دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۴ - Jun 21, 2004
در جلسه ديروز شوراي شهر
لايحه سرمايه گذاري بخش خصوصي در شبكه حمل و نقل عمومي تهران تصويب شد
008484.jpg
مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر در هفتادوپنجمين جلسه خود لايحه سرمايه گذاري بخش خصوصي در شبكه اتوبوسراني و تاكسيراني تهران را تصويب كرد كه در ماده واحده آن آمده است: شهرداري موظف است از سرمايه گذاري بخش خصوصي جهت گسترش شبكه اتوبوسراني و همچنين افزايش انواع تاكسي هاي شهر تهران استفاده كند.
براساس تبصره يك و دو اين مصوبه، شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف مدت ۳ ماه كليات چگونگي و نحوه استفاده از اتوبوسراني بخش خصوصي، تعداد و عمر ناوگان مسيرهاي قابل واگذاري آن را با استفاده از دستورالعمل هاي مربوطه و نيز استفاده بخش خصوصي از شبكه تاكسيراني و گسترش انواع تاكسي را برابر مقررات موضوعه تدوين و جهت بررسي به شوراي شهر ارايه كند.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين يك فوريت طرح الزام شهرداري به تهيه و ارايه لايحه ارتقاء آموزش كاركنان تشكيلات اجرايي شهرداري تهران تصويب و جهت بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شد.

گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه سرمايه گذاري بخش خصوصي در شبكه اتوبوسراني و تاكسيراني تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر در پايان جلسه علني و بدون حضور مستمع شورا گفت: با تصويب اين لايحه، شهرداري مجاز به استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي در شبكه اتوبوسراني و تاكسيراني تهران خواهد بود و بايد دستورالعمل هاي اجرايي آن را جهت تصويب به شورا ارائه دهد.
نايب رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار ما درباره علل ارايه طرح الزام شهرداري به ارائه لايحه ارتقاء آموزش كاركنان شهرداري گفت: در حال حاضر تقريبا بيش از ۵۰ درصد ساختار سازماني شهرداري را افراد ديپلم و زيرديپلم تشكيل داده اند كه وضعيت موجود ايجاب مي كند كه كاركنان شهرداري به لحاظ آموزشي ارتقاء پيدا كنند.
بيادي افزود: ساختار سازماني شهرداري تهران متناسب با تخصص هاي مورد نياز اين مجموعه نيست و بايد كاركنان شهرداري به لحاظ آموزشي از طريق آموزش هاي كوتاه مدت و ميان مدت ارتقاء پيدا كنند. به گفته وي آموزش هاي مورد نياز شهرداري بايد در ساختار سازماني آن تدوين و جهت تصويب به شوراي شهر ارايه شود.
از سوي ديگر، مهندس مسعود زريبافان عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز در حاشيه اين جلسه اجراي مصوبه مربوط به اعطاي يك طبقه تشويقي در بافت هاي فرسوده را بلامانع دانست و گفت: اين مصوبه شورا جهت اقدام لازم به مراجع ذيربط ابلاغ شده است.
وي افزود: با اين حال مصوبه شوراي شهر براي تصميم گيري نهايي به عنوان پيشنهاد به شوراي عالي شهرسازي نيز ارسال شده است و آنها بايد در مدت مقرر راجع به آن اعلام نظر كنند. وي از شوراي عالي شهرسازي خواست با احساس مسئوليت در اين رابطه و پرهيز از هرگونه فرصت سوزي نظر خود را اعم از مخالف يا موافق اعلام كرده و از مسكوت نگه داشتن اين موضوع خودداري كند.
زريبافان با اشاره به خطر وقوع زلزله در تهران و لزوم تصميم گيري به موقع در رابطه با بافت هاي فرسوده گفت: ما احساس مي كنيم اگر مسئوليت تصميمات خود را بپذيريم كه به نفع مردم باشد بهتر از اين است كه مسئوليت نپذيريم و خانه اي بر سر مردم خراب شود.

ترافيك در شمال تهران آرام مي شود
ساماندهي و استانداردسازي معابر عمومي شمال تهران
008481.jpg
شهردار منطقه ۳ تهران، ديروز اعلام كرد با اجراي دهها طرح ترافيكي و فني، شبكه عبوري شمال تهران استانداردسازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران، دكتر علي اصغر تهراني با اشاره به ضرورت ساماندهي شبكه معابر عمومي گفت: پيرو توصيه شهردار تهران، عمليات ترميم روكش آسفالت خيابانها آغاز شده و در راستاي اجراي اين طرح دريچه هاي موجود در سطح معابر، همسطح سازي مي شوند و انجام اين مهم مي تواند به روان سازي و ايمني و در عين حال استانداردسازي عبور ومرور منجر شود.
وي تأكيد كرد: همزمان با اجراي ترميم روكش معابر عمومي، عمليات خط كشي معابر و نصب تابلوهاي مورد نياز نيز انجام مي شود.وي با اشاره به شناسايي نقاط حادثه خيز منطقه ۳ اشاره كرد و افزود: در پي كسب نتايج مطالعات كارشناسي ترافيكي، در ۴ محل بلوار ميرداماد، سرعت گير نصب مي شود و در انجام اين طرح تلاش شده تا كاركرد ذاتي اين بلوار همچنان حفظ شود.
تهراني خاطرنشان كرد: نصب سرعت گيرها در بلوار ميرداماد منجر به كاهش شمار تصادفات رانندگي و خسارات مالي و جاني شده و در عين حال سرعت تردد در اين بلوار، استانداردسازي مي شود.وي همچنين از اصلاح هندسي خيابان شريعتي در حد فاصل پل سيدخندان تا تقاطع شهيد گل نبي خبر داد و افزود: به منظور روان سازي تردد در اين بخش از شهر، جهت ترافيكي خيابان شريعتي حد فاصل سيد خندان تا بزرگراه همت دو طرفه مي شود و در همين راستا خيابان شريعتي حد  فاصل خيابان شهيد گل نبي تا تقاطع بزرگراه شهيد همت از شمال به جنوب يك طرفه مي گردد. همچنين با ايجاد رفيوژ مياني در خيابان وليعصر حد فاصل ميدان ونك تا نيايش ضمن محدود نمودن حركات گردشي باعث رواني ترافيك و كاهش تصادفات در معبر ياد شده خواهد گرديد.
به گفته وي، علاوه بر تثبيت رفيوژ مياني خيابان ملاصدرا، طرح ايجاد دسترسي از بلوار شهرزاد به خيابان پاسداران در دستور كار قرار دارد.
شهردار منطقه ۳ تهران در ادامه به نصب ۵ پل عابر پياده اشاره كرد و گفت: در راستاي ايمن سازي تردد شهروندان اعم از پياده رو و سواره رو، ۵ دستگاه پل هوايي در بزرگراههاي مدرس، همت، حقاني و خيابانهاي شريعتي و وليعصر نصب مي شود. وي افزود: به منظور حفظ جان و سلامت دانش آموزان، در مقابل تمام مراكز آموزشي نسبت به ايمن سازي اقدام خواهد گرديد.

تهران زيباترين شهر آسيا مي شود
008493.jpg
شهردار تهران در ديدار با سفير سريلانكا گفت: تهران، پس از اجراي برنامه هاي عمراني در دست اقدام، به يكي از بهترين و زيباترين شهرهاي آسيا تبديل مي شود. به گزارش خبرگزاري فارس، احمدي نژاد گفت: در تهران سرمايه گذاري هاي سنگيني در حوزه حمل و نقل و ترافيك صورت گرفته كه از جمله آنها تأسيس چندين دانشگاه و دانشكده در رابطه با ترافيك، انعقاد قرار داد احداث مترو به ارزش ۷/۱ ميليارد دلار در سال جاري و همچنين توسعه سالانه ۱۰ هزار متر مربع فضاي سبز است.

عدم رعايت حريم رودخانه ها
008487.jpg
مديركل  امور آب  استان  تهران  عدم  رعايت  حريم  رودخانه ها و ساخت  وسازهاي غيرمجاز در حريم  آنها را از عوامل  آلودگي  آب  خام  شهر تهران  خواند.
«احمد فلاح» افزود: چنانچه  با ساخت  وسازهاي  غيرمجازدر حريم  و مسيرهاي  رودخانه اي  برخورد نشود، روند توسعه  استان  تهران  از نظربهداشت  و پاكيزگي  آب  آشاميدني  با مشكل  مواجه  خواهد شد. وي  گفت : بسياري  از آلودگي هاي  ناشي  از ساخت  وسازها در تصفيه خانه ها ازبين  نمي رود واين  خود از معضلات  جدي  استان  است .وي   تصريح  كرد: بستر و حريم  رودخانه ها مشخص  شده  است ، لذا از تمام  دستگاه هاي  ذيربط بخصوص  ثبت  اسناد، شهرداري ها و دستگاه هاي  قضايي خواسته  مي شود تا به  هنگام  صدور مجوز و ثبت  اسناد، از اداره  آب  استان تهران  مبادرت  به  اخذ استعلام  كنند.

نصب تاكسيمتر در تاكسيهاي گردشي
008490.jpg
مديرعامل  سازمان  تاكسيراني  وعده  داد از اين  پس  نرخ  كرايه  تاكسي  هاقبل  از فرا رسيدن  سال  جديد اعلام  مي شود.
هاشمي عرب  تصريح  كرد: از اين  پس  نرخ  مصوب  سازمان  تاكسيراني  پيش  از فرا رسيدن  سال  جديد به  رانندگان  اعلام مي شود. وي  مهمترين  ويژگي  اجراي  اين  طرح  را جلوگيري  از افزايش  بي  رويه كرايه ها دانست  و افزود: در صورتي  كه  رانندگان  تاكسي  برخلاف  نرخ  مصوب اقدام  كنند با آنان  برخورد مي شود.وي  به  مطالعات  گسترده  شوراي  اسلامي شهر تهران  براي  تعيين  نرخ  كرايه  تاكسي  در سال  ۸۳ اشاره  و ابراز اميدواري  كرد نرخ  مصوب  تا شهريور ماه امسال  به  تمام  رانندگان  ابلاغ  شود. وي  افزود: هم اكنون  نرخ  مصوب  كرايه  تاكسي  بر روي  تابلوهاي  ۳۰ تا ۴۰ درصد خطوط شهر تهران  نصب  شده  است .وي  گفت: به  زودي  كار نصب  تاكسيمتر در تاكسيهاي  گردشي  به  اتمام  مي رسد.

توصيه شهرداري به شهروندان:
خطر موش جدي است، زباله ها را در جوي ها و مسيل ها نريزيد
008496.jpg
گروه شهري: از امروز همزمان در سراسر مناطق ۲۲ گانه تهران به مدت سه ماه طرح ضربتي و فوق العاده مبارزه با موش آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، تعداد ۱۴۰ چادر متحدالشكل با حضور دهها تكنيسين آموزش ديده در كنار نيروهاي NGO در مناطق مختلف تهران، پانزده هزار تله موش، دهها دستگاه نقليه موتورسيكلت به منظور ورود به كوچه پس كوچه هاي باريك و سرعت بخشيدن به كار مبارزه، دهها هزار بروشور راهنمايي ويژه برخورد با موش، دهها كيلو سم تلفيقي، با همكاري بسياري از ادارات نظير مخابرات، برق، پادگان هاي نظامي، بيمارستانها و اداره غله و سيلو آغاز مي شود.
مهندس سيد محمد تقوي مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل مزاحم شهرداري تهران ، خطر موش ها را بسيار جدي اعلام كرد و بر استمرار مبارزه با اين حيوان كه از ابعاد گوناگون بهداشتي، اقتصادي و حتي امنيتي شهر را به خطر مي اندازد، تاكيد كرد.
وي شيوه مبارزه با موشها را امسال بر خلاف سالهاي گذشته توأمان به صورت شيميايي و مكانيكي دانست كه با همكاري سازمان بهداشت جهاني، استادان و متخصصان دانشگاهي و مجامع علمي صورت خواهد گرفت.
به گفته وي شهرداري تهران عليرغم آن كه مسئول مستقيم مبارزه با خطر موشها نيست، اما به دليل عدم حضور فعال و پذيرش مسئوليت از طرف وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محيط زيست طرحي كه بايد به صورت مشترك و گروهي انجام مي شد در نهايت به دوش شهرداري تهران تحميل شد.
تقوي از نهادهاي امنيتي، نظامي و اطلاعاتي خواست راهي بيابند كه امكان ورود كارشناس شهرداري متناسب با ضوابط آن مجموعه به اين مراكز جهت ارائه راهكارها، تذكرات و نسخه هاي لازم فراهم شود.

وسمه خيلي گران
ديروز وزارت نفت توافق كرد طي مراحل مختلف  در مجموع يك ميليارد دلار براي بهينه سازي مصرف سوخت خودروهاي داخلي در اختيار وزارت صنايع قرار دهد.
اين اقدام وزارت نفت مي تواند جديدترين رانت دولت ايران براي حمايت از دو كارخانه خودروساز داخلي به شمار آيد.
توجيه همه اين حمايت ها، ظاهراً فرصت هاي اشتغالي بوده كه خودروسازان ايجاد كرده اند. در اين باره اما اعداد چيز ديگري مي گويند. طبق شاخص سازمان مديريت و برنامه ريزي، ايجاد هر فرصت شغلي جديد نيازمند فراهم بودن پنج ميليون تومان اعتبار مالي است. از سوي ديگر، مي  دانيم كه كل شاغلان واقعي بخش خودروسازي (نه تعميركاران و شاغلان حوزه هاي خدماتي وابسته) حدود هشتاد هزار نفر است.
بنابر شاخص پيش گفته، با يك ميليارد دلار موصوف (معادل هشتصد ميليارد تومان) مي توان در كشور ۱۶۰ هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كرد. هشتصد ميليارد تقسيم بر پنج ميليون؛ يعني دو برابر كل شاغلان فعلي صنعت خودروسازي در ايران. بله،  براي بزك برخي چشم هاي كور، گاهي وسمه هاي خيلي گران به كار برده مي شود.
ناصر كرمي

كاهش هزينه ها با بهينه سازي مصرف سوخت
در يك برنامه ۱۰ يا ۱۵ ساله، با سرمايه گذاري در بخش بهينه سازي مصرف انرژي هزينه هاي دولت تا ۵۰ درصد كاهش مي يابد.
به گزارش قلم سبز ايران، محمد صادق زاده مدير دفتر بهينه سازي مصرف سوخت در صنعت افزود: «هنگامي كه بودجه اي براي اجراي راهكارهاي بهينه سازي مصرف انرژي اختصاص مي يابد، تصور بر اين است كه هزينه اضافي بر دوش دولت تحميل شده است؛ در حالي كه سرمايه گذاري در بهينه سازي مصرف انرژي  هزينه هاي دولت را تا حد قابل توجهي كاهش مي دهد.»
وي افزود: «سرمايه گذار، در بخش ساختمان براي امور بهينه سازي مصرف سوخت ممكن است هزينه هاي ساختمان را بالا ببرد ولي با اجراي اين امور هزينه هاي مصرف سوخت در ساختمان تا ۵۰ درصد كاهش مي يابد كه اين امور هم از ديدگاه ملي و هم از ديدگاه اقتصادي مقرون به صرفه است.»

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۱
شهردار تهران به همراه اعضاي شوراي شهر روز پنج شنبه با شهروندان منطقه ۱۱ ديدار و گفت وگو مي كنند.
شهروندان ساكن در منطقه ۱۱ مي توانند براي دريافت و تكميل فرم ثبت نام ملاقات با شهردار روزهاي دوشنبه و سه شنبه به روابط عمومي شهرداري منطقه واقع در خيابان قزوين، جنب راهنمايي و رانندگي مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |