پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۳ - Jun 10, 2004
ضرورت وفاي به عهد و پيمان
وفاي به عهد و پايبندي به تعهدات از نظر اسلام از عالي ترين فضائل انساني است. قرآن كريم و آثار ائمه معصومين عليهم السلام حاكي از اين است كه وفاي به عهد يكي از شرايط اساسي ايمان محسوب مي شود و تخطي از آن در حكم بي ديني و بي ايماني است. اين اصل در محدوده روابط داخلي مسلمانان با يكديگر خلاصه نمي شود، بلكه مسلمين وظيفه دارند در برابر بيگانگان و كفار نيز اين اصل را رعايت نمايند. علي عليه السلام در همين زمينه به مالك اشتر فرمان مي دهد:
«و ان عقدت بينك و بين عدولك عقده، او البسته منك ذمه، فحط عهدك بالوفاء وارع ذمتك بالامانه واجعل نفسك جنه دون ما اعطيت، فانه ليس من فرائض الله شي الناس اشد عليه اجتماعاً مع تفرق اهوائهم، و تشتت آرائهم من تعظيم الوفاء بالعهود، وقد لزم ذلك المشركون فيما بينهم دون المسلمين لما استوبلوا من عواقب الغدر.
[نهج البلاغه فرمان مالك اشتر]
اگر بين خود و دشمنت پيمان بستي يا به او امان دادي، به عهدت وفا كن و شرط امانت را روي تعهدي كه كرده اي به جاي  آر و خود را در مقابل چيزي كه به دشمن داده اي سپر قرار ده؛ زيرا هيچ يك از واجبات الهي كه همه مردم با انديشه هاي گوناگون و عقيده هاي پراكنده اي كه دارند درباره آن شديداً اجتماع داشته باشند، بهتر از وفاي به عهد نيست. و مشركان هم پيش از اسلام وفاي به عهد را بين خود لازم مي دانستند، براي اين كه وبال پيمانشكني و خيانت را دريافته بودند.
امروز با حافظ
كه روز محنت و غم رو به كوتهي آورد
نسيم باد صبا دوشم آگهي آورد
بدين نويد كه باد سحر گهي آورد
به مطربان صبوحي دهيم جامه چاك
در بزرگداشت هفته دفاع مقدس
جشنواره تئاتر دفاع مقدس در مشهد برگزار مي شود
سيد محمد علوي، معاون هنري بنياد و دبير جديد جشنواره تئاتر دفاع مقدس گفت: زمان جديد برگزاري جشنواره هاي منطقه اي تئاتر دفاع مقدس و عمده ترين تغييرات ايجاد شده در دبيرخانه اين جشنواره با تاكيد بر جوانگرايي و ارتقاي كمي و كيفي جشنواره ها از سوي معاون هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، سيد محمد علوي، معاون هنري بنياد و دبير جديد جشنواره تئاتر دفاع مقدس اظهار داشت: دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس در پنجم مردادماه همزمان با سالروز عمليات غرورآفرين مرصاد در كرمان برگزار مي شود.
وي همچنين از تغيير زمان برگزاري جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس در همدان به ۱۷ مرداد ماه جاري همزمان با ميلاد حضرت فاطمه (س) و امام خميني (ره) خبر داد و افزود: آثار برگزيده در اين جشنواره ها به همراه نمايشهاي منتخب در جشنواره اروميه و آثار انتخابي از تهران در جشنواره سراسري تئاتر در هفته  دفاع مقدس در مشهد به رقابت خواهند پرداخت.
علوي با تاكيد بر اينكه آثار قبلي اعلام شده براي شركت در جشنواره هاي منطقه اي كرمان و همدان همچنان در اين شهرهاحضور خواهند داشت از هنرمندان و گروههاي هنري شركت كننده خواست تا بدون دغدغه به تمرينات خود ادامه دهند.وي با بيان اينكه دبير قبلي جشنواره تئاتر (جمالپور) به دليل پاره اي مشكلات از ادامه مسئوليت انصراف داده است، گفت: از آنجا كه خيلي از كارشناسان نيز حاضر به پذيرش اين مسئوليت در نيمه راه نبودند، شخصا دبيري جشنواره را عهده دار شدم.

بزرگداشت عبدالرحيم جعفري در بنياد بزرگ دايرة المعارف اسلامي برگزار شد
به عزيزي رسد افتاده به چاهي گاهي
007788.jpg
مصراعي از معيني كرمانشاهي كه در نشست تجليل از عبدالرحيم جعفري، بنيانگذار انتشارات امير كبير در بنياد بزرگ دايرة المعارف اسلامي خوانده شد، وصف حال وي و آنچه كه بروي گذشت بود: «به عزيزي رسد افتاده به چاهي گاهي»
همه جمع شده بودند؛ از ناشران خوش فكر و صاحب نامي كه در سر آرزوي ايجاد نشري همانند امير كبير را دارند، تا نويسندگان و اهل قلمي كه ساليان سال است آثار و نوشته هايشان از سوي اين ناشر پراعتبار به چاپ رسيده بود، تا ويراستاراني كه زير دست عبدالرحيم جعفري كار مي  كردند و اينك خود اهل قلماني صاحب نامند و تا مسئولان ارشاد ( از جمله شعايي، معاون فرهنگي وزير) و مسئولان كنوني انتشارات اميركبير، كه آمده بودند از بنيانگذار معظم ترين نشر خصوصي در تاريخ ايران تجليل كنند. تمامي آنهايي كه به پشت ميز سخنراني رفتند، ضمن تقدير از تلاش هاي جعفري، بركار ابتكاري و ارزنده محمد كاظم موسوي بجنوردي درود فرستادند كه پس از سالها چنين مراسمي را در تجليل از شخصيتي ترتيب داد كه كمتر كسي در خدمت وي به عرصه فرهنگ و نشر ترديد دارد.
احمد منزوي از نسخه هاي چاپي گفت، سيد فريد قاسمي از ربع قرن نظاره مدير اميركبير بر نشرش و سه دهه تلاش بي وقفه در بركشاندن آن و عبدالحسين آذرنگ از ويژگيهاي منحصر به فرد اين نشر و مقايسه اش با ناشران كهن و سرآمد غرب.
دكتر صاحب الزماني از خاطراتش گفت و بهاءالدين خرمشاهي از تبرئه مدير انتشارات اميركبير پس از انقلاب و اينكه هيچ  گاه اين حكم تبرئه اجرا نشد و سپس شعري در تجليل از جعفري خواند: «تا شكر چون كني و چه شكرانه آوري»
نشست، حدود چهار ساعت و نيم به طول انجاميد و در نهايت عبدالرحيم جعفري با واكر به صحنه رفت و از خاطراتش گفت و اينكه از يك حجره چندمتري مخروبه در ناصر خسرو كار نشر را شروع كرد و در سال هاي پاياني كارش صاحب موسسه اي بود با هزاران كارمند و صدها قرارداد تاليف. جالب ترين وجه ماجرا زماني بود كه مرتضي كافي به نمايندگي از مديريت كنوني انتشارات اميركبير مدالي را به جعفري هديه كرد.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
گزارش فروش روزانه فيلم هاي ايراني و خارجي تا تاريخ ۱۸ خردادماه اعلام شد.
«كما» به كارگرداني آرش معيريان بعد از ۷۷ روز نمايش در ۱۳ سينما با فروشي كه به مرز ۶۰۰ ميليون تومان مي رسد، پرفروش ترين فيلم است.
«باج خور» به كارگرداني فرزاد مؤتمن و با بازي فريبرز عرب نيا، نيكي كريمي، ايرج نوذري، بعد از ۱۳ روز نمايش در ۱۵ سينما ۲۰ ميليون تومان فروخت.«زهر عسل» به كارگرداني ابراهيم شيباني بعد از ۲۴ روز نمايش در ۲۰ سينما فروشي معادل ۷۷ ميليون تومان داشت.
«هم نفس» به كارگرداني مهدي فخيم زاده بعد از ۱۳ روز نمايش در ۲۰ سينما ۳۱ ميليون تومان فروخت.
تنها فيلم خارجي اين دوره «مصائب مسيح» بعد از ۳۳ روز نمايش در ۳ سينما فروشي معادل ۴۲ ميليون تومان داشت.

تازه هاي دنياي رسانه ها
قطعنامه اي كه به آساني خوردن آب تصويب شد!
نخستين تفسيرها درباره قطعنامه تازه شوراي امنيت مربوط به عراق حاكي از آن است كه اين قطعنامه كه چهار بار مورد اصلاح عبارتي قرار گرفت وضعيت را در عراق تغيير نخواهد داد و مشاهده كارايي آن به گذشت زمان نياز دارد و رويدادهاي بعدي نتيجه عملي آن را نشان خواهند داد. اين قطعنامه كه بر خلاف تظاهر چند دولت به مخالفت، به آساني و به اتفاق آراء از تصويب گذشت به دولت موقت عراق و وضعيت اين كشور كه بدون مجوز سازمان ملل به اشغال نظامي در آمده است مشروعيت و اعتبار بخشيد. اين قطعنامه ثابت كرد كه سران دولت ها خيلي سريع و آسان به سازش مي رسند و اين سازش ربطي به خواست و عقيده و همچنين انتظار ملت هايشان ندارد. طبق اين قطعنامه، اختيارات دولت موقت تنها در اداره نيروهاي امنيتي عراق است و اجازه اظهار نظر درباره عمليات نظامي آمريكا و وتوي آنها را ندارد. در قطعنامه آمده است كه ماندن و رفتن نيروهاي خارجي (۱۳۸ هزار آمريكايي و ۲۵ هزار نظامي خارجي ديگر) منوط به خواست دولت عراق است. مفسران عموماً گفته اند كه  اين جمله براي راضي كردن افكار عمومي بوده است و گرنه در عمل، دولت بغداد كه برگزيده آمريكاست بدون اشاره اين دولت، خروج نيروها را نخواهد خواست و تازه، خروج نيروي نظامي به دلايل لجستيك، سريع و فوري نيست و ماه ها و بلكه سال ها طول مي كشد. به نظر اين مفسران، تنها نكته مثبت اين قطعنامه اين است كه فرانسه، آلمان، روسيه و كانادا تعهدي به اعزام نيرو به عراق برعهده نگرفتند.
اعلان جنگ به فساد
روزنامه هاي بزرگ آمريكاي لاتين و اسپانيا اعلاميه وزيران ۳۴ كشور عضو سازمان كشورهاي قاره آمريكا را در پايان اجلاس دو روزه خود در شهر «كيتو»، يك اعلان جنگ به فساد اداري در اين منطقه از جهان خوانده اند.
اين وزيران در قطعنامه پاياني اجلاس خود تاكيد كرده اند كه وجود فساد اداري و لانه كردن آن را در سازمان هاي دولتي و غير دولتي قبول دارند و مي پذيرند كه همين فساد از رشوه و پارتي بازي تا اختلاس، جعل و كلاهبرداري ،رشد اقتصادي آمريكاي لاتين را مانع شده، دمكراسي را آبكي و ضعيف ساخته و عوام الناس را ناراضي و نوميد كرده است. اين وزيران راه حل مسئله را در ضربتي و فعالتركردن دستگاه هاي قضايي، ايجاد دادگاه هاي ويژه و اختصاصي مبارزه با فساد اداري به منظور پس گرفتن پول هاي به دست آمده از آن و طرد افراد ناصالح دانسته و تاكيد بر استرداد مجرميني كه به كشورهاي ديگر پناه مي برند، كرده اند و در عين حال گفته اند كه گماردن افراد غير واجد شرايط به سمتهاي اداري باعث بسط فساد مي شود.
مقايسه عكس ها
ديروز برخي روزنامه ها عكس پوتين و بوش را كه پريروز در جورجياي آمريكا برداشته شده در كنار عكس گورباچف و ريگان مربوط به دهه ۱۹۸۰ چاپ كرده و به طنز نوشته اند : تاريخ تكرار مي شود. دو عكس، سران دو كشور را در ژستي مشابه نشان مي دهد و زير نويس كوتاه آن يك دنيا معني دارد.

جشن بزرگداشت فردوسي در دانشگاه تهران
تهران - خبرگزاري كار ايران: جشن بزرگداشت فردوسي با حضور استادان زبان فارسي در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ادبي خبرگزاري كار ايران ايلنا اين مراسم كه با اجراي موسيقي و برگزاري نمايشگاه همراه خواهد بود در تاريخ ۲۱ خردادماه در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين مراسم دكتر باستاني  پاريزي، پرويز شهدادي و فرزانه آقايي به سخنراني خواهند پرداخت.
همچنين در اين مراسم، شعر و شاهنامه خواني توسط عليرضا شجاع پور اجرا مي شود و نمايشگاهي از كتاب هاي منتشر شده درباره فردوسي و شاهنامه در معرض ديد همگان قرار مي گيرد.
از ديگر برنامه هاي اين مراسم اجراي موسيقي، هم آوايي موسيقي و نقالي توسط گروه وصال و با سرپرستي مهدي نامدار است.
در حاشيه اين مراسم نمايشگاه نقاشي هانيبال الخاص، عربعلي شروه، ترانه صادقيان، ناصر محمدي، سيروس آقاخاني، فروزان پرويز، فرخنده مرعشي، رضا هدايت  و غزاله توكلمند در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.

نقد و بررسي فيلم رسم عاشق كشي
فيلم سينمايي «رسم عاشق كشي» ساخته خسرو معصومي، در انجمن روزنامه نگاران مسلمان نقد و بررسي مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين فيلم براي اولين بار در جشنواره سال گذشته كودك و نوجوان اصفهان به نمايش درآمد و جوايز مختلفي را دريافت كرد.
اين فيلم داستان يك فرد قاچاقچي چوب است كه در توطئه اي به هنگام قطع درخت دستگير مي شود و پس از انجام مراحل قانوني، محكوم به زندان مي شود. با زنداني شدن وي، پسر نه ساله او كه از نزديك شاهد اين ماجرا است، تصميم مي گيرد براي رفع نگراني مادرش با قاچاقچيان چوب همكاري كند و...نويسنده فيلمنامه  اين فيلم «خسرو معصومي» است و در آن حسين محجوب، حسين عابديني، گوهر خيرانديش، آرمان نيكزاد، حوريه ميرمحمدي به ايفاي نقش مي پردازند.
جلسه پرسش و پاسخ «رسم عاشق كشي» با حضور كارگردان، پس از نمايش اين فيلم از ساعت ۳۰/۱۸ - ۳۰/۱۶ روز پنجشنبه ۲۱ خرداد در فرهنگسراي ارسباران براي اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
دعواي شهرداري و قصاب ها بر سر نرخ گوشت هر كيلو ۲۶ قران
خردادماه سال ۱۳۳۲ در اوج درگيري ايران و انگلستان كه دولت تازه جمهوريخواهان آمريكا نيز وارد آن شده بود، مخالفت با اعتبارنامه برخي نمايندگان و وارد كردن اتهام به اين و آن در مورد مشاركت در ربودن و قتل سرتيپ افشارطوس رئيس شهرباني وقت، مسئله ديگري توجه تهراني ها را به خود جلب كرده بود و آن معارضه شهرداري با توزيع كنندگان گوشت (عمده فروش ها) بود كه ۱۹ خرداد به اوج خود رسيد و در اين روز اميني، شهردار وقت به عمده فروش ها اخطار كرد كه اگر بخواهند بيش از اين بازي درآورند، شهرداري خود مستقيماً به توزيع گوشت ميان قصابي ها اقدام خواهد كرد و چنانچه بعضي قصاب ها اخلال كنند در هر كوچه و خيابان دكه نصب خواهد كرد و به فروش گوشت مشغول خواهد شد. دعوا بر سر اين بود كه شهرداري نرخ گوشت را هر كيلو گرم ۲۶ قران تعيين كرده بود و قصاب هاي عمده فروش مدعي بودند كه با اين نرخ برايشان سودي حاصل نمي شود زيرا بايد گوشت را هر كيلو ۲۴ قران به قصاب هاي خرده فروش بدهند و با پولي كه به چوبدار براي خريد گوسفند مي دهند بيش از پنج شاهي (يك چهارم قران) در هر كيلو برايشان نمي ماند و شهردار مي گفت كه همين سود كافي است. ۱۹ خرداد كه اين مرافعه به اوج شدت رسيده بود، شهردار براي اجراي اخطار خود جمعي از سپورها را به حمام فرستاد، لباس سفيد پوشاند و آماده فروش گوشت در دكه ها كرد و از طرفي هم دست به خريد گوسفند از چوبدارها زد كه عمده فروش ها با مشاهده سپورهاي سفيدپوش جا خوردند و تسليم نظر شهردار شدند و قيمت گوشت در يك كيلو گرم ۲۶ قران تثبيت شد.

جشنواره فيلم هاي ورزشي تيرماه برگزار مي شود
سومين  جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  ورزشي  و تلويزيوني  با شعار ورزش ، رسانه  و همبستگي  اول  تا پنجم  تير در تهران  برگزار مي شود. سيدامير حسيني  رئيس  اين  جشنواره  امروز در مصاحبه  مطبوعاتي  و راديوتلويزيوني  با بيان  اين  مطلب  افزود: جشنواره  فيلمهاي  ورزشي  امسال همزمان  با هفته  المپيك  با همكاري  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  در آكادمي ملي  المپيك  مجموعه  ورزشي  انقلاب  تهران  و فرهنگسراهاي  خاوران  ، بهمن  ، ابن  سينا و ارسباران  تهران  برگزار خواهد شد.
وي  گفت  : در اين  دوره  از جشنواره  آثار ورزشي  سينمايي  و تلويزيوني  در۷ بخش  ارائه  مي شود كه  بهترين  آن ها به  جشنواره  بين المللي  ميلان  ايتاليا ارسال  خواهد شد.
حسيني  گفت : تاكنون  بيش  از ۱۰۰ اثر خارجي  به  دبيرخانه  اين  جشنواره ارسال  شده  است  كه  موضوعات  آن شامل  مستندها، گزارشها ، نمايشها، انيميشن  و رسانه  هاي  نو است .
حسيني  مرور آثار سينمايي  ورزشي  و تلويزيوني  در ۱۰۰ سال گذشته  و بررسي  آثار برگزيده  جشنواره  قبل  و آثار برتر ايراني  جشنواره سال  قبل  ميلان  ايتاليا را از ديگر برنامه  هاي  جشنواره  امسال  برشمرد.

نخستين جشنواره چشم انداز شعر معاصر ايران برگزار مي شود
به كوشش شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي در مهر ماه امسال نخستين جشنواره چشم انداز شعر معاصر ايران با حضور شاعران ۴۰ كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري كار ايران ايلنا ،علي اصغر محمد خاني دبير مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي گفت: مهر ماه امسال براي اولين بار نخستين جشنواره چشم انداز شعر معاصر ايران را در كشور برگزار مي كنيم كه در اين همايش شاعران ۴۰ كشور به سخنراني و شعر خواني خواهند پرداخت.
وي در ادامه افزود: محورهاي اين همايش در حال حاضر هنوز اعلام نشده است كه در طول هفته آينده اين محورها به اطلاع علاقه مندان خواهد رسيد.

شعري از زنده ياد تيمور ترنج در سوگ امام(ره)
اي صداي صبح
گردباد
لحظه اي از گام هاي بلند تو بود
هنگام كه مي رفتي
تا تنپوش سپيده دمان را
بر تن كني
و سالها ،
در گذر از نام بزرگ تو
ثانيه ها را
سلام مي گفتند .
چندان به بوي سپيده دمان آغشته بودي
كه بي حضورت
خروسان
آوازهاي روشن بيداري
نمي خواندند
بي تو !
بغضي سنگين
در سينه آسمان
نشسته است.

پاسخ به پرسش پزشكي
هايپوكليميا
دكتر روزنفلد در جواب به سئوالي گفته است كه بيماري «هايپوكليميا» از كمبود پتاسيم در خون ناشي مي شود كه مي توان آن را با خوردن مواد غذايي پتاسيم دار به ويژه زردآلو و گوجه فرنگي و يا قرص پتاسيم جبران كرد. بايد دانست كه كمبود پتاسيم عوارض قلب را تشديد مي كند.

بهارستان
به چيزهاي ناب انديشيده ايم
دست يكديگر را گرفتيم
و آنجا در روشنايي
گريه كنان يكديگر را يافتيم
پل والري- ترجمه محمدعلي اسلامي ندوشن

نگارستان
راه
007791.jpg
۱. منيدرت هوبه ما Meindert Hobbema
۲. تولد: آمستردام ۱۶۳۸ وفات: آمستردام ۱۷۰۶
۳. سبك هنرمند: رئاليسم (به تصوير كشيدن آنچه كه در واقعيت وجود دارد و ديده مي شود. اين سبك از سال ۱۸۴۹ با اثر كوربه به نام «سنگ شكنان» معرفي شد)
۴. درباره هنرمند: «هوبه ما»؛ دوست و مريد «ياكوب ون روسدل» بود و اغلب اين دو از يك منظره يا ايده نقاشي مي كردند اما؛ در آثار روسدل، توجه به احساس هاي نهفته در موضوع بيشتر نمايان بود و در آثار «هوبه ما» از همان موضوع؛ تأكيد بر ظرافت ها بيشتر ديده مي شد. «هوبه ما»؛ در اوج هنر و استادي در سال ۱۶۷۰ ازدواج كرد و به عنوان جمع كننده ماليات شراب خانه ها شروع به فعاليت و امرار معاش كرد؛ اگر چه در اين مدت آثار بسيار كمي آفريد؛ ولي مي توان گفت كه نقاشي را كنار گذاشت، چرا كه تعداد كارها بسيار اندك و موضوع ها پيش پا افتاده و بي ارزش بود. بسياري معتقدند اگر او به طور جدي به نقاشي ادامه مي داد؛ به هنرمندي بزرگ و بي نظير بدل مي شد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: جاده خاكي / ۱۶۶۳ / رنگ روغن روي بوم / ۳/۱۲۸*۱۰۸ سانتي متر.استفاده از رنگ قهوه اي گرم و فضايي صميمي؛ پاييزي زيبا را به تصوير كشيده است.راه پر پيچ و خم، خطاي ديدي ايجاد كرده كه طول جاده زيبا و عميق جلوه مي كند. «هوبه ما» استاد استفاده از رنگ و نور در نقاشي بود. توجه كنيد به زيبايي چمن زار و درختان سمت چپ تابلو و حيوانات و انسانهايي كه با بازي با رنگ و نور به زيبايي تصوير شده اند.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
حسرت
اول برج است. به خانه مي روم با جعبه شيريني در دست.
چشم هايم خيس است و در حسرت آن خروس قندي هستم كه سال ها پيش، روزي پدرم به من داد، من آن را پس دادم و گفتم: اين هم شد شيريني؟
و چشم پدرم خيس شد.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
دوبار دستگيري در يك روز
آبردين: يك راننده در اسكاتلند در يك روز دوبار توسط پليس دستگير شد.
وي ابتدا در ساعت ۴ بعدازظهر روز سه شنبه به اتهام رانندگي تحت تأثير مشروبات الكلي دستگير شد و چند ساعتي را در زندان سپري كرد. اما اين پايان ماجرا نبود چون دو ساعت پس از آزادي از زندان مجدداً به دليل ارتكاب جرمي مشابه دستگير شد ولي اين بار در زندان باقي ماند تا در دادگاه محاكمه شود.
رايحه درماني در زندان
مكزيكوسيتي: مسئولان يك زندان در مكزيك به رايحه درماني زندانيان مي پردازند. اغلب مجرمان ساكن اين زندان به دليل ارتكاب قتل در حال تحمل حبس هاي طولاني مدت هستند.در داخل سلول ها، رايحه هاي ملايم پخش مي شود و همچنين زندانيان مجبور هستند در طول روز به موسيقي كلاسيك آرام و بدون كلام گوش دهند.
ذرت بو داده به جاي نفت
اسلو: مقامات محيط زيست كشور نروژ قصد دارند با برگزاري مانورهاي مختلف خود را براي مقابله با نشت احتمالي نفت در آب هاي اين كشور آماده كنند.
اما براي برگزاري مانور نياز به پخش نفت در دريا وجود دارد كه در صورت ورود نفت به دريا آسيب جبران ناپذيري به محيط زيست وارد مي شود.به همين دليل يك دانشمند نروژي پيشنهاد داده است در هنگام برگزاري مانور، به جاي نفت، ذرت بوداده داخل دريا بريزند. ذرت بو داده وقتي آب دريا را جذب مي كند، كاملاً  ويژگي نفت را پيدا مي كند، اما هيچ گونه تبعات منفي زيست محيطي دربرنخواهد داشت.
محكوميت زن بي حوصله
هيوستون: يك زن در آمريكا كه به دو اسب خود گرسنگي داده بود به تحمل ۳۰ روز حبس محكوم شد و در سه روز اول محكوميت تنها آب و نان در اختيارش قرار داده خواهد شد.اين زن ۲۸ ساله به مدت ۴ماه به اين دو اسب غذا نداد چون حوصله نگهداري از آنان را نداشت.به همين دليل قاضي پرونده دستور داد او را به مدت ۳۰ روز در يك سلول زنداني كنند و روي ديوار سلول پوسترهاي بزرگي از دو اسب نگون بخت را كه گرسنگي كشيده بودند، نصب نمايند.او همچنين در سه روز اول دوران محكوميت خود تنها آب و نان دريافت خواهد كرد.
بحران خرخر
اسلو: دولت نروژ به يك شركت نفتي در اين كشور دستور داده است، اتاق هاي خصوصي براي استراحت كارگران ميادين نفتي خود در نظر بگيرد. كارگران اين شركت شب ها در اتاق هاي دو يا چند نفره استراحت مي كنند كه صداي خرخر برخي از كارگران خسته باعث سلب آسايش ديگران مي شود.
به همين دليل اين شركت موظف شد براي جلوگيري از گسترش بحران خرخر اتاق هاي خصوصي براي كارگران خود در نظر بگيرد.
اين شركت حتي حاضر است پول لازم براي انجام عمل جراحي جهت جلوگيري از خرخر كردن كارگران را بپردازد اما در عوض اتاق هاي خصوصي تهيه نكند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري مژده: نمايشگاه آثار مدادرنگي مژده طباطبايي / ۲۱ تا ۲۶ خرداد / سعادت آباد، علامه طباطبايي، ۱۸ شرقي، شماره ۹۱، واحد يك / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي هايده توتونچي / ۲۲ تا ۲۸ خرداد / خيابان وزراء، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگار خانه آبتين: نمايشگاه نقاشي «تصوير لالايي ها» محمود واصفي / ۲۲ تا ۲۷ خرداد / خيابان ولي عصر، جنوب پارك وي، كوچه خاكزاد، شماره ۱ + ۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي و سفال فارغ التحصيلان پيش دبستاني حديث / ۲۳ تا ۲۷ خرداد / خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶ / تلفن: ۴-۸۹۱۱۶۱
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه آثار نقاشي و كاليگرافي حميدرضا اكبري / ۲۱ تا ۳۱ خرداد / زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي الياد / ۲۲ تا ۲۷ خرداد / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه انقلاب: نمايشگاه نقاشي به مناسبت روز جهاني صنايع دستي آثار فرج الله عطا / ۳۰ خرداد تا چهارم تير / بزرگراه نواب، خيابان كميل شرقي / تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه آثار طراحي و نقاشي، نقش برجسته و باتيك گروهي از هنرمندان / ۲۳ تا ۲۸ خرداد / بلوار كشاورز، نبش ۶ آذر، روبروي پارك لاله / تلفن: ۸۹۶۲۹۰۱
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي گروهي، نمايشگاه نقاشي محمدرضا ظهوريان / از ۲۳ تا ۲۸ خرداد / خيابان ولي عصر، بالاتر از عباس آباد، كوچه زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي ترانه صادقيان «شاهنامه فردوسي» / ۲۴ تا ۲۹ خرداد / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸

گل و گياه
لئونوتيس
007785.jpg
نام علمي: Leonotis Leonurus
خانواده: LABIATAE
به صورت درختچه يا بوته اي به بلندي ۲ متر و گستردگي ۱ متر است داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل و طويل بوده و گلهاي نارنجي - قرمز آن در پاييز تا اوايل زمستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا تهيه قلمه چوب سبز در اواخر بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |