چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۹
گراني و رفاه از توكيو تا اسونسيون
تهران ديگر ارزان ترين شهر دنيا نيست
به گزارش« مرسر» تهران در آخرين رده بندي رتبه خود را كه ارزان ترين شهر دنيا بود به اسونسيون واگذار كرده است. در آخرين جدول اعلام شده، تهران به رتبه ۱۲۵ صعود كرده است
009867.jpg
تهران در فهرست پنجاه تايي گرانترين شهرهاي دنيا جايي ندارد. اما شهروندان گرامي، چندان خوشحال نباشند، گرچه شما در ابرشهري زندگي مي كنيد كه حداقل۱۲۴ شهر گرانتر از آن وجود دارد، اما در اين رده بندي سطح زندگي نيز لحاظ مي شود.در اين مورد توضيح بيشتر لا زم نيست .
تهران ۱۲۵
فرهاد فرجاد
جديدترين پژوهش مركز مشاوره منابع انساني مرسر، حاكي است توكيو هنوز هم درجايگاه نخست گران ترين شهرهاي جهان قرار دارد. در اين تحقيق كه براساس سطح زندگي و وضع معيشتي مردم در ۱۴۴ شهر دنيا تنظيم شده، لندن دومين و مسكو سومين شهر گران اعلام شده است. اوزاكا (ژاپن) و هنگ كنگ نيز رتبه هاي چهارم و پنجم را كسب كرده اند. اين جدول برپايه برآورد هزينه هاي تطبيقي ۲۰۰ مورد شهري همچون مسكن، تغذيه، پوشاك، سرگرمي و حمل و نقل شكل گرفته است. جالب اينكه شهر اسونسيون، پايتخت پاراگوئه براي دومين سال پياپي، به عنوان ارزان ترين شهر جهان در قعر جدول ياد شده نشسته است.
ماري لاورنس سيپد، پژوهشگر ارشد موسسه مرسر، در رابطه با آمار جديد مي گويد: جدول، نسبت به سال گذشته تغييرات دراماتيكي داشته كه بخش زيادي از آن، ناشي از نوسانات و تحولات نرخ ارز در آمريكا و اروپا است. امسال، همچنين امتيازات در بسياري موارد اختلافي بسيارناچيز دارند و كمترين اختلاف، ۲ امتياز است، در حالي كه سال گذشته اين اختلاف ۴ امتياز و در سال ۲۰۰۲، ۱۵ امتياز بود.
اروپا
لندن با ۱۱۹ امتياز گران ترين شهر اروپاست. هزينه هاي سرسام آور اقامت، مسكن، حمل و نقل به علاوه افزايش يازده درصدي ارزش پوند در مقابل دلار، باعث شده لندن از كلانشهرهاي آمريكايي گران تر باشد. تحقيقات در لندن بر اساس هزينه هاي زندگي در بخش مركزي شهر صورت گرفته است.
در ميان شهرهاي بريتانيايي، گلاسكو و بيرمنگهام به ترتيب با ۱/۸۴ و ۸/۸۲ امتياز در جايگاه ۴۱ و ۵۱ جدول جاي گرفته اند. پس از لندن، ژنو با ۲/۱۰۶ امتياز گران ترين شهر اروپا شناخته شده است.
آمريكا
نيويورك با ۱۰۰ امتياز كماكان گران ترين شهر شمال آمريكا باقي مانده است. پس از آن، لس آنجلس با ۶/۸۶ امتياز و شيكاگو با ۵/۸۴ امتياز ديگر شهرهاي گران آمريكا هستند. شهرهاي كانادايي نيز آهسته آهسته رو به پله هاي بالاتر آورده اند و گران تر شده اند. تورنتو با ۸/۷۱ امتياز، هشتاد و نهمين رتبه را دارد و البته از بسياري شهرهاي آمريكايي گران تر شناخته شده است.
اتاوا با ۶/۶۲ امتياز ميان شهرهاي كانادايي ارزان ترين شهر شناخته شده است.
نكته حائز اهميت جدول گران ترين شهرها اين است كه سطح رفاه و استانداردهاي بالاي شهرنشيني، همراه بانرخ هزينه ها در نظر گرفته شده اند. اين بدان معنا است كه هر چه سطح زندگي پايين تر باشد، نام شهر در رتبه هاي پايين تر جدول گنجانده مي شود. به اين ترتيب، بحران وخيم اقتصادي در كشورهاي آمريكاي لاتين به ويژه آرژانتين و كاهش سطح رفاه و تامين اجتماعي شهروندان، باعث شده تا كاوندگان جدول كه بيشتر، شركت هاي كاريابي و وكلاي مهاجرت اند، نام شهرهاي لاتين را در بخش هاي زيرين جدول بيابند. بر اين اساس، اسونسيون، ارزان ترين شهر آمريكاي لاتين و جهان شناخته شده است. از ديگر شهرهاي ارزان. مي توان به مونته ويدو (رتبه ۱۴۳)، بوينس آيرس (رتبه ۱۴۱) و بوگوتا (رتبه ۱۳۹) اشاره كرد.
سن خوان در پورتوريكو گران ترين شهر آمريكاي مركزي است، در حالي كه سانتو دومينگو در جمهوري دومينيكن، ارزان ترين شهر آمريكاي مركزي شناخته شده است.
آسيا
از ميان ۱۰ شهر گران تر دنيا، چهار شهر آسيايي هستند كه در اين ميان توكيو پرچمدار است. اوزاكا دومين شهر گران آسيا است و پس از آن، هنگ كنگ و سئول، نشسته اند. شهرهاي چيني به نسبت هنوز گرانند، ولي در مقام مقايسه با آمارهاي گذشته، قدري نزول كرده اند.
دليل اين امر، تضعيف اندك ارزش ارز چين در برابر دلار آمريكاست.
پكن با ۱/۱۰۱ امتياز و شانگهاي با ۳/۹۵ امتياز، به ترتيب يازدهمين و شانزدهمين شهر گران جهان شناخته شده اند.
استراليا
افزايش ارزش ارزهاي رايج استراليا و نيوزيلند در مقابل دلار آمريكا، شهرهاي قاره كانگوروها را امسال در رده هاي بالاتري نسبت به سال گذشته قرار داده است.
سيدني گران ترين شهر اين قاره است. آوكلند هم عنوان گران ترين شهر نيوزيلند را به خود اختصاص داده است.
بد نيست بدانيد شاخص هاي گراني شهرها در جدول ياد شده، بيش از هر عنصر ديگر، وضعيت معيشتي كارگران و مهاجران شهرها را مد نظر قرار داده و از اين رو به كار شركت هاي كاريابي يا متقاضيان مهاجرت به گوشه وكنار جهان مي آيد. بنابراين مي توان چنين تعبير كرد كه مثلا زوريخ يا وين شهر خوبي براي مهاجران و كارگران نيست اما ريو براي مهاجرت كارگرهاي ارزان، ايده آل است!
تهران
لابد به دنبال تهران مي گرديد. به گزارش مرسر تهران در آخرين رده بندي رتبه خود را كه ارزان ترين شهر دنيا بود به اسونسيون واگذار كرده است. در آخرين جدول اعلام شده، تهران به رتبه ۱۲۵ صعود كرده است.
در بين كشورهاي عربي امان با وجود نزول از پله ۳۲ به رده ۵۴ گران ترين است. نكته جالب، نزول دوبي (از ۴۷ به ۷۶)، ابوظبي (از ۵۵ به ۷۴) و رياض (از ۶۳ به ۷۲) است. اسونسيون، سائوپائولو، ريودوژانيرو، دهلي نو و كراچي بالاي دست تهران ايستاده اند، شهري كه در رده بندي قبلي ارزان ترين بود.

فهرست ۵۰ تايي گران ترين شهرهاي جهان
سال  ۲۰۰۴
سال ۲۰۰۳
شهر
۱
۱
۱- ژاپن - توكيو
۲
۷
۲- انگليس- لندن 
۳
۲
۳-روسيه- مسكو
۴
۳
۴- ژاپن - اوزاكا
۵
۴
۵- هنگ كنگ
۶
۶
۶- سوئيس - ژنو
۷
۸
۷- كره جنوبي - سئول
۸
۱۵
۸- دانمارك - كپنهاك
۹
۹
۹- سوئيس - زوريخ 
۱۰
۱۲
۱۰- روسيه - سن پترزبورگ 
۱۱
۵
۱۱- چين - پكن
۱۲
۱۰
۱۲- آمريكا - نيويورك 
۱۳
۱۷
۱۳- ايتاليا - ميلان 
۱۴
۲۱
۱۴- ايرلند - دابلين
۱۵
۱۳
۱۵- نرو ژ - اوسلو
۱۶
۱۱
۱۶- چين - شانگهاي 
۱۷
۲۳
۱۷- فرانسه - پاريس
۱۸
۴۲
۱۸- تركيه - استانبول
۱۹
۳۴
۱۹- اتريش - وين
۲۰
۶۷
۲۰- استراليا - سيدني
۲۱
۴۱
۲۱- ايتاليا - رم 
۲۲
۴۸
۲۲- سوئد - استكهلم 
۲۳
۳۶
۲۳- فنلاند - هلسينكي 
۲۴
۳۵
۲۴- ساحل عاج - آبيجان
۲۵
۳۱
۲۵- كامرون - دوآلا
۲۶
۵۲
۲۶- هلند - آمستردام 
۲۷
۲۲
۲۷- آمريكا - لس آنجلس 
۲۸
۵۸
۲۸- آلمان - برلين 
۲۹
۱۴
۲۹- ويتنام - هانوي 
۳۰
۱۸
۳۰- چين - شن زن 
۳۱
۲۹
۳۱- تايوان - تايپه 
۳۲
۱۸
۳۲- چين - گوانگهو
۳۳
۴۰
۳۳- رژيم اشغالگر قدس - تلاويو
۳۴
۳۷
۳۴- مجارستان - بوداپست 
۳۵
۲۵
۳۵- آمريكا - شيكاگو
۳۶
۱۶
۳۶- ويتنام - هوشي مين
۳۷
۲۵
۳۷- لبنان - بيروت 
۳۸
۳۰
۳۸- آمريكا - سان فرانسيسكو
۳۹
۶۶
۳۹- لوگزامبورگ 
۴۰
۶۳
۴۰- آلمان - دوسلدورف 
۴۱
۷۴
۴۱- اسكاتلند - گلاسكو
۴۲
۶۵
۴۲- آلمان - فرانكفورت 
۴۳
۶۲
۴۳- آلمان - مونيخ 
۴۴
۵۶
۴۴- اسلواكي - براتيسلاوا
۴۵
۳۸
۴۵- اندونزي - جاكارتا
۴۶
۳۲
۴۶- سنگاپور
۴۷
۵۶
۴۷- سنگال - داكار
۴۸
۲۷
۴۸- لتوني - ريگا
۴۹
۴۹
۴۹- جمهوري چك - پراگ 

چند نكته
۱-كاهش ارزش دلار آمريكا و پول قدرتمند اروپايي و آسياي شرقي باعث صعود توكيو به صدر رده بندي گرانترين شهرهاي دنيا شده است، در حالي كه شهرهاي آمريكايي در ميان ده شهر گرانقيمت جايي ندارند. اينجا صدر نشيني جاي خوشحالي ندارداما سقوط دلا ر هم مساله اي است كه مانع از خوشحالي آمريكا بابت سقوط شهرهايش از صدر مي شود .
۲-يورو در شش ماه گذشته ۱۱ درصد افزايش ارزش پيدا كرده است. ماري لارنس اسپيد رئيس موسسه مرسر مي گويد: «اين دليل اصلي صعود شهرهاي اروپايي است.»
۳-تهران در فهرست پنجاه تايي گرانترين شهرهاي دنيا جايي ندارد. اما شهروندان گرامي، چندان خوشحال نباشند، گرچه شما در ابرشهري زندگي مي كنيد كه حداقل۱۲۴ شهر گرانتر از آن وجود دارد، اما در اين رده بندي سطح زندگي نيز لحاظ مي شود.در اين مورد توضيح بيشتر لا زم نيست .
۴- رتبه چند شهر مهم :بيرمنگام (۵۱)، كازابلانكا(۶۶) ورشو(۷۶) آدلايد(۸۸) ، قاهره(۹۹) و ريودوژانيرو(۱۳۱) .

گلاسكو، هم سبز، هم گران
اگر تاكنون گلاسكو را سرزمين مرغزارهاي سبزو زادگاه هنرمندان اديبي چون مارك نافلر مي دانستيد، از اين پس شاخص ديگري را هم بايد به ذهن بسپاريد. گلاسكو چهل و يكمين شهر گران - و البته مرفه - جهان است. در گزارش منتشر شده مركز پژوهش منابع انساني مرسر، مركز اسكاتلند از ميان ۱۴۴ شهر گران جهان، رتبه ۴۱ را كسب كرده است.
سبد خريد مصرف كنندگان شامل ۲۰۰ آيتم گوناگون مثل هزينه مسكن، پوشاك و مايحتاج روزانه، اساس اين تقسيم بندي را شكل مي دهد. جيم كولمن، معاون شهردار گلاسكو، از گنجانده شدن اين شهر در رديف ۵۰ شهر گران جهان اظهار شگفتي كرده و گفته است: گسترش روند خرده فروشي در فروشگاه ها و نيز هتل هاي زنجيره اي از عوامل مهم گراني گلاسكو به شمار مي روند.
در عين حال رتبه بندي جديد، ما را بر آن داشته تا به راهكارهاي جديد براي كاهش هزينه هاي زندگي و در عين حال، افزايش سطح رفاه بينديشيم. گران بودن، به خودي خود شاخص مثبتي نيست.

شوراي شهر در پرداخت وام ازدواج مصمم است
وام ازدواج از اول تير ماه پرداخت مي شود
009876.jpg
اين روزها وام هاي ازدواج كه به عنوان يك كمك هزينه براي حل مشكلات و موانع ازدواج در نظر گرفته مي شود، به بحث داغ محافل جوان تبديل شده است. وام يك ميليون توماني شوراي شهر تهران كه از مدت ها پيش تصميم به پرداخت آن به زوجهاي جوان تهراني گرفته شده است، از اول تيرماه پرداخت مي شود.
اعتراضات بي منطق 
طرح برنامه هاي ويژه براي توسعه فرهنگي و اجتماعي شهري يكي از وظايف شوراي شهر است.
پيش از عيد،شهرداري و شوراي اسلا مي شهر تهران در يكي از اين طرح ها و با اين استدلا ل كه برداشتن موانع ازدواج به موقع جوانان مي تواند موجب حل ريشه اي بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلا قي بشود تصميم به اعطاي وام ازدواج به زوج هاي جوان تهران گرفت.
توزيع فرم هاي اين وام از ارديبهشت ماه آغاز شد. اما چه در زمان تصويب اين طرح توسط شورا و چه در زمان تصويب آن، اعتراضاتي از سوي فرمانداري تهران و وزارت كشور براي پرداخت آن صورت گرفت.
اميررضا واعظي آشتياني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در همين زمينه اعلام كرد: در صورتي كه فرم هاي استرداد شده نواقصي نداشته باشد، از اول تيرماه اين وام ها پرداخت مي شود و تاخيري در پرداخت آن صورت نمي گيرد.
اين در حالي است كه پيش از اين وزارت كشور از لزوم توقف اين طرح و اجرا نشدن آن به بهانه عدم تصريح اينگونه فعاليت ها در قانون شهرداري ها خبر داده بود. اين در حالي است كه بسياري از فعاليت هاي هنري در زمان كرباسچي و شهرداران پس از وي نيز در قانون شهرداري ها نيامده بود، ولي هيچگاه وزارت كشور به آنها معترض نشده بود.
واعظي آشتياني در همين خصوص معتقد است: برنامه ريزي هاي شهري و حل نارسايي هاي آن برعهده شوراي هر شهر است و ربطي به وزارت كشور يا ديگر نهادها ندارد و اين اعتراضات بي نتيجه است.
وي با بيان اينكه پرداخت وام به موافقت وزارت كشور بستگي ندارد، گفت: « رسالت شوراي شهر تهران طرح اين گونه مسايل است و اعضاي شوراي شهر در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيدند تا براي ترغيب جوانان به ازدواج و حل موانع و مشكلات آن، اين وام را به آنها پرداخت كنند.»
براساس اصل ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون اساسي، شوراي شهر به عنوان مديريت شهري به وظايف خود عمل مي كند و در اصل ۱۰۰ قيد شده است مسوولان شهري مكلف هستند مصوباتي را كه شورا تصويب كرده بپذيرند و اجرا كنند.
در همين حال از سوي وزارت كشور خبر رسيده است كه مسوولان اين وزارتخانه موضوع وام ازدواج را به عنوان تخلف اداري به ديوان عدالت اداري ارجاع داده اند. البته جاي اين سوال وجود دارد كه آيا انگيزه اين عكس العمل ها سياسي نيست ؟ وزارت كشور در گذشته هيچگاه حتي يك شكايت از تخلفات فراوان مالي شهرداري ها را به ديوان عدالت اداري ارجاع ننموده و حتي بعضا در مقابل آراي ديوان بر عليه كاركنان شهرداري اعتراض هم كرده است .
غفلت موجب پشيماني است
استقبال زوج ها از اين وام خوب بوده است. اين را آماري كه از سوي پست به شورا اعلام شده است عنوان مي كند. به طوري كه تا به امروز ۵۰ هزار فرم از باجه هاي پستي دريافت شده است. اين دخالت ها و اعتراضات در روند اجرا و پرداخت وام ها نتيجه اي ندارد، اين را عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران مي گويد و مي افزايد: كار باتوجه به استقبال هاي موجود ادامه دارد و در صورتي كه اعتراضي به اين قضيه وجود داشته باشد در مراجع ذي صلاح پيگيري مي كنيم و مدافع آن هستيم. در عين حال پرداخت اين وام ها از شهرداري تهران به زوجين به اين معني نيست كه جوانان از بانك هاي ديگر نمي توانند وام دريافت كنند و محدويتي براي آن ايجاد نمي كند.
واعظي آشتياني با اشاره به مشكلات شورا در تامين مبلغ ابتدايي، مي افزايد: مشكل مبلغ ابتدايي شروع به اين كار توسط شورا حل شده است و در حال حاضر هيچ مشكلي نيست. از ۵۰ هزار فرم دريافت شده توسط زوجين، ۱۳ هزار فرم به دست ستاد مستقر در شهرداري رسيده و بررسي هاي لازم بر روي آنها صورت گرفته است و براي فرم هايي كه نقصي نداشته اند دعوتنامه دريافت وام ارسال  شده و در مراسمي خاص اين وام ها اهدا مي شود.
اولويت اول نيز مشمول كساني است كه از بابت فرم هاي تكميلي نقصي نداشته باشند. عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در خصوص فرم هايي كه داراي نواقصي هستند مي گويد: طي بررسي هاي ستاد، نواقص موجود در فرم ها به وسيله نامه به افراد اعلام و جهت رفع آنها اقدام مي شود تا آنها نيز به ترتيب به صندوق مورد نظر مراجعه كنند.
وام ازدواج، احترام به حقوق شهروندي
پيچ و خم هاي اداري وحشت زيادي دارد، اين را كساني كه براي دريافت وام به بانك ها مراجعه كرده اند، بهتر مي دانند.
دكتر جمشيديان دبير ستاد پيوند آسماني، با اعلام اينكه تداخلي در پرداخت وام شهرداري و بانك ها وجود ندارد، معتقد است: بانك ها بايد در يك رقابت سالم، با سرعت بيشتري به تكاليف خود در خصوص جوانان عمل كنند. ضرورت رعايت حقوق شهروندي ايجاب مي كند تا وقت و انرژي افراد جامعه در صف هاي طولاني و كارهاي اداري تلف نشود. واعظي آشتياني بر اين امر تاكيد مي كند و مي افزايد: پرداخت وام از سوي شهرداري ها با احترام به اين حقوق صورت مي گيرد. به نظر او بايد روشي ايجاد شود كه از نظر اخلاقي و منظر فرهنگ اجتماعي تخطي به حقوق شخصي افراد صورت نگيرد.

اعداد اساسي
مهرداد مشايخي
  ۰۰۰/۵۰
اينكه ايراني ها شيفته زيبايي و شكوه وجذبه هستند بر كسي پوشيده نيست وخيلي ها هم علاقه جوانان به جراحي بيني و مينياتوري كردن چهره را به همين خاطر مي دانند. اما تب گرايش به جراحي بيني در يكي دو سال اخير چنان بالا گرفته كه براي خبرنگاران آسوشيتدپرس هم جالب آمده است. اين خبرنگاران كه سوژه هاي اجتماعي را در ايران پيگيري مي كنند به هنگام تهيه گزارش به اين نتيجه رسيدند كه سالانه ۵۰ هزار ايراني بيني خودشان را جراحي مي كنند. جراحي سالانه ۵۰ هزار بيني رقم بالايي است اما جالب اينجاست كه بدانيد چيزي نزديك به ۱۵هزار مورد از اين ۵۰ هزار جراحي مربوط به بيني مردان است. بنابراين با كم شدن استقبال زنان، مردان جاي آنها را در اين گروه ۵۰ هزار نفري مي گيرند و اين تعداد ثابت مي ماند. اين شيفتگي ايراني به زيبايي، سالانه حدود ۷۵ ميليارد تومان سود نصيب پزشكان جراح پلاستيك مي كند و باعث مي شود بيشتر روح زيبا دوستي ايراني را ستايش كنند، اما نكته ديگر اين است كه اگر كار همينطور پيش برود تعداد دماغ هاي سربالا در ميان ايرانيان بسيار بيشتر از دماغ هاي ديگر مي شود و به اين ترتيب كم كم دماغ سر بالا عادي شده و دماغ هاي ديگر جذاب مي شوند اما آن موقع ديگر كاري از دست جراحان بيني بر نمي آيد و كسي نمي تواند كمكي به صاحبان دماغ هاي سربالا بكند.
۰۰۰/۱۸
اسراف سالانه ۷۵ ميليارد توماني صاحبان دماغ هاي جراحي شده را فراموش كنيد. سيگاري ها علاوه بر اينكه به خود و اطرافيانشان لطمه مي زنند، هزينه هايي را به دولت و بودجه عمومي وارد مي كنند كه باعث مي شود از اعتبارات خيلي از برنامه ها و طرح ها كاسته شود. كارشناسان وزارت بهداشت اعلام كرده اند اگر تنها يك درصد از جمعيت سيگاري كشور كم شود، با كاهش هزينه ناشي از آن ۱۸هزار فرصت شغلي ايجاد مي شود. از همين حالا همه جوانان بيكار غير سيگاري مي توانند يقه سيگاري ها را بگيرند كه «كمتر بكش» و بيكارهاي سيگاري هم تلاش كنند تا با ترك سيگار هزينه هاي دولت را كم كنند تا بالاخره شغلي از آن ۱۸ هزار شغل نصيبشان شود.
از اين خيالات كه بيرون برويم يك موضوع را هميشه بايد به خاطر داشته باشيم و آن اينكه هر مشكل ريشه اي در جامعه و هر طرح و پروژه ناكام مانده در دولت به مصرف سيگار ۱۲ درصد جمعيت ايران مربوط مي شود. بيكاري، افزايش جمعيت، كاهش آمار ازدواج و افزايش طلاق، ترافيك، آلودگي هوا، انقراض نسل ببر مازندران و مرگ ماريتا- يوزپلنگ ايراني- بر اثر عفونت ريه، زلزله  شمال و فعال شدن گسل هاي تهران، فرسوده بودن بافت تهران و نبود بودجه كافي براي مقاوم سازي آنها، باخت تيم ملي به اردن و خلاصه بسياري از مشكلات ريز و درشت كشور با ترك سيگار حل خواهد شد.
۰۰۰/۶۰۰
اين يكي را هم مي توانيد تقصير سيگاري ها بدانيد، البته لابد سيگاري هاي راننده. در هشتاد روز گذشته بيش از ۶۰۰ هزار تخلف رانندگي در استان تهران رخ داده است. البته اين رانندگان متخلف بيش از ۳ ميليارد و ۷۰۰ هزار تومان جريمه هم پرداخت كرده اند، اما فقط پرداخت جريمه مطرح نيست. تخلف رانندگي با روحيه ايراني عجين شده است و متخلف در اين مورد هرگز احساس گناه يا عذاب وجدان نمي كند (البته استثنا هم هست). اين رقم ۶۰۰ هزار تايي تخلف رانندگي مربوط به تخلفاتي است كه توسط راهنمايي و رانندگي ثبت شده است، چيزي در حدود همين تعداد هم از چشم ماموران پليس مخفي مي ماند. اين يعني عادي شدن پيروي نكردن از قانون.
۰۰۰/۰۰۰/۲
با وجود فشارهاي وزارت كار و سازمان تامين اجتماعي باز هم كارفرماها راه هايي را براي بيمه نكردن كارگران و كارمندان خود پيدا مي كنند. اين راه ها آنقدر زياد و بي دردسرند كه كارفرماها توانسته اند دو ميليون كارگر را در كشور بيمه نكنند. اين عدد را رئيس اداره بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي اعلام كرده و توضيح داده كه كارگران هم از ترس اخراج شدن، خودشان را به تامين اجتماعي معرفي نمي كنند. اين دو ميليون نفر دست كم سرپرست ۸ ميليون نفرند؛ آن هم ۸ ميليون نفري كه در خانواده هاي كارگري زندگي مي كنند و بيش از اقشار ديگر به بيمه تامين اجتماعي نياز دارند. انصاف كارفرمايان ايراني مثال زدني نيست؟

در شهر
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |