پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۳ - Jun 10, 2004
قطعنامه پيشنهادي ۳ كشور اروپايي به آژانس ارائه شد
فشار اروپا بر برنامه هسته اي ايران
مسكو تسليم واشنگتن نشد
پوتين: همكاري روسيه و ايران ادامه مي يابد
007827.jpg
سرانجام نجواهايي از سوي ۳ كشور بزرگ اروپايي درباره پرونده هسته اي ايران شنيده شد، نجواهايي كه چندان براي تهران گوش نواز نيست. فرانسه، انگليس و آلمان، روز گذشته در پيش نويس قطعنامه اي كه به آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد كرده اند، ايران را به خاطر «همكاري كاهلانه» با آژانس مورد ملامت قرار داده اند.
اين در حالي است كه مقامات ايراني همواره اظهار داشته اند كه هيچ كوتاهي و قصوري در راه همكاري با آژانس نداشته و با فرستادن اظهارنامه هزار صفحه اي درباره فعاليت هسته اي ايران به آژانس ، حتي سريعتر از زمان مورد نظر وظايف خود را انجام داده اند.
همچنين ايران پاييز گذشته، پس از امضاي توافقنامه سعدآباد با پاريس، لندن و برلين، به طور داوطلبانه غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد. در قبال اينها، تهران انتظار داشت كه سه كشور طرف معاهده اش، پس از مطالعه گزارش بحث برانگيز محمد البرادعي درباره فعاليت هسته اي ايران، نه از در نكوهش كه از سر لطف با ايران سخن گويد.
البته به گزارش خبرگزاري رويترز همانطور كه پيش بيني مي شد در اين پيش  نويس از فرستاده پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و اعمال تحريم هاي احتمالي، صحبتي به ميان نيامده است اما سه كشور خواستار ادامه بازرسي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته  اي ايران شده و تاكيد كرده اند كه تهران بايد براي حل همه مسائل و ابهامات موجود همكاري هاي لازم را انجام دهد. البته پيروز حسيني نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفتگو با خبرگزاري فارس با اشاره بر اين كه فرانسه، آلمان و انگليس در جلسه قبلي شوراي حكام فعاليت كافي براي تهيه قطعنامه  نداشته اند، اين بار قطعنامه اي در مورد فعاليت هسته اي ايران تهيه خواهند كرد گفت: «اين سه كشور اروپايي براي قطعنامه با ايران مشورت خواهند كرد و پيش  نويس تهيه شده در نهايت در كل گروه اروپايي مطرح و به قطعنامه اروپا در مورد ايران مبدل خواهد شد.» وي از تشكيل جلسات مشورتي بين ايران و نمايندگان كشورهاي اروپايي طي روزهاي آينده خبر داد و افزود: «اين قطعنامه براي تصويب يا رد عرضه نمي شود و حتما پيش از طرح رسمي آن نقطه نظرات طرفهاي ذيربط اخذ مي شود و زماني مطرح مي گردد كه يك اجماع و توافق كلي در مورد آ ن باشد».
نماينده ايران در آژانس درباره مفاد اين قطعنامه اظهارنظري نكرد اما روح كلي آن رادر چارچوب پادمان و پروتكل الحاقي خوانده و تاكيد كرد كه قطعا اين قطعنامه نمي تواند ايران را به تعهداتي ماوراي پروتكل الحاقي مجبور كند.
از ديگر سو برخي تحليلگران بر اين باورند كه موضع گيري سه كشور اروپايي چندان با مواضع واشنگتن در قبال پرونده ايران تفاوتي نداشته و تنها سخن آن اندكي متفاوت است.
اكنون موضوع فعاليت هسته اي ايران در نشست هشت كشور صنعتي (گروه هشت )كه در آمريكا برگزار مي شود نيز مطرح است و به گزارش رويترز جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در اين باره ديدارهايي نيز با برخي سران اروپايي داشته است. بوش در ديدار با گرهارد شرودر صدراعظم آلمان بحث هسته اي ايران را پيش  كشيده و در اين باره مذاكراتي هم داشته است. همچنين ايسنا به نقل از يك پايگاه اينترنتي استراليا نوشته است كه آ مريكا در اجلاس گروه هشت با تكرار اين اتهام كه ايران از قوانين بين المللي پيروي نمي كند اعلام كرد با سه شريك اروپايي ايران براي واداركردن تهران به پيروي از قوانين هسته اي بين المللي همكاري خواهد كرد.
پايگاه اينترنتي نيوز به نقل از آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت خارجه آ مريكا افزود: «واشنگتن با سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان و ديگر اعضاي شوراي حكام در خصوص هدف مشترك خود يعني مجبور كردن ايران به پيروي از قوانين بين المللي و آشكاركردن برنامه هسته اي اين كشور، همكاري مي كند.
توضيح يك ديپلمات اروپايي
يك مقام آگاه ديپلماتيك در تهران به نقل ازيك ديپلمات اروپايي اعلام كرد هدف انگليس، آلمان و فرانسه از تهيه قطعنامه اي پيرامون برنامه هسته اي ايران اين بوده است كه نظر ايالات متحده را تا حدودي تأمين كنند كه بحث ها مانند دفعات قبل به درازا نكشد و در عين حال به گونه اي مذاكرات پيش برود كه پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل احاله نشود و ارتباط ايران و اروپا محفوظ بماند.
اين مقام آگاه همچنين افزود: ديروز جلسه اي با حضور وزارت خارجه ۳ كشور اروپايي و نماينده اي از ايران تشكيل شده و در آنجا گفته شده متن قطعنامه اي كه اروپايي ها آماده كردند نهايي نيست و جاي چانه زني و تغيير دارد و انتظار مي رود با پا فشاري ايران و كشورهاي غير متعهد تغيير كند.
روسيه به حمايت از
برنامه هسته اي ايران ادامه مي دهد
در همين حال خبرگزاري فرانسه از ديدار بوش با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در حاشيه نشست گروه هشت خبر داد. براساس اين گزارش، سرگئي پريهودكو مشاور ارشد پس از اين ديدار تاكيدكرد كه روسيه به سياست خود درباره حمايت از برنامه هسته اي ايران پايبند خواهد بود.
وي در ادامه افزود: «مسكو در چارچوب قوانين بين المللي آژانس با ايران همكاري كرده و در خصوص فراهم كردن سوخت راكتور بوشهر نيز بر لزوم توافق بازگشت سوخت مصرف شده هسته اي تاكيد دارد». رويترز هم در اين باره مي نويسد كه روسيه روز سه شنبه با توقف برنامه هايش براي ساخت راكتور هسته اي ايران مخالفت كرد اما در برابر فشارهاي آمريكا اعلام كرد كه تهران بايد خواسته هاي بين المللي براي آشكاركردن برنامه هسته اي را برآورده  كند.
مشاور ارشد پوتين همكاري هسته اي با ايران را مشروط بر همكاري تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي خوانده و گفته است كه مشكلات فني باقيمانده مربوط به ساخت نيروگاه بوشهر بايد به شكلي دوجانبه برطرف شود تا ساخت نيروگاه نيز ادامه يابد. حسن روحاني دبير شوراي امنيت ملي ايران هفته گذشته در مصاحبه مطبوعاتي خود در اين باره گفته بود كه بحث اصلي درباره انتقال سوخت مصرف شده  بر سر مسائل مالي آن است.
ايران معتقد است كه مسكو خود بايد هزينه را پرداخته و علاوه بر آن مبلغي را نيز به تهران بپردازد اما روسيه خلاف اين را مي گويد. رويترز به نقل از يك مقام كاخ كرملين بدون ذكر نام وي نوشته است كه ايراني ها در صدد جلب حمايت روسيه در خصوص معاملات هسته اي هستند.
اين مقام در ادامه افزوده است اما مسكو زماني كار را آغاز مي كند كه مشكلات ناشي از قرارداد برطرف شود.
در هر حال به نظر مي رسد هر چه به زمان برگزاري نشست شوراي حكام در ۱۴ ژوئن (دوشنبه آينده) نزديك مي شويم تنش در محافل بين المللي و رسانه ها درباره پرونده هسته اي ايران نيز بيشتر مي شود.تهران انتظار دارد كه اروپايي ها در اين اجلاس تلاش كنند پرونده هسته اي ايران از شوراي حكام خارج شده و به حالت عادي درآيد اما لحن تند سه كشور اروپايي در قبال اين پرونده، تحقق اين انتظار را آسان نمي نمايد. البته برخي مقامات ايراني تاكيد كرده اند كه اروپايي ها در مورد بسته شدن پرونده ايران قولهايي داده اند. محمد سعيدي مسئول امور بين الملل انرژي اتمي ايران در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين موضوع تاكيد كرد كه نوع لحن، مفاهيم و عبارات قطعنامه اروپا براي تهران بسيار مهم است، ايران به قول هايي كه داده در راستاي اعمتادسازي عمل كرده و در مقابل اروپايي ها هم متعهد شده اند كه برنامه صلح آميز هسته اي ايران را به رسميت شناخت و امكانات لازم براي انتقال فناوري هسته اي به كشور را فراهم كنند. حال بايد منتظر بود و ديد كه دوشنبه هفته آينده اروپايي ها چه پاسخي به انتظار ايران خواهند داد.
پاكستان به  آژانس «نه» گفت
آسوشيتدپرس با اشاره به انتشار پيش نويس قطعنامه كشورهاي اروپايي درباره  ايران گزارش داد: در بخشي از اين پيش نويس كه به پاكستان اشاره دارد، همكاري نزديك و كامل براي روشن شدن پرونده هسته اي  ايران خواسته شده است.
به گزارش ايسنا،  اين خبرگزاري در ادامه به نقل از برخي ديپلمات هاي نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي كه نامي از آنها برده نشد، گزارش داد كه پاكستان مانع كارشناسان آژانس در آزمايش مستقل برخي نمونه هاي هسته اي شده است.
بنابر ادعاي اين ديپلمات ها،  اين نمونه  برداري ها به بررسي ادعاهايي مي پردازد مبني بر اين كه نشانه هاي يافت شده از اورانيوم در ايران مربوط به تجهيزات شبكه عبدالقديرخان، پدر بمب هسته اي پاكستان مي باشد.

تصويب قطعنامه عراق در شوراي امنيت
007797.jpg
شوراي امنيت سازمان ملل سه شنبه شب به اتفاق آرا قطعنامه مربوط به انتقال قدرت در عراق را به تصويب رساند. براساس اين قطعنامه دولت انتقالي عراق از حق اخراج نيروهاي چند مليتي از عراق برخوردار مي شود.
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل پس از تصويب قطعنامه گفت، اين راي بيانگر اراده جامعه بين المللي براي اتحاد مجدد پس از اختلافات تلخ سال گذشته است.
فرانسه و روسيه خواستار ايجاد تغييراتي در پيش نويس قطعنامه عراق شده بودند از جمله اين تغييرات درخواست فرانسه براي گنجاندن حق وتوي برخي اقدامات حساس نظامي نيروهاي نظامي ائتلاف توسط دولت موقت عراق بود.
حق وتو در اين قطعنامه منظور نشده اما در آن قيد شده است كه اين گونه عمليات بايد با «هماهنگي كامل» دو طرف صورت گيرد.
در متن قطعنامه همچنين گفته شده كه سازمان ملل نقش محوري در كمك به عراق براي سازمان دهي كنفرانس در ماه ژوئيه براي انتخاب يك شوراي مشورتي، ارائه پيشنهاداتي در روند برگزاري انتخابات و گسترش مذاكرات ملي در رابطه با پيش نويس قانون اساسي جديد عراق ايفا مي كند.
عنان در مقر سازمان ملل گفت: فكر مي كنم كه قطعنامه عراق قطعنامه كاملي است و در آن به يك عراق فدرال متحد و دمكراتيك اشاره دارد.
عنان درباره حضور نيروهاي چند مليتي كه در قطعنامه شوراي امنيت تصويب شده است گفت: ما در حال گفتگو با نيروهاي چند مليتي چندين كشور هستيم.
وي اضافه كرد: تعداد نيروهاي چند مليتي ممكن است يك تيپ و يا چند هنگ باشد اما تحت يك فرماندهي عمل خواهند كرد.جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه ميزبان سران گروه هشت در ايالت جورجياست تصويب قطعنامه جديد درباره عراق را پيروزي بزرگ براي عراق خواند و گفت: جامعه بين المللي نشان داد كه در كنار مردم عراق ايستاده اند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه قطعنامه را يك گام مهم به پيش خواند و فرانسه هم از تصويب قطعنامه به اتفاق آرا ابراز رضايت كرد.
آمريكا با برنامه هسته اي غيرنظامي عراق مخالفت نمي كند
جان  بولتون  معاون  وزير امور خارجه  آمريكا در امور كنترل  تسليحات  وامنيت  بين المللي  گفت  كشورش  كه  در گذشته  مخالف  وجود برنامه هسته اي  غيرنظامي در عراق  بود، ممكن  است  در موضع  خود درباره  عراق تحول  يافته ، بازنگري  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، بولتون  در حاشيه  نشست  سران گروه  هشت  كشور بزرگ  صنعتي  گفت  مسئله  تغيير  موضع  آمريكا درباره برنامه  هسته اي  غيرنظامي عراق  هم  اكنون  مطرح  است .
وي  گفت  اگر حكومتي  منتخب  در عراق  حاكم  شود و شوراي  امنيت  سازمان ملل  متحد فقدان  تسليحات  كشتار جمعي  را در عراق  تاييد كند و اين  كشورعملا متحول  شود بنظر من  علتي  كه  مانع  بررسي  برنامه  هسته اي  غير نظامي عراق  بر خلاف  ديگر كشورها شود، وجود نخواهد داشت .
دولت  آمريكا چنين  تمايلي  را درباره  ايران  رد و تأكيد كرده  است  اين كشور با توجه  به  منابع  بزرگ  نفتي  نيازي  به  فن  آوري  هسته اي  ندارد.
از سوي  ديگر، بولتون  گفت  آمريكا تلاشهاي  زيادي  در ايجاد اشتغال  براي ۰۰ ۴ تا۰۰ ۵ دانشمند عراقي  كه  پيش  از سرنگوني  رژيم  صدام  حسين در زمينه  تسليحاتي  فعاليت  مي كردند، انجام  داده  است .
پنتاگون اسناد مربوط به شكنجه زندانيان عراقي را به سنا فرستاد
يك سناتور آمريكايي گفت: پنتاگون ادعا كرده است كه تمام اسناد تحقيقات ارتش درباره بدرفتاري با زندانيان عراقي را به كميته سنا فرستاده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، جان وارنر از اعضاي كميته نيروهاي مسلح سنا گفت: ارتش يادداشتي را به كميته فرستاده است و تاييد كرده كه اين كميته اكنون نسخه حقيقي و دقيق گزارش سرلشكر آنتونيو توگابو درباره بدرفتاري با زندانيان عراقي را در دست دارد.
در حالي كه قانونگذاران آمريكايي، در تلاش براي مشخص كردن اين امر هستند كه آيا بدرفتاري ها از سوي عده كمي از سربازان صورت گرفته يا سياست فرماندهان عالي رتبه بوده، دفتر جان وارنر از توضيح درباره جديدترين اسناد خودداري كرد.
كميته نيروهاي مسلح سنا كه تحقيقات كنگره را درباره بدرفتاري با زندانيان عراقي دنبال مي كند، خواهان دستيابي به تمامي اسناد مربوطه از ۱۳ مه است. وارنر گفت: من خواهان اظهارات ديگر و ديگر اسنادي هستم كه در گزارش توگابو قيد نشده است.

واكنش ايران به قطعنامه ۱۵۴۶ شوراي امنيت در مورد عراق
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واكنش به قطعنامه ۱۵۴۶ شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ارتباط با عراق، گفت: جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي كه موجب بسط حاكميت ملت عراق شود، استقبال مي كند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، حميدرضا آصفي افزود: اين قطعنامه كه پس از تغييرات مكرر و اصلاحات بازسازي شده و به تصويب نهايي رسيد، داراي عناصر مثبتي است.
وي تأكيد كرد: قطعنامه ۱۵۴۶ شوراي امنيت گامي در جهت حاكميت كامل مردم عراق بر سرنوشت خود و كنترل منابع طبيعي خويش بوده و متضمن صلاحيت دولت عراق در پايان دادن به مأموريت نيروهاي خارجي و رفع كامل اشغال اين كشور است.
آصفي تصريح كرد: اكنون افكار عمومي در انتظار تحقق و به اجرا درآمدن اين قطعنامه است.

اياد علاوي با سيا همكاري داشت
مقامات سابق سازمان مركزي اطلاعات آمريكا - سيا - فاش كرده اند كه اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت عراق، مدتي با اين سازمان همكاري داشته است.
به گزارش بي.بي.سي روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز درگزارشي نوشته است كه علاوي در اوايل دهه ۱۹۹۰ به عنوان رهبر يكي از گروه هاي تبعيدي عراق با سازمان سيا همكاري داشت و گروه تحت رهبري وي ماموراني را به منظور حمله به تاسيسات دولتي عراق به آن كشور اعزام كرده بود.
به نوشته اين روزنامه، ماموران اعزامي حزب وفاق ملي عراق، به رهبري اياد علاوي، با استفاده از اتومبيل هاي بمب گذاري شده و انفجار در مناطق مختلف كوشيد زمينه سرنگوني صدام حسين، رهبر سابق عراق را فراهم آورد.
در زمان اجراي اين عمليات، مقامات رژيم سابق عراق اعلام كردند كه وقوع انفجار در چند نقطه آن كشور تلفاتي را برجاي گذشته است. از جمله دولت عراق گفته بود كه انفجار بمبي در يك سينما به كشته شدن چندين غيرنظامي منجر شده است.
مشخص نشده است كه آيا انفجارهاي مورد اشاره دولت سابق عراق توسط افراد اعزامي حزب وفاق ملي صورت گرفت.
علاوي، كه در شوراي حكومتي عراق نيز عضويت داشته، پس از انتقال حاكميت به دولت موقت اداره امور عراق را در دست خواهد گرفت. وي در يك خانواده شيعه به دنيا آمده و مدتي نيز با حزب بعث همكاري داشت اما در دهه ۱۹۷۰ به دليل مخالفت با رژيم از كار بركنار شد و به خارج گريخت و هنگام تحصيل در بريتانيا در سال ۱۹۷۸ هدف سوءقصدي قرار گرفت كه به ماموران دولت عراق نسبت داده شد. وي بعدها حزب وفاق ملي عراق را به منظور مبارزه سياسي با رژيم عراق در خارج از كشور پايه گذاري كرد.

سازمان سيا و وزارت خارجه آمريكا تبليغات منفي عليه چلبي را هدايت مي كنند
يك روزنامه سوييسي به نقل از برخي مقام هاي آمريكايي نوشت، سازمان سيا و وزارت امور خارجه آمريكا تبليغات منفي عليه چلبي را هدايت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران روزنامه تاگس آنسايگر درباره اتهام هاي آمريكا عليه احمد چلبي، رهبر كنگره ملي عراق نوشته است، مقام هاي امنيتي آمريكا همچنان چلبي را متهم مي كنند كه با سازمانهاي اطلاعاتي و امنيتي ايران همكاري كرده است. اينك پليس فدرال آمريكا از طريق دستگاه سنجش دروغ در حال بازجوئي از برخي از كاركنان پنتاگون است تا به اين مساله پي ببرد كه چه كسي اطلاعات كاملا سري اين سازمان را به چلبي داده است.
به نوشته تاگس آنسايگر، چلبي گفته است، در اواسط ماه آوريل از يك مامور امنيتي آمريكايي شنيده است كه كد سري ايران كشف شده است.
اين روزنامه سوييسي ادامه مي دهد، ريچارد پرل و ديگر نئومحافظه كاران آمريكا سازمان سيا و وزارت خارجه اين كشور را متهم مي كنند كه تبليغات منفي عليه چلبي را هدايت مي كنند. وكلاي چلبي در آمريكا نيز اتهامات وارده به موكل خود را رد كرده اند.

سامي ابوالزهري سخنگوي حماس شد
سامي ابوالزهري  از اعضاي  بلند پايه  جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  (حماس ) به  عنوان  سخنگوي  مطبوعاتي  اين  جنبش  در نوار غزه  تعيين  شد.
خليل  الخليل مسئول  روابط عمومي اين  جنبش  در بيروت  ديروز درگفتگو با خبرنگار ايرنا با بيان  اين  مطلب  افزود: با شهادت  عبدالعزيزالرنتيسي سخنگو و مسئول  حماس  در نوار غزه ، اين  جنبش  به  تازگي  ابوالزهري  را به  عنوان  سخنگوي  مطبوعاتي  اين  جنبش  در نوار غزه  تعيين  كرد.
رنتيسي  ۲۹ فروردين  گذشته  براثراصابت  موشك  هوا به  زمين  بالگردهاي  رژيم اشغالگر قدس  به  خودرو وي  در شهر غزه  به  شهادت  رسيد.
الخليل  افزود: ابوالزهري  ازاعضاي  با سابقه  حماس  ۳۸ سال  سن  دارد و درسال هاي  ۱۹۸۹ ـ ۱۹۹۴ به  اتهام  عضويت  در گردان هاي  عزالدين  قسام  شاخه  نظامي حماس  دراسارت  رژيم  صهيونيستي  بود.وي  اضافه  كرد: دركرانه  باختري  رود اردن  نيز حسن  يوسف  از اعضاي  دفترسياسي  حماس  نقش  سخنگوي  مطبوعاتي  اين  جنبش  را داشت  كه  نزديك  به  دو سال  پيش به  وسيله  نظاميان  اشغالگر به  اسارت  درآمد.
مسئول  روابط عمومي حماس  درلبنان  تأكيد كرد: به  دنبال  آن ، حماس  خالدالسيد را به  عنوان  جانشين  يوسف  تعيين  كرد كه  او نيز از سال  گذشته  دراسارت  رژيم  صهيونيستي  بسر مي برد.
به  گفته  وي ، حماس  از آن زمان  به  بعد تصميم  گرفت  تا براي  دور ماندن مسئولان  اين  جنبش  از اسارت  يا عمليات  ترور صهيونيست ها از افشاي  نام  سخنگوي جديد خود در كرانه  باختري  خودداري  ورزد.
به  دنبال  انتشار نام  ابوالزهري  در فلسطين  اشغالي  به  عنوان  سخنگوي  حماس در غزه  سازمان هاي  امنيتي  رژيم  صهيونيستي  اعلام  كردند كه  اين  دو در فهرست  اسامي  افرادي  قرار گرفتند كه  بايد ترور شوند.

در دوماه اول امسال نسبت به سال قبل
ترانزيت كالا از خاك ايران ۵۲ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: ترانزيت كالا از خاك ايران در دو ماه امسال به لحاظ وزني با ۲/۵۲ درصد افزايش به رقم يك ميليون و ۳۴۶ هزار و ۵۰۰ تن رسيد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ارزش اين ميزان كالاهاي ترانزيتي در اين مدت يك ميليارد و ۳۹۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است كه ۷/۴ درصد افزايش داشته است.
در اين مدت بيشترين سهم ترانزيت كالا از لحاظ وزني به سوخت و از نظر ارزشي به خودرو اختصاص داشت.
براساس اين گزارش در دو ماه امسال سهم گروه مواد غذايي به لحاظ وزني
۱/۶ درصد كاهش، گروه خودرو
۹۶/۱ درصد افزايش و سوخت ۶/۱۹ درصد افزايش داشته است.
در دو ماهه امسال ۹/۴۱ درصد از وزن كل كالاي عبوري از خاك ايران از مبداء كشور روسيه بوده است و پس از آن امارات متحده عربي با۵/۱۳ درصد و تركمنستان با ۲/۱۳ درصد قرار گرفت.اين گزارش حاكيست به لحاظ ارزشي نيز بيشترين كالاهاي ترانزيتي از مسير كشورمان از مبداء كشورهاي امارات متحده عربي، چين تركمنستان و آ لمان بوده كه به ترتيب ۱/۴۶ درصد۴۷،/۹ درصد، ۷ درصد و
۶ درصد از ارزش كل كالاهاي ترانزيتي از مبداء اين كشورها بوده است .
در اين مدت بيشترين كالاهاي ترانزيتي از خاك ايران به لحاظ وزني به مقصد كشور امارات متحده عربي و به لحاظ ارزشي به مقصد كشور افغانستان بوده است .
براساس اين گزارش در دو ماهه امسال ۲/۶۲ درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيتي به مقصد امارات متحده عربي و ۱/۳۸ درصد از ارزش كل ترانزيتي به مقصد افغانستان بود.

هزاران كرد در استراسبورگ به طرفداري اوجلان تظاهرات كردند
هزاران كرد بامداد ديروز به مناسبت بررسي پرونده عبدالله اوجلان رهبر جدايي طلب كردهاي تركيه در دادگاه اروپايي حقوق بشر در استراسبورگ فرانسه تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استراسبورگ، تظاهركنندگان كه از فرانسه، آلمان، بلژيك، هلند، دانمارك، ايتاليا، اسپانيا و سوئيس آمده بودند در حمايت از اوجلان راهپيمايي كردند.
گروهي از زنان كه پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مي كردند عكس بزرگي از اوجلان را با خود حمل مي كردند و تظاهركنندگان نيز صدها پرچم با رنگ هاي قرمز، سبز و زرد كردستان تركيه و تصوير اوجلان را در دست داشتند.
محمد پولات معاون فدراسيون اتحاديه هاي كرد فرانسه اعلام كرد هدف ما آزادي اوجالان و حل و فصل سياسي مساله كردها است.وي تصريح كرد: خواهان استقلال كردستان از راه خشونت نيست.
از سوي ديگر وكلاي عبدالله اوجلان، رهبر شورشيان جدايي طلب كرد تركيه، از شرايط بد زندان موكل خود به دادگاه حقوق بشر اروپا شكايت كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استراسبورگ وكلاي مدافع اوجلان ديروز گفتند موكل آنها از ۵ سال پيش تاكنون در حالت انفرادي به سر مي برد و در جزيره اي زنداني شده است.

با راه اندازي قطار تندرو
مدت زمان طي مسير تهران - اصفهان به كمتر از سه ساعت مي رسد
مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء به خبرگزاري مهر گفت: با راه اندازي قطار تندرو تهران - اصفهان با سرعت ۲۵۰ كيلومتر در ساعت ، مدت زمان مسير فوق به كمتر از سه ساعت خواهد رسيد.
محسن پورسيد آقايي اظهار داشت: اين پروژه قبلا به صورت سرمايه گذار بخش خصوصي در برنامه گنجانده شده بود كه با تلاش هاي صورت گرفته در بودجه امسال از حالت مشاركتي خارج و جزو طرح هاي عمراني ملي درآمد.
محسن پور سيد آقايي تصريح كرد: برهمين اساس، دولت اعتبار زير
ساخت ها را تامين كرده و بخش خصوصي تنها براي بهره برداري ازآن سرمايه گذاري مي كند. به گفته پور سيد آقايي، با راه اندازي اين قطار، مدت زمان طي مسير تهران - اصفهان به كمتر از سه ساعت خواهد رسيد كه با اين كار تحول چشمگيري در صنعت گردشگري منطقه ايجاد خواهد شد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه عمر ميانگين ناوگان مسافري ريلي هم اكنون ۲۹ سال است، گفت: درحال حاضر حدود ۸۰۰ واگن مسافري قابل
بهره برداري است كه با توجه به ميانگين عمر آن امكان سرويس دهي مطلوب به مسافران را سلب كرده است.
پورسيد آقايي، محور اساسي فعاليت هاي رجاء در سال جاري را سياست خريد واگن از داخل و خارج ، توسعه ناوگان با اهداف اساسي، ارتقاي ظرفيت و كاهش ميانگين عمر عنوان و تصريح كرد: شركت قطارهاي مسافري رجاء در سال جاري ۲۰۰ دستگاه واگن مسافري از واگن پارس خريداري خواهد كرد كه ۲۵ دستگاه آن را امسال و۵۰ دستگاه نيز در سال آينده تحويل خواهد گرفت.
مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء در ادامه از قرارداد خريد۸۰ دستگاه لوكوموتيو مسافري با سرعت۱۶۰ كيلومتر در ساعت ازآلمان خبرداد وگفت: اين قرارداد توسط راه آهن به ارزش ۱۹۲ميليون يورو امضا شده است كه دردو مرحله(۵۰ و ۳۰ دستگاه) طي سه سال تحويل خواهد شد.

كوتاه از سياست ايران
بحث بر سر جزاير سه گانه ايران بي معناست
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور گفت: جزاير سه گانه تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي متعلق به ايران است و بر سر آن با كسي بحث نمي كنيم.
به گزارش ايسنا محمدعلي ابطحي كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت: در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه از مالكيت اين جزاير در مقابل اظهارات كشورهاي همسايه دفاع نمي كنيد؟ گفت: از چه دفاع كنيم؟ جزاير سه گانه در سرزمين ايران است، مهم نيست كه بيانيه بدهند، هيچ گاه در مورد شهرهايمان با اين و آن صحبت نمي كنيم.
ديدار جمعي از علماي عربستان با رئيس قوه قضائيه
آيت ا… هاشمي شاهرودي ديروز در ديدار هيأت عالي قضايي عربستان و جمعي از علما و كارشناسان حقوقي و قضايي اين كشور در سخناني ابراز اميدواري كرد كه با گسترش زمينه هاي ديدار علما، فرهيختگان و دانشمندان دو كشور به ويژه در بخش قضايي، پياده كردن اصول اسلامي و مطابقت آن با شرايط روز نظام مند شود.به گزارش ايسنا در اين ديدار كه آيت ا… تسخيري، آيت ا… جنتي و جمعي از علما، كارشناسان حقوقي و مسئولان قضايي نيز حضور داشتند، در زمينه هاي مختلف قضايي تبادل نظر شد و دو طرف با تأكيد بر لزوم تشكيل جلسات بيشتر، زمينه هاي مشترك همكاري وراهكارهاي مناسب و گسترش روابط دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
دستگيري ۶۵ پاكستاني در مرز ايران
روزنامه ديلي تايمز نوشت: نيروهاي مرزي ايران روز سه شنبه ۶۵ پاكستاني را كه قصد داشتند به طور غير قانوني وارد اين كشور شوند، دستگير كردند.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه پاكستاني ادامه داد: اين ۶۵ تن كه از مناطق مختلف پاكستان بودند، پس از دستگيري به منطقه تفتان منتقل و پس از آن توسط پليس مرزي پاكستان براي تحقيقات بيشتر به اداره بازجويي فدرال اين كشور تحويل داده شدند.
رئيس جمهور نيجر به تهران مي آيد
سفير ايران در نيجر با رئيس جمهور نيجر ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شعيبي، سفير جمهوري اسلامي ايران در نيجر طي اين ديدار با اشاره به همكاري هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران با اين كشور و انجام موفقيت آميز سفر نخست وزير نيجراز رئيس جمهور نيجر براي سفر به تهران دعوت كرد.
تانجا ممدو، رئيس جمهور نيجر نيز با ابراز تقدير و تشكر از اقدامات جمهوري اسلامي ايران و تحسين از اقدامات سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور اسلامي ايران در صحنه بين المللي، براي سفر به جمهوري اسلامي ايران اعلام آمادگي كرد.
كارگزاران سازندگي مي آيند
محمد هاشمي عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در مصاحبه با خبرگزاري مهر گفت: برنامه فعلي حزب شركت در انتخابات است مگر آنكه شرايط سياسي كشور به گونه اي شود كه احزاب و گروهها نتوانند در فضاي رقابتي سالم و آزاد قرار گيرند كه در آنصورت بر حسب وظيفه خود عمل خواهد كرد.
وي در خصوص ائتلاف اين حزب با ديگر گروهها گفت: هنوز اين بحثها بسيار زودهنگام است و در زمان خود اتخاذ تصميم خواهد شد.
هاشمي در خصوص آرايش سياسي احزاب در آينده گفت: تغيير قابل توجهي در وضع احزاب يا آرايش سياسي احزاب در آينده مورد انتظار نيست، در مجلس سوم و ششم جناح چپ اكثريت داشت و در مجلس چهارم و هفتم جناح راست اكثريت دارد و بالاخره اختلاف نظرها و ديدگاهها همچنان وجود خواهد داشت، ممكن است تنشها كمتر بشود ولي تغيير چشمگيري در آرايش سياسي احزاب و گروهها پيش بيني نمي شود.
وي با تأكيد بر اينكه در آينده چالش يا مشكلات سياسي در كشور نخواهيم داشت، گفت: عمده مشكلات داخلي مسائلي از قبيل تورم، بيكاري، مفاسد اجتماعي و غيره است كه براي حل اين مشكلات نياز به همدلي و همسويي همه اركان نظام و از طرفي نياز به مديريت قوي و قاطع در سطح ملي دارد.

گزارش اداره حسابرسي آمريكا از اتلاف سرمايه در پنتاگون
پنتاگون  در شش  سال  گذشته  ميليون ها دلار صرف  خريد بليط هواپيما كرده است  كه  همه  باطل  شده اند.
به  نوشته  شماره  ديروز روزنامه  واشنگتن  پست  در اينترنت ، اداره  حسابرسي آمريكا در گزارشي  اعلام  كرد وزارت  دفاع   اين  كشور در شش  سال  گذشته  يكصد ميليون  دلار بابت  خريد بليط هواپيما هزينه  كرده است  كه  مورداستفاده  قرارنگرفته اند و اين  وزارتخانه  حتي  در صدد مسترد كردن   اين  بليط ها بر نيامده است .
اداره  حسابرسي  كنگره  آمريكا در يكي  از گزارش  هاي  خود در خصوص  اتلاف  سرمايه در پنتاگون  آورده  است:   اين  وزارتخانه  ۶۸ هزار بليط درجه  يك  براي  كاركنان خود خريداري  كرده  است  كه  مورد استفاده  قرار نگرفته اند.
يكي  از مسئولان  اداره  حسابرسي  كنگره  كه  در تهيه   اين  گزارش  ها نقش  داشته است  گفت:  زماني  كه  سربازان  آمريكايي  بدون  هيچ  امنيتي  در خيابان هاي  بغداد گشت  مي زنند و زماني  كه  دولت  بوش  خواستار افزايش  بودجه  دفاعي  است  دونالد رامسفلد اجازه  مي دهد صدها ميليون  دلار كه  مي توان  از آن جهت  حفظ جان سربازان  استفاده  كرد، حيف  و ميل  شود.
اداره  حسابرسي  آمريكا اعلام  كرده  است  بين  سالهاي  ۱۹۹۷ و ۲۰۰۳ وزارت  دفاع اين  كشور حداقل  يكصد ميليون  دلار صرف  خريد بليط هواپيما براي  كاركنان  خود كرده  است  كه  يا استفاده  نشده اند يا به  طور ناقص  از آنها استفاده  شده  است .

جلسه شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد بدون جمع بندي پايان يافت
علي  شكوري راد عضو شوراي  مركزي  جبهه  مشاركت  ايران  اسلامي  گفت : جلسه  شوراي  هماهنگي  گروه هاي  جبهه  دوم  خرداد، بدون  دستيابي  به  جمع  بندي  نهايي درباره  اتحاد يا انشقاق  اين  جبهه  پايان  يافت .
وي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا به  ارزيابي  جلسه اخير شوراي  هماهنگي  گروه هاي  عضو جبهه  دوم  خرداد پرداخت  و گفت : مطالبي  كه رئيس  و سخنگوي  اين  شورا درباره  جلسه  اخير شورا گفته ، دقيق  نبوده  است .
شكوري  راد ادامه  داد: در جلسات  اخير شوراي  هماهنگي  گروه هاي  جبهه  دوم خرداد، هم  در زمينه  مساله  اختلاف  و انشقاق  بحث  شد و هم  موضوع  وحدت  نظرمورد بررسي  قرار گرفت .
وي  همچنين  در خصوص  مسائل  مطرح  شده  توسط دبير «مجمع  روحانيون  مبارز» در جلسه  اخير شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد اظهار داشت : برخي  اطلاعات نادرست  پايه  قضاوت هاي  ايشان  قرار گرفت  و من  در جلسه  اخير به  ايشان  گفتم كه  اين  مسائل  آنطور كه  بايد و شايد مورد ارزيابي  صحيح  قرار نگرفت. وي دربخش ديگري ازسخنانش به  اظهارات  «جميله  كديور» كه  گفته  بود «در جلسه  اخير شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم خرداد از تندروي هاي  برخي  از اصلاح  طلبان  انتقاد شد» پاسخ  داد وگفت: دراين  جلسه  از دو سر طيف  اصلاح  طلبان  و آنان  كه  تندروي و كندروي  كردند، انتقاد شد.

اظهار تأسف رسمي اردن
نسبت به دعوت خانواده رژيم مخلوع پهلوي به امان
وزير خارجه اردن روز چهارشنبه و طي تماس تلفني با كمال خرازي آخرين وضعيت موجود در روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسي قرار داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مروان معاشر، وزير خارجه اردن در اين گفت و گو ضمن با اهميت خواندن روابط دو كشور برضرورت حفظ و تقويت روابط دوجانبه در تمامي ابعاد آن تأكيد ورزيد.
وي با اشاره به سفر چند تن از خانواده رژيم مخلوع پهلوي براي شركت در يك ميهماني سلطنتي اردن گفت دعوت از آنها به هيچ وجه جنبه رسمي نداشته و صرفاً يك اقدام خصوصي بوده و از آن كه مردم و دولت ايران از اين بابت مكدر شده اند، دولت اردن عميقا متأسف است.

تركيب اوليه كميسيون هاي تخصصي مجلس
فهرست كامل اولويت هاي نمايندگان براي عضويت در كميسيونهاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي اعلام شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، برخلاف شايعات شنيده شده در زمينه عدم ثبت نام بسياري از نمايندگان در كميسيون هاي غيرسياسي و ازدحام منتخبان مردم براي عضويت در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، اكثر كميسيون هاي مجلس با استقبال خوب نمايندگان علاقه مند به عضويت، مواجه شدند.
۱۹ نماينده كميسيون فرهنگي، ۲۴ نماينده كميسيون انرژي، ۱۹ نماينده كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي، ۴۰ نماينده كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، ۲۴ نماينده كميسيون اقتصادي، ۲۳ نماينده كميسيون آموزش و تحقيقات، ۳۵ نماينده كميسيون برنامه و بودجه، ۲۲ نماينده كميسيون عمران، ۵ نماينده كميسيون اجتماعي، ۳۰ نماينده كميسيون صنايع و معادن، دو نماينده كميسيون اصل نود، ۱۴ نماينده كميسيون بهداشت و درمان و نهايتاً ۱۰ نماينده كميسيون حقوقي و قضايي را به عنوان اولويت اول خود انتخاب كرده اند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
اسلام حقيقي بهترين منادي حقوق بشر است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز در ديدار عبدالله  بن محمد بن  ابراهيم  آل  شيخ ، وزير دادگستري  عربستان  گفت : در صورت  زدودن پيرايه ها و ارايه  تصوير حقيقي  از اسلام  ناب ، مي توانيم  بهترين  منادي حقوق  بشر باشيم .
به  گزارش  روابط عمومي  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، آيت الله  هاشمي  رفسنجاني دراين  ديدار با تشريح  تحولات  منطقه  گفت : عراق  كارگاه  عملي  براي  دفاع  ازاسلام  و مسلمانان  است .
وي  افزود: منطقه  خاورميانه  براي  كل  دنياي  اسلام  مهم  و تعيين كننده است  و جمهوري  اسلامي ايران  و عربستان  سعودي  به  عنوان  دو كشور تاثيرگذارمنطقه ، مي توانند نقش  مهمي در اين  زمينه  داشته  باشند.
آيت الله  هاشمي رفسنجاني  مكتب  اسلام  را از حيث  نگرش  به  حقوق  بشر،غني  و پيشرو تمام  مكاتب  موجود دنيا دانست  و با اشاره  به  مسئله  تروريسم  از جمله  تروريسم  دولتي  رژيم  شارون  وايجاد گروه  تروريستي  القاعده  به  دست  آمريكا، افزود: در صورت  تداوم  بحران در عراق  و عدم  امنيت  و ثبات ، اين  كشور مامن  و پايگاهي  براي  تروريست  هاخواهد شد كه  منطقه  را مورد تهديد جدي  قرار خواهند داد.
عبدالله  آل  شيخ  وزير دادگستري  عربستان  نيز در اين  ديدار ضمن  تشريح اوضاع  سياسي ، اجتماعي  كشورش ، گفت : وجه  اشتراك  دو كشورايران  و عربستان  اجراي  احكام  شريعت  است .
دكتر آل  شيخ  با ابراز نگراني  از ناامني  عراق  گفت : لازم  است  براي دوركردن  تهديد و خطرات  ناشي  از ناامني  در منطقه ، كشورهاي  همسايه  عراق  وجهان  اسلام  همكاريهاي  نزديكتري  داشته  باشند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |