پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۳ - Jun 10, 2004
آخرين شماره «گل آقا» منتشر شد
007803.jpg
گروه اجتماعي: پس از ۲ سال كه از توقف هفته نامه گل آقا مي گذرد همكاران و دوستان وي به مناسبت چهلمين روز درگذشت زنده ياد كيومرث صابري آخرين شماره «گل آقا» را منتشر كردند.
اين ويژه نامه كه به سبك و سياق هفته نامه گل آقا منتشر شده در بخش هاي مختلف به معرفي زندگي و آثار گل آقا و خاطراتي از همكارانش پرداخته است.در دو كلمه حرف حساب ويژه نامه گل آقا كه پس از مرگ كيومرث صابري به قلم ريتا اصغر پور نوشته شده است هدف از انتشار آن شادي مردم عنوان شده و در ادامه آمده است: عصا و عينك و قلم و باقي ابزارآلات گل آقايي را روي ميزشان چيده، عكسشان را بالاي محل جلوسشان در آبدارخانه آويزان كرده، با مشاركت و همراهي بقيه اصحاب و ادناب گل آقا،آبدارخانه راآب وجارووبراي دل مردم ايران نشريات گل آقا را منتشر مي كنيم. اما دو كلمه حرف حساب را بي وجود مقام شامخ گل آقايي نتوانيم زدن، كه نه دل ودماغش را داريم نه از عوام و بي سوادي چون ما چنين بر مي آيد. اين يك، هنر جاودانه گل آقا بود و بس.پوپك صابري دختر گل آقا در ته مقاله اين شماره نوشته است: هفته  نامه گل آقا ديگر منتشر نمي شود. همان گونه كه گل آقا خواسته بود و تا آخرين لحظه هم دلايل آن را به كسي نگفت اما آرزو و خواست من و همكاران گل آقا اين بود كه يك بار ديگر و براي آخرين بار هفته نامه گل آقا را منتشر كنيم، اين بار تقديم به مردي كه همه عمر خود را صرف شادماني مردم سرزمينش كرد.پوپك صابري قول داده است كه هفته نامه بچه هاي گل آقا، ماهنامه، سالنامه و كتاب گل آقا باز هم منتشر مي شوند.شماره ويژه گل آقا كه شماره ۱+۵۶۴ را بر صفحه اول دارد در ۵۲ صفحه و قيمت ۵۰۰ تومان در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.

فردا در ششمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق
علل افزايش بيماري هاي قلبي در ايران بررسي مي شود
* فشارهاي روحي و اقتصادي خطر بيماريهاي قلبي را افزايش داده است
007806.jpg
گروه اجتماعي: ششمين كنگره سراسري «تازه هاي قلب و عروق» با محوريت پيشگيري از بيماريهاي قلبي، تشخيص و نيز آخرين يافته هاي درماني فردا در مشهد آغاز به كار مي كند.به گزارش خبرنگار ما، دكتر منوچهر رادپور، نايب رئيس كنگره درخصوص افزايش بيماريهاي قلبي گفت: استرس هاي اقتصادي و رواني به همراه ساير عوامل خطر بيماريهاي قلبي منجر به افزايش فشارخون، بي نظمي ضربان قلب و لخته شدن خون در عروق كرونري مي شود و آمار مبتلايان به انفاركتوس قلبي را افزايش داده است.
وي افزود: افزايش فشارهاي روحي و مشكلات اقتصادي در مواردي نقطه آغاز براي تظاهر بيماريهاي قلبي در افراد مستعد مي شود و شايع ترين سن شروع بيماري بين ۴۰ تا ۵۰ سالگي كه متأسفانه به دليل نحوه غلط زندگي در تغذيه ،كم تحركي، استعمال دخانيات و فشارهاي روحي سن ابتلا به بيماريهاي قلبي رو به كاهش است.
بر اساس اين گزارش، حجت زاده كارشناس مسئول پيشگيري از بيماريهاي قلبي - عروقي وزارت بهداشت نيز گفت: مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي در افراد سيگاري ۷۰ درصد بيشتر از غيرسيگاري هاست. وي افزود: ۱۰ عامل عمده خطر در دنيا وجود دارد كه علت بيش از يك سوم موارد مرگ و مير در جهان است و دخانيات در اين ميان چهارمين عامل آن است و بيش از سه چهارم بيماريهاي قلبي - عروقي ناشي از دخانيات، فشارخون و كلسترول خون بالاست.
از سوي ديگر، محمدحسن نظافتي، دبير اجرايي كنگره يكي ديگر از علل بروز بيماريهاي قلبي را مصرف داروهاي لاغري ذكر كرد و گفت: داروهاي لاغري با تغيير در پروتئين و الكتروليت هاي بدن مي تواند منجر به ضعف عمومي، تپش قلب و تنگي نفس شود و بي نظمي هاي خطرناك قلبي را به همراه دارد.
دكتر نظافتي در مورد داروهاي «اكستازي» يا شادي آور كه زمينه بي خوابي و شادي كاذب را فراهم مي آورد گفت: استفاده از اين داروها، با توجه به برهم خوردن فيزيولوژي بدن، زمينه بي نظمي هاي ضربان قلب و نيز كاهش وزن و بقيه مسايل زيانبار را فراهم مي كند. وي افزود: بيماريهاي قلبي در مردان شايع تر از زنان بوده و شيوع آن در زنان ده سال ديرتر از مردان است كه پس از يائسگي در زنان، ميزان آن يكسان مي شود.
دكتر مسعود قاسمي دبير كنگره نيز با اشاره به مطالعات كاربردي «پيوند سلول قلب» در كشور گفت: تاكنون افرادي كه بر اثر نارسايي هاي قلبي، عضله قلب خود را از دست مي دادند، اميدي جز پيوند قلب نداشتند، اين در حالي است كه در روش پيوند سلولي قلب، پس از جداسازي سلول هاي مغزاستخوان و انجام فعاليت هاي آزمايشگاهي روي آنها، سلول هاي موجود به كمك شيوه «آنژوپلاستي» يا جراحي به داخل عضله قلب تزريق مي شود كه اين امر به ترميم عضلات قلب مي انجامد.
دكتر قاسمي با اشاره به اينكه، روش پيوند سلولي قلب، نسبت به روش پيوند قلب، كم خطرتر و كم  هزينه تراست گفت: با بهره گيري از اين روش مي توان با استفاده از سلول هاي بنيادي به ترميم عضله قلب كمك كرد. اين سلول ها قادرند به هر نوع سلول ديگر بدن از قبيل مغز، خون و عضله تبديل شوند و در افراد بالغ مي توان از اين سلول ها كه در مغزاستخوان وجود داشته و به طور معمول كار ساختن گلبول هاي خوني را به عهده دارند، براي ترميم عضله قلب استفاده كرد.

طرح ساماندهي مشاورين املاك و خودرو اجرايي مي شود
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از اجرايي شدن طرح ساماندهي دفاتر مشاورين املاك و خودرو خبر داد و گفت: به منظور دادن مجوز به اين بنگاه ها در هفته قوه قضائيه عمليات اجرايي اين طرح آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس سيد محمد  رضا عليزاده صبح ديروز در يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران به تبيين فعاليت هاي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در دوره پنجسال رياست آيت الله شاهرودي پرداخت و گفت: در زمان تاسيس اين سازمان در سال ۱۳۰۲ تا سال ۷۸، هزار و ۴۱۶ دفتر اسناد رسمي و هزار و ۲۲۹ دفتر ازدواج و طلاق ايجاد شده و اين در حالي است كه تا پايان سال ۸۲، هزار و ۸۳ دفتر اسناد رسمي و ۲ هزار و ۲۰۰ دفتر ازدواج ايجاد شده كه در هفته قوه قضائيه به ترتيب به ۳ هزار دفتر رسمي و ۲ هزار و ۴۰۰ دفتر ازدواج و طلاق خواهد رسيد. رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اشاره به پيشرفت طرح نقشه برداري هوايي از املاك گفت: تا پايان سال ۸۲ عمليات حدود ۹۰ واحد شهري به اتمام رسيده و كار ۴۰ واحد ديگر در هفته قوه قضائيه به اتمام خواهد رسيد.
عليزاده سند دار شدن بافت مسكوني را يكي از اقدامات موثر و خوب سازمان ثبت اسناد و املاك خواند و اضافه كرد: در تمام دوره پنج ساله برنامه دوم ۲ هزار و ۳۰۰ جلد سند صادر شده بود كه در اين دوره ۴۰۰ هزار سند در اجراي ماده ۱۴۰ قانون برنامه  صادر شده است كه اگر اين روال ادامه پيدا كند تا پايان برنامه سوم از ۶۰۰ هزار جلد فراتر مي رود.
عليزاده پيشرفتهاي صورت گرفته در مالكيت معنوي را نيز در مقايسه با دوره هاي گذشته چشمگير عنوان كرد و گفت: در تمام ادوار ما فقط به يك كنوانسيون در مالكيت معنوي ملحق شده  بوديم كه در پايان دوره به ۴ كنوانسيون ملحق شديم و آئين نامه ها و طرح هاي زيادي نيز در اين دوره تصويب و اصلاح شده است.عليزاده اظهار داشت: دفاتر ثبتي از اين پس مي توانند با اتصال به شبكه مركزي امور مربوط به ثبت ملك و استعلامات ملك را از طريق رايانه  دريافت كنند كه اين كار تا پايان سال جاري در سه واحد ثبتي عملياتي مي شود.
عليزاده با اشاره به تخلفات صورت گرفته در واحدهاي ثبتي و دفاتر اسناد گفت: سازمان بازرسي و دستگاه هاي نظارتي سازمان بر اين قسمت ها مستمرا بازرسي دارند و مورد تخلف در دادگاه انتظامي سردفتران در همه استان ها و دادگاه تجديد نظر تهران رسيدگي مي شود. همچنين رئيس اين سازمان اختيار دارد تا در مواردي كه كار سردفتر منافي وظايف او باشد وي را شش ماه از كار خود معلق كند.عليزاده گفت: متاسفانه مردم تخلفات صورت گرفته در دفاتر اسناد رسمي و سازمان گشت را گزارش نمي كنند.
عليزاده از اجرايي شدن طرح ساماندهي مشاورين املاك و خودرو خبر داد و گفت: فرمهايي در اين جهت تنظيم شده كه در هفته قوه قضائيه آگهي خواهد شد تا مشاورين املاك و خودرو جوازشان را از ثبت بگيرند.

رشته تخصصي «ترك اعتياد» در دانشگاههاي علوم پزشكي ايجاد مي شود
قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد: در صورت انجام برآوردهاي اوليه و تأمين اعتبارات لازم رشته تخصصي ترك اعتياد سال آينده در برخي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ايجاد مي شود.
جبل عاملي در گفت وگو با ايسنا افزود: براساس مذاكرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با دانشگاههاي «سنت جرج» انگلستان و «ييل ويكا» مقرر شده تا رشته تخصصي ترك اعتياد در سطح فوق ليسانس و دكترا در بعضي دانشگاههاي كشور ايجاد شود.وي با اعلام اين كه توافق تلويحي در زمينه راه اندازي اين رشته تخصصي با دانشگاهها صورت گرفته است خاطرنشان كرد: بر اين اساس توافق شده است تا دو سوم اساتيد و مدرسان اين رشته از دانشگاههاي نامبرده تأمين شود.

وزارت ارشاد خبر داد
قيمت كاغذ روزنامه ها كنترل مي شود
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقدامات اخير اين وزارتخانه براي كنترل رشد بي رويه قيمت كاغذ روزنامه در بازار آزاد خبر داد.
به گزارش ايسنا سيد محمد صحفي گفت: به دنبال افزايش غيرمتعارف قيمت كاغذ روزنامه در بازار و مشكلاتي كه به تبع آن براي مصرف كنندگان - به ويژه موسسات مطبوعاتي كشور - ايجاد شده تلاش هايي صورت گرفته تا با عرضه كاغذ توليد داخلي، قيمت كاغذ به نرخ واقعي آن برسد.
وي در تشريح اين اقدامات گفت: در اولين گام با پرداخت سي ميليارد ريال از يارانه يكصد ميليارد ريالي سهميه سال ۸۳ به كارخانه چوب و كاغذ مازندران موافقت شد.
وي ادامه داد: هم چنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اقدامي ديگر در تلاش است دولت مبلغ ۵۰ ميليارد ريال يارانه هاي معوقه سال ۸۲ كارخانه چوب و كاغذ مازندران را پرداخت كند تا تنها كارخانه توليد كاغذ روزنامه و تحرير كشور با توانمندي بيشتري به فعاليت پرداخته و با ارايه محصولات خود نيازمندي هاي رو به تزايد مطبوعات كشور را پاسخگو باشد.
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هم چنين از تمهيدات اين وزارتخانه براي افزايش ميزان واردات كاغذ جهت تعديل رابطه عرضه و تقاضا خبر داد و گفت: هم اكنون در حال رايزني هستيم تا كارخانه چوب و كاغذ مازندران مازاد توليد و يا واردات كاغذ خارجي را - با نرخ غير تثبيتي - وارد بازار كند و به اين ترتيب قيمت كاغذ در بازار واقعي شود.
صحفي اظهار اميدواري كرد كه با تأمين زودهنگام اعتبارات مربوط به كاغذ وارداتي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي امكان واردات به موقع كاغذ فراهم شود.

پزشكيان:
بي عدالتي در منابع مالي «بهداشت و درمان» آشكار است
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بي عدالتي در منابع مالي سيستم بهداشت و درمان را بسيار آشكار دانست و گفت: اين سيستم بسيار هزينه  زاست.
به گزارش ايسنا، دكتر مسعود پزشكيان در نشست شوراي اقتصاد سلامت سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اين كه براساس محاسبات مركز ملي، ۴ هزار و ۷۷۷ ميليارد تومان براي هزينه سلامت برآورد شده است، افزود: اين در حالي است كه فقط ۱۵۰۰ ميليارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص يافته كه اين ميزان فقط ۸۰ درصد بيماران بستري، ۴۰ درصد بيماران سرپايي، صد در صد بهداشت و صد در صد آموزش را پوشش داده است.
براساس اين گزارش، دكتر موسوي، مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني نيز گفت: افزايش بار تعهدات بيمه خدمات درماني طي سالهاي اخير، اين سازمان را به طور جدي با چالش مالي روبرو كرده است.
وي افزود: چالش بدهي اين سازمان از سال ۷۴ مطرح بود كه در سالهاي گذشته براي رفع اين مشكل از اعتبارات بانكي استفاده مي شد ولي در سالهاي اخير با افزايش بار تعهدات اين سازمان از جمله پرداخت ۲ برابر تعرفه به اعضاي هيأت علمي، پوشش مصدومين تصادفي و صعب العلاج به طور جدي با مشكل مواجه شده ايم.
وي افزود: با پيگيريهاي انجام شده اين سازمان، ۵۰ ميليارد تومان از مطالبات خود را دريافت كرده واين در حالي است كه سرانه پيش بيني دولت براي هر نفر ۱۸۰۰ تومان بوده در حالي كه ميزان واقعي ۲۴۰۰ تومان است.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني، با اشاره به تحت پوشش بودن ۳۶ ميليون نفر در اين سازمان يادآور شد: اين سازمان طرف قرارداد ۴۳ هزار مركز درماني است كه اين تعداد شامل ۷۱۸ بيمارستان، ۶ هزار داروخانه و ۳ هزار مركز پاراكلينيك است.

برنامه جامع دولت براي تأمين مسكن و اشتغال معلولان كشور
گروه اجتماعي: برنامه جامع دولت براي تامين مسكن و اشتغال معلولان كشور اعلام شد.بخش اول اين خبر كه قرار بود ديروز در صفحه اول روزنامه چاپ شود به دليل جابجايي اخبار در آخرين لحظات سهواً حذف شد. ضمن پوزش از خوانندگان ،بخش تكميلي و چكيده اي از خبر ديروز بدنبال مي آيد.
بنابراين گزارش دكتر مكارم معاون سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: براساس اين برنامه كليه دستگاهها موظفند در طراحي، توليد و احداث ساختمانها و اماكن عمومي و معابر و وسايل به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره مندي از آنها براي معلولان همچون افراد عادي فراهم شود.بنابر اين گزارش تخصيص تسهيلات اعتباري براي خود اشتغالي و احداث واحدهاي توليد و خدمات اشتغال زا، اختصاص ۳ درصد مجوزهاي استخدام و واگذاري ۱۰درصد واحدهاي مسكوني احداثي و استيجاري ارزان قيمت به معلولان كه مشروح آنها را مي توانيد در صفحه ۲۶ چهارشنبه (ديروز ۲۰ خرداد )بخوانيد.

توضيح
مديريت بيمارستان ايرانمهر در واكنش به چاپ خبري در صفحه ۲۶ همشهري ديروز به نقل از خبرگزاري مهر كه با عنوان «دلايل پزشكي قانوني قانع كننده نيست» توضيح داده است: اينجانب درمورد مطالب بيان شده در مصاحبه بسيار ارزشمند رياست محترم پزشكي قانوني گفته ام، مراقبت هاي بعد از عمل يك كلمه عام است نه «عاميانه» و هنوز در اين مورد چيزي به ما ابلاغ نشده است. پس از ابلاغ رسمي مطالب چنانچه لازم باشد پاسخ مناسب داده خواهد شد.

۳۰دستگاه آمبولانس اورژانس اين هفته  از گمرك ترخيص مي شود
گروه اجتماعي: مشكل ترخيص ۳۰ دستگاه آمبولانس از گمرك با دستور رئيس گمرك ايران قرار است اواخر هفته حل شود، اما موضوع خريد ۵۰۰ دستگاه ديگر به دليل عدم گشايش اعتبار، معطل مانده است.
به گزارش همشهري دكتر قائم پناه معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب گفت: آمبولانس هايي كه در داخل ساخته مي شوند آمبولانس كلاس پايين هستند و استاندارد لازم را براي فعاليتهاي پزشكي و درماني ندارند و فقط بيمار را حمل مي كنند. دكتر محمد جعفر قائم پناه، معاون توسعه، مديريت و منابع وزارت بهداشت افزود:آمبولانس بايد به گونه اي باشد كه قدرت موتور آن به حداكثر شتاب ممكن برسد ولي متأسفانه آمبولانس هاي ساخت داخل چنين ويژگي را ندارند.
وي در خصوص ترخيص ۳۰ دستگاه آمبولانس مستقر در گمرك گفت: عليرغم اينكه بايد به آمبولانس ها عوارض گمركي تعلق نگيرد با اين تفاسير ما حاضريم عوارض گمركي را بپردازيم ولي هنوز اين كار عملي نشده است.
دكتر قائم پناه افزود: از سال گذشته مبلغ ۱۱ ميليارد تومان به شركت ايران خودرو ديزل طي قراردادي پرداخت نموده ايم متأسفانه به قرارداد ها عمل نكرده  اند و ۳۳ دستگاه آمبولانس وارد كشور شده و در گمرك قرار دارند. عليرغم يك ماه پيگيري هاي مكرر هنوز اداره گمرك اعلام نكرده است كه حق عوارض اين آمبولانس ها چقدر است تا با پرداخت آن آمبولانس ها وارد ناوگان شوند.
وي افزود: همكاران ما در وزارت صنايع تمايل به ورود خودروهاي خارجي به كشور ندارند، حتي اگر به قيمت جان مردم باشد، اين در حالي است كه هر روز تأخير در ترخيص اين آمبولانس ها خسارات جاني به دنبال دارد. وي پرداخت ۱۱ ميليارد تومان به شركت ايران خودرو ديزل و عمل نكردن اين شركت به تعهدات خود را شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت دانست. از سوي ديگر اعياني مسئول خريد خودرو دانشگاههاي علوم پزشكي كشور در وزارت بهداشت كه پيگيري امور اداري مربوط به اين آمبولانس ها را بعهده دارد به خبرنگار ما گفت: براساس قراردادي كه با شركت ايران خودرو ديزل منعقد شده، سالي ۶۰۰ دستگاه آمبولانس كه ۳۰ دستگاه آن به صورت CBU براساس قرارداد و بقيه بصورت ckv يعني به منظور ايجاد اشتغال در اينجا مونتاژ مي شوند وارد ناوگان اورژانس مي شوند. وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ما كه از سوي گمرك نامه اي براي روزنامه ارسال شده كه وجود ۳۰دستگاه آمبولانس اورژانس كشور را در گمرك انكار مي كند گفت: اين ۳۰ دستگاه در گمرك غرب مستقر است وپروانه گمركي آن به نام شركت ايران خودرو ديزل مي باشد.
وي افزود: به دستور آقاي كرباسيان، رئيس گمرك ايران به لحاظ ضروري بودن آمبولانس ها قرار است تا آخر هفته آنها را از گمرك ترخيص كنيم تا بعدعوارض گمركي آن پرداخت شود.
اعياني گفت: قرار است اين ۳۰ دستگاه آمبولانس بين دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور توزيع شود. دكتر قائم پناه در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص خريد ۵۰۰ دستگاه آمبولانس از خارج و دليل مسكوت ماندن پرداخت ۱۰۰ ميليون دلار وام بانك جهاني براي خريد اين آمبولانس ها گفت: از طريق بانك جهاني دو مناقصه بين المللي برگزار كرديم كه در يكي برنده شديم و منجر به عقد قرارداد شد، طبق قانون بايد گشايش اعتبار مي كرديم تا وام بانك جهاني را دريافت كنيم، ولي متأسفانه به دليل مشكلات موجود داخلي ۳ ۲، ماه است كه درگير اخذ مجوز از وزارت بازرگاني هستيم و در نهايت منجر به اين شده است كه در هيات دولت مطرح شود كه گشايش اعتبار انجام شود يا خير؟ به محض تصويب، اقدام به خريد آمبولانس ها خواهيم كرد.

زلزله هاي ضعيف در چهار نقطه كشور
وزارت امداد و نجات روسيه پيش بيني كرد طي سه روز آينده (تا روز دوازدهم ژوئن، بيست و سوم خرداد) زلزله چهار نقطه كشور از جمله تهران را خواهد لرزاند.
به گزارش خبرگزاري فارس، آژانس مديريت پيش بيني امداد و نجات روسيه كه زير نظر وزارت امداد و نجات روسيه كار مي كند، براي چهار روز آينده چهار زلزله كمتر از ۵/۳ ريشتري را در مناطق تهران، زابل، اردبيل و جنوب فارس پيش بيني كرده است.
نماينده اين آژانس در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: جاي هيچگونه نگراني از بابت وقوع زلزله اي مخرب در تهران نيست. وي افزود: برخي از پيش مدلها كه در پيش بيني زلزله به كار مي رود قدري حساسيت نشان داده اند ولي احتمال وقوع زلزله بزرگتر از سه ريشتر بسيار كم است.
براي سه روز گذشته نيز اين گروه زلزله هايي كمتر از ۵/۳ريشتري را در محدوده شمال استان سمنان و شرق خراسان پيش بيني كرده بود كه در پي اين پيش بيني زمين لرزه هايي در شهميرزاد و چند نقطه ديگر استان سمنان به وقوع پيوست.از سوي ديگر گزارش خبرگزاري كار ايران (ايلنا) به نقل از بخش پيش بيني سايت آمريكايي كويك اگزيت، كه زلزله بم را پيش بيني كرده بود حاكي است هنوز زلزله  اي در تهران پيش بيني نشده است؛ اما احتمال وقوع زلزله مشاهده مي  شود.

داشتن گواهي سلامت شرط اصلي ثبت نام نوآموزان است
مدير آموزش  وپرورش  استثنايي  شهر تهران  گفت : داشتن  گواهي  سلامت  از شرايط اصلي  ثبت نام  نوآموزان  است .
«محسن  غفوريان » روز چهارشنبه  در جمع  خبرنگاران  افزود: طرح  سنجش  سلامت همه  ساله  با هدف  پيشگيري ، تامين  سلامت  و بهداشت  جامعه  و تعيين  جايگاه  آموزشي  دانش آموزان  اجرا مي شود.وي  گفت : از ۲۳ خرداد تا ۳۱ مرداد ماه  امسال ، ۶۴ پايگاه  سنجش  سلامت  باحضور ۷۰۰ متخصص ، كارشناس  و كاردان ، نوآموزان  آماده  ورود به  دبستان  را در۱۹ منطقه  شهر تهران  مورد معاينات  مختلف  قرار مي دهند.
اين  مسئول  خاطرنشان كرد: نوآموزان  ازنظر بينايي ، شنوايي ، آمادگي  تحصيلي ،باليني ، جسماني ، تربيت  بدني ، بهداشت  دهان  و دندان  و اختلالات  گفتاري  مورد بررسي  و معاينه  قرار مي گيرند.وي  افزود: تمام  آزمايشهاي  كودكان  در شناسنامه  سلامت  آنان  ثبت  شده  و اين  شناسنامه  جزو مدارك  اصلي  آنان  تا پايان  دوره  تحصيلات  بشمار مي رود.

معاون وزير آموزش و پرورش:
معدل ۱۲ سال تحصيل دانش آموز بايد در كنكور لحاظ شود
معاون  آموزشي  دفتر آموزش  و پرورش  پيش  دانشگاهي  و نظري  گفت : معدل  ۱۲ سال تحصيل  دانش آموزان  بايد در آزمون  سراسري  و جذب  دانشجو در دانشگاه ها موردتوجه  قرار گيرد.
«عبدالرضا شمس  زهرايي» روز چهارشنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: ملاك  ارزشيابي  توانايي هاي  دانش آموزان  در كنكورسراسري  دانشگاه هاكامل  نيست  و ارزيابي ها بايد براساس  وضعيت  عملكرد ومعدل  تحصيلي  دانش آموزان در مدرسه  باشد.وي  اظهار داشت : توجه  به  عملكرد و كارنامه  تحصيلي  دانش آموزان  در آزمون سراسري  دانشگاه ها در برنامه  پنج  ساله  سوم  توسعه  كشور پيش  بيني  شده  اماهنوز اين  طرح  به  اجرا در نيامده است .
وي  توضيح  داد: هنوز شيوه  ارزشيابي  آزمون  سراسري  دانشگاه ها تغييري  نكرده و آزمون ها براساس  شيوه هاي  گذشته  برگزار مي شود.
وي  گفت : طرح  وزارت  آموزش  و پرورش  به  وزارت  علوم ، تحقيقات  وفناوري  براي تغيير شيوه  برگزاري  آزمون  سراسري  دانشگاه ها و لحاظ كردن  عملكرد و معدل دانش آموزان  در گزينش  دانشجويان  ارائه  شد، كه  هنوز بررسي  نشده  است .
شمس  درباره  سهم  پرسش هاي  آزمون  سراسري  از كتاب هاي  دوره  يك  ساله  پيش دانشگاهي  و درس هاي  سه  پايه  تحصيلي  دوره  متوسطه  گفت : مسئولان  وزارت  علوم هنوز به  طور دقيق  به  اين  پرسش  پاسخ  نداده اند و برخي  از گفته ها حاكي  از آن است  كه  ۵۰ درصد پرسش ها از كتابهاي  دوره  متوسطه  و ۵۰ درصد سئوال ها ازدوره  پيش دانشگاهي  است .

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |