A,B,C = ۱۱۵
بر اساس برنامه ريزي ها در حال حاضر تنها ۳۰ آمبولانس در گمرك هستند كه طي مذاكرات انجام شده حتي ماليات ۱۵۷ درصدي آن تا يك درصد كاهش يافته است و به زودي ترخيص خواهند شد
|
|
دكتر لاله ميراسكندري
چندي پيش يكي از خبرگزاري هاي به نقل از رئيس اورژانس كشور اعلام كرده بود: طرح استانداردسازي اورژانس براي اولين بار در جهان، در ايران اجرا مي شود كه مي تواند الگويي براي ساير كشورها باشد.
ولي وقتي از دكتر شهرام علمداري رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور درباره چگونگي اين طرح كه براي اولين بار در جهان اجرا مي شود پرسيديم، وي بسيار متعجب شد و گفت: «اين طرح، براي استانداردسازي آمبولانس هاي اورژانس است، نه براي كل اورژانس و از طرفي در ايران براي اولين بار اجرا مي شود نه در جهان!»
وي افزود: «در حقيقت اكثر كشورهاي جهان استانداردهاي خاص و محدودي براي آمبولانس هاي خود قيد كرده و از آن پيروي مي كنند. ولي ما تا به حال استانداردي در اين زمينه نداشته ايم تا اينكه در تيرماه سال ۷۴ طرح استانداردسازي آمبولانس هاي اورژانس موردتصويب موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران قرار گرفت و برنامه سوم توسعه برآن تاكيد كرده است.»
اين طرح بسيار مفصل است و تمام جزئيات لازم براي طراحي يك آمبولانس را در برمي گيرد. از آنجايي كه شرايط آب و هوايي در نقاط مختلف كشور بسيار متفاوت است، شرايط خاص و دقيقي براي طراحي آمبولانس لازم است.
دكتر علمداري در اينباره مي گويد: « در سال ۷۸-۷۷ كه بحث خريد آمبولانس مطرح شد، اين سوال پيش آمد كه چه نوع آمبولانسي خريداري شود. چون در ايران تنوع آب و هوايي زياد است، گيلان با آب و هواي مرطوب، اردبيل با برف و كولاك هاي شديد و سيستان و بلوچستان با بادهاي بياباني هر كدام يك ساختار خاص مي طلبد. به اين ترتيب وزارت بهداشت و درمان و خودروسازان با استفاده از تجربيات بين المللي اقدام به تهيه استاندارد خاص براي ساخت و تجهيز آمبولانس هاي اورژانس كردند. اين استاندارد با شماره ۴۳۷۴ به ثبت رسيده است و مشخصات مورد نياز براي هر نوع آمبولانس تعريف شده است.»
در اين طرح آمبولانس ها به ۳ گروه C , B , A تقسيم مي شوند. آمبولانس هاي گروه A مخصوص بيماران غيراورژانسي، آمبولانس هاي گروه B مخصوص بيماران اورژانس و آمبولانس هاي گروه C مخصوص بيماران ICU و بسيار بدحال است كه امكانات و تجهيزات مورد نياز در هر يك از اين آمبولانس ها متناسب به نوع بيمار تعريف شده است.
دكتر علمداري مي گويد: «كه تا به حال تمامي آمبولانس هاي اورژانس از نوع C , B هستند. در صورتي كه در بسياري موارد احتياجي به استفاده از اين آمبولانس ها نيست. مواردي وجود دارد كه بيمار صعب العلاجي در خانه نگهداري مي شود و لازم است براي درمان سرپايي به مراكز درماني مراجعه كند. در اين موارد انتقال بيمار توسط ماشين هاي عادي مشكل است به همين علت از آمبولانس استفاده مي شود. مسلما آمبولانسي كه براي اين منظور استفاده مي شود امكانات اوليه احيا را داراست. ولي لازم نيست به اندازه آمبولانسي كه براي بيماران قلبي يا با وضعيت وخيم استفاده مي شود، تجهيزات و نيروي انساني داشته باشد. در حال حاضر آمبولانس هاي خصوصي اكثرا از نوع A هستند كه تنها براي انتقال بيماران استفاده مي شوند.»
«طرح ايران براي استانداردسازي آمبولانس هاي اورژانس، بسيار مفصل است و تمام جزئيات موتوري و تجهيزات خودرو حتي پيچ هاي لازم هم در ۳۷ صفحه تنظيم شده است و اين در حالي است كه طرح هاي استاندارد ساير كشورها حداكثر ۶-۵ صفحه هستند و خيلي كلي طرح ريزي شده است.»
دكتر علمداري اعلام كرد: «هنگامي كه ترجمه طرح استاندارد ايران براي ساخت آمبولانس براي گرفتن وام به بانك جهاني فرستاده شد توجهات زيادي را به خود جلب كرد و مورد استقبال قرار گرفت.»
براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تعداد ۱۲۰۰ آمبولانس جديد تا پايان سال ۸۴ به سيستم آمبولانس كشور وارد مي شود كه از اين تعداد ۶۰۰ خودرو وارداتي بوده و بقيه بايد در داخل ساخته شوند.
دكتر علمداري هدف نهايي را راه اندازي خط توليد و ساخت آمبولانس در داخل كشور عنوان كرد و گفت: «تا وقتي كه اين امر تحقق يابد، از آمبولانس هاي وارداتي استفاده مي كنيم.»
وي در مورد شايعات متوقف شدن ۱۲۰۰ آمبولانس در گمرك گفت: «بر اساس برنامه ريزي ها در حال حاضر تنها ۳۰ آمبولانس در گمرك هستند كه طي مذاكرات انجام شده حتي ماليات ۱۵۷ درصدي آن تا يك درصد كاهش يافته است و به زودي ترخيص خواهند شد. خوشبختانه در اين زمينه مشكلي وجود ندارد، كما اينكه همانطور كه گفتيم تنها ۶۰۰ آمبولانس وارداتي خواهيم داشت كه در چند مرحله وارد خواهند شد و بقيه ساخت داخل خواهند بود.»
به اين ترتيب طبق قراردادي كه با شركت ايران خودرو ديزل منعقد شده است، خط توليد آمبولانس بايد امسال راه اندازي شود. قرار است بر اساس اين استانداردهاي جديد، آمبولانسي توليد شود كه بر اساس نوع استان و محل به كارگيري قابليت تغييرات جزيي داشته باشد. ولي سعي بر اين است كه از آلياژها و وسايلي استفاده شود كه قابل مصرف در تمام شرايط آب و هوايي باشند.
دكتر علمداري در خاتمه گفت: «خوشبختانه با مساعدت وزارت بهداشت بودجه لازم براي تهيه پايگاه هاي اورژانس و خريد آمبولانس فراهم شده به طوري كه حدود يك سوم كل بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، معادل ۴۰ ميليارد تومان در سال۸۳ به اين منظور اختصاص يافته است. به اين ترتيب تا پايان سال ۸۳ بايد ۸۵۰ پايگاه فعال در كشور ايجاد شود كه تاكنون ۶۵۰ پايگاه آن آماده شده و با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي با استفاده از اعتبار صندوق ذخيره ارزي بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ پايگاه جديد تا پايان امسال راه اندازي مي شود كه با اضافه شدن ۱۲۰۰ آمبولانس كارآمد و استاندارد به اين مجموعه، تحول قابل ملاحظه و مناسبي در امر اورژانس كشوري خواهيم داشت.»
|