دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۷
آنجا كه اسب و مسابقه بر زمين نازل شد
حفظ آرامش كهن
واپسين روزهاي اكتبر آتي، آن هنگام كه آخرين اسب از خط پايان گذر كند، پاياني بر ۳۸ سال دويدن اسب ها در ميدان كورس كنوني رقم خواهد خورد
009789.jpg
اوانجلين شبيه هيچ يك از شهرهاي دنيا نيست. اينجا كسي هوس اتومبيل آخرين مدل و آسمان خراش و تابلوهاي نئون را در سر نمي پروراند.
فرهاد فرجاد
در جنوب، آنجا كه لوئيزيانا مي خوانندش، همواره سه شوق پرشور بر مردم احاطه داشته: آواي موسيقي، غذاهاي پرادويه و مسابقه اسب دواني 
شهر، پديده اي است ماحصل گذر انسان بر پهناي زمان. گريزي از وسعتش نيست و روح بيمارش را چاره اي نيست. هر چه بزرگتر باشد و امروزي تر، ميهمانان فزون تري خواهد داشت، ميهماناني كه با هزار اميد و آرزو و البته از هزار گوشه،با هزار سليقه و فرهنگ مختلف مي آيند و كنار هم بودن را تجربه مي كنند. هر چه غريب تر باشند از يكديگر، بيشتر بر هم فشار وارد مي سازند و روان شان را مي سايند. اين چنين است كه كلانشهرها سر بر مي آورند، با دنيايي از ناهنجاري و پليدي و توحش كه لازمه حيات امروزي است و بدون آن، فنا زيبنده تر است.
در جنوب، آنجا كه لوئيزيانا مي خوانندش، همواره سه شوق پرشور بر مردم احاطه داشته: آواي موسيقي، غذاهاي پرادويه و مسابقه اسب دواني. آنها كه در تب كورس اسب ها مي سوزند، البته بيشتر در اوانجلين داونز، جايي در شمال لافايت آفتابي مي شوند.
مسابقات اوانجلين، در قالب يك ليگ كوچك برگزار مي شود. پولي كه از رهاورد اين رقابت ها جابه جا مي شود، به حتم بسيار خردتر از ثروتي است كه در مناطقي چون «سانتا آنيتا»، «چرچيل داونز» و «بلمونت» از اسب بر مي خيزد. اينجا، بيشتر اسب ها را خود مالكان شان تربيت مي كنند و در طول فصل، بيش از دو يا سه كورس مسابقه نمي دهند. كورس اسب هاي اوانجلين روي چمن، در مجموع چندان مسحور كننده نيست، اما به نوبه خود از جاذبه اي نمكين برخوردار است. بيشتر اسب هاي منطقه، نام هايي فرانسوي دارند: دزورمو، گايدري، بورك، لناري، لبانك و امثال آن.
مالكان هم اغلب از قلب آكاداينا آمده اند. جايي كه پسرهاي ۸ و ۹ ساله اش همگي يكه سواراني قهارند. به هر روي، منطقه كوچك اوانجلين، هر چند تمايلي به گسترش دامنه مسابقات اسب دواني ندارد و بر حفظ آرامش طولاني و كهن خود اصرار مي ورزد. اما سال ها است چابك سواران متبحري چون شين سلرز و رابي آلبارادو را به عرصه حرفه اي اسب دواني ايالات متحده معرفي مي كند. در حقيقت اوانجلين رسم و رسوم خاص خود را بر مي تابد و بر تفاوت بومي خود مصر است. آنگاه كه دروازه اسب هاي كشيده پيكر باز مي شود و تندري از اسب بر پهناي چمن غرش آغاز مي كند، گوينده هرگز نمي گويد: آنها بيرون جستند. در عوض آغاز رقابت را چنين اعلام مي كند: ضيافت آغاز شد.
اين روزها اوانجلين فضايي تلخ و شيرين دارد. واپسين روزهاي اكتبر آتي، آن هنگام كه آخرين اسب از خط پايان گذر كند، پاياني بر ۳۸ سال دويدن اسب ها در ميدان كورس كنوني رقم خواهد خورد. محل برگزاري مسابقات بنا است به اپلوساس، ۱۵ مايل بالاتر از جاده اينتراستيت ۴۹ منتقل شود. مردم اين جا به جايي را پيشاپيش به فال نيك گرفته اند.
موقعيت جغرافيايي و تسهيلات پذيرايي، اقامتي، تفريحي محل جديد به لحاظ درآمدزايي، نسبت به مكان فعلي مساعدتر است. از همين روي، ميدان كورس، اصطبل اسب ها و حتي چمن مسابقه كيفيت مطلوب تري خواهد داشت. متوليان اسب دواني اوانجلين سعي دارند تا حال و هواي مسابقات پيشين و خاطرات ديرين مردم در اين نقل مكان آسيبي نبيند و كماكان به قوت خود باقي بماند. در اين ميان، ديدگاه گلن دلاهوساي، مربي كهنه كار اسب، شنيدني است: معتقدم آخرين مسابقه، به تشييع جنازه اي غمبار مي ماند. آن هنگام به حتم جلو اشك هايم را نمي توانم بگيرم. هرچند اندك شعفي نيز باقي مي ماند: تو مي داني كه فوت شده است رهسپار ديار بهتري شده است.
اوانجلين شبيه هيچ يك از شهرهاي دنيا نيست. اينجا كسي هوس اتومبيل آخرين مدل و آسمان خراش و تابلوهاي نئون را در سر نمي پروراند.
تمام آنچه مردم به آن فكر مي كنند، اسب است و طنين باجو و غذاي تند. زمان در او انجلين، اين گونه مي گذرد.

جعبه
كنار فوتبال
اگر سريال كاكتوس را ديشب به دليل تماشاي مسابقه فوتبال نتوانستيد تماشا كنيد، امروز ساعت ۱۵ از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
بهروز بقايي و مجموعه اش همچنان ادامه دارد، شما مي توانيد اين سريال را ساعت ۱۹ از شبكه تهران مشاهده بفرماييد.
حالا نوبت مسابقات فوتبال است. ويژه برنامه جام ملت هاي اروپا حول و حوش ساعت ۲۰ از شبكه ۳ آغاز مي شود تا مقدمه اي بچينند بر مسابقه فوتبال تيم هاي دانمارك و ايتاليا، طرفداران ايتاليا هم در كشورمان كم نيستند.
تا شما استراحت كوتاهي كنيد ، مسابقه دوم مابين دو تيم ديگر گروه سوم يعني سوئد و بلغارستان هم آغاز مي شود.
اگر سريال كلبه جنگلي را هم دنبال مي فرماييد زمان پخش اين سريال ساعت ۱۰/۲۱ دقيقه از شبكه دو خواهد بود. برنامه نود هم فعلا تعطيل است.

نمايشگاه
دو جلسه، يك نمايشگاه
امروز از ساعت ۳۰:۱۵ تا ۱۷ يك جلسه ديگر از برنامه هاي مهندسي ذهن براساس قانون معنويت در فرهنگسراي سالمند (ميدان امام حسين،خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام) برگزار مي شود.
فرهنگسراي اقوام (خيابان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي،ميدان بهاران) هر هفته دوشنبه ها ساعت ۱۵، جلسات پرسش و پاسخ مذهبي برگزار مي كند.
هدف از برگزاري اين جلسات ارتقاي سطح اعتقادي و رفع شبهات ديني است. دكتر حسين صاعدي به عنوان كارشناس در اين برنامه حضور دارد.
اما فرهنگسراي خانواده اين روزها با همكاري سازمان صنايع دستي استان تهران در دو بخش هنري و صنعتي يك نمايشگاه صنايع دستي برپا كرده است. در بخش هنري نمايشگاه آثار هنرمندان برجسته در رشته هاي منبت، معرق، قلم زني، زيورآلات و لباس هاي محلي به نمايش گذاشته شده و در بخش صنعتي هم صنعتگران كارگاه هاي توليدي صنايع دستي حضور دارند.
تا ۲۷ خرداد براي بازديد از اين نمايشگاه (نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان) فرصت داريد.

ورود
فوتبال
خودتان كه مي بينيد تب يورو ۲۰۰۴ همه گير شده. شما اگر از فوتبال متنفر هم باشيد راه گريزي برايتان از دنياي فوتبال وجود ندارد.
اين وسط تكليف عاشقان فوتبال كه مشخص است؛ آنها صبح را تنها به شوق آغاز يك مسابقه فوتبال به شب مي  رسانند. پس تكليف شما كه عشق به فوتبال را درك نمي  كنيد چيست؟ ما توصيه خاصي برايتان نداريم، فقط با توجه به گرماي هوا فكر مي كنيم بهترين پيشنهاد اين باشد كه در خانه بمانيد، فوتبال تماشا كنيد تا بلكه بفهميد چرا همه براي فوتبال تب مي كنند!

ستون شما
درد دل 
گوشي را كه مي گيرم صداي مردي به گوش مي رسد تقريبا۵۰ ساله، او معلم است و ...
«معلمم، تقريبا يك سال است كه بچه ام را براي ادامه تحصيل به خارج از كشور فرستادم، اما حالا خرج زندگي خود را نيز به زحمت مي دهم چه رسد به اينكه بخواهم خرج تحصيل و زندگي در خارج را نيز بپردازم. طلبكاران هم هر روز به تعدادشان اضافه مي شود. شما بگوييد من چه كنم....»
دوست عزيز! قبل از انجام هر كاري از جمله اعزام فرزند براي ادامه تحصيل به خارج از كشور هم بايد برنامه ريزي كرد و هم پيش بيني منبع مالي.
اوقات فراغت 
دانش آموزي از حوالي اسلامشهر تماس گرفتند و گفتند كه ما براي پركردن اوقات فراغت مان بايد كجا برويم و چه بكنيم؟
دوست عزيز بازي فوتبال - چه تماشايش، چه انجامش- هفت سنگ، قلعه، زوو و ...
اينها همه كارهايي است كه شما براي پر كردن اوقات فراغت تان مي توانيد بدون مراجعه به مكان خاصي در كوچه هايتان به همراه ساير دوستان انجام دهيد. البته به غير از تماشاي فوتبال.
يك تماس دردناك
بعدازظهر چهارشنبه آقايي تماس گرفتند و در مورد وضعيت خودشان صبحت كردند.
موعد تخليه خانه آقا رسيده است، ولي آنها جايي براي رفتن ندارند. صاحبخانه هم فعلا برق را قطع كرده است. زن اين مرد باردار است و خود مرد هم مريض است و نمي تواند به كار سابق خود ادامه دهد. اين مرد كاملا مستاصل و درمانده بود و نمي دانست چه بايد بكند.

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |