دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۴ - Jun 21, 2004
بياييد يك بار ثمره برادري را تجربه كنيم
دوستي، صميميت، رفاقت، محبت و علاقه اگر براي خدا و در جهت رضايت خدا باشند نشانه ايمان است. بر همين اساس اسلام از قهر كردن مسلمان با مسلمان، دوست با دوست، همسايه با همسايه، زن با شوهر، شوهر با زن، فرزند با پدر و مادر، پدر و مادر با فرزند منع كرده و به هيچ كس اجازه نمي دهد كانون محبت را به جدايي و علاقه را به بي مهري، صميميت را به دغلكاري، دوستي را به دشمني مبدل سازد.
در همين زمينه رسول الله به اباذر مي فرمايد: «عليكم بالتواصل و الموافقه، و الياكم و المقاطمه و المهاجوه. بر شما باد به صله و رفاقت با يكديگر و بپرهيزيد از قطع رابطه و دوري» ميزان الحكم جلد ۱۰ ص ۳۱۲
چه خوب است متوليان امور به جاي مشاجره و تخريب يكديگر با الهام از گفتار رسول الله ثمرات محبت، اتحاد و اتفاق را در پيشرفت امور جامعه تجربه نمايند و چه زيباست افراد خانواده يك بار هم شده به سفارش رسول الله عمل كنند و منتظر پي آمدهاي خوب آن باشند.
امروز با حافظ
طامات تا به چند و خرافات تا به كي
ساقي بيا كه شد قدح لاله پر ز مي
استاده است سرو و كمر بسته است ني
مسند به باغ بر كه به خدمت چو بندگان
بهرام بيضايي:
فيلمسازي در شرايط موجود دشوار است
بهرام  بيضايي  كارگردان  سينما معتقد است  كه  شرايط متغير توليد وارائه  مجوز ساخت  روي  كار فيلمسازان  تاثير منفي  مي گذارد.
وي  به ايرنا گفت : ساخت  فيلم  بنا به  دلايل  واضح  در سينماي  ايران  مشكل  است  و انرژي  زيادي  مي طلبد.
بيضايي  درباره  مشكلات  سينماي  ايران  گفت : بحث  درباره  وضعيت  سينمايي  ايران  و مشكلات  اين  سينما كهنه  شده  و اين  مسايل  به  گونه اي  است  كه  تنهابايد با نيشخند از كنار آن  رد شد.
از ساخت  سگ  كشي  آخرين  فيلم  سينمايي  بهرام  بيضايي  بيش  از دو سال  مي گذرد، وي  گفت : اميدوارم  امسال  بتوانم  يك  فيلم  سينمايي  ديگر را جلوي  دوربين  ببرم .
بيضايي  همچنين  درباره  توليد فيلمنامه  اتفاق  خودش  نمي افتد، گفت : باتوجه  به  اينكه  وضعيت  ارائه  مجوز ساخت  متغير شده ، قصد دارم  اين  فيلمنامه  را دوباره  براي  دريافت  مجوز ارائه  كنم .
فيلمنامه  اتفاق  خودش  نمي افتد سال  گذشته  از اداره  نظارت  و ارزشيابي وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  مجوز ساخت  دريافت  كرد اما تاكنون  اين  اثر توليدنشده  است .
همچنين  فيلم  و سي  دي  نمايش  شب  هزار و يكم  آخرين  اثر بهرام  بيضايي پاييز سال  جاري  منتشر مي شود.
شب  هزار و يكم  آخرين  اثر نمايشي  بهرام  بيضايي  بود كه  در اسفند ماه سال  گذشته  در تئاتر شهر به  روي  صحنه  رفت .
در اين  نمايش  سه  اپيزودي  (قسمتي ) اكبر زنجان پور، علي  عمراني ، مژده  شمسايي ، حميد فرخ  نژاد و بهناز جعفري  نقش  آفريني  كردند.

مادر «اندودنتيكس» ايران درگذشت
دكتر خديجه خردپير، تنها زن داراي رتبه استادي دانشگاه در رشته دندانپزشكي، ديروز بعد از گذشت يك دوره طولاني، براثر بيماري سرطان در بيمارستان مهر تهران درگذشت.
دكتر خردپير كه عمري را درجهت خدمت به علم دندانپزشكي گذرانده بود، بنيانگذار دوره هاي پري كلينيك رشته اندودنتيكس (علم درمان ريشه) در دانشگاه هاي ايران محسوب مي شد و مشاوره هاي وي در فرهنگستان علوم و جمهوري اسلامي و وزارت بهداشت منشأ خدمات بسياري بوده است. از دكتر خديجه خردپير اساتيد، محققان و دانشمندان ايراني فراواني در سرتاسر كشور و دنيا به يادگار مانده اند. مراسم تشييع پيكر مادر علم اندودنتيكس ايران فردا ساعت ۸ صبح از دانشگاه شهيد بهشتي برگزار خواهد شد.

محمدرضا سرهنگي درگذشت
محمدرضا سرهنگي تهيه كننده سينماي ايران ديروز براثر سكته قلبي درگذشت.
به گزارش خبرنگار ما سرهنگي تهيه كننده اي فعال و پركاري بود كه در تهيه مجموعه هاي تلويزيوني و فيلم هاي كوتاه و بلند سينمايي به عنوان محقق، مشاور فيلمنامه و تهيه كننده حضوري موثر و پربار داشت.مجموعه تلويزيوني كودكان سرزمين ايران، فيلم هاي سينمايي ايران سراي من است، مزرعه پدري، درخت جان و ده ها فيلم كوتاه و مستند ازجمله آثاري است كه در كارنامه هنري محمدرضا سرهنگي به عنوان تهيه كننده و پژوهشگر جايگاهي ممتاز دارند.
محمدرضا سرهنگي ماه گذشته جايزه بهترين فيلم جشنواره فرهنگ ايران زمين را به خاطر تهيه كنندگي فيلم «درخت جان» ساخته فرهاد مهرانفر به خود اختصاص داد.
پيكر شادروان سرهنگي بامداد روز سه شنبه (فردا) از مقابل خانه سينما به آرامگاه هنرمندان در بهشت زهرا تشييع خواهد شد.
گروه هنري همشهري درگذشت اين سينماگر را به جامعه هنري ايران و بازماندگان وي تسليت مي گويد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
دردسر تازه؛ اخراج اعراب از مناطق كردنشين
«دكستر فيلكينز» ديروز در نيويورك تايمز نوشته بود كه كردها در پي ابراز ناخشنودي از اين كه به آنان خودمختاري كافي داده نخواهد شد، در مناطق كرد نشين به اراضي اعراب سرازير شده و ده ها هزار عرب را از آنجا بيرون ساخته و به كمپ ها و مناطق نا امن مركزي عراق فراري داده اند. بيشتر اين اعراب از آن گروه هستند كه در زمان حكومت هاي سابق از جمله دولت صدام تشويق به نقل مكان به شمال عراق شده بودند. كردهايي كه اراضي اين اعراب را متصرف شده اند مي گويند كه اين نواحي قبلاً كردنشين بود كه دولت هاي سابق عراق آنها را عرب نشين كردند.فيلكينز نوشته است كه اين عمل كردها دارد نقشه عراق را تغيير مي دهد كه ممكن است با واكنش كشورهاي عربي منطقه نيز رو به رو شود و اضافه كرده است: سياست مبهم آمريكا و فشار رهبران كرد، اين جا بجايي را كه عامل دشواري ساز تازه در عراق است تسريع كرده است. قبلاً آمريكاييان با بازگشت آرام و عادي كردها به مناطق جنوبي تر مخالفتي ابراز نكرده بودند، نه با چنين هجومي به سان امواج. تهديد اخير سران كرد كه اگر مطمئن نشوند خودمختاري كافي خواهند داشت از دولت ملي عراق جدا خواهند شد به موج مهاجرت جاري توام با فشار و تهديد كمك كرده است كه همه اعراب عراقي را تحريك به واكنش خواهد كرد.فيلكينز نوشته است: امواج كردها كه به اراضي اعراب سرازير شده و ادعاي مالكيت آنها را مي كنند نظم و تركيبات سياسي عراق را برهم خواهد زد. به علاوه، اعراب آواره شده كه بي مسكن و غذا مانده و مدعي ضرب و شتم و حتي قتل توسط كردها شده اند دارند ساير اعراب عراقي را تحريك به اعتراض و عكس العمل مي كنند كه دشواري اوضاع عراق را دوچندان خواهد كرد.
هدف نهايي، هميشه نفت عراق بوده است
«جان كوگان» تاريخدان بنام كه بيشتر تاليفات او در باره رويدادهاي نظامي است (از جمله اثر مهم او «چهره جنگ» چاپ ۱۹۷۸ و «تاريخ جنگ و جنگ افزار» چاپ سال ۱۹۹۳) در آخرين كتابش «جنگ عراق» كه هفته پيش به توزيع داده شد جنگ آمريكا با عراق در مارس ۲۰۰۳ و در پي آن اشغال نظامي اين كشور را با جنگ آمريكا با اسپانيا در آستانه قرن ۲۰ مقايسه كرده و هر دو را در رديف جنگ هاي امپرياليستي قرار داده و نوشته است كه امپرياليسم آمريكا با جنگ با اسپانيا كه به اشغال كوبا، پرتوريكو، گوام و فيليپين انجاميد ظهور كرد و جنگ با عراق آخرين نبرد آمريكا از اين دست بود. وي درباره عراق نوشته است كه اين كشور، دست ساز امپرياليسم انگلستان است كه پس از شكست عثماني در جنگ جهاني اول، عراق را كه به صورت چند قطعه از تمليكات عثماني ها بود بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب در كنار هم قرارداد و از آنها يك كشور ساخت و به توصيه سرهنگ لورنس (لورنس عربستان) يك امير زاده حجاز را پادشاه آنجا كرد و خود را نجات دهنده مردم آن سرزمين از ظلم و فساد عثماني اعلام داشت. باوجود اين، ديديم كه عراقي ها بر ضد انگلستان بپاخاستند و اين درست مشابه همين عملي است كه امروز دارند با آمريكا مي كنند. آمريكا هم مانند انگلستان نيمه اول قرن ۲۰ خود را آزاديبخش عراق از ظلم و تعدي حزب بعث اعلام كرده و دولتي با ترتيبات تازه روي كار آورده است و بايد دانست كه هدف نهايي هر دو كشور (انگلستان و آمريكا) نفت بوده است و نفت.
خشم سعودي ها از سياست آمريكا در عراق و ادامه حمايت از اسراييل
برخي روزنامه هاي آمريكا در شماره يكشنبه خود كه بيشترين تيراژ را دارد گزارش خبرنگار آسوشيتدپرس در كشور سعودي را كه در پي گردن زده شدن تكنيسين آمريكايي، پال جانسون، با تني چند از اتباع آن كشور مصاحبه كرده و نظرشان را در باره القاعده پرسيده بود چاپ كرده اند. طبق اين گزارش، بيشتر مصاحبه شوندگان كه ترسي از معرفي خود نداشتند خشم خويش را از سياست آمريكا در عراق و ادامه حمايت از اسراييل ابراز داشته و گفته بودند كه افراد مسلح مورد بحث را مبارز راه خدا و قهرمان مي دانند. به گزارش آسوشيتدپرس، مصاحبه شوندگان گفته بودند كه دولت آمريكا با شيوه اي كه در پيش گرفته در چشم آنان دشمن اعراب و اسلام جلوه مي كند. اين خبرگزاري نوشته است: اين بيانات نشان مي دهد كه تبليغات وسيع روابط عمومي دولت سعودي برضد القاعده، عقيده عوام الناس اين كشور را تغيير نداده است.
هزينه در عراق و افغانستان بله؛ تضمين وام شركت هوايي داخلي نه
در حالي كه براي هزينه در عراق و افغانستان كه آينده آنها هم روشن نيست ده ها ميليارد دلار تصويب شده است، كميسيون تثبيت اوضاع حمل و نقل آمريكا درخواست شركت هواپيمائي «يونايتد» كه دومين شركت بزرگ اين كشور از اين دست است مبني بر تضمين يك وام يك ميليارد و ششصدميليون دلاري را رد كرد و اعلام داشت كه اين شركت مي تواند روي پاي خود بايستد. شركت يونايتد متعلق به كاركنان آن است و مديريت آن از سوي آنان انتخاب شده است.
اين شركت در جريان حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دو هواپيماي خود را از دست داد و اعلام ورشكستگي كرد و اينك با اجازه قاضي و تحت نظارت دادگاه ورشكستگي به كار ادامه مي دهد. برخي مفسران رسانه ها سئوال كرده اند: ميلياردها دلار هزينه در عراق و افغانستان، بله؛ چرا تضمين وام شركت يونايتد، نه؟

برگي از تاريخ
تعرض نظامي آلمان به شوروي؛ بزرگترين اشتباه هيتلر
علاوه بر آغاز تعرض نظامي آلمان به شوروي در اين روز در سال ۱۹۴۱ كه شرح آن در زير خواهد آمد، ۲۱ ژوئن، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۲۶ ميلادي شاپور دوم از دودمان ساسانيان كه اعراب او را ذوالاكتاف گفته اند به سن قانوني رسيد و شخصاً زمام امور ايران را به دست گرفت. در سال ۱۸۸۳ ادوارد فيتزجرالد مترجم و مفسر رباعيات خيام به زبان انگليسي درگذشت. در سال ۱۹۴۲ نيروهاي آلمان به فرماندهي مارشال رومل بندر طبرق (ليبي) در شمال آفريقا را از دست انگليسي ها خارج ساختند. در سال ۱۹۴۳ در عصيان نژادي شهر ديترويت، مركز اتومبيل سازي آمريكا ۳۰ تن بر اثر مداخله پليس كشته شدند. در سال ۱۹۴۵ جزيره اوكيناوا پس از تسليم شدن آخرين واحدهاي ژاپني به اشغال نظامي آمريكا درآمد كه هنوز در آنجا پايگاه دارد. در سال ۱۹۴۸ نخستين برنامه كامپيوتري نوشته شد. در سال ۱۹۵۱ (۱۳۳۰هجري) ايران داراي قانون ضد خرابكاري شد. و اينك اشاره به آغاز تعرض نظامي آلمان به شوروي به عنوان «برگ امروز»:
۲۱ژوئن سال ۱۹۴۱، هيتلر علي رغم داشتن پيمان عدم تجاوز به مسكو و مخالفت پاره اي از ژنرال هايش دستور داد كه عمليات «بارباروسا» يعني حمله نظامي به شوروي در جبهه اي به طول دو هزار و نهصد كيلومتر از بالتيك تا درياي سياه آغاز شود و چند ساعت بعد، سپيده دم ۲۲ ژوئن، ۱۵۰ لشكر آلماني مركب از ۵/۳ ميليون سرباز كه ۵/۳ ميليون نفر ذخيره نيز پشت سرخود داشت وارد قلمرو شوروي شدند. ژنرال هاي هيتلر نگران وسعت زياد خاك شوروي بودند و به علاوه، عقيده داشتند كه پيش از يكسره كردن كار انگلستان كه مي تواند آمريكا را به كمك خود آورد نبايد سراغ حمله نظامي به كشور ديگري رفت.هدف فوري هيتلر از حمله به شوروي دستيابي به نفت قفقاز و نيز قطع دست انگلستان از خاورميانه به ويژه نفت آن با كمك گرفتن احتمالي از ايران بود. در آغاز از جانب روس ها مقاومت چشمگيري ديده نشد، ولي بعداً در حومه مسكو، داخل شهر استالينگراد (ولگوگراد امروز) و اطراف شهر لنينگراد (سن پترزبورگ) نيروهاي خسته و فرسوده آلمان مخصوصاً از برف و سرما، مورد حمله متقابل هشت ميليون سرباز شوروي قرار گرفتند و تا شهر برلن عقب رانده شدند. همزمان با آغاز عمليات «بارباروسا»، ايتاليا و روماني نيز به شوروي اعلان جنگ داده بودند.حمله هيتلر به شوروي پايان كار او را نزديك كرد. چرچيل همان روز آغاز حمله، به روزولت پيام فرستاد كه هيتلر با دست خود گورش را كند. روس ها تا لحظه پيروز شدن بر آلمان (خودكشي هيتلر) و تصرف برلن ۲۷ ميليون تن كشته داده بودند.حمله هيتلر به شوروي بزرگترين اشتباه وي بود، اشتباهي كه به خودكشي اش انجاميد، آلمان را به ويرانه اي تبديل كرد. آمريكا كه به موقع و با محاسبه دقيق گام به جنگ نهاده بود از ميان خرابه هاي جنگ دوم به صورت يك ابر قدرت قد علم كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
امروز، دو پاسخ
پاسخ دكتر روزنفلد به سه پرسش از اين قرارند:
از زماني كه آلودگي درياها زياد شده و تغذيه مرغ ها از صورت طبيعي خارج شده است نمي توان دقيقاً گفت كه گوشت از چه نوع باشد زيان آور نيست. با اين كه گوشت ها خواص ديگري هم دارند، اگر مصرف آنها به خاطر پروتئين است كه بهتر است حبوبات را جايگزين آنها سازيد.
احساس خستگي پس از صرف غذا، مخصوصاً اگر غذا قندزا باشد، عمدتاً نشانه بيماري قند است.

نگارستان
008448.jpg
حياط
۱ - پيتر دي هوك Pieter De Hooch
۲ - تولد: رتردام ۱۶۲۹ / وفات: آمستردام ۱۶۸۴
۳ - سبك هنرمند: باروك (اين سبك از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. غلو و تكلف و تاكيد بر نقاشي از موضوع هاي اشرافي و پرتجمل، مشخصه سبك است. نام سبك از كلمه «barraco» به معني ابله يا مسخره گرفته شده است.)
۴ - درباره هنرمند: در بيشتر آثار «دي هوك» اغلب دو يا سه نفر سرگرم كارهاي منزل بوده و درپس زمينه هاي خانه؛ حياط، كوچه و خيابان و ... ديده مي شد. او وسواس عجيبي در انتخاب رنگ و نور داشت. آثار دوران پاياني عمر او از خانه هاي متروك و افزايش تعداد نفرات و تاكيد بر تمول آنها بود.
نكته ديگر اين كه استفاده از نور كاهش يافته و از رنگ هاي ملايم تر استفاده مي كرد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: خانم و خدمتكار با سطل در حياط شطرنجي / ۶۵-۱۶۶۰ / رنگ روغن روي بوم / ۴۲*۵۳ سانتي متر. منظره اي آرام و صميمي خانم و خدمتكارش را در حياط منزل نشان مي دهد. درب حياط باز بوده و ما را به تماشاي فضاي خارج از منزل فرا مي خواند. پس زمينه حياط تيره رنگ است. اما ساختمان، حياط و لباس دوخانم، با تاكيد بر نور نقاشي شده است. زمان مشخص نيست و معلوم نيست صبح است يا بعدازظهر.
۶ - محل نگهداري تابلو: موزه هرميتاژ / سن پطرزبورگ.

بهارستان
ديرگاه، در مه گام مي زنم
سايه هاي ديوارها فرومي افتند
و از ميان تاكستان مي توانم ببينم
ماه را فراي جوي و جاده.
هرمان هسه - ترجمه فرامرز سليماني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
رؤيا
چشم هايم را بستم. سعي كردم تجسم كنم دريا را و جنگل را. ولي نتوانستم... تصوير جنگل و دريا از ذهنم رفته بود.
گلي رحيمي

گشتي در دنياي خبرها
شرط بندي براي انتخابات رياست جمهوري
لندن: مردي در كانادا، ۱۱۰ هزار دلار درمورد نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا شرط بندي كرده است.
اين مرد معتقد است كه بوش در اين انتخابات پيروز خواهد شد. درصورتي كه بوش در انتخابات پيروز شود، اين مرد علاوه بر ۱۱۰ هزار دلار سرمايه خود، صاحب ۸۰ هزار دلار پول نقد خواهد شد.
عنكبوت در موز
لندن: ديروز يك مرد در انگليس براي خريد موز به يك سوپرماركت مراجعه كرد و دو كيلو موز بسته بندي شده خريد.هنگامي كه وي در منزل، بسته بندي را گشود ، يك عنكبوت از آن خارج شد و دستش را گزيد. با آنكه عنكبوت داخل موز، سمي نبود اما مرد را دچار آلرژي كرد و به همين دليل او در بيمارستان بستري شد.
درپي اين حادثه، رييس سوپرماركت با مراجعه به بيمارستان، ۳۷۰ دلار غرامت به مشتري خود پرداخت و از او معذرت خواهي كرد.
عاقبت جيب بري
بخارست: يك سارق جيب بر در روماني در حين سرقت دچار حمله قلبي شد و جان باخت.اين سارق ۲۴ ساله در صف ايستگاه اتوبوس، جيب يكي از شهروندان را خالي كرد اما آن شهروند متوجه موضوع شد و به تعقيب سارق پرداخت.
به هرحال سارق كه با حداكثر توان خود در خيابان مي دويد دچار حمله قلبي شد، روي زمين افتاد و جان باخت.
سارق بدشانس
اريگن: روز گذشته اتفاق بسيار جالبي در آمريكا رخ داد. يك سارق بانك با اسلحه، گوني خالي و ماسك صورت وارد شعبه بانك شد و با تهديد كارمندان، ۱۸۸ هزار دلار اسكناس در گوني اش جمع آوري كرد.
اما هنگامي كه بانك را ترك كرد تازه متوجه شد كه خودرواش را چند كوچه پايين تر پارك  كرده است به همين دليل به داخل شعبه بازگشت و از رييس بانك خواست سوئيچ خودروي شخصي اش را دراختيار وي قرار دهد.
وي پس از گرفتن سوئيچ به خودرو رييس بانك مراجعه كرد اما هر چه كوشيد نتوانست سوئيچ در را پيدا كند. همين موضوع باعث شد تا وي مجددا به داخل شعبه بازگردد و از رييس كمك بخواهد. به هرحال او با خودرو موردنظر از صحنه گريخت غافل از اينكه در ميان اسكناس ها، يك دستگاه فرستنده قرارداده شده بود كه پليس با استفاده از آن، موقعيت مكاني سارق را رديابي و به راحتي او را دستگير كرد.
بازگشت به بيمارستان
كوآلالامپور: سه روز پيش يك زنداني در مالزي تصميم به فرار از زندان گرفت. به همين دليل تظاهر كرد كه براي نفس كشيدن دچار مشكل است و سرانجام ماموران متقاعد شدند او را به بيمارستاني در خارج از زندان انتقال دهند.
ماموران در بيمارستان دست هاي وي را با دستبند به تخت بستند اما او به گونه اي ماهرانه، دستبند را از تخت جدا كرد و با مضروب كردن يكي از محافظان پا به فرار گذاشت.البته اين پايان ماجرا نبود چون ساير ماموران به تعقيب زنداني فراري پرداختند و او مجبور شد از پنجره طبقه پنجم بيمارستان، سقوط آزاد انجام دهد.بر اثر اين سقوط، وي از ناحيه پا دچار شكستگي و مجددا در همان بيمارستان بستري شد.
۸ سال حبس در خانه
ترينيداد: يك پيرمرد ۸۹ ساله در ترينيداد براي اولين بار پس از ۸ سال از آپارتمان محل زندگي خود خارج شد.
آسانسور مجتمع مسكوني دولتي كه وي در آن زندگي مي كرد ۸ سال پيش از كار افتاد و عمليات تعويض آن روز گذشته به پايان رسيد.
اين مرد به دليل ناتوان بودن، نمي توانست از پله ها پايين و بالا برود كه اين موضوع باعث شد تا او ۸ سال داخل آپارتمان خود واقع در طبقه هشتم مجتمع حبس شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۹ دقيقه

گل و گياه
گودتيا
008445.jpg
نام علمي: godetia amoena
خانواده: ONAGRACEAE
گياه يكساله به بلندي ۷۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل و گاهي دندانه دار بوده و گلهاي آن به رنگ طيفي از رنگهاي صورتي در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتا غني، مرطوب و كمي اسيدي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |