سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۵
برگزاري كارگاه آموزشي - دانشجويي عكاسي
مجموعه كارگاه هاي آموزشي فيلم نامه نويسي، كارگرداني، داستان نويسي، عكاسي و تاريخ سينما تابستان امسال در مركز كانون هاي فرهنگ و انديشه دانشگاه ها (كفا) برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي مركز دانشجويي كفا، اين كارگاه ها با هدف ارتقاي سطح فكري و تخصصي دانشجويان و با حضور اساتيدي چون عباس اكبري، همايون اسعديان، جواد جزيني، ساسان افشارزاده، حسين معززي نيا و مهدي قزلي در حيطه نظري و عملي تحت عنوان نگاتيوهاي كاغذي برگزار مي شود.عناويني چون مطالعات غربي با نگاهي به تاريخچه IT، آشنايي با مباني نظري موسيقي و بررسي ذات تكنولوژي، حيطه مطالعات اسلامي با موضوعات دكترين جهاد و بررسي انحرافات آن، و ... از موضوعات مهم ديگر كارگاه هاي آموزشي اين مركز در طول دوره تابستان است.

اختصاص دو هزار تن كاغذ به ناشران كتابهاي مذهبي
با اختصاص دو هزارتن كاغذ براي ناشران كتابهاي مذهبي، اين ناشران مشكلي از لحاظ كاغذ نخواهند داشت.به گزارش خبرگزاري فارس سيد محمود حسيني مدير تعاوني ناشران قم با اعلام اين مطلب گفت: حدود دو هزار تن سهميه كاغذ در اختيار تعاوني ناشران قم قرار گرفته كه تا به امروز اين تعاوني هزار تن را دريافت كرده و در اختيار ناشران كتب مذهبي قرار داده است.
حسيني در خصوص آزادسازي كاغذ گفت: با توجه به وضعيت اقتصادي خانواده ها، آزادسازي كاغذ و حذف دخالت دولت به صلاح بخش كتاب نخواهد بود و اگر يارانه دولت قطع شود تعاوني هاي ناشران چون از سرمايه مناسب برخوردار نيستند قادر به وارد كردن كاغذ نخواهند بود.

معاون وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي در گفت و گو با همشهري اعلام كرد:
واردات بيمار به كشور آغاز مي شود
شرايط اعزام پزشكان جوياي كار به خارج از كشور اعلام شد
009243.jpg
مريم چهل تني- براساس برآورد سازمان بهداشت جهاني، سالانه قريب به ۵ ميليارد دلار ارز از طريق بيماراني كه براي درمان به كشورهاي اروپايي و امريكايي اعزام مي شوند، از منطقه خاورميانه خارج مي شود. به عنوان نمونه تنها از كشور يمن در سال ۲۰۰۲ نزديك به ۸۰۰ ميليون دلار بابت درمان بيماران در كشورهاي اروپايي و آمريكايي هزينه شده است و از اين رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تصميم گرفته تا با توجه به موقعيت خاص ايران در منطقه و علاقه كشورهاي همسايه به استفاده از خدمات درماني ايران، شرايط پذيرش بيماران خارجي را در بيمارستان هاي خصوصي و دولتي فراهم نمايد.
دكتر محمد نوري معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: هم اكنون حدود ۳۰ درصد از تخت هاي بيمارستان هاي كشور خالي است كه مي توان از اين پتانسيل براي پذيرش بيماران خارجي استفاده كرد.
معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اضافه كرد: در حال حاضر تعرفه هاي درماني تنظيم شده و هماهنگي هاي لازم با وزارت امور خارجه صورت گرفته است و به زودي پس از شناسائي طرف هاي قرارداد و هماهنگي با آژانس هاي بيمارياب اين كار عملي مي شود.
وي در ادامه از اجراي طرح پزشك خانواده در برنامه چهارم توسعه خبر داد و افزود: ما معتقديم تنها راه حل بهينه كردن و اصلاح نظام بهداشتي و درماني ايجاد پزشك خانواده است. در اين طرح تمام پزشكان پس از گذراندن دوره تحصيلي خود وارد دوره آموزشي «پزشك خانواده» مي شوند كه پس از فارغ التحصيلي منطقه اي خاص با يك جمعيت مشخص را تحت پوشش قرار مي دهند.
نوري خاطر نشان كرد: اين كار علاوه بر كاهش بيكاري باعث مي شود تا پزشك عمومي در نظام درماني كشور جايگاه واقعي خود را پيدا كند زيرا در حال حاضر بسياري از افراد با كوچكترين بيماري نزد پزشك متخصص رفته و كمتر به پزشك عمومي مراجعه مي كنند.
وي گفت: اميدواريم اين طرح در برنامه چهارم توسعه به تصويب برسد و شوراي عالي سلامت نيز كه مورد نظر خاص رئيس جمهوري است رايزني هاي لازم را در اين خصوص انجام دهد. هم اكنون نيز در چند دانشگاه زمينه هاي لازم براي شروع دوره هاي آموزشي پزشك خانواده مهيا نشده است.
معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه گذراندن طرح پزشكي و كسب جواز مطب تا حدودي توزيع پزشك را در مناطق مختلف كشور عادلانه كرده است. افزود: براي اينكه اين پزشكان در مناطق محروم به كار خود ادامه دهند بايد شرايط لازم از جمله درآمد مكفي براي آنها در نظر گرفته شود و چگونگي و نحوه پرداخت آن در اختيار وزارت بهداشت قرار گيرد.
نوري متذكر شد: ميزان تعرفه هاي موجود در كشور از تمام كشورهاي دنيا كمتر است و زماني كه درآمد كم باشد و امكانات لازم نيز از قبيل مسكن، امنيت و رفت و آمد براي پزشكان در مناطق دورافتاده تأمين نباشد، آنان تمايلي به ماندن در مناطق محروم نخواهند داشت.
وي در مورد اقدامات انجام شده براي توزيع عادلانه پزشك در سطح كشور گفت: وزارت بهداشت در اين راستا دو اقدام انجام داده است: يكي اينكه به جراحان در مناطق محروم دو برابر ديگر جراحان دستمزد بپردازد و ديگرآنكه با تأمين تسهيلات كافي شرايط گسترش امكانات درمان را در اين مناطق فراهم كند.
وي ضمن تشريح تسهيلات وزارت بهداشت براي گسترش امكانات درماني در مناطق محروم گفت: وزارت بهداشت به كليه افراد علاقمند به احداث واحدهاي درماني بهداشتي اعم از كلينيك، مطب، داروخانه و آزمايشگاه وام با سود بانكي ۳ درصد پرداخت مي كند و اين در حالي است كه در كشور كمترين سود بانكي درحدود ۱۲ الي ۱۴ درصد است كه به بخش كشاورزي اختصاص دارد.
نوري ميزان فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي را سالانه نزديك به ۲۳ تا ۲۵ هزار نفر اعلام كرد و افزود: از ميان فارغ التحصيلان جوياي كار در گروه پزشكي حدود ۶۷ درصد افراد به رشته هاي مامايي، پرستاري،  پزشكي عمومي، علوم آزمايشگاهي، هوشبري و اتاق عمل تعلق دارند.
وي با اشاره به اينكه در برخي از رشته ها تربيت دانشجو بسيار بيشتر از ظرفيت مورد نياز كشور است، خاطر نشان كرد: به عنوان نمونه در رشته پرستاري حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر، در رشته پزشكي، دو هزار و ۳۷۵ نفر و در رشته مامايي هزار و ۸۰۰ نفر سالانه فارغ التحصيل مي شوند كه اين رقم نسبت به ظرفيت مورد نياز كشور رقم بسيار بالايي است.
نوري كاهش پذيرش ظرفيت دانشجويان رشته گروه پزشكي را از جمله اقدامات انجام شده در جهت كاهش بيكاري در اين بخش اعلام كرد و افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در راستاي گسترش اشتغال زايي نيز اقداماتي را انجام داده است كه يكي از اين اقدامات راه اندازي ستادهاي اشتغال دانشگاه ها و شناسايي پزشكان و پيراپزشكان جوياي كار است كه تا كنون نزديك به ۳۰ هزار نفر در اين ستادها ثبت نام كرده اند.
وي يادآور شد: ايجاد اشتغال از طريق تكميل سيستم سلامت از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه است كه در اين راستا تقويت تعاوني هاي بهداشت و درمان و تقويت اشتغال زايي در نقاط محروم مدنظر قرار گرفته است.
معاون وزير بهداشت، شناسايي توان بالقوه و فرصت هاي اشتغال جامعه  براي گروه پزشكي و اصلاح آيين نامه ها را از ديگر اقدامات مؤثر دانست و تصريح كرد: اصلاح دستور عمل هايي كه در سال هاي گذشته تنظيم شده و با بينش اشتغال زايي همخواني ندارد از جمله اين اقدامات مي باشد.
نوري به تشكيل انجمن هاي صنفي گروه پزشكي براي حمايت از حقوق اين قشر جامعه اشاره كرد و متذكر شد: تأمين منابع مالي و نظارت برآن، تربيت نيروي توانمند و كارآمد گروه پزشكي واعزام پزشك به خارج از كشور از ديگر برنامه هاي اين سازمان است.
معاون اشتغال  وزارت بهداشت از اعزام پرستاران، پزشكان عمومي، متخصصين مامايي و پزشكان متخصص جوياي كار به ۱۰ كشور جهان خبر داد و افزود: سال گذشته ۴۰۰ نفر از نيروي پزشكي كشور به چهار كشور هدف اعزام شدند و امسال نيز شش كشور جديد شناسايي و به موارد قبلي اضافه گرديده اند.
وي در خصوص شرايط اعزام نيروهاي پزشكي به خارج از كشور گفت: داشتن چهار سال سابقه كار در كشور و توانايي و مهارت در زبان انگليسي، تنها شرايط اين اعزام است. ضمن اينكه از كشور ميزبان نيز گروهي به بررسي صلاحيت گروه پزشكي مي پردازند.
نوري يادآور شد: تمامي ثبت نام شدگان سال گذشته كه در آزمون پذيرفته شدند به كشورهاي هدف اعزام شدند.

گفت وگو با زن ايراني راننده ترانزيت
اين زن تريلي ۱۸ چرخ مي راند
009249.jpg
آرزو پاك -نخستين و تنها زني كه در خاورميانه به غولي ۱۸ چرخ فرمان مي دهد ايراني است؛ شهين رجايي؛ راننده ترانزيت.
او با وجودي كه هفت مرتبه به طور رسمي از آزمون رانندگي پايه اول رد شد، آنچنان در تصميم خود براي راندن تريلي ۱۸ چرخ پافشاري كرد كه سرانجام به اصرار مردان ديگري كه براي امتحان آمده بودند در هشتمين آزمون موفق به اخذ گواهينامه شد.
رجايي ۴۵ ساله در حالي كه از خاطرات رانندگي اش در جاده هاي يخي بلغار تعريف مي كند، مي گويد: شوهرم باور نمي كرد كه اداره راهنمايي و رانندگي به من گواهينامه پايه يك بدهد.
وي اشتغال همسر خود را در همين حرفه اصلي ترين عامل مشوق براي اخذ گواهينامه پايه يك خود عنوان مي كند و مي افزايد: از آنجا كه شوهرم راننده ترانزيت بود و من دوست داشتم مثل او شوم عزمم را جزم كردم و موفق هم شدم ،طوري كه وقتي تلفني به او خبر دادم گواهينامه پايه يك گرفتم، خنديد و باز هم باور نكرد.
رجايي  مي گويد: روزي كه گواهينامه را گرفتم. رويايي ترين روز زندگي ام بود. سرهنگي كه از ما امتحان مي گرفت فكر نمي كرد سماجت من به اندازه اي باشد كه براي هشتمين بار هم براي امتحان دادن حاضر شوم. من به مسايل فني ماشين كاملاً وارد بودم. خودشان هم تعجب كرده بودند. با اين حال مرا سخت تر و با وسواس بيشتري نسبت به مردان امتحان كردند. اگر اعتراض مرداني كه براي امتحان آمده بودند نبود، من گواهينامه نداشتم. آنها به سرهنگي كه امتحان مي گرفت گفتند: اين خانم بايد بار دوم قبول مي شد نه هشتم! و همين سرهنگ را واداشت تا مهر تأييد به گواهينامه ام بزند.
وي كه هم اكنون جاده هاي پرپيچ و خم مرزها و كشورهاي آسيايي و اروپايي مختلفي را زير چرخ هاي ماشين خود دارد از خاطراتش در سرزمين هاي مختلف توضيح مي دهد: مسئول گمرك بلغار باور نداشت زني بتواند راننده ترانزيت شود. او با ديدن من آنقدر مسرور شد كه مرا مورد تقدير قرار داد. رجايي تأكيد مي كند در جاده هاي گوناگون كشور خودمان نيز خاطرات زيادي دارم مثلاً فراموش نمي كنم زني را كه وقتي مرا پشت فرمان ديد و شوهرش را واداشت تا چند متر جلوتر خودرويشان را متوقف كند. آن زن آنقدر هيجان زده شده بود كه كنار جاده برايم كف مي زد و فرياد مي كشيد: «ماشاءالله» .
خاطرات اين زن راننده ترانزيت تمام ناشدني است: چندي پيش با شوهرم از تركيه عازم ايتاليا بوديم. بايد سوار كشتي مي شديم. كشتي بزرگي كه ۲۵۰ ماشين عظيم الجثه ترانزيت را در خود جاي مي داد. وقتي با ماشين وارد كشتي شدم. همه مردان با دهاني باز نگاهم مي كردند. برايشان باور كردني نبود كه يك زن راننده چنين ماشيني باشد. كاپيتان كشتي رفتاري جالب تر از همه داشت. او آنقدر به وجد آمده بود كه ما را در اتاق ميهمان خود جاي داد و خدمه كشتي سرويس پذيرايي ويژه اي به من ارائه مي كردند. وقت پياده شدن كاپيتان، شوهرم را صدا زد و گفت: همسرت مايه افتخار است. هيچ كجاي دنيا باور نخواهند كرد كه زن ايراني مي تواند اين چنين سنت شكن و توانا باشد. همه فكر مي كنند زنان ايراني در وضعيتي نامناسب زندگي مي كنند!
رجايي با تأكيد بر اين كه عشق در هر كار موجب موفقيت خواهد شد، مي گويد: باز هم دوست دارم بياموزم و تجربه كنم، اين بار خلباني را!

يكصد انجمن دوستدار ميراث فرهنگي در كشور فعاليت مي كنند
009246.jpg
در حال حاضر يكصد انجمن دوستدار ميراث فرهنگي، با اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي و با هدف كمك به معرفي و حفظ ميراث فرهنگي كشور در سطح كشور فعاليت مي كنند.
عليرضا قندريز، دبير هيأت نظارت بر انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي، در گفت وگويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب، با اشاره به اين كه كليه انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي در حوزه ها و مناطق مختلف كشور مشغول به فعاليت هستند گفت: اين انجمن ها مي توانند با توليد فكر و برقراري ارتباط با بخش هاي عمومي جامعه بدون اين كه به بخش دولتي وابسته باشند، فعاليت كنند هرچند اكثر آنها با حداقل امكانات به كار خود ادامه مي دهند.
وي برقراري هر نوع پيوند اقتصادي ميان اين بخش با بخش دولتي و وابستگي اين انجمن ها به هريك از سازمان ها و نهادهاي دولتي را موجب مخدوش شدن ماهوي و ناكامي آنها در انجام مأموريت هاي اصلي خود دانست و گفت: اين انجمن ها مي توانند براي ادامه حيات اقتصادي خود، از كمك ها و منابع اعتباري جهاني نيز بهره بگيرند كه در همين راستا در حال حاضر در حال مذاكراتي با بانك جهاني هستيم كه در صورت رسيدن به نتيجه قطعي بتوانيم بخشي از اين كمك ها را به نفع انجمن هاي حامي ميراث فرهنگي جذب كنيم.
وي در خصوص بودجه و اعتبارات تخصيص يافته براي كمك به انجمن هاي مزبور گفت: تاكنون هيچ اعتبار و بودجه مستقل و مشخصي به اين امر در سازمان اختصاص داده نشده است.
وي گفت: در حال حاضر پيشنهادي را به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه داده ايم كه براساس آن كانون هايي با عنوان «باشگاه هاي ميراث فرهنگي» براي دادن امكانات و فرصت هاي بهتري به انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي راه اندازي خواهند شد.
وي در خصوص نحوه نظارت سازمان بر عملكرد انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي گفت: هيأت نظارت با رعايت موازين قانوني ضمن گرفتن گزارش هاي دوره اي از عملكرد و برنامه هاي انجمن ها، در صورت نياز بر فعاليت اين انجمن ها نظارت مي كند و در صورت بروز مشاهده و گزارش هرگونه تخلفي به مسايل رسيدگي خواهد كرد. كما اين كه در خصوص انجمن روزنامه نگاران حامي ميراث فرهنگي نيز در صورت اخذ هرگونه گزارش رسمي از سوي اعضا پيگيري خواهد نمود.
وي با تأكيد براين كه نظارت دولت بر عملكرد تشكل هاي غيردولتي نبايد جنبه دخالت به خود بگيرد گفت: انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي مي بايست طي يك دوره ۶ ماهه از زمان آغاز فعاليت خود كليه عمليات عضوگيري و برگزاري مجمع را انجام دهند و در غير اين صورت مطابق قانون تجارت عملاً منحل اعلام مي شوند.
وي در ادامه در خصوص مشكل وابستگي تشكل هاي غيردولتي به بخش هاي دولتي گفت: از كودتاي رضاخاني روح دولت مداري بر همه چيز مستولي شد و ملت ما زندگي اجتماعي خود را از بين بردند.
متأسفانه هنوز فرهنگ لازم براي استقلال كامل تشكل هاي غيردولتي و مدني در كشور ايجاد نشده است.

توسط دانشجويان كشور ساخته شد
رباتي كه انسان ها را از زير خروارها خاك نجات مي دهد
009252.jpg
شيوا كشاورزي-
رباتي با قابليت پيدا كردن و نجات دادن افراد از زير آوار توسط گروهي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم واحد حصارك كرج ساخته شد.عطاءالله الماسي، محمد سنجولي و هادي عبدلي موفق شدند با صرف هزينه اي بالغ بر ۲۰ هزار تومان، رباتي چند منظوره را طراحي كنند كه به وسيله يك مدار(چشم) الكترونيك بسيار ساده،  قابليت انجام كارهاي زيادي را از خود نشان مي دهد.
اين ربات كه كووتوو (جعبه) نام دارد مي تواند در هر محيط و با هر شيبي محرك هاي موجود را شناسايي و نسبت به آن واكنش مناسب نشان دهد. به گفته عطاءالله الماسي، از اين ربات در صنعت مي توان در شناسايي رسوبات موجود در تانكرها استفاده نمود. از ديگر كارايي هاي اين ربات حركت آن در بين دو خط وهمچنين از روي خطي مشخص با هر درجه از شيب است كه با كمترين خطا انجام مي پذيرد.
اين سه دانشجو كه تشكيل تيمي به نام كاواك را داده اند، پس از ساخت ا ين ربات آن را در مسابقات رباتيك سمنان كه در ۱۲ خردادماه برگزار شد شركت داده و توانستند پس از تيم دانشگاه سمنان مقام دوم اين مسابقات را كسب كنند.
الماسي در خصوص انگيزه ساخت اين ربات گفت: مواد بنابر ساختارشان مي توانند برخي از طول موج هاي فرستاده شده از يك منبع را دريافت كنند و بازتاب دهند. ما با ساخت اين ربات خواستيم بنا به يك مقاومت نوري ساده، اين فركانس هاي جذب شده را شناسايي نماييم و چون دستگاه ما با شرايطي كه در مسابقه رباتيك سمنان مطرح شده بود همخواني زيادي داشت، تصميم گرفتيم آن را در اين مسابقه شركت دهيم و در نهايت توانستيم مسابقه را بدون خطا به پايان برسانيم. وي ضمن اذعان اين مطلب كه تمام ربات هاي ساخته شده در مسابقه تك منظوره بودند، گفت: مهندسين ناظر در مسابقه وقتي ربات ما را ديدند، بسيار تعجب كردند. چرا كه براي آنان جالب بود كه چگونه ما از يك مقاومتي كه درصد خطايش بسيار بالاست، توانستيم اين گونه استفاده كنيم.
الماسي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه اين گروه بتواند در مسابقات رباتيك كشوري كه قرار است مهرماه سال جاري در سمنان برگزار شود، نيز شركت كند. وي از ديگر اهداف ساخت اين ربات را تشكيل يك تيم رباتيك در دانشگاه و تشويق گروه هاي فيزيك براي شركت در اين گونه مسابقات ذكر كرد.
همچنين محسن عارفيان، دبير انجمن علمي فيزيك دانشگاه تربيت معلم واحد حصارك كرج، با اشاره به اين مطلب كه كميته اي كه دانشجويان در آن مشغول فعاليت هستند،كميته تحقيق و پژوهش نام دارد كه از زيرمجموعه هاي انجمن علمي فيزيك به شمار مي رود، گفت: انجمن علاوه بر دادن طرح هاي علمي به دانشجويان، آنها را در انجام طرح هاي پيشنهاديشان، حمايت  مي كند.
به گفته وي انجمن علمي فيزيك داراي پنج كميته تحقيق و پژوهش، نجوم، ترجمه، نشريه و سمينار است كه در بين آنها كميته تحقيق و پژوهش از مهمترين كميته ها است.

كوتاه از سراسر جهان
سيگار در ايرلند و نروژ ريشه كن مي شود
009237.jpg

با موفقيت طرح ممنوعيت كشيدن سيگار در مكان هاي عمومي ايرلند، كشور نروژ نيز اين طرح را اجرا مي كند.
با گذشت دو ماه از اجراي طرح ممنوعيت كشيدن سيگار در مكان هاي عمومي، آمار نشان مي دهد، از هر پنج سيگاري يك نفر ديگر شب ها خارج از خانه سيگار نمي كشد. همچنين در ۹۶ درصد از مكان هاي عمومي و رستوران ها اين قانون اكنون به طور كامل رعايت مي شود.
نروژ نيز از اول ماه ژوئن، به عنوان دومين كشور در اين زمينه اين قانون را به مورد اجرا مي گذرد.
هدف از اين قانون دستيابي به محيطي عاري از سيگار به ويژه در مكان هاي عمومي و رستورانهاست.
از زمان انتشار خبر پيش نويس اين قانون در نروژ بيش از صدهزار نفر سيگار را ترك كرده اند و درصد سيگاري هاي اين كشور از ۲۹ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۲۶ درصد رسيده است. تجربه ايرلند نشان مي دهد كه اين قانون عادات اجتماعي را تغيير مي دهد. رستوران داران و بارهاي نروژ از اعمال اين قانون نگران هستند و مي گويند با اعمال قانون منع استفاده از سيگار در مكان هاي عمومي، آنها زيان مي بينند. اما تجربه ايرلند نشان داده كه اين قانون تأثير چنداني بر اين گونه مشاغل ندارد.يمارستانهاي رواني، اتاق هاي هتل ها و سلول هاي زندان ها از اين قانون مستثني هستند.
كساني كه اين قانون را نقض كنند تا ۳ هزار يورو جريمه مي شوند.

ضعف رشد نوزادان در خانواده هاي پرجمعيت
نوزاداني كه در خانواده هاي پرجمعيت به دنيا مي آيند لاغرتر و از رشد كمتري برخوردار مي شوند.
دانشگاه بريستول انگليس در تحقيقي دريافته است، نوزاداني كه در خانواده هاي پرجمعيت به دنيا مي آيند در ۹ ماهه اول تولدشان وزني اضافه نمي كنند. اين موضوع ربطي به وضعيت مالي والدين ندارد و تحقيقات نشان داده است كه اين موضوع در همه طبقه هاي اجتماعي ديده مي شود. پيشتر چنين تصور مي شد كه وضعيت و شرايط سطح پايين اقتصادي اجتماعي در رشد ناقص نوزادان تأثير گذار است، اما تحقيق جديد نشان مي دهد، كم جمعيت بودن يا پر جمعيت بودن خانواده در اين مورد تعيين كننده است.

همسايه هاي دردسرساز انگليسي آموزش مي بينند
009240.jpg

دولت انگليس در طرحي جديد قصد دارد شهرونداني را كه همسايگانشان از آنها ناراضي هستند به صورت اجباري «آموزش شهروندي» بدهد.
اخراج اين همسايگان آزاردهنده فقط جابه جا شدن مشكل و انتقال آن به محله اي ديگر است. به همين دليل دولت انگليس تصميم گرفته است براي اصلاح رفتار اجتماعي اين شهروندان آنها را به صورت اجباري آموزش دهد. مهارت هاي فرزند داري، مديريت مالي و كنترل خشم از جمله مهارتهايي است كه به اين افراد آموزش داده مي شود و در مقابل، خانه اي از طرف دولت به آنها واگذار مي شود. در اين مدت مددكاران اجتماعي به صورت ۲۴ ساعته به آنها خدمات مشاوره اي و حمايتي ارائه مي كنند.

سانسور بازي هاي رايانه اي در چين

چين براي حفظ امنيت ملي خود بازي هاي رايانه اي را سانسور مي كند. دولت چين كميته اي براي نظارت بر بازي هاي رايانه اي تشكيل داده تا مواردي را كه نامناسب تشخيص داده مي شود از اين بازي ها سانسور كند.
به تازگي بازي رايانه اي سوئدي كه در آن مانچور يا، تبت و شين جيانگ به عنوان ملت هاي مستقل ترسيم شده بودند، توسط مقامات چين سانسور شده و بعد روانه بازار شد. در يك بازي رايانه اي ديگر كه محصول كشور نروژ بود، تصويري نامناسب از ارتش چين ارائه شده بود كه آن هم به همين دليل توسط مقامات چين سانسور شد. كميته سانسور بازي هاي رايانه اي مسئوليت دارد بخش هايي از بازي هاي رايانه اي را كه تهديد كننده امنيت ملي است و به عزت كشور آسيب مي زند و در نظم اجتماعي اخلال مي كند سانسور كند. به زودي قرار است فقط بازي هايي كه توسط وزارت فرهنگ چين مجوز دارند اجازه ورود به اين كشور را داشته باشند.

بيماري هاي پيش از تولد به نسل بعد منتقل مي شود
مشكلاتي كه نوزادان در رحم مادر با آن روبرو مي شوند نه تنها به سلامتي خود آنها بلكه سلامتي نسل بعدي آنها نيز آسيب مي زند.
دانشمندان دانشگاه ادينبورو در تحقيقي دريافته  اند، قرار گرفتن بيش از حد نوزاد در معرض هورمن هاي مختلف در رحم مادر خطر ابتلا به بيماري قلبي و ديابت را در وي افزايش مي دهد و اين مشكلات به نسل بعدي كودك هم منتقل مي شود. اما پيش از رسيدن به نسل بعدتر يعني نوه او متوقف مي گردد.
تحقيقات نشان مي دهد نوزادان كم وزن در معرض هورمون استروئيد مادر قرار گرفته اند. يكي از پژوهشگران اين دانشگاه مي گويد: به اعتقاد ما قرار گرفتن در معرض اين هورمون مي تواند ژن هاي اصلي نوزاد را كه بر رشد او تاثير مي گذارد تغيير داده و خطر ابتلا به بيماري هايي را افزايش دهد كه نوزاد آن را به نسل بعد منتقل مي كند. اما اين اثرات در نسل سوم ديگر ديده نمي شود.

جهان
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |