاي محترمي در خصوص مطلب درج شده با عنوان «رانندگان متخلف و شهروندان جسور» ابراز نارضايتي كرده اند و گفته اند؛ اينجور كه شما مي فرماييد بنده ناچارم هر روز صبح در تمام همسايه هاي خود را بزنم تا صاحب راننده اي را كه در مقابل در ورودي پارك كرده است را پيدا كنم تا بتوانم از منزل خارج شوم.
-ما پيشنهاد ديگري داريم شما مي توانيد ساعت ورود و خروج خود را روي در پاركينگ خود نصب كنيد تا كساني كه در آن محل پارك مي كنند در آن زمان اتومبيل خود را بردارند و در ضمن اين امكان را نيز مي دهد كه شما با آن طرف رودررو نشويد تا خدايي ناكرده...
ما كدام را باور كنيم؟
گوشي را كه برمي داريم خانمي بسيار عصباني آنسوي خط فرياد مي زند: «آقا ما حرف چه كسي را باور كنيم. روزنامه ها مي نويسند قرار است زلزله بيايد و به سازمان ژئوفيزيك كه زنگ مي زنيم مي گويند به مطالب روزنامه ها توجه نكنيد، از زلزله خبري نيست. بالاخره ما حرف كداميك را قبول كنيم و باور كنيم.»

ذهن زيبا
مهم نيست كه چند نفر را خوشحال مي كني، مهم اين است كه چه كساني را خوشحال مي كني.
ضرب المثل آلماني 
«صبر قوي ترين داروست» زيرا غول نااميدي را به خاك هلاكت مي افكند. ماهي، به سراغ قلاب كسي مي آيد كه صبر مي كند.
ضرب المثل استونيايي 
«شهرت كاذب مانند اسفنج است» با آب غرور پر مي شود و با حرارت آزمايش خشك مي شود.
كارفيلد
گاهي زير كلاه كهنه فكر خوبي پيدا مي شود.
ضرب المثل نروژي 

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |