چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۹
مصائب نشستن پشت فرمان خودروي گازسوز
سوختگيري دشوار
جامعه نيازمند شرايط و تسهيلاتي است كه اگر اين تسهيلات فراهم نشود استقبال چنداني از خودروهاي گازسوز در بازار نمي شود. براي مثال ايستگاه هاي سوخت گيري بايد به اندازه كافي در اختيار صاحبان اين خودروها باشد
متولي اصلي اين كار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت است كه متاسفانه كارخانجات خودروسازي طبق زمانبندي اعلام شده همكاري نمي كنند
009900.jpg
اگر بجاي آنكه نفت را به صورت بنزين و گازوئيل در ايران مصرف كنيم گاز را در خودروها استفاده كنيم، مي توانيم نفت بيشتري صادر كنيم.
اگرچه همواره تلاش مي شود كه مقدمات گازسوز شدن خودروها فراهم شود اما پاسخ به اين سوال كه آيا بايد ابتدا جايگاهها احداث شود تا چشم انداز رفاه نسبي بيشتري براي صاحبان خوردو گازسوز فراهم شود و سپس خودروهاي گازسوز عرضه شود يا بايد به صورت متناسب اين دو رشد كنند؟ پاسخ روشني ندارد. اين انتخاب در شرايطي كه مباحث مالي مطرح مي شود حساسيت بيشتري را بوجود مي آورد.
طبيعي است كه مسوولان اقتصادي كشور تلاش مي كنند كه توازن مناسب را ايجاد كنند و در اين ميان وظيفه هر دستگاه مشخص است . اما زماني كه نتايج عملكرد بعد از چند سال ارائه مي شود مي توان ميزان توجه واقعي نهادهاي مسوول به انجام وظيفه محول شده را برآورد كرد.
براساس برنامه تدوين شده در مرحله فاز يك پروژهCNG سوزكردن خودروهاي كشور كه از سال ۸۲ آغاز و تا سال ۸۵ ادامه مي يابد، خودروسازان كشور بايد ۶۵۴ هزار وسيله نقليه سبك عمومي گازسوز توليدكنند.
اين خبر كه با واكنشهاي متفاوتي روبرو شد با اين بحث تكميل شد كه تعداد خودروهاي سواري را كه در جايگاه هاي احداث شده تهران، كرج و مشهد مي توانند سوختگيري كنند، روزانه بيش از ۱۵ هزار دستگاه اعلام شده است.
خليل عسگري معاون پشتيباني پروژهCNG سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، با اعلام اين مطلب كه دو جايگاه سوخت رساني ياغچي آباد و تقي آباد، روزانه ظرفيت سوختگيري يك هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز را دارند به نوعي نشان داد كه براي استفاده از اتوبوس هاي گازسوز كه چندماهي است در تهران در حال حمل مسافر ديده مي شوند مشكلي وجود ندارد.
اما اين نكته كه با توجه به آمار يادشده ، ظرفيت سوخت رساني جايگاه ها، بيش ازتعدادخودروهاي گازسوز است و تبديل كارخانه اي كند و مقداري از برنامه تعيين شده عقب تر است، از سوي بسياري به عنوان مهمترين نكته اين مصاحبه مورد توجه قرار گرفت.
هرچند عسگري تاكيد كرد كه روند احداث جايگاه هاي سوخت گاز طبيعي در كشورمطلوب است.
بر اساس بند ث تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۸۲، خودروسازان كشور موظف شدند كه نسبت به ظرفيت جايگاه هاي سوختگيري، خودروهاي جايگزين دوگانه(بنزين-گازطبيعي) توليد كنند. همچنين بر اساس مصوبه شوراي عالي محيط زيست، بايستي اتوبوس ها و تاكسي هايي كه وارد ناوگان حمل ونقل عمومي مي شوند گازسوز باشند.
عسگري افزود: تلاش بر اين است كه اين فاصله ( ظرفيت سوخت رساني و تعداد خودروهاي گازسوز) با اجراي طرح تبديل خودروها بهCNG سوز در كارخانجات و كارگاه هاي تبديل حفظ شود.
هم اكنون جايگاه سوختگيري درناوگان اتوبوسراني ياغچي آباد تهران ، روزانه ۶۰۰ دستگاه اتوبوس و يك هزار دستگاه سواري و جايگاه تقي آباد، به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس سوخت رساني مي كند.
جايگاه سوختگيري بيهقي، سراج و ابريشم تهران نيز، هر يك روزانه قادر به سوختگيري ۷۵۰ دستگاه خودرو سواري است.
در كرج نيز جايگاه هاي مترو و كاميون داران و در مشهد جايگاه راديو تلويزيون و تاكسيراني هر كدام روزانه قادر به سوختگيري سه هزار دستگاه سواري است.
با راه اندازي ايستگاه هاي جديد،اين ارقام افزايش يافته و تا پايان سال ۸۳ ظرفيت سوختگيري در جايگاه ها به ۲۸۰ هزار دستگاه سواري و۸ هزار دستگاه اتوبوس افزايش مي يابد.
اين درحالي است كه در سوم آذرماه سال گذشته مدير توليد پروژه هاي خودروي گازسوز در ايران خودرو اعلام كرد براساس قرارداد شركت ايران خودرو با سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، ۲۵۴ هزار خودروي گازسوز توليد مي شود.
مهندس عليرضا فيض بخش، گفت: بايد تعداد ۲۵۴ هزار خودروي گازسوز توليد كنيم كه اين ميزان توليدي شامل همه انواع خودروها به غير از پژو ۲۰۶ مي شود.
مدير توليد پروژه هاي خودروي گازسوز در ايران خودرو، گفت: در حال حاضر مشغول آماده سازي زير ساخت توليد خودرو با مصرف سوخت گازي هستيم، البته جامعه نيازمند شرايط و تسهيلاتي است كه اگر اين تسهيلات فراهم نشود استقبال چنداني از خودروهاي گازسوز در بازار نمي شود براي مثال ايستگاه هاي سوختگيري بايد به اندازه كافي در اختيار صاحب اين دستگاه خودروها باشد.
مدير توليد پروژه هاي خودروي گازسوز در ايران خودرو، در خصوص علت اصلي گسترش در تغيير سوخت خودروها از بنزين به گاز توضيح داد: در چند سال اخير مصرف بنزين به شدت افزايش يافته كه سالانه مبالغ سنگين صرف واردات بنزين مي شود از طرفي آلودگي بنزين زياد است كه سوخت گاز اينگونه نيست.
وي تصريح كرد البته خودروهاي ما دو سوخته هستند يعني هم بنزين و هم گاز به صورت جداگانه مي توانند مصرف كنند اگر خوب كار كنيم بزودي به عنوان سردمدار اين نوع فنآوري در دنيا به شمار خواهيم رفت. فيض بخش، در پايان اظهار داشت:  در صورت استقبال مردم از خودروهاي دو گانه سوز, ايران خودرو توانايي توليد و تجهيز ناوگان حمل و نقل شهري كشور را به اين گونه خودروها دارد.
پايان ناهماهنگي 
واقعيتآن است كه در سال گذشته پروژه گازسوز كردن خودروها و يا به عبارت بهتر جايگزيني گاز بجاي فراوده هاي نفتي نتوانست به حد مطلوب خود برسد. اما آيا در سال ۸۳ مي توان به شرايط بهتر اميد داشت و آيا مي توان از متولي اصلي اين طرح يعني سازمان بهينه سازي مصرف سوخت انتظار موفقيت كامل داشت؟آيا ضمن افزايش خودروهاي گاز سوز ميزان مصرف بنزين نيز در حد پيش بيني شده كاهش مي يابد؟ دانش فني متناسب فراگير مي شود؟ آيا براي كاهش نياز به حمايت دولت اقدامي صورت خواهد گرفت؟
به اعتقاد مشاور علوم و فن آوري رئيس جمهوري عدم هماهنگي هاي لازم ميان سياست هاي صنعتي و معيارهاي توسعه شهري , بزرگترين مشكل تعلل در گاز سوزكردن خودروهاست.
دكتر مجيد عباسپور معتقد است كه مهمترين مشكل گاز سوزكردن خودروها عدم هماهنگي ميان سازمان هاي ذيربط است. وي گفت: متولي اصلي اين كار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت است كه متاسفانه كارخانجات خودروسازي طبق زمانبندي اعلام شده براي تبديل موتورهاي بنزين سوز به گاز سوز ، با اين نهاد همكاري نمي كنند.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه صنايع خودروسازي توليد بيشتر را برنامه اصلي خود قرار داده اند ، در حالي كه به توسعه شهري و توسعه امكانات حمل و نقل عمومي براي كاهش بار ترافيك توجه نمي كنند.
وي گفته است كه: طرح گاز سوز كردن خودروها درحال اجراست ولي از سرعت لازم برخوردار نيست و علت آن تاكيد مسوولان بر استفاده از حداكثر امكانات داخلي است.
اما به نظر مي رسد اين مشكل تنها عامل بازدارنده نباشد. زماني كه مشاور رئيس جموري به عدم هماهنگي اشاره مي كند اين موضوع يكي از نكات مهمي است كه نبايد ازآن غافل شد. نمي توان اين ناهماهنگي را كم اهميت دانست و انتظار داشت كه در شرايطي كه براي رفع ان اقدامي صورت نگرفته آثار زيانبار ان حذف شود.
نكته جالبآن است كه درحالي كه ما تلاش مي كنيم به هر نحو ممكن صادرات غير نفتي را افزايش دهيم از اين ابزار كه مي تواند بسيار كارآمد باشد غفلت مي كنيم.
بارها مطرح شده براي كاهش مصرف سوخت در داخل و افزايش صادرات نفتي، خودروها را گازسوز مي كنيم.
رئيس هيات مديره شركت تحقيقات موتور ايران خودرومعتقد است : نفت را براحتي مي توانيم صادر كنيم در صورتي كه گاز اين گونه نيست و اگر بجاي آنكه نفت را به صورت بنزين و گازوئيل در ايران مصرف كنيم گاز را در خودروها استفاده كنيم، مي توانيم نفت بيشتري صادر كنيم.
مير سليم با بيان اينكه ديزلي سوز كردن خودروها مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد كاهش داده و نيز باعث افزايش راندمان موتور مي شود، مدعي است:‡‡ هرچند كه گفته مي شود به دلايل اقتصادي استفاده از گاز در ايران ترجيح داده مي شود، اما اگر از ديزل استفاده مناسب شود نيز آلودگي در حدود زيادي كاهش  مي يابد.

سد كرج؛ منبع آب تهران
009903.jpg
آب تصفيه شده به تهران رسيد. ديوار گرمابه ها و خانه هاي بهداشت بالا رفت. خيال مردم تا حدي آسوده شده بود. با اين همه ترس كم آبي سايه اش را از سر مردم كم نكرده بود. بهترين راه نجات احداث سد بزرگ نزديك پايتخت بود. منابع  آبي سوي غربي تهران ايستاده بود. انتقال آب از كرج آسان تر بود تا دماوند و فيروزكوه. شايد براي همين بود كه سد كرج براي تامين آب شرب تهراني ها در نظر گرفته شد.
پاييز سردي بود. آخرين ماه خزان نويد زمستان زودرس را مي داد. به كوهستان كه پا مي گذاشتي سوز سرما تا مغز استخوان مي نشست ولي چاره اي نبود. از قبل قرار گذاشته بودند در اين روز بيايند تا طرح بتون ريزي سد كرج آغاز شود درباريان وزرا و وكلاي مجلس كنار جاده ايستاده بودند. دست ها در جيب پالتو فرو كرده و دندان هايشان زودتر از آونگ ساعت روي هم مي خورد.
قرار بود بزرگترين سد تاريخ ايران بتون ريز ي مي شود براي شروع. حدود ۵۰ ميليون تومان پول لازم بود اين حداقل هزينه برآورد شده به حساب مي آمد. شركتي به نام شركت سد كرج مديريت اجراي عمليات را عهده دار شد . سازمان برنامه و بودجه ۱۰ ميليون تومان اداره لوله كشي ۱۰ ميليون تومان ( از محل اعتبار ۱۰۰ ميليوني اش ) و بانك صنعتي ۲۰ تا۲۵ ميليون هزينه را به گردن گرفتند. ۵- ۴ميليون باقي مانده را قرار شد بنگاه كل آبياري كشور بپردازد.
سد كرج از كيلومتر ۲۳ جاده مخصوص خودش را جلوي چشم مي اندازد و گنجايش ۷۰ ميليون متر مكعب آب را دارد. محل آبگيري سد از روستاي ليلقان آغاز مي شود .آن روزها برنامه ها بر اصول ديگري بود امروزه به فاصله طولاني برنامه و چيزي كه رخ داده است پي مي بريم .سد كرج احداث شد تا آب شرب جمعيت۵/۱ ميليون نفري تهران را تامين كند.
از آن روزگار كه ديوار بتني با ۱۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض پي ريزي شد ۴۰ سال مي گذرد.

باك هايي كه گاز مي خورند
رئيس بخش تامين تجهيزات تبديل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور گفت: از آغاز طرح ملي جايگزيني سوخت گازطبيعي تاكنون بيش از ۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو سواري عمومي گازسوز به ناوگان حمل و نقل عمومي پيوسته است.
«منصور نصيري» در اين خصوص گفت: اين خودروها به صورت كارگاهي به دوگانه سوز (بنزين - گازطبيعي) تبديل شدند و پيش بيني مي شود با زيرساخت هاي فراهم شده ظرفيت تبديل خودروها به سيستم دوگانه سوز در كارگاه ها، روزانه به ۲۰۰ دستگاه افزايش يابد.
به گفته وي براي شهرهاي مختلف ۴۰ تا ۶۰ كارگاه تبديل پيش بيني شده كه بر اساس وسعت و تقاضا تعداد كارگاه ها در هر شهر پنج كارگاه متغيير خواهد بود.
وي تعداد كارگاه هاي بهره برداري شده در كشور را بيش از ۱۰ واحد ذكر كرد و افزود: تهران، مشهد، كرج، اراك، تبريز، زنجان، قزوين، قم و اصفهان از شهرهايي هستند كه در آنها كارگاه هاي تبديل تجهيز شده اند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور: تعداد كارگاه هاي تبديل خودرو به گازسوز در تهران با توجه به وسعت و تقاضاي بالاي آن تا ۸ كارگاه قابل افزايش است. نصيري توضيح داد: خودروهاي تبديل شده بايد، هر شش ماه دوره اي را طي كنند تا گواهينامه كيفيت و ايمني آنها تمديد شود.
بر اساس برنامه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در فاز اول، ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به تفكيك ۵۰ درصد تبديل كارخانه اي و ۵۰ درصد تبديل كارگاهي گازسوز خواهند شد.

در سايه همايش
در جهان كنوني، انرژي يكي از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادي بوده و به دليل اهميت نقش آن در هزينه هاي توليدي و خدماتي و همچنين مسايل زيست محيطي به بهبود وضعيت مصرف و كارايي هرچه بيشتر در استفاده از آن توجه زيادي مي شود. بخش حمل ونقل با توجه به آمار و اطلاعات موجود از عمده ترين مصرف كنندگان فرآورده هاي نفتي در سد انرژي كشور با رشدي فزاينده محسوب مي گردد.
بنابراين توجه به مديريت مصرف انرژي در اين بخش مي تواند از جايگاه و اهميت ويژه اي برخوردار باشد. از طرف ديگر بحران ميزان آلاينده هاي زيست محيطي و نيز كمبود منابع انرژي از چالش هاي بزرگ سال هاي آينده است.
يكي از سياست هاي اتخاذ شده در اين مسير استفاده از سوخت هاي جايگزين است كه از مهمترين و قابل توجه ترين آنها مي توان به گازطبيعي فشرده(CNG) اشاره نمود. اين سوخت علاوه بر فراواني منابع و آساني حمل و نقل (به دليل وجود خطوط لوله در اكثر كشورهاي جهان) از نظر عدم توليد آلاينده نيز ويژگي هاي ممتازي دارد. براي استفاده بهينه از اين سوخت بايد سيستم كنترلي موتورهايCNG به طور جدي مورد توجه قرار گيرد. استانداردهاي آلودگي آينده نيز شرايط بسيار سختي را براي اينگونه موتورها در نظر گرفته اند كه نيل به آنها جز با تدوين استراتژي دقيق كنترلي ميسر نمي باشد. با توجه به فرصت هاي موجود جهت كاهش روند رشد بالاي مصرف فرآورده هاي نفتي در بخش حمل ونقل و افزايش كارآيي در مصرف سوخت در بخش مذكور و با عنايت به اينكه طرح تبديل سوخت خودروها به گازطبيعي يك طرح فراسازماني و ملي است، ضروري است تا در تصميم گيري ها از  نظرات مسوولين و پژوهشگران محترم استفاده شودكه اين مهم را مي توان در سايه برگزاري همايش هايي جدي جست وجو كرد.

محيط زيست
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |