چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۹
نگارخانه نياوران، نمايشگاه لباس هاي محلي
نمادهايي از عمق تاريخ
در همين ايران خودمان چند نفر هستند كه با همه لباس هاي محلي آشنا باشند؟ديدار از نمايشگاه پوشاك و لباس هاي محلي اقوام مختلف، فرصت خوبي است. براي آشنايي بيشتر با فرهنگ و هنر غني ايران
009909.jpg
در بين لباس هايي كه به ديوارهاي نگارخانه آويزان شده اند، لباس هاي مخصوص مردم بندرعباس و حاشيه آن هم جالب است 
ندا لهردي 
ريشه ها اغلب از آستين هاي لباس بيرون مي زنند. لباس هر قوم و ملتي ريشه در فرهنگ و آئين آن قوم يا ملت دارد و شايد زماني يكي از عواملي بوده كه با استفاده از آن، اقوام مختلف از هم تشخيص داده مي شدند. يعني هر قوم با لباس و پوشش خاص پذيرفته و شناخته مي شد. اما مسلما اين موضوع به سال هاي خيلي دور برمي گردد، چون در حال حاضر اكثر مليت ها لباس هايي بسيار شبيه به هم دارند. به عنوان مثال شما مي بينيد كه يك مرد چيني مثل يك مرد ايراني يا اروپايي لباس مي پوشد. به همين دليل است كه نسل هاي جديد خيلي لباس هاي اصيل و محلي كشور خود را نمي شناسند. اين ضعف در كشورهايي كه پيشينه تاريخي غني دارند به اوج مي رسد. مثلا در همين ايران خودمان چند نفر هستند كه با لباس هاي محلي آشنا باشند؟ اين است كه بازديد از نمايشگاه پوشاك و لباس هاي محلي اقوام مختلف ايران، فرصت خوبي است براي آشنايي بيشتر با فرهنگ و هنر غني ايران.
پوشاك و دست دوخته هاي سنتي، هنري است اصيل ولي ناشناخته، نموداري است راستين از لطف ذوق و ظرافت طبع مردمي نجيب و كوشا و بي ادعا كه با پنجه هاي تواناي خود بر تار و پود پارچه ها نقش هاي بديع و چشم نواز دوخته اند. گرداگرد دست دوزي ها را هاله اي فراگرفته از اشارات لطيف به اعتقادات پديدآورندگان آنها و ...» اينها حرف هاي ناهيداميري - كارشناس و مدرس تاريخ لباس هاي محلي در دانشگاه سوره - است، در تابلويي كه بر يكي از ديوارهاي نگارخانه نياوران آويزان شده. ناهيد اميري مدت ۳۰ سال است كه با علاقه زياد در مورد دوخت هاي سنتي و تاريخ لباس محلي ايران تحقيق مي كند و براي آنكه با اقوام مختلف و پوشاك و آداب و رسوم خاص آنها بيشتر آشنا شود به اكثر روستاها، مخصوصا روستاهاي استان خراسان و شمال ايران سفر كرده است.
«ديده و دل و دست» حاصل همين سفرهاست كه حالا تبديل به نمايشگاه شده. او معتقد است كه يك هنرمند عشايري هنر واقعي را در طبيعت اطرافش با چشم مي بيند، با دل و جان درك مي كند و سرانجام با دست مي دوزد و مي آفريند. نگارخانه نياوران شامل ۳ سالن بزرگ است وقتي وارد اولين سالن مي شوي بعد از تابلويي كه قبلا درباره آن گفتيم، تابلوي بزرگي از جمله «بسم الله الرحمن الرحيم» به چشم مي خورد كه با ۴۰ دوخت متفاوت از شهرهاي مختلف ايران از جمله:تكه دوزي(لندره دوزي) رشت، بلوچ دوزي، ممقان دوزي تبريز، پته دوزي كرمان، قيطان دوزي خراسان، آينه دوزي سيستان و بلوچستان، زري دوزي كاشان و ... دوخته شده است. فكرش را بكنيد، بايد خيلي هنرمند ماهري باشي تا بتواني۴۰ نوع دوخت متفاوت را با هم در كنار هم بكار ببري.
بعد از ديدن دست دوخت هاي مختلف از پله ها كه پايين بروي وارد سالن بزرگي مي شوي كه در آنجا مي تواني لباس هاي ايلات و عشاير و اقوام مختلف ايران را همراه با زينت آلات مخصوص شان ببيني. بيشتر اين لباس ها بر تن عروسك هايي هستند كه بدن آنها چوبي است، اما قسمت سر آنها با خمير درست شده. به عنوان مثال عروسك زن گيلان (قاسم آباد) كه دامن بلند و پرچيني دارد همراه با پيراهني كه در قسمت كمرچين خورده و روي آن جليقه اي پوشيده كه دور آن پولك دوزي شده است. عروسك هاي زياد ديگري هم هستند كه هر كدام لباس هاي مختلف زنان و مردان بلوچ، كرد، تركمن، خراسان و مردم مناطق كويري را به تن دارند. اما در بين تمام اين عروسك ها، عروسك يك زن كرد قسمت هاي شمال خراسان كه از بقيه عروسك ها بزرگتر است و در وسط سالن قرار دارد، بيشتر جلب توجه مي كند. اين زن روي زمين نشسته و تمام دامن پرچينش را دور آن پهن كرده اند. در قسمت پايين دامن و دور آن يك نوار آبي و سياه دوخته شده كه چشم ناميده مي شود و براي جلوگيري از چشم زخم استفاده مي شده است.
در بين لباس هايي كه به ديوارهاي نگارخانه آويزان شده اند، لباس هاي مخصوص مردم بندرعباس و حاشيه آن هم جالب است. مخصوصا برقه هايي كه خانم ها به صورتشان مي زنند. اين برقه ها به صورت پارچه هايي است كه نصف صورت (دورچشم ها و گونه ها) را مي پوشاند و برخلاف تصور عموم، اين برقه ها تنها براي حجاب و پوشاندن صورت خانم ها به كار نمي روند، آنها براي جلوگيري از نور و اشعه خورشيد هم استفاده مي شوند. در بين لباس ها و پارچه هاي روي ديوار نگارخانه، سفره عقد قبايل كرد هم خيلي جالب توجه است. اين سفره عقد از پشم بافته شده و به شكل يك مستطيل است كه در بالاي آن كلمه «الله» نوشته شده و پايين اين كلمه اسم داماد، بعد سال عروسي و سپس اسم عروس ديده مي شود و بالاخره مهريه عروس كه نان و نمك و قرآن است در طرف ديگر بافته شده است. كردها معتقدند كه عروس بايد اولين ناني را كه در خانه شوهرش مي پزد درون اين سفره بگذارد تا باعث بركت زندگي آنها شود. بعد از ديدن اين پوشاك محلي اگر به اندازه يك طبقه از پله ها بالا بروي، وارد سالن ديگري مي شوي كه در آنجا عكس هاي مختلفي از انواع سربند - كه مخصوص خانم هاست - انواع كلاه - كه قطعا (!) براي مردهاست - انواع كفش و جوراب به همراه عكس هايي از نحوه بستن شال سر و پا يتابه كه مردها به مچ پاهايشان مي بندند، در تابلوهايي ديده مي شوند.
بعد از ديدن عكس ها نوبت ديدن فيلم مستندي است كه درباره هنر قديمي نوار دوزي كه از قبل از ميلاد مسيح بين كردها رايج بوده، ساخته شده. در اين فيلم ۱۴ دقيقه اي، مراحل مختلف نواردوزي از ريسيدن پشم و چله كشي تا بافتن نوار و موارد استفاده آن به تصوير كشيده شده است.
هيچ وقت از خودتان پرسيده ايد كه چه لزومي دارد كه لباس هاي عروسي به تقليد از مدها، لباس هاي اشرافي مثلا لوئي شانزدهم را تداعي كنند؟ مگر نمي شود عروس لباس محلي ملي خود را بپوشد؟ جالب است بدانيد كه خود خانم اميري هم به تفكراتش وفادار است و بر اساس همين عقيده اش از اولين روز نمايشگاه لباس هاي محلي پوشيده است. سالن هر لحظه شلوغ تر مي شود، ضمن بالا رفتن از پله ها و هنگام خروج صداي دختري شنيده مي شود كه مي پرسد اين لباس ها فروشي هم هستند؟ اين سوال با وجود اينكه جوابش منفي است، آدم را به آينده اميدوار مي كند!

پايتخت
مينسك 
مهم نيست اگر تا به حال اسم اين شهر را نشنيده ايد. مهم اين است كه در اين پايتخت اروپايي دارد پاركي ساخته مي شود به نام «پارك تكنولوژي پيشرفته». دولت و مقامات شهري بودجه ساخت اين پارك را تقبل كرده اند و قرار است در آن جا تمام ابزارهاي فن آوري اطلاعات، نانو تكنولوژي، بهره وري و بهينه سازي مصرف انرژي، تكنولوژي هاي توليد انرژي، الكترونيك و بهره برداري از منابع كشور به نمايش گذاشته شود. با دستور رئيس جمهور، هيات دولت موظف است تمام تلاشش را براي احداث و توسعه هر چه سريع تر اين پارك به عمل آورد.
در ضمن حالا كه اين قدر كنجكاو شده ايد خوب است بدانيد كه مينسك پايتخت كشور روسيه سفيد است. كشوري كه بيشتر موقع تماشاي مسابقات كشتي جهاني اسمش را شنيده ايم.
سارايوو
اگر اين روزها سري به پايتخت بوسني هرزگوين بزنيد، مي توانيد به سراغ نمايشگاه «بهار نور» برويد. البته وقتي داخل نمايشگاه شديد، زياد تعجب نكنيد. چون اين نمايشگاه قرار است هنر و فرهنگ ايراني را به بچه هاي سارايوو معروفي كند. فيلم هايي مثل كليد ابراهيم فروزش، عمو سبيلو بهرام بيضايي، هفت تيرهاي چوبي شاپور قريب و بهادر عبدالله عليمراد از جمله فيلم هايي هستند كه در اين نمايشگاه به نمايش درمي آيند. ضمن اينكه هفت كتاب كودكان هم به زبان بوسنيايي ترجمه و در اين نمايشگاه عرضه شده است. نمايشگاهي از ۱۵۴ نقاشي بچه هاي ايراني، ۷۴كتاب مصور فارسي و انگليسي، غرفه سرگرمي و يك غرفه مربوط به عروسك هاي دارا و سارا از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه فرهنگي- هنري است. اين نمايشگاه در مدرسه اي در سارايوو برگزار شده است.
سئول 
ديگر سئول هم براي زندگي كردن مناسب و در واقع به صرفه نيست. بر اساس تحقيقات انجام شده سئول هفتمين شهر گران در ميان ۱۴۴ شهر بزرگ در سرتاسر دنياست. سئول به ترتيب بعد از توكيو كه در صدر شهرهاي گران دنياست، بعد از لندن، مسكو، اوزاكا، هنگ كنگ و ژنو قرار گرفته است كه نسبت به هشت سال پيش كه رتبه يازدهم جهان را داشته، رشد(!) كرده است. هزينه زندگي در اين شهر در مقايسه با كشورهاي آسيايي همسايه كره خيلي بيشتر است، به عنوان مثال سنگاپور در رده چهل و هشتم و چين تايپه در رده سي و يكم قرار دارند.
ضمنا اين نتايج بر اساس تحقيقاتي كه روي هزينه هاي پوشاك، غذا، حمل و نقل و... كاركنان ادارات و موسسات دولتي در يك سال انجام شده، به دست آمده است.

هوا
آخرين نفس هاي بهار
جريان شبيه به آرامش قبل از توفان است ؛ هوا هم گاهي به دريا شبيه مي شود.
اين روزها هوا نسبت به اوايل هفته و روزهاي قبل از آن كمي خنك تر شده اما وقتي كه بداني تابستان پشت دروازه هاي شهر منتظر پايان بهار است، اين چند درجه كاهش دما را اصلا احساس نمي كني.
بهار مثل ما آدم ها كه معمولا اواخر زندگي تو به مي كنيم و آدم ديگري مي شويم، اين اواخر مهربان شده؛ آنقدر مهربان كه وقتي رفت دلمان برايش تنگ مي شود.از همه چيز گذشتيم، از پايان بهار هم مي گذريم و مي رسيم به حال و هواي امروز. امروز وقتي خورشيد درست وسط آسمان تهران دست ها را زير چانه بگذارد و به زمين خيره شود، دماي هوا به ۳۴ درجه سانتي گراد مي رسد. اين دما البته گاهي در ساعات ديگر روز به ۳۳ درجه هم مي رسد. امشب هم هواي تهران بين ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتي گراد نوسان دارد. قدر اين روزها را بدانيد، تابستان از راه مي رسد.

فرهنگ
عكس هاي آلماني
« ايران كانون هنر عكاسي و فيلم است. هنرمندان عكاس و به خصوص فيلمسازان ايراني ديدگاه هايي نوين را در اين راستا ترسيم كرده اند.» اين اظهارنظر را بارون پاول فون مالت سان، سفير آلمان در تهران گفته است. بهانه اين نظر هم برپايي نمايشگاهي از عكس هاي گرهارد ريشتر هنرمند مشهور آلماني در تهران است. اين نمايشگاه در موزه هنرهاي معاصر برگزار شده و در آن مجموعه اي از ۲۶ اثر دوره ها و شيوه هاي كاري گوناگون ريشتر به نمايش گذاشته شده است. دوره هايي كه از دهه ۶۰ تا ۹۰ را در برمي گيرد و نشان دهنده تقابل هنر با تست هاي زيباشناختي و بازتاب تحولات اجتماعي است. اين نمايشگاه تا دوازدهم تيرماه در موزه هنرهاي معاصر ادامه دارد. علاقه مندان جدي عكاسي بد نيست سري به اين نمايشگاه بزنند.در مجموعه فرهنگي هنري فردوس (فلكه دوم صادقيه، بلوار فردوس) هم نمايشگاه مجسمه و سفال در «نقوش برجسته»برپاست.

جعبه
بچه هاي خيابان + فوتبال
اگر اجازه بدهيد پيشنهادهاي امروز را هم با فوتبال آغاز كنيم. قطعا حتي فكر هم نمي كرديد كه يونان، ميزبان مسابقات را شكست دهد. امشب شب دوم مسابقات گروه اول است. يونان شگفتي ساز روز اول مسابقات به مصاف اسپانيا مي رود تا صدرنشين گروه مشخص شود. اين بازي را ساعت ۳۰:۲۰ تماشا كنيد. مغلوبان گروه اول هم رودرروي يكديگر قرار خواهند گرفت پرتغال- روسيه ۱۵:۲۳ . امشب مشخص مي شود كه پرتغال به سرنوشت فرانسه در جام جهاني دچار مي شود يا خير.در برنامه به خانه برمي گرديم كه ساعت ۱۷ آغاز مي شود ، مي توانيد ياد بگيريد كه چگونه براي خودتان كيك يزدي بپزيد و مزاحم قنادي سر كوچه تان نشويد.سريال عروس هم ساعت ۱۰:۲۱ از شبكه ۲ پخش مي شود. آواز مه را هم كه دنبال مي فرماييد ۱۰:۲۲ پخش مي شود. اما اگر جمعه ساعت ۱۹ كار داشتيد يا منزل نبوديد و نتوانستيد سريال بچه هاي خيابان را ببينيد امشب ساعت ۲۳ آن را تماشا كنيد. امروز دختري به ملاقات نادين مي آيد، حدس مي زنيد چه كسي باشد؟

امروز
فوتبال نگاه كنيد
009912.jpg
امروز فوتبال تماشا كنيد. احتمالا وقتي كه اين پيشنهاد را در اول ستون امروز مي خوانيد، دچار عصبانيت مي شويد. اول به اين دليل كه شايد طرفدار فوتبال نباشيد و اين چند روز از سرايت تب فوتبال به جامعه دلخور باشيد و بعد هم اينكه اگر طرفدار فوتبال باشيد هم حتما نيازي به توصيه ما براي پيگيري يورو ۲۰۰۴ نداريد، اما اين پيشنهاد آن چيزي نيست كه شما تصور مي كنيد.
بعضي وقت ها آدم ها تصوير مقابلشان را مي بينند، اما نگاه نمي كنند! اين نگاه كردن يعني فكر كردن و برداشت از رويدادي كه به وقوع پيوسته. مثلا مي شود به فوتبال نگاه كرد و فهميد كه چرا اين ورزش را همه - قشر كم درآمد، پردرآمد، باسواد و بي سواد - دوست دارند. فوتبال شبيه زندگي انسان  هاست؛ پرفراز و نشيب و غيرقابل پيش بيني.
اگر بازي هاي يورو ۲۰۰۴ را پيگيري كرده باشيد، در مسابقه اي كه پرتغال ميزبان، مقابل يونان كم اميد، به زانو در آمد يا در آن بازي كه فرانسه تا دقيقه ۹۰ بازنده بود وبعد در ۲ دقيقه برچسب غم انگيز شكست را روي پيراهن انگليس چسباند، مي توانستيد نكاتي فراتر از شكست و پيروزي در يك مسابقه فوتبال را درك كنيد. اين است كه پيشنهاد مي دهيم امروز بازي هاي يورو ۲۰۰۴ را نگاه كنيد. اين «نگاه» براي زندگي لازم است!

نگارخانه
سفر به شرق
امروز مي توانيد سري هم به اين دو گالري بزنيد و از درختچه هاي مينياتوري و نقاشي هاي مدرن بازديد كنيد. در نگارخانه هفت ثمر آثار همايون سليمي برپاست كه شامل ۳۰ درختچه كوچك مينياتوري و تزئيني است. اين درختچه ها بين ۵ تا ۲۰ سال عمر دارند. دليل آوردن صفت مينياتوري براي اين درختچه ها اين است كه فرمي كاملا شرقي دارند و شبيه نقاشي هاي مينياتوري خاور دور هستند. گالري هفت ثمر در خيابان مطهري، خيابان كوه نور، كوي پنجم پلاك ۲۵ واقع است و نمايشگاه فقط تا امروز ادامه دارد.
در گالري سعدآباد (زعفرانيه، خيابان كمال طاهري، شماره ۵۰) مي توانيد از آثار نقاشي و كالي گرافي حميدرضا اكبري ديدن كنيد. كالي گرافي هاي (گرافيك با خط) او به فضاهاي شرقي بسيار نزديك است. اكبري بعد از مطالعه در آثار نقاشان چين و ژاپن و پذيرفتن خوشنويسي به عنوان يك فرم غني، محكم و دلنشين آثار موجود در اين نمايشگاه را خلق كرده است.

صحنه
باد صبا
تئاتر در تهران فقط منحصر به مجموعه تئاتر شهر نمي شود. سالن هاي ديگري هم هستند كه خبرهايشان را كم و بيش در اين ستون ديده ايد. تماشاخانه مهر حوزه هنري هم يكي از همين سالن هاست. اين تماشاخانه اين روزها در اختيار نمايش «افسانه صبا» به نويسندگي و كارگرداني بهمن مرتضوي است. اين نمايش براساس قالب نمايش بيت كردي با عنوان ني لبك اجرا مي شود. يعني بيت خوان هايي دوره گرد داستان را بازي و روايت مي كنند. داستان درباره باد صباست كه در نيستاني از ني جواني گذر مي كند، ني زرد مي شود و ني هاي ديگر تلاش مي كنند تا ني بهبود پيدا كند اما ني جوان بيدار مي ماند، صبا را مي بيند و عاشق مي شود.عباس توفيقي، بهمن مرتضوي، ميترا حكيم باشي، امير افشاري، آنوش عزيزي، پريسا شكوهي و الهام علوي از جمله بازيگران نمايش هستند و محمد حسيني، فرهاد مولوي و امين بختياري نوازندگان نمايش اند. ساعت اجراي باد صبا ۳۰:۱۹ است و تماشاخانه مهر در تقاطع خيابان حافظ و سميه قرار دارد.

كتابخانه
اوديسه
در شرايطي كه ما هر روز كلي پول خرج مسايل بي اهميت مي كنيم، پرداخت ۴۳۰۰ تومان براي آشنايي با اوديسه نبايد مبلغ قابل توجهي باشد.
اوديسه سروده هومر يكي از ۳ اثر حماسي بزرگ يونان و روم است. اين ۳نامه نامور پهلواني در فرهنگ و ادبيات اروپايي همان اهميت و ارجي را دارند كه شاهنامه فردوسي براي ايرانيان دارد. ۲نامه ديگر، ايلياد و انه ايد هستند. در ميان اين ۳نامه ايلياد حماسه بنيادين است و آندو ديگر دنباله و افزونه اي بر آن به شمار مي روند. اوديسه سرگذشت اوليس است كه در يوناني اوديسئوس نام گرفته. اوليس پس از آشيل بزرگترين و نام آورترين قهرمان يونان است كه به ويژه در هوشمندي و نيرنگ بازي نامي بلند برآورده است. اين كتاب را ميرجلال الدين كزازي به زبان فارسي ترجمه كرده است. اوديسه در تيرا ژ هزار جلد همين چند روز پيش چاپ دومش را پشت سر گذاشت. اين كتاب البته هيچ وقت بيات نمي شود اما اگر مي خواهيد وقتي اين كتاب را مي خريد بوي تازگي بدهد، همين امروز برويد سراغ نزديك ترين كتاب فروشي كه سراغ داريد.

ورود
قرارداد
امروز را بايد روز جهاني قرارداد ناميد. اگر مدت هاست كه روي امضاي يك قرارداد فكر مي كنيد، امروز بهترين فرصت است.
اول اينكه در سال ۱۷۵۶ معاهده تاريخي «وايت هال» بين پروس و انگليس به امضا رسيد. بعد هم اينكه در سال ۱۸۰۴ قرارداد معروف «قرارداد دايمي» بين انگليس و روسيه امضا شد كه بر اساس آن، دو كشور بايد تا آخر جهان (!) به يكديگر وفادار مي ماندند.
اين قرارداد يكي از علل جنگ هاي اروپايي عليه ناپلئون بناپارت بود و بالاخره اينكه در سال ۱۹۰۷، لنين قراردادهايي را كه دولت روسيه تزاري به ايران تحميل كرده بود، لغو كرد.
خلاصه اينكه امروز براي عقد هر قراردادي مناسب است، فقط مراقب باشيد وسط قراردادهاي شما كسي نقش ناپلئون بناپارت را ايفا نكند!

ستون شما
اگر جاي ما بوديد...
تعداد ۱۰ يا شايد هم ۲۰ تا نامه به دست ما رسيده و تقريبا تمامي آنها هم ضميمه اي دارند دو يا سه صفحه اي كه درخواست كرده اند مطالبشان در روزنامه چاپ شود و نوشته اند كه اگر مطالب آنها را در روزنامه چاپ نكنيم، قطعا ناراحت خواهند شد.
- شما جاي ما باشيد چه كار مي كنيد؟ چندين نفر اينجا پول مي گيرند و مطلب تهيه مي كنند و انتظار هم دارند مطالبشان چاپ شود، چندين نفر هم نامه مي فرستند، مي خواهند كار شود. واقعا جاي ما بوديد چه مي كرديد؟
از كي بپرسم؟!
حتما در خيابان با باجه هاي «از ما بپرسيد» مواجه شده ايد. اين عزيزان اگر آدرس را ندانيد شما را راهنمايي خواهند كرد. يكي از اين عزيزان با ما تماس گرفتند و گفتند كه چند ماهي است پرداخت حقوقشان به تعويق افتاده.
اين عزيزان از ما پرسيدند كه بايد چه كنند ولي ما جوابي براي آنها نداريم. شايد بايد از كسي ديگر اين سوال را بپرسند.
تلفن همراه
آقاي افشين كاظميان از تهران تماس گرفتند و يك گلايه تكراري را مطرح كردند.
به هر حال ما در اين ستون بايد هر انتقادي را وارد كنيم، حتي انتقاد از خودمان را.
«آقا من از طرف خودم حرف نمي زنم. خيلي ها كه براي خريد موبايل ثبت نام كرده اند، از نحوه تحويل تلفن هاي همراه شكايت دارند. آخر از كجا معلوم كه تا يكسال بعد من زنده باشم؟ اگر قرار بود موبايل ها را با اين تاخير تحويل بدهند، بايد ما را از اول در جريان قرار مي دادند. اين حق ما بود كه در زمان نام نويسي از تمام شرايط با خبر باشيم.»
ما در اين مورد قبلا حرف هايمان را زده  ايم. حالا مي توانيم براي شما طلب سلا متي و صبر كنيم تا زمان تحويل تلفن همراهتان فرا برسد.
خواهش براي نقشه 
چندين و چند تماس داشتيم و اين عزيزان درخواست كرده بودند كه نقشه گسل هاي تهران را مجددا چاپ كنيم چون  آرم ايرانشهر مانع از اين شده كه نقشه به طور واضح چاپ شود.
قبلا هم گفته ايم اين امكان وجود ندارد كه ما لوگو را حذف يا صفحه را بزرگتر كنيم. پس خواهش مي كنيم ديگر خواهش نكنيد چون واقعا معذوريم.
جريمه بدون علت 
فردي كه نامش رانمي دانيم و حتي نمي دانيم زن است يا مرد، نامه اي فرستاده و مي گويد كه روزي در شهرك قدس اتومبيلش را پارك مي كند و به هنگام مراجعه متوجه برگه جريمه مي شود در صورتي كه هيچ تابلويي مبني بر عدم توقف در اين منطقه نبوده است.
اين شخص بعد از تحقيقات محلي متوجه شده كه در اين مكان بايد از پاركبانها برگه پارك بگيرد و بسيار عصباني مي شود و اين گونه مي نويسد: «آيا با پاركبانها مشكل ترافيك حل مي شود؟مشكل در سرعت هاي جنون آميز اتومبيل هاست كه در بزرگراه ها فاجعه به بار مي آورند.»

ذهن زيبا
مرد بزرگ كسي است كه هرگاه اراده كند، مي تواند ميان احساسات و افكارش ديواري ايجاد كند.
ناپلئون بناپارت 
در قلب خود بنويسيد كه هر روز بهترين روز سال است.
رالف والدوامرسون 
دشمن شكست خورده هميشه شكست خورده نيست.
يك ضرب المثل آلماني 
وقتي با بوقلمون ها سروكار داريد، پرواز با عقاب ها دشوار مي شود.
پرمودابترا

تهرانشهر
ايرانشهر
محيط زيست
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |