چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۹
احداث منو ريل و مراكز تجاري خدماتي، انتقال پايانه آزادي
ميدان آزادي جديد
در طرح جديد شهرداري تهران احداث منوريل در محدوده  آزادي ديده شده است كه عبور منوريل از فاصله ۲۰۰ الي ۴۰۰متري برج، آسيبي به نماي برج نخواهد رساند
به هيچ وجه قصد ساختن هيچ واحد يا بنايي را درداخل ميدان نداريم ، اين مراكز در حاشيه برج و ميدان بدون تغيير بافت دور ميدان و بدون آنكه از نماي بيروني چيزي ديده شود، خواهد بود
009870.jpg
محمد محمد پور
پس از گذشت ۳۰ سال، كندوي عسل با چندين ملكه و زنبورهاي فراوان، نياز به ترميم دارد. اين نياز اما از سال پيش احساس شد، هنگامي كه همه از احتمال ريزش برجي گفتند كه از بالا به كندو مي مانست، اما ملكه ها و مقامات مسوول، آن را تكذيب كردند. حالا، كندو عسل مي دهد، اما نه مثل گذشته و اين شد كه اقداماتي براي افزايش بازدهي آن در حال انجام است. حداقل، حالا همه ملكه ها تاكيد مي كنند كه كندو بايد ترميم شود.
ما تا پايان هفته گذشته منتظر گزارشي بوديم. گزارشي از مرمت و ساماندهي برج آزادي. مهلت البته پيشتر به پايان رسيده بود، اما آن را تا پايان هفته تمديد كرديم.گزارش مورد نظر رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهربه دست آنها رسيد. حالا شورا تصميم مي گيرد كه كارش را بر اساس گزارشي كه بنياد فرهنگي رودكي و شهرداري منطقه ۹ ارايه داده، چگونه و با چه سرعتي آغاز كند. مشكل اصلي و دغدغه هميشگي، تامين اعتبار است. اما چه شد كه برج آزادي، نماد ملي ايران، آسيب ديد؟
برج آزادي دوران احداث خود را بسيار سريع طي كرد. به دليل شتاب در احداث برج، نماي آن بيشتر مورد توجه قرار گرفت. تا نماد ملي ايران، ظاهري مسحوركننده داشته باشد. با گذشت ۳۳ سال از زمان بهره برداري، سازه هاي زيرزميني بايد بازسازي شود.
وضعيت سازه هاي زيرين در طول اين سال ها به طور دقيق مورد بررسي قرار نگرفته است تا با گذر ايام و به دليل فرسايش خاك در معرض تخريب قرار گيرد. پوسيدگي لوله هاي به كار رفته در زير چمن هاي ميدان آزادي كه براي آبياري فضاي سبز به كار مي رود، باعث آب ريزش در برخي از قسمت هاي مجموعه شده است. پس از گذشت بيش از ۳۰ سال از زمان افتتاح مجموعه، لوله ها دچار پوسيدگي شده كه باعث نشت آب به طبقه زيرين، يعني قسمت موزه و ساير قسمت هاي اين مجموعه فرهنگي شده و خسارت هايي را به سقف وارد كرده است.
سعيد رنجبران، مدير مجموعه آزادي، مي گويد: «آسيب ها به خاطر نشت آب نزولات جوي و آبياري دستي در فضاي سبز است كه به گچ كاري سقف ها هم صدمه زده است.»
بدنه برج، ساخته شده از سنگ و كاشي است، اما گذشت زمان روي اين سنگ ها و كاشي ها نيز تاثير گذاشت و عدم دقت در نصب آنها مزيد بر علت شد تا آنها نيز دچار ريزش شوند. آسيب ديدگي درزبندي ها به دليل باران هاي اسيدي و تابش آفتاب از ديگر موارد آسيب است كه نياز به تامين اعتبار دارد تا ترميم شود، اعتباري بالغ بر ۶۰ ميليارد ريال.
بهمن محبوبي، معاون فني و عمراني شهرداري منطقه۹، مي گويد: «برج آزادي از بهترين سازه هاي كشور است. ايراد فني و سازه اي هم ندارد، اما خوب به آن رسيدگي نشده. شرايط جوي هم روي صدمه ديدگي برج اثر گذاشته. اگر به اين برج خوب رسيدگي شود حداقل يك قرن عمر مي كند.»
توجه نكردن به برج دلايل زيادي دارد كه يكي از مهمترين آنها وجود چندين ملكه در كندو است. برج، چند متولي دارد.
يك برج و چند متولي 
«يك مديريت واحد در اداره برج وجود ندارد. در سال هاي گذشته نظارت بر برج دوره اي بوده و اين دليل اصلي فرسودگي سازه هاي زيرزميني برج آزادي از نظر ماست.» اين گفته محبوبي، گفته اي نزديك به واقعيت است. وجود چند متولي بعضا ناهماهنگي هايي را به وجود آورده است.
مجموعه آزادي تهران متشكل از ساختمان برج و ۱۰هزار متر مربع مساحت زيرين آن، با مديريت وزارت ارشاد اداره مي شود. اداره مجموعه، از زماني كه بنياد فرهنگي خصوصي رودكي تاسيس شد، به اين نهاد و اداره فضاي سبز سطح ميدان و آبياري چمن به شهرداري تهران واگذار شد. سعيد رنجبران، مدير مجموعه مي گويد: «شناخت نادرست مديريت آن را به سازمان ها و معاونت هايي داد كه حيطه وظايفشان در ارتباط با مجموعه نبود. معاون هنري وزارت ارشاد در حالي اداره مجموعه را بر عهده دارد كه وظايف آن در سه زمينه هنرهاي نمايشي، تجسمي و فعاليت موسيقي خلاصه شده است.»
تمام مجموعه زيرزميني برج در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دارد و براي برگزاري برنامه هاي مختلف، آن را در اختيار گروه ها ونهادهاي گوناگون قرار مي دهد و فقط بر آن نظارت كيفي مي كند. اما شوراي شهر، بدون توجه به متولي هاي آن خواستار تهيه گزارشي شد تا به اصل ماجرا برسد. روي همين اساس كه معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۹ مي گويد: «شوراي شهر تاكيد زيادي روي اين قضيه داشت. اين برج، متولي مشخصي ندارد اما حفظ اين بنا براي شورا و شهرداري بسيار اهميت دارد. ما از فروردين ماه امسال به همراه بنياد رودكي موظف شديم تا گزارشي از وضعيت اوليه برج ارايه دهيم.»
اما اين گزارش چه چيزهايي را در برمي گيرد و چه خوابي براي مجموعه آزادي ديده شده است؟
آرايش جديد
به هنگام ساخت برج در سال ۱۳۵۰ كاربري هاي متعددي مثل سالن نمايش (مولتي ويژن)، كتابخانه، سالن انتظار، سالن اينفرما (دانستي ها)، گذرگاه پيشينيان و سالن تشريفات ديده شده كه مي توان از برج و محدوده آن بهره وري هاي فرهنگي و اقتصادي مطلوبي داشت.
در اين طرح، قرار شده كه حلقه هاي ميدان آزادي گسترش يابد و تپه هاي چهارگانه اطراف برج به مراكزي براي ارايه خدمات مختلفي همچون صنايع دستي تبديل شود. به گفته طراحان، اين مساله باعث مي شود كه مردم براي بازديد از برج و استفاده از تسهيلات فرهنگي ترغيب و هزينه نگهداري آن نيز تامين شود.
احداث ۲ پل غيرهمسطح در اطراف برج براي روان سازي ترافيك دور ميدان، انتقال تردد خودروها به حلقه دوم ميدان با حذف تردد از حلقه مياني آن و انتقال پايانه مسافربري آزادي به غير از ترمينال غرب از جمله تغييراتي است كه در صورت تاييد مطالعات اوليه توسط شوراي شهر، انجام خواهد گرفت.
محبوبي، معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۹ مي گويد: «به هيچ وجه قصد ساختن هيچ واحد يا بنايي را درداخل ميدان نداريم و اگر قرار به ساخت مراكزي با قابليت اقتصادي باشد، اين مراكز در حاشيه برج و ميدان بدون تغيير بافت دور ميدان و بدون آنكه از نماي بيروني چيزي ديده شود، خواهد بود.»
طرح جديد، هماهنگي بخش هاي مختلف از جمله معاونت حمل و نقل شهرداري تهران براي احداث منوريل در محدوده  آزادي را مي  طلبد، هرچند عبور منوريل از فاصله ۲۰۰ الي ۴۰۰ متري برج، آسيبي به نماي برج نخواهد رساند.
براي اجراي فاز ۲ كه به اعتبار اوليه ۳ ميليارد تومان نياز دارد، از نظرات استادان دانشگاه ها به خصوص دانشگاه علم وصنعت نيز استفاده خواهد شد.
كلكسيون تاريخي 
احداث برج ۴۵ متري آزادي در زميني بلااستفاده در غرب تهران در سال ۵۰ از سوي يك مهندس ايراني كه در مسابقه طرح احداث برج در سال ۴۵ برنده شد، پايان يافت. شركت «ماپ» پيمانكار احداث اين برج پس از ۲۸ ماه، در ۲۴ دي سال ۵۰ نماد ملي پايتخت را به بهره برداري رساند.
رو نماي برج آزادي با ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه سنگ كه حدود هزار سنگ آن به يك شكل است با سطوح پيچيده و قوس دار پوشيده شده است استخوان بندي اصلي برج از بتون مسلح است و سنگ هاي ضخيم و سفيد معدن جوشقان اصفهان آن را محافظت مي  كند. معماري بناي آزادي به دوران هخامنشي تا دوران اسلامي و قاجار مربوط مي  شود كه طاق عظيم برج با الهام از طاق كسري ساخته شده و منحني قوس طاق هاي ساساني با ماهيت منحصر به فردش در نمايي سه بعدي شكل گرفته است.
معرق كاري زير طاق از ديوار مسجد وكيل شيراز، طرح بالاي بنا برگرفته از برج طغرل شهر ري در دوران سلجوقيان و پيشاني بنا نمايانگر برج هاي قديم ايران با سر برجي غزنوي است. درچهار سوي نماي برج، شيارهاي آبي معرق كه به طرز عمودي قرار گرفته، كشيدگي قامت و زيبايي آن را مضاعف كرده است. گذرگاه پيشينيان كه برگرفته از طراحي مقبره داريوش در تخت جمشيد است، ۱۵ ويترين دارد كه به همراه سالن هاي مولتي ويژن، ديوارها و اينفرما از ديگر تاسيسات مهم مجموعه به شمار مي  رود.
پروژكتورها، نور افشان ها و تزئينات رونماي برج آزادي به همراه وجود آبنماها و فضاي سبز شكيل اين ميدان، از جمله امكاناتي است كه مي  توان دراين ميدان پيدا كرد. احداث فاز اول اين برج در سال ۵۰ هزينه اي بالغ بر ۲۰ ميليون تومان در بر داشته است كه هزينه احداث چنين برجي در زمان حال سر به فلك مي  كشد.
ضد زلزله
ماهانه بيش از ۳۰ نفر از ماموران معاونت خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۹ رسيدگي به فضاي سبز، خدمات شهري و حفظ رونماي ميدان آزادي را بر عهده دارند. گونه هاي گياهي مختلف ميدان به دليل خاك مناسب در سطح تهران بي  نظير است اما هزينه هاي نگهداري ، چندان هم پايين نيست.
به گفته مسوولان شهرداري بيش از ۲۰ميليون تومان در ماه صرف نگهداري سازه هاي مجموعه مي  شود. شهرداري منطقه در يكي از رسيدگي هاي گذشته خود، بيش از ۴۰۰ ميليون تومان براي بازسازي برخي از قسمت هاي برج هزينه كرد كه تاثير مطلوبي در حفظ سازه هاي زير وحتي رونماي برجي داشته است. اين برج كه در فهرست آثارملي كشور نيز به ثبت رسيده، اما برجي قوي است به گفته مدير مجموعه آزادي به رغم وجود مشكلات فني در سازه ها، هيچ خطري مبني بر ريزش برج وجود ندارد و تنها، برخي از نقاط آن نيازمند بازسازي و تعمير است. گمان مي  رود برج آزادي حتي پس از وقوع يك زلزله متوسط ونسبتا قوي، پا بر جا بماند.
... واين در شرايط كنوني واجد معنا شده است، واجد چنان معنايي كه توجه معماران جديد را مي طلبد كه چگونه ۳۰ سال پيش اصولي رعايت مي  شده كه امروزه...

تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي
صندلي جديد كابينه
سرانجام پس از چند سال كش و قوس، تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي به تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان رسيد. با اين حساب وزارتخانه جديدي به شمار وزارتخانه هاي كنوني افزوده خواهد شد. اين وزارتخانه قرار است نهادهاي امدادي، حمايتي و بيمه اي كشور را تحت پوشش خود گرفته و اين امور را سامان دهد.
اكنون نهادهاي متعددي به خدمات اجتماعي در كشور مشغولند. گفته مي شود، تاخير در تصويب لايحه نظام جامع رفاه به خاطر مقاومت هايي بوده كه از سوي برخي از اين نهادها صورت مي گرفته. بيش از دو سال قبل، لايحه نظام جامع رفاه به مجلس تقديم شد. با اين حال هرگاه سخن از نظارت عالي يك نهاد در قالب وزارتخانه يا معاونت رياست جمهوري بر نهادهاي متولي خدمات اجتماعي مي رفت، برخي از اين نهادها از پيشروي روال تصويب لايحه جلوگيري مي كردند. اكنون نيز شنيده ها حكايت از مقاومت كميته امداد امام در برابر اجراي اين لايحه دارد. اين مقاومت به جايي رسيد كه يكي از مسوولان اين كميته چندي پيش به صراحت اعلام كرد؛ كميته امداد به هيچ عنوان حذف يا ادغام نخواهد شد.
دكتر نورالدين پير موذن نماينده مجلس هفتم و از طراحان و مدافعان اين لايحه در مجلس ششم در اينباره گفت: «با تشكيل اين وزارتخانه كميته امداد حذف نخواهد شد و اين نهاد در مجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي سازماندهي خواهد شد.»
وي تاكيد كرده كه بحث حذف كميته امداد منتفي است.»
وجود سازمان ها ونهادهاي متعدد كه در زمينه امور خدماتي و حمايتي مشغول به كارند، باعث نوعي بهم ريختگي در اين زمينه شده است. خدمات و تشكيلات موازي باعث شد در حالي كه برخي از مددجويان از هر نوع حمايتي محروم هستند برخي ديگر، از چند نهاد خدمات دريافت كنند.
از سويي معضلاتي نظير جمع آوري كودكان خياباني، جمع آوري متكديان، جمع آوري زنان خياباني و ... اغلب با فرافكني نهادها مواجه شده و به دليل رفع مسووليت از هر كدام از اين نهادها لاينحل باقي مانده است. اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته، نظام رفاه و دولت رفاه ساماندهي به امور حمايتي، امدادي اشخاص را برعهده دارد.
مصوبه مجلس منجر به تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي خواهد شد و دولت مكلف است ظرف مدت دو سال از تاريخ ابلاغ اين قانون، امكان تحت پوشش قرار گرفتن اقشار مختلف جامعه از جمله روستاييان، عشاير و شاغلان فصلي را فراهم كند.
گو اينكه ماده اي در قانون اضافه شده كه براساس آن اعمال قانون نظام جامع رفاه در ارتباط با كميته امداد امام خميني و امور مرتبط با نيروهاي مسلح منوط به تاييد مقام معظم رهبري است.
رضا طلايي نيك نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در اينباره مي گويد: در همين چارچوب، ستاد مناسب ملي براي تحقق اين قانون كه در قالب دو شوراي عالي اجتماعي و شوراي عالي رفاه، تعيين شده، نقش اصلي و ويژه را براي تحقق نظام جامع اجتماعي برعهده خواهد داشت.اگر وزارت رفاه و تامين اجتماعي فقط در سطح ستادي توانمند تشكيل شود و اين وزارتخانه از وارد شدن به تصدي گري و فعاليت هاي اجرايي پرهيز كند، امكان موفقيت قانون و تحقق نظام جامع تامين اجتماعي بيشتر خواهد بود.
با آنكه تشكيل وزارتخانه جديد بالاخره شكل قانوني به خود گرفته، اما از هم اكنون، اما و اگر ها حكايت از اجراي پردردسر آن خواهد داشت. با اين حساب به نظر نمي رسد دولت به اين سادگي و به سرعت بتواند نهادهاي خدماتي را يكپارچه كند.

خوش به حال سيگار فروش
ديگران مي كشند ما مي خوريم
سالانه ۵۰ هزار نفر در كشور بر اثر مصرف سيگار جان خود را از دست مي دهند. اين در حالي است كه درآمد دولت ايران از محل ماليات بر فروش سيگار در سال ۸۲با ۴۱ درصد رشدبه ۱۲۳ ميليارد ريال رسيد.
تنها در اين ميان رقم گم شده سودي است كه نصيب قاچاچيان و شركت هاي توليد كننده سيگار مي شود. شركت هايي كه آزادانه در ايران فعاليت كرده، در روزنامه ها رسما آگهي فروش   مي دهند و با پرداخت پول كلان به بازارياب ها، مثلا حقوق مكفي و يك دستگاه خودرو گران قيمت مي كوشند تا تنور مصرف سيگار را هر روز داغ تر كرده و سود كلان تري به جيب بزنند، شركت هايي مثل امريكن توباكو و وينستون كه فعاليت پنهاني و اما شديد آنها غير قابل چشم پوشي است. بر اساس گزارش سالانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي زيانهاي بهداشتي ناشي از سيگار به موازات گسترش مصرف سيگار بيشتر مي شود.
بنابر اين با توجه به اين كه استعمال سيگار در برخي زيرگروه هاي جمعيتي، نظير زنان جوان در كشورهاي توسعه يافته و همچنين در كشور ما در حال افزايش است ، مي توان انتظار داشت كه بيماري هاي وابسته به سيگار نيز در اين گروهها افزايش خواهند يافت.
وقتي نگاهي به آمار وزارت بهداشت بياندازيد خواهيد ديد كه تعداد مرگ هاي ناشي از سيگار طبق برآورد سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۵ ميليون نفر گزارش شده است؛ همچنين در دهه هاي ۲۰۲۰ و اوايل ۲۰۳۰، ۱۰ ميليون مرگ در اثر سيگار رخ مي دهد كه از اين رقم ۷ ميليون مورد در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد.
بر اساس اين گزارش، يك نفر از هر ۴ نفر سيگاري در كشورهاي پيشرفته، يك نفر از هر ۸ نفر سيگاري در كشورهاي در حال پيشرفت و در كل ۱ نفر از هر ۶ نفر سيگاري در كل دنيا در معرض خطر مرگ هستند.
به گفته مسوولان وزارت بهداشت افرادي كه روزي ۲ پاكت سيگار مصرف مي كنند به طور ميانگين ۳۰ درصد از درآمد خانواده را صرف تهيه و مصرف سيگار مي كنند.
دكتر علي  اصغر فرشاد مدير كل سلامت و بهداشت، محيط كار وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه ۸۰ درصد اين افراد از قشرهاي كم درآمد جامعه هستند مي گويد: با فرهنگ سازي درست و مناسب بايد از گرايش جوانان و نوجوانان به سيگار و مواد دخاني جلوگيري كرد.
اين مقام مسوول مي گويد: كاهش تنها يك درصد از جمعيت سيگاري هاي كشور باعث مي شود سالانه ۱۸ هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد شود.
دبير كميته كشوري كنترل دخانيات اضافه كرد: اين افراد روزانه بين ۱۰ تا ۱۱ نخ سيگار مصرف مي كنند كه اگر از مصرف دخانيات خودداري كنند سالانه ۷ ميليون نخ سيگار صرفه جويي مي شود.
دكتر فرشاد با اشاره به جوان بودن جمعيت كشور هشدار داد: ۶۶ درصد از افراد سيگاري قبل از ۲۴ سالگي به مصرف دخانيات آلوده شده اند.
در حالي كه شركت هاي توليدكننده سيگار در جهان سالانه دست كم ۱۰۰ ميليارد دلار صرف تبليغات سيگار مي كنند، ما چه كاره ايم؟

دو
پژمان رهبر
خبر خوب
خبر مهم اينكه قيمت گوشت مرغ- به تدريج- در بازاركاهش خواهد يافت و شهروندان مي توانند به تدريج شاهد بازگشت مرغ به سبد غذايي روزانه شان باشند، اطمينان اين خبر به اين دليل است كه مرغ يا خروس هاي گرامي به تدريج كنترل جمعيت را كنار گذاشته و در خرداد ماه اقدام به توليد ۶۷ ميليون قطعه جوجه كرده اند، خدا قوت!
بهينه سازي خواب 
دستگاه خواب مخصوص در ژاپن ساخته شد. فقط كافيست ۳۰ دقيقه در دستگاه مربوطه بخوابيد، انگار كه ۸ ساعت خواب عميق را تجربه كرده ايد.. اختراع شركت ماتسوشيتا با استفاده از ماسا ژ پشت و جريان هوا چنين معجزه اي مي كند. گفته مي شود با اجراي موفقيت آميز «بهينه سازي خواب» طرح افزايش شبانه روز به ۳۰ ساعت و براي اينكه همه به كارهايشان و استراحتشان برسند، لغو شده است!
پژوهش
يك پژوهش پزشكي در ايران نشان مي دهد اكثر آدم ها پس از سكته قلبي، افسرده مي شوند. اين پژوهش جديد ربطي به آن پژوهش كه در آن ثابت شده بود، اكثر مردم بعد از سكته قلبي مي ميرند، ندارد!
روند پرفشاري
خبر اصلي: «روند پرفشاري خون» در اصفهان كاهش يافته است.
خبر طبيعي: فشار خون اهالي اصفهان كاهش يافته است.
به اين دليل
پس از يك خبر كاهش، يك خبر افزايشي بخوانيد: علاقه مردهاي ايراني به افزايش جراحي بيني روبه افزايش است. نتيجه اينكه از قديم و نديم اصلا آقايان جنبه مضاعف شدن تعداد زير شلواري را ندارند.
بوق زدن 
معاون سازمان محيط زيست به «بوق زنان» حرفه اي هشدار داد. براساس يك مصوبه، جريمه بوق به ۱۵ هزار تومان رسيد. بنابراين «نبوقيد» كه مايه پشيماني است. به رانندگان عصبي و خوش دست توصيه مي شود از حنجره گرامي شان استفاده كنند كه هيچ جريمه اي ندارد!
در ماداگاسكار
ديروز خواننده اي از ماداگاسكار تماس گرفت و گفت طبق معمول هر روز خودروي مان را رو به روي برج آناهيتا پارك كرده بوديم، ولي شنبه بر خلاف هميشه سرظهر ديديم يك تابلوي توقف ممنوع نصب شده و همه را جريمه كرده اند.
نكته: گفتم كه درماداگاسكار اتفاق افتاد.

چادرهاي خون گيري
مديركل انتقال خون تهرانب ببغهغ تازگي اعلام كرده در صورت وقوع زلزله، ساختمان انتقال خون در خيابان وصال به دليل فرسودگي كاملا تخريب مي شود. به گفته زهره عطاچي، سازمان انتقال خون از سال ۸۱ طي نامه اي رسمي درخواست ساختمان هاي مشابه ساختمان وصال را كرده است. وي گفت: با توجه به خاصيت خون بايد در چند نقطه از تهران مركز انتقال خون تاسيس شود تا در صورت بروز حادثه بتوانيم افراد را به اين مراكز ارجاع دهيم. عطاچي افزود: براي مقابله با زلزله احتمالي تهران تعدادي چادر خريداري شده تا اگر زلزله آمد، در چادرهاي سازمان خون بگيريم.

ترخيص موتور سيكلت ها
هر روز شاهد اين هستيم كه برخورد با موتورسواران متخلف شدت بيشتري مي گيرد كه اين باعث شادي و خوشحالي شهروندان و حتي راننده ها نيز شده است. اين برخوردها باعث شده تا شاهد آن باشيم كه خطوط ويژه اتوبوسراني نسبت به قبل، از آرامش بيشتري برخوردار باشد.
سردار محسن انصاري، معاون راهنمايي ورانندگي نيروي انتظامي در اينباره مي گويد:«از سوم خرداد تاكنون با تسهيلات در نظر گرفته شده نيمي از موتور سيكلت هاي توقيفي از پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي ترخيص شدند. در اين مدت از ۴۱ هزار موتور سيكلت توقيفي در پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي، ۱۸ هزار موتور سيكلت ترخيص شدند.»
در ضمن اگر مي خواهيد گواهينامه موتورسواري بگيريد، به جز شهرك آزمايش تا چند وقت ديگر ۲۰ مركز جديد نيز راه اندازي مي شود.

جريمه هاي سنگين
چند صباحي است كه مسوولان سازمان تاكسيراني از هر فرصتي كه باشد براي فراخوان مسافركش هاي شخصي استفاده مي كنند. يعني اينكه مسافربرها بروند تحت پوشش سازمان تاكسيراني قرار بگيرند و كارشان با نظارت اين سازمان باشد. بعد هم يك پلاك راهي مي گيرند و كارشان را دنبال مي كنند.سيدجمال هاشمي عرب رئيس سازمان تاكسيراني در اينباره معتقد است كه مردم همه كار را به دقيقه ۹۰ واگذار مي كنند و اين براي سازمان دردسر شده است. او مي گويد: «حدود ۴۰ هزار مسافركش توسط نيروي انتظامي به سازمان ارجاع شده است. تاكنون ۷ هزار و ۶۷۰ مسافربر پلاك موقت تاكسي راهي دريافت كردند و ۴ هزار مسافربر شخصي نيز مراحل پاياني كار را طي مي كنند، ولي سايرين هنوز مراجعه نكردند و مهلت ما تا پايان تيرماه است. در صورتي كه اين عزيزان به ما مراجعه نكنند با جريمه هاي سنگين روبه رو مي شوند. البته ما در نظر داريم اين مهلت را تمديد كنيم تا به قشر آسيب پذير نيز فشاري وارد نشود.»

مهلت مسافربرها تمديد نمي شود
در خبرها آمده بود كه اگر مسافربرهاي شخصي تا پايان تيرماه به سازمان تاكسيراني مراجعه نكنند و پلاك راهي نگيرند، با جريمه هاي سنگين روبه رو مي شوند. از اين رو رئيس سازمان تاكسيراني گفته بود كه ما درصدديم تا اگر بتوانيم اين مهلت را تمديد كنيم. اما بخوانيد نظرات دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور را. مهندس محمد رئوفي در اينباره مي گويد: «درخواست سازمان تاكسيراني مبني بر تمديد مهلت تعيين شده براي مسافربرهاي شخصي، به صورت تلفني بوده و تا زماني كه اين درخواست به صورت كتبي از سوي تاكسيراني به شوراي ترافيك ارسال نشود، نه به درخواست رسيدگي مي شود و نه مهلت تعيين شده تمديد مي  شود. مسافربرها با مراجعه به سازمان تاكسيراني برگه اي دريافت مي كنند كه مي توانند با آن مدتي به صورت موقت كار كنند و اگر پليس جلوي آنها را بگيرد، با نشان دادن برگه، جريمه نمي شوند.»قرار است به مسافربرهاي شخصي نيز در آينده خودروي سمند تعلق گيرد.

ثبت نام مهاجران ممنوع
بازگشت مهاجران افغان از كشور در سال ۸۳ شكل جدي تري به خودش مي گيرد مدارس از ثبت نام دانش آموزان افغاني منع شده اند. البته اين موضوع با توجه به التيماتوم معاونت مهاجران و اتباع خارجي مبني بر بازگشت افغانها تا پايان سال ۸۳ جديد به نظر نمي رسد و تبعات قانوني اين موضوع چيزي است كه به تازگي شكل عملي به خود مي گيرد به طوري كه ثبت نام از دانش آموزان افغاني در مدارس ايراني پيگرد قانوني هم دارد. طي ۲۳ سال درگيري هاي افغانستان، ۵/۲ ميليون افغان به ايران مهاجرت كردند كه بر اساس توافقات بين المللي ۸۰۰ هزار مهاجر افغان از ايران به كشورشان بازگشته اند. هم اكنون حدود ۴۵ هزار دانش آموز افغان در مدارس مشهد و مهمانسراي تربت جام در حال تحصيل هستند.

كمك مالي به زلزله زدگان
زلزله زده هاي بم، قزوين، زنجان، همدان و ... براي ادامه زندگي و تامين معاش، چندان نگران نباشند. بانك جهاني با كمك بانك هاي ايراني مبلغي را به صورت كمك در اختيار ايران قرار داده كه اين مبلغ به زلزله زدگان اختصاص دارد، اما از ۵ سال ديگر. يعني پرداخت آن از ۵ سال ديگر شروع مي شود. دكتر حمزه شكيب در اينباره مي گويد: «با اين كار مي خواهيم مردم را در مقابل سوانح طبيعي به ويژه زلزله بيمه كنيم. بعد از وقوع زلزله در سال ۸۱ - در استان هايي چون قزوين و همدان - بانك جهاني آمادگي خود را براي پرداخت وام به ايران اعلام كرد وزارت كشور ستادي براي بررسي وضعيت مناطق زلزله زده تشكيل شد. از دو ماه پيش اين كار شروع شده و در ۴بخش دنبال مي شود. مبلغ اين وام ۲۲۵ ميليون دلار است كه ۸۰ درصد آن را بانك جهاني و ۲۰ درصد، توسط بانك هاي داخلي پرداخت مي شود و ما پرداخت آن را از ۵ سال ديگر شروع مي كنيم.»

طهرانشهر
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |