دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۴ - Jun 21, 2004
افتتاح نمايشگاه بين المللي خودرو
براساس توافق و زارتخانه هاي صنايع و نفت
۳۱۰ ميليون دلار براي توقف توليد پيكان پرداخت مي شود
* قيمت خودرو باز هم كاهش مي يابد
* بنز ساخت ايران سال آينده وارد بازار مي شود

008469.jpg

گروه اقتصادي: اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در نمايشگاه ششم خودرو در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه توليد ال -۹۰ بر عهده شركت ايراني رنو پارس است كه ۵۱ درصد سرمايه  آن به رنو تعلق دارد و اين شركت مستقل از كل صنعت خودرو در مورد توليد محصولات خود تصميم گيري مي كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه در مورد توليد اين محصول اجباري براي واگذاري توليد قطعات و يا ديگر بخش ها به توليد كنندگان داخلي وجود دارد يا نه، تأكيد كرد كه رنو خود مسئول كيفيت و قيمت عرضه خودرو توليدي رنو پارس است و در اين زمينه مستقل تصميم گيري مي كند.
وي همچنين بر ضرورت تصميم گيري كارشناسي در مورد تعرفه  واردات خودرو تأكيد كرد و گفت: تصميم نهايي در اين زمينه در دولت گرفته مي شود. ولي برنامه پنجساله كاهش تدريجي تعرفه هاست. وي در جمع خبرنگاران همچنين از كاهش قيمت خودرو دفاع و تأكيد كرد كه توليد خودرو در كشور به حدي رسيده است كه بازار قيمت آن را كاهش مي دهد و امكان دست كاري در آن وجود ندارد.
وي دليل اصلي اين امر را توليد روزانه ۲ هزار خودرو در كشور عنوان كرد كه امكان انبار كردن آن نيست.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد سال آينده بنز ساخت ايران وارد بازار شود و تأكيد كرد كه قرار داد توليد چند مدل بنز امضاء شده است.
وي در مورد استراتژي توليد خودرو گفت در حال حاضر برنامه هاي مصوبي در اين زمينه وجود دارد ولي تا زمان تصويب استراتژي توسعه صنعتي كشور كه هنوز نهايي نشده، برنامه هاي جاري اجرا مي شود.
نمايشگاه ششم و حضور دو وزير
008466.jpg

نمايشگاه خودرو در ششمين دوره خود به رغم بي برنامه بودن و فقدان انسجام در اداره آن ، با استقبال فراوان شركت هاي خودروسازي خارجي روبرو شده است.
شايد حضور ۲۰۰ شركت خارجي در اين نمايشگاه از ۲۰ كشور از جمله كانادا، بلاروس، هلند، اسپانيا، آمريكا، كره، تركيه و غيره نشانه اي از رقابت آينده در اين بازار است. بازديدكنندگان از اين نمايشگاه به خوبي مي توانند از فناوري روز دنيا در توليد خودرو با خبر شوند.
نمايشگاه امسال با حضور دو وزير افتتاح شد.
وزير نفت براي امضاي قرارداد كمك بلاعوض براي تعطيلي توليد پيكان و گازسوز كردن خودروها در مراسم افتتاح نمايشگاه حاضر شد. رشد سرسام آور مصرف سوخت در كشور كه يكي از عوامل آن توليد خودروهاي با مصرف بالا است، انگيزه اصلي حضور وزير نفت در پالايشگاه خودرو بود.
در حاشيه اين نمايشگاه ميان مسئولان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و توليدكنندگان خودرو بحث و اختلاف شديدي وجود داشت. مسئول سازمان بهينه سازي سوخت اعتقاد دارد كه به رغم برخي اظهارات هنوز مصرف سوخت خودروها خارج از استاندارد است.
ايران خودرو
براي توقف توليد پيكان
۳۱۰ ميليون دلار دريافت مي كند
تفاهم نامه يك ميليارد دلاري توليد خودروهاي گازسوز در نخستين روز از نمايشگاه بين المللي خودرو، ميان وزيران نفت و صنايع و معادن به امضا رسيد.
008478.jpg

بر اساس اين تفاهم نامه، وزارت نفت براي متوقف ساختن توليد پيكان و خودروهاي مشابه، ۳۱۰ ميليون دلار به شركت صنعتي ايران خودرو كمك بلاعوض مي كند.
برپايه اين تفاهم نامه كه صبح ديروز امضا شد ۴۱۰ هزار خودرو با پايه گازسوز توليد مي شود كه هزينه هاي ساخت اين خودروها از محل كمك بلاعوض وزارت نفت پرداخت خواهد شد.ساير شركتهاي دولتي و خصوصي خودرو ساز كشور نيز
مي توانند در اين زمينه براي دريافت تسهيلات پيشنهادهاي خود را ارائه كنند.

طرح جامع پول الكترونيك تا سه ماه ديگر تدوين مي شود
جلسه  هماهنگي  كلان  و راهبردي  براي  ارايه  خدمات  پول  الكترونيك  در كشور ديروز به  رياست  سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  برگزار شد.
در اين  جلسه  دراجراي  مصوبه  مورخ  ۲۷ ارديبهشت  هيأت  وزيران  و به  منظور تحقق  خدمات  نوين  بانكداري  و پول  الكترونيكي  در كشور و تغيير رويكرد اساسي  به  سوي  نظام  بانكداري  الكترونيكي ، مقرر شد بانك  مركزي  ظرف  مدت  سه  ماه  از طريق  مراجع  ذيربط طرح  جامع  پول  الكترونيك  را به  انجام  رساند.

گفت وگوي امروز
علل آلودگي پسته ايران به افلاتوكسين در حال بررسي است
گروه اقتصادي: پسته همواره از مهمترين كالاهاي صادراتي ايران بوده است، اما درسال هاي اخير صادرات آن با مشكلاتي روبرو شده است.
با شهرام واعظ زاده مديرصنايع غذايي و كشاورزي سازمان توسعه تجارت ايران پيرامون اين محدوديت ها و توسعه بازارهاي پسته ايران گفت و گو كرده ايم.
***
* موضع گيري اخير اتحاديه اروپا در خصوص پسته ايران ناشي از چيست؟
-مشكلاتي در زمينه آلودگي پسته ايران به افلاتوكسين وجود دارد و اتحاديه اروپا به دنبال واردات محصول سالم و بهداشتي براي مصرف كنندگان خود است. بايد توجه داشت كه علت اصلي مشكلات اخير درخصوص پسته ايران، حساسيت بيش از اندازه اتحاديه اروپا درخصوص واردات پسته از كشورمان بوده است و گرچه در رابطه با ساير محصولات غذايي نيز اين محدوديت براي همه كشورها از سوي اين اتحاديه اعمال مي شود اما اين حساسيت درخصوص صدور پسته ساير كشورها مانند آمريكا به اتحاديه اروپا وجود ندارد به نحوي كه پسته وارداتي از ايران توسط اين اتحاديه چك مي شود اما پسته وارداتي به اين كشور از آمريكا تنها به صورت اتفاقي چك مي شود.
* آيا ايجاد و توسعه بازارهاي جديد براي پسته ايران در شرق آسيا و كشورهاي حاشيه خليج فارس را در نظر داريد؟
-هم اكنون در شرق آسيا بازار خوبي براي پسته ايران فراهم شده و مي توان گفت اين بازار به حدي خواهد رسيد كه ميزان صادرات اين محصول به كشورهاي مذكور حتي از ميزان پسته صادراتي به اتحاديه اروپا نيز فراتر رود. كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز مصرف كننده چندان عمده پسته ايران نبوده و اين محصول از اين كشورها دوباره به اتحاديه اروپا صادر مي شود و مقصد نهايي پسته ايران اتحاديه اروپا يا كشورهاي شرق آسيا خواهد بود.
* آيا براي حضور پسته ايران در بازار آمريكا برنامه اي در نظر داريد؟
- در اين رابطه مشغول بحث و بررسي در زمينه كاهش تعرفه براي ورود به بازار آمريكا هستيم اما هنوز به نتيجه قطعي در اين زمينه نرسيده ايم. در آمريكا به عنوان توليدكننده بزرگ پسته موانعي مانند دامپينگ و عوارض جبراني براي ورود پسته ايران وجود دارد كه با انجام اقدامات حقوقي و اصلاح تعرفه ها مي توانيم به اين بازار نيز دسترسي پيدا كنيم. همچنين طعم و كيفيت پسته ايران بسيار مطلوبتر از پسته آمريكا و يكي از عوامل مثبت اين حضور است چرا كه اگر پسته آمريكا كيفيت و طعم پسته ايران را داشت با وجود شرايط سهل صادراتي مي توانست بازار اتحاديه اروپا را نيز قبضه كند.

يك مقام صندوق بين المللي پول:
در سال جاري اقتصاد ايران ۵/۶ درصد رشد خواهد داشت
مدير مشاوره صندوق بين المللي پول در خاورميانه گفت: اين صندوق به ندرت اختلافي با اهداف سياست هاي اقتصادي ايران دارد و اختلاف ما برسر سرعت پايين اصلاحات اقتصادي در اين كشور است.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از رويترز، عبدالعلي جبيلي پس از نشست مشاوره اي با مسئولان بانك مركزي ايران افزود: پيش بيني ما اين است كه در سال جاري اقتصاد ايران ۵/۶ درصد رشد كند، هرچند كاهش رشد بخش كشاورزي و ساختمان را نيز پيش بيني مي كنيم.
البته به اعتقاد بسياري از كارشناسان اقتصادي رشد اقتصاد ايران در سالهاي اخير و در سال جاري عمدتا ناشي از افزايش قيمت نفت و درآمدهاي نفت است .
وي تصريح كرد : ايران سعي كرد در سال هاي اخير خصوصي سازي و سرمايه گذاري خارجي را توسعه دهد، ولي پيشرفت كمي داشته است.
جبيلي افزود: ايران بايد با رشد نقدينگي و نرخ تورم ۱۵ درصدي مبارزه كند و پيش بيني ما اين است كه نرخ تورم در سطح سال قبل باقي بماند و شايد به ميزان اندكي نيز كاهش يابد.

در صورت تصويب مجلس
قبض هاي آب ، برق، گاز و تلفن يكجا پرداخت مي شود
۲۵ نفر از نمايندگان مجلس با ارايه طرحي خواستار ساماندهي پرداخت قبض هاي آب، برق، گاز و تلفن شدند.
بر اساس اين طرح دولت موظف است براي تسهيل پرداخت و دريافت قبوض آب، برق، گاز و تلفنهاي ثابت و سيار نسبت به ساماندهي امر قرائت كنتورهاي متعدد همه مشتركين اقدام كند.
در اين طرح آمده است: اين مساله بايد به گونه اي باشد كه يك اداره نسبت به تهيه آمار مصرف و بدهي مشتركين اقدام كند و در يك برگه قبض آبونمان و بدهي مشتركين را به ادارات مختلف مشخص كرده تا مشترك يكجا پرداخت كند.
بر اساس اين طرح، به منظور تسهيل امر پرداخت مشتركين، قرائت كنتورها اول ماه به گونه اي انجام و ابلاغ مي شود كه با وضعيت دريافت حقوق كارمندان و كارگران متناسب باشد. همچنين امر قرائت كنتور به صورت فصلي هر سه ماه يك بار و در زمان مشخصي انجام مي گيرد كه براي مامورين و مشتركين زمان مزبور تعيين و ابلاغ گردد.

يادداشت
استراتژي صنعت خودرو
برگزاري نمايشگاه خودرو در هفته جاري فرصتي مناسب براي بررسي سياست هاي گذشته و دست آوردهاي اين صنعت در كشور است.در سال هاي اخير و به رغم عدم ارايه يك طرح و استراتژي مشخص از سوي وزارت صنايع براي صنعت خودرو با اتكا به سازوكارهاي اقتصادي و با هدف تأمين نيازهاي مردم براساس اولويت هاي مشخص، صنعت خودرو مرزهاي جديدي را درنورديده و به دست آوردهاي مهمي نايل آمده است.
مهمترين حادثه در اين صنعت در سال هاي اخير رشد كمي توليد در حد معيارهاي قابل قبول جهاني است.
اين تحول درحال حاضر موجب ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي اين محصول شده است. اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در مراسم آغازبه كار نمايشگاه رسما اعلام كرد كه خودرو ديگر يك كالاي سرمايه اي نيست و خريداران خودرو به دليل افزايش عرضه نبايد انتظار داشته باشند كه خودرو خود را پس از مدت ها استفاده، با قيمت هاي بالاتري به فروش برسانند.
علي رغم اين دست آورد كه اسحاق جهانگيري به درستي و با تاكيد بر ضرورت كاهش قيمت ها به آن اشاره كرد، صنعت خودرو در ايران هنوز فاقد يك برنامه و راهنماي عمل كارشناسي است. اين صنعت هيچگاه به نيازهاي حمل و نقل كشور پاسخ نداده و باوجود ضرورت توليد خودروهاي كار در ايران، به توليد اينگونه خودروها ازجمله كاميون و اتوبوس توجه چنداني نشده است.
متاسفانه وزارت صنايع نيز در اين زمينه اجازه داده است تا عوامل غيرواقعي اقتصادي و نفع طلبي، الگوي مصرف و توليد را در اين صنعت شكل دهد.
البته چالش ها و مشكلات صنعت خودرو صرفا محدود به ساختار اين صنعت نيست و مشكلات بنيادي آن را بايد در ساختار كلان صنعتي كشور در طول دو دهه اخير جست وجو كرد. تضاد سياست ها و برنامه هاي بخش هاي مختلف صنعتي، فقدان استراتژي توسعه صنعتي و.. ازجمله مشكلات صنعت كشور است كه خواه  ناخواه واحدهاي صنفي را در درون خود غرق كرده و آنها را ناچار به دست يازيدن به سياست هاي كم بازده به لحاظ توسعه كيفي و پربازده به لحاظ ارزش افزوده بالا و سريع كرده است. در چنين فضايي، صنعت خودرو كشور رشد كرده است و بنابراين نمي توان انتظار تحولي جدي و عميق با هدف بالارفتن توان رقابتي آنها داشت. وزير صنايع ديروز در پنجمين نمايشگاه خودرو با تاكيد بر اينكه استراتژي توسعه صنعتي كشور به طور كلي تدوين شده و استراتژي بخش هاي صنعتي نيز به طور جداگانه درحال تدوين است، به نوعي به نابساماني صنعت كشور در طول دو دهه گذشته صحه گذاشت.
به هرحال استراتژي صنعت خودرو در ابتداي راه بايد هماهنگ با ساير بخش ها به ويژه حمل و نقل، سوخت و انرژي، حفاظت محيط زيست تدوين و تنظيم شود هرچند اين مهم در ساختار اقتصادي كشور امري مشكل است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۲۸۹
۶,۰۶۹
پارس توشه
۱۰۸۵
۲۲,۷۸۸
تكين كو
۲۷۵
۵,۷۷۷
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۲۶۱
۵,۴۸۳
آذريت
۳۹۶
۸,۳۱۷
معادن منگنزايران
۴۹۳
۱۰,۳۷۰
باما
۲۰۵
۴,۳۱۳
معادن بافق
۲۳۹
۵,۰۲۴
بهپاك
۴۱۳
۸,۶۸۳
فولاد كاويان
۴۰۶
۸,۵۳۶
كالسيمين
۱۴۵
۳,۰۵۲
ماشين سازي اراك
۲۲۹
۴,۸۱۴
صنعتي پارس مينو
۴۴۵
۹,۳۶۲
سرمايه گذاري ساختمان
۴۲۵
۸,۹۴۱
معادن و فلزات
۸۳۲
۱۷,۴۹۰
بانك كارآفرين
۳۵۱
۷,۳۸۲
توسعه فارس
۵۳۵
۱۱,۲۴۶
بسته بندي پارس
۱۸۷
۳,۹۳۲
كاغذ سازي كاوه
۱۲۲
۲,۵۶۷
لاستيك دنا
۱۷۰
۳,۵۸۷
شيميايي فارس
۱۹۴
۴,۰۸۹
نيروي زنگان
۸۸
۱,۸۵۵
پارس پامچال
۱۹۱
۴,۰۳۰
مرتب
۱۳۷
۲,۸۹۲
سرمايه گذاري صنعت نفت
۷۸
۱,۶۵۴
شكر شاهرود
۸۵
۱,۸۰۴
شيشه همدان
۴۲
۸۹۳
كابلسازي تك
۱۳۶
۳,۰۲۴
سرمايه گذاري سپه
۴۳۰
۱۰,۰۰۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۴۵
۳,۹۷۰
جوشكاب يزد
۴۷
۱,۳۰۰
شوكو پارس
۷۰۸
۱۹,۸۹۹
پتروشيمي آبادان
۱۷۱
۴,۸۰۰
الكتريك شرق
۶۳
۱,۸۵۰
پلي اكريل
۱۰۵
۳,۱۳۹
موتوژن
۳۹
۱,۲۰۰
درخشان تهران
۱۳۳
۴,۶۴۰
سرمايه گذاري البرز
۲۹۸
۱۱,۰۰۱
كابل البرز
۴۳
۲,۳۵۰
لاميران
۶۶
۴,۷۷۹
توكا فولاد
۵۱
۳,۷۰۲
پاكسان
۳۱
۲,۵۵۰
ايرانيت
۸۸
۸,۴۲۲
صنايع شيميايي
۶۵
۶,۷۳۳
پارس سرام
۷۲
۷,۵۰۰
گروه بهمن
۵۵
۵,۹۸۰
صنعتي بهشهر
۴۸
۵,۴۲۱
نيروترانس
۵۱
۵,۹۰۰
سرمايه گذاري رنا
۸۹
۱۱,۹۰۰
پتروشيمي اصفهان
۲۸
۶,۳۰۰
ايران خودرو
۳۵
۱۱,۲۰۹
ايران ترانسفو
۲۶
۸,۹۵۰
توسعه صنايع بهشهر
۵۱-
۱۹,۵۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۸۴-
۲۶,۴۷۹
كربن ايران
۲۶-
۲,۵۰۵
آذرآب
۴۱-
۳,۸۶۰
قطعات فولادي
۱۹۴-
۳,۶۹۳
ريخته گري تراكتورسازي
۲۵۷-
۴,۸۸۳
موتورسازان تراكتور
۷۷۲-
۱۴,۶۸۲
سيمان فارس وخوزستان
۱۶۳۹-
۳۱,۱۵۳
سيمان تهران
۱۴۶۵-
۲۷,۸۳۶
سيمان غرب
۱۶۲۹-
۳۰,۹۷۰
سيمان شرق
۱۶۸۷-
۳۲,۰۶۴
افست
۸۱۷-
۳,۹۹۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۹۹۵-
۱۲,۰۰۰
چرخشگر

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۶۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۵۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |